KUNST CULTUUR
'Eigenlijk zijn alle filmregisseurs blind'
Vlaaien voor geslaagden
MLLTI-VLa\a\II
Woody Allen begrijpt niet waarom hij in Europa populairder is dan in Amerika
ER IS ALTIJD WEL IETS TE VIEREN
vrijdag 2 AUGUSTUS 2002
door Pieter van Lierop
cannes/gpd - De Amerikaanse filmkomiek en
regisseur Woody Allen is legendarisch schuw
en heeft zijn leven lang de plekken gemeden
waar massaal werd feestgevierd rond het fe
nomeen film. Dit jaar heeft hij twee keer met
die gewoonte gebroken. Tijdens de Oscar-uit
reiking - waar hij altijd afwezig bleef ondanks
de 20 nominaties die hij met zijn films ver
gaarde - trad hij dit jaar bij verrassing op als
presentator van een eresaluut aan New York.
Vervolgens kwam hij naar Cannes, waar het
festival werd geopend met 'Hollywood En-
ding*, zijn nieuwe film die gisteren in Neder
land in première is gegaan.
„Ik was al zo vaak uitgenodigd door het fes
tival, dat het erg onbeleefd zou worden als
ik in weigeringen bleef volharden. Holly
wood Ending leek de juiste aanleiding om
voor één keer naar het festival te komen.
Deze film gaat immers over het maken van
films en over de Franse waardering voor
Amerikaanse cultuur."
Hollywood Ending vertelt over de fictieve
Amerikaanse filmregisseur Val Waxman, die
ooit een degelijke reputatie bezat, maar aan
lager wal raakte toen hij de Fransen ging ge
loven die in hem een genie ontdekt meen
den te hebben. Er kwamen alleen nog pre
tentieuze onzinfilms uit zijn handen. Een
producent met een knagend geweten - hij
had Waxmans vriendin afgepikt - geeft hem
een laatste kans, maar onder druk van de
omstandigheden raakt de filmkunstenaar
psychosomatisch blind. Dat wil hij niet la
ten blijken en hij voltooit de film, die erger
uitpakt dan alle rotzooi die de man eerder
had afgeleverd. Maar dan blijken de Franse
critici er een meesterwerk in te kunnen her
kennen en loopt alles toch florissant af voor
Val Waxman. De rol van in Frankrijk over
het paard getilde cineast wordt gespeeld
door Woody Allen zelf, Treat Williams is de
Hollywoodproducent, Téa Leoni speelt de
vriendin.
Doodeng
In een suite in het Carlton, met glorieus uit
zicht over een legendarische stukje Rivièra,
vertelt de Amerikaan zich in Cannes erg on
gemakkelijk te voelen door al het huldebe
toon. Hij wil niet dat het klinkt als valse be
scheidenheid, maar toch: „Voorafgaand aan
de vertoning van Hollywood Ending werd
een hommage gebracht aan festivaldirec
teur Gilles Jacob, met beelden van alle
grootheden die hij ooit naar Cannes had ge
haald. Je zag Fellini, Truffaut, Bergman en
Orson Welles postvatten op hetzelfde podi
um als waar ik later het applaus in ont
vangst mocht nemen. Het leek een grap dat
ik op een of andere manier werd gelinkt aan
die categorie filmkunstenaars. Het was alsof
er in de festivalorganisatie een of andere la
gere administrateur een foutje had gemaakt
en per ongeluk mij had uitgenodigd en ver
volgens Gilles Jacob te beleefd was geweest
de vergissing recht te trekken. Toen ik die
staande ovatie kreeg, voelde ik me ontzet
tend opgelaten. Alsof je als veel te klein
mannetje terecht komt in een lift tussen al
lemaal kerels van twee meter. Het is niet na
tuurlijk. Ik vond het doodeng en wist me er
absoluut geen raad mee."
En ja, 'Cannes' leek inderdaad op wat hij
eerder tijdens de Oscar-uitreiking in Los An
geles al had meegemaakt. „Daar echter had
ik verwacht dat ze fruit naar me zouden
gooien. Want men had goed geheim gehou
den dat ik daar zou staan en zelfs expres het
gerucht verspreid dat het eresaluut aan de
geteisterde stad New York zou worden ge
presenteerd door burgemeester Rudolph
Giuliani. En toen kwam ik achter de gordij
Woody Allen naast Téa Leoni in zijn nieuwste film 'Hollywood Ending': „Drie maanden na de opnamen krijg je het gevoel datje stekeblind bent geweest. Het verhaal loopt niet.
De grappen gaan te langzaam. Niks werkt.Foto: GPD
nen vandaan... Maar goed, ze gooiden geen
fruit, dus. Desondanks was het verschrikke
lijk genoeg voor mij om dit te doen. Nie
mand kan beseffen hoe zeer zoiets op mijn
zenuwen werkt. Ze wilden me op het toneel
aanvankelijk ook nog van een trap af laten
lopen, maar dat heb ik geweigerd. Want die
trap was helemaal bekleed met rood pluche
en ik kan heel slecht diepte zien. Voor mij
hadden ze het einde van elke trede met
zwarte tape moeten afplakken, wilde ik daar
heelhuids vanaf kunnen komen. Stel je dat
toch voor: verzameld Hollywood wil even
plechtig stilstaan bij de tragedie van al die
gestorven burgers en gesneuvelde brand
weermannen en dan komt Woody Allen de
trap afgelazerd. Dat kan niet. Maar achteraf
ben ik blij dat ik daar heb gestaan, voor New
York, mijn stad."
Psychosomatisch blind
Het onderwerp van Hollywood Ending: een
regisseur die psychosomatisch blind is. Het
lijkt een beetje op een eerdere Woody Allen-
film, 'Deconstructing Harry', waar het een
acteur overkwam. Heeft de komiek, die het
immers al had over zijn eigen slechte ogen,
in de praktijk wel eens iets meegemaakt dat
erop lijkt?
„Het is een interessant gegeven dat wanneer
je een film maakt - en het geldt voor zowel
acteurs als regisseurs - je eigenlijk nooit echt
goed ziet wat je aan het doen bent. In wezen
zijn alle filmmakers blind. Je maakt ergens
een scène, een stukje van 60 seconden er
gens in het midden van de film. De volgen
de dag draai je een minuut van het begin.
De dag daarna een stukje van het einde.
Dan zie je dus inderdaad maar amper waar
je mee bezig bent. Je komt er pas in de
montagekamer achter wat er uit al die blik
ken tevoorschijn komt. Drie maanden na de
opnamen krijg je dat eigenaardige gevoel
dat je stekeblind bent geweest toen je stond
op te nemen. Het verhaal loopt niet. De
grappen gaan te langzaam. Niks werkt. Dan
begint bij het monteren het echte werk, om
er toch iets van te maken. En inderdaad, dat
is de reden dat ik altijd tijd en ruimte pro
beer te claimen om, indien nodig, later nog
een paar scènes opnieuw te doen. Het
schijnt dat ik daar bijzonder in ben, maar ik
denk dat ook het werk van mijn collega's er
niet slechter op zou worden als ze diezelfde
werkwijze huldigden. Het verschil is natuur
lijk wel dat ik vrijwel altijd werk met slechts
een paar acteurs en in weinig gecompliceer
de situaties. Dan is het ook makkelijker om
maanden later iets opnieuw te doen."
Hij mag zich graag voordoen als een film
maker die in eigen land een vreemde eend
in de bijt is en weinig wordt gewaardeerd
door het grote publiek. Dat men hem in Eu
ropa juist wel heel hoog heeft zitten, vindt
Woody Allen dan in elk geval extra plezierig.
Maar begrijpen doet hij het fenomeen aller
minst.
Lege zalen
„Ik ben Amerikaan, geboren in Brooklyn,
New York. Ik houd van baseball, Disney, al
die Amerikaanse dingen. Ek maak soms
grappen en ik hoor er Amerikanen om la
chen. Ze begrijpen het. Maar als ik een film
maak...? Wanneer de critici er negatief op
reageren, komt er helemaal niemand. Wan
neer ik wél goede recensies krijg, komen er
een paar mensen. Het is vreemd. Soms,
vooraf aan de echte première, organiseren
we gratis voorstellingen voor studenten of
zo. Dan heb je 500 mensen bij elkaar en ze
lachen volop en schijnen de tijd van hun le
ven te hebben. Maar zo gauw we geld vra
gen voor kaartjes, blijft de zaal toch weer
leeg."
„En je kunt me er niet van beschuldigen dat
ik telkens alleen maar hetzelfde kunstje doe
wat niemand wil zien, want ik probeer
voortdurend iets anders om de Amerikanen
te verleiden. Ik heb het met een musical ge
probeerd, maar het bracht geen geld op. Ik
heb een moordmysterie geprobeerd en het
bracht geen geld op. Ik heb het eens in
zwart-wit gedaan en op widescreen, maar
geld binnenbrengen: ho maar. Als ik mee
speel in mijn films, het brengt niks op. Of ik
mezelf er dan maar buiten houd, het maakt
geen verschil."
Japanners
„Waarom het in Europa anders gaat, weet ik
niet. Ik heb twee theorieën. De eerste is dat
mijn films erbij winnen als ze worden ver
taald. Misschien zetten ze er briljante verta
lers op die geestiger zijn dan ikzelf ben.
Daarnaast is het ook zo, dat wanneer je
films ziet in een vreemde taal, de fouten
minder opvallen. Een Japanner ziet in Ja
panse films ook meer fouten dan ik. Mis
schien dat Japanners dus ook over de fouten
in mijn films heenkijken."
„Vervolgens is er de andere theorie: In de
tijd dat mijn persoonlijkheid werd gevormd,
dus kort na de Tweede Wereldoorlog, wer
den we in Amerika overspoeld met Europe
se films. Dat was een openbaring voor ons.
Ze waren zo veel interessanter dan de Holly-
woodfilms: spiritueel, vernieuwend, origi
neel en confronterend. Mijn vrienden en ik
waren er gek op en zagen alle Italiaanse,
Franse en Zweedse films. Steven Spielberg
en Sydney Pollack zeggen dat ze nu eigenlijk
dezelfde films maken als waar ze in hun
jeugd dol op waren. Het is mogelijk dat er
onwillekeurig ook bij mij zoiets meespeelt.
Dat ik me dus onbewust voeg naar het 1
me, de nuances, de ideeën van die Europ<
films en dat zoiets door Europeanen be
wordt opgepikt. En werkend vanuit Ni
York, wat toch al de meest Europese stad
van Amerika, sluipt er ook wellicht iets
dat meer Europees is. Toen ik 'Manhatt;
had gemaakt, kreeg ik in andere delen v
Amerika soms reacties als: 'O wat pracht
Het is net een buitenlandse film.' En dat 1
tekent voor de thuismarkt een extra i
deel."
„Je moet bedenken dat veruit de mee
Amerikanen niet zo veel hebben met Ni
York. Neem een stad als Los Angeles, die
toch ook heel groot, maar die is qua kar;
ter totaal anders en ligt bovendien 3000 n
verderop. Op een Europese schaal zoud
daar drie andere landen tussen liggen.
Amerika ligt daar voornamelijk een giga
tisch agrarisch gebied tussen, met hier
daar een stad waar ze één bioscoop hebb
en waar ze het uitstekend af kunnen met
leen films als Star Wars en Spiderman. Fili
van mij halen die steden niet eens."
De uitzondering was dan toch 'Annie Ha
de film waarmee twee Oscars werden
wonnen. Maar zelfs dat succes was volge 1
de maker maar heel betrekkelijk. 1
„Economisch gezien is Annie Hall wa
schijnlijk de poverst presterende Oscar wii
nende film aller tijden geweest. Mensen gj
gen er wel heen en ze konden het waari
ren ook, maar tót het winnen van die Osa
had Annie Hall amper 7 miljoen dollar vi 1
diend. Daarna is het opgelopen tot 20 n I
joen en dat mocht ik beschouwen als e
succes. Maar hoe gaat dat tegenwoordig? 1
brengen een film uit op vrijdagmiddag 1
die heeft dan op maandagmorgen meer 1
gebracht dan het verzamelde werk van Fe
ni, Bergman en Kurosawa bij elkaar...
lulddg is er nog de rest van de wereld, da
ik dan maar."
Dol op Fransen
Maar bij zijn eigen populariteit in de
van de wereld, lijkt Woody Allen met Hol
wood Ending toch ook weer sceptische aa
tekeningen te maken. De critici van Frai
rijk worden hier opgevoerd als pedante 0
nozelaars die meesterwerken herkennen
totale rotzooi. Dit is evenwel een indruk
de Amerikaan toch ietsje wil nuancen
want hij heeft de Fransen innig lief en
zelfs een huis kopen in Parijs om er del
van het jaar met vrouw en kinderen te ku
nen wonen.
„Ik sluit niet uit dat iemand ondanks zit
zelf en alle handicaps ter wereld toch iets I
stand kan brengen dat wel degelijk bijzo 2
der en zelfs baanbrekend zou kunnen zi i
Van de film-in-de-film krijg je dus niets
zien, alleen maar hoe vreemd hij tot stam
komt. Dus wie weet is het toch terecht
de Fransen er een meesterwerk in ontdf 1
ken. Frankrijk heeft altijd de reputatie geh i
dat men daar Amerikaanse cultuuruiting
eerder wist te waarderen dan de Ameri s
nen zelf. Het is gebeurd met schrijvers
Faulkner en Edgar Allen Poe, maar ook n
jazzmusici en filmregisseurs. Die keerd;
beladen met Franse lof terug naar de Sta
en kregen dan in hun eigen land ineens 0 2
hun terechte erkenning. Maar een enk 1
keer hebben de Fransen in hun prijzeis
waardig enthousiasme een Amerikaan
kunstenaar op het schild geheven die
niet waard was. Namen noemen we niet.
dan staan ze even voor gek in de ogen v
de Amerikanen, die zo'n vergissing kostel
vinden. Ik vind het leuk om mezelf te
schouwen als iemand die ook zoiets 01
komt. Maar ik moet er gelijk aan toe voeg
In mijn geval betreft het slechts een kif.,
foutje."
GESLAAGDEN
Aan het ID College in Alphen aan
den Rijn zijn geslaagd:
ADMINISTRATIE (Beroepsop
leidend):
Administrateur: Nicoline van
den Akker, Catja van den Hoek,
Linde van den Hout, Michel
Volwater.
Administratief Medewerker:
Mark Jalink, Thuy Nguyen.
Bedrijfsadministratief Mede
werker: Liesbeth van Dam, Lin-
sey van der Lek, Rianka Nap.
Boekhoudkundig Medewerker
Janneke Boerhout, Diane
Schellingerhout, Kitty Slof, Mi
chel Volwater.
Commercieel Medewerker
Marketing en Communicatie:
Ymke van Atteveld, Sophie Bo-
velander.
Directiesecretaresse/Manage
ment Assistent: Mirjam Visser,
Anne Volgering.
ICT-medewerker: Erik van der
Hoeven.
Secretaresse: Iris de Bruijn,
Claudia de Groot, Mirjam Vis
ser.
Secretarieel Medewerker: Ai-
cha Aini, Manon Bloupot, Latifa
Essakka, Bona Jonker, Sneza
Pandza. Angela Tol.
Systeembeheerder MKB: Ben
jamin van der Hoom, Sidney
Lehmann, Wouter de Waal.
GEZONDHEIDSZORG (Be-
Het Leidsch Dagblad publi
ceert regelmatig de namen van
geslaagden. Elke dag dat de
krant de opgaven van scholen
afdrukt, wordt uit de lijsten ge
heel willekeurig een aantal na
men getrokken. Zij krijgen van
het Leidsch Dagblad gratis een
vlaai aangeboden.
De gelukkigen kunnen zich
melden bij het redactiesecreta-
roepsopleidend)
Verzorgende I.G.: Adriana van
Buren, Samira El Mahi, Rik van
der Heijden, Annika Hooger-
vorst, Marianne van der Horst,
Mariska van der Leede, Stepha
nie Nauta, Mariska de Vries,
Martin van de Wetering.
HANDEL (DETAILHANDEL,
Beroepsbegeleidend)
Commercieel Medewerker
Binnendienst: Robert van Aller.
Filiaalbeheerder: Martijn de
Vries, Heidi Hoogwerff Kroon.
Groepsleider Magazijn: Maxim
Schuurman.
Hoofd Magazijn: Roland Vu
rens.
Magazijnmedewerker: Martin
riaat Gerry Broxterman of
Yvonne Leenart (071-5356401
of 5356404). Zij nemen het
adres op en versturen een brief
waarmee de winnaars de vlaai
kunnen ophalen.
De winnaars van vandaag zijn:
Diane Schellingerhout, AnniJka
Hoogervorst, Suzan den Dub
belden, Sonja van 't Zelfde (ID
College) en Zoran Vasic (ROQ.
de Winter, Danny van Eldik.
Verkoopchef: Amber Metse
laar, Jennifer Pietersen, Marie-
José Stigter.
Verkoopmedewerker: Stephan
Visser, Ron den Dubbelden,
Gert-Jan Dijkman, Silvana l'A-
mie, Angelique Melis, Remco
van Schaik.
Winkelassistent: Daphne Zon-
derop, Bone Driessen, Fatih Ka-
rabulut, Dalan Selim Hoessein,
Shekeb Frotan, Soraya Hester
Wildeman, Ann Pakman, Alex
Biever.
HANDEL (INTERNATIONALE
HANDEL, Beroepsopleidend):
Assistent Exportmanager: Su
zan den Dubbelden, Linda Ids-
inga, Vincent Nugteren, Jesper
Romijn, Pieter Rooswinkel, Rik
van Sadelhoff, Mario Verbeij,
Thijs Wessel.
Commercieel Medewerker
Binnendienst: Suzan den Dub
belden, Linda Idsinga, Peter
Meijers, Vincent Nugteren, Ed
win Rijnbeek, Jesper Romijn,
Pieter Rooswinkel, Niels Ros,
Rik van Sadelhoff, Mario Ver
beij, Thijs Wessel.
District Manager: Suzan den
Dubbelden, Linda Idsinga, Vin
cent Nugteren, Jesper Romijn,
Pieter Rooswinkel, Niels Ros,
Rik van Sadelhoff, Mario Ver
beij, Thijs Wessel.
Eerste Verkoper: Jeroen Clerx.
Export Medewerker Binnen
dienst: Suzan den Dubbelden,
Linda Idsinga, Vincent Nugte
ren, Jesper Romijn, Pieter Roos
winkel, Rik van Sadelhoff, Ma
rio Verbeij, Thijs Wessel.
Export Medewerker Buiten
dienst: Suzan den Dubbelden,
Linda Idsinga, Vincent Nugte
ren, Edwin Rijnbeek, Jesper Ro
mijn, Pieter Rooswinkel, Rik
van Sadelhoff, Mario Verbeij,
Thijs Wessel.
Filiaalbeheerder: Sander van
den Broek, Linda Loots, Krista
Nobel, Irwan Othman, Frans
Verburg, Rob Vrisekoop, Peter
Baas, Karim Bizih.
Hoofd Magazijn: Suzan den
Dubbelden, Linda Idsinga, Pe
ter Meijers, Vincent Nugteren,
Edwin Rijnbeek, Jesper Romijn,
Pieter Rooswinkel, Niels Ros,
Rik van Sadelhoff, Mario Ver
beij, Thijs Wessel.
(advertentie)
Medewerker Inkoop: Suzan
den Dubbelden, Linda Idsinga,
Peter Meijers, Vincent Nugte
ren, Edwin Rijnbeek, Jesper Ro
mijn, Pieter Rooswinkel, Niels
Ros, Rik van Sadelhoff, Mario
Verbeij, Thijs Wessel.
Ondernemer Groothandel: Su
zan den Dubbelden, Linda Ids
inga, Vincent Nugteren, Jesper
Romijn, Pieter Rooswinkel,
Niels Ros, Rik van Sadelhoff,
Mario Verbeij, Thijs Wessel.
Ondernemer Manager Detail
handel: Bianca van der Heijde,
Véronique Holter, Vera Hoo-
gendoom, Leonie de Knegt.
Vertegenwoordiger: Suzan den
Dubbelden, Linda Idsinga, Pe
ter Meijers, Vincent Nugteren,
Jesper Romijn, Pieter Rooswin
kel, Niels Ros, Rik van Sadel
hoff, Mario Verbeij, Thijs Wes
sel.
Monique de Joode, Desiree van
Rossenberg, Annemiek Hooge-
leidend): Larisa van Es, Sjot t
de Rijk, Jeen Wouda.
meer dan
C35 soorten
Tel. 071 -512 70 10
HET WERK
WELZIJN
Sociaal Pedagogisch Werker 3
(Beroepsopleidend)
Kinderopvang: Anouk Bilder-
beek, Sjoukje Brand, Leonie van
Dolder, Chaninka van den
Haak, Anita den Haan, Marlies
Mertens, Suzanne Neuteboom,
Mariëlle Overes, Sytske Ros
kam, Dorien Sparreboom, Ag-
netha Timmer, Ingeborg van
Vugt, Chantal Zuidhoek.
Basisonderwijs: Bona Breedijk,
Sociaal Pedagogisch Werker 4
(Beroepsopleidend)
Woonbegeleider: Nadine
Boers, Tessa van Eijk, Karin van
EUeswijk, Hayat Foutouhi,
Lisette Kempenaar, Sanne Ket-
tenis, Karen van der Kwaak, Ri-
anne van Munsteren, Hanke
Onderstal, Silvia Reijerkerk, An-
nemarie van 't Riet, Daphne
Roël, Linda Touw, Cynthia
Zwarts, Hanna Zweverink,
Emiel Bartens, Marco den Bra
ve, Anke Domburg, Jannet
Dreschler, DaniëUe Jalink, Jessi
ca van Kippersluis, Wieteke
Moerdijk, Tjitske Rijkaart, Lian-
ne Winkel.
Activiteitcnbegeleider: Yvonne
Aartman, Marloes Bruné, Ina
Burggraaf, Annemiek Hooge-
veen, Klara van Leeuwen, San-
der de Nie, Sanne van der Peet,
Linda Plomp, Maartje Pruys-
sers, Leslie Richters, Debby
Tuinenburg, Ben Zwirs.
Helpende Welzijn (Beroepsop
leidend): Jolanda van de Groep,
Jolanda Hoogerbrug, Maaike
Loenen, Judith Venema, Mar
loes Vermeulen, Denise Vogel,
Nicole van Zonneveld.
Helpende Welzijn (Beroepsop
Brancheopleiding ervai
peuterspeelzaalleidsters
roepsbegeleidend): Jacqueli r
van Aperen, Ineke Beekm; i
Saskia van Belzen, Gertie v 0
Bruggen, Odette van Dam, h j
Eveleens, Paula van Gestel, 1 a
van Heteren, Janneke Höck a
Trees de Jong, Hilma Lambi ei
Ineke Loskamp, Diana van r
Meer, Marit Mieremet, José C le
kam, Petra Poetsema, Ire m
Quartel, Loes de Rooij, Wil vftK
Rijn, Riek Salzmann, Co )e
Thus, Janine Versluis, Margi
Zandvliet, Sonja van 't Zelfde. 0
Aan het ROC in Leiderdorp zijn
geslaagd:
Handel niveau 1 en 2
Verkoopmedewerker: Aisha
barhi, Rachid Ben Dahman,
Hassaaf Djaabir, Sezer Duygujm
lu, Said Hamdi, Mark Heems- its
kerk, Roel Heiligenberg, Cenn ei
Karaman, Soraya Kok, Patrick ta
Lalau, Sahin Gulsen, Lissa Kof
Winkelassistent: Marine Gri- u
gorjan, Saïda Kaghoubi, Arkai te
Koluntz, Blaise Mbuanga
Kinyoka, Michel van Oeveren n
Michael Radjkoemar, Zoran 0
sic.