KUNST CULTUUR Patricia Kaas' acteerdebuut als barpianiste Zo'n werk komt maar zelden op de markt' R5 Nieuwe cd in verlengde van speelfilm van oude meester Claude Lelouch iminaties voor ilhelminaring >o musketiers szocht Costa-Gavras praat met bisschop op filmfestival Ja Rule komt naar Nederland an Gogh Museum kon bij aanschaf Manet niet zonder hulp derden Britse fans azen op Nederlands vertaling roman Donna Tartt donderdag 1 augustus 2002 ry park - De vijftig inmid- gepasseerd, weet Bruce igsteen nog steeds wat is. De Amerikaanse mu- tt gaf een optreden in As- ry Park in New Jersey, zijn jrmalige woonplaats. Op het ly ïcert waren veel nummers te P| luisteren van zijn nieuwe cd ie Rising', die sinds dinsdag M k in Nederland te koop is. Op plaat is voor het eerst sinds 14 de E Street Band weer te uisteren. eldoorn - De beeldhouwers Berkulin, Jan van Munster Piet Siegers zijn genomi- erd voor de Wilhelminaring 02. De tweejaarlijkse Neder- ïdse oeuvreprijs voor beeld- uwkunst wordt op maandag augustus voor de derde keer gereikt in Paleis Het Loo. De dere bekroningen kwamen naam van Joop Beljon 198) en Joep van Lieshout 100). Behalve op een geldbe- ig van 7500 euro kan de win- ar ook rekenen op de op- jcht van de gemeente Apel- f om voor het ontwerpen en voeren van een sculptuur ii openbare ruimte. n bosch - Het Bossche ge2el- ïap Artemis is op zoek nair ehonderd musketiers. W13 h het fraaist verkleed aan :ldt, krijgt een hoofdrol inde 2 :ga-voorstelling 'De driehon- rd musketiers' waarmee het zeischap uitpakt tijdens 7he- festival Boulevard. Aan- lande zaterdag mag iedeieen idat wil 's middags audiie men doen en zeven dagen la- staat de eenmalige vooistel- rst g op de planken. Selectie, re- lij tides, de 'generale' en de hte voorstelling, alles is ii q week gepiept. Artemis mi aakt het stuk 'De driehonderd ïsketiers' met een vetteknip- g naar 'De drie musketiers'. door Louis Du Moulin parus - Andermaal werpt Patricia Kaas zich op als ambassadrice van het Franse chanson. De wijze waarop is alleen anders dan an ders. Op haar nieuwe album 'Pia no Bar* corrigeert ze de algemene opinie inzake de herkomst van een dozijn luisterliedjes die voor al in het Engels wereldberoemd zijn geworden. Dat La Kaas zelf ook die taal hanteert houdt verband met de aanleiding voor dit alternatieve studio-avontuur haar langver wachte debuut als filmactrice in 'And Now Ladies And Gen tlemen' van oude meester Clau de Lelouch. „Eindelijk heb ik deze stap durven zetten, omdat ik in de vrouw die ik speel heel veel van mezelf kon herken nen", aldus de frêle vedette (35) in haar Parijse uitvalsbasis over haar bijzondere 'dubbelproject'. Nergens overleeft het klassieke chanson zo gemakkelijk als in de pianobar. Met dien verstande dat er nogal eens vrijmoedig mee wordt omgesprongen. Door er een bluesy, jazzy draai aan te geven en/of het te verin- temationaliseren met een En gelse tekst. 'I Wish You Love' is zodoende veel bekender gewor den dan het origineel van Char les Trenet. Hetzelfde geldt voor 'What Now My Love' (oorspron kelijk 'Et Maintenant' van Gil bert Bécaud), Yesterday When I Was Young (naar 'Hier Encore' van Charles Aznavour) en nog talloze andere Franse 'gevoelig heden'. Keus genoeg, kon Patricia Kaas dan ook al snel constateren na dat ze eenmaal had besloten om een heel album lang reclame te maken voor het muzikale erf goed uit haar moedertaalgebied. „Het is allemaal begonnen met een lijstje met zes liedjes die Claude Lelouch mij graag zag vertolken in de film waarvoor hij me had gevraagd", licht Patricia Kaas haar jongste repertoirekeu ze toe. „Normaal gesproken zou ik nooit een hele plaat willen vullen met overbekend werk van anderen. Bovendien zou ik zon der de link met de film er niet aan gedacht hebben om met een Engelstalig album op de proppen te komen." 'Piano Bar' is als titel eigenlijk al alleszeggend, vindt ze ook zelf. „Want voor alle liedjes geldt dat ik ze helemaal in de sfeer van die entourage heb willen trek ken. Op die manier heb ik het ook aangedurfd om 'If You Go Away", ofwel 'Ne Me Quitte Pas' eens aan te pakken, terwijl ik me anders wellicht gehinderd had gevoeld door de oerversie van Jacques Brei. Het is allemaal klein en zeer breekbaar gehou den, als je je ogen sluit waan je je echt in zo'n duistere bar van een groot hotel", aldus Kaas, die voor de productie samenwerkte met Robin Millar, de man die ook Sade haar aparte, zwoele geluid heeft gegeven. Ervaring als baipianiste had ze zelf niet. Wel wist ze wat het is om min of meer anoniem op te treden, want zo zong ze zich ook door haar eerste podiumja ren, nadat ze als zevenjarig bru taaltje in haar geboorteplaats Forbach in Lotharingen de mi crofoon had gegrepen. „Verschil is alleen dat ik toen meestal stond in zogeheten Tanzlokale, waar iedereen uit was op vrolijk heid. In een pianobar heb je veel meer de taak om te zorgen voor aangename achtergrond muziek, die in feite niemand mag storen. Je bent er wel, moet ook goed klinken, maar mag ab soluut niet opvallen. Daarom is het zeker niet zo'n eenvoudige job als altijd maar wordt ge dacht." Claude Lelouch, vermaard om z'n muzikale spektakelfilms (denk aan 'Les Uns Et Les Autres'), kon haar vrijwel met een over de streep trekken toen hij haar benaderde voor de vrouwelijke hoofdrol in 'And Now Ladies And Gentle men'. Kaas leverde in 1995 al eens een belangrijke bijdrage voor de soundtrack van diens 'Les Misérables', bij die gelegen heid voorspelde de regisseur reeds een inniger samenwerking op de langere termijn. Behalve dat streepje voor had Lelouch ten opzichte van andere gretige collega's de beschikking over een scenario waarin Kaas zich helemaal kon vinden. „Het is ook helemaal niet zo dat ik per se wilde acteren. Ik ben nu eenmaal zangeres, daar ligt mijn passie. Alleen in dit geval leek alles mooi samen te val len", blikt Kaas terug op haar la ter dit jaar in onze bioscopen te verwachten camera-experiment. „Met name in de vrouw die ik moest spelen herkende ik veel van mezelf. Iemand die mid denin het leven staat, sterk en zwak tegelijk, voorzien van een muzikale basis, ik kon bij wijze van spreken mijn eigen kleren aanhouden. Haar leven verloopt natuurlijk wel een stuk minder voorspoedig dan het mijne. Ze speelt nog slechts voor haar bo terham en raakt in Marokko ver strikt in het web van een gentle- man-oplichter met geheugen stoornissen, die er ook nog eens met haar beste vriendin van door gaat." Met haar voornaamste tegen speler Jeremy Irons heeft ze nog steeds een goed contact. En aan die andere grote filmnaam Clau dia Car din ale, met wie ze helaas geen scènes mocht delen, be waart ze louter dierbare herin neringen. „Wat ik zeer heb ge waardeerd is dat niemand me heeft willen behandelen als het kleine meisje zonder acteererva- ring. Ik ben niet vertroeteld, kreeg steeds meteen te horen waar het op stond, waardoor het voor mij een paar zeer leerzame maanden zijn geworden. En daar was het mij toch om te be ginnen. Dat de kritieken over het algemeen lovend zijn en de film in Frankrijk al behoorlijk veel publiek heeft getrokken, be schouw ik maar als extraatjes." Patricia Kaas' album 'Piano Bar' is zojuist in Nederland uitge bracht. Op 15 oktober geeft ze een concert in Carré Amster dam, waarvoor de voorverkoop al is begonnen. vlissingen/anp - Regisseur Con- stantin Costa-Gavras gaat tij dens het filmfestival Film by the Sea in Vlissingen met bisschop Muskens van Breda discussiëren over de opstelling van de Rooms-Katholieke Kerk in de Tweede Wereldoorlog. Ze doen dat na afloop van de vertoning van Costa-Gavras' nieuwe film 'Amen.', over een SS'er die sa men met een priester het Vati- caan ertoe wil bewegen stelling te nemen tegen het Nazi-regime en de holocaust. Costa-Gavras staat bekend om zijn films met een politieke achtergrond, zoals 'Z' en 'Missing'. Verder maakte de organisatie van Film by the Sea bekend dat José Saramago, de Portugese winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur, Vlissingen bezoekt Op het festival is de film 'The stone raft' van de Nederlandse regisseur George Sluizer te zien, een verfilming van het gelijkna mige boek van de Portugese schrijver. Saramago reikt verder de prijs uit voor de beste boek- verfilming. Verder is er tijdens Film by the sea een speciaal programma met tien recente Duitse rolpren ten en zijn er films uit vooral In dia en Indonesië te zien in het onderdeel Van een andere zij de'. Hierin wordt volgens de or ganisatie op een kritische ma nier gekeken naar de viering van '400 jaar VOC'. Op het festival, van 9 tot en met 15 september, zijn zeventig films te zien. Openingsfilm is het Engelse succes 'Bend it like Beckham', over twee Engelse meisjes van Indiase afkomst die voetballer willen worden in Amerika. Afsluiter is 'Insomnia' van Christopher Nolan, bekend van zijn vorige film 'Memento'. Amsterdam- Rapper Ja Rule geeft op 6 oktober in de Amster damse Heineken Music Hall een concert. Het is zijn eerste optre den in Nederland. Ja Rule gooit op dit moment hoge ogen met zijn nummers samen met Jenni fer Lopez, Mary J. Blige en As- hanti. Hij heeft vijf toptien-hits gehad in Nederland waarin zijn rauwe, raspende stem de bo ventoon voert. De voorverkoop voor het concert begint zater- dag. isterdam/gpd - Voor twee onets kreeg directeur John ighton van het Van Gogh Mu- um vorig jaar in kortetijd faalf miljoen gulden bijeen. Een snet stond ook hoog op de ioriteitenlijst, maar Leighton d niet venvacht dat hij nog imJ en anderhalfjaar later 'zijn' ex- financiers opnieuw nodig u hebben. Voor 'De pier van ulogne-sur-Mer' uiti868 oest snel zeven miljoen euro op fel komen voor de duurste aan- haf van een enkel schilderij in geschiedenis van het muse- 'ighton toonde zich gisteren jde presentatie 'bijzonder its' dat dit is gelukt„Zo'n erk komt maar zelden op de irkt. Ik ben de gevers dan ook fonder dankbaar, een Manet It normaal gesproken ver bui- ïons financiële bereik." t schilderij van Edouard Ma- t (1832 - 1883), al tijdens zijn en beschouwd als de vader de impressionisten, kon via in Parijs en New York geves- de gerenommeerde kunst- adel Giraud-Pïssarro-Segalot rden verworven uit een parti- tiere collectie. Steun werd ge sven door de SponsorBingo 'terij, de Vereniging Rem- andt, het VSB Fonds, de ondriaan Stichting, het minis- ie van OCW, de Rabobank en eigen' Vincent van Gogh diting. De SponsorBingo Lo- tj financierde ongeveer de ft. Voorzitter Jan Maarten il van de Vereniging Rem- landt maakte gisteren bekend ade vereniging, mede dankzij 8 Prins Bemhard Cultuur- ®ds, van harte 500.000 euro bijgedragen, het hoogste *<fcag dat de vereniging ooit °oi een aankoop op tafel legde. kEabobank, vanaf 2003 gedu tte vijf jaar 'promoting part 'De pier van Boulogne-sur-Mer' van Manet gaat voor zeven miljoen euro naar het Van Gogh Museum. Foto: ANP ner' van het Van Gogh Museum, gaf een donatie als startschot van de samenwerking tussen bank en museum. Beide partij en hebben afgesproken geen nadere informatie te verstrekken over de hoogte van de bedragen die met donatie en overeen komst zijn gemoeid. 'Maar we waren al langer op zoek naar een partner die meer Neder lands bezoek kan genereren en zijn dan ook heel blij met deze nieuwe partner', aldus Van Gogh-woordvoerster Heidi Van- damme. Ook directeur-generaal Jan Rie- zenkamp van het ministerie van OCW toonde zich gisteren ge lukkig met 'deze waardevolle aanwinst voor de Collectie Ne derland' en stelde de aanwezi gen alvast op hun gemak over de toekomst van de cultuursec tor: „Het kabinet moet nog een visie op het cultuurbeleid ont wikkelen, maar die kunt u met een gerust hart afwachten. De nieuwe staatssecretaris Van Leeuwen is nu met vakantie, maar anders was hij hier zeker geweest" Op het verworven werk ver beeldde Manet de pieren van Boulogne-sur-Mer, een destijds zeer populaire badplaats nabij Calais. Voorovergebogen toe schouwers bewonderen een af gemeerd pleziervaartuig dat zich tussen de twee pieren bevindt. Het onderwerp was niet nieuw, maar Manet behandelde het op een volstrekt afwijkende wijze door de pieren in horizontale lij nen dwars over het doek te groeperen. Hij ontleende deze verrassende oplossing aan de toen zojuist ontdekte Japanse prentkunst waarin horizontale composities vaker voorkwamen. Leighton toonde zich gisteren vooral enthousiast over de bij zondere combinatie van licht, lucht en sfeer op de aanwinst. Hij onderstreepte bovendien het uitzonderlijke belang van Manet als schakel tussen realisten als Courbet en latere generaties im pressionisten. Schandaal ver wekkend hoogtepunt was in 1883 de naakte vrouw die hij naast netjes in het pak gestoken heren portretteerde op zijn meesterwerk 'Ontbijt in het gras'. Manet tartte de grenzen van de conventies en streefde er onvermoeibaar naar de beel dende kunst te bevrijden van de regels van het academische rea lisme die jongere generaties als knellend waren gaan ervaren. Volgens Leighton stond de aan schaf van een werk van deze sleutelfiguur zo hoog op zijn prioriteitenlijst omdat „we met het museum niet alleen de am bitie hebben het verhaal van Van Gogh te vertellen, maar hem ook in de context van zijn tijd willen plaatsen." Van Gogh meende bovendien dat zijn ei gen kunst zonder dit Franse voorbeeld niet mogelijk was ge weest. 'Manet heeft het voorbe reid', schreef hij ooit. Het muse um kon lange tijd geen enkel voorbeeld van de impressionis ten tonen, maar de collectie werd de afgelopen jaren al ver rijkt met een stilleven van Ca- mille Pissarro en vijf Monets. De 'nieuwe' Manet is tot eind au gustus te zien in het prentenka binet in de tentoonstellingsvleu gel; voor het werk opnieuw wordt getoond, moet eerst de vergeelde vernislaag worden verwijderd. den haag/gpd - Tot 14 okto- ber wachten op 'The little Friend', de nieuwe roman van Donna Tartt, is te lang voor sommige Britse fans van de Amerikaanse schrijf ster. Zij zijn dan ook vast van plan om op 14 september, wanneer de Nederlandse vertaling verschijnt, het boek in ons land in te kopen, ra zendsnel te vertalen en het eventueel op een kortduren de zwarte markt te gooien. „Het is de moeite van het proberen waard", citeerde de Britse krant Observer een fan genaamd Donna op een website gewijd aan de au teur. De destijds 28-jarige Donna Tartt publiceerde tien jaar geleden haar eerste roman, 'The Secret History', een ver haal over een exclusief groepje studenten Grieks aan een Amerikaanse universiteit dat een door hen gepleegde moord met moord moet zien te versluieren. Tartts debuut werd een literaire sensatie. Alleen al in de Verenigde Sta ten werden een miljoen exemplaren verkocht. Het boek verscheen in 23 talen. Bij uitgeverij De Bezige Bij, waar 'De kleine vriend' ver schijnt, heeft men nog geen signalen ontvangen over de woeste vertaalplannen van de Britse Tartt-liefhebbers. „Het geeft wel iets aan van het enorme enthousiasme voor het nieuwe boek", zegt woordvoerster Francien Schuursma. „Maar ik geef het ze te doen, 800 pagina's Nederlands vertalen. Tegen de tijd dat het af is, is de En gelse editie wel verschenen." De Bezige Bij heeft in sep tember de wereldpremière van Tartts nieuwe roman. Destijds werd haar debuut, 'Een verborgen geschiede nis', uitzonderlijk goed ont vangen. Er werden tot dusver in ons land meer dan 700.000 exemplaren van ver kocht. Dit verkoopresultaat - „maar ook de goede relatie van onze uitgever Robbert Ammerlaan met de auteur", aldus Schuursma - was voor Donna Tartt en haar Ameri kaanse agent Amanda Urban reden om Nederland de pri meur te gunnen. Schuursma: „Op 14 september is hier al leen nog de Nederlandse ver taling te verkrijgen. Lezers die graag de originele, dus Engelse versie lezen, zullen nog een maand moeten wachten." In de tweede roman van Tartt staat de dood van de negenjarige Kevin centraal. Hij wordt op Moederdag 1964 gevonden, hangende aan een boom. Zijn mysteri euze dood zet alles op zijn kop in Kevins familie, een gezin in de staat Mississippi, waar ook de schrijfster haar jeugd doorbracht. Het ver had wordt verteld door Ke vins 12-jarige zus Harriet, die plannen maakt om zijn moord te wreken Jlet is, in Tartts woorden, „één beang stigend boek over kinderen die op een afschuwelijke ma nier kennis maken met de wereld van volwassenen." De vraag naar het boek geeft blijk van hooggespannen verwachtingen. Bij de Britse uitgever Bloomsbury zijn aantallen bestellingen bin nengekomen die een andere kassakraker, Harry Potter, benaderen. Degenen die het boek al van tevoren mochten lezen, beamen volgens The Observer dat in ieder geval de eerste honderd pagina's fenomenaal zijn, maar min der snel geschreven. Ande ren suggereren dat Tartt het verhalende aspect een beetje uit het oog heeft verloren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13