KUNST CULTUUR 'Een boek kan nooit te dik zijn' Jos en Koen doen stunts in Kameleonfilm zeL Zwierige Griekeif op gloeiend hee Sfinks-festival Frisia Museum koopt schilderij De Lempicka Michael Boyd nieuwe leider Shakespeare G Recordopbreng f eerste editie roman Austen Gong Li voorzitter filmfestivaljury Austin Powers 3: droomstart in VS Danser Dirk Sanders overleden Peter de Festival in Groningen Debuut Leidse Isabel Hoving verkocht voor recordbedrag maandag 29 JULI 2002 in de richting van 1 miljoen eu ro. Het Frisia Museum richtte zich tot voor kort alleen op het magisch realisme van Neder landse kunstenaars als Willink en Koch. Omdat de collectie in middels nagenoeg compleet is, heeft het zijn vizier verbreed met internationale tijdgenoten van deze artiesten. londen - De wereldberoei Britse Royal Shakespeare Q pany (RSC) heeft Michael B benoemd tot de nieuwe artis leider. De 47-jarige Boyd Adrian Noble op. Die stapte der dit jaar op na kritiek op 1 plannen om het 'thuisthei Hai van het gezelschap in Strati upon-Avon af te breken. In 1' plaats werd Shakespeare g< i gar ren. Boyd, die al bij de werkt, ontving eerder belan ,aaj ke Britse toneelprijzen voor d Aar regie van Shakespeare-stukk 23.0! 13.50 NE" Wi2 it de 18.3 londen - Een zeldzame ee^, editie van de roman 'Pride i.oo Prejudice' van Jane Austen - 22. 1813 heeft op een veiling1,11 0 Lyon and Tumbuli in Lon het recordbedrag van 4Qari pond (62.500 euro) opgebn sten Dat is meer dan driemaal 'Tf5 veel als de deskundigen van veilinghuis hadden geschat jij opbrengst van de comj n driedelige set. De roman vai ne Austen heette oorspronkfcL 'First Impressions'. Zij schchau hem in de periode 1796-1791. de vorm van brieven. De ge ssrch de set boeken was door desljjEini digen van het veilinghuis ge den in een kasteel in Schotls IHei Het Voett Das ierig iin. 01 luch Leu Het 20. •joui Lus 00. Hei Het Het Bcrer door Lianne Sleutjes boechout - Wie straks terug denkt aan Sfinks 2002 zal zich vooral de gloeiende hitte her inneren. Op de slotdag, giste ren, was het met 36 graden op het open veld en nog een tik- keltje heter in de tenten, een beproeving. De exotische sfeer van het we reldmuziekfestival kwam het wel ten goede. Het leverde bij het optreden van de Griekse gelegenheidsformatie Rebout- sika/ Kalantzopoulos/ Paspala zelfs nog een hilarisch mo ment op, toen een fanfare in donker winterkostuum het podium opkwam. „Ze hadden ons verteld dat het in België koud is", lachte gitarist Ka lantzopoulos. De Griekse groep vormde een van de hoogtepunten van Sf inks. De drie naamgevers van de band hadden een schare topmuzikanten om zich heen verzameld om hun volksmu ziek ten gehore te brengen. Door de vele wisselende mu ziekstijlen ook een spannend concert met veel zwier, al hadden de Engelstalige balla ds niet gehoeven. De Grieken traden onver wacht vroeg in de middag op, omdat ze op het laatste mo ment gewisseld waren met de Spaanse Joan ValenL Het pro gramma was dit jaar sowieso een beetje rommelig: enkele onverwachte wissels, uitval lers of merkwaardige pauzes. Zo was er zaterdagavond om onduidelijke redenen een uur lang helemaal niets gepro grammeerd waardoor de sfeer wat doodsloeg. Opvallend element van Sfinks 2002 was het festival bi het festival 'Muziek en van de Zijderoute', een r< optredens van traditioi muzikanten uit Centraal- Hier hadden veel mensen veel van voorgesteld, want enorme tent zat zaterdag aanvang bomvol. Maar vijf minuten verlieten de ste mensen de zaal, telei steld over de wel erg trage minimalistische sitargeluk' uit Dagestan. De vaart die avond niet meer inkoi ondanks het enthousii van het uitgedunde gr< achterblijvers. Het beloi vuurwerk aan het eind vani mini-festival binnen SI waarbij alle spelers ge: lijk lieten zien hoe er in eigen land feestgevierd w bleef uit. Maar gelukkig waren er noeg leuke optredens goede bands. Zoals de therhood of Brass, een genheidsformatie rond Mi matics-trompettist FrankT don en een Servische bra band. Het plezier spatte v inati het podium en het duui dan ook niet lang voordat zaal danste op de vrolijke n ziek, die nu eens naar klezn overhelde en dan weer fl zigeunermuziek. Fado-zangeres Mafalda nauth wist op zaterdagavofej HO V Rad o_ ik M'c een zwoele sfeer neer te z ten die perfect aansloot bij 1 lome gevoel van het publi 10 h En de twee hardwerketfNoo meiden van het Ttukunak die zondag een s£j ciaal soort percussie uitvohNoo den met stokken op houl balken en stalen pijpen waijQ verbluffend. regi( 10.01 fnan. Doei to 21 Gong Li. Foto: AP venetië - De Chinese actrice Gong Li, bekend van hoofdrol len in onder meer 'Raise the Red Lantern' en 'Farewell to my Concubine', is gekozen tot jury voorzitter van het filmfestival dat van 29 augustus tot 8 sep tember in Venetië plaatsvindt De laatste keer dat de jury niet door een regisseur werd voor gezeten, was in 1992, toen ac teur Dennis Hopper mede- voorzitter was. De 36-jarige Gong Li won in 1992 op het fes tival de prijs voor beste actrice voor haar rol in 'The Story of Qiu Ju'. Een jaar eerder werd 'Raise the Red Lantern' onder scheiden met de Zilveren Leeuw, de hoofdprijs van het festival in Venetië. De Italiaanse regisseur Dino Risi krijgt op het festival een prijs voor zijn gehe le oeuvre. De 85-jarige Risi maakte films als 'Poveri ma bei- li' (1957) en 'ff sorpasso' (1962). new york - De derde film over de Britse superagent Austin Po wers heeft afgelopen weekeinde in de VS en Canada een droom start gemaakt. Bezoekers aan 'Austin Powers in Goldmember' brachten 72,4 miljoen euro in het laatje, een record voor een filmkomedie. In de film speelt Mike Myers opnieuw de rol van Austin Powers. Beyoncé Know- les van Destiny's Child speelt dubbelagent Foxxy Cleopatra. parijs - De Nederlandse toneel speler/ danser/choreograaf/ producer Dirk Sanders is vrij dag in Parijs overleden. Hij werd 68 jaar. Sanders werd be kend door zijn samenwerking met Roland Petit en Maurice Béjard. Hij regisseerde onder andere producties voor televisie van balletvoorstellingen van choreograaf Petit. Verder werk te hij samen met de regisseur Luchino Visconti. groningen/anp - In de stac de provincie Groningen van 10 tot en met 17 augu het vierde Peter de Grote Fi val plaats. Het tweejaarf 30 evenement is inmiddels ui groeid tot het grootste muziekfestival in het noordc De thema's van het festival dit jaar 'Nationale stijlen in^ romantische periode' en bijzondere impressionisi Aan het gebeuren is traditii trouw een zogenoemde si3, merschool voor jonge strij *r en pianisten gekoppeld. y' Van de 24 geprogrammei concerten wordt een door dit jong talent vei Voorts is er de Peter de Marathon met piano- en kan muziek door jonge musici ui Petersburg die zich, aansluit aan het festival, op 18 augu op Schiermonnikoog afspeel 25 spanbroek/anp - Het Frisia Mu seum in Spanbroek heeft een schilderij gekocht van Tamara de Lempicka (1898-1980). Het gaat om het werk 'La Musicien ne', een portret van de artieste uit 1929. De Lempicka maakte vooral fu rore iri het Interbellum. Haar kleurige en zwierige Ait-De- coschilderijen vielen vooral in de smaak bij de toenmalige jet set Volgens een woordvoerster van het museum is de aankoop het eerste werk van De Lem picka in een Nederlands muse um. Ze betwijfelt of er schilderij en van haar iri ons land in parti culier bezit zijn. „Net als toen, is ze tegenwoor dig ook weer populair bij de jet set", vertelt een woordvoerster van het museum. Zo zouden Amerikaanse beroemdheden als Barbara Streisand werk van de kunstenares sparen. Het museum wil niet vertellen hoeveel er precies voor het schilderij is betaald maar vol gens de woordvoerster ligt dat door Jaap Stiemer ulst - Op de set van de film 'De schippers van de Kameleon' zijn ze er inmiddels aan gewend. Maar voor een nieuwkomer is het een lastige klus de hoofdrolspe lers Jos en Koen van der Donk uit elkaar te houden. Je roept er ge woon een en dan zie je wel wie er reageert", is het advies. Een kijkje op de set in het Friese IJlst, dat bepaald niet op zijn kop staat door de filmopnames. Ze voltrek ken zich aan de rand van het ou de dorpshart Daar is de speciaal voor de film ingerichte smederij van Klinkhamer te vinden, be kend uit de zestig Kameleon boe ken van Hotze de Roos. Ook de opnames met de boot de Kameleon worden groten deels in Ijlst geschoten. Achter de smederij is een weids land schap met gras en sloten. Op de achtergrond gaan masten en zeilen kalm door het groen. Koeien liggen in het gras, wind molens draaien. Midden in het land staat de apparatuur van de filmcrew, afgedekt met grote pa raplu's of een geïmproviseerde tent. Overal liggen kabels, glim mende schennen en rails voor rijdende camera's in het gras. De opnames van de film zijn ruim twee weken gaande. Jos en Koen, 14 jaar oud, zijn dus al wat gewend en blijven nuchter onder het voortdurend herhalen van de teksten en acties. Van daag wordt een scène opgeno men waarin Gerben Zonder land, gespeeld door Maarten Spanjer, een belangrijke rol speelt. In het kort Gerben roept van de ene kant van de sloot naar Hielke (Koen) en Sietse (Jos) Klinkhamer aan de andere kant van de sloot dat er bij hem veel eieren te vinden zijn. Om bij hem te komen wil hij wel zijn polsstok ter beschikking stellen Opnames voor 'De schippers van de Kameleon' met Jos en Koen uit Schagen in wit overhemd, hier vlak voor het polstokspringen. Foto: GPD/Jeroen Horsthuis en om het extra aantrekkelijk te maken stelt hij de tweeling een gulden in het vooruitzicht. Als ze het halen. Twijfels bij de tweeling, want ze hebben hun zondagse pakje aan. Uiteindelijk neemt Sietse, Jos dus, het besluit de sprong te wa gen. Ter begeleiding van het polsstokspringen is er een des kundige springer aanwezig die met de jongens heeft geoefend. Ook in Schagen is er hard ge traind. „Maar daar hebben de sloten een bodem van klei en hier ga je eerst door zestig centi meter drek heen", is de ervaring van Jos, die een keer of negen tien te water is gegaan. Een jon ge inwoner van Ijlst die de film opnames gadeslaat, heeft ernsti ge twijfels over de fierljepkunst van de tweeling. Hij vindt bo vendien dat de film in het Fries moet worden opgenomen. De scènes worden diverse keren gerepeteerd en vanuit verschil lende camerastandpunten op genomen. Dan wordt er ge luncht in een loods in het dorp. Na het eten hebben Jos en Koen wel even tijd om te praten, na eerst uitgebreid diverse mega foons te hebben getest. De tweeling gebruikt de zomerva kantie om de opnames te kun nen doen. .Anders waren we naar Italië gegaan", zegt Koen, hoewel dat ook Jos geweest kan zijn. „Maar het is hier gezellig en dat vind ik het leuke eraan. Voor de opnames hebben we eerst thuis een paar maanden gerepe teerd." Zijn broer vult aan: „Hier heb ben we ook veel tijd om te repe teren, een keer of vijf voor elke scène. Dus meestal staat het er wel in drie keer op." Over wat er gebeurt wanneer de film in de bioscoop komt, in 2003, maakt de tweeling zich geen zorgen. Naar de première kijken ze wel uit. „Maar ik doe geen stropdas om", zegt Koen. De ouders van Koen en Jos wis selen elkaar af op de set, van daag is moeder Marja aanwezig. „Het is belangrijk om ze in de gaten te houden. Ik ken ze het beste, dus ik zie bijvoorbeeld meteen of ze honger krijgen. Van de camera's en de acteurs zijn ze niet erg onder de indruk. Maar iemand als Willeke van Ammelrooij kennen ze natuur lijk ook amper. 'De moeder van Qske de Rat' zeiden ze." Na de lunch wordt het span nend voor de tweeling. Want ui teraard mag de sprong van Sietse niet slagen. En als dat ge beurt, besluit zijn broer ook een poging te wagen. Die faalt even eens. Het idee in een koude moddersloot te moeten vallen stemt de beide acteurs niet blij. Maar ze doen hun stunts zelf, zo zit dat. „Weet je dat de riolering van het dorp op deze sloot uit komt?", roept Maarten Spanjer om hen op te vrolijken. „Je kunt er niet meer dan drie keer in val len, want dan zijn de kleren op", zegt hun moeder. „Wat een troost zeg", reageert Jos. door Theo de With leiden - Isabel Hoving weet niet wat haar overkom! Op 46-jarige leeftijd debuteert ze met een lij vig kinderboek en het wordt een ongeëvenaard succes. In Neder land zijn inmiddels 10.000 exem plaren van 'De gevleugelde kaf over de toonbank gegaan en de rechten voor de Engelse vertaling zijn voor een recordbedrag van meer dan 100.000 euro verkocht aan uitgeverijen in Groot-Brit- tannië en de Verenigde Staten. „De Engelse versie moet vol gend jaar in de winkel liggen", weet Hoving. „Ik ga het vertaal proces op de voet volgen. De hoofdpersoon van mijn boek heet niet voor niets Jasje. Hoe vertaal je dat in hemelsnaam in het Engels?" Met behulp van een waterkoker maakt ze thee. Het universiteits gebouw van Literatuurweten schappen en Frans aan de Witte Singel in Leiden is vrijwel uitge storven. Literatuurwetenschap per Isabel Hoving heeft haar schoenen uitgeschopt en neemt de tijd om over 'De gevleugelde kat' te praten. De eerste recensie die over haar boek verscheen, droeg als kop 'Beter dan Harry Potter'. Daar mee werd de toon gezet. Haar debuut is de hemel ingeprezen. Er kwam ook kritiek. Met vijf honderd pagina's zou 'De ge vleugelde kat' een te dik en te ingewikkeld boek zijn voor de steeds minder lezende jeugd. „Onzin!" Isabel Hoving reageert als door een wesp gestoken. .Alleen volwassenen vinden het een moeilijk boek. Kinderen hebben daar geen last van. Die volgen gewoon de verhaallijn. Oudere lezers zoeken naar ver wijzingen in de tekst, proberen alles te begrijpen. En te dik? Welnee! Voor kinderen die van lezen houden, kan een boek nooit te dik zijn." Zelf verslond ze als kind stapels boeken. Ze schreef ook tal van verhaaltjes. „Zodra ik kon teke nen, vertelde ik er een verhaal bij. Eind jaren zeventig ben ik daarmee gestopt. Ik werd steeds meer politiek bewust en reali seerde me dat het verzinnen van verhalen de wereld niet ver der zou helpen. Wie zat er nu te wachten op een meisje uit de middenklasse? Ik vond dat an dere mensen boeken moesten schrijven. Arbeiders, migranten en andere onderdrukten moes ten hun stem laten horen." De liefde voor fictie kon ze daarna kwijt in de literatuurwe tenschap. Haar doctoraalscrip tie behandelde de vrouwelijke stem in de literatuur. Sinds twee jaar is Hoving verbonden aan de Universiteit van Leiden. „Ik onderzoek literatuur in relatie tot de maatschappij. Mijn be langrijkste aandachtspunt is de verhouding tot andere culturen. Nee, ik ben niet het type dat boeken dood analyseert. Het gaat erom de juiste vragen te stellen. Dat is de manier om vat te krijgen' op een verhaal, om erachter te komen waarom het je raakt" Het schrijfvirus kreeg haar in de zomer van 1999 pas weer te pakken. „Mijn zoontje van ze ven las ik voor en ik vond die boeken geweldig. Misschien was hij sóms te jong voor de boeken die ik aanbood. Hij is inmiddels tien en onlangs heb ik 'In de ban van de ring* voor gelezen. Voor jongens van die leeftijd heeft dat boek een soort cultstatus. Ik dacht bij mezelf: dit is het! De moet gewoon een kinderboek schrijven." „De schreef altijd al rare verha len met barokke ingrediënten, vreemde wendingen en een complexe logica. In een kinder boek kun je daarmee prima uit de voeten. Met het genre had ik tot op dat moment nooit veel te maken gehad. En opeens ont dekte ik dat het voor mij de ide ale vorm was." In een acht maanden durende roes zette Isabel Hoving het verhaal dat ze in haar hoofd had op papier. In 'De gevleugelde kat' wordt de 12-jarige Joshua (Jasje) Tak met twee vrienden een droomwe reld in gelokt. In opdracht van een groot handelshuis moeten ze het geheim van reizen door de tijd ontrafelen. Dat zou voor het noodlijdende concern nieu we afeetmogelijkheden openen. Verkopen in het verleden, da's te mooi om waar te zijn. Het is al wel mogelijk door dromen te reizen. Jasje blijft echter in zo'n droomwereld steken en moet het. opnemen tegen ridders, monsters en andere vijanden. Het wordt een lange zoektocht. In die zin is er een gelijkenis met Harry Potter, die ook de strijd met vijandige wezens moet aanbinden en daarbij net als Jasje Tak verborgen gaven blijkt te hebben. Hoving ont popt zich even als literatuurwe tenschapper „Die vergelijking is onvermijdelijk. In elk tijdvak is er één boek waaraan alles wordt afgemeten. Harry Potter is nu even de norm. De vergelij king is vaak complimenteus be doeld. Potter-schrijfster Rowling en ik passen allebei in een Brit se traditie. Kleine jongetjes, vreemde wezens, enge kastelen, je kent het weL" Toch voelt ze zich ook verbon den met Nederlandse voorgan gers als Tonke Dragt en Annie M.G. Schmidt. „Abeltje gebruik te alleen een lift om de wijde wereld in te gaan." Zelf vindt ze queeste (speurtocht naar wijs heid) de beste benaming voor Isabel Hoving: ,AHeen volwassenen vinden het een moeilijk boek. Kinderen hebben daar geen last van.' Foto: GPD/Gerlinde de Geus haar boek. „Het gaat heel erg over groei. De grote wereld klopt aan bij een onzeker ie mand. Die persoon wordt uitge nodigd een opdracht te vervul len en komt er uiteindelijk veel volwassener uit. Jasje ontdekt dat hij goed is zoals hij is. Het gaat er niet om waar je vandaan komt. Het gaat erom waar je heen gaat" 'De gevleugelde kat', Isabel Hoving, uitgeverij Querido, 510 blz, 17,95 euro.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18