KUNST CULTUUR
Zomerhit stuurt musicalster wereld over
'Huidige leeuw is echt een amateurtje'
Postzegelparadijs
bij Sidac Studio
Beste kunst uit Groene Hart gebundeld op drie exposities
«{bevordering
nd van Ooit
ebuut wordt
neelstuk
tgever Donker
8) overleden
yie De Vijf
I moderniseerd
L(
r eer geld voor
1 nstsalarissen
eaterworkshop
or kinderen
bliek in bakje
izenwassers
De Bie kreeg geen royalty's
van platenbaas Heinsbroek
Programma
Kunstblik
komt naar
Leiden
Eerste optreden was in Leiden en nu wacht New York
Kunstenaar pleit voor nieuw ontwerp vlag Zuid-Holland
(Spijkers Foto: GPD
unen - In het Land van Ooit
irdt deze zomer het lezen van
eken aangemoedigd. In op-
icht van de Stichting Lezen
irden met ingang van maan-
g dagelijks zeven voorlees-
1 sies gehouden in het Dru-
nse park. Daarvoor zijn be
nde Nederlanders gestrikt,
ider anderen nieuwslezer Je-
>q Latijnhouwers, kok Cas
jkers, burgemeester Johan
kelenburg en actrice Tanja
dezen voor.
sterdam - De roman 'De ge-
uedenis van mijn kaalheid',
debuut van Marek van der
t (pseudoniem van Arnon
inberg), komt volgend jaar
het toneel. Regisseur Elles
ijter bewerkt het verhaal
ir theatergroep Toetssteen.
I boek werd in 2000 be-
ond met de Anton Wachter-
s. Het toneelstuk gaat op 26
art 2003 jaar in première.
rERDAM - Adriaan Donker
telg uit de bekende Rotter-
nse uitgeversfamilie Donker,
leze week op 68-jarige leef-
overleden in zijn woon-
ats Kaapstad. Ad. Donker
trok in 1966 naar Zuid-Afrika
daar voor Macmillan Pub
iers een uitgeverij op te zet-
Nic In 1973 opende hij in Jo-
u? inesburg zijn eigen uitgeve
nd. Donker die zich toelegde
de vertaling van Zuid-Afri-
nse literatuur in het Engels,
lens de apartheid was Don-
jarenlang geheim lid van
ANC.
iemendaal - Het is in 2002
cies zestig jaar geleden dat
boek 'De Vijf en het ge
ilde goudschip' verscheen,
lsdien zijn hele volksstam-
opgegroeid met de boe
serie van Enid Blyton over
en oemruchte Vijf. Uitgeverij
tmer brengt nu een corn
et herziene en gemoderni-
de versie van de reeks op de
kt. De eerste veertien delen
en sinds deze week in de
termeer - Er is 650.000 euro
a nodig om achterstanden
e salarissen in de kunstsec-
te' e repareren. Dat blijkt uit
erzoek van bureau Cap Ge-
li in opdracht van het minis-
)fs evan OCW. Staatssecretaris
i der Ploeg (Cultuur) geeft
mening over het rapport,
ïrlaat dat over aan een
nd w kabinet. De onderzoe
kt I bepleiten een salarisverho-
Ee l van vijf procent.
rei
senaar - Van woensdag 28
en met vrijdag 30 augustus
i dt vormingscentrum 01751
theaterworkshop voor kin-
en in de Europaschool aan
ohan de Wittstraat in Was-
ïar. In drie dagen tijd zetten
inderen een theaterstuk in
ar dat ze op de laatste
id aan de ouders presente-
un Naast toneelspelen is er
n aandacht voor zingen, dan-
gel en muziek maken. Meer in-
latie: tel. 070 - 3853287.
haag - Haagse theaters en
e0 Residentie Orkest hebben
ebl voorstelling ontwikkeld,
r(> rbij het publiek in het bakje
at normaal door glazen
iers wordt gebruikt. De
stelling heet 'Office 2002'
peelt zich af in de kantoren
/er het Haagse stadhuis. De
lekers worden aan de bui-
ant van het gebouw in het
uv enwassersbakje langs de
0ren gehesen en kunnen
de ramen de optredens
Onder het motto 'theater
oog niveau' doen Het Na-
de Toneel, De Appel, Stella,
iter aan het Spui en het Re-
ntie orkest aan de voorstel-
mee. Tussen 3 en 8 sep-
j-i 'er zijn er veertig speel-
I ten.
zaterdag 20 JULI 2002
alphen aan den rijn - De expositie
'Beeld en Evenbeeld' toont tot en met
half september het beste dat hedendaag
se kunstenaars uit de stad Leiden te bie
den hebben. Vanaf dat moment gaat het
estafettestokje naar de regio ten oosten
van Leiden: het Groene Hart. Op drie
tentoonstellingen wordt het werk van
dertig toonaangevende kunstenaars uit
dat gebied gebundeld.
Het initiatief voor het kunstproject dat de
titel 'Kunst langs Rijn en Gouwe' heeft
meegekregen, is genomen door zaken
man en kunsthistoricus Henk Dinkelaar
uit Alphen aan den Rijn. Behalve de drie
exposities in Alphen aan den Rijn, Gouda
en Woerden bestaat het project ook uit
een lijvig boekwerk over de kunst die
door de eeuwen heen in het Groene Hart
is ontstaan. Met name de omgeving van
de Nieuwkoopse Plassen is altijd een be
langrijke inspiratiebron geweest voor
landschapsschilders (vooral voor die van
de Haagse School).
Dinkelaar kreeg het idee voor deze ten
toonstellingen naar aanleiding van het
lijstje dat Theo de With, tegenwoordig
werkzaam op de kunstredactie van het
Leidsch Dagblad, aan het einde van het
tweede millennium publiceerde. Hij blik
te daarin vooruit op de 21ste eeuw en
voorspelde welke kunstenaars uit het
Groene Hart in de nieuwe eeuw 'over
eind' zouden blijven. Deze twintig kun
stenaars benaderde Dinkelaar voor zijn
project. Hij breidde de selectie uit met
nog een tiental beeldhouwers en kera
misten. „Fotografie en glaskunst heb ik
buiten beschouwing gelaten", zegt hij.
„Je moet ergens een grens trekken."
Het boek wordt uitgegeven onder auspi
ciën van de Stichting Rijnlandse Hist
oriën. Daarom is het meer dan alleen een
catalogus bij de exposities. Acht kunst
historici bespreken in even zoveel hoofd
stukken de ontwikkeling van de diverse
genres (landschap, stilleven, portret, ab
stract enz.). Het 160 pagina's tellende
boek is voor leden van plaatselijke histo
rische verenigingen in de regio met kor
ting verkrijgbaar.
„We beogen met het boek vooral de
mensen dicht bij de kunst te brengen. En
de kunst bij de mensen", stelt Henk Din
kelaar. „Er wordt vaak gedacht dat alleen
in de grotere steden interessante kunst
wordt gemaakt, maar niets is minder
waar. In het Groene Hart gebeurt meer
dan menigeen denkt. Het landschap is
niet alleen inspiratiebron voor land
schapsschilders, maar net zo goed voor
kunstenaars die abstract werken."
De eerste expositie in de reeks van drie
begint zaterdag 14 september in het
Stadsmuseum van Woerden. In dit voor
malige stadhuis wordt vooral klein en in
tiem werk getoond. Op 20 oktober gaat
de tentoonstelling in het Centrum Beel
dende Kunst (CBK) van Alphen aan den
Rijn van start. In het CBK ligt de nadruk
op multimediakunstenaars die werken
met video, geluid en installaties. De laat
ste expositie wordt op 8 november ge
opend in het Catharina Gasthuis in Gou
da. Dit museum biedt een totaalover
zicht.
den haag/gpd - Het is lang geleden, maar platenbaas Herman
Heinsbroek, vanaf maandag de nieuwe minister van Economi
sche Zaken, staat Wim de Bie nog helder voor de geest. Arcade
baas Heinsbroek ('Alle dertien goed') „was een vlotte man in een
donkerblauwe blazer", schrijft tv-maker Wim de Bie op zijn web
site, die hem en zijn kompaan Kees van Kooten een contract
aanbood voor het maken van een langspeelplaat.
Het ging om de eerste LP van het duo. Heinsbroek, die deze
week verklaarde alles op een A4'tje af te willen handelen, was
destijds ook al niet gediend van papieren rompslomp De Bie her
innert zich: „'Jongens', zei de platenbaas, 'het is heel erg kost
baar, LP's maken. Jullie beginnen net, dus hier is een simpel con-
tractje.' Hij overhandigde ons een A4'tje, dat we dankbaar onder
tekenden."
„De LP (nu CD) staat nog steeds in de bakken van de CD-win-
kels. Van de opbrengst hebben wij nooit één cent gezien. Over
royalty's stond niets vermeld op het A4'tje."
leiden - Het AVRO-televisie
programma Kunstblik komt
over twee maanden naar de
Stadsgehoorzaal in Leiden.
Er worden zaterdag 14 en
zondag 15 september opna
men gemaakt voor het pro
gramma. Het publiek heeft
bij die gelegenheid de kans
een kunstwerk te winnen.
Kunstblik richt zich in te
genstelling tot het andere
AVRO-kunstprogramma
'Tussen kunst en kitsch' op
hedendaagse kunst. De pre
sentatoren Roeland Kooij-
mans en Liesbeth Brandt
Corstius stellen kunstenaars
van nu en hun werk voor
aan de kijkers.
Belangstellenden kunnen
voor vijf euro een toegangs
bewijs voor de Stadsgehoor
zaal kopen. Iedere bezoeker
kan zijn deelnamebewijs in
zetten op het kunstwerk van
zijn keuze. Bij elk beeld of
schilderij wordt een kaart
getrokken. Wie vervolgens
het juiste antwoord geeft op
de gestelde vraag, wordt de
nieuwe eigenaar van het
kunstwerk. De te winnen
kunst is te bekijken op de
website www.avrokunsttri-
bune.nl.
Geïnteresseerde Leidenaars
kunnen zich al aanmelden
via telefoonnummer 0900-
1305. De kaart is op de op
namedag vanaf 13.00 uur op
te halen. Het programma
begint om 14.00 uur en
duurt tot circa 16.30 uur.
Voor de organisatie van
Kunstblik in Leiden werkt de
AVRO samen met het plaat
selijke Centrum Beeldende
Kunst (CBK).
Er zijn dit seizoen ook opna
men voor Kunstblik in
Haarlem, Amsterdam en
Rotterdam. Te winnen zijn
onder meer kunstwerken
van Yumiko Yoneda, Ton de
Laat, Paul Dijkman, Emilio
Kruithof, Piet Stockmans,
Renze Dijkema en Marie-
Luc Grall.
door Martin Hermens
leiden - Ze heeft, naar eigen zeg
gen, loodjes aan haar schoenen.
Om zo met beide benen op de
grond te blijven staan. Musical
ster Leona Philippo uit 'Aida' den
dert de hitlijsten in met haar eer
ste single 'Zomer op je radio'. Het
buitenland lonkt voor de artieste
die in Oegstgeest opgroeide en
op de streekmuziekschool in Lei
den haar muzikale vorming
kreeg.
In feite heeft de 23-jarige Leona
Philippo al een nummer 1 hit op
zak. Je hoort haar namelijk óp
de achtergrond zingen bij het
nummer 'A little less conversa
tion' waarmee Elvis Presley pos
tuum de internationale hitlijsten
aanvoert. De contacten met
Junkie XL, die de Elvis-song in
een nieuw en eigentijds jasje
stak, zijn er nog altijd. En mis
schien kan hij het zomerhitje in
Amerika promoten. Volgende
maand gaat ze voor dat doel in
elk geval drie weken naar New
York.
In Europa groeit de belangstel
ling voor de zangeres. In Enge
land, Frankrijk, Duitsland en
België is of wordt 'Zomer op je
radio' annex 'Summer on your
radio' uitgebracht.
Vijf jaar geleden stuurde haar
toenmalige platenmaatschappij
Leona Philippo naai- Hollywood.
„We hebben er opnamen ge
maakt, maar daar is verder niets
mee gebeurd", vertelt ze. „Een
maand lang heb ik alleen de ho
telkamer en een studio gezien.
Ik was in de wolken, dacht: nu
word ik een ster. Als dat dan niet
zo blijkt te zijn, is dat een klap.
Ik heb ervan geleerd dat de din
gen lopen zoals ze lopen. Daar
door ben ik nu misschien wat
nuchterder, ja. Maar als ik op
toneel sta, wil ik me zoveel mo
gelijk laten zien."
'Zomer op je radio' is een num
mer uit de koker van Tjeerd
Oosterhuis. Voor hem is het de
eerste hit sinds het duo Total
Touch uit elkaar viel. „Hij is een
te gekke jongen. Heel ambitieus
ook. Hij is geen hitfabriek, maar
zoekt naar de beste resultaten in
de muziek."
In het Scheveningse Circusthea
ter staat Leona gemiddeld een
keer per week op de planken in
de musical 'Aida'. Ze vertolkt
dan de titelrol, waarvoor ze laai
end enthousiaste kritieken
kreeg. „In die rol kan ik mijn se
rieuze kant kwijt. Maar ik vind
het ook heerlijk om als lollige
tiener 'Zomer op je radio' te zin
gen. Ik kan in beide genres goed
uit de voeten."
Binnenkort gaat ze met produ
cent Joop van den Ende praten
over een verlenging van haar
'Aida'-contract. Eventuele suc
cessen op het platenffont hoe
ven daarbij geen drempels op te
werpen, veronderstelt Leona.
„Joop is iemand die mensen
hun carrière gunt, op welk ter
rein dan ook."
Over een nieuwe cd-single
wordt al druk nagedacht. Slaat
ook die aan, dan volgt ongetwij
feld een compleet album. „Na
tuurlijk droom ik daarvan. Maar
ik wil de dingen graag stap voor
stap doen. Je weet nooit hoe de
zaken gaan lopen. Dus moet ik
me ook niet al te zeer blind sta
ren op dat album."
Eenzelfde verhaal gaat op voor
een mogelijke buitenlandse car
rière. „We hebben haakjes in de
oceaan gegooid", vertelt Leona,
verwijzend naar de internatio
nale release van haar single. Er
varing heeft ze, want in 2000
toerde ze een jaar lang met The
Nits door Europa. „Maar mijn
allereerste optreden was in Lei
den. Met een band in jazzcafé
The Duke."
„Ik houd niet zo van audities
doen. Een toetsenist met wie ik
werkte, stimuleerde mij om
contact te zoeken met Tjeerd
Oosterhuis. De combinatie van
onze talenten blijkt te werken.
Het eerste plaatje wordt meteen
een hit. Dat is heel bijzonder. Je
kunt een goed nummer opne
men, maar het publiek laat zich
niets door de strot duwen. Daar
om zijn we ook zo blij met deze
hit."
Leona Philippo: „Ik vind het heerlijk om als lollige tiener 'Zomer op je radio' te zingen." Foto: Govert de Roos
door Herman Joustra
Dordrecht - De huidige vlag van
Zuid-Holland is een spuuglelijk
ding. Die is niet representatief en
kan zo de prullenmand in. Want
de leeuw die erop staat is een
bang huiskatje, en bepaald niet
de koning der dieren. Vindt
Theun Okkerse tenminste. De
Dordtse kunstenaar en grafisch
ontwerper ergert zich zelfs zo
aan het dundoek dat hij een al
ternatieve vlag heeft ontworpen.
Dat ontwerp, met een leeuw die
wel van wanten weet, heeft hij
een week of wat geleden opge
stuurd aan Gedeputeerde Staten.
En nu maar afwachten. „Een re
actie heb ik nog niet ontvangen.
Wel een bevestiging van ont
vangst. We zien wel."
De vlag is in de loop der eeuwen
in elk geval wel vaker veranderd.
Zo zag de vlag er na de oorlog
uiterst simpel uit: twee horizon
tale gele banen, onder en boven,
met een rode baan in het mid
den. In 1985 werd de vlag voor
het laatst veranderd. „Die drie-
baansvlag sprak niemand aan,
was niet populair. Een van de
gedeputeerden kwam toen met
het idee de oude leeuw er weer
op te zetten. Maar ja, als je zo'n
heraldisch dier van stal haalt,
doe het dan goed. De vlag is
De provincievlag van Zuid-Holland, zoals die volgens kunstenaar Theun Okkerse zou moeten zijn (links) en zoals die nu in werkelijkheid is
(rechts). Publiciteitsfoto
toch een symbool van de over
heid."
Dat schrijft hij ook in zijn toe
lichting aan Gedeputeerde Sta
ten. „Vlaggen worden gehesen
om te communiceren. Als de
provincievlag ergens wappert is
de provincie aanwezig, bijvoor
beeld bij de ingebruikname van
een kunstwerk of op een con
gres. Wapperend tussen andere
vlaggen is hij de representant
van de provincie en daarin
schuilt het belang van een goed
ontwerp."
En met een paar simpele ingre
pen is dat te verwezenlijken,
vindt Okkerse, lid van de Neder
landse Vereniging voor Vlaggen-
kimde. Zijn ontwerp is uiterst
gedetailleerd en verschilt zo op
het eerste oog niet veel van de
huidige vlag. Maar bij nauwkeu
rig bestudering zijn toch wel wat
kleine verschillen te zien. „Op
de oude vlag staat de leeuw in
een wat afwerende houding. Hij
maakt een benepen indruk. Je
kunt hem ook in een denkbeel
dige rechthoek zetten, die wei
nig met de vorm van de vlag te
maken heeft. Een leeuw op een
vlag is ook een toneelspeler. Hij
staat ergens voor, hij beeldt iets
uit. Je hebt goede en slechte to
neelspelers. Nou, dit is echt een
amateurtje hoor."
Want de leeuw hoort toch een
symbool van kracht te zijn, zegt
Okkerse. „Op de echte oude
vlag, de zeventiende-eeuwse
vlag van het graafschap Hol
land, kwam dat ook goed tot uit
drukking. In een tijd vol wapen
gekletter was dat een leeuw met
enorme flair. Een goede repre
sentant van het graafschap. Die
moest imponeren. Niet een
leeuw die stilstaat, maar een
stap naar voren doet. Die onder
nemingszin uitstraalt. Dat wil ik
ook op de nieuwe vlag. Een
leeuw die een stuk aanvallender
oogt. Maar niet agressief.
Vlaamse toestanden horen hier
niet. Wel een degelijke leeuw."
Om die reden ook pleit Okkerse
voor het uitgummen van de
zwarte contourlijnen die de fi
guur van de leeuw op de huidi
ge vlag duidelijk aangeven.
„Daarmee krijgt hij het uiterlijk
van een stripfiguurtje. Oor
spronkelijk had de leeuw een
blauwe tong en nagels. Die
breng ik ook weer terug."
Maar hoe je het ook wendt of
keert, is het niet een hoop poe
ha voor een vlaggetje dat nau
welijks bekend is onder de Zuid-
Hollanders? „Ja, dat valt me in
middels ook wel op, dat bijna
niemand hem kent. En van de
mensen die hem wel kennen,
ben ik de enige die me er druk
om maakt. Ik kan daar het lolli
ge ook wel van in zien, het is na
tuurlijk een dwaze onderne
ming. Het gaat domweg om
smaak. Maar de provincie wint
er in elk geval mee, met deze
aandacht. Want zoals de vlag er
nu uit ziet is echt een aanflui
ting."
beeldende kunst recensie
Bernadette van der Goes
Expositie: "Art Stamps I', kunstenaars
reageren op postzegels Pnjzen: 15 t/m
365 euro. Te zien: t/m 28/7, vr t/m zo
13.00-17.00 uur, Sidac Studio,
Hogewoerd 77, Leiden.
Kunstenaars kunnen zich wer
kelijk overal door laten inspire
ren. Hoe onbenullig en onbe
duidend iets ook is, zij zien er
iets bijzonders in en gaan er
mee aan de slag. Misschien is
dat wel hun grootste talent. Zij
zijn de ontdekkingsreizigers in
een gebied waar voor de niet-
artistieke leek doorgaans weinig
opzienbarends is te vinden: het
doodgewone leven van alledag.
De zomertentoonstelling bij Si
dac Studio laat zien hoe dit in
zijn werk gaat. Galeriehouder
Piet Franzen gaf alle kunste
naars uit zijn bestand een vel
papier met op de ene helft drie
Nederlandse en een buiten
landse postzegel geplakt. De
andere helft van het papier
mochten de kunstenaars zelf
invullen, met als opdracht zich
door de postzegels te laten in
spireren. De respons was zo
groot dat Franzen er twee ten
toonstellingen mee kan vullen.
Op dit moment is het werk van
zo'n zeventig kunstenaars te
zien, de rest volgt in augustus.
De variatie is groot. Een aantal
kunstenaars heeft zelf een post
zegel ontworpen, waarbij soms
gebruik is gemaakt van de af
beeldingen op de opgeplakte
zegels. Sommigen deden dat
nogal letterlijk, zoals Arnold
Cocv die uit elementen van de
aangeleverde zegels een eigen
postzegel samenstelde. Ande
ren ontwierpen daarentegen
iets heel nieuws. Zo is er van
Arnold Busch een ronde zegel,
maakte Koos ten Kate een post
zegel van textiel en zijn de met
goudkleurige ornamenten ver
sierde postzegels van Anja
Scholten te gebruiken als siera
den.
Maar verreweg het meest inte
ressant zijn de werken van de
kunstenaars die het thema ^vat
vrijer hebben geïnterpreteerd.
Zoals Matilde Zijp, die met
postzegels verf een stads
plattegrond samenstelde. Of
Saskia Sombeek, die twee ab
stracte schilderijtjes in een
plastic hoesje stopte. Het duurt
even voordat het verband met
het thema duidelijk wordt. Ei
genlijk is dat er bijna niet. Som
beek liet zich namelijk uitslui
tend inspireren door de kleuren
van de opgeplakte zegels.
Ook de humor ontbreekt niet
op deze tentoonstelling. Zo
schilderde Margriet Wester-
vaarder een portret van een
vrouw die postzegels als oor
bellen draagt. Het werk van Jodi
Fakkel zal iedere filatelist in het
hart treffen. Het bestaat name
lijk uit een grote berg ver
scheurde postzegels. En er is
nog veel meer. Iedere kunste
naar maakt er weer iets anders
van. Een postzegel is zo klein
en simpel, maar bij Sidac gaat
er een wereld voor ons open.