KUNST CULTUUR Indonesische strip zoekt groot publiek 'Theater is voor mij één groot leerproces' Bill Wyman doet weer boekje open Verleiden is de kunst ris Rea ar Vredenburg R5 Rijksmuseum voor Volkenkunde in plaats van de straathoek ld voor istprojecten den Diligentia r Suriname THEATERMAKERS Muzikant Chris Korda teleurgesteld in Nederland Foto: AP kht - Gitaarvirtuoos Chris komt zondag 3 november een eenmalig optreden muziekcenrum Vreden- jin Utrecht. Rea zou daar (jaar geleden al optreden, jhet concert werd toen we- iziekte afgelast. Op zijn sre cd keert Rea terug naar Mts in de bluesmuziek. In ien tachtig had hij grootste net nummers als 'Josephi- Onthe Beach' en 'Driving efor Christmas'. De kaart- jop begint morgen. vrijdag 19 JULI 2002 haag - Staatssecretaris Van ?loeg (Cultuur) en zijn col- Benschop (Buitenlandse n) hebben ruim 1,6 mil- is. euro uitgetrokken voor ne- itemationale culturele eten. Het geld is bedoeld projecten die bijdragen te profilering van de Ne- ndse cultuur in het bui- nd. De Parade krijgt bij- ïld geld om mee te doen festival in Barcelona en ing Oistat voor de Ne- ie inzending aan de we- toonstelling voor thea- igeving in Praag. - De stoelen van the- Diligentia in Den Haag krij- sn tweede leven in Surina- iurgemeester Deetman gde 499 zitmeubelen giste ler aan een vertegenwoor- rvan twee culturele in- gen in Paramaribo. De ?nvan het Haagse theater len weg in verband met jrondige renovatie die bin- ort begint. Het leeuwen- van de stoelen, 399 stuks, oaar theater Thalia in Pa- :n,v ribo. De overige fauteuils a te staan in het Cultureel jium Suriname. door Wijnand Noot leiden - De Indonesische strip is verrassend professioneel. Een ex positie in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, die met ingang van vandaag te zien is, bewijst dit. Toch heeft het genre het niet ge makkelijk. Het is ingezet voor propagandadoeleinden, onder worpen aan censuur, weggedrukt door concurrentie van overzee en ten prooi gevallen aan de malaise die Indonesië sinds de neergang van Soeharto teistert. Om al deze redenen heeft de In donesische strip momenteel meer de status van cultuurpro duct dan van marktproduct. Tientallen onafhankelijke stu dio's zijn actief in het genre, soms expliciet 'underground', maar even vaak 'gewoon voor entertainment'. Wat ze gemeen hebben is de moeite om een groot publiek te bereiken. Het is niet ongewoon dat een auteur zijn werk met een kopieerappa raat vermenigvuldigt en op de straathoek uitdeelt. Zes Indonesische striptekenaars waren onlangs van de partij op de Haarlemse Stripdagen, waar uit de expositie in Leiden voort vloeit. Twee van hen studeren in Nederland en zijn in Leiden om uitleg te geven. Ze stellen zich voor onder hun artiestennaam. Tanto (29) komt uit Bandung (op Java) en volgt een opleiding aan de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten in Amsterdam. In januari is hij klaar en gaat hij temg naar huis. Hij is al jaren schilder en maakt ook digitale animaties. Zijn strips staan dichtbij wat hij als kunstenaar doet. Tita (29) is geboren in Ja karta en ontmoette Tanto en de andere vier die in Haarlem wa ren op de Technische Hoge school in Bandung. Zij studeer den daar aan de faculteit voor kunsten en ontwerpen. Tita doet tot 2005 de opleiding Indu strieel Ontwerpen in Delft. Sinds 1995 werkt zij aan een dagboek in stripvorm. In 1991 richtte het groepje de Indonesian Comics Society op. De vereniging wil een podium voor de stripstudio's zijn. „Een paar jaar geleden kon niemand zich ook maar inkt en papier veroorloven", licht Dwinita La- rasati, alias Tita, toe. „Nu gaat het gelukkig iets beter. Maar de meeste striptekenaars kunnen er niet van leven. Ze verdienen Een pagina uit de Wayang-strip 'Ramayana'. Publiciteitsfoto hun geld als commercieel illu strator." De armoe van de strip tekenaars staat in schril contrast met de rijkdom van grote con cerns, die niet alleen buiten landse strips goedkoop op de markt kunnen brengen, maar ook allerlei bijbehorende mer chandise, zoals petjes, T-shirts, videogames en tekenfilms. Vooral Japanse manga-strips zijn de laatste jaren populair. Zij hebben ongeveer negentig pro cent van de markt in handen en ontlenen daar prestige aan. Voor die tijd vervulden Ameri kaanse strips als Superman en Flash Gordon deze rol. Er ontstonden dan ook al vroeg Indonesische versies van bui tenlandse figuren. Donald Duck werd Donal Bebek, maar dat was nog in de bloeitijd van de Indostrip in de jaren zestig en zeventig. Vanaf de jaren dertig hadden inheemse en buiten landse beeldtalen zich ver- horen tot de toonaangeven- ibelangwekkende toneel- f 5 van ons land. Wat zijn r en de belangrijkste drijf- wat beogen ze met deze norm? In een zelfanalyse een aantal van deze regis- antwoord op die vragen. In j lijfde aflevering: Guy Cas- an het RO Theater. dam - Guy Cassiers (1960) een directeur en regisseur heater: „Het is geen be- keuze geweest om theater !en maken. Ik heb zelfs studies durven ondeme- in die richting. Net als mijn lef ben ik bijna organisch iet theater toegegroeid. Hij luit een zeer arm milieu enige manier voor hem ihet weekend een pilsje te a drinken, was in te gaan (verzoek van de cafébaas »r gratis drank iets zots te Dat deed hij samen met roer. Dat groeide uit tot omisch duo, dat in Vlaan- iook in theaters zeer po- j werd." (n theatermaker geworden ege het feit dat ik niet wist tmet mijn leven wilde. Ik ïdat moet ik eerst analyse- bovendien wilde ik de tekst - boeken die ik las beter tonden. Met name de fas- ïvoor taal heeft me in die )g geduwd. Theater is voor de eerste plaats een on- ek. Een proberen te begrij- sar ik sta, waar ik mee be lt en hoe ik me moet ver- ntot mijn maatschappe- n sociale omgeving. Thea- Dor mij één groot leerpro- dat betreft is er niet veel derd tussen nu en de tijd oen beeldende kunstop- volgde. Het was niet dat oen die grafische kunst pressievorm zocht om te «•n wat mij bezielde. Het tijken naar de dingen om me heen was voor mij de drijf veer. In feite ben ik daar nog steeds mee bezig: het zo juist mogelijk proberen te vertalen wat ik zie." „Vanuit dat onderzoek is die theatervorm gekomen van tekst vermengd met andere kunstdis ciplines. En dus niet van het idee, dat ik zelf iets te vertellen had. In dat opzicht reken ik tot mijn beste voorstellingen, die waarin je mij als regisseur niet meer onderkent. Waarin je tij dens de voorstelling meege sleurd wordt door de acteur. Dat is voor mij de essentie van thea ter." „Bij het maken van voorstellin gen is mijn vertrekpunt niet ra tioneel, maar gevoelsmatig. En zintuiglijk Doorgaans neemt een mens vanuit het zintuiglijke dingen op en die geven een be paald gevoeL En later komt de ratio, waarmee je al die gevoe lens een plek geeft in de geheu genbibliotheek van emoties en ervaringen." „Meestal verkondig ik in mijn voorstellingen geen stellingna- me in de trant van dit is goed en dat is fout. Veel liever stel ik vra gen bij wat mij fascineert en plaats ik vraagtekens achter al gemeen aanvaarde waarheden. De eerste voorstelling die ik heb gemaakt was 'Kasper Hauser' van Peter Handke. Elke voorstel ling daarna is een variatie op dat thema. Ik ben heel erg geïnte resseerd om vanuit de ogen van een buitenstaander te kijken naar onze samenleving. Dat het in 'Kasper Hauser' net als in 'Rotjoch', 'De Wespenfabriek' en 'The woman who walked in to doors' om een outcast-figuur gaat, heeft niet zozeer met mijn interesse voor dergelijke perso nages te maken. De kracht zit hem in het extreme en de inten siteit. Daarmee zet je de zaken en het publiek op scherp." „Tot voor kort kwamen er in mijn voorstellingen vaak perso nages voor die een schreeuw van onmacht uiten. Met het Proust-project dat het komende seizoen van start gaat, probeer ik te zoeken naar een positiever context. Ondanks dat in 'A la re cherche du temps perdu', waar ik die vierdelige toneelcyclus op baseer, Proust schrijnend be schrijft hoe mensen elkaar in hun dagelijkse situatie mentaal ten gronde richten, wil ik toch op zoek gaan naar iets spiritue lere en hoopvollere." „Dat ik vijf jaar bij Kindertheater Oud Huis Stekelbees in Gent heb gewerkt is voor mij heel be langrijk Kindertheater is voor mij niet zozeer een vorm van pedagogiek In dat genre wil ik de kinderen doen beseffen, dat ze reeds heel veel gekende en ongekende emoties met zich meedragen. En dat ze met het ouder worden die eigenheid vooral niet moeten prijsgeven. Ook bij volwassenen probeer ik dat ongerepte van het kind op te zoeken. Een volwassen toe schouwer permitteert zich dat veel te weinig. Al te vaak be treedt hij de schouwburg met de verwachting bevestigd te wor den in zijn opvattingen." „Theater is voor mij een soort van verslaving; een vorm van sa domasochisme. Ik geniet heel erg van die functie die ik binnen het RO Theater mag bekleden. Maar voor mij brengt elke pre mière naast de voldoening voor al de pijn met zich mee van een vader cfie op een bruiloft zijn dochter wegschenkt aan haar echtgenoot. Elke voorstelling heeft iets van jezelf en dat geef je aan het publiek weg. Een schilder kan op een tastbare manier aan een oeuvre werken. Als toneelmaker houd je na de laatste voorstelling niets over." In het seizoen 2002/2003 regis seert Guy Cassiers bij het RO Theater de eerste twee delen van een vierluik gebaseerd op 'A la recherche du temps per- du' van Marcel Proust. Premiè re: 1 maart 2003, Rotterdamse Schouwburg. 'Lava Lounge' van Oscar van den Boogaard. Première: 16 november 2002, Rotterdamse Schouwburg. Max Smith Een bladzij uit het album 'Caroq' van de Indonesische striptekenaar Thoriq. Publiciteitsfoto mengd tot soms epische en in het kielzog van de onafhanke lijkheidsstrijd ook nationalisti sche strips. RA Kosasih tekende de Indische heldendichten Ma- habarata en Ramayana, die het Wayang-poppenspel van ouds her verbeeldde. Van veel recen ter datum is Sawung Kampret, een soort Robin Hood die de Hollandse rover Jan Pieterszoon Coen ervan langs geeft. Van de ze strip is in het volkenkundig museum het album 'Marieke van der Bloemkool' te zien. Ook zijn er strips met het keurstem pel van de censuur van Soekar- no, die verderfelijke Westerse invloeden bestreed. Er zijn zelfs stripverbrandingen geweest. „De hedendaagse strip concen treert zich op drie plaatsen", al dus Tita, „met elk zijn eigen ka rakter. Je hebt studio's in Jakar ta: die zijn het meest modege- voelig. Je hebt ze in Jogyakarta: die zijn op expressie gericht. Daar zitten de meest subversie ve en soms erg gewelddadige strips bij. En dan heb je Ban dung: wij willen gewoon enter tainen." Achter deze bescheiden verklaring gaat veel doorzet tingsvermogen schuil om, zono dig tegen de stroom in, als stri partiest onafhankelijk te blijven. 'Madjoe' (voorwaarts) heet dan ook deze aan de Indonesische independent comics oftewel in die comics gewijde tentoonstel ling. 'Madjoe', t/m 27 oktober, Rijksmuseum voor Volkenkun de, Steenstraat 1, Leiden. groningen/gpd - De Ame rikaanse housemuzikant en zelfmoordconsulent Chris Korda zou 25 augus tus op het Lowl andsfestival komen, maar de organisa tie verwijderde hem deze week van het programma. Korda reageert verbaasd en teleurgesteld op de af zegging. „Ik had nooit ver wacht dat mij dit uitgere kend in Nederland zou overkomen. Maar ik had ook al gehoord dat Neder land niet meer zo liberaal is als het was." Lowlands schrapte Korda van het affiche toen het dinsdag ontdekte dat hij voorganger is van de Church of Euthanasia, die aanzet tot zelfmoord, en vanwege de videoclip die hij bij zijn optredens laat zien. Hierin zijn beelden van de WTC-aanslag van 11 september vermengd met harde pomo. Direc teur Erik van Eerdenburg van Lowlands noemt Kor da „een zieke pervert". Korda vindt het raar dat de organisatoren van Low lands niets weten over ar tiesten die ze boeken. Lowlands kreeg de artiest aangeboden in een pakket van drie housemuzikan- ten. „Ik speel wel vaker op grote, commerciële festi vals, onlangs nog op Sonar in Barcelona. Die pro grammeurs wisten wel van alles over de Church of Eu thanasia. Lowlands is schijnbaar toch meer een familie-uitje, en niet het juiste festival voor mij." Korda heeft een verklaring doen uitgaan als reactie op de afzegging van Low lands. Hierin staat onder meer: Wanneer antisocia le ideeën slechts modieuze poses zijn en door middel van marketing worden ge bracht als jeugdcultuur, is er geen dreiging voor de bedrijven die het festival sponsoren. Maar wanneer die neprebellie wordt ver vangen door extreme kunst met een serieuze boodschap, grijpt het be drijfsleven meteen in om zichzelf te beschermen'. den haag/gpd - Twaalf jaar nadat Bill Wyman in 'Stone Alone' een openhartige kijk op de geschie denis van The Rolling Stones in de jaren zestig gaf, komt de ex-bassist opnieuw met een boek 'van binnenuit' over de band waar hij drie decennia lang deel van uitmaakte. Op 21 oktober, drie da gen voor Wymans 66ste verjaardag, verschijnt het bijna 500 pagina's tellende 'Rolling with the Sto nes'. Het boek is gebaseerd op de dagboeken van de bassist en een groot persoonlijk archief met veel brieven, anekdotes en herinneringen. Wyman maakte van december 1962 tot november 1992 deel uit van de band. 'Rolling with the Stones' is zijn derde boek: naast 'Stone Alone' schreef hij ook 'Bill Wyman's Blues Odyssey*. Ook opende de bassist in 1989 het goedlopende restaurant Sticky Fingers in de Londense wijk Kensington. De als William George Perks in Kent geboren Wy man haatte drugs, voor hem was er alleen rock 'n roll en veel seks. Naar eigen zeggen versleet hij een duizendtal meisjes. Ene Mandy Smith bracht hem halverwege de jaren tachtig in de problemen. Wyman zou met de toen 13-jarige Mandy seks hebben bedreven. Zes jaar later trouwde hij met de vrouw om na een jaar weer met haar te breken. gorinchem - De redamekunste- naar Jan Lavies wordt in septem ber honderd jaar oud. Deze mijl paal wordt alvast gevierd in het Gorcums Museum met een ten toonstelling. Op de expositie Verleiden is de kunst* wordt een dwarsdoorsnede getoond van de affiches die hij tussen 1922 en 1978 maakte. Het oeuvre van de in Gorinchem woonachtige Jan Lavies kwam in opdracht van tientallen bedrijven tot stand en beslaat affiches, boekomslagen, kalenders, kleur boeken, menukaarten en andere vormen van illustraties. Aanvan kelijk was het de bedoeling dat hij tekenleraar zou worden, maar het reclamevak trok hem meer. Hij ontwierp beroemd geworden affiches voor het sigarettenmerk Caballero, omslagen voor de King Atlas (1936-1981) en postzegels ter viering van het 700-jarig be staan van Den Haag. In de perio de 1950-1970 was de Holland- Amerika Lijn zijn belangrijkste opdrachtgever. In het begin van de jaren vijftig ontwierp Lavies voor de WV Scheveningen een affiche waarop een wenkende zeemeermin was afgebeeld. De opdrachtgevers gingen niet met ontwerp ak koord. Zij vonden het aanstoot gevend en eisten dat hij de arm van de zeemeermin liet zakken, zodat haar boezem niet meer zichtbaar zou zijn. Lavies weiger de daarmee akkoord te gaan. In T ou» 1 1954 werd de plaat, met wijziging in de tekst en de skyline, alsnog gedrukt voor de badplaats Zand- voort. Verleiden is de kunsft/m 15/9, Gorcums Museum, Grote Markt 17, Gorinchem. Open: di-za 10-17 uur en zo 11-17 HMHNANA*/} INI SÜN6&UH MJAR. BIASA - TpWPI, MUSr/\- H»U DIA TAK DAPAT KJ KA i. AHKAM rriWTKUNvuK eoiert -i'J&A" TB TAP I AKU TENTTt» HEBAT DAP.I FWfJANA MSNBR&W dan behmaksud Me UiAjAT TUBUH su&qtj TE TAP!K£36 tUBAl'. MFLB&IHI bURUNCo BfAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13