KUNST CULTUUR
'Ik ben inderdaad een buitenbeentje'
Voor de laatste keer theaterzwemmen
Kurhaus wil Rolling Stones optreden laten afmaken
Pleidooi prijsverlaging
cd's krijgt weinig bijval
Popsector Voorzichtig blij' met
praktijkman Cees van Leeuwen
R5
%se prijs
Glider Jagt
epos over
Arthur
elches
ity Python
- iniek onthult
Rafaël
J rr<
rrock op
Pop
Carrack
|etermeer
in klaagt over
sche film
Kunstwerk achter kamerscherm
'Die man heeft zelf op het podium gestaan'
Voorman Adam Duritz wil met Counting Crows alles tegelijk zijn
donderdag l8 JULI 2002
acovan der Eb
iag - De schrijver Marek
fr jagt, ofwel Arnon Grun-
heeft dit kwartaal met zijn
jtroman 'Amour fou' de
Oprijs van de Duitse tv-
rZDF gewonnen. Het pu-
rerkoos Van der Jagt bo-
Portugese Nobelprijs-
ar José Saramago. De
U zender bespreekt elk
et aal vier boeken. Na afloop
nde kijkers een stem uit-
ai :n. Van der Jagt kreeg
5 Duitse vertaling van
0, schiedenis van mijn kaal-
jijna 63 procent van de
hl Eerder dit jaar bleek
fit pseudoniem Amon
ierg schuil te gaan.
De Amerikaanse film-
iteven Spielberg wil een
durende televisieserie
rer de legendarische
ling Arthur. De opna-
!ten volgend jaar be-
Spielberg doet dat mo-
Nieuw-Zeeland. Toch
voornamelijk Britse ac-
eworven. Gabriel Byrne
mogelijk de titelrol. De
U luctie zal meer dan 77
™euro kosten.
ij Het komediegezel-
ketch Qub speelt in au-
jp het Edinburgh Fringe
Idrie onbekende stuk-
iMonthy Python. De
voor de sketches zijn ge-
m door het in 1989 over-
d van Monty Python,
n Chapman. De literaire
ivan Chapman heeft de
i in het archief van de
in Los Angeles gevon-
ii van de stukken is een
jie van 'The Life of Bri-
sketch handelt over een
ir, die het zat is dat al-
ensen zich door hem
aten genezen.
Met behulp van de
[e infraroodtechnologie
i kunstkenners in Rome
n de Italiaanse renais-
hilder Rafaël ondekt on-
ieverfschilderij van de
Het schilderij in de
Borghese in de Itali-
oofdstad heet 'Madon-
1 kind en Giovannino' en
H «geschreven aan een
iels meest getalenteerde
letl an, Giullo Romano,
s vermoedden echter al
3d dat de meester zelf de
eeft gehad in het werk.
wve inffaroodtechniek
m gelijk bewezen.
- Pepsi Pop krijgt na
een nieuw jasje met
indacht voor rockmu-
t evenement wordt za-
9 oktober gehouden in
otterdam. Tim van Ron-
het organiserende bu-
yipjo zegt daarover: „We
eder programmeren
^fcen popmuziek. Om be-
■Be sluiten bij de muziek
man dit moment, ver-
het zwaartepunt naar
live-acts." De naam van
ival wordt vervangen
psi Chart Live.
irani |ER pauj Carrack
n h ondag 18 augustus op in
11 S derij te Zoetermeer. De
e' strumentalist en zanger
erdijet verleden bandlid van
en Mike The Mecha-
hikl
h°°l cent werkte hij samen
ar u )n John, Eric Clapton en
'n, led. Ondertussen
1 hij ook diverse solo-al-
'P 1 i let concert begint om
He w
gan|
v President Poetin
n teren de noodklok ge-
L. de Russische filmin-
Er zijn de afgelopen ja-
veel bioscopen bij ge-
maar je moet goed zoe-
er een te vinden die een
film toont, zei de
Vooral het verdwij-
derfilms, waar de
Sovjet-filmindustrie
belangrijk deel op
t Poetin aan het hart.
door Coos Versteeg
scheveningen - Het Kurhaus
Hotel in Scheveningen stelt po
gingen in het werk om de Rol
ling Stones volgend jaar augus
tus in de Kurzaal te laten optre
den. Directeur C. Masselink
probeert zowel via concertorga
nisator Mojo als langs andere
informele wegen de rockband te
interesseren terug te keren naar
de badplaats.
De Rolling Stones gaan dit na
jaar weer op tournee. Op dit
moment is de groep aan het re
peteren in Toronto. Op 3 sep
tember begint hun War Horses
Tour' in Boston (met in het
voorprogramma The Preten
ders), die vervolgens langs on
der meer Chicago, Philadelphia,
New York, Atlanta, Los Angeles,
San Francisco en Las Vegas
voert. De maand december
houden de Stones vrij, om vanaf
8 januari hun tour voort te zet
ten in Canada, de VS, Mexico en
vermoedelijk Australië, China en
Japan.
Volgens de plannen zal na een
pauze in april en mei de Euro
pese tour half juni beginnen in
Engeland en voorts voeren langs
Griekenland, Italië, Spanje,
Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk,
Zwitserland, Finland, Zweden,
Denemarken, België en Neder
land. De doorgaans goed geïn
formeerde Rolling Stones Fan
Club of Europe meldt op de
website www.iorr.org dat de
groep - volgens nog niet beves
tigde bronnen - op 2 en 3 au
gustus in de Arena in Amster
dam zal staan, op 11 augustus in
Paradiso, op 14 en 15 augustus
in de Kuip te Rotterdam en op
18 augustus op het Malieveld in
Den Haag.
Kurhaus-directeur Masselink
hoopt dat de Stones, die tijdens
deze wereldtour een flink aantal
kleine zaal- en cluboptredens
verzorgen, gecharmeerd raken
van het idee om alsnog hun af
gebroken optreden uit augustus
1964 te voltooien. Het destijds
door de Haagse impresario Paul
Acket verzorgde optreden in het
Kurhaus, gepresenteerd door
Jos Brink, duurde toen nauwe
lijks een kwartier. De Rolling
Stones konden met moeite vijf
nummers vertolken, terwijl de
fans massaal de Kurzaal sloop
ten. Uiteindelijk werd het doek
gesloten en voerde de politie
met harde hand charges in en
om het Kurhaus uit.
De Rolling Stones lieten vele ja
ren later in diverse interviews
weten het Kurhaus-optreden als
een van de mooiste shows uit
hun bestaan te beschouwen.
Masselink: „Het is mijn droom
dat ze nu bijna veertig jaar later
het concert in de Kurzaal kun
nen afinaken, waar ze toen aan
zijn begonnen. Daar wil ik best
het hotel een paar dagen voor
sluiten."
De laatste keer dat de Stones in
Den Haag te zien waren, was in
1998 op het Malieveld.
groningen/gpd - De grote pla
tenmaatschappijen in Neder
land voelen weinig voor een ver
laging van de cd-prijzen, zoals
die is voorgesteld door het label
V2. De meeste maatschappijen
achten een rigoureuze prijsver
laging niet haalbaar.
„Ik zie wel in de categorie midp-
rice-cd's oude albums tegen
dumpprijzen weggaan, maar ik
hoop niet dat zoiets ook gebeurt
met actuele cd's", aldus direc
teur Raymond Ligthart van Vir
gin Nederland. Lighthart zegt
wel een oplossing te zien voor
de dalende verkopen. Hij wil
zich meer gaan richten op veer
tigplussers en kinderen tot zes
jaar. „Die branden niet en wil
len het originele cd'tje hebben."
Marcel Mertens, marketingma
nager van Play It Again Sam,
staat ook niet te springen om
stevige prijsverlagingen. „De
prijzen die we hanteren zijn er
niet voor niets." Toch bestem
pelt hij het halveren van cd-prij
zen niet als onmogelijk. „Het is
te doen als een platenmaat
schappij erin zou slagen twee of
drie keer zoveel te verkopen als
op dit moment. Een lagere prijs
zal zeker helpen om het bran
den tegen te gaan."
V2 Records Nederland is van
plan de verkoopprijs van haar
cd's terug te dringen tot 13 euro.
Nu is de gangbare prijs voor een
cd nog zo'n 21 euro; voor al
bums van zeer populaire arties
ten moet soms nog meer be
taald worden. Bij V2 staan onder
anderen Frank Boeijen en Post
men onder contract „Wij vra
gen onze artiesten een deel van
hun royalty's af te staan", laat
managing-director Hans Eigen
brood weten. Eigenbrood hoopt
met de maatregelen de cd-ver-
koop te stimuleren en het ille
gaal kopiëren tegen te gaan.
„Daarbij gaan wij er ook vanuit
dat de winkeliers met een lagere
marge genoegen zullen ne
men."
Dat een drastische prijsverlaging
tot veel meer verkoop leidt, staat
niet bij voorbaat vast. „Het is
een experiment", stelt Eigen-
brood. „Iemand moet een eerste
stap zetten. En misschien zijn
wij dat wel." Hij beseft dat als de
prijsverlaging niet het beoogde
effect heeft, er nauwelijks meer
kan worden teruggeschakeld
naar het oude prijsniveau. „Mis
schien is het dan ook beter dit
experiment te beperken tot de
items die niet import- en ex-
portgevoelig zijn."
Sinds de lancering van de com
pact disc in 1983 is de prijs er
van altijd hoog geweest. De be
langrijkste geluidsdrager op dat
moment, de elpee, kostte rond
de 25 gulden. Een cd met de
zelfde muziek kostte destijds
42,95 gulden. In de ons omrin
gende landen is de prijs van cd's
lager. Dat gegeven, in combina
tie met het feit dat vijf grote pla
tenmaatschappijen tachtig pro
cent van de markt beslaan, heeft
de verhalen over kartelvorming
in de hand gewerkt De Europe
se Unie deed in 2001 onderzoek
naar de praktijken van EMI,
BMG, Wamer, Universal en So
ny Music. Drie platenmaat
schappijen bleken in Duitsland
druk uit te oefenen op winke
liers om zich te houden aan een
minimumverkoopprijs. Nadat
ze beloofden ermee te stoppen,
werd het onderzoek stilgelegd.
arnhem/gpd - In de Arnhemse Eusebiuskerk is commotie ontstaan
rond het beeld 'Skullsuckin', een naakt vrouwenlichaam met als
hoofd een schedel. Het beeld plast water vanuit een dwarsdoorsne
de van het lichaam, dat tegen het vrouwenlichaam is geplakt Het
stichtingsbestuur van de kerk vindt het beeld ongepast en heeft het
daarom afgeschermd.
De sculptuur van kunstenaar E. Pietersen vormt het grootste, meest
opvallende stuk op de expositie over hedendaagse Gelderse kunst.
De vrouw staat op het verhoogde gedeelte waar vroeger het altaar
heeft gestaan. De Eusebius is niet meer als kerk in gebruik, maar
wordt beheerd door de Stichting Eusibius Arnhem die ook de expo
sitie organiseerde. Nadat het bestuur werd geconfronteerd met
klachten, werd de kunstenaar gevraagd het werk te verplaatsen.
Toen deze weigerde werd het beeld afgescheiden door een onge
veer drie meter hoog rood velours kamerscherm.
Kinderen spelen de zeven dwergen bij de laatste aflevering van theaterzwemmen. Foto: Dick Hogewoning
noordwijkerhout - Theater Van Santen
hield gisteren voor het laatst in De Schelft in
Noordwijkerhout het theaterzwemmen. Na
zes jaar komt er een einde aan een succes
formule om kinderen in de Duin- en Bollen
streek met theater in aanraking te brengen.
In tegenstelling tot wat de naam doet ver
moeden, is 'theaterzwemmen' gewoon the
ater, met na afloop zwemmen. Desalniette
min is een gecombineerd theater- en zwem-
kaartje, of met een modem woord een thea-
ter-zwemarrangement, blijkbaar een stimu
lans voor het jonge publiek.
Toch is ook deze formule na een voorstel
ling of zestig wel uitgewerkt Een derde van
de stoelen blijft onbezet en dat is voor John
van Santen en zijn vier medewerkers reden
om het concept op te doeken. Of de pro
grammawijziging in verband met de ziekte
van één van die vier mede debet is aan de
tanende belangstelling valt te betwijfelen.
De voorstelling is professioneel en de kinde
ren vertonen nog steeds de klassieke betrok
kenheid bij het gebeuren op het toneel. En
thousiast roepen ze 'kijk uit, achter je!' en
op het laatst mogen acht van hen zelfs op
het toneel de zeven dwergen verbeelden.
„Dat zijn er acht!" roept iemand uit de zaal.
„Zeven plus", reageert Van Santen ad rem.
Aanvankelijk was 'Peter en de wolf, een mi
nimus ical' gepland. Deze voorstelling geeft
de richting aan waarin Theater van Santen
zich ontwikkelt, met een combinatie van li
ve muziek, poppenspel, acteren, zingen en
dansen. „We gaan een andere koers varen",
licht Majanka Fröhlich, Van Santens tegen
speelster in het nu gekozen, meer traditio
nele stuk 'Stamppot, een sprookjesmix' toe.
„Met de huidige populariteit van de musical
gaan wij ook meer die kant op."
Ook de doelgroep wordt ouden vanaf acht
in plaats van vanaf vijf jaar. Door het hele
land is Theater Van Santen te zien. De ac
teurs hebben geen vakantie: van de zomer
spelen ze in Brabant en Limburg. Zover
zoekt Van Santen het, nu in de Duin- en
Bollenstreek inmiddels zo'n beetje elk dorp
zijn eigen kindertheater heeft.
leiderdorp - De reacties zijn,
daags na het aantrekken van ad
vocaat Cees van Leeuwen uit
Leiderdorp als LPF-staatssecre-
taris van cultuur en media, 'na
tuurlijk heel erg prematuur' en
een 'voorzichtige eerste inschat
ting'. Maar de Nederlandse pop
wereld is blij dat met Van Leeu
wen en zijn staat van dienst als
oud-popmuzikant en specialist
entertainmentrecht 'iemand op
de stoel van staatssecretaris
komt te zitten die de sector door
en door kent'. „Die man heeft
zelf op het podium gestaan", al
dus adjunct-directeur Arjen Da-
vidse van het Nationaal Pop In
stituut. „Hij heeft zelf backstage
met kisten lopen sjouwen en is
's nachts in busjes van jonge
renhonk naar jongerenhonk ge
reden."
Van Leeuwen (51) - raadsman
van zangeres Anouk, maar niet
te verwarren met de Haagse
popmanager Cees van Leeuwen
van onder meer Shocking Blue,
Dolly Dots, Caught in the Act en
het nieuwe meidenbandproject
van Golden Earring-zanger Bar
ry Hay - was tot 1975 bassist van
Kayak. Deze symfonische rock
band scoorde met 'Ruthless
queen' haar grootste hit.
De Leiderdorpse advocaat, die
in verband met de aanleg van de
hogesnelheidslijn moest verhui
zen uit Hoogmade, is gespeciali
seerd in arbeidsrecht, entertain
ment en media en medeauteur
van de jaarlijks verschijnende
Praktijkgids Artiest Recht. Vol
gens Davidse scheelt het aan
stellen van een man uit de prak
tijk vooral heel veel uitleg. „De
afgelopen 25 jaar waren we ne
gentig procent van de tijd aan
Cees van Leeuwen Foto: ANP
het uitleggen wat de sector pop
muziek zo heel anders maakt
dan bijvoorbeeld klassieke mu
ziek. Godzijdank hoeft dat dit
keer niet"
Jemey Kaagman van de Stich
ting Conamus ter promotie van
de Nederlandse popmuziek ver
wacht dat ze bij de beoogde
staatssecretaris meer begrip zal
ontmoeten voor bepaalde situa
ties in de popsector. „Hij heeft
zelf op de bühne gestaan en
heeft zelf ervaren hoe het is als
je je boterham in de muziek
moet verdienen. Hoe het is als
de radio je plaatje niet draait,
hoe afhankelijk je wel of niet
bent van de steun van de radio.
Dat stemt mij heel positief. Toen
ik het nieuws hoorde, flitste
door me heen dat ik voortaan
als ik bij het ministerie van OC
&W kom niet meer alles hoef uit
te leggen. De combinatie van én
muzikant geweest zijn én van de
hoed en de rand weten qua au
teursrecht maakt mij erg geluk-
Martin van Ginkel, voorheen di
recteur van de Tilburgse pop
zaal 013, oud-kroonlid van de
Raad voor Cultuur en nu direc
teur van het Fonds voor Podi
umprogrammering en Marke
ting, is behoedzamer. „Van
Leeuwen is iemand die in een
bepaald segment van de podi
umwereld behoorlijk wat erva
ring heeft Dat is een goede ba
sis voor een goed gesprek."
Maar hij tekent aan dat het nu
nog onduidelijk is wat het
zwaartepunt van Van Lee uwen s
dossier zal zijn. „Het zal toch
een brede opdracht zijn. Het is
goed voor de popsector dat er
aandacht is van iemand die er
bekendheid mee heeft. Maar ik
weet niet of ée popmuziek het
daarmee één op één makkelijker
krijgt. Ik weet niet waar dat op
voorhand op te baseren is."
Arjen Davidse denkt evenmin
dat de popsector het vanzelf
sprekend makkelijker krijgt on
der Van Leeuwen. „Daar wil ik
helemaal niet van uitgaan. Zijn
voorganger Rick van der Ploeg
had ook zijn mond vol van de
popmuziek als hét voorbeeld
van vrij ondernemerschap.
Maar van de technocratische ef
ficiencyoperatie tijdens Van der
Ploegs bewind zijn veel secto
ren, zoals ook de popmuziek,
zwaar de dupe geworden. De
vraag bij Van Leeuwen is wat
zijn mening is, wat zijn plannen
zijn. Ik vermoed dat het een no-
nonsense figuur is. Dat kan ver
frissend zijn. Maar dat kan ook
zwaar doorslaan natuurlijk."
door Kees Groenenboom
Amsterdam - Het onechte kind
van Paul McCartney en Miles Da-
vis, een achterneef van Luciano
Pavarotti, en verder familie van
Willie Nelson, George Jones en
Johnny Rotten. Ziedaar de muzi
kale stamboom die Adam Duritz
van zichzelf uittekent. „Ik hou ge
woon van muziek, ongeacht in
welke categorie die valt. Ik wil
ook niet dat Counting Crows een
bepaald soort muziek maakt, ik
wil dat we alles tegelijk zijn. En
zeker geen American revival
band."
Toch zijn de namen die de voor
man van Counting Crows
noemt niet de eerste die opdoe
men bij het beluisteren van de
drie platen die tot nu toe zijn
verschenen. Bob Dylan en Bru
ce Springsteen zou je eerder
verwachten onder de muzikale
voorvaderen. Want voor alles
past de groep in de folk-rocktra-
ditie van de verhalenvertellers.
Een oerdegelijke gitaarband die
ambachtelijke songs maakt met
een kop en een staart en met
teksten die ertoe doen.
Het verschil met de genoemde
aartsvaders is evenwel dat die
naast hun liefdesperikelen het
wel en wee van Amerika bezon
gen dan wel kritiseerden, terwijl
de songs van Duritz alleen maar
over Duritz gaan. Over een in
nerlijke wereld waar de zon
nooit lang en uitbundig schijnt.
Ook op 'Hard candy", de vierde
studio-cd, wemelt het weer van
de botsingen met het leven in
het algemeen en met de vrou
wen in het bijzonder, al heeft de
plaat een positievere toon dan
de voorgaande. De personen die
Duritz ten tonele voert zijn vaak
gekweld, opgejaagd en zitten vol
met twijfels. Het zijn buiten
beentjes die het geluk niet kun
nen omarmen.
Duritz geeft toe dat de liedjes
over hemzelf gaan. „Ja, maar er
is ook altijd hoop in die liedjes.
Ik ben inderdaad een buiten
beentje. Ik ben anders dan de
meeste mensen die ik ken, maar
op den duur went dat wel. In
deze wereld is ook plaats voor
mensen die anders zijn, een
plek die je zelf moet maken en
waar de rest niet vaak komt.
Maar ik heb daar geen moeite
mee. Het enige wat ik niet wilde
toen ik jong was, was net zo
worden als de rest Ik wilde iets
bijzonders doen. En dat is ge
lukt."
Het klinkt eerder berustend dan
trots uit de mond van Duritz,
die verrassend openhartig is
voor iemand die niet direct be
kend staat als een liefhebber van
interviews. Vooral als het over
muziek gaat, raakt hij vol vuur.
Hij blijkt alle uithoeken van de
popmuziek te kennen.
Vanwege die muzikale voorkeu
ren koos hij ook Steve Lilywhite
als producer voor 'Hard candy.
„Hij heeft ontelbaar veel platen
geproduceerd die ik mooi vind.
The Pogues, U2, XTC; van de
ruim tachtig platen staan er
veertig in mijn platenkast. Ik
wilde gewoon met hem werken.
De beste producers kun je ook
niet vastpinnen op wat ze pre
cies doen. Ze zorgen gewoon
dat het loopt Je hebt iemand
nodig die het geheel overziet en
die de gemoederen tot bedaren
kan brengen, want ik krijg altijd
de neiging om mensen het
hoofd af te rukken als we bezig
zijn in de studio. En iemand
moet je het gevoel geven dat je
iets magisch aan het doen bent.
Iedereen heeft wel een plaat in
de kast die voor zijn gevoel per
fect is. Voor mij zijn dat 'Blue'
van Joni Mitchell, 'Astral Weeks'
van Van Morrison en 'London
Calling1 van The Clash. Een ma
gische wereld die belangrijk en
interessant genoeg is om veertig
minuten in te verblijven. Om
zoiets te kunnen scheppen moet
je ervan overtuigd zijn dat je iets
bijzonders aan het doen bent,
en een goede producer kan je
dat gevoel geven."
Opvallend in de muziek van
Counting Crows is dat de op zijn
best melancholieke en op zijn
treurigst depressieve teksten van
Duritz gezet worden op opbeu
rende muziek, die vaak een in
gebouwde climax heeft Passie is
ook weer het sleutelwoord op
het uitstekende 'Hard candy".
De term, zo legt Duritz uit, ver
wijst naar herinneringen die
zoet zijn en tegelijkertijd pijnlijk.
„Het hele album gaat over de
manier waarop je geheugen en
je fantasie een vervanging kun-
Adam Duritz: „In deze wereld is ook plaats voor mensen die anders zijn." Foto: GPD
nen worden voor het echte le
ven. Wat trouwens niet verkeerd
is. Het is belangrijk om je din
gen te herinneren. Liedjes
schrijven, denk ik wel eens, is
zoeken naar een manier om iets
voor altijd vast te leggen."
„Het titelnummer verwijst ook
naar de geborgenheid van de
jeugd. Als je volwassen wordt is
het leven nooit meer veilig. Je
staat er alleen voor, je kunt niet
meer naar papa en mama. En
zelfs als je dat wel doet: bij hen
is het ook niet veilig meer. Dat is
een van de dingen die je je gaat
realiseren. Er is geen toevluchts
oord meer. Alleen in de liefde.
Maar in mijn leven is die tot nu
toe ook erg vluchtig."
In hoeverre is Counting Crows
Adam Duritz? „Het is een goed
aardige dictatuur", grapt Duritz.
„Ik neem uiteindelijk de beslis
singen, maar alleen in de eind
fase. Voor die tijd levert ieder
een zijn bijdrage. Als je dat niet
doet, ben je zo goed als je bent,
en ik kan nauwelijks spelen, net
genoeg om een liedje op de pia
no te componeren Daarom
heb ik nooit de minste behoefte
gehad om solo te gaan."
Counting Crows, 26/8, Heine-
ken Music Hall, Amsterdam.