KUNST CULTUUR 5Ik wil mijn muziek aankleden met ballet^^)^lakaag" Mooie wimpers, mooie ogen Conflict over portretrecht Stones Appie Baantjer DEKjfcR Lowlands schrapt 'anti-mens' artiest Haagse modeontwerper lukt alles R5 Debuut Vanessa Carlton herinnert aan Kate Bush a Ie orgels in qerskerk benut ifonieorkest "Jrt jonge musici ,nj|er Rubens is Canadees woensdag 17 JULI 2002 IR n,e pliic idam - Uit de nieuwe Ne- dse film 'Oesters van fee' is een aantal naakt- verwijderd. Het publiek dens proefvoorstellingen ge -even daarvan niet ge- ,sj te zijn. De film is geba- een boek van Kees van en vertelt over de lief- chiedenis tussen een r i, siast en een oudere /0( lubdanseres. De hoofd je worden vertolkt door Eg- lst nWeeberenKatja ój, rman. Van het testpu- ei driekwart zich te sto- 'jnhet expliciete karakter mmige naaktscènes. De ret| at 5 september in pre- ie q - In de serie orgelconcer- leLeidse Pieterskerk n zondag beide orgels ;ld. Op het Van Hager- rgel speelt Niek van der 112 ventiende-eeuwse stuk- nonder anderen Swee- n' n Scheidemann. Het v1 isHill-orgel benut colle- I inist Wim Loef voor c ste-eeuwse componisten ten en Reger. Het con- e' gint om 16.00 uur. iet Juniorensymfonieor- 1 de Bollenstreek is op lar nieuwe muzikanten, ijk is dat je minimaal les hebt gehad op een tent dat in een symfo- >st thuishoort (dus geen it of gitaar). Het orkest rt elke vrijdagmiddag in 1 geeft drie of vier keer een concert. Voor meer atie, tel. 0252-413758. door Hans Piët new york - Met 'Be not nobody* levert Vanessa Carlton (21) een met hartstocht doordrenkt de buut af, dat in artistiek opzicht herinnert aan Kate Bush. En er zijn meer overeenkomsten, want de dochter van een Amerikaanse piloot/violist en een muzieklera res combineert zang met piano. Bovendien houdt ze van ballet. Vanessa Carlton kijkt als een jonge vrouw die op heterdaad is betrapt. De Amerikaanse zange res en pianiste, die met zicht baar plezier over haar muzikale escapades verhaalt, valt stil en bloost. Die vraag over de eroti sche uitstraling van haar com posities had ze niet verwacht „Dat er sprake is van een intie me, soms seksuele lading in mijn werk, een behoorlijke dosis zelfs, heeft deels te maken met mijn manier van zingen. Ik wil de luisteraar het gevoel geven dat ik dicht bij hem in de buurt ben, dat er een band tussen ons bestaat", reageert ze na een kor te pauze. „Die seksualiteit is in de teksten minder prominent aanwezig. Ik denk dat je daarvan op mijn vol gende album een grotere portie krijgt toegediend. De nummers op 'Be not nobody' gaan toch vooral over volwassen worden en over de drastische verande ringen in mijn leven. Je beluis tert een 21-jarige vrouw die openhartig haar belevingswe reld blootlegt." De glimlach is verlegen, haar toon enigszins dromerig. „En dat er verdriet in de composities doorklinkt, komt omdat ik niet altijd gelukkig ben. Zo viel het niet mee mijn weg te vinden in de maatschappij. Soms heb ik het idee in mijn jeugd een stoomcursus overleven te heb ben gekregen. En daar ben ik achteraf blij om, want de tegen slagen waren een wijze les voor de toekomst. Ik heb het idee de wereld aan te kunnen." De grootste tegenslag was dat Vanessa haar droom om ballet danseres te worden niet kon verwezenlijken. Als 14-jarige werd de in Mitford, Pennsylva nia, geboren tekstschrijfster en componiste aangenomen op de School of American Ballet om drie jaar later haar leven als bal lerina in te ruilen voor een baan als serveerster in New York, on dertussen verwoede pogingen ondernemend om als muzikan- te te worden ontdekt. „Het ging niet. Ik was er niet klaar voor, niet sterk genoeg en absoluut niet opgewassen tegen die moordende, onderlinge compe titie. Ik heb mij lang zo eenzaam gevoeld", zegt Vanessa alsof het schuldgevoel over dit falen nog altijd aan haar knaagt. Het heeft haar passie voor de dans niet verminderd. „Wat mij in ballet vooral aansprak, was de muziek Ik zag het als een kans die muziek te worden... of liever als een mogelijkheid mijn inter pretatie te geven van hoe die muziek visueel zou kunnen ogen. De bedoeling is de com posities van 'Be not nobody" te gebruiken voor het maken van een ballet, waardoor de muziek een gezicht krijgt. De bedoeling is er volgend jaar aan te werken. Ik zou heel blij zijn als het werd uitgevoerd in de Metropolitan Opera in New York Dat is be slist mijn grootste hartenwens. Zeker als ik ook als ballerina een aandeel zou hebben in de pro ductie. Ik weet dat Kate Bush aan het einde van de jaren ze ventig eenzelfde soort weg be wandelde met haar concerten, maar ik geloof dat mijn invals hoek anders is." Al snel blijkt dat de piano haar beste vriend is. Lachend: „Ze heeft mooie witte tanden en staat altijd met open armen klaar om mij te ontvangen. Bo vendien is ze, zonder commen taar, bereid om vreugde en ver driet met mij te delen. Het in strument was mijn redding toen het als balletdanseres niet lukte. Alle teleurstellingen en frustra ties heb ik van mij af kunnen zingen." Even dreigde het ook met haar muzikale carrière fout te lopen. „Ik heb 'Be not nobody' twee keer opgenomen. De eerste keer heb ik mij te veel laten leiden door anderen. Omdat ik niet goed wist wat ik eigenlijk wilde, werkte ik samen met een team van mensen. Hoewel ze de beste bedoelingen met mij hadden, kwam ik er op een dag achter dat alleen ik wist hoe mijn werk zou moeten klin ken. Vervolgens ben ik met Ron Fair opnieuw aan het werk ge gaan. Hij heeft het album gepro duceerd en een deel van de strij kersarrangementen geschre ven." „Ik zal nooit meer vergeten hoe ik mij voelde na de eerste opna mesessie met het vijftig man tel lende orkest. Werken met strij kers was altijd al een droom, omdat zo'n orkest het drama in een liedje op een indrukwek kende manier inkleurt, maar op het moment dat ik ze de door mij geschreven noten hoorden spelen, was er sprake van pure magie. Tegelijkertijd drong het, voor het eerst, echt tot mij door dat ik bezig was een werkstuk te ma ken waar mensen op elk mo ment van de dag naar zouden kunnen luisteren." Vanessa Carlton: „Ik heb het idee de wereld aan te kunnen." Foto: GPD groningen/gpd - Platenmaat schappij V2 Records Nederland is van plan de verkoopprijs van cd's drastisch te verlagen. Henk Eigenbrood, managing-director van V2, denkt aan een verkoop prijs van rond de dertien euro, zo laat hij in het tijdschrift Mu ziek en Beeld weten. Nu is de gangbare prijs voor een cd nog zo'n 20, 21 euro; voor al bums van zeer populaire arties ten moet zelfs nog meer betaald worden. Diverse platenmaat schappijen verwezen bij kritiek op de hoge prijzen steeds naar investeringen in nieuwe arties ten. Eigenbrood: „Wij vragen de ar tiesten een deel van hun royal ty's af te staan." Het doel van het plan is volgens hem tweele dig: „We hopen meer cd's te verkopen en een trend te zetten in de prijsvorming." Bij V2 staan onder anderen Frank Boeijen en de nieuwko mer Te Water onder contract. Ook Doe Maar en de populaire rapformatie Postmen hebben platen bij V2 uitgebracht. Inter nationaal heeft het label arties~ ten als Stereophonies, Undec- wold, Tom Jones en Moby on der contract De managing-director van V2 komt met zijn plan op een mo ment dat de platenindustrie we reldwijd te kampen heeft met banenverlies door intemetpiras terij. Volgens de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) leidt het illegaal binnenhalen van muziek via in ternet tot een verlies van dui zenden banen binnen de enter tainmentindustrie. Daarnaast vreest de IFPI dat platenmaatschappijen steeds minder durven te investeren in nieuwe artiesten. Gevolg: minr der releases, minder keuze en uiteindelijk een verarmde Euro pese cultuur, aldus de organisa tie die wereldwijd de muziekin dustrie vertegenwoordigt. - De anonieme koper ,g ge week het recordbe- j'ljn n ruim 77 miljoen euro le voor een pas ontdekt ij van de Vlaamse Peter Paul Rubens, is itrijke Canadese verza- David Thomson. Dat e Globe and Mail, de se krant die voor een indom is van de familie in. De krant zegt dat de aker van Thomson en die namens de miljar- iwinnende bod plaatste, bevestigd dat de Cana- nieuwe eigenaar van is. Hij zou het aan zijn len schenken. Amsterdam - Geef galerie Don kersloot een vinger, en zij neemt de hele hand. Haast met de arm erbij. Volgens Musidor, belan genbehartiger van de Rolling Stones in Nederland, maakt de galerie herhaaldelijk inbreuk op het portretrecht van de Britse popsterren. Tijdens een kort ge ding gistermiddag in Amster dam eiste Musidor daarom een onmiddellijk einde aan de 'com merciële exploitatie' van de por tretten. Musidor en Donkersloot-uitba ter W. van Roij stonden ruim een half jaar geleden al voor de rechter om dezelfde reden. Het vonnis viel in het nadeel van de galerie uit. Op uitdrukkelijk verzoek van de galerie en de schilder Peter Donkersloot streek Musidor toentertijd met de hand over het hart. Het werd de kunstenaar niet verboden een enkel schilde rij van de Stones te maken. .An ders was hij net zo lief dood. Hij was kapot van het vonnis", al dus A. Herweijer van galerie Donkersloot. Enkele maanden geleden echter bleek Van Roij zeker 24 schilde rijen en vijftien monoprints met afbeeldingen van de Rolling Sto nes in zijn galerie te hebben staan. Musidor liet de kunstwer ken in beslag nemen en spande opnieuw een kort geding aan. Dit keer is er van enige coulance geen sprake meer. Herweijer trok tijdens het ge ding het boetekleed aan, maar bestreed dat de galerie met op zet afspraken en een gerechtelijk vonnis negeerde. Het was mis gegaan, zo betoog de zij, door de verhuizing van een groot pand met meerdere verdiepingen in de P.C. Hooft- straat naar een bescheidener onderkomen aan de Leidse- gracht. De nieuwe behuizing bestaat in feite uit een grote zaal, met daarnaast een kleine veilingruimte. Een deel van de werken waar Musidor over valt, stonden in de galerie bij gebrek aan opslag. Een ander, te veilen, deel leunde tegen een muur, omdat de vei lingruimte werd geschilderd. Volgens Herweijer gaat het niet om een serie nieuwe werken, maar om schilderijen en mono prints die al dateren van voor het eerste gerechtelijk Stones- vonnis, die bovendien aan an deren toebehoren dan de gale rie. De Amsterdamse rechtbank doet uitspraak op 25 juli. (advertentie) AFSCHEIDSTOURNEE signeert zijn boeken voor het laatst in de Leidse Regio. Zaterdag 20 juli van 14.00 tot 16.00 uur. Natuurlijk bij: ...uw completé boekhandel Winkelhof 87 Leiderdorp 071-5412129 delft - De organisatie van het Lowlands Festival heeft een house-act geschrapt. Het gaat om DJ Chris Korda. Hij blijkt aanhanger en voorganger te zijn van de Church of Euthanasia, die tegen vermenigvuldiging van het menselijk ras is. De kerk maakt op haar website promotie voor zelfmoord, eu thanasie, kannibalisme en anale seks. In de videoclip 'I like to watch' uit 2001 vergelijkt Korda de verslaggeving over de aanslag op 11 september met sport en pomo. Volgens programmeur Erik van Eerenburg van Lowlands was Korda onderdeel van een pakket dj's dat was ingehuurd. „De programmeur die over de dance gaat, heeft toen wat muziek van Korda geluisterd, en zei: 'doe er maar bij', zonder zich verder in de man te verdiepen. Ik heb nu de website van Korda bekeken en besloten hem van de lijst te halen. Ik ben er geen voorstan der van om dit soort ideeën een podium te geven op Lowlands." Korda's Church of Euthanasia kent naar eigen zeggen circa driehonderd leden en enkele duizenden sympathisanten. Het genootschap kent één gebod: gij zult niet voortplanten en propa geert euthanasie. Op de website van de kerk bevindt zich een link naar een pagina met zelf- moordtips. „De balans tussen de hoeveelheid mensen en an dere diersoorten is al heel lang zoek", zegt Korda. De leer van Korda leunt op vier pilaren: zelfmoord, abortus, so domie en kannibalisme. In zijn laatste compositie als housemu- zikant zingt hij over het seksueel opgewonden raken van de WTC-ramp. In de bijbehorende videoclip, te zien op zijn websi te, worden beelden van de aan slagen vermengd met harde pornografische beelden en korte flitsen van sportevenementen. Net als sportregistraties en por nofilms vindt Korda de herhaal de nieuwsbeelden van de aan slagen op 11 september 'massa entertainment'. en en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateur- istbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die ren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Trudy Bink uit Leiden. - Tw 'eeg Bink (45) maakt schilde- gts( ortretten, dieren, land- e, en. En ze beschildert eq ïmers, koektrommels en ng Luchtige schilderijen, bes zelf. Kunst met een e g' g noemt ze dat. „Dan zie een zotte kop en dan c hé, dat is leuk voor een rijtje." jj'j. 'en en schilderen heb ik vóó !u^ gevonden. Op de ;ten mijn tekenleraar dat ik van ee moest doorgaan. Die l vo rel leuk wat ik deed. de v 1, de puberteit hè, ik mijn kont tegen de krib. ivoor iets anders en "Pjj apster. Dus heb ik er een p|ts meer aan gedaan, trouwde en kreeg kin- Het begon weer te krie- k dacht bij mezelf dat heel leuk zou zijn als ik nderen zou kunnen ren. Bij Ars Aemula ben lissen gaan volgen. Eerst olieverf en tekenen, toen por trettekenen. Ik maakte schilde rijtjes voor mezelf. Voor thuis. Vrienden en kennissen zagen die schilderijtjes en vroegen of ik dat ook voor hen kon maken. Ik begon met muurschilderin gen en kreeg de smaak te pak ken. Voor ik het wist groeide daar een hobby uit." „Ruim tien jaar ben ik nu bezig en het gaat goed. Ik werk nog parttime in een schoenenwin kel, maar ik wil uiteindelijk een eigen winkel, een eigen galerie. Dat is mijn wens. Ik werk al wel in opdracht. Zo heb ik het de cor gemaakt voor de kindertele visie van het LUMC. En een muurschildering voor tennis vereniging Meerburg. Ik sta met mijn schilderijen op markten en braderieën. Exposeren doe ik nog niet zo veel, jammer ge noeg. Ik moet het tot nu toe vooral van mond-tot-mondre- clame hebben. Dat iemand een „Ik ben een groot liefhebber van Rien Poortvliet. Hij is mijn grote voorbeeld. Wat hij maakte, lijkt zo sprekend." Foto: Dick Hogewoning schildering van mij op de muur ziet bij iemand. En dan vraagt: 'hé, door wie heb je dat laten doen?' Op die manier." „In elk geval exposeer ik nu in Groenhoven. Schilderijen die leuk zijn om in de tuin op te hangen, vind ik zelf. Land schappen en dieren. Ooit heb ik een keer een koe geschilderd, gewoon voor mezelf, voor de lol. Mooie dieren. Mooie wim pers, mooie ogen. Dat vond ik zo leuk, dat ik dat veel meer ben gaan doen. Ook andere dieren. Varkens vind ik heel leuk. En paarden. Veel doorkijk jes. Een dier dat door een raam naar binnen kijkt. Of een land schap door een raam gezien. Dat brengt de diepte er in." „Ik ben een groot liefhebber van Rien Poortvliet. Hij is mijn grote voorbeeld. Wat hij maak te, lijkt zo sprekend. En dan de verhalen die hij bij zijn schilde rijen en tekeningen maakte. Schitterend. Ook hij schilderde vaak alleen maar de kop van een dier. Zijn vrouw werd daar nog wel eens boos om. 'Je moet die dieren helemaal schilderen' zei ze dan. 'Een dier is meer dan alleen een kop.' Ja, zo kun je het bekijken, maar een kop zegt toch heel veel. De ogen bij voorbeeld. De oude tekeningen van Cornelis Jetses vind ik ook prachtig. Je kent ze wel, die ou de schoolplaten. Ot en Sien. Jet ses en Poortvliet. Die stijl spreekt mij enorm aan." De expositie van Trudy Bink duurt nog tot en met 4 sep tember. Zorgcentrum Groen hoven, Witte Rozenstraat 21. Dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Herman Joustra den haag - Er lijkt geen einde aan zijn opmars te komen. De Haagse modeontwerper Erik Frenken lukt dit jaar alles. In ju ni cum laude afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, toegelaten tot een van de meest prestigieuze masteroplei- dingen ter wereld aan het St. Martins College of Art Art in Londen en nu ook nog de ITS- One Modeprijs in de wacht ge sleept. Afgelopen zaterdag won Fren ken in het Italiaanse Triëst deze prijs voor aankomend talent op de volgens hemzelf 'allergroot ste modewedstrijd op deze aardbol' ((International Talent Support) voor de beste collectie vrouwenkleding. Zelf ervaart Frenken dit als de beloning voor een jaar hard werken. Eigenlijk voor vier jaar hard werken. Hij heeft er altijd naar gestreefd om kritisch naar zijn werk te blijven kijken en zo het maximale uit zijn studie te halen. „Dan kom je er vanzelf achter dat je geduld moet leren opbrengen. Als je echt iets goeds wilt maken, kun je dat niet in één dag. Daar moet je jezelf dan gewoon zes weken de tijd voor gunnen. Vlak voordat hij in Italië zijn col lectie in een show liet zien, kreeg Frenken al een klein beet je het idee dat 'het wel goed zat'. „Ik hoorde bij de kanshebbers, dat werd mij daar langzaam maar zeker wel duidelijk." Zijn modeshow ging goed. Net voor het einde van de show vroeg ie mand van de organisatie 'of hij even backstage kon komen'. Frenken zelf dacht dat het ging om zijn modellen te helpen met het uitdoen van zijn kleding. „Totdat iedereen me opeens be gon te feliciteren. Ik kreeg een aantal geldbiljetten in mijn han den gedrukt en moest mijn naam ergens onderzetten. Toen kreeg ik wel zo iets: dat kan toch niet waar zijn, zou het dan echt zo zijn dat ik heb gewonnen?" Deze prijs ondersteunt hem nog meer in zijn levensdoel om heel ver te komen. „Ik doe natuurlijk niet mee aan een wedstrijd als ik geen enkele kans maak om te winnen. Ik zdk echt heel erg te leurgesteld zijn geweest als ik niets had gewonnen in Italië. Ik doe echt mee om te winnen. Maar als het dan gebeurt, sti muleert het me alleen maar om door te gaan. Het sterkt me in mijn overtuiging dat ik goed be zig ben, dat ik nu op de juiste weg zit" Over een nieuwe collectie denkt Frenken al weer na. „Maar het is nog niets concreets. Ik zie wel. ik heb nu nog een hele drukke tijd voor me. Ik ga nog op va kantie en eigenlijk wil ik me niet al te veel vastleggen." „De eerstvolgende uitdaging? Londen natuurlijk. Dat is voor mij dé opleiding. En daarna ho pelijk een eigen label ontwikke len. Want dat zie ik als een enor me uitdaging. Mijn kleding zo toegankelijk mogelijk maken voor een groot publiek." -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 15