KUNST CULTUUR
Dertien Nederlandse architectuiu*werken internationaal erkend
Afwisseling als levenselixer voor No Doubt
pk heb iets met de schoonheid van het lelijke'
R5
jiy Bennett
g altijd 'hot'
mmiemeisje
f lieuw te zien
;r Ikentheater in
«Icentrum
ie uw jasje
idir volkslied
Concours Tromp Biënnale
is dit jaar goed bezet
Opblaasbeeld nog lek
Dj Tiësto tot beste uitgeroepen
THEATERMAKERS
Wie krijgt de Zilveren Veer 2002?
Aanmelding
ac 5 juli 2002
A AP/Mark Lennihan
en - Tony Bennett moest
ravond vanwege een brand
iei Royal Albert Hall noodge-
,e ïgen zijn concert afbreken.
.a 5-jarige zanger was halver-
het lied 'I left my heart in
tancisco' toen de uitver-
te zaal zich met rook be-
Y" e vullen. De toeschouwers
,jP ten worden geëvacueerd.
f ett probeerde het publiek
meren met de grap: „Ik
e lat ik hot was, maar niet zo
in
id;
st
de
m - Het mummiemeisje
>m ios is deze zomer opnieuw
i n in het Rijksmuseum van
enjieden aan het Rapenburg
heiden. In 1998 was de ten-
n. telling 'Sensaos: oog in
joi iet het meisje in de mum-
itsj een groot succes. De re
en ructie van het gezicht van
jn ios staat nu centraal in een
Jr iresentatie in de vaste op-
i (ftg 'Egyptenaren'.
nd
li
ke
iet - Het Wolkentheater
di t in de maanden juli en
itsi stus de poppenvoorstel-
n De reis om de wereld in 30
e j ten' voor kinderen in
rda telingencentra in Neder-
ïte In de voorstelling wordt
ïdi andreis gemaakt over de
erl vereld, eindigend in Ne-
da nd. Het gezelschap doet
1 li s vijftig keer over in vijftig
rd< billende steden. Op vrij-
j o 6 juli in Leiden. Het bijwo-
:eki gratis,
ep
rel(
-jjs aac - Het volkslied van de
10 ncie Zuid-Holland krijgt
aa ieuw jasje. In de Hout-
n ;rk van Den Haag wordt
en het tachtig jaar oude
;r een nieuw arrangement
tomen voor cd. Het initia-
genomen door Thijs Sik-
werkzaam bij de provincie
igent van een zangkoor,
an Grevenbroek, dirigent
e Koninklijke Harmonie-
Delft, kreeg de opdracht
ilkslied aan te passen. Zijn
mie begeleidt de vier ko-
e zijn ingeschakeld voor
ïgpartijen.
heerlen/anp - Dertien Nederlandse
gebouwen zijn opgenomen in een
tiendelig internationaal boekwerk
over de duizend belangrijkste archi
tectuurwerken van de afgelopen
eeuw. Het boekwerk, waarin gebou
wen uit de hele wereld staan, wordt
volgende week donderdag in het
Heerlense Glaspaleis gepresenteerd.
Het gaat om de internationale archi
tectuurpublicatie World Architecture,
a critical mosaic 1900-2000'. De lijst
van topmonumenten uit de vorige
eeuw is opgesteld door een jury van
Europese architectuurcritici in op
dracht van de Wereldbond van Archi
tecten. De Nederlandse gebouwen
staan in deel drie van de serie, die gaat
over Noord-, Centraal- en Oost-Euro
pa.
Het Heerlense Glaspaleis wordt met
twaalf andere Nederlandse bouwwer
ken genoemd: in Maastricht de Aca
demie voor Bouwkunde, in Amster
dam de Beurs van Berlage, het Bur
gerweeshuis, de woningen van Eigen
Haard bij het Spaamdammerplant-
soen en de Openluchtschool, in Rot
terdam de Van Nellefabriek, de Kief
hoek en de Kunsthal, het Rietveld-
Schröderhuis in Utrecht, in Hilversum
sanatorium De Zonnestraal en het
raadhuis, en het gebouw van Centraal
Beheer in Apeldoorn.
Tijdens de presentatie in het Glaspa
leis bespreekt professor W. Wang,
hoogleraar aan de University of Texas
in Austin (VS), de totstandkoming van
het boek en de plaats van het Heer
lense Glaspaleis in de Europese archi
tectuur van de twintigste eeuw. Het
eerste exemplaar is voor burgemeester
A. Sakkers van Heerlen.
Het Glaspaleis werd in de jaren dertig
van de vorige eeuw gebouwd naar een
ontwerp van de Heerlense architect
Fritz Peutz. Sinds 1998 is het een
Rijksmonument. Het pand, oorspron
kelijk gebouwd als warenhuis, dankt
zijn naam aan de markante construc
tie. De buitenkant bestaat voorname
lijk uit glas en staal. Het Glaspaleis
wordt momenteel verbouwd door de
architecten Wiel Aretz en Jo Coenen.
door Paul Geerts
Tilburg - Meer dan het opval
lende uiterlijk van zangeres
Gwen Stefani is No Doubt een
band die zelfbewust experimen
teert met uiteenlopende mu
ziekstijlen. Eind jaren tachtig
begonnen als luchtige skaband,
nu nauwelijks nog stilistisch te
duiden. „We houden van varia
tie", verduidelijkt gitarist Tom
Dumont.
Natuurlijk gonst het van de ge
ruchten. Het aankomend huwe
lijk van zangeres Gwen Stefani
met Bush-voorman Gavin
Rossdale heeft iets van een roek-
sprookje. Vergelijk Courtney en
Kurt, Sid en Nancy. De zangeres
van No Doubt zelf praat er vrije
lijk over, met een glimlach om
de mond. Net als gitarist Tom
Dumont, die er beslist geen
moeite mee heeft dat Stefani als
bliksemafleider fungeert. Hij is
gelukkig met de anonimiteit, hij
kan nog verschijnen op straat
zonder dat iemand hem her
kent.
Maar ondanks de bescheiden
sterstatus van Stefani is No
Doubt vooral een band van vier
dertigers die met hun neus in de
boter zijn gevallen. De single
'Don't Speak', afkomstig van het
derde album 'Tragic Kingdom',
bestormde in 1996 wereldwijd
de hitlijsten tot verbazing van de
bandleden zelf. Na jaren van
hard werken.
Dumont blikt er nog altijd met
verbazing op terug. Het meest
recente album 'Rock Steady" be
vat geen 'Don't Speak' merkt hij
geregeld op, evenmin als voor
ganger 'Return Of Satum'. Een
zware last is het niet. No Doubt
bewandelt, wars van hits, een
eigen weg. „Misschien is het
goed om hits te maken, maar
dat is niet de manier waarop wij
werken."
No Doubt in Nederland. Met
spijt in zijn stem merkt Dumont
op dat de band ons land sinds
de release van 'Return Of Sa
tum', voorjaar 2000, links heeft
moeten laten liggen. En ook nu
is 013 in Tilburg dinsdag de eni
ge halte in de uitgebreide we
reldtournee.
„De wereld is groot", merkt de
gitarist verontschuldigend op.
'Return Of Satum' was de roem
ruchte opvolger van het succes
volle 'Tragic Kingdom'. En dat
viel No Doubt zwaar. Een moei
lijke plaat noemt Dumont het
„Na zes maanden hadden we
nog geen enkele goede song ge-
sclneven", blikt hij terug. „Dat
heeft wel de druk weggenomen.
We hebben acht maanden ge
toerd en nog steeds bleken ge
noeg mensen onze muziek te
willen horen. Dat gaf vertrou
wen. We hebben enorm veel lol
gehad, waardoor we uiteindelijk
hebben overleefd."
Met die wetenschap begonnen
Stefani, Dumont en bassist Tony
Kanal aan de productie van het
nieuwe album. „Ik heb een
draagbare opnamestudio, waar
door we zoveel mogelijk bij mij
thuis konden werken. Tony en
ik werkten aan de drum- en bas
partijen, terwijl Gwen op de
bank teksten zat te schrijven.
Echt ongedwongen, met een
pizza op schoot. Aan het eind
van de dag zetten we aantal
tracks op band. Sommige opna
men, zoals de zanglijn van 'Hey
Baby', zijn zelfs op de cd be
land."
Opvallender dan die werkwijze
is dat 'Rock Steady' uiteindelijk
met diverse producers is opge
nomen. Niet de minsten. Naast
Ric Ocasek, die ook de produc
tie deed van 'Return Of Satum',
werkte No Doubt onder meer
met Nelle Hooper, William Or
bit, Sly Robbie en Prince.
„We hadden een wensenlijstje
opgesteld, met daarop een aan
tal producers die een andere
sound konden neerzetten dan
Ric. Uiteindelijk bleken de
meesten maar beperkte tijd be
schikbaar." Dat bepaalt volgens
Dumont het afwisselende geluid
op de nieuwe cd. „Het is inte
ressant om te zien hoe anderen
met onze muziek omgaan. We
hebben ook gewerkt met Tim-
baland, omdat we benieuwd
waren hoe onze muziek in een
hiphopjasje zou klinken, maar
dat nummer heeft het album
niet gehaald."
Maar ondanks die afwisseling
klinkt No Doubt op 'Rock Ste
ady' als No Doubt Volgens Du-
eindhoven/gpd - In het Muziek
centrum Frits Philips in Eindho
ven nemen komende herfst
twintig talentvolle jonge trom
pettisten uit de hele wereld deel
aan het internationale trompet-
concours van de Tromp Muziek
Biënnale. Voor de eerste prijs
winnaar ligt een geldbedrag
klaar van 35.000 euro. Het twee
jaarlijkse muziekfeest wordt ge
houden van 12 tot en met 19 ok
tober.
In de aangezochte jury onder
voorzitterschap van Willem Vos
nemen gerenommeerde trom
pettisten zitting als de 81-jarige
Adolph Herseth (tot vorige zo
mer verbonden aan het Chicago
Symphony Orchestra) en Peter
Masseurs (solo-trompettist van
het Concertgebouworkest).
Ook de in Ierland wonende
Zuid-Afrikaanse componist Ke
vin Volans maakt deel uit van de
jury. Hij componeerde een ver
plicht (nieuw) werk voor de fi
nale van het concours op 19 ok
tober, een stuk voor trompet en
strijkkwartet. Het tweede ver
plichte finalewerk is Nobody
Knows The Trouble I See' van
Zimmermann.
Rondom het concours worden
tijdens de Tromp Biënnale aller
lei festiviteiten gehouden: een
spectaculaire openingsnacht
(met onder anderen driehon
derd trompettisten die een
nieuw werk van Willem Breuker
spelen), masterclasses door
juryleden en diverse (trompet)
concerten op andere podia in de
stad. Klassiek, jazz en wereld
muziek komen aan bod.
Het Tromp Muziekconcours,
genoemd naar Philips-topman
Theo Tromp, startte in 1971 als
een wedstrijd voor allerlei in
strumentalisten uit de Benelux
Na de opening van het Muziek
centrum in 1992 is het festijn
uitgegroeid tot een concours
van internationale allure.
leiden - El Paseante is voorlo
pig geveld. Het lek in het op
blaasbeeld, dat woensdag in
de tuin van het Rijksmuseum
voor Volkenkunde werd
neergezet, is moeilijker te
dichten dan aanvankelijk
werd gedacht.
Naar verwachting is het knal
gele beeld pas na het week
einde hersteld. Het lek ont
stond vermoedelijk door de
harde wind die er woensdag
avond stond. Hierdoor
scheurde het beeld uit op een
aantal naden.
Volgende week dinsdag of
woensdag arriveren overi
gens nog twee reusachtige,
blauwe opblaasbeelden van
de Colombiaanse kunstenaar
Nadin Ospina. Met de beel
den probeert het museum
aan de Steenstraat in Leiden
de aandacht te vestigen op de
expositie 'Beeldmanipulaties'
van Ospina die op 20 sep
tember begint.
No Doubt bewandelt, wars van hits, een eigen weg. Foto: GPD
mont is dat vooral toe te schrij
ven aan de kirrende, soms kin
derlijke vocalen van Stefani.
„Dat is de basis, ongeacht wat
een producer verder met een
nummer doet. We zijn begon
nen als skaband, maar ik denk
dat we nu een echte rockband
zijn. Ook al zitten er dance- en
reggae-invloeden in de muziek.
We zoeken bewust naar afwisse
ling. Dat is belangrijkste reden
waarom No Doubt na vijftien
jaar nog steeds bestaat"
No Doubt, dinsdag 9 juli, 013,
Tilburg (uitverkocht).
londen - De Nederlandse diskjockey Tiësto is in Londen uitgeroe
pen tot beste club-dj. Dat gebeurde tijdens Dancestar, een jaarlijkse
awardshow in de dancescene. Tiësto werd eerder bekroond met een
Zilveren Harp. Verder heeft hij enkele TMF-awards gekregen. Tiësto
liet bij zijn verkiezing negen anderen achter zich, onder wie interna
tionale sterren als Fatboy Slim en Paul Oakenfold. „Ik vond het al
een hele eer om tussen deze namen een van de genomineerden te
zijn", reageerde de verraste dj.
iren tot de toonaange-
en belangwekkende to,-
kers van ons land. Wat
ir hen de belangrijkste
i, wat beogen ze met
unstvorm? In een zelf-
se geeft een aantal van
egisseurs antwoorden op
Na Ivo van Hove en
'anghe is het nu de beurt
Simons van het ZT
in - Johan Simons
algemeen directeur en
ZT Hollandia: „Mijn
)unt is: wie zijn stal niet
ut de wereld niet. Daar-
ïd ik het zinvol dat het ZT
idia vanuit onze stand-
iindhoven zich regionaal
ut in Brabant, Zeeland en
g. Dat gebeurt met pro-
veelal op locatie, die di-
insluiten op de beleving
(omstandigheden van de
ang hier. Het boerendra-
ruus en Connie' over de
risis is daar een goed
:va eeld van."
naast wil ik me nationaal
j 8 ïmationaal profileren. Na-
'a' 1 omdat ZT Hollandia zich
1 y iet hele land in de
wburgen laat zien. En in
de ionaal, omdat gebleken is
et name het Duitse taalge-
ijgt eel van onze voorstellin-
1 u Dudt. 'De val van de Go-
>rlc n 'Twee stemmen' van Je-
Blj Villems zijn in Duitsland
agen als een bom. Onze
rwi bijna Brechtiaanse manier
>elen, spreekt daar bijzon
en. Naar Frankrijk zijn ook
e I ste lijntjes gelegd."
aar :nd jaar ga ik twee werken
ie' ugo Claus doen: zijn eer-
rs! nan 'De Metsiers' en zijn
"j rnjdag'. Al heb ik nooit
een Claus gedaan, ik vind
en van de meest waarde-
[tu Nederlandstalige schrij-
in I tovendien sluiten beide
n goed aan bij de leefwe-
'e ik ken. Bij de keuze van
een stuk ga ik op mijn eigen in
tuïtie af, wil ik mijn eigen ziel
onderkennen."
„Ik behoor tot het type theater
maker, dat figuurlijk gesproken
constant rondrijdt en dan op
eens denkt: pak die weg eens.
Hoe wilder en robuuster zo n
weg eruit ziet, des te meer heeft
het mijn voorkeur. Als je hier uit
die ramen kijkt, zie je hoe chao
tisch de omgeving eigenlijk is.
Ramen in een repetitielokaal of
in een theater vind ik belangrijk.
Ik wil naar buiten künnen kij
ken, omdat ik het als spannend
ervaar om een soort van struc
tuur te ontdekken in die wanor
de. Ik heb iets met de schoon
heid van het lelijke."
„Zeker, ikzelf woon wel heel
mooi in het dorp Varik vlak bij
de rivier. Ik heb zelfs mooie an
tieke meubels. Ook wat dit be
treft ben ik een lopende contra
dictie. Vanaf het begin dat ik
met toneel bezig ben - en dat is
al heel lang - heb ik empathie
met de kleine man en met de
verliezer in de samenleving. En
sinds de fusie van Hollandia
met Het Zuidelijk Toneel verle
den jaar januari heb ik die per
soonlijke instelling meegeno
men naar Eindhoven. Ik ben het
helemaal met de uitspraak van
de schrijver Achtembusch eens:
'Je hebt geen kans, maar grijp
hem.' Ik heb ook steeds mijn
kansen gegrepen, al heb ik ze
niet altijd optimaal benut. Men
sen weerbaarheid geven via het
toneel, is een van mijn drijfver
en om theater te maken."
„Mededogen vind ik eveneens
een groot goed. Dat moet je
koesteren, omdat we in een
maatschappij leven waar een
toenemend gebrek aan empa-
thisch vermogen heerst. Ik vind
het heel belangrijk dat de men
sen bij dit gezelschap in een lief
devolle omgeving aan voorstel
lingen kunnen werken. Samen
met Paul Koek, die ook in de ar
tistieke leiding zit, probeer ik er
een platte organisatie van te
maken, waar iedereen zijn eigen
verantwoordelijkheid heeft. Het
open staan voor anderen
spreekt ook uit mijn wijze van
regisseren. 'Het beste idee telt',
zeg ik steeds. Bij elk stuk zoek ik
naar een andere stijl. Zo ben ik
bij 'Gen' heel bewust op zoek
gegaan naar een andere vorm
van acteren. Veel dichterbij, veel
kleiner, nog persoonlijker."
„Grote politieke thema's heb
ben evengoed mijn interesse.
Mijn 'Bacchanten' heeft een
heftige politieke duiding. Even
als 'De val van de Goden'. Met
mijn politieke drama's wil ik het
publiek op de eerste plaats over
de betreffende thematieken aan
het nadenken brengen en dis
cussies uitlokken. Ik vind het
belangrijker, dat wanneer de
toeschouwers de zaal uitkomen,
ze het dan niet hebben over het
geweldige spel, of over het
mooie decor, nee dat ze het in
eerste instantie hebben over de
inhoud.
„Ik ben absoluut een maat
schappelijk en politiek geënga
geerde regisseur. Onzin dat je
beter de politiek kunt ingaan als
je zo nodig de samenleving wilt
bijsturen. Toneel kan wel dege
lijk een maatschappelijke bete
kenis hebben. Dat inhoudelijk
toneel zo weinig leeft bij onze
bevolking, in tegenstelling tot
landen als Duitsland en Oosten
rijk, komt omdat wij geen leven
de toneeltraditie kennen."
In het seizoen 2002/2003 regis
seert Johan Simons bij ZT Hol
landia twee werken van Hugo
Claus. 'De Metsiers' gaat 25 ok
tober in première te Eindho
ven en is 6 november in de
Leidse Schouwburg te zien. De
tournee van 'Vrijdag' begint 21
maart 2003 en voert 26 april
2003 naar Leiden.
leiden/regio - Wie doen er
dit jaar mee aan de race om
de Zilveren Veer, de cultuur
prijs voor Leiden en omge
ving die op 12 november
wordt uitgereikt in de Leidse
Schouwburg? Kent u mensen
of organisaties die zich op
cultureel gebied hebben on-
derschëiden, dan heeft u tot
15 augustus de tijd om hen
aan te melden via de bon
hieronder. Op basis van de
inzendingen beslist een des
kundige jury in september
welke vijf kandidaten worden
genomineerd voor de Zilve
ren Veer.
Daarna is het woord weer
aan het publiek In de laatste
ronde mag het publiek de
voorkeur uitspreken voor een
van de genomineerde kandi
daten. De jury krijgt evenveel
stemmen als er binnen ko
men van het publiek Uitein
delijk worden de stemmen bij
elkaar opgeteld en wordt dui
delijk wie de winnaar is van
de Zilveren Veer 2002. Zo is
de Zilveren Veer een pu
blieks- én juryprijs.
Tijdens een galafeest op 12
november in de Leidse
Schouwburg wordt bekend
gemaakt wie de prijs krijgt
van 3000 euro plus een zilve
ren speld. Alle genomineer
den ontvangen sowieso een
bedrag van 500 euro en een
oorkonde.
Onder de inzenders van deze
bon worden 25 toegangs
kaarten verloot voor het Zil
veren Veer Galafeest in de
Leidse Schouwburg.
De Zilveren Veer is een initia
tief yan MVKK Kommunika-
tie BV, Nuon, hetVSB Fonds
en het Leidsch Dagblad.
Gegevens van uw kandidaat
voor de Zilveren Veer 2002
Naam persoon of gezelschap:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Omschrijf zo volledig mogelijk met welke activiteit uw
kandidaat zich onderscheidt op cultureel gebied en welke
speciale betekenis uw kandidaat heeft voor de regio:
Uw naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer
Stuur deze bon naar
Leidsch Dagblad, Zilveren Veer
Antwoordnummer 10050
2300 VB Leiden
(Een postzegel is niet nodig)