GELOOF SAMENLEVING Noordwijkerhoutse teams houden het niet droog 'Paus van Leiden' staat vierkant achter celibaat Brandweer voor herhaling God houdt van buitenlanders DUIN BOLLENSTREEK Neem een proefabonnement, "7 WEKEN VOOR 22 00 BEL 071-5128030 'Zoiets gebeurt niet vanzelf jti 'I door Afke van der Tooien leiden - Strijdlustig, rechtzinnig, en volkomen zeker van zijn zaak. De 'Paus van Leiden' heeft nog één keer gesproken. De laatste dienst van pastoor Vreeburg in de Lodewijkkerk liep gisteren uit op een hartstochtelijk pleidooi voor een wankelend rooms-ka- tholiek instituut: het celibaat. Albertus Maria Everardus Theo- dorus Vreeburg. Een instituut op zich. Vorig jaar nog vierde hij twee jubilea in één keer: 50 jaar priester en 25 jaar pastoor van de Lodewijksparochie in de Leidse binnenstad. Toen zei hij in het harnas te willen sterven. Of, passender verwoord: 'achter het altaar'. Het heeft niet zo mogen zijn. Gisteren maakte pastoor Vree burg zijn laatste gang naar dat altaar. Strijdbaar en zelfbewust als altijd. Weliswaar kampt de 77-jarige sinds een half jaar met zijn gezondheid, maar hij ont kende gisteren nog maar eens met klem dat dat de reden is voor zijn vertrek „Ik laat u in de steek omdat ik een goede opvol ger heb. Mijn gezondheid heeft er niets mee te maken." De kleine, ronde man met de kenmerkende Bomans-bril laat een bloeiende parochie achter, en dat wil hij weten ook Zijn compromisloze conservatisme blijkt een grote aantrekkings kracht te hebben op grote groe pen rooms-katholieken uit de wijde omgeving. Hij is nooit een echte binnenstadspastoor ge weest, veeleer heer en meester vhn een orthodox bolwerk bin nen het relatief losse bisdom botterdam. Niet voor niets luidt pjn bijnaam 'Paus van Leiden'. „Ik heb altijd geprobeerd het Oppergezag van de Heilige Va- töer heel hoog te houden; zijn woord is voor ons wet", vatte hij gisteren zijn visie nog eens sa- riien. Vreeburg zou Vreeburg niet zijn als hij niet nog eenmaal onver schrokken ten strijde was ge trokken voor zijn geliefde, mo menteel in zulk zwaar weer ver kerende Kerk De media hebben het volgens hem gedaan. Die meten de schandalen rondom het seksueel misbruik door Amerikaanse priesters veel te breed uit. „De krant brengt leu gens in het land. Slechts een heel klein percentage van de priesters heeft zich aan seksueel misbruik schuldig gemaakt. En wat krijgt de schuld? Het celi baat. Het is een schande dat er zo over het celibaat gesproken wordt! En dat terwijl veertig pro cent van de huwelijken wordt ontbonden, ook van dominees, en ook van godsdienstleraren. Maar als er bij ons in de Kerk iets is, zijn de media er als de kippen bij!" Zo liep de laatste preek van pas toor Vreeburg uit op een harts tochtelijk pleidooi voor het celi baat. Dat niet een opgelegde verplichting is maar een vrije keuze, betoogde hij ten over staan van een overvolle kerk „Ik wil voor een laatste keer ge tuigen van mijn blijdschap om het celibaat. Het is een keuze geweest die door mij persoonlijk gemaakt is. Mensen hebben wel eens tegen mij gezegd: U mag van mij gerust trouwen, hoor. Dat is hetzelfde als dat ik tegen u zou zeggen: Gaat u maar van uw vrouw af. Weest u ervan overtuigd dat ik het celibaat met hart en ziel aanhang!" Nadat de kerkgangers deze met onverminderde bezieling uitge sproken woorden over zich heen hadden laten komen, wa ren ze nog getuige van een ont roerend moment. De oude pas toor schoot zichtbaar vol toen hij zijn trouwe toeverlaat be dankte: zuster Maria Magdale- na. Hij had heel wat weg te slik ken toen hij gedacht wat zij in het laatste halfjaar, toen hij met zijn gezondheid te kampen kreeg, voor hem had betekend. Maar zijn laatste woorden als pastoor van de Lodewijkkerk klonken fier als altijd.Au re- voir! Een goede gezondheid! En ik zou geen goede priester zijn als ik u geen goede reis zou toe wensen hier op aarde - en eens: een behouden thuiskomst!" Strijdbaar en zelfbewust als altijd nam pastoor Vreeburg afscheid van zijn Lodewijkparochie. Foto: Taco van der Eb preek recensie Onno van 't Klooster pastor Straathof, Sint Bartholomeuskerk in Voorhout door Roza van der Veer vervolg van voorpagina voorhout - Een goede oefe ning voor de brandweer. De Voorhoutse burgemeester De Ronde is zaterdagmorgen om drie uur redelijk laconiek over de brand in de boerderij Hooghkamer aan de rand van de wijk Hoogh Teijlingen. „Niemand zit zonder huis. En er is ook geen andere narig heid." Hij is wel verontrust omdat het volgens hem over duidelijk om brandstichting gaat. „Dit pand vliegt niet vanzelf in brand." De brand in boerderij Hoogh kamer brak zaterdagmorgen om half drie uit. Omwonen den zagen als eersten het vuur en waarschuwden de brandweer. Die vreesde aan vankelijk dat door de stevige wind het vuur zou overslaan naar een naburig bedrijf en villa. Met de Noordwijkse brandweer werd de boerderij ingesloten en van alle kanten geblust. „Het was even lastig om aan bluswater te komen", vertelt de Voorhoutse brand weercommandant A Hoek „Er ligt een sloot vlak langs de boerderij maar daar zit alleen maar bagger in. Vandaar dat we uiteindelijk vanaf de Jaco- ba van Beierenweg, uit de nieuwe wijk en een vijver aan de achterkant water hebben gehaald. Doordat we ook van binnenuit zijn gaan blussen, is uiteindelijk alleen het woongedeelte uitgebrand. Maar dat stond ook al in lich terlaaie toen wij aankwa men." Voor Hoek staat vast dat de brand in de boerderij, eigen dom van de bouwmaatschap pij Heijmans, is aangestoken. „De politie moet nog onder zoek doen. Maar dit is duide lijk brandstichting." Hij acht de kans dat hij over een weeN weer bij hetzelfde pand staat, redelijk groot. „En het is niet de eerste keer dat we hier zijn. Een jaar geleden werd er ook brand in gesticht." Ook burgemeester De Ronde die, met een brandweerjas aan, in het donker bij de halfingei storte restanten van het woonhuis tussen de water-i plassen staat te kijken, windt er geen doekjes om. „Zoiets gebeurt niet vanzelf. Het pand was goed afgezet en al les was dichtgetimmerd nadat het een paar maanden gele den was gekraakt. Achteraf had je die krakers beter kun nen laten zitten. Toen werd er nog goed voor het pand ge zorgd." Hij wijst naar de drif branden de nacht ervoor in Lisse. „Blijkbaar gaat brand stichting met een soort golf beweging." Of de brand con sequenties heeft voor de bouwplannen van de eige naar van de boerderij, Heij mans Vastgoed uit Leider dorp, weet De Ronde niet Terwijl brandweermannen met een grote haak dakpan nen naar beneden trekken, wijst hij erop dat de boerderij toch grotendeels gesloopt zou worden. „Wellicht gaat het nu allemaal nog wat sneller." Heijmans Vastgoed heeft een inmiddels goedgekeurd plan liggen om de boerderij te res taureren en te verbouwen tot een villa. Een oude bouwvalli ge schuur, die bij de boerderij hoort, wordt afgebroken en dichterbij de boerderij weer opgebouwd. Rond Hooghka mer komen vijf villa's, omge ven door water en veel groen Bij Heijmans was vanmorgen niemand bereikbaar vooi commentaar. door Margrit Tibboel noordwijkerhout - Met een goed team kun je bergen verzet ten. Dat geldt niet alleen voor sporters, mensen in het bedrijfs leven, of in de gezondheidszorg. Ook binnen een brandweer korps is het van levensbelang te kunnen beschikken over man nen en vrouwen van 'sta vast' om calamiteiten het hoofd te kunnen bieden. Dat je met de juiste inzet en een dosis behendigheid een eind komt, wilde de jubilerende Noordwijkerhoutse brandweer de plaatsgenoten ook eens daadwerkelijk laten ondervin den. En dat gebeurde zaterdag tijdens een zeskamp in de om geving van de voormalige ge- meentewerf. Brandweeroefenin gen stonden centraal tijdens het unieke evenement. Vuur en rook kwamen er dit keer niet aan te pas. Water des te meer. Het merendeel van de deelnemers van de elf teams die rond twaalf uur aanb eden voor een krachtmeting op het par cours in het hart van Noordwij- kerhout, verschijnt dan ook met extra kleren aan de start Want dat ze het niet droog houden, is een ding dat zeker is. Het publiek dromt afwachtend samen bij de 'waterbak'. Het is een in het zand uitgegraven bas sin, dat door de teams in een re cordtijd via een wankel vlot, ge maakt van vier olievaten met een pallet erop, overgestoken moet worden. Terwijl de eerste deelnemers de peddels ter hand nemen, legt bevelvoerder Nico van Etten uit waarom er geko zen is voor deze wedstrijdvorm om de feestelijkheden gestalte te geven. „We willen laten zien wat het werk van de brandweer inhoudt Essentieel daarbij is dat je als korps goed ingespeeld bent op elkaar. Bij een brand moet je blind op elkaar kunnen vertrou wen. Datzelfde heb je, zij het in mindere mate, ook bij deze zes kamp. Je mag elkaar letterlijk en figuurlijk niet laten vallen." Zijn commentaar wordt over stemd door een aanzwellend applaus. Het in witte t-shirts ge stoken team Bader is er na veel halsbrekende capriolen in ge- buis naar beneden en: binnen zijn de punten. De klus lijkt een voudiger dan het is. Het boe-ge- roep bij de talloze mislukte po gingen is niet van de lucht. De gevolgen blijven niet uit. De brandslang zwenkt uit en de toeschouwers moeten hun kriti sche uitlatingen sputterend be kopen met een nat pak. De buikschuifbaan op het Kerk plein is het absolute summum voor de supporters. „Hij ligt er vandaag weer prima bij", verze kert Jan van Velzen van de Voor houtse Oranjevereniging de om standers. Hem valt de eer te beurt de 42-meter lange baan 'glijglad' te houden. Dat kost hem 4,5 kg groene zeep. Dan komt het team van de jeugd brandweer in actie en worden de Noordwijkerhouters ingewijd in de geheimen van het buik schuiffenomeen. Terwijl gniffe lend gespeculeerd wordt hoe de kansen liggen, geven insiders luidkeels advies: „Je buik nat maken en een aanloopje ne men. Dan voorover vallen, han den en voeten omhoog houden en schuiven maar." Het is een formule die maar ten dele werkt. Slechts een enkeling slaagt er in voldoende meters te maken en wordt met goedkeurend gejuich beloond. Ook bij de overige drie spelon- derdelen is geen gebrek aan be langstelling. In de 'dark room', moeten de zeskampers geblind doekt, in een met dranghekken uitgezet labyrint, een slachtoffer in veiligheid brengen. Bij het 'spreiderspel' hebben de deel nemers de keuze met een dertig kilo zware hydraulische tang een tennis- pingpongbal of een kippenei te verplaatsen. Zonder beschadigingen wel te verstaan. Het bomen zagen in de tuin van het Witte Kerkje levert geen noe menswaardige problemen op. Om vier uur zit het erop en te gen de avond zijn er weinig spo ren meer te vinden van de ma nifestatie. Wat modderige plas sen op straat en drassige stuk ken zand op het terrein van de voormalige gemeentewerf reste ren. Dan gaat het richting kazer ne waar het winnende team Bowling Oostdam, een trofee in ontvangst neemt van burge meester Polman. Glibberen door de groene zeep en het water tijdens de zeskamp in Noordwijkerhout. Foto: Dick Hogewoning slaagd de overkant van de wa terbak te bereiken. Geen draad is er meer droog, de tijd die de manoeuvre gekost heeft, is niet om over naar huis te schrijven. Maar het materiaal: een brand- kraan en een ladder, ligt veilig en wel op het zwarte plastic dat de watermassa in bedwang moet houden. Met de armen eensgezind om eikaars schou ders koestert het zestal zich druipend en rillend in de warme zomerzon. De opdracht is uitge voerd. Bij het tweede waterspektakel stelt het in oranje gehulde team Café 't Buitenbeentje verwoede pogingen in het werk met een gigantische straal uit de brands lang een minuscuul balletje te gen een schuin omhooglopende rails naar boven te spuiten. Een maal boven valt het door een „Wie vreemdelingen opneemt, neemt Mij op. En wie Mij opneemt, neemt hen op", citeert pastor Straathof de bijbel. De van veel heiligenbeelden voorziene rooms-katholieke Sint Bartholomeus kerk in Voorhout is redelijk gevuld. Zo op het eerste gezicht zitten er geen buitenlanders. Ter wijl daar nu juist de preek van Straathof over gaat. Beter gezegd: het gaat over de houding van Nederlanders tegenover buitenlanders. Hij houdt de kerkgangers voor dat God voor tolerantie, ver draagzaamheid en gast vrijheid is. Uit de bijbel haalt hij twee fragmen ten aan om deze stelling te onderbouwen. Eén waarin stamvader Abra ham drie vreemdelingen bij zijn tent uitnodigt, waarvan er één achteraf God zelf blijkt te zijn. In het andere fragment weerstaat een vrouw de argusogen van veel men sen ten aanzien van pro feten - dat zijn tenslotte doorgaans mensen die veel weerstanden oproe pen met hun kritiek op samenleving en politiek - en nodigt een profeet uit bij haar thuis. Zowel Abraham als de vrouw worden later beloond B| C E met een kind. J.7. „Mensen gastvrij opne men is dus onderdeel van je godsdienstigheid", stelt pastor Straathof. „Wie een profeet opneemt zal van God de belo ningvan een profeet ontvangen." De latere belo ning in de hemel, bedoelt hij. „Wie z'n leven, huis en familie niet aan risico's wil blootstellen door een buitenlander gastvrij te onthalen - ie mand die je niet kent en waarvan je niet weet wat hij van plan is - die is Mij niet waard." Ver volgens haalt Straathof Jezus weer aan, die in het Nieuwe Testament ook zegt dat je God boven je eigen familie moet stellen. Traditiegetrouw probeert de spreker met eigen tijdse voorbeelden het invoelingsvermogen van zijn gehoor te vergroten. „Wie op vakantie naar het buitenland gaat, merkt hoe fijn het is c gastvrij onthaald te worden. En dan gaan m gedachten uit naar mensen die ons land aa doen. Mensen uit Marokko en Turkije bijvoe beeld, die hun eigen taal, cultuur, godsdienst, zelfs hun godsdienstige leiders meebrengen, de bijbel lezen we niet hoe Jezus over Marokl nen en Turken denkt. Maar we lezen wel: v vreemdelingen opneer neemt mij op. Abraha en de vrouw die de pr feet onderdak verleei herkennen uiteindel God in die vreemdelir Zo kunnen wij ook G herkennen in die ander Straathof gelooft in ve hij preekt. Alleen h vuur ontbreekt. Nu het in het wezen van ei preek opgesloten dat geen weerwoord krijj en daarom lijkt ook i noodzaak te ontbreki voor een grote dosis b zieling. Maar het is toi jammer. Vooral omdat wel iets in te brengen tegen de stelling dat G( sowieso voor verdraa zaamheid ten aanzie van buitenlanders is. T genover de fragment! uit de bijbel waarin gas I J Cs E it S vrijheid wordt beloon staan er ook waarin m instemming of hulp vj de Heer hele volken ov de kling worden gejaagd of van hun geboort grond worden verjaagd. En ook het voorbee van de vakantie wringt. Want meestal brengt vakantiegangers veel geld mee, en gaan ze we weg als ze dat hebben uitgegeven. Het is ma de vraag of Nederlanders nog zo tolerant zoude zijn als de miljoenen toeristen die ons land aai doen, zich hier permanent wilden vestigen. E laatste verkiezingen hebben in ieder geval uitgi wezen dat het onderwerp buitenlanders en ve draagzaamheid serieuze aandacht verdient. Jan mer dus dat Straathof het in zijn preek bij ee paar clichés hield.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10