MEDIA 'The Bill is uit het leven gegrepen' KRO's Ontbijt tv schenkt twee fietsen aan Afghaanse renners De angsten van oorlogskinderen Ornstein naar Netwerk AVRO MEDIA IK 'Het enige wat ik wil, is terug naar mijn moeder' Langere Journaals in zomermaanden Sanoma overweegt beursnotering Nieuwe AVRO-serie lijkt op Baantjer op zijn Engels, maar dan anders woensdag 26 JUNI 2002 hilversujm/medieredactie - In Afghanistan hebben Afghaanse wielrenners twee racefietsen met bijbehorende kleding in ontvangst genomen. De fietsen komen uit ons land en zijn be schikbaar gesteld na een uitzen ding van KRO's Ontbijt tv. Het programma toonde weken lang in de rubriek Nieuws-Top-3 de beelden van de Afghaanse wielrenners, die in het stof op twee oude fietsen trainden voor de Olympische Spelen. Nadat acteur Serge Henri Valcke het opmerkelijke fragment plaatste in de Nieuws-Top-3 van Ontbijt tv, besloot de redactie van het programma om een actie op touw te zetten. Afghanistan is jarenlang geteis terd door oorlogen. Nu het strenge regiem is verdreven wil len veel sporters meedoen aan de Spelen van 2004. Het ont breekt de sporters echter aan goed materiaal. Samen met het ministerie van defensie, kamer lid Joop Atsma (voorzitter van de Wielerbond) en fietsenfa- briek I ute - in ute. 17 ute hei TTOZ Jte 19 ngsflie eschicl 1 heeft de KRO F.repo gezorgd dat de wielren Afghanistan nu op profe fietsen kunnen trainen itenac Spelen. Staatssecretaris hwarz< van Hoof (defensie) ma; mogelijk dat de twee rac 04.35 via militair luchttranspo tschlai Afghanistan werden bracht. Weer 22.5! Naam: Jan Douwe Kroeske Leeftijd: 45 Burgerlijke staat: gehuwd Beroep: programmamaker/presentator van radio- en televsieprogram- ma's. Kroeske is dit jaar weer een van de presentatoren van Radio Tour de France op Radio 1 en de Wereldomroep. Hobby's: hardlopen, schaatsen, koken, muziek luisteren, lezen Krant: de Volkskrant en NRC Boek: Ontstaansgeschiedenis van Australië en Mijn naam is Asher Lev Film: Talking Heads, stop ma king sense Muziek: Radio Head, Pearl Jam, Neil Young, Joni Mitchell Website: www.google.com Als je baas van een tv-zender zou worden, wat zou jeerste maatregel zijn? Helemaal opnieuw beginnen. Ik hou van bewegingen zoals die nu bij NOVA plaatsvinden. Schoon schip maken en iets ge heel nieuws creëren. Dat is af en toe gewoon nodig. Voor welke presentator of welk programma zet je de radio aan? Voor Jan Donkers van de VPRO-radio, Edwin Evers van Radio 538 en voor Tom van 't Hek, wanneer hij op zondag avond op Radio 1 't Hek van de dam presenteert. Mijn favoriete muziekstation is Kink FM. Hoe vind je dat je overkomt in de media? Daar heb ik werkelijk geen idee van. Wie bewonder je in je vak? Jan Douwe Kroeske Foto: CPD Ad van Liempt, die onder ande re voor de NPS het programma Andere Tijden heeft bedacht. Verder Jean Nelissen en Mart Smeets, in de periode dat zij sa men voor de NOS-televisie de Tour de France van commen taar voorzagen. Daar heb ik bij zonder goeie en prettige herin neringen aan. Verder bewonder ik Jan Don kers en-4e complete VPRO-re- dactie van Radio 1 en daarnaast de RTL-correspondent in de. Verenigde Staten Max Wester man. Allemaal mooie en gedre ven programmamakers. Denk je dat je qua werk ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Als dat ooit een keer gebeurt, dan wil ik Friese paarden gaan verzorgen. Welke historische figuur zou je graag hebben ontmoet? Anne Frank. Wat was je grootste bluii Na een lange stilte van v[ conden. Tsja, dit suggerl ik nooit blunders heb g J hè? Ik heb tijdens de Olf sche Spelen van 2000 on wacht een judo-verslag overnemen van de vastd verslaggever Theo Plassl Ik weet weinig van judo] het moet denk ik heel h geweest zijn. Voor mijnl heb ik toen veel blunder maakt. Heb je een bepaalde kan trek van je vader of moet overgenomen? Mijn vader was pur sang vertegenwoordiger, in h nieren. Een hele goeie p Mijn moeder was zeer c tieus. Ik hoop dat ik beit genschappen heb Met wie zou je liever nii spoelen op een onbewoaÈh land? Met Willibrord Frequin. ik altijd op mijn hoede b Gaat bij de komende To\ France dope weer eens hoofdrol spelen? Dat weet ik niet. De kanl niemand van de renner! J,' pilletje of een poedertje lijkt me echter klein. Er derdaad wel geslikt woi Wie wint dit jaar de Toi France? Lance Armstrong, die rr op eenzame hoogte. En Laurant Dufaux goede 1 toe op een van de plaat 6. daarna. Ik hoop op een wachte Italiaan. Jan van Stipriaan Luisciu a'EST oWest nde da verzoi met mi OORI ir J-Holla ramma Tot 23. Jt-expi d-Holla naal nit Babetti i.OOC van muzie 23.00 De achttienjarige Spencer, ex-kindssoldaat in Liberia. Foto: EO Hilversum - De Liberiaan Spen cer Cigah is pas achttien jaar en al oorlogsveteraan. Hij was ne gen jaar en op weg naar huis toen de oorlog op zijn pad kwam. Een groep soldaten boe zemde hem zo veel angst in, dat hij besloot zich bij hen aan te sluiten. Sindsdien heeft hij zijn moeder, die haar 'probleem kind' heeft verstoten, niet meer gezien. Spencer is een van de vier oor logskinderen die regisseur Duco Tellegen volgde voor de docu mentaireserie Achter gesloten ogen. In vier delen geeft de serie een beeld van hoe deze kinderen le ren omgaan met hun verleden en proberen een nieuwe toe komst op te bouwen. In de oorlog werd hij sergeant Rufus genoemd. Maar zijn ge- boortenaam roept nu herinne ringen op die zo pijnlijk zijn, dat de ex-soldaat voortaan door het leven gaat als Spencer. Hij wordt in een opvangkamp voor voor malig kindsoldaten voorbereid op de bekomst en op de ver zoening met zijn moeder. Ik heb als soldaat mijn tijd ver daan, zegt Spencer. „Het komt door de oorlog dat ik nu niet kan lezen en schrijven." Het verhaal van Spencer staat model voor de naar schatting vierduizend minderjarigen die meevochten in de burgeroorlog in Liberia tussen 1989 en 1996. Voor Spencer is praten over zijn oorlogsverleden een regelrechte kwelling. Zijn therapeut stuit op stilzwijgen, de doffe, starende blik in de ogen van de jongen laat slechts raden welke gruwe len er in zijn gedachten om gaan. Verschrikkingen In het opvangkamp worden de verschrikkingen die de jeugdige strijders hebben meegemaakt teruggeroepen via rollenspellen. Confrontatie met hun daden en motieven om te gaan vechten, helpt de jongens (en een enkel meisje) zich te uiten. Dat deze kinderen nietsontziend deelna men aan slachtpartijen is moei- 'ijk te geloven als Spencer z^gt: „Het enige wat ik wil, is terug naar mijn moeder." Onder begeleiding van zijn the rapeut verzoent Spencer zich uiteindelijk met zijn moeder. Ze schenkt haar 'probleemzoon' vergiffenis. Voor een 'uitgestote ne' als Spencer is dat echter niet genoeg. Samen met zijn moeder verschijnt hij op een glasveld dat dienst doet als dorpsplein, want ook familieleden en dorps genoten moeten hem vergeving schenken alvorens hij weer als een van hen beschouwd kan worden. Een ijzingwekkende kilte maakt plotseling plaats voor zang en dans als de dorpsoudste zich heeft uitgesproken: Spencer is voortaan weer dorpeling. Ieder een viert uitgelaten de terugkeer van de verloren zoon. Behalve Spencer. Het middelpunt van de feestvreugde staart uitgeblust voor zich uit, alleen met zijn herinneringen. Documentairemaker Duco Tel- legen, die voor dezeproductie verschillende prijzen kreeg, heeft de verhalen van door pijn en frustratie getekende kinderen op gepaste afstand vastgelegd. Door hen, zonder dat daar illu stratiemateriaal aan te pas komt, zelf het verhaal te laten vertel len, worden de pogingen om na een jeugd vol geweld nog iets te maken van de toekomst heel in voelbaar. In de drie volgende aflevering zijn portretten te zien van Eran- da, een zevenjarig meisje dat met haar familie moest vluchten voor de oorlog in Kosovo, Nhom van dertien, die net als veel kin deren in Cambodja verminkt werd door achtergebleven mij nen, en Jacqueline, een acht tienjarig meisje wier hele familie is omgekomen tijdens de geno cide in Rwanda. Berrit de Lange Achter gesloten ogen wordt mor genavond (en op 4, 11 en 18 juli) om 23.15 uur door de EO op Ne derland 2 uitgezonden. Hilversum - Politiek verslagge ver Leonard Omstein (47) ver trekt bij Vrij Nederland. Hij stapt over naar de actualiteiten rubriek Netwerk van de AVRO. Daar wordt hij senior verslagge ver. Omstein gaat in augustus bij Netwerk aan de slag. Hilversum - In juli en augustus gaat het NOS Journaal de och tenduitzendingen verlengen van 5 naar 17 minuten. Daar naast worden de bulletins in de ochtend tussen 7.00 en 9.00 uur herhaald. Vorig jaar startte de NOS deze langere Journaals met succes in de zomermaan den. In de langere uitzendingen zitten naast het wereldnieuws, sport en beurskoersen een krantenoverzicht en een bijdra ge over het vakantieweer in Ne derland en Europa. De ANWB zorgt voor de fileinformatie en geeft aan waar verkeersproble men kunnen ontstaan in va kantielanden. Door het verlen gen van de ochtendjoumaals verdubbelde vorig jaar het aan tal kijkers. hoofddorp - Uitgever Sanoma WSOY overweegt op termijn een beursnotering in Amsterdam aan te vragen. Het bedrijf wil in de tijdschriften topdrie terecht komen. Dat kan alleen maar door overnames van andere uit gevers. En daar is geld voor nodig, zegt topman Pim de Wit van Sanoma Uitgevers in een interview over de ontwikkelingen bij Sanoma Uitgevers in Nederland. De notering geldt dan voor het Finse moederbedrijf Sanoma WSOY, dat ook al aan de beurs van Helsinki genoteerd staat. „We zijn nu nummer vijf of nummer zes op de tijdschriften markt", aldus De Wit. Sanoma Uitgevers, uitgever van onder meer Donald Duck, Libel- Ie, Margriet, Nieuwe Revu en Vi va, heeft op dit moment andere zorgen. Het bedrijf maakte maandag bekend dat 5 tot 8 procent (tussen 75 en 120 plek ken) van het aantal arbeids- 1 plaatsen verdwijnt „Het wil niet zeggen dat we aan de rand van de afgrond staan", legt de top man uit „We hebben geïnves teerd in verschillende projecten en de omzet daarvan blijft ach ter bij de verwachtingen." In Engeland staat politieserie The Bill al achttien jaar op een promi nente plek in het programmaschema. Hoewel de kijkcijfers nogal eens schommelen, kijken er nog altijd een slordige twaalf miljoen kijkers naar de reeks die door ITV twee keer in de week op het scherm wordt gebracht Bij ons zal het zo'n vaart niet lopen, maar de AVRO verwacht evengoed veel van de realistische serie die vanaf vanavond iedere werkdag te volgen is. Een kijkje in de keuken van bureau Sun Hill in Londen, waar de celdeuren zijn gemaakt van dun triplex, de politieau to's rondrijden met valse nummerplaten en de politie-uniformen ach ter slot en grendel worden bewaard uit angst voor diefstal. londen - Wat Spandau Ballet zanger Martin Kemp, comedian Rik Mayall, Spice-girl Emma Bunton, Who-zanger Rodger Daltrey en zanger Fish met el kaar gemeen hebben? Hun ver schijning in de Britse politieserie The Bill natuurlijk. Trouwens, ook de Engelse regeringsleider Tony Blair volgt de verrichtin gen van de speurneuzen op het Londense bureau Sun Hill op de voet. Medewerkster Emily Ogden van tv-producent Thames TV beent enthousiast rond in het voorma lige wijnpakhuis op het aftandse industrieterrein van Merton, een buitenwijk van Londen, terwijl ze de loftrompet blaast over de nationale faam van 'haar' serie die de komende tijd dagelijks bij de AVRO te zien zal zijn. In de jaren tachtig werden er een aan tal afleveringen van de reeks door de KRO op het scherm ge bracht, totdat Endemol de rech ten opkocht met het plan er ooit nog eens een Nederlandse ver sie van te maken. Vorig jaar ver liep die optie en kocht de AVRO de serie op vanaf jaar 15. „We zijn inmiddels in 45 andere lan den te zien", aldus Ogden. Tijdens haar verhaal wringen we ons via een hoogst gecompli ceerde kruipsluiproute naar de krochten van het tot studiocom plex verbouwde bakstenen ge vaarte, waar The Bill wordt ge maakt. Via de parkeerplaats, volgebouwd met een wagenpark van tientallen nét echte politie auto's, zij het met valse num merborden, gaat de tocht verder door de studio's waarin een complete ziekenhuisvleugel is nagebouwd. „Er komen nogal wat ziekenhuisscènes voor in The Bill. Het was te omslachtig om steeds een ziekenhuis te zoeken waar we konden fil men." Dan volgt er een rondleiding in het realistisch smoezelige cel lencomplex waar de ogenschijn lijk stalen deuren gemaakt zijn van vluchtgevaarlijk dun triplex. Even verderop bevindt zich een rechtbank die, omdat het script er om vraagt, op dit moment wordt omgebouwd tot hotelka mer. En daarnaast zwaait de ge moedelijke 'prop master' Dave Hodges al zestien jaar de scepter in de rekwisietenafdeling waar twintig mensen dagelijks zorgen dat de juiste attributen op de juiste plekken terecht komen. Lampen, schoenen, zieltogende planten, koffertjes in alle soor ten en maten, kleedjes, servie zen, tuinkabouters, kleding, lege flessen en oude stoelen, in Hod ges' grof vuil-museum is altijd wel wat te vinden voor de me dewerkers van The Bill. „Maar nog steeds krijgen we hier brie ven binnen van kijkers die ons verontwaardigd weten te mel den dat het schilderij uit afleve ring tweeduizendzoveel al in een eerdere aflevering werd ge bruikt", aldus Hodges. Kleurenschema In de serie draait het om de be levenissen van de politiemacht van bureau Sun Hill in Londen. In de realistisch ogende serie komen grootsteedse problemen aan bod, maar het is geen sta- of-ik-schiet-actieserie. De per soonlijke problemen van de agenten worden uitgebreid be licht. Zo zien we in aflevering 1, - de AVRO start met afleverin gen die al in 1998 in Engeland werden uitgezonden - hoe re chercheur Santini een vrouwe lijke collega lastigvalt nadat hij haar eerst bijna omver heeft ge reden. Daarnaast komen de mannen en vrouwen van Sun Hill veel maatschappelijke pro blemen tegen. „The Bill is uit Vóór uitzending al klad Nog voor de eerste aflevering van de nieuwe AVRO-serie The Bill op het scherm is gebracht, heeft tv-waakhond Nicam al een klacht binnen over de Brit se politiereeks. Volgens de klacht zou de serie, die ook in Engeland redelijk vroeg in het schema staat, niet geschikt zijn voor uitzending om zes uur 's avonds. Het Nederlands Insti tuut voor Classificatie van Au- dio-visuele Media, dat sinds ruim een jaar actief is, houdt ondermeer in de gaten of tv- zenders niet over de schreef gaan door bijvoorbeeld het uit- t over uitzendtijdstip zenden van geweld op te vroe ge tijdstippen. „Het is een novum dat wij een klacht krij gen over een programma voor de uitzending", geeft Nicam- directeur Wim Bekkers toe. „Onze jurist bekijkt samen met de voorzitter van onze klach tencommissie hoe hiermee om te gaan. We bekijken of er pas formeel een klacht kan worden ingediend als er sprake is ge weest van uitzending, of niet" AVRO's Hoofd Filmzaken John van der Klauw maakt zich geen zorgen over de behandeling van de klacht. het leven gegrepen", zegt Og den. Als kijker zie je alles vanuit het perspectief van de politie. Je gaat met de agenten méé naar de overval, je beleeft wat de agenten van Sun Hill beleven. Het is niet statisch, The Bill is echt van de straat. Dat is het verschil met andere series. „Daarbij is The Bill een doorlo pende militaire operatie", grapt producent Baz Taylor even later in zijn kantoor. Taylor was voor heen regisseur maar staat in middels aan het hoofd van Rood, één van de vier met een kleur aangeduide ploegen die jaarlijks 104 afleveringen maken. De serie wordt in Groot-Brittan- nië namelijk twee maal in de week op de buis gebracht. De vier teams, samen zo'n 120 mensen sterk, verdelen de scripts en filmen steeds hun ei gen scènes. „Dit voorkomt dat er een chaos ontstaat en nie mand meer weet wie wat filmt", aldus Taylor. „Het kan niet an ders als je zoveel uur televisie maakt met zoveel verschillende verhaallijnen. Zo heb ik op dit moment twee scripts onder handen die ik samen met schrij vers voorbereid, twee scripts die al bijna in productie gaan en ik heb één ploeg die aan het fil men is. Verder heb ik een team dat aan het monteren is. Best ingewikkeld dus, ook voor de acteurs. Zij krijgen de scripts in verschillende kleuren. Zo kan een repetitie bestaan uit een ro de morgen, een blauwe middag en een groene avond, omdat hij of zei in verschillende verhaallij nen een rol kan spelen." De eerste jaren was The Bill vooraf een realistische, docu- mentaire-achtige reeks. Taylor: „Dat was in die tijd heel opzien barend en vernieuwend. In de loop der tijd werd er gevraagd om meer uitzendingen. Toen werden we gedwongen de agen ten wat meer te profileren. Op het moment dat jullie in Neder land met de serie beginnen is die profilering, die dramatise ring eigenlijk nog sterker door gevoerd. Kijkers willen meer drama, meer menselijke, univer sele dilemma's. Wie doet het met wie, een agent die drugs dealers moet arresteren maar zelf ook drugs gebruikt, gebro ken huwelijken, dat soort din gen. Het gaat dus niet langer al leen om politiezaken." Taylor werkt samen met een team van zo'n dertig schrijvers aan een nieuw offensief om de kijkcijfers verder op te krikken. „We zitten al jaren net achter de populairste series als Corona tion Street en Eastenders. Door de serie 'menselijker' te maken betreden we hun territorium. We zullen eens zien wat dat op levert. We zijn op dit moment dik tevreden over de kijkcijfers, maar we moeten onszelf blijven verfrissen." Monique Brandt The Bill wordt vanaf vanavond om 18.05 uur bij de AVRO op Nederland 1 uitgezonden. Scène uit de politieserie The Bill die de AVRO dagelijks gaat uitzenden. Foto: AVRO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 8