GELOOF 8c SAMENLEVING Houten broek Gemiste kans in orgelland Een zwierig gedanst sprook 'Schertsbisschop' leidt priesterwijding vrouwen Nieuw onderzoek naar religieuze ervaringen Beweging voor 'preken met passie' wil dominees scherpen en inspirere l KUNST CULTUUR Mooier jubelen dan hemelse engel Lege grafkerk MAANDAG 24 JUNI 2002 linz/epd - Romulo Braschi, 'aartsbisschop' van de Katho liek-Apostolische Charismati sche Kerk Jezus Koning, zal 29 juni op een onbekende plaats in Oostenrijk aan elf vrouwen de priesterwijding toedienen. Niet alleen de bisschoppen van de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook de basisbeweging in de RK Kerk (DevU) hebben zich van de gebeurtenis gedistantieerd. Braschi, oud-priester van de RK Kerk, werd in 1998 in München door bisschop Roberto Padin, bisschop van de Katholiek- Apostolische Kerk van Brazilië, gewijd tot 'aartsbisschop van München, Zürich, Buenos Aires en San Salvator de Bahia'. Hij is gehuwd met de vroegere non Alicia Cabrera, docente aan de Kunstacademie in München, en nu priesteres van de Katholiek- Apostolische Charismatische Kerk Jezus Koning. Braschi, afkomstig uit Argenti nië, beperkt zich niet tot het christendom. In 1996 stichtte hij in München de Vereniging Ca- rismatica-Oxala-Nana, een na- tuurreligie die de Afro-Argen- tijnse Umbanda-religie van het volk Gege Nana wordt ge noemd. Verder is hij bekend om zijn 'spirituele reinigingsritue len'. Daarbij zou hij volgens het aartsbisdom München patiën ten grote geldbedragen hebben Braschi zegt dat hij in de apos tolische successie staat, de lijn van bisschopswijdingen die te ruggaat tot de apostel Petrus. In zijn geval is dat via de Katholiek- Apostolische Kerk van Brazilië, die de oorspronkelijk rechtmati ge gewijde bisschop Carlos Du- arte Costa na de breuk met Ro me in 1945 had opgericht. Twee vrouwen uit Oostenrijk, drie uit Duitsland en zes uit de Verenigde Staten laten zich eind juni tot 'priester' wijden. Een 77-jarige gepensioneerde gods dienstlerares uit Oostenrijk heeft zich deze week als kandidaat te ruggetrokken. Het aartsbisdom München heeft er bij herhaling op gewezen dat een 'priesterwij ding' van vrouwen niet alleen ongeoorloofd, maar ook ongel dig is. In het kerkelijk wetboek staat:Alleen een gedoopte man ontvangt geldig de heilige wij ding." nijmegen/anp - Wetenschap pers aan de Katholieke Universi teit Nijmegen bereiden nieuw onderzoek voor naar alle geeste lijke en lichamelijke aspecten van religieuze ervaringen. Daar bij zijn theologen, godsdienst psychologen en neuropsycholo- gen betrokken. Dat vertelde dr. J. Janssen vrijdag bij de aanvaar ding van het ambt van hoogle raar cultuur- en godsdienstpsy chologie aan de Katholieke Uni versiteit Nijmegen. Hij en zijn vakgenoten doen onderzoek naar wat mensen over hun reli gieuze ervaringen vertellen. Janssen wil dat verbinden met inzichten van neurologen. „Meestal vraagt men zich slechts af wat mensen denken, in religieus opzicht wat zij gelo ven", zei de hoogleraar. „De emotionele, lichamelijke kant van de religie blijft onbespro ken." Hij haalde recent neuro- psychologisch onderzoek aan waaruit blijkt dat bij mensen die mediteren, een bepaald deel van de hersenen ondergestimuleerd wordt Daardoor ontstaat de mystieke ervaring dat men in de omgeving opgaat. Janssens sectie is onlangs ook begonnen met een vierjarig on derzoek naar het gebed. Dat moet de vraag beantwoorden wat er precies gebeurt met ie mand die bidt. Bidden is vol gens Jansen „praten met jezelf, in de veronderstelde aanwezig heid van een ander, die zich soms vanuit diepere lagen on willekeurig aandient." Het onderzoek naar de psycho logie van het gebed en van de religieuze ervaring staat volgens Janssen nog in de kinderschoe nen. De studies die zijn gedaan, gaan meestal over het objectieve effect van gebed op bijvoorbeeld de toestand van zieken. Janssen vindt de uitkomsten daarvan zeer discutabel. Hoewel de ontkerkelijking voortschrijdt, worden religieuze ervaringen volgens Janssen niet minder talrijk. Uit onderzoek blijkt dat niet-kerkleden net zo veel religieuze ervaringen heb ben als kerkleden. „Terwijl het aantal religieus georiënteerde mensen nauwelijks afneemt, daalt het aantal kerkleden schie lijk. Daar komt bij dat de religi euze activiteit onder niet-kerkle- den vaak hoog is, en onder kerk leden soms laag." Jeruzalem - Een eenzame non zingt psalmen in de lege Kerk van het Heilige Graf in Jeruzalem. De hei lige plaatsen van het christendom wemelden ooit van de toeristen. Na twintig maanden van geweld tussen Palestijnen en Israëli's komt er nog maar een handvol bezoekers. Foto: Reuters/Yannis Behrakis preek recensie Afke van der Tooien Dominee B. Brunt, Hervormde Gemeente Valkenburg, zondag 18.30 uur. „Daar zou je bijna in mijn armen vallen", zegt de koster, als ik over de kerkdrempel naar binnen struikel. En lachend houdt hij die armen uitno digend uitgespreid, voor het geval dét. Meer wel kom kan je je nauwelijks voelen. En dat terwijl ik toch met enige schroom ter kerke ben getogen. Een vrouw met een opschrijf boekje, zouden ze die wel binnenlaten bij de Hervormde Gemeente van Valkenburg? Deze gemeente heeft het afgelopen halfjaar meer dan eens de krant gehaald met af faires rond vrouwen. Eerst werd de samen werking met de plaat selijke gereformeer den opgezegd omdat die een vrouwelijke predikant hadden aangenomen. En een vrouw op de kansel, dat kan niet. Toen werd de verkiezing van een vrouwelijke ouderling ongedaan gemaakt, onder druk van het meest behou dende deel van de ge meente. „Waarom moet u nu onrust stoken. Laat u PREEKTIJGERS ook eens schrijven over goed nieuws. Kom kij ken zondag in de kerk, dan hebben we het weer over Jezus", zei dominee Brunt destijds tegen deze krant. Dus daar ben ik dan. Voor de gelegenheid speci aal gestoken in een jurk-tot-over-de-knie. Want in zo'n gemeente mogen vrouwen vast hun knieën niet laten zien. Mis, weer mis. De sobere kerk in hartje Valkenburg blijkt heel gewone mensen te herbergen. Ze zitten er wel, van die mannen stijf in het pak en vrouwen van onder tot boven bekleed, maar ze zijn ver in de min derheid. Vrouwen mogen dus best een broek aan hier, alleen niet de 'houten broek', zoals de kansel van oudsher liefkozend wordt genoemd. De houten broek in deze kerk is van het m bloempotmodel, maar figuurlijk zit hij domj Brunt als gegoten. Buiten de bloempot een mannetje, groeit Brunt zodra in hij erin is stapt. En het is een kundige preek die hij steekt. Van het soort r vooral welkom is bij n sen die niet van novitf j houden. Jezus verteldr 01 noeg gelijkenissen, hoeven er geen nieuw te verzinnen, dat n werk. Het gaat vandaag ove wederkerigheid van de latie tussen God en gei gen. De mensen hel 1 niet alleen Gods z nodig, God heeft ooku zegen nodig, bete Brunt. Hij doet 'een kli mende oproep om te zegenen, te loven en nacht'. „Daar 1< van. Stel u eens v< hier in Valkenburg mensen waren die groot maken! Dan niet meer met mei gemeenschap treden Zijn zegen uitdelen."! „Wij moeten lofzai f zingen, anders zakt H alle eerbied gezegd, Zijn troon." Dit laatste is het luchtigheidje dat Brunt zich veroorlooft in preek, die volledig in het teken staat van het lig Avondmaal. „Deze verrukkelijke bra Jj schap die we even zomaar mogen ervaren |U( moeten we tot in de eeuwigheid vasthouden meente!" en| Ik zuig op het snoepje dat de aardige kostet gn, heeft gepresenteerd, dein mee op het slepe (ui ritme van Brunts woorden, en vraag me on IDE biedig af of die woorden nou zo heel au rstr hadden geklonken uit de mond van een vn En zo peinzende, zie ik het ineens. Die ka dat is helemaal geen houten broek - hij heeft mers geen pijpen. Dominee Brunt heeft, 0 öi het leuk vindt of niet, een houten rokje aan. ent harder wij k/gpd - Onder het motto 'Preken met passie' is deze week de Nederlandse 'Preekbewe- ging' van start gegaan. Deze interkerkelijke bewe ging wil een platform bieden aan predikers die ge loven in de loracht van de verkondiging en samen willen zoeken naar wegen om de postmoderne hoorder met hét evangelie te bereiken. De nieuwe 'beweging' gaat daartoe driedaagse cursussen en conferenties organiseren en een boekenreeks uitgeven. Ook is deze week een web site van start gegaan. Woordvoerder en een van de initiatiefnemers van de beweging is Ron van der Spoel (34), hervormd predikant te Harderwijk. „Preken is prachtig", stelt hij. „Natuurlijk ontgaat het me niet dat er de laatste tijd nogal wat vraagtekens bij de prediking worden gezet Zowel 'de predikers als de hoorders voelen zich vaak verlegen met de preek. Bij beiden is er het gevoel dat de boodschap niet echt landt, dat het over de hoofden heengaat." De predikant vindt dat die verlegenheid op allerlei manieren breed wordt uitgemeten, maar het ont breekt aan wegen om uit de impasse te komen. Er is veel verlegenheid rond de prediking, maar er worden maar weinig oplossingen gegeven voor de problemen, zegt Van der Spoel. „Iedere voorgan ger of ieder kerkgenootschap probeert zelf een uitweg te ontdekken. Je merkt dat er 1 nieuws uitkomt. Daar heb je elkaar voor nod In bijna alle landen waar gepreekt wordt, 1 ten predikers elkaar om ervaringen te deli digheden te leren en elkaar te scherpen spireren, weet hij. Ook in Nederland leeft v hem onder predikers deze behoefte. D richtte Van der Spoel met enkele anden Jjs. preekbeweging 'Passie voor Preken' op. - 10 m muziek recensie Lidy van der Spek Concert: 'Alice in Orgelland' door Beny van Berkum en Joost Langeveld, orgel, Marianne van Spijker en Jetty Podt, tekst en presentatie. Gehoord: 23/6, Pieterskerk, Leiden. Wil je het imago van orgelmu ziek opvijzelen, haal dan kinde ren binnen en laat ze spelender wijs kennismaken met dit sym- phonische instrument. Zo prachtig en sprookjesachtig om te zien. En dat is gisteren met een al een gemiste kans in het overigens gezellige en onder houdende uurtje in de Pieters kerk. Niet één keer betrekt ver telster Jetty Podt de buitenkant van het orgel in haar verhaal. Er is zoveel moois, glimmends en sierlijks aan te wijzen. Podt staat met haar rug naar het orgel en dat blijft ze bijna het hele uur doen. Jammer! Want de zichtba re buitenkant is immers de spie gel van de binnenkant. Tientallen kinderen zitten rond om de vertelster op de grond. Het sprookje gaat over de kleine Alice in Orgelland. Met een pa rapluutje boven haar hoofd stijgt ze op langs de regenpijp. Ze gaat een klein deurtje door en valt naar beneden waar ze opgevangen wordt door Kaptein Comet, de bewaker van het or gel, die haar wegwijs maakt. Eerst ontmoet Alice het grappi ge varkentje Vox, dat wel van zingen houdt. Op de wijs van 'Altijd is Kortjakje ziek' mogen de kinderen met Piggy vele ke ren het refrein meezingen. Brombeer Trompet, een van de theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: Leerlingenvoorstelling 2002 door Balletschool Cinderella. Gezien: 23/6, Leidse Schouwburg. Er was eens een koning en die moest weg voor belangrijke za ken. De koningin, de prinsessen en de hofhouding komen af scheid van hem nemen. Alle maal voeren ze een dans uit. De koning mag zich een gelukkig man noemen, want weinig mensen worden op zoveel moois onthaald bij hun vertrek. Dat geldt althans voor de ma nier waarop leerlingen van bal letschool Cinderella dit konink lijke sprookje uitvoeren, klassiek ballet bloeit op deze school. Aan het begin van de avond passeren vele klassieke nummers de revue, waarin de elegante statigheid van de dan seressen opvalt, hun sierlijke armbewegingen en hun be heerste voetenwerk. Een hoog tepunt is de zwaantjesdans met Fé Zeelenberg als stralende so liste. Trefzeker en zwierig ver vult ze de rol van de grote zwaan, die telkens machtig op rijst te midden van de kleintjes. Na de pauze gebruiken de leer lingen hun klassieke kwaliteiten om het sprookje uit te beelden. Opvallend mooi worden de per sonages gekarakteriseerd met klassieke bewegingen: de konin gin met haar wijde, trefzekere gebaren, de prinsessen met hun vloeiende dans en een sterke uitbeelding van het verhaal, de trotse lakeien, de hofdames met hun exotische hoofddeksels, de militante wachters en de leven dige zwerm narren met hun speelse optredens: allemaal zit ten ze goed in hun rol. De prinsessen beleven een ris kant avontuur, 's Nachts ont moeten ze heksen (fraai gedanst met hun gemene en grillige ge baren), maar uiteindelijk leidt dat tot de ontmoeting met een prins, met wie de oudste jt^, zal trouwen. Dit hoofdduo een fraaie prestatie. Hui heeft grote glans en klassii lure. Rafael Zielinski schitl prins in een glorieuze «dr waarmee hij het hart v Haa' prinses absoluut wint He ge geluk van het paar lei ™bu; een feestelijk slot, waarin te zien is hoeveel werk et maakt van de kostuums. Ook andere groepen scbi in deze voorstelling, grootste gemak bewegs jongste groepen op het De kleine soldaatjes zette dans en mime het soldat prachtig komisch neer. nummer 'Hippy shake' zichzelf al leuk, maar ai gedanst wordt, gaat hei maal leven. De street groep maakt een ovenvd de indruk, met de wen draaiingen op de vloer, v je als toeschouwer sontf Mrrtp adem hapt en je afvraagt Né.v het er allemaal heelhui brengen. Tientallen kinderen luisteren zittend op de grond naar het sprookje over Alice in Orgelland. Foto: Henk Bouwman kindjes van de Hagerbeer, valt in slaap op een lief jiddisch wie geliedje. Met de verkouden Bertje Balg die vandaag te wei nig adem heeft, mogen alle kin deren keihard meeblazen om het orgel weer tot leven te wek ken. Terwijl de organist een in terval van vijf tonen laat horen, begint quizmaster Kwint met zijn spelletje: welk versje speelt het orgel? Opvallend veel liedjes zijn uit de oude doos, zoals 'Ik zag twee beren broodjes sme ren' en 'Er zaten zeven kikker tjes'. Voor de ouders nostalgisch maar voor de kinderen minder up to date. Dan komt Haagse Harrie, Robby Rugwerk, op de proppen. Hij trekt stiekem aan de registers, waardoor er steeds andere klankkleuren worden ge toverd. Op een vrolijke orgelimprovisa tie mogen de kinderen sissen, klappen, stampen en roepen. Dat wordt me een schitterend kinderconcert. Alice en Robby Rugwerk komen van het orgel naar beneden met een mand vol lekkers, terwijl de jeugd uit volle borst het slotlied zingt op de wijs van 'Op een grote padde stoel' En waar gaat het over? Juist! 'In die oude Pieterskerk staat een héél mooi orgel'. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leids Projectkoor o.l.v. Hans Noyens. Gehoord: 22/6, Marekerk, Leiden. Het Leids Projectkoor gebruikte zaterdagavond de 'Mis voor zes stemmen' (1935) van Joseph Ry- elandt als rode draad voor het concert in de Marekerk. Dirigent Noyens voegde er andere com ponisten tussen: van de zestien de tot de twintigste eeuw. Het rijke Roomse gemoed loopt direct al vol in het 'Kyrie Elei- son'. Schitterend wiegen de tere stemmen in slingers door de kerk. De sopranen zingen beeld schoon, ijl en volmaakt transpa rant. De golvende bewegingen in het 'Gloria' worden nog eens versterkt door de verfijnde aan zwellende dynamiek en de zacht schurende harmonieën. Het 'Credo' getuigt van een sterk ro mantische geloofsovertuiging in gewaagde akkoorden, prachtige melodielijnen en evocatieve unisono passages. Als het koor het 'Sanctus Domi- nus Deus Sabaoth' inzet, zie je de gebroeders Van Eyck hun be roemde altaarstuk schilderen met hemelse engelen. Die vast niet mooier jubelden dan deze aardse sopranen. De tenoren zingen hier overigens ook op merkelijk fraai. Als op ven |Naai de toonhoogtes de diversf $jc' men het 'Agnus Dei' toezingen naar een sei gewerkt 'Dona nobis blijft de kerk secondfu, doodstil voor het appla« n barst. Van de tussenliggende zal Willaerts 'O Domine Jesu !0j te' een klein juweel in doorgaande (GregoriaaK wegingen en versluierde! nische samenklanken. I «h' hulsts 'Inclina Domini' heerst'de smeekbede inÜ anten ke neerwaartse passages heel het concert ruist d x*u« wigdurende deining van toss: stijgend en dalend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 8