u fvHsgrsftsths ©de sm de tedtuofagte De aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) gaat niet ongemerkt voorbij aan de inwoners van het gebied ten oosten van Leiden. De ingreep in het landschap is fors. Fotograaf Bas Princen legt vast hoe weilan den op de schop worden genomen, hoe tijdelijke toegangswegen wor den aangelegd en hoe arbeiders dagelijks onder de grond verdwij nen voor de aanleg van de tunnel onder het Groene Hart. Zijn foto's zijn momenteel te zien in het Ne derlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Ze maken deel uit van de tentoonstelling 'On track', die de eerste resultaten toont van het kunst- en cultuurprogramma rond de aanleg van de HSL-Zuid. De expositie omvat foto's, video's, maquettes en een website. De kunstwerken gaan in het najaar op reis langs de regionale informatie centra in Leiderdorp, Zwijndrecht en Breda. door Theo de With et initiatief voor de tentoonstelling is genomen door de Stichting Atelier HSL, een samenwerkingsverband tussen het mi nisterie van verkeer en waterstaat en de Stichting Kunst en Openbare Ruimte. „Het is in Nederland een traditie dat bij openbare gebouwen één procent van de bouwsom aan kunst wordt besteed", zegt Nelly Voorhuis, In blauw kunstlicht wordt in Leiderdorp ondergronds gewerkt aan de boortunnel. Foto: Jannes Linders Kunst- en cultuurprogramma rond de aanleg van de hogesnelheidslijn intendant (directeur) van Atelier HSL. „Maar omdat het nu niet om een gebouw gaat, is deze regeling niet van kracht. Rijkswaterstaat heeft wel een traditie op het gebied van foto graferen van haar werk. Of er wordt een beeld geplaatst, zoals bij de oplevering van de Oosterscheldekering." In dit geval vond de overheid dat daarmee bij zo'n grote operatie niet kon worden vol staan. Er werd geld gevonden voor tijdelijke kunstopdrachten tot 2006, het jaar waarin het traject voor de flitstrein tussen Amster dam en Parijs moet zijn voltooid. Een terug kerend element in de kunstopdrachten is de fotografie. Elk jaar krijgt een drietal fotogra fen opdracht de aanleg van de HSL in beeld te brengen. Als eersten zijn Bas Princen, Jan nes Linders en Bertien van Manen op pad gestuurd. In het NAi wordt een selectie getoond van de foto's van Princen en Linders. De een legt de nadruk op de technologie, de ander op het landschap. Bas Princen kiest voor de land schappelijke invalshoek. Het zijn vaak ver stilde beelden die hij toont. Hij laat bijvoor beeld op een foto zien hoe op een zaterdag middag in januari door twee jongens ijshoc key wordt gespeeld, terwijl een graafmachi ne op de achtergrond symbool staat voor de ingreep in het polderlandschap. De verande rende omgeving wordt meteen opnieuw in gebruik genomen. Of het nu door ijshockey ers is of door motorcrossers. Jannes Linders brengt met zijn fotografie een ode aan de technologie. Met name in de omgeving van Leiderdorp heeft hij zich uit geleefd. De aanleg van de zeven kilometer lange boortunnel tussen Hoogmade en Ha- zerswoude is dan ook een technisch hoog standje. De met de naam Aurora (Dageraad) getooide boormachine creëert een tunnel zonder het bovenliggende landschap aan te tasten. Linders brengt de surrealistische ta ferelen in beeld die zich ondergronds afspe len. Er wordt daar in kunstmatig, blauw licht een eigen leven geleid. St. Barbara kijkt als beschermheilige van de tunnelbouwers goedkeurend toe vanaf haar altaartje. De derde fotograaf, Bertien van Manen, werkt momenteel aan haar opdracht. Zij wil de confrontatie tussen de bewoonde wereld en de 'aanleggers' van de HSL registreren. Van Manen is bekend met deze regio, want ze werkte vorig jaar mee aan het fotografie project Zand Water Veen. Inmiddels zijn drie nieuwe fotografen gese lecteerd voor een opdracht: Frank van der Salm, Elger Esser en Jem Southam. Ze geven alvast een voorproefje van hun werk in het NAi. Met name de Duitser Esser valt op. Zijn prachtige foto van de Amelandpier lijkt een abstract schilderij van blauwe vlakken. Naast de fotografie-opdrachten is het vol gens intendant Voorhuis de bedoeling dat er elk jaar één of twee open opdrachten wor den gegeven aan beeldend kunstenaars. De eerste is voor Krijn de Koning. Hij wil de di verse bouwlocaties van de HSL-Zuid visueel met elkaar verbinden. Om te beginnen wil hij het bouwterrein bij Leiderdorp optuigen met kleurrijke follies. Dit zijn bouwsels die geen enkel doel dienen. Binnenkort treedt hij in overleg met Rijkswaterstaat en de aan nemers om te kijken of zijn ideeën daadwer kelijk te realiseren zijn. In het architectuurinstituut, gelegen in het Rotterdamse Museumpark, laat Krijn de Ko ning op een maquette zien hoe feestelijk hij de bouwplaats wil aankleden. In plaats van door bouwkranen en heistellingen zou de skyline dan worden bepaald door in de lucht stekende geometrische figuren in zuurstok- kleuren. Een soort Las Vegas, maar dan in de strenge polders tussen Leiderdorp en Hoog made. Het kan echter nog bonter. Op de tentoon stelling is bijvoorbeeld een spoorlandschap van vilt te zien. Gemaakt door de Amster damse mode-ontwerpster Claudy Jongstra. Zij heeft de afgelopen jaren in sneltreinvaart naam gemaakt met haar ontwerpen van vilt. In Friesland heeft ze een eigen kudde scha pen die haar van grondstoffen voorziet. Zelfs Amerikaanse filmproducenten hebben haar ontdekt. Zo ontwierp Jongstra onder meer kostuums voor de Jedi Warriors in de laatste Star Wars-film. Nog vier andere kunstenaars hebben zo'n spoorlandschap ontworpen. Het is een idee van intendant Nelly Voorhuis. „In Neder land lopen massa's liefhebbers van model treinen rond. Een verzamelbeurs in Utrecht trekt moeiteloos dertigduizend bezoekers", constateert ze. „Er zijn zelfs draagbare mo dellen op de markt. De ware fanaten nemen die mee op vakantie of voor mijn part naar hun directeurskamer om ermee te spelen." Om die reden gaf zij vijf kunstenaars op dracht een draagbaar spoorlandschap te be denken. De maquettes staan in Rotterdam te kijk. Claudy Jongstra koos uiteraard voor vilt en plaatste wat schaapjes langs de rails. In de koffer van Hans Op de Beeck bevindt zich een rots met een trein. Ben Zegers bedacht een maquette met allerlei voorwerpen en vormen van gips (bijvoorbeeld een stuk Palmolive-zeep). Yvonne Droge Wendel heeft een ingenieus systeem ontworpen van acht paneeltjes, gevuld met zandkorrels in vloeistof, die voortdurend kantelen en dus steeds een andere vorm aannemen. De vijf de inzending is een ontwerp voor een kijk doos van Minke Themans. Elementen als een schaap, kip, molen en regenton kunnen worden uitgeknipt en ingeplakt. Na afloop van de tentoonstelling kiest Voor huis met twee 'deskundigen' welk van de vijf modellen daadwerkelijk in productie wordt genomen. „Het is de bedoeling om in het najaar één van de draagbare landschappen in beperkte oplage uit te geven", zegt de in tendant. Zij verwacht voldoende belangstel ling van de grote schare spoorliefhebbers. De traditionele kijkdoos van Themans lijkt de meeste kans te maken. De expositie in het Nederlands Architectuur instituut is het eerste tastbare resultaat van de inspanningen van Atelier HSL. Tot het jaar dat de hogesnelheidstrein voor het eerst naar Parijs rijdt, richt deze organisatie zich vooral op tijdelijke projecten als tentoonstel lingen, lezingen, symposia en publicaties. Vanaf het moment dat het tracé is voltooid, wordt het zwaartepunt verlegd naar het rea liseren van (semi) permanente kunstwerken op de stations, langs het spoor en in de trei nen. Een eerste aanzet daartoe wordt gegeven door het uitschrijven van een competitie voor de stukken niemandsland die langs het spoor ontstaan. „Tussen bijvoorbeeld de A4 en de hogesnelheidslijn liggen lapjes grond, waarvoor geen enkele zinnige functie kan worden verzonnen", zegt Nelly Voorhuis. „Daarom willen we kunstenaars vragen iets te bedenken." Een positief neveneffect is dat de kunste naars voor hun 'landschapskunst' de over tollige grond kunnen gebruiken die vrijkom^ bij het aanleggen van de HSL. Deze kubieke m meters aarde hoeven dan niet te worden af gevoerd. Voorhuis heeft een aantal plekken op het oog: drie in de Haarlemmermeer, twee in Alkemade en twee bij Rotterdam. Tot nu toe zijn alleen met de gemeente Haar lemmermeer sluitende afspraken gemaakt. Met de twee andere gemeenten wordt nog onderhandeld. In het geval van Alkemade gaat het om de klei- en veengrond die naar boven wordt ge haald bij de aanleg van een aquaduct in de Ringvaart. Deze grond moet in het eigen ge bied hergebruikt worden. Dat gebeurt ten dele voor de taluds van de HSL en de A4, maar daarna blijft waarschijnlijk nog 110.000 kuub over. Om een idee te geven: dat is een berg van twee drie meter hoog met een op pervlakte van meer dan een voetbalveld. Voorhuis: „Daarmee is natuurlijk heel veel mogelijk. Van de aanleg van een hasjplanta- ge tot de plaatsing van lichtobjecten. Maar voor hetzelfde geld kan de overtollige grond worden gebruikt voor nieuwe eilanden in één van de plassen in de buurt van Leiden." On track, t/m 7 juli, Nederlands Architec tuurinstituut, Museumpark 25, Rotterdam. Meer informatie: www.atelierhsl.nl Aurora boort ondergronds een tunnel van Hoogmade naar Hazerswoude. Foto: Jannes Linders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 47