De Heilige
Geest
zaait haat
1
1
Apostolische voorman voert kruistocht
tegen homo's en moslims
Vele soorten apostolischen
ZATERDAG
22 juni
2002
Haat zaaien is niet het 'alleenrecht' van een handvol
radicale imams. Jacob van der Poorten, voorman van de
Katholiek Apostolische Kerk, voert in naam van de Heilige
Geest een kruistocht tegen homo's en moslims. In een
serie manifesten voorziet de Amsterdammer de komst van
'engelen des doods' die met hun 'scherpgeslepen zwaard'
afdalen naar Nederland om 'de homopest verspreidende
sodomiesekte' een halt toe te roepen. Volgens hoogleraar
strafrecht Theo de Roos kan het openbaar ministerie dit
'schoolvoorbeeld van aanzetten tot haat' niet negeren.
door Silvan Schoonhoven
Het is een onopvallende
nieuwbouwkerk in Amster
dam-West waarin de Ka
tholiek Apostolische Kerk (KAK) zijn
diensten houdt. De ruimte is kaal,
het orgel vertoont kuren en hooguit
twee dozijn kerkgangers zijn er deze
zondagochtend bij om de eucharis
tie te vieren. Het is een dienst als ve
le andere; er wordt gezongen, brood
en wijn veranderen in lichaam en
bloed van Christus. Tijdens de
Schriftoverdenking valt geen woord
van onverdraagzaamheid. Priester
Peter Lubbers spreekt in het gebed
de hoop uit dat Jacob van der Poor
ten er ook weer snel bij zal zijn, want
deze apostel is vandaag de grote af
wezige.
„Van der Poorten is door de Here tij
delijk apart gezet om zich aan zijn
werk te kunnen wijden", verklaart
Lubbers, die goed bekend is met het
werk van Van der Poorten. Net als de
meeste andere kerkleden staat Lub
bers achter de inhoud ervan. Hij be
nadrukt echter dat Van der Poorten
zijn manifesten op persoonlijke titel
uitgeeft. Zijn overtuiging is rotsvast
dat het de Heilige Geest is die door
de Amsterdamse apostel spreekt,
maar hij weigert er verantwoording
over af te leggen. „U moet bij de
schrijver zijn."
Dat is een veilig standpunt, want de
Heilige Geest weegt zijn woorden
niet op een goudschaaltje. Bij mon
de van Van der Poorten spreekt God
over homo's als 'de pest versprei
dende sodomiesekte'.
'De Here stond op van Zijn troon en
hief een scherp zwaard, geslepen
aan twee kanten en zie, Hij gaf dit
zwaard aan een der engelen en gaf
bevel: Daal af vanuit de hemel, en
begeef u naar Nederland Sla de
hoofden af van allen die het kwaad
bedrijven van sodomie en beweren
dat zij God aanbidden Kom ja
kom naar Amsterdam en sla een ie
der, zie, die zich heeft overgegeven
aan de zonde van Sodom en Gomor-
ra en dit zonder schaamte bejubelt!
Amen.'
Dat homoseksuelen tijdens de
Tweede Wereldoorlog in concentra
tiekampen belandden, noemt Van
der Poorten 'wel vervelend voor ze,
maar ze hadden het grotendeels aan
zichzelf te wijten'. Een deel van de
top van de Sturm Abteilung zou ho
moseksueel zijn geweest. Homo's
zijn kortom 'zelf de stichters van de
Duitse concentratiekampen'.
Niet alleen homoseksuelen, ook
moslims krijgen het moeilijk als de
profetieën van de Amsterdamse
apostel uitkomen. „Het is ontstel
lend en verbijsterend hoe Nederland
in gestaag tempo wordt geïslami
seerd", laat de Here via zijn apostel
weten. „Elke gelovige mohamme
daan vormt een bedreiging voor de
niet-mohammedaanse staat" en „el
ke vrome moslim is een fundamen
talist." De islam is 'ronduit staatsge
vaarlijk, vergelijkbaar met nazisme
en fascisme'. De plaats van de ver
Omslag van het meest recente manifest. Het hebreeuwse onderschrift luidt 'Mené mené tekel u-islam'. Met deze woordspeling op een
tekst uit het bijbelboek Daniël verwijst Van der Poorten naar de dreigende ondergang van onze beschaving.
Toren van de Verrijzeniskerk in Amsterdam, waar de Katholiek Apostolischen
hun diensten vieren. Foto: Silvan Schoonhoven
moorde joodse bevolking van Am
sterdam 'is ingenomen door tien- en
tienduizenden mohammedanen, die
stuk voor stuk jodenhaters zijn en
dat overduidelijk in hun gebeds
ruimten uitschreeuwen'. Vergeleken
bij de bijbel is het geluid van koran
niet meer dan 'het urineren van een
Arabische kameel'. Van harte sluit
hij zich aan bij Luther, die het mos
limrijk beschouwde als het 'satani
sche anti-rijk'.
De enige oplossing is volgens de
apostel om moslims het land uit te
gooien. „Werp de mohammedaan
uit, dwing ze om huiswaarts te keren
en sta slechts diegenen toe binnen
uw landpalen te blijven, die hun Al
lah verre van zich slingeren. God
roept op om een spoor van bloed' te
trekken van alle godloochenaars.
Terughoudend
„Ja, oordelen zijn nooit prettig om te
horen", verklaart priester Lubbers.
„Haat? Tja, wat moet ik ervan zeg
gen. Ik beschouw een moslim in
principe gewoon als een medemens.
De geschriften richten zich meer te
gen de islam dan tegen individuele
moslims."
Een andere priester van de KAK, die
niet met zijn naam in de krant wil,
geeft toe dat hij 'niet vrolijk' wordt
van de manifesten. „U wel dan?"
Ook hij gelooft dat de woorden van
de Heer afkomstig zijn, maar is te
rughoudend om de vermaningen in
daden om te zetten. „Mohammeda
nen het land uit knikkeren? Ik denk
dat wij daar geen lijfelijke bijdrage
aan hoeven leveren. Maar ik denk
wel dit straks de tendens gaat wor
den."
Net als zijn collega staat ook Lubbers
niet te springen om de Heer een
handje te helpen als de tien plagen
over het goddeloze Nederland wor
den uitgestrooid. „Wij staan hele
maal niet handenwrijvend langs de
kant als deze dingen straks gaan ge
beuren. Nederland is een christelijke
staat, ik beschouw islamieten als vij
anden van het christelijk geloof,
maar ik moet mijn vijanden liefheb
ben." Of hij bang is voor moslims?
„Welnee, ik sta zelf voor de klas met
tachtig procent allochtone leerlin
gen. Dat zijn toch ook gewone men
sen? Ik ben niet van mening dat je
iedereen eruit moet keilen. Maar ja,
er kan maar een godsdienst waar
zijn, hè."
Een grote waarschuwing voor wat er
gaat gebeuren in Nederland, dat is
voor diaken Herman Koerts de be
langrijkste boodschap die Van der
Poorten wil overbrengen met zijn
pamfletten. Ongevraagd belanden
die dan ook op de bureaus van Ka
merleden, krantenredacties, kerke
lijk leiders en zelfs de koningin. „Als
iemand niet luisteren wil", verklaart
Koerts de straffe taal van boven,
„kan je het eerst lief vragen, maar
daarna ga je een stapje verder." Is hij
niet bang dat een apostel die derge
lijke openbaringen wereldkundig
maakt, strafvervolging boven het
hoofd hangt? „Gods wet staat boven
de Nederlandse wet. Als dit strafbaar
is, dan is het maar strafbaar."
Waanzinnig
Andere apostolische gemeenschap
pen zijn niet blij met hun radicale
broeders uit Amsterdam, Enkhuizen
en Utrecht. Apostel Bernard van den
Bosch bijvoorbeeld behoort tot de
Hersteld Apostolische Zendingkerk.
Van den Bosch wil niets te maken
hebben met de 'haatpredikingen'
van de KAK. „Ik wil het zachtjes zeg
gen, maar het begint op godsdienst
waanzin te lijken. Schriftuurlijk klopt
er geen bal van. Ik hecht er geen en
kele waarde aan, hoop altijd maar
dat ze onze kerk niet associëren met
deze waanzinnige gedachtegangen.
Ik heb ze wel eens gezegd: als dit on
der de neus van de BVD komt, kun
nen die gasten hem aanklagen we
gens discriminatie."
Het COC, dat zich beijvert voor inte
gratie van homoseksualiteit, heeft de
manifesten al wel onder de neus ge
had. Toch zal deze belangenorgani
satie niet overgaan tot een aan
klacht, zoals in het geval van imam
El-Moumni. Voorzitter Henk Beer-
ten denkt dat een aanklacht weinig
kans maakt, omdat Van der Poorten
zich beroept op de Here. „Waar
schijnlijk zegt de rechter: hij beroept
zich op een heilig boek. De context
is een godsdienstige opvatting, net
als in het geval van El-Moumni. Het
is een vorm van rechtsongelijkheid
dat je blijkbaar kan worden vrijge
sproken met beroep op een heilig
boek. Als iemand dergelijke teksten
zou roepen zonder beroep op de
godsdienst, zou het anders liggen."
Een klacht tegen Van der Poorten
maakt wel degelijk een goede kans,
schat Theo de Roos, hoogleraar
strafrecht aan de Universiteit Lei
den. Afgezien van geschriften uit de
nazi-tijd, heeft De Roos iets derge
lijks nog nooit onder ogen gehad.
„Dit is een schoolvoorbeeld van
aanzetten tot haat; zeer systema
tisch, herhaald en naar de strekking
volkomen duidelijk. De intentie is
duidelijk het tot inferieur, ja zelfs ge
vaarlijk bestempelen van bepaalde
groepen. Dat het een godsdienstige
overtuiging betreft, doet niet ter za
ke. Het openbaar ministerie kan de
ze manifesten niet negeren."
Van der Poorten zelf toont zich niet
onder de indruk. Hij wijst erop dat
'God in de hemel de grootste homo
hater is en dat we ons derhalve in
buitengewoon goed gezelschap be
vinden'. „Ik erken zonder terughou
ding dat in het Manifest inderdaad
van leer getrokken wordt tegen het
vieze en vreselijke kwaad van sodo
mie. Terecht wordt het de bron ge
noemd van de homopest aids."
Daarin is hij het dan wel weer eens
met 'mohammedaanse voorgangers
die homoseksualisme een infectueu
ze ziekte noemen'.
Marginaal
Misschien, adviseert theoloog Theo
Clemens, is het wel verstandig om
een marginale groep als deze niet te
veel aandacht te geven. Clemens,
docent kerkgeschiedenis aan de Ka
tholieke Theologische Universiteit in
Utrecht, denkt dat de rechterlijke
macht maar beter terughoudend
kan zijn met ingrijpen. Zeker zolang
de dreigende woorden niet in daden
worden omgezet, 'anders vergroot je
alleen maar hun aantrekkingskracht
en speel je ze in de kaart'. Voor de
groep-Van der Poorten geldt wat
Clemens betreft hetzelfde als voor de
radicale imams die nu het nieuws
over de islam beheersen. „Meestal
zijn ze klein en betrekkelijk onge
vaarlijk. Ik zou er huiverig voor zijn
een heksenjacht te ontketenen op
dit soort groepen, want dan ben je
zelf een soort inquisiteur."
'Apostolischen' zijn er in veel verschillen
de soorten in Nederland. Alle zijn ze het
restant van een grote storm van vernieu
wing die in de negentiende eeuw door de
Anglicaanse Kerk blies. Genezingen, won
deren en profetieën waren toen opeens
aan de orde van de dag, en alles was door
trokken van de verwachting dat Jezus elk
moment op aarde kon terugkeren. Nu zijn
de apostolischen in vele fracties uiteenge
vallen. De Katholiek Apostolische Kerk
(de groep-Van der Poorten), zo'n 120 zie
len groot, is er daar een van. Verder biedt
de religieuze kaart van Nederland nog
ruimte aan een Apostolische Kerk in Ne
derland, een Hersteld Apostolische Zen
dingsgemeente, een Apostolisch Genoot
schap, en de Hersteld Apostolische Zen
dingkerk (groep-Van den Bosch, groep-
Jasper Schaap). Al deze kerken verschillen
van mening over de vraag wie zich apostel
mag noemen, of een apostel mag worden
opgevolgd en zo ja, door wie. Voor de
meeste groepen geldt dat extreme opvat
tingen net zo min voorkomen als ln ande
re Nederlandse kerken.