MEDIA 'NOVA is nu te voorspelbaar' Jos Brink wil 92 jaar worden en dan 'krak' zeggen 'De zaak Vos' uit de doofpot Hoofdredacteur Rik Rensen gooit het roer volledig om Alleskunner brengt op 60ste verjaardag bundel van columns uit 'Commissie reclame soms onzorgvuldig' BNN: Concert Simple Minds Top of Tops ligt nu ook in schappen HDC 648 woensdag 19 JUNI 2002 door Dolf Rogmans Hilversum - Geen talkshow zo als Barend en Van Dorp, maar „televisie waarbij je op het punt je van je stoel zit en de afstand bediening vergeet". Dat moet het actualiteitenprogramma NOVA vanaf september zijn als het aan de kersverse hoofdre dacteur Rik Rensen ligt. Rensen maakte gisteren vroeg tijdig zijn plannen voor het nieuwe NOVA bekend, nadat deze eerder die dag waren uitge lekt. Volgens Rensen is het de hoogste tijd dat NOVA vanaf september de bakens verzet. „We verliezen kijkers. Onder zoek laat zien dat we nog wel een goed imago hebben, maar Matthijs van Nieuwkerk Foto: Bob Bronshoff dat gaan we op deze manier ook verliezen. En als dat gebeurt, duurt jaren voordat je het imago weer hebt opgebouwd." In de ogen van Rensen is het programma nu te voorspelbaar. „Het is te veel een tekstje, een filmpje, misschien een discussie in de studio en dan 'dit was NO VA tot morgen'. In NOVA ko men te weinig de hoofdperso nen die in het nieuws zijn aan het woord. Het gaat allemaal te makkelijk. En de kijkcijfers staan onder druk. NOVA trekt nu zo'n zevenhonderdduizend kijkers met soms uitschieters naar bo ven. Ik vind dat we permanent op de achthonderd tot negen honderdduizend kijkers moeten zitten." In de plannen van Rensen wordt het programma Hitsen- der, levendiger. Dat hoopt hij ondermeer te bereiken door de drie presentatoren, Kees Drie huis, Rob Trip en Margriet Vroomans te vervangen door het duo Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk. Ren sen: „Er moet meer gelaagdheid in de onderwerpen komen. Ik bedoel daarmee dat we onder werpen op verschillende manie ren aan bod laten komen. Eerst bijvoorbeeld een filmpje, dan een studiodebat en vervolgens schakelen we naar een lokatie in het land. Het geheel moet veel levendiger worden, snediger." Het nieuwe duo gaat zes dagen per week presenteren, zeker in het begin. „Ze moeten het nieu we format goed neerzetten en ook aan elkaar wennen. Zwaar? Het is zo Nederlands om te zeg gen dat elke week zes dagen presenteren zwaar is. In de Ver enigde Staten zijn veel presenta toren die jaren achter elkaar ze ven dagen per week, vijftig we ken per jaar uitzending hebben. En eigenlijk verwachten ze dat je die twee weken vakantie ook niet opneemt. Kom op zeg, we zijn stevig hoor." Rensen vindt niet dat het nieu we NOVA op Barend en Van Dorp gaat lijken. „Barend en van Dorp is een talkshow waar amusement, frivool doen, op de eerste plaats staat Dat wordt vervolgens overgoten met een sausje van kwalitatieve journa listiek. NOVA is geen talkshow en wordt dat ook niet. Wij kie zen eerst voor de inhoud, de achtergronden. En ja, daarom heen gaat een ander sausje. Het moet snediger. Dat wil ik." De eerste reacties van de redac tie van NOVA waren gisteren heftig. Er was vooral kritiek op de beslissing van Rensen om de drie presentatoren te vervangen. Rensen: „Ik heb begrip voor alle emoties. En sommige onderde len doen pijn. Maar we zijn er niet met een nieuw decor en een nieuw muziekje. Het format moet echt om en daar horen an dere presentatoren bij." Rensen ziet nog wel mogelijkhe den voor Trip, Vromans en Driehuis. „Ik doe geen toezeg gingen, maar we hebben op lo katie ook presentatoren nodig. Dat zijn heus geen minderwaar dige banen. Ik ga met hen in ge sprek of zij daarin een rol willen spelen. En als het format een maal staat dan kunnen de loka- tie-presentatoren wellicht ook meedraaien in de presentatiecy clus van Rottenberg en Van Nieuwkerk." Hans van Beers tijdelijke vervanger Van Nieuwkerk Hilversum - Hans van Beers, lid van de Raad van Bestuur van de NOS, is de tijdelijke vervanger van Matthijs van Nieuwkerk als netcoördinator van Nederland 3. Dat heeft NOS-bestuursvoorzitter Ger- rit Jan Wolffensperger giste ren gezegd. Wie Van Nieuwkerk definitief gaat opvolgen is nog niet dui delijk. De voorzitter noemt het jam mer dat Van Nieuwkerk zo snel na zijn aantreden weer vertrekt bij de NOS. „Maar wij verlenen alle steun, om dat wij voorstander zijn van het plan om NOVA te ver nieuwen en te verbeteren." De NOS-Ieiddinggevende geeft aan dat NOVA, volgens de plannen, in de toekomst een duo-presentatie krijgt. Van Nieuwkerk gaat daar in meedraaien. Jos Brink viert vandaag zijn 6oste verjaardag. Zelf brengt hij die dag in Londen door, maar in eigen land verschijnt een nieuwe bundel met co lumns van zijn hand, onder de titel Alle 160 goed. Reden voor een ge sprek met een 'instituut' van de bühne, de beeldbuis en de kansel. „In wezen is het allemaal pastoraal werk". Jos Brink wordt 60 maar voelt zich fysiek 35 jaar. Stilzitten is voor hem taboe. Foto:GPD/Ben Steffen Hilversum - De Reclame Code Commissie is niet altijd even zorgvuldig en de rechter neemt de uitspraken vaak klakkeloos over. Dat stelt de juriste L Vene- katte in het proefschrift waarop zij 20 juni promoveert aan de Technische Universiteit Twente. Venekatte heeft alle zaken tus sen 1982 en 2000, in totaal 6000, onderzocht. Met een klacht over reclame kan bijna iedereen bij de commissie terecht. De rech ter neemt de uitspraken van de Commissie doorgaans serieus. Maar voor klager én adverteer der mag het allemaal volgens Venekatte wel wat helderder. Zodat de uitspraken van de commissie juridisch ook wat sterker zijn. Bloot in de reclame is naar de mening van Venkatte een tref fend voorbeeld. „Dat was sinds 1985 volgens de Reclame Code Commissie maatschappelijk ge accepteerd. In 1996 moest het functioneel zijn, anders kon het echt niet door de beugel. Vanaf 1997 was het opeens weer rrtè&t- schappelijk aanvaard. Ook werd redelijk grof taalgebruik toen toelaatbaar. Geen van deze be leidswijzigingen is toegelicht." Hilversum - BNN zendt vrijdag op Radio 2 tussen 22.00 en 23.00 uur een concert uit van de Sim ple Minds. Het gaat om een concert dat de Schotse band op 3 juni gaf in de Heineken Music Hall in Amster dam. door Jacques Hendriks Hilversum - Eén seizoen lang kroop Jos Brink in de huid van zijn grote voorbeeld Wïm Son- neveld. In de musical over diens leven. Nu gunt hij zichzelf een jaartje rust Dat is overigens maar heel relatief. Want stilzit ten, kan deze net 60-jarige niet Vind je het erg om zestig te wor den? „Als je niet oud wilt worden, moet je je hoedje in de gracht gooien en er onder gaan zitten. Wat is oud? Fysiek voel ik me 35, 36 jaar. En eigenlijk hier (wijst naar zijn hoofd) ook, hoor. Je wordt wat wijzer, milder, je maakt je wat minder druk. Maar ik voel me jong van hart In mijn werk heb ik jonge mensen om me heen. En ik heb altijd plan nen, daar blijf je ook jong door. Het gaat wel steeds vlugger. Sta tistisch gesproken heb ik nog vijftien jaar. Ik ben nu dertig jaar bij mijn steun en toeverlaat Frank, maar het voelt alsof dat maar veertien dagen zijn ge weest. Zoeefff en het is voorbij. Dan zouden die komende vijf tien jaar dus nog maar één week zijn. Maar zo wil ik niet denken. Ik wil 90,92 jaar worden en dan 'krak' zeggen. Mijn moeder wordt 88, die rijdt nog auto. Da's ook een taaie." Heeft je vader je successen nog bewust meegemaakt? „Ja, hij is gestorven in 1987, 73 jaar oud. Het allerheerlijkste vond hij het om twee avonden te komen kijken naar mijn voor stellingen. De eerste avond, de première, gewoon in de zaal. Maar de tweede avond gingen hij en mijn moeder tussen de coulissen zitten, in de manteau (toneelomlijsting), waar nor maal de brandwacht zit. Ik vond dat vréé-se-lijk! Al stond ik met mijn kont naar hun toe, ik zag het. Zaten ze daar achter elkaar, want naast elkaar kon niet, treintje te spelen in de manteau. Nu zit mijn moeder daar in haar eentje. Ik word daar heel ze nuwachtig van, terwijl de 'kin deren' van het gezelschap dat juist enig vinden, zo'n omaatje tussen de coulissen. Mijn moe der is streng, doch rechtvaardig. 'Kind, moet dat nou?' 'Ja, mam, dat moet'. 'Waarom dan, jon gen?' Vreselijk!" Je was piepjong toen je al op te levisie Tussen 10+ en 20- presen teerde en pophelden van toen mocht interviewen, zoals Roy Orbison en Cliff Richard, Hoe was dat? „Ik was ontzettend nerveus. Voor mij was het Meneer Orbi son. Ik wou dat ik bij de kinde ren die tegenwoordig op tv ko men ook eens wat meer respect zag. Laatst zag ik een of ander tutje van 19,20 jaar 'Zeg, Johan' tegen Johan Stekelenburg zeg gen. Dat is wel de burgemeester van Tilburg. Ik zou hem in haar geval maar gewoon meneer Ste kelenburg noemen. Ook al zegt hij 'zeg maar Johan'. Niet doen. Antón Pieck, hij was 84 jaar en kwam in Wedden Dat, dat ik toen presenteerde. Ik zei uiter aard meneer Pieck. Hij stond er op dat ik Anton zei. Na wat aar zelen deed ik dat, maar kreeg prompt brieven van kijkers die dat oneerbiedig van me vonden. Ze hadden gelijk." Verklaart de behoefte aan meer snelheid in het theater de popu lariteit van cabaret? „Cabaret is er altijd al geweest, typisch Nederlands. Goed, nu noemen ze zich standup-come- dians, terwijl het vroeger confe renciers waren. Maar die jonge lui vind ik helemaal niet zo snel. Youp van 't Hek en Freek de Jonge, die zijn snel. In Nederland heb je tien soorten cabaret naast elkaar. Waarbij ik heel veel van de nieuwe melig heid niet begrijp. Geef mij dan toch maar geëngageerd cabaret. Probeer iets maatschappelijks te bewerkstelligen. Wij hebben er vroeger met Kabaret Tekstpiere ment toch persoonlijk voor ge zorgd dat de Amerikanen weg gingen uit Vietnam...? Goed, vervolgens schminkten wij ons af en de mensen gingen naar hun jas, was er niets gebeurd, (lacht) Een afgeleide daarvan doen Youp en zeker Freek nu. Terwijl Raoul Heertje langs de rand gaat van wat wij deden. Misschien moet dat ook wel, hebben de mensen geen tijd meer om zich erin te verdiepen. Als je vroeger naar Sito Hoving ging of naar meneer Kan, dan moest je echt goed weten hoe de politiek in el kaar zat. Heel snel, scherp poli tiek cabaret brachten zij. Vooral Sito, hij was eigenlijk knapper dan meneer Kan, die weer een veel grotere amusementswaarde had." Het is nog altijd 'Meneer" Kan? .Absoluut. Meneer en mevrouw Kan. Ik praat nooit over Wim. Iedereen zei meneer tegen hem. Behalve Herman van Veen en Paul van Vliet, die zeiden papa. Tegen mevrouw Dresselhuys zeg ik inmiddels Mary, maar ik hoor het me zeggen. Tegen Mary Servaes zegje 'Dag Mary", maar toch niet tegen mevrouw Dresselhuys?" En Wim Sonneveld? Dat was ook meneerSonneveld? „Het is lang meneer gebleven, maar daarna was het Wim. Zo was dat in die tijd, je zei u, me vrouw en meneer tegen oudere collega's. Met Wim heb ik een affiniteit gehad, die sommigen bestrijden. Maar die affiniteit kan ik niet ontkennen, want dan zou ik mezelf ontkennen. De manier waarop hij theater maakte, steeds zijn nek uitstak. Sonneveld was niet echt politiek geëngageerd. Maar hij had een poëzie, een lyriek en tegelijk een nichterige valsheid. Hij kon heel chique zijn en heel plat wezen. Dat mengde hij allemaal in be paalde vormen. Hij was ook dol op kostuums, op uiterlijk ver toon. Daar herkende ik zo veel in." Hoe was de eerste ontmoeting met Sonneveld? „Dat had de choreograaf Jack Bow voor me geregeld. Kreeg ik een briefje: 'Ik ben dan en dan in Tilburg, ik ben altijd al om ze ven uur in de kleedkamer. U bent van harte welkom'. Dus is U daar naar toegegaan." En hoe oud was 'U' toen? „U was negentien. En meneer Sonneveld was buitengewoon aardig. Daar kwam ook wel wat binnen, hè... Dat begrijp je. Ik was een mooie, jonge jongen, dat zag hij heus. Hij vertelde dat hij one-manshows ging doen, voor mij had hij geen ruimte, maar hij zou me wel in contact brengen met Wim Kan. En zo is het gekomen. Hij is naar mijn voorstellingen komen kijken, bemoeide zich uitgebreid met mijn teksten en liedjes. Mijn stem leek heel erg op die van hem. Dat vond hij zo leuk, net of hij zichzelf hoorde." Vanwaar die kinnesinne bij col lega's rond de musical 'Sonne veld'? „Dat heb je altijd. Mensen eisen een lijk op. Dat zie je ook aan die hele toestand rond Pim For- tuyn. 'Mijn goede vriend Pim', 'Het is in de geest van Pim', la zer nou toch op, zeg. Dat is met Sonneveld ook zo. Conny Stuart vindt dat hij bij haar carrière, haar jeugd hoort Albert Mol, Joop Doderer en Lia Dorana vinden dat helemaal niet. Wil lem Nijholt weer wel, die zegt: 'Ik heb met Wim gewerkt, dus hij is van mij'. Dat is de achter liggende gedachte. Ik heb me Sonneveld niet toe willen eigenen met deze musi cal. Ik heb ook geen heiligenle ven van het script gemaakt, daar gaan ze aan voorbij. Het publiek heeft het als een eerbetoon op gevat. Het succes ervan be schouw ik als een gedeeld suc ces. We hebben het samen ge daan, met het hele gezelschap. En de appreciatie van het pu bliek gaat via mij door naar Wim. Toeëigenen? Nee, het is delen." Je bent een echte Tweeling. Je schreef netzo makkelijk een huis-tuin-en-keuken-column voor Privé als een theologische rubriek voor Trouw, je bent ster vensbegeleider en tegelijk lol broek op het podium. Dat kan blijkbaar samen? „Sterker zelfs, het moet zo. An ders roest je vast op één rails. Je moet alles geprobeerd hebben in je leven. Behalve Campari, want dat is niet te zuipen... Het komt ook echt allemaal uit één potje. Het theater komt nota be ne voort uit de kerk. Als je de dienstverlening - en dat bedoel ik letterlijk - in de kerk goed doet, geeft dat grote theatrale ef fecten. Omdat je dingen over moet brengen op mensen. Bij mij in de kerk wordt gelachen. Nou, graag! Gaan de mensen hoopvol de deur uit. Doodgaan doet iemand zelf, maar je kunt meegaan tot de poort. Dat gaat gepaard met veel tranen maar ook met veel grap pen. Het is van een andere orde, maar in wezen is dat hetzélfde als wanneer iemand een onge looflijke kutperiode doormaakt en tegen zijn vriendin zegt: 'Nee, ik ga vanavond niet mee naar de schouwburg, naar Zonneveld'. Zegt zij: 'Doe het nou maar'. Om van het gezeik af te zijn, doet hij het. Hij zit in het plu che, kijkt naar de voorstelling en even is dat rotgevoel weg. In we zen is dat hetzelfde. Het is alle maal pastoraal werk. Je bent er door mensen en voor mensen." In een eerder interview zei je: 'Ik ben Jos Brink van beroep'. „Voor heel veel mensen ben ik toch een soort van instituut aan het worden. In allerlei facetten. Maar als ze binnen een bepaald kader de Here Jezus van me gaan maken, dan moet ik daar tegenin gaan. Die geur van hei ligheid die mensen menen te moeten ruiken, die ruik ik niet. Frank ook niet Onze zoon Paul en mijn moeder ook niet." Heeft een stervensbegeleider angst voor de dood? „Nee. Het overkomt je, daar doe je niets tegen. Ik hoop wel dat ik nog heel lang heb. Al ben ik ei genlijk al 180 in plaats van 60. Als ik kijk naar wat ik gekregen heb aan vreugde, liefde, gene genheid, avontuur, spanning, sensatie en gevaar, dat is nogal wat. Een registeraccountant van 60 kan dat niet zeggen. Mijn le ven is vermoeiend maar ook heel boeiend." Het gesprek loopt ten einde. Hij vertelt dat hij komend jaar nog twee boeken wil gaan schrijven. Een troostboek over rouwver werking én een handboek voor hulpsinterklazen! Een droom wens komt bovendrijven. „Ik ben lid van het Sinterklaas Ge nootschap. Sterker zelfs, eigen lijk ben ik de enige echte... Ik hoop zó dat Bram van der Vlugt dit jaar griep krijgt. Reken maar dat ik het dan over zou willen nemen! Maar zonder gekheid, Bram doet het voortreffelijk. Moet ik helaas toegeven..." Alle 160 goed, bundel met co lumns van Jos Brink. VIPZ Me dia, 12,50 euro. hilversum/mediaredactie - Top of the Tops, het lifestyle- magazine dat al sinds 1982 succesvol in Duitsland, Zwit serland en Mallorca in de schappen ligt, is straks ook te koop in Nederland. Op verzoek is het blad dan niet alleen maar in controlled circulation voor een select publiek verkrijgbaar, maar gaat het ook over de toon bank op zo'n duizend ver kooppunten. Pijlers van Top of the Tops vormen reizen, wonen, lichaamsverzorging, mode en culinaire zaken. MEDIA IK Naam: Frank du Mosch Leeftijd: 39 Werk: presentator/verslaggever Hobby's: muziek maken en zei len Krant: NRC Handelsblad en De Gooi- en Eemlander Tijdschrift: Vrij Nederland en Zeilen Boek: De ruimte van Sokolov Film: Life of Brian Muziek: The Tragically Hip en het Eerste vioolconcert van Max Bruch Website: google.com Als je baas van een tv-zender zou worden, wat zou je eerste maatregel zijn? Pokemon en Digimon verbie den. En elke dag tussen 17.00 en 19.00 uur een blok met vriendelijke kindertelevisie. En op de andere uren meer passie- tv. Het mag wat mij betreft over van alles en nog wat gaan als het maar met oprechte liefde en betrokkenheid gemaakt is. Des noods een kookprogramma. En meer investeren in langlopende journalistieke programma's. Voor welke presentator of welk programma zet je de radio aan? Ik word elke ochtend wakker met het Radio 1 Journaal. Een van de beste programma's van de publieke omroep. En ik luis ter graag naar Felix Meurders omdat niemand zo gepassio neerd over popmuziek kan pra ten als hij. Hoe vind je dat je overkomt in de media? Geen idee. Ik ben zelf geen on derdeel van het nieuws. Mijn taak is om te berichten wat er in de wereld gebeurt. In Netwerk en Heilig Vuur heb ik een seri euze rol dus zullen kijkers mij niet zo snel met humor associë ren. r Frank du Mosch Foto:NCRV Wie bewonder je in je vak? Hennie Stoel. Een absolute vak vrouw. Denk je dat je qua werk ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik iets anders dan de jour nalistiek leuk zal vinden, maar ach, wie weet ga ik ooit wel eens zeilbootjes verhuren in het Caribisch gebied. Welke historische figuur zou je graag hebben ontmoet? Nelson Mandela, omdat het de meest charismatische politicus van de moderne geschiedenis Wat was je grootste blunder? Bij het Jeugdjournaal heb ik ooit de actiegroep Stop de kin dermoord aangekondigd als de actiegroep Stop de kinderen. Heb je een bepaalde karakterei genschap van je vader of moe der overgenomen? Van mijn moeder heb ik m'.jn optimistische kijk op het leven en van mijn vader mijn liefde voor muziek. Met wie zou je liever niet aan spoelen op een onbewoond ei land? NOVA-hoofdredacteur Rik Ren sen. Voor je het weet ben je ontslagen. Jullie concurrent NOVA gaat op de schop. Is hier sprake van ver nieuwingsdrift of is de formule echt uitgewerkt? NOVA heeft de afgelopen jaren bewezen een sterke formule in handen te hebben. Het domste wat Nederland 3 op dit mo ment kan gaan doen is een pro gramma gaan maken dat sterk lijkt op dat van Barend Van Dorp. Daar versla je de com mercie niet mee. Het is uiterst pijnlijk wat mijn collega's daar op dit moment overkomt. Hilversum - Iedere ouder die onnodig een kind verliest, wil de onderste steen boven over de oorzaak. Vooral als een op het oog onschuldig hoestdrankje de dood tot gevolg heeft. Het over kwam in 1995 zo'n tachtig kin deren op Haïti. Uit onderzoek bleek dat de glycerine, een be langrijke grondstof voor de si roop, was vermengd met uiterst giftige antivries. De vervuilde glycerine was af komstig uit China en kwam via de Nederlandse handelsmaat schappij Vos in Haïti terecht. Al daar verwerkte het farmaceuti sche bedrijf Pharval de glyceri ne, voorzien van het predikaat geschikt voor 'medisch gebruik', in de hoestdrankjes Afébril en Valodon. De firma Vos was niet op de hoogte van de vermen ging met antivries en zou daar door niet (mede)aansprakeMjk zijn voor dood van de kinderen. Ruim een jaar nadat de circa tachtig Haïtiaanse kinderen in met name de leeftijd vijf maan den tot vijfjaar zijn overleden als gevolg van lever-, nier- en luchtwegenbeschadigingen, werd duidelijk dat Vos toch een monster glycerine heeft laten onderzoeken voordat het naar Haïti verscheept werd. Daaruit bleek dat de partij van 1800 kilo niet zuiver was. Het gehalte gly cerine bedroeg slechts 53,9 pro cent. Vos heeft echter niet nader laten onderzoeken welke andere stoffen in de vaten uit China za ten en ook Pharval op Haïti niet ingelicht over de onzuiverheid. Het Openbaar Ministerie (OM) in Nederland stelde alsnog een gerechtelijk onderzoek in naar de rol van Vos, maar kwam tot de conclusie dat het oorzakelijke verband tussen het leveren van de glycerine en de dood van de kinderen niet te bewijzen was. In 1999 zette het OM de aan klacht om in een overtreding van de Wet Milieugevaarlijke stoffen. Eind vorig jaar werd de zaak geschikt voor vijfhonderd duizend gulden. Amerikaanse en Nederlandse advocaten hebben de schikking namens de ouders van de over leden kinderen aangevochten bij de rechter. Een uitspraak is binnenkort te verwachten. Volgens de IKON-rubriek Werel den heeft het er alle schijn van dat de zaak-Vos past in 'de in Nederland gegroeide gedoog- traditie, waarbij het verzaken van morele verantwoordelijk heid kan worden afgekocht'. Werelden: De zaak Vos is van avond bij de IKON om 22.50 uur via Nederland 1 te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 8