GELOOF SAMENLEVING "E 'Leiden is zo plat als een Rampritueel weerspiegelt onhandigheid Nieuwe n; 'Bisschop, wilt u opscheppen?' voor prijs moslima's Ravensbruckmonument is beklad door een randdebiel Wachtkamer heeft weinig met wachtlijst te maken Compliment voor LD voor opluisteren van marathon door Paul de Schipper breda - De herder taxeert glim lachend zijn kudde. „Mooi volk, hè", zegt hij, „en sociaal zo warm." Dan komt de kok met een kanetje. De soep. „Bis schop, wilt u opscheppen?" Honderd mensen zitten aan drie lange tafels tussen de perenbo men op het gazon in de kloos tertuin van de Bredase Kapucij nen. Uitgenodigd door bisschop Muskens ter gelegenheid van zijn veertigjarig priesterjubile um. Gratis lekker en veel eten. Muskens: „Er is genoeg, hoor." Toch, de doelgroep van Tiny Muskens (66) is een tamelijk on grijpbaar deel van de samenle ving. Dat blijkt wel uit het feit dat lang niet alle genodigden zijn komen opdagen. Cornelia van den Bruele, die met haar man van honderd gul den in de week moet leven wel. Ze zet een lepel in de soep. „Wij zijn arme mensen. Die zijn er een heleboel in Nederland. Mensen die blij zijn als het eind van de maand komt, en ze weer een beetje geld krijgen." Er zitten dak- en thuislozen, de aardige travestiet die zijn of haar naam niet wil noemen, zwer vers, mannen met grote baar den en een tandenloze mond. Ze blussen de hitte van de tro penzon met veel ijskoud water. Kijk, daar is ook Birgitta met haar man Marian en hun vijf kinderen. Dat is een Romagezin uit Slowakije, dat onlangs nog in Breda op straat sliep. Muskens weet zijn gasten wel te vinden. „Mooi", zegt Birgitta, die maar een paar woorden Nederlands spreekt. Haar man: „Hier goed, in Slowakije veel problemen." Hij spreekt in losse woorden: „Slaan, politie racist, hier bis schop, goede man." Tussen soep en hoofdgerecht zegent de bisschop het eten: „Door Christus onze Heer, amen." „Amen", antwoorden zijn gasten. Jolanda van Osta, pastoraal werkster van het bisdom Breda: „De bisschop wil met deze maaltijd alle mensen die in onze maatschappij op een of andere manier met uitsluiting te maken hebben onder de aandacht brengen. Vooral omdat die groep mensen zo vaak onzicht baar blijft." Muskens ziet het goedkeurend aan. Wachtend op de aardappe len met kip en spinazie om schrijft hij zijn bijzondere gas ten: „Ik noem het een rijke geva rieerdheid aan zorgbehoeven- den, mensen die niet aan alle ei sen voldoen die onze maat schappij stelt." door Wim Schrijver De stille tocht heeft zich in een paar jaartijd ontwikkeld tot hét Nederlandse rampritueel. Het is een veilig, algemeen ritueel dat het onvermogen toont om wer kelijk collectief te rouwen, aldus onderzoeker Tineke Nugteren. Ze zijn als paddestoelen uit de grond geschoten, rituelen na rampen, maar ondanks alle me dia-aandacht bleven de achter gronden onderbelicht. Het is deze constatering die de weten schappers Tineke Nugteren, Paul Post en Hessel Zondag er toe bracht wel ramprituelen te onderzoeken. Het onderzoek van het drietal, verbonden aan de Theologische Faculteit Tilburg, werd het vorig najaar reeds afgerond. Dezer dagen verscheen pas hun boek 'Rituelen na rampen', de weer slag van hun 'verkenning van een opkomend repertoire'. De ramprituelen waren er 'zo maar' tien jaar geleden na de Bijlmerramp, aldus de onder zoekers. En zeker na 1996 met de dood van prinses Diana, de affaire-Dutroux en diverse ge vallen van 'zinloos geweld' was er al sprake van vier vaste pij lers: de stille tocht, de collectie ve rouwdienst, het monument, en de jaarlijkse herdenking. En, zegt Nugteren, er is nog een reeks variabele factoren als het afbakenen van de rampplek of het ontstaan van spontane ge- dachtenisplekken. Opvallend is dat de rauwe boosheid zelden vorm krijgt in die rituelen. Hoe wel: „Het onderzoek naar de oorzaken van de ramp en het benoemen van de schuldigen kan bijna een ritueel karakter krijgen." De stille tocht is volgens de on derzoekers een typisch Neder lands crisisritueel. „Het is een uiterst krachtig en algemeen in zetbaar ritueel, maar ook een ri tueel dat juist door het algeme ne karakter steeds meer als ge zichtloos wordt ervaren", aldus Nugteren. Zij wijst op de protes- ten die al klinken tegen de 'wild groei'. Vergeleken met de collectieve verwerking van rampen in het buitenland spelen de kerken in Nederland nauwelijks een rol. „Kerkgebouwen vormen in ons land geen publieke podia of platforms", illustreert Nugteren. Dat was bijvoorbeeld bij de Brit ten na de dood van Diana of in de Verenigde Staten na 11 sep tember beduidend anders. Eén van de voornaamste vragen was voor de drie onderzoekers of ramprituelen helpen bij de verwerking, de psychosociale aanpassing. Daar is volgens hen nauwelijks onderzoek naar ge daan. Hun conclusie: „Rituelen kunnen een zinvolle bijdrage le veren, maar ze zijn geen pana cee." De stille tocht en herdenkings dienst na de brand in de oude jaarsnacht in Volendam tonen volgens de onderzoekers aan, dat zulke rituelen goed kunnen werken. Zo was er de 'confron terende dimensie': met de gang langs de rampplek konden mensen in een veilige omgeving en in verbondenheid met ande ren de ramp 'herhalen'. En er was de sociale kant. „De deelnemers aan de tocht en de dienst ervoeren dit ritueel als een erkenning van hun leed." Tenslotte was er de 'mythologi sche dimensie': met de verhalen tijdens de dienst werden moge lijkheden aangereikt om het ei gen leed tegemoet te treden. „Dat kan het gevoel van mach teloosheid helpen inperken." De rol van de media kan volgens Nugteren nauwelijks overschat worden. „Rampritueel is voor een belangrijk deel mediaritu- eel. De media zelf zijn een inte graal onderdeel van het ritueel geworden." Via de televisie wa ren de rituelen en de emoties van de slachtoffers na de grote rampen voor iedereen mee te maken. Daar schuilt een risico in, vin den de onderzoekers. In feite is het een 'schijnwereld'. De tele visiemakers hebben immers ge selecteerd en bewerkt. „Het ri tueel wordt geïdealiseerd. Daar door zijn er te hoge verwachtin gen van ritueel. De werkelijk heid van alledag is meestal nog al mager en middelmatig." Volgens Nugteren is de gang van zaken rond het oprichten van monumenten of bij de jaarlijkse herdenking een apart onderzoek waard. Na de 'veilige' rituelen direct na de ramp blijken de geesten snel uiteen te gaan. „Duidelijk is dat zulke monu menten pas na heel wat overleg, strubbelingen en botsende me ningen tot stand konden ko men." Kritisch zijn de onderzoekers over het geprezen pluriforme karakter van de moderne riten. Van werkelijk multiculturele rouwrituelen was alleen sprake na de Bijlmerramp. Volgens Nugteren is bij ramprituelen na dien louter geprobeerd om zo veel mogelijk betrokken groepen een bijdrage te laten geven of aan het woord te laten komen. Ramprituelen vallen onder wat 'civil religion' (burgerlijke reli gie) heet: de manier waarop in de moderne samenleving naar zingeving wordt gezocht. Bij ramprituelen worden geen 'zware godsdienstige stellingen' ingenomen. „Wat gedeeld wordt zijn geen schriftuurlijke zeker heden, maar legt de menselijke onmacht bloot." De onderzoekers hebben daar bij wel de kritisch vraag voor wie al het publieke rouwvertoon nu eigenlijk is bedoeld. „Is er mis schien sprake van een zelfrecht- vaardigende spiegeldans van diegenen die met de schrik vrij gekomen zijn? De erkenning 'het had ook mij kunnen over komen' moet niet worden on derschat." 'Rituelen na rampen' van P. Post, A. Nugteren en H. Zondag is uitgegeven door Gooi en Sticht in Kampen, telt 267 pa gina's en kost 24,50 euro. den haag - De Nana Asa prijs voor moslimvrouwen iamitische vrouwenorganii die vrijdag voor het eerst' dfilf uitgereikt, krijgt een ai naam. Er is discussie oni i -V over de opvattingen va: lfn o naamgeefster, de 19-et l West-Afrikaanse moslim:1 Nana Asma'u. el*1 Dat heeft medewerkstei mol Lammers van het project «nt en Burgerschap bevestigd organisatie heeft de prijs steld om de maatschapp am' rol van moslimvrouwen i ft1 muieren. Nana Asma'u wai Ma; een voorvechtster van, heeft vrouwen ook opgeri j om hun man te gehoon en zoveel mogelijk binneiran te blijven, meldde het daj g 16 Trouw dinsdag. Ook stel i ongelovigen hel en verdoe in het vooruitzicht. Om verder 'gehakketak' oi opvattingen van Asma .Cl voorkomen, heeft de orgai t la de onderscheiding voc jwe omgedoopt in Islam en B ar i schapprijs voor vrouwen, itus Lammers. De organisatie pn v\ op zoek naar een nieuwen veel „We vinden nog steeds dj te ii na Asma'u bepaalde kwaï verg had die passen bij de do iting ling van de prijs: moslinten wen stimuleren om maats dien pelijk actief te zijn", zei mjvi mers. Maar een discussii omr de naamgeefster trekt u ik o haar de aandacht van de „We stelling van de prijs weg. omi Islam en Burgerschap hee ntei bij de keuze voor Nana h nak< door deskundigen laten a ite. ren. Lammers heeft naar Doo zeggen positieve reacties turb gen van Afrikaanse moslin loer wen. De organisatie wil n d vrouw die nog leeft als n me naamgeefster. Daarvoor i in 1 ervaring met de Singh - Cl prijs volgens Lammers ma vers in het geheugen. ven Islam en Burgerschap ste „We ten doel het debat over vi ïyve en normen in de mos agd meenschap te stimuleren, tniai tipje MENINGEN In het Leidsch Dagblad van dinsdag 28 mei stond een aan grijpende foto van het Ravens bruckmonument op het Muse umplein in Amsterdam. De tekst op het monument is beklad door een beklagenswaardig mens. Iemand van het soort dat in bibliotheekboeken meent correcties te moeten aanbren gen. Of - denk ik - dat meent op snelwegen medeweggebruikers te moeten corrigeren. Op een oorlogsmonument! Hoe diep kan een mens zinken? De tekst op het monument luidt: Voor haar die tot het uiterste neen bleven zeggen tegen het fascisme'. Ik heb daar ook vreemd tegen aangekeken. Zo van: wat gênant dat zo'n taal kundige fout op zo'n monu ment staat. Dat moet toch 'bleef zijn? Het is toch enkel voud? Of 'hen', als het meer voud moet zijn? Maar het is nooit in me opgekomen om dat ter plekke te corrigeren zoals de vandaal (die zichzelf waar schijnlijk ook nog een schouder klopje gegeven heeft) heeft ge daan. 'Sgreiffouten zijn denkvauten' heeft de randdebiel geschreven. Beschaamd - zoals het betaamt - heb ik na enige reflectie mijn eerste reactie in de prullenbak gegooid. Waar die vandaal ook thuishoort. Want het is het mo nument "Vrouwen van Ravens- bruck 1940 - 1945'. Vrouwen, dus. De betreffende taalkundige vervoeging luidt dus: Zij - haar - haar. De meervoudsvorm van 'zij' is 'haar'. Ik heb me geschaamd omdat ik eventjes heb gedacht dat ik het beter wist. Maar wat moet ik denken van zo'n gedegenereer de soortgenoot die halverwege dat denkproces meent de we reld te moeten verbeteren naar zijn (of haar) beeld? Gemeente Amsterdam, zorg alsjeblieft dat het monument weer in zijn - neen: haar! - waarde wordt her steld. Ben Meijer, Zandvoort. In de bijlage van het Leidsch Dagblad van zaterdag 8 juni stond een artikel over de ge zondheidszorg. Daarbij stond een foto afgedrukt van een wachtkamer in een ziekenhuis waar veel mensen zitten te wachten, met het onderschrift: 'Terwijl de wachtlijsten in Ne derland zorgen voor overvolle wachtkamers in de ziekenhui zen, kunnen patiënten in België direct worden geholpen'. Ik kom, samen met mijn vrouw, vrij regelmatig in het ziekenhuis eh inderdaad zitten daar steeds veel mensen in de wachtkamer en moeten wij wel eens een kwartier of soms nog wel eens wat langer wachten. Maar toch zijn wij altijd dezelfde dag nog thuis en ik neem aan dat na 17.00 of 18.00 uur de wachtka mer wel leeg zal zijn. Ik geloof best dat de wachtlijs ten in Nederland lang zijn, maar dat die mensen van die wacht lijst met zijn allen een paar we ken of maanden in die wachtka mer zitten of staan te wachten gaat me toch wel erg ver. AJ. van Duijn. Katwijk. Marathon 2002. Onze vaste plek, hoek Maresingel/Haarlemmer- trekvaart, was wederom het do mein van het Leidsch Dagblad. Het LD verzorgde een band die inspeelde op de lopers, de kin deren konden worden ge schminkt en het was gezellig aangekleed. Voor de vele toeschouwers een leuk sfeertje en het bleef gezellig totdat de laatste loper langs kwam. Kortom een compliment voor het LD voor het opluisteren van de Leidse marathon. Trudi Zoet en Ellen Blok, Leiden. Bisschop Muskens schept op. Foto: GPD/Johan van Gurp KLANKBORD Leiden is niet gelukkig met de laatste herindelingsontwikkelingen. De grootste gemeente in de regio wil graag meer grond voor extra woningen, maar de buurgemeenten staan niet echt te trap pelen. Marinevliegkamp Valkenburg, het glastuinbouwgebied bij Rijnsburg en de Grote Polder bij Zoeterwoude zijn plek ken waar Leiden de laatste jaren een wellustig oog op heeft laten vallen. Maar door tegenwerking van de buurge meenten en de politieke perikelen in Den Haag blijft dat voorlopig zonder suc ces. Moet Leiden er meer grondgebied bij krijgen? Of moet Leiden het zelf maar uitzoeken? Hans Moolenburgh uit Katwijk, orga niseerde een handtekeningenactie voor behoud van Marinevliegkamp Valkenburg: „De expansie van Leiden moet niet ten koste van alles gaan. In de kuststreek moet de culturele en na tuurlijke diversiteit behouden blijven. Als Katwijk, Valkenburg, Rijnsburg en Wassenaar worden ingelijfd door Lei den dan worden het eigenlijk buiten wijken van die stad. Daardoor verliezen zij hun identiteit. Ik vind Leiden tot op bepaalde hoogte arrogant. De voorma lig wethouder Van Rij heeft wel eens gezegd dat Leiden zich maar minder moet laten afremmen door de regio. Ik noem dat machtsdenken van een grote stad." Ton Kohlbeck, voormalig wethouder in Oegstgeest: „De gemeenten in de re gio wülen erg krampachtig samenwer ken en passeren Leiden daarmee. Ze kijken te veel naar zichzelf en te weinig naar de problemen die Leiden heeft Eigenlijk laat de regio de stad in de steek. Het hoeft niet te gaan in de vorm van 'landjepik' maar een samenwer king om Leiden te helpen, lijkt mij een goede zaak. Had ik dit overigens tien jaar geleden geroepen, dan was dat po litieke zelfmoord geweest; annexatie was toen een heet hangijzer. Het is een beetje laf van mij maar in de loop der De Leidse Merenwijk grenzend aan het Warmondse polderland. Rechtsonder: Leidse volkstuinen. Foto: Frans Roomer jaren ben ik ervan overtuigd geraakt dat we niet zonder elkaar kunnen." Jacques de Coo, raadslid Leiden Weer Gezellig/De Groenen: „Onzin. Veel mensen die in Leiden wonen, werken in Rotterdam of Amsterdam. Laten ze daar maar gaan wonen. Ik zeg het mis schien kort door de bocht maar we zijn een beetje gek aan het worden. We bouwen huizen van een half miljoen voor yuppen terwijl er bij de jongeren enorme behoefte bestaat aan sociale woningbouw." Jan Nederpel, voorzitter van de ver eniging Kloosterschuur uit Rijnsburg: „Ik ben best bereid om mee te praten over een uitbreiding van Leiden, maar eerst nadat er een grondige studie is verricht naar andere alternatieven in de regio. Als ik door het Groene Hart rijd dan denk ik dat daar veel ruimte is, maar dat mag niet bebouwd worden omdat het groen moet blijven. Dat vind ik raar, want het is wat natuur betreft niet zo'n interessant gebied. Als er na een studie uitkomt dat Rijnsburg en Valkenburg toch opgeofferd moet wor den ten gunste voor woningbouw uit Leiden, dan ben ik niet te beroerd mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Dan praat ik mee." Niek Stikkelorum, hoofd vastgoed van Stichting Leidse Studentenhuisves ting: „Ik vind ook dat Leiden meer grond moet krijgen om woningen te bouwen. Maar je moet ook kijken bin nen de stadsgrenzen. Als ik op een hoog punt in Leiden sta dan valt het mij op dat Leiden zo plat is als een pannenkoek. Alleen bij het station staan hoge gebouwen. De woningen mogen best wel wat hoger de lucht in, zonder dat het gelijk een ManhatË J wordt. De Willem de Zwijgerlaan een goede locatie zijn." Jan Sevenster, platform Warmot Zelfstandig: „De argumentatie va den, 'als jullie Valkenburg niet ge dan gaan we failliet', vind ik slecl Leiden moeite heeft zijn financia orde te krijgen dan moet het niet zijn dat de stad grond erbij krijgt woningen te bouwen om de kast ragi spekken. Want dan zit je over tiet e di weer in precies dezelfde situatie.' Ton Dupuis, voorzitter huurder eniging Ons Doel in Leiden: „Ja, den moet grond erbij krijgen. De w structurering speelt hier een bela eke ke rol. De huizen zijn erg oud en ya ten worden gesloopt en vervangt de bewoners die moeten vertrek! te vangen, moeten er extra huizei den gebouwd. Dus is er meer gro nodig. Het vliegkamp lijkt mij de woo reële optie voor uitbreiding.ten Wethouder Ates van Zoeterwoui lers. „Misschien dat Leiden dat wel wi die maar ik ben er niet van overtuigd ami het moet. Ik vind het argument d od« woningen de financiële positie va >jes den kunnen verbeteren niet goed twe vind wel dat er woningen in de re t na moeten en we doen ook ons besi naa dat te realiseren. Maar meer won use hoeven niet gepaard te gaan met mi grenscorrectie ten gunste van Lei «se i Cees Waal, oud-wethouder in Li dsc. en voorzitter van de vereniging ^et- Leiden: „De provincie laat Leider it zijn lot over. Zij moet duidelijker: <akl net zoals bij Den Haag naar eeni alti sing zoeken. Het gaat eigenlijk or n b, bouwmogelijkheden. In Leiden is toi weinig ruimte voor. Daarom moe df het in regionaal verband plaatsen erk discussie moet daarbij het niveau iser stijgen van 'landjepik' en gaan ov acy problemen die deze regio en Leid alle het bijzonder kent.N len Jelle Settels erV( tal De stelling 'Leiden moet er snel grondge bied bij krijgen' kan in de LD-opiniepeiling op niet al te veel steun rekenen. Slechts 18 procent van de bezoekers van www.leid- schdagblad.nl onderschrijft de stelling, 82 procent is het ermee oneens. Een selectie uit de reacties: Niels van Weeren, Oegstgeest: „Uitbrei ding van grondgebied is geen wonder middel. Trouwens, Leiden heeft voorlo pig even genoeg aan zichzelf als het om besturen gaat." J. Jansen, Leiden: „Oneens. Woningen kunnen ook in en door buurgemeenten worden gebouwd. Weg met de 'Groot- Leidse Gedachte'." G.F.M. van der Hulst, Zoeterwoude: „Met de stelling ben ik het niet eens. De gemeente Leiden heeft bij vorige annexa ties (denk maar eens aan Voorschotens en Zoeterwouds grondgebied in 1966) aangetoond dat een en ander niet per de finitie leidt tot een gemeente met een be ter leefklimaat of betere economie. Lei den heeft nauwelijks iets gedaan met het van Zoeterwoude geannexeerde gebied: Vrouwenweg en omgeving, Vlietweg, Cronestein. Nergens is er sprake geweest van een kwalitatief hoogstaande woning- bouwinvulling. Leiden heeft steeds te eenzijdig gebouwd en burgers letterlijk de stad uitgejaagd in plaats van meer energie te steken in het verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wijken (in clusief de binnenstad). Leiden moet op lossingen vooral zoeken in samenwer king met de regio in plaats van het voort durende claimen van grond in de buur gemeenten." W. Kivits, Sassenheim: „Oneens. Je kan ook ergens anders gaan wonen. Blijf van de dorpen af!" Linda van den Berg, Valkenburg: „Lei den moet eerst oude industriegebieden (bijvoorbeeld De Waard) herinrichten cq herbestemmen. De gemeente moet beter zoeken naar andere binnenstedelijke op lossingen." P.B. Dirksen, Leiden: „Er bestaat geen natuurrecht om in Leiden te wonen." J. Gahrmann, Zoeterwoude: „Oneens. Wees tevreden met wat je hebt. Werk re gionaal maar goed samen, dat lost veel op." J. Pen sr., Zoeterwoude-Dorp: „Eens. De Grote Polder is een heel goede locatie. Vlakbij de NI 1 en A4. Valkenburg daar entegen is een heel slechte optie. Daar zijn niet voldoende uitvalswegen en het toeristenverkeer zal lange files veroorza ken wanneer in Valkenburg een nieuwe wijk wordt gebouwd. Dat Zoeterwoude prefereert een zo'n groene gemeente te zijn, is onzin. In de winter heeft deze plaats meer weg van een smeulende vuil nisbelt. Honderden allesbranders en open haarden verzieken dan de lucht. Daarin wordt het huisvuil verbrand dat anders per kilo moet worden afgere kend." G. Kuijt, Katwijk: „Oneens. Als alle hui zen die worden onderverhuurd weer op de markt komen, zijn we al een eind op de goede weg." De nieuwe stelling waarop tot en met maandag kan worden gereageerd luidt: Om seksueel misbruik te voorkomen, moet de katholieke kerk het celibaat afschaffen. Leiden moet er sni grondgebied bij k

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12