Liefde tussen Najib en Julia loopt verkeerd af
I Lijk speelt de hoofdrol in CSI
MEDIA
D-Magazine: geen kleurenfolder
voor bierpullen en Rijnreisjes
Sroeiende belangstelling voor high-tech pohtie-onderzoekers bij RTL 4
Theo van Gogh maakt serie voor de AVRO in Scheveningen
ran Crime Scene Investigation. Foto: GPD
ika zitten elke week zo'n twintig miljoen mensen aan de buis
ird om te kijken hoe forensische experts met een pincet in de
detail van een lijk en zijn omgeving afzoeken naar sporen.
Jdheden als regisseur Ouentin Tarantino (Pulp Fiction) zeggen
/ering te missen en forensische experts vinden dat de serie
d beeld geeft van hun werk. Crime Scene Investigation is hot
a en wordt dat langzamerhand ook in Nederland.
j-rCrime Scene Investiga-
I Hf'0 groot succes in Ame-
perland ontdekt de serie
Jerhand ook Dit jaar,
fde seizoen, kijken ge-
zeshonderdduizend
Maar nu de serie in
^Jn Baantjer bij RTL 4
Geprogrammeerd, steeg
fel kijkers vorige week
één miljoen,
feor producer Jerry
tfimer en een gedeelte
vjast naar Londen af te
wat meer over het
vertellen. CSI gaat over
isch team dat met zes
de plekken van mis-
ekt om bewijsmateri-
fe I (den. Als die verzameld
'i, Int het echte werk pas.
net twee experts die het
irder onderzoeken in
(K 'ech laboratorium pro-
team alle stukjes van
Ow I bij elkaar te brengen,
zamenlijk de moorde-
af te zijn. Het decor
wordt gevormd door
fl^faradijs Las Vegas. Een
uze, aangezien de
fnerikaanse series zich
in steden als New York
fenei
in si
en Los Angeles. De keuze voor
Las Vegas was geen moeilijke,
legt Bruckheimer uit. „Vegas is
een erg sexy stad, die over de
hele wereld bekend is. Door de
casino's trekt de stad veel crimi
naliteit aan, van 'gewone' mis
daad in de buitenwijken tot mis
daad met meer glamour in de
binnenstad. Daarnaast kent de
kijker al die andere steden wel,
die wil ook eens wat anders
zien."
Voor Bruckheimer betekende
CSI zijn eerste succes op het te
levisiescherm. De producent
verwierf daarvoor vooral be
kendheid met actiefilms als
Pearl Harbor, Top Gun, Con Air
en Black Hawk Down. Vergele
ken met die films komt er in CSI
weinig actie voor. In de serie
wordt wel veel gebruik gemaakt
van special effects, maar niet in
de zin van overdadige explosies
of achtervolgingen. De effecten
worden vooral gebruikt om ver
minkte lijken te tonen en het fo
rensisch onderzoek voor de kij
ker duidelijk te maken.
„In de serie staan het plot en
dus het lijk voorop. Het plot is
eigenlijk het belangrijkste karak
ter in de serie. We proberen uit
te leggen hoe een forensisch
team werkt. Door bijvoorbeeld
beelden te gebruiken waarbij je
het gevoel hebt het lichaam zelf
te onderzoeken, maak je het
duidelijk en interessant. De serie
begint altijd met het lijk, zodat
mensen meteen kunnen bepa
len of ze wel of niet verder wil
len kijken. Het onderzoeken van
het lichaam met alle andere ge
detailleerde beelden begint pas
later", legt Bruckheimer uit.
Realistisch
De meeste van de zaken die in
CSI voorkomen zijn verzonnen.
De bizarre moorden lijken soms
erg vergezocht en doen in gru
welijkheid niet onder voor die
van een film als Silence of the
lambs. Toch geeft de serie wel
een realistisch beeld volgens ac
teur Paul Guilfoyle, die de rol
van Jim Brass speelt, een van de
leden van het onderzoeksteam.
„De verhalen mogen er soms
heel ongeloofwaardig uitzien,
maar zijn niet gekker dan zaken
die echt rijn voorgekomen. Er
rijn zelfs scenario's van waarge
beurde verhalen die wij hebben
afgekeurd, omdat het publiek ze
nooit zou geloven. Van de echte
teams krijgen we ook compli
menten over de serie. Een van
de schrijvers van de serie heeft
zelf in zo'n team gezeten. Alleen
de politie van New York was niet
helemaal tevreden over de serie.
Ze belden ons een keer kwaad
op omdat families van slachtof
fers verwachten dat hun zaak
net zo snel wordt opgelost als bij
ons. Het tijdsverloop klopt dus
niet, maar de rest is behoorlijk
accuraat."
In tegenstelling tot veel andere
dramaseries, worden de karak
ters niet uitgediept Anders dan
in ER bijvoorbeeld, zul je de
hoofdrolspelers niet snel buiten
hun werk zien. Stuk voor stuk
rijn het mensen die allemaal he
lemaal opgaan in hun werk,
waardoor de karakters soms erg
vlak blijven. „In de serie is in
derdaad weinig aandacht voor
de emoties en achtergronden
van de karakters", geeft Guilfoy
le toe. „Ze worden slechts een
beetje aangestipt om ze zo iets
meer diepgang te geven. In de
serie draait het om het onder
zoeksteam en de taak die elk lid
van het team er in heeft. Wat de
teamleden thuis doen laten we
bewust buiten beeld. Gaande
weg de serie krijgen de spelers
iets meer diepgang. Het zal ech
ter nooit een serie worden waar
in het privé-leven van de karak
ters een grote rol speelt. Het
draait om de samenwerking
binnen het team dat gefixeerd is
op het oplossen van een mis
daad. Bij echte forensische ex
perts is dat denk ik niet anders."
Niek Idema
Crime Scene Investigation wordt
vanavond om 20.30 uur door
RTL 4 uitgezonden.
tiet vanaf
ember op tv
;uM - Het satirische pro-
Jiskefet keert de eerste
van september terug op
met een reeks van acht
afleveringen bij de
jp Nederland 3. Aanvan-
s het de bedoeling dat
van Jiskefet (Kees
[erman Koch en Michiel
al in de zomer een
zouden maken
iVPRO, maar dat gaat
jr. Waarom is niet ge-
Hdelijk. De VPRO tast in
ter om de reden. „We
jvan te voren nooit te
it ze precies gaan
De nieuwe serie is in-
bijna opgenomen en
uit een aantal korte
„situaties die binnen in
zijn opgenomen."
(introduceren de man
ter Jiskefet weer een
;uwe karakters. Later
isieseizoen volgt een
reeks nieuwe uitzendin-
ilgend jaar probeert
alsnog een zomereditie
linaties voor
iladprijs 2002
- De voltallige re
de Barneveldse
lakt kans op de Prijs
lagbladjournalistiek
ir haar berichtgeving
imond- en klauwzeercri-
Dat heeft de organi-
de prijs, de Neder-
"iladpers (NDP), be-
iakt. Naast de krant
de journalisten Allard
Peter de Knegt van het
in Dagblad genomi-
hun artikelen in de
ir Boonstra. Bart Mid-
van Het Parool maakt
jens zijn verhalen over
affaire en Ron Lode-
het Brabants Dagblad
ie op basis van rijn ver-
'Boven de Wet'. Aan
prijs is een wisselbo-
4500 euro verbonden,
leptember velt de jury
deel.
Het is treurig maar waar. Als je
charisma mist, heb je pech. Bal
kenende heeft het ook n iet,
maar dat is een droppie.
Bridget Maasland ('Lijst Nul')
in Vrij Nederland
De meeste complotten ontstaan
pe ongeluk. Blijf dus maar arge
loos. Ook in de grote mensenpo
li tiek.
Eerste-Kamerlid Elske ter Veld
in Vrij Nederland
Blijspelen en comedyseries voor
tv is kunstnijverheid. Dat moet
en kan goed vakwerk zijn maar
het heeft niets met kunst te ma
ken.
Acteur John Leddy in VARA TV
Magazine
Wat moet je in Nederland nou
doen om beroemd te worden? In
een huis gaan zitten is al ge
noeg. Je hoeft niets te kunnen
om op tv te komen. Vroeger was
dat met drie zenders nog wel
anders. De mensen die toen op
de buis verschenen, hebben daar
keihard voor moeten werken.
Wat dat betreft kan ik mij voor
stellen dat programmamakers
over ons spreken als de 'patatge
neratie'.
Tatum Dagelet over roem in de
Televisier
kind hun zoon teruggeven. Ik
ben slechts een programmama
ker: het enige wat ik kan doen,
is zorgen dat de betreffende afle
vering er mooi uit komt te zien.
Ton van Royen over program
ma's maken in de Televisier
Eigenlijk was ik er nooit trots op
en ik was zekerMiet blij met die
foto's. Vooral niet met hoeveel er
van mijn borsten te zien was. Ik
was geschokt en mijn familie
was ontroostbaar toen we het
resultaat zagen. Het was een
verkeerde beslissing waar ik ireel
mensen pijn mee heb gedaan. Ik
was 17 en ik wilde me niet meer
door anderen de wet laten voor
schrijven.
Jessica Biel (7th Heaven) te
biecht bij Veronica
De regisseur belde mij en vroeg
of ik wilde turnen in hun clip.
Ik had nog nooit van Di-rect ge
hoord, maar vond het meteen
een gaaf idee. Ik mocht zelf we
ten welke brug-oefening ik deed.
Ik heb nog steeds contact met de
jongens van Di-rect. Onlangs
mocht ik met ze mee naar een
optreden in Heiloo. We hebben
enorm veel lol gehad.
Turnster Renske Endel over de
'popwereld' in Veronica
door Maaike Oppier
den haag - Behalve het geluid
van een krijsende meeuw is het
doodstil op het steigertje in de
jachthaven van Scheveningen.
Toch staan, ritten en filmen er
dertien man op de paar vierkan
te meter van hout. Er wordt een
scène gedraaid in de kajuit van
de motorsailer Dicky van Sche-
veninger G. van der Zwan.
Stilte aan de kant „Halt", zegt
regisseur Theo van Gogh na een
tijdje vanaf de achterplecht. Ie
dereen ontwaakt uit een soort
wassen beeldenstand. De stieke
me ontmoeting tussen de gelief
den Najib en Julia op hun gehei
me schuilplaats op het water
staat erop.
Het is de tweede dag van de op
namen voor de televisieserie
Najib en Julia in Scheveningen.
Het weer rit voor de tweede
achtereenvolgende dag mee.
„Gisteren was er ook van alles
voorspeld wat niet kwam", zegt
Van Gogh. Er moest toen op zee
worden gedraaid. Iemand die
overboord slaat en twee acteurs
in het water. De voorspelde on
weersbuien bleven uit.
Najib en Juliais een moderne
versie van de onmogelijke liefde
tussen de wereldberoemde Ro
meo en Julia. Het verhaal is ge
schreven door Justus van Oei
naar een idee van Theo van
Gogh. „Het idee is weer gejat
van de West Side Story. In dit
verhaal gaat het over de liefde
van een Marokkaanse jongen
voor een Nederlands meisje en
andersom. De droeve les is dat
de liefde alle culturele verschil
len overwint, maar uiteindelijk
toch gedoemd is te mislukken".
„Dat is een sombere conclusie,
ja. Dat zeg ik niet als geloofsarti
kel. Je kan als filmer alleen de
waarheid laten zien, zoals jij die
waarheid riet. Ik ben beducht
voor de oogkleppen van politie
ke correctheid. Het had niet per
se in de multi-culti samenleving
hoeven spelen".
Van tevoren stond vast dat de
serie in Den Haag zou worden
opgenomen. De grote liefde van
Van Gogh. „Ik vind Den Haag
een mooie stad. Met al die
naamloze, anonieme buitenwij
ken. Veel stadser dan het pitto
reske Amsterdam en het provin
ciale Rotterdam. Het is de enige
stad met zo'n klassenkloof. In
Najib en Julia laat ik die twee
werelden zien. De Vogelwijk,
waar Julia woont en de Neher-
kade waar Najib vandaan
komt".
Vogelwijk
Welke wereld kent hijzelf het
best? „Geen van beiden. Ik ben
opgegroeid in Wassenaar. Maar
qua afkomst zou ik meer bij de
Vogelwijk horen. Dat gevoel dat
ik heb bij Den Haag is valse nos
talgie, hoor. Ik heb er nooit ge
woond. Ik bedacht me vanmor
gen nog dat ik het weer hele
maal opnieuw moet ontdekken.
Maar veel van mijn films spelen
in Den Haag. Mijn eerste film
Luger is er gedraaid. 'Een dagje
naar het strand' ook en zondag
is mijn film De nacht van Aal-
bers uitgezonden op de televi
sie, die ook helemaal in Den
Haag en Scheveningen speelt".
Najib en Julia is niet de eerste
televisieproductie die Van Gogh
Julia (Tara Elders) en Najib (Hanin Msellek) tijdens de opnamen in de haven van Scheveningen. Foto: GPD
maakt. „Ik heb De eenzame
oorlog van Koos Tak gefilmd en
Au!, maar die is alleen op Canal
uitgezonden vanwege de gro
ve grappen". In de nieuwe serie
heeft Van Gogh 'expres' gekozen
voor acteurs die bij het grote
publiek minder bekend rijn. Dat
had ook te maken met het be
perkte budget. „We draaien ook
met kleine camera's om kosten
te besparen. Maar wel erg leuk
om te doen. Van de twintig gro
te rollen rijn er twaalf volstrekt
onbekend. Leuk, want het inte
resseert mij het meest mensen
te regisseren. Overal bekende
gezichten in willen hebben, is
de grote bedreiging van Hilver
sum. Endemol eist dat die of die
soapster in een productie rit.
Daar doe ik niet aan mee. Ik ben
de koning van de flops in de ci
nema, maar ik ga gewoon door.
De nacht van Aalbers heeft vier
honderdduizend kijkers getrok
ken, daar was de VARA heel te
vreden mee."
De hoofdrollen in de serie Najib
en Julia worden gespeeld door
respectievelijk Hanin Msellek en
Tara Elders. Het werken met on
bekende acteurs ervaart hij niet
als een probleem. „Er is heel
veel en groot acteertalent in Ne
derland. Zowel onder autochto
nen als onder allochtonen
Eigenaar van de boot, Van der
Zwan, volgt de opnamen op de
voet. Drie jaar heeft hij de boot
Dicky. „Naar mijn zoon. Het
beestje moet toch een naam
hebben". Een week of drie gele
den werd hij benaderd door de
productie van de serie, die de
boot in Scheveningen had zien
liggen. „Beetje zeilen, beetje va
kantie", zegt Van der Zwan. „Ik
ben op mijn dertiende in de vis
serij gegaan". Later volgden
meer dan twintig jaar als conci
erge op de Amerikaanse school,
tot hij werd getroffen door een
herseninfarct De filmcrew gaat
lunchen bij de cateringwagen
op de wal. Gehaktballetjes en
sperziebonen. Van der Zwan
spuit de boot af.
Najib en Julia is vanaf eind ok
tober in dertien afleveringen van
een halfuur bij de AVRO te zien.
Hilversum - Wonen in Frankrijk,
Viva Espana, Italië Magazine,
Down Under, Frankrijk: de
schappen met Nederlandse uit
gaven over droomlanden puilen
deze dagen bijna uit. Consu
menten blijken geen genoeg te
krijgen van bladeren door pagi
na's vol schilderachtige, onont
dekte plekjes. Verder natuurlijk
veel arty gefotografeerde culi
naire buitenissigheden, de be
schrijving van de landelijke ge
bruiken op het gebied van wo
nen, mode, uitgaan en genieten,
en informatie over een tweede
woninkje in het betreffende
land.
De lijst met landenbladen wordt
met ingang van komende week
aangevuld met D-Magazine, ja
wel, een lifestyieblad over het
grondgebied van onze oosterbu
ren. Want hoewel je dit land niet
meteen associeert met prettig,
ontspannen leven, mooie land
schapjes en hoogstandjes op het
bord, is het land wel zeker een
eigen blad waard, zo meent uit
gever en hoofdredacteur Petra
Schuttel. „Duitsland is weer sa-
lonfahig geworden. Het mag
weer. Er bestaan veel zakelijke
contacten tussen Nederland en
Duitsland, maar daarnaast is
Duitsland na Frankrijk nog altijd
de populairste vakantiebestem
ming. En Nederlanders ontdek
ken het land ook als uitstekende
plek voor een tweede huis. Voor
drie ton heb je al een stuk grond
Martine van Os. Foto: GPD/KRO
IA: schrok van die massale reac
tie na de dood van Pim Fortuyn.
Veel mensen lijden aan emotio
nele armoede in onze tijd. Mas-
sagevoel beangstigt mij. Kuddes
die in beweging komen, heb ik
altijd griezelig gevonden. Ik pro
beer mijn kinderen duidelijk te
maken dat het dragen van
merkkleding je niet beter maakt.
Ik wil ze bewuster maken. Meer
laten nadenken over het leven.
Martine van Os over het leven
in de NCRV-gids
Een programma over mijn
vrouw zou mij te veel raken. Het
leed van onbekenden slijt veel
sneller. En let wel: het blijft na
tuurlijk werk. Ik kan een onge
neeslijk meisje niet beter maken
of de ouders van een vermoord
GEKNIPT
met een villa erop." In het mooi
uitgevoerde kwartaalblad, dat
mikt op een oplage van rond de
60.000 exemplaren, krijgt de le
zer het land volgens Schuttel
van een heel ander kant te zien.
In het artikel over Essen geen
rokende, beroete schoorstenen
maar design en musea. De re
portage over het Duitse wad
deneiland Sylt werkt aansteke
lijk op het sluimerende vakan
tiegevoel en zelfs Diisseldorf
blijkt opeens hip, swingend en
kunstzinnig te zijn.
„Wij willen af van de vooroorde
len die Duitsland nog steeds aan
zich heeft kleven", zegt Schuttel.
„Geen bierpullen en Rijnreisjes,
geen vakwerkhuizen en lederho-
sen, maar moderne architec
tuur, design en mode. We rich
ten ons op de vakantieganger
van 35 tot 50 jaar. Voor dit blad
hoef je geen Duitsland-lieffieb-
ber te zijn, het gaat om die 'aha-
erlebnis' die je krijgt als je de ar
tikelen leest en de foto's be
kijkt."
Het blad wordt gesteund door
onder meer de Duitse Kamer
van Koophandel, de Duitse am
bassade en het Duitse verkeers
bureau. „We zijn wel volkomen
onafhankelijk", aldus Schuttel.
Monique Brandt
D-magazine ligt vanaf deze week
in de winkel voor 4,50 euro.
Het nieuwe blad over Duitsland. Foto: GPD