GESPREK VAN DE DAG Spreken zwijgen is zilver, is goud Pasar Malam: 's werelds grootste Euraziatische festival Spiksplinternieuw grootoudergeluk HOC 152 MENSELIJK Theologe JACOBINE GEEL verruilt de Ikon voor de NCRV. Per 1 september bij de christelijke omroep in dienst tre den als presentator/programmamaker van onder meer Heilig Vuur. Daarnaast gaat zij meedenken over vorm en in houd van nieuwe levensbeschouwelijke programma's. Jacobine Geel (39) was tot nu toe werkzaam voor de Ikon tele visie en radio, waar zij programma's presenteerde als Geel, Ritueel 2001 en Jacobine. Zij trad daarnaast op als co- commentator bij de NOS-reportages oyer de kerkelijke huwelijkssluitingen van leden van het koninklijk huis. De nieuwe NCRV-presentatrice studeerde 'theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en publiceert regelmatig 'artikelen in onder meer Trouwen Bul letin. De verkoop van stukjes maan lijkt in Nederland een gat in de markt. Rene Veenema heeft in elf dagen tijd al en kele duizenden lapjes van het hemellichaam verkocht. „Ik heb al een bedrijf dat stukjes maan cadeau wil doen als kerstpakket", aldus de zogenoemde MAAN MAKE LAAR. Ook hebben al 1700 particulieren zich aange meld. Veenema is de Nederlandse 'ambassadeur' van het Amerikaanse bedrijf Lunar Embassy, dat al sinds 1980 maangrond verkoopt. Voor 29,99 euro kan elke Neder lander de gelukkige bezitter worden van buitenaards on roerend goed. Veenema is van plan ook stukjes grond van planeten als Mars, Venus en de maan lo, bij Jupiter, te verkopen. Binnenkort kan er ook besteld worden via zijn website (www.maanmakelaar.com). Sarah Ferguson, de ex-vrouw van de Britse prins Andrew, heeft met de Amerikaanse firma Universal television een contract gesloten voor een talkshow. Volgens Amerikaan se media gisteren is de première van het een uur duren de praatprogramma 'Fergie' voor september 2003 ge pland. Als grote voorbeelden noemde Ferguson de Ameri kaanse presentatoren Rosie O'Donnell en Oprah Winfrey. FERGIE heeft al televisie-ervaring. Zij presenteerde al eens een Britse talkshow en treedt af en toe op als cor respondent voor de Amerikaanse televisiezender NBC. JOHAN VLEMMIX, Willem- Alexanderfan en leider van de Partij van de Toekomst wil de overheid voor de rechter dagen. Hij vindt dat de kleine politieke partijen monddood zijn gemaakt tijdens de verkiezingscampagne. Daardoor hadden we geen kans op een kamerzetel." De grote partijen besloten de campagne stil te leggen na dé moord op ,Pim Fortuyn. Vlemmix vindt dat de kleine partijen bij het overleg betrokken hadden moeten wor den. De schade loopt volgens Vlemmix in de tonnen. Alleen al de inschrijving bij de Kiesraad kostte 11.250 euro. De politicus is aan het kijken welke over heidsinstanties voor de rechter gedaagd moeten worden. Vlem mix is inmiddels in training voor een voetreis naar Rome, het re sultaat van een verloren wedden schap met het radiostation 538. Vlemmix beloofde de voetreis te ondernemen voor een goed doel, als hij geen kamerzetel zou ha len. Op 20 augustus begint de reis. De RADIOUITZENDING Live uit het graf die een Turkse dj wilde maken, is afgelopen zondag na ne gen uur door de Turkse po litie beëindigd. Dj Yaser Jvlaci Kurtku wilde 24 uur vanuit een metalen kist onder de grond een specia le uitzending verzorgen. De politie oordeelde echter dat de onderneming le vensbedreigend was voor de dj en dat de - illegale - uitzending de openbare or de verstoorde. De dj slaag de er in die uren slechts twee keer in contact te ma ken per telefoon. ,,lk ben bevrijd van de zorgen van deze wereld", liet hij zijn luisteraars toen weten. De ervaring heeft wel indruk gemaakt op de 40-jarige dj. ,,lk dacht steeds 'god zijdank is het maar een grap'." Twee Amerikaanse tekstschrijvers beschuldigen popzan geres BRITNEY SPEARS van schending van het auteurs recht. Zij zou haar hit 'Oops!...! I Did It Again' van hen hebben gestolen, zo hebben Amerikaanse media gisteren gemeld. De uit Philadelphia afkomstige tekstschrijvers Michael Cottrill en Larry Wnukowski zeggen bovendien dat twee andere nummers van de zangeres 'What U See' en 'Can't Make You Love Me' vrijwel gelijk zijn aan een lied dat zij haar in 1999 hebben aangeboden. Zij had het nummer toen geweigerd. Britse jongeren zien liever PRINS WILLIAM de troon bestijgen dan zijn vader prins Charles wanneer koningin Elizabeth 11 komt te over lijden. Dit is gebleken uit een opiniepeiling van de BBC die gisteren is gepubliceerd. Van de Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar vindt 35 procent dat William de beste kandidaat is voor de troonopvolging, terwijl 27 procent meent dat Charles dat is. Het merendeel van de ondervraagden vindt niet dat de monarchie een verouderde instelling is. Prins Charles is nu het toonbeeld geworden van gezond verstand, 'fair play' en saaiheid. Dan spreekt de jonge William, wiens afbeel ding in menig meisjeskamer aan de muur hangt, de Britse jeugd blijkbaar toch meer aan. Weekblad Privé erkent in het huidige nummer een volko men onjuist verhaal over PRINS CLAUS te hebben ge schreven in de editie van 25 mei. De prins spande vorige week een bodemprocedure tegen het blad aan, dat schreef dat hij uit Huis ten Bosch was 'gevlucht' om in Duitsland te sterven in een kliniek voor terminale patiën ten. De prins is echter steeds thuis geweest. Het gaat de prins overigens niet om dit ene artikel, maar om deze wij ze van onjuiste journalistiek bedrijven. Hoewel het blad op allerlei manieren spijt betuigt, zet Claus de zaak door om dit soort praktijken te bestrijden. Hij stapte twee keer eerder naar de rechter om de praktijken van populaire weekbladen aan te pakken. Waren het toen kort gedin gen, nu wil Claus een verder strekkende uitspraak. Het is weer die tijd van het jaar: de Pasar Malam Besar op het Malieveld in Den Haag. Voor de 44ste keer alweer. Eten, drinken en amusement ste Euraziatische festival ter wereld. Foto: ANP/Robert Vos die op de gekleurde tent vallen. Er is ook veel dans en muziek, bijvoorbeeld van Grup Kesenian Padingdang uit Banten op Java. Kleine vrouwen en mannen die op grote trommels slaan. Een prachtig contrast, vindt de vrouw achter de hele organisa tie, Ellen Derksen van de stich ting Tong Tong. Ook al gaat de Pasar Malam de ze keer op 'Ontdekkingsreis', de gezelligheid blijft troef. Ook bij de verkoopstands. Voor 10 euro krijg je een foto van je eigen au ra, inclusief tekst en uitleg, en dan sta je verbaasd hoeveel ge zellige eigenschappen je opeens bezit. Een Indische vrouw belt ver geefs haar vriendin:Adoe, voi- cemail". Klinkt toch leuker dan 'verdomme, waar zitje?' Ze spreekt snel in: „Donderdag avond is leuk. Een ontmoeting tussen Ernst Jansz en Yvonne Keuls". Goede tip, maar er is el ke middag en avond zoveel te doen, te veel om op te noemen. Zeker in een voicemail. Wie moe wordt van het slente ren, eten en drinken, kijken en spelen een grote rol op dit j Dier luisteren, exposities bezc en boeken bekijken, kan (bL paar stands worden gem ren seerd. Of plaatsnemen in oes van 25 stoelen met een gekussen. GPD JTf» ;eld 'Geëmancipeerde, knappe Indo (40-50) in Holland zoelrt Indi sche of Indonesische vrouw (30- 40). Magische woorden: com municatie, creativiteit en cul tuur'. Het was gisteren om 12.01 uur het eerste briefje op het prik bord in de ontvangsthal van de 44ste Pasar Malam Besar op het Malieveld in Den Haag. Einde lijk iemand die op de openings middag niet direct doorliep naar de diverse waroengs en toko's om een echt verse saté te veror beren. Zijn honger kwam vanuit het hart. 's Werelds grootste Euraziati sche festival duurt tot en met 23 juni. In die twaalf dagen passe ren ruim honderdduizend men sen de kassa's. En dus ook het prikbord, dat goed wordt gele zen. Want als de Pasar Malam Besar iets is, naast het in 'we reldwijde context belichten van de Indische cultuur', is het wel een ontmoetingsfeest van men sen die elkaar al heel lang niet hebben gezien. De sfeer van weleer is er ook naar. Geurende eettentjes, uit gestalde vruchten als de doerian en de kleine banaan (pisang susu), het geluid van krekels (in een doosje, twee voor een paar euro) en stoombootjes (5 en 7 euro), en warme regendruppels Voor Theo Reitsma en wellicht ook Evert ten Napel is het de laat ste keer dat ze voor de NOS een WK voetbal verslaan. Aan de 'gouden' generatie (voetbalcom mentatoren komt langzaam een einde, maar de opvolgers staan al te trappelen. Zorgen zij voor ver frissing? En wat is eigenlijk een goede commentator? Sportcommentator op televisie is een vak apart. Dat ondervond zelfs de legendarische radiover slaggever Theo Koomen, die tij dens zijn carrière een kort uit stapje maakte naar de Tros. Een jaar later was hij weer terug bij NOS Langs de lijn, weet Heinze Bakker zich te herinneren. „Op tv doe je het goed als je alleen relevante informatie geeft. Theo was natuurlijk gewend er op los te babbelen. En hij had nog wel eens de neiging een loopje met de waarheid te nemen. Bij tele visie val je dan meteen door de mand." Sinds 1 maart werkt Heinze Bakker niet meer in vaste dienst bij Studio Sport, maar hij is nog wel minstens één dag in de week in Hilversum om jonge verslaggevers en commentato ren te coachen en te begeleiden. Vandaar dat hij nu het WK voet bal een beetje met het oog en oor van de leraar volgt. „Ik let er toch meer op hoe die jongens het doen. En ik moet zeggen dat ik weinig heb te klagen. Met Theo Reitsma, Evert ten Napel en Eddy Poelmann zit er na tuurlijk de nodige routine, maar ook de jongere lichting doet het goed. Jeroen Grueter vind ik bij voorbeeld echt een talent. Hij heeft een verfrissende aanpak en het vermogen de informatie te doseren. Dat vind ik erg be- langrijk bij een voetbalcommen tator." Wat dat betreft wordt NOS-kop- man Theo Reitsma altijd als lichtend voorbeeld genoemd. Bakker drukt zijn 'leerlingen' echter op het hart niet te veel naar hun voorgangers te kijken en vooral een eigen stijl te ont wikkelen. „Je moet niet kopië ren. Theo is een meester in het anticiperen. Die kwaliteit kun je als commentator wel ontwikke len, maar het belangrijkste blijft dat je je eigen weg zoekt." Daarbij is beheersing erg be langrijk, vindt Bakker, die in het verleden zelf vooral was te ho ren bij wielren-, schaats- en ten niswedstrijden. „Een commen tator moet alleen de informatie geven die op dat moment rele vant is. Voor sommigen is dat moeilijk. Bijvoorbeeld voor mensen die van de radio ko men, waar je voor de luisteraar juist een beeldend verslag moet maken en dus veel moet praten. Ook bij commentatoren die spe cialist zijn in een sport die niet zo vaak op tv is te zien, hoor je het. Die mogen drie keer per jaar aan de slag en dan moeten ze alle informatie kwijt die ze in de tussentijd hebben opge- In tegenstelling tot Bakker is Lex Muller, chef sport bij SBS 6, niet zo te spreken over de nieuwe lichting NOS-commentatoren. „Je merkt dat ze onder invloed van de oude garde staan." Mul ler is meer gecharmeerd van SBS-verslaggever Leo Oldenbur- ger, „maar ik luister ook graag naar Wim Kieft als hij op Canal+ een duo vormt met Kees Jansma of Arno Vermeulen. Leo Olden- burger past goed bij onze zen der en de manier waarop wij sport brengen. Hoewel ik af en toe tegen hem moet zeggen dat hij niet te veel de diskjockey moet uithangen. Een commen- Heinze Bakker. Foto: ANP/Her man Pieterse tator moet niet te veel praten en zeker niet te veel schreeuwen." SBS 6, dat naast de eerste divisie en het bekertoernooi de komen de jaren de wedstrijden van Oranje uitzendt, begon vorig jaar op internet een zoektocht naar jonge commentatoren. „Dat heeft enkele talenten opge leverd", zegt Muller, „maar die hadden we even geparkeerd. Eerst moest duidelijk zijn wat ons pakket werd. Die duidelijk heid is er nu, dus we zullen ze komend seizoen regelmatig bij vooral de wedstrijden uit de eer ste divisie gaan inzetten." Muller zal daarbij onder meer hun creativiteit in de gaten hou den. Bij de huidige voetbalcom mentatoren constateert hij na melijk een behoorlijk taalarmoe- de. „Hun woordvariaties vallen me elke keer weer tegen. Daar mee houd je een verslag niet boeiend. Een voetbalcommen tator moet tegenwoordig veel meer met een wedstrijd meele ven. Bij SBS geldt dat wellicht meer dan bij de NOS. Door het grote aanbod tegenwoordig zul je je immers moeten onder scheiden. Daarmee bedoel ik niet dat je een wedstrijd moet verkopen, maar wel dat je moet proberen een wedstrijd te laten leven bij de kijker. De neutrale toon van Theo Reitsma is eigen lijk niet meer van deze tijd." Heinze Bakker is het daar niet mee eens. „Ik denk niet dat het van de commentator afhangt of er meer of minder mensen kij ken. Dat bepaalt de wedstrijd. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor een commenta tor." Muller en Bakker vinden beiden dat het werk van de commenta tor de afgelopen jaren is veran derd. Maar zij geven daarvoor niet dezelfde reden. Muller: „Door de komst van de co-com- mentatoren en de analytici heeft de commentator een andere taak gekregen. Hij is meer een verslaggever geworden en hoeft een wedstrijd niet meer te dui den." „Onzin", is de reactie van Bak ker. „Een commentator mag toch zeker wel zijn eigen me ning houden? Ook als die lijn recht staat tegenover degenen die in de studio zitten." Als het werk van de commenta tor de afgelopen jaren al is ver anderd, komt dat door de tech nische ontwikkelingen, meent Bakker. „Door de vele camera's in het stadion ziet de kijker alles. Je moet dus veel alerter zijn. Ook is veel achtergrondinforma tie tegenwoordig in beeld te brengen. Bij het schaatsen heb je dat heel erg. Tussentijden en verschillen verschijnen gewoon in beeld. Vroeger moest je dat als commentator allemaal ver tellen. Nu zou je het schaatsen bijna zonder een stem kunnen doen." Eric de Bie de vleugel van Huis ten Bosch waar moeder, vader en kind hun intrek hadden genomen. Cameraatje in haar hand. Een nieuwe fase in haar leven: oma. Zal ze zich ook zo laten noemen? „Ik voel me er geen dag ouder door", was haar reactie na de bekend making dat haar schoondochter Laurentien in blijde venuach- ting was. Typisch de reactie van moderne 50-plussers. Het grootouderschap is iets dat je overkomt. Je kunt het niet plannen. Dat doen anderen voor jou. Die anderen werpen je daarmee ook in een andere levensfase. Je wordt stamoudste van drie generaties. Dat geeft toch associaties met een gevorderde leeftijd, een zekere bedaagdheid, of je dat wilt of niet. Vandaar dat politici, popsterren en andere publieke figuren het grootou derschap doorgaans koesteren als een geheime hobby. Het is slecht voor je imago. Was het grootouderschap vroeger een soort vervulling in de laat ste levensfase, voor de huidige 50-plussers gaat het leven gewoon door. Het grootouderschap is iets dat je erbij doet, een van de ve le vreugdevolle en voldoening gevende activiteiten in het leven. „Je laat je toch geen oma noemen hè?" Het was niet eens zozeer een vraag als wel een dwingend advies dat ik van mijn omge ving kreeg, na de geboorte van ons eerste kleinkind. 'Oma klinkt zo oud', was de argumentatie die ik vervolgens te horen kreeg. En nog vaak te horen krijg. In de reclame zie je soms nog het stereotiepe beeld van een ou derwetse oma. Een beetje krommig, volslagen a-modieus met een grijs krulpermanentje, bloemetjesjurk en eeuwige glimlach rond haar lippen. Ik heb er niets op tegen. Het zijn monumen ten van geduld, liefde, tijdloze wijsheid. Ze zijn een uitstervend slag. De nieuwe oma's en opa's zijn duidelijk anders. Al bezig met hun eigen leven, niet altijd beschikbaar, vaal sc*11 zadigbaar inhalend wat ze zelf, jong getrouwd als ze w die fase moesten missen. Of nog, zoals mijn man en ik, [)Q werkend. Maar het grootouderschap verandert je wel als mens. AM" het wonder van de geboorte op een andere manier in je dan bij de geboorte van je eigen kinderen. Kleinkindere een heel bijzonder cadeautje van het leven. Het zijn je v 'de len naar de eeuwigheid. Die tientallen jaren na je dood ^r herinnering aan je levend houden, over je vertellen aan üe kinderen. Als je tenminste iets van dat grootouderschap Pref een knusse, onthaaste wereld creëert, vol exclusieve aar, J1101 die aan alle kinderen zo goed besteed is. Dat kost helen 'n °I niets, behalve tijd en moeite. Imei Van alle 'schappen' vind ik het grootouderschap het m stond je dertig jaar geleden ook", zei mijn man, toen ik (|Q rige week in jeans, met aan iedere hand een peuter, uit naar zijn werk. We hebben het allemaal al eens eerder 1 uH maakt, dat leven op hurkhoogte. De schatten die kleine ren koesteren: een roze zakdoekje, een steen, een leeg ft "®EN gouden dopje, een ansichtkaart meteen hond. De kusje 'hee knietjes, koorts en hoesten, frietjes met appelmoes op U ron; barstige antipjes die in truitjes gewrongen moeten won 'enJ steeds hetzelfde verhaaltje en liedje bij het naar bed gai aJn ven onze dochters in bad nooit te kennen, tijgers te zijn tjes zijn voor ons een nieuwe ervaring. Zoals kleindoch als meisje dat ook voor Beatrix zal zijn. (Gfr lin.IIM.1IIITT.rr-¥rr_rriit vj Theo Koomen. Foto: ANP NOS-verslaggever Philip Kooke (34) verslaat in Korea het WK Voetbal. Eerder was hij commen tator bij Eurosport en Canal+. Foto: GPD/Stanley Gontha Theo Reitsma. Foto: Unitj to's De Boer/Torna Tudof Evert ten Napel. Foto: ANP/Herman Piete plar Wim Kieft. Foto: Kippa lord Iedere avond, als hij bij ons in bad werd gezet, werd kleinzoon Olivier (3) een tijger. Zijn broertje Camiel (ruim anderhalf) ook. Nu hebben we geen tijgers meer in bad. Ze zijn mee genomen door hun moeder, die ze na een week afwezig heid hevig miste. Toch was het heerlijk geweest, vond ze, om eens met z'n tweeën in huis te zijn, de zolder te kun nen verven, samen te kunnen eten, zonder geknoei en gekrijs. En 's avonds in bed te kruipen zonder wakker te worden van huilen of hoesten. Dat werden wij, de grootouders. Bezorgd hebben wij ons gebogen over het bezwete kndlenhoofdje en het tere li chaampje dat geteisterd werd door hoestbuien waar geen eind aan leek te komen. Twee dagen later was hij gelukkig weer een echte tijger. Met de komst van kinderen arriveert ook de kwetsbaarheid in je leven. Hun geluk is jouw geluk. Hun verdriet jouw verdriet. De komst van een kleinkind maakt die kwetsbaarheid nog groter. Maar je geluk ook. Het is een ontroerende, aangrijpen de ervaring waar je hart volkomen weer loos tegen is. Je zag dat ook aan de reac ties van de ouders van prinses Lauren tien. Voor de camera reageerden ze dui delijk overweldigd door dit spiksplin ternieuwe grootoudergeluk. En dan die foto van koningin Beatrix. Daarop liep ze met grote passen naar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2