KUNST CULTUUR beeld beeld Kunstzinnig experiment op alchemistische basis i ,rE ij' Theo d'Or voor actrice Betty Schuurm^ Thomas Elshuis wil behagen met mooie beeld Geen Nationaal Galerieweekend Nieuwe single van Elvis Presley Grootste jurk op schilderfestival Orkestleden in eigen kloffie Scheikunde en kunst komen samen in werk van Hans Vijgen Amsterdai is veel te streng vot muzikant* v den haag - De vierde editie van het Nationaal Galerieweekend gaat niet door. Het bestuur van de stichting heeft onvoldoende draagvlak, vindt het bestuur. Het wil daarom eerst onderzoek doen onder de (potentiële) deelnemers en met de resulta ten daarvan in 2003 een beter evenement neerzetten. Het Na tionaal Galerieweekend vindt doorgaans plaats in oktober en is bedoeld om de kunst in de galeries onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Hilversum - Bijna 25 jaar na zijn dood maakt Elvis weer kans op een hitnotering. Van zijn nummer 'A little less conversa tion' is door de Nederlandse dj Tom Holkenborg, alias Junkie XL, een remix gemaakt. Het wordt wereldwijd uitgebracht. Het is het eerste nummer van Elvis dat met toestemming van de erven is gemixt. Wel maak ten ze bezwaar tegen de naam Junkie XL, wegens de relatie met drugs. Daarom brengt Hol kenborg de single uit onder de naam JXL. Het liedje komt oor spronkelijk uit in 1968. noordwijk - Een kilometer be schilderde stof moet zaterdag 22 juni tijdens het Noordwijk Zomer Schilderfestival verande ren in de grootste draagbare ja pon ter wereld. Kunstenaar Ii- chel van den Ende maakt een frame van metaal, aluminium en pvc waar overheen de stof wordt gedrapeerd. Vrijwilligers die lappen aan elkaar willen naaien, het frame willen bou wen of de lange sleep van hun favoriete gedicht willen voor zien, kunnen contact opnemen met stichting Expozee: 071- 3615519 of info@schilderfesti- val.nl. Rotterdam - De leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gaan actie voeren. Tij dens een aantal concerten zul len de muzikanten uit protest niet in hun officiële concertkle ding te zien zijn, maar in hun dagelijkse kloffie. Daarmee wil len ze pleiten voor een structu rele salarisverhoging. De direc tie wil 10 procent extra salaris betalen op voorwaarde dat de orkestleden meer gaan werken. Daar voelen de muzikanten niets voor. y F en Leidse parade'. Zo luidt L de toepasselijke ondertitel van de tentoonstelling 'Beeld en Evenbeeld', tot half september in negen musea en galeries te zien. Zo'n 45 ateliers worden in een half jaartijd binnenstebui ten gekeerd om een dwarsdoor snede te tonen van hedendaag se kunst. In deze wekelijkse se rie stelt Leidsch Dagblad de kunstenaar achter de doeken, beelden en installaties voor. Vandaag: Jacques Turk. Zijn werk was onlangs op vier plekken tegelijkertijd te zien. In de galeries Sidac Studio en Pie- ter van Ulden had hij prenten hangen die hij had gekopieerd uit de roemruchte boeken 'Ali ce in Wonderland' en 'Alleen op de Wereld'. Nu staan twaalf van zijn beelden achter de ra men van het Rijksmuseum van Oudheden en in De Lakenhal exposeert hij behalve beelden ook een drietal schilderijen. „Ik blaas een vrolijk deuntje mee in de Leidse parade. Daar om wil ik met deze blokfluit op de foto. Ik sta niet graag op de voorgrond. Over mijn werk praten vind ik moeilijk. Ik treed met mijn kunst naar buiten, niet met mijn persoon. Het liefst zou ik mezelf opsluiten in mijn atelier. Daar voel ik mij het lekkerst. Eigenlijk speel ik helemaal geen fluit. Met de gitaar en de mondharmonica kan ik beter overweg. Om het belang van muziek te benadrukken, heb ik in De Lakenhal een schilderij van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band opgehangen. Als grapje heb ik één van de figu ren een Rolling Stones T-shirt aangegeven. In mijn jeugd was je óf voor The Beatles óf voor The Stones. Ik behoorde tot het Beatles-kamp. Omdat ik zo'n beetje dag en nacht in mijn atelier door breng, heb ik een hoge pro ductie. Ik schat dat ik vijftig schilderijen per jaar maak. En dan nog een fiks aantal beel den. Ik maak mijn beelden van papier maché en purschuim. Bij het Museum van Oudheden staan ze tussen de antieke beelden. Het heeft wel humor, die tegenstelling. Naast die se rieuze beelden hebben die van mij toch iets luchtigs. Ik pluk de taferelen uit het da gelijks leven. Gewoon, een meisje dat lege flessen naar de supermarkt brengt. Het is wat je ziet. Er zit geen filosofische Hans Vijgen. Foto: Dick Hogewoning door Rody van der Pols leiden - Na zijn middelbare school twijfelde hij: scheikunde of kunst Hoewel het de kunst academie werd, liet ook de che mie hem niet los. Sinds jaar en dag put Hans Vijgen inspiratie uit het periodiek systeem der ele menten. Deze kaartenbak van de onscheidbare oerstoffen wordt onder zijn handen getransfor meerd in een raadselachtige in stallatie van tekeningen, aquarel len, kleurenspectra en kerami sche sculpturen die tot 1 septem ber in Museum Boerhaave in Lei den is te zien. De interesse voor scheikunde zat er bij Vijgen al op jonge leef tijd in. Als klein ventje had de Tilburgse kunstenaar een kamer volgestouwd met scheikundige apparatuur. Vla vriendjes van wie de ouders bij chemische concerns werkten, bemachtigde hij chemicaliën voor zijn experi menten. .Achteraf verbaast het me dat er nooit iets is misge gaan. Er had gemakkelijk iets kunnen ontploffen." Een bezoek aan het chemisch bedrijf DSM ontnuchterde de potentiële wetenschapper in Vij gen echter. „Ik zag daar enorme, witbetegelde en stinkende zalen, waar iedereen routineus aan het werk was. Mijn romantische beeld van de wetenschapper die zich in alle eenzaamheid aan zijn experimenten wijdt, viel in duigen." Dus koos Vijgen voor het kunst zinnig experiment, waarvoor hij al snel het periodiek systeem als basis nam. Dit systeem, dat twee wetenschappers rond 1870 onafhankelijk van elkaar ont dekten, beschrijft de ruim hon derd 'elementen' waaruit alle materie is opgebouwd, op aarde en in de rest van het universum. „Dat intrigeert me enorm: dat ene systeem, dat op één kaart past, geeft een compleet wereld beeld. Iets soortgelijks probeer ik met mijn kunst te doen." Een ambitieus project, realiseert ook Vijgen zich. „Maar een kun stenaar mag best ambitieus zijn. Bovendien gebruik ik het perio diek systeem slechts als meta foor. Het is voor mij een manier om grip op de werkelijkheid te krijgen. Zonder daarbij overi gens enige wetenschappelijke pretentie te hebben." Qua werkwijze voelt Vijgen zich thuis bij de alchimisten. Deze 'wetenschappers' van vroeger tijden probeerden uit materiële zaken, langs min of meer magi sche weg, iets hogers te winnen: goud of de steen der wijzen, de quintessens. „Psychologen heb ben wel betoogd dat het de al chimisten vooral om de zoek tocht te doen was. Zoeken om het zoeken. Het proces om het proces. Zo werkt het bij mij ook. Het gaat om het avontuur. De verrassing." Een combinatie van systematiek en grilligheid, daar draait het om in de kunstwerken van Vij gen. Zelf bedachte regels laat hij los op het periodiek systeem, die uiteindelijk een interessante grafische weergave moeten op leveren. „Zo zet ik bijvoorbeeld met behulp van numerologie de Latijnse namen van de elemen ten om in cijferreeksen. Die cij- Elke keramische vaas verbeeldt een element uit het periodiek systeem. Publiciteitsfoto ferreeksen leveren de coördina ten op voor een aantal punten in een raster. Wanneer ik die punten verbind, blijken er inte ressante, kristalachtige vormen te ontstaan." In een ander kunstwerk wordt elk element gerepresenteerd door een keramische vaas ge vuld met balletjes. Ook hier zijn de afmetingen en kleuren van de balletjes via regels bepaald. Bovendien is het verschil tussen de zeer reactieve elementen enerzijds en de inerte materie anderzijds visueel vormgegeven. „Bij de reactieve elementen rol len de bolletjes bijna uit hun schotel", verklaart Vijgen. „De andere zijn daarentegen hele maal ingekapseld." Kennis van de complexe spelre gels en wetenschappelijk princi pes achter de kunstwerken is geenszins noodzakelijk om er van te genieten, meent Vijgen. „De eigen interpretatie is net zo belangrijk", vindt hij. Te veel achtergrondinformatie kan zelfs ontnuchterend werken, heeft de kunstenaar tijdens een expositie op de Vrije Universiteit van Am sterdam gemerkt. „Al die stu denten en professoren kwamen naar mij toe om te controleren of het allemaal wel klopte. Maar dat is natuurlijk niet zo. Uitein delijk is het een visueel spel." 'Het periodiek systeem volgens Hans Vijgen', t/m 1 september 2002, Museum Boerhaave, Lange Sint Agnietenstraat 10 in Leiden. Amsterdam - Amsterd roomser dan de pausi het gaat om het verier van vergunningen voo optredens. De doorstn ming van nieuw muzü talent komt in gevaar, dat de hoofdstad slech mondjesmaat ontheffij verleent voor kleinschi optredens waarbij spra van maximale geluidsl der. In een brief aan wetho H. Belliot van Cultuur de Amsterdamse KunsBt op voorzichtige toon v een soepeler houding; voorzichtigheid van de komt voort uit het best de druk op de inwonei Amsterdam al groot is worden meer dan a geconfronteerd met la van verkeer, terrassen, nementen, bezoekers 1 andere omwonenden, dat lawaai wordt echti veroorzaakt door vele optredens van musici, voor hen blijkt Amsten een 'moeilijke, zeer sl stad'. Volgens het Landelijk sluit Horecabedrijven gen gemeentebesture twaalf keer per jaar e heffing verlenen voori maximale geluidshind Amsterdam wordt per tie niet meer dan twee per jaar een ontheffing leend. Van de mogelij om vier keer per jaar vergunning te verleni evenementen die voc hele stad gelden, mar Amsterdam alleen opl ninginnedag gebruik,; de Kunstraad. Voor popgroepen die: 'doorgebroken' zijn zoals de Melkweg en diso. Maar voor de groepen die zijn aang zen op kleinere, laagr pelige podia, is er minder aanbod, aldi Kunstraad. Om omi den niet onmiddellijk 1 gordijnen te jagen, ste! raad voor om weliswa twaalf ontheffingen pe te verlenen, maar vi drie uur in de middag vooravond. Landelijk een tijdspanne van 24 17 NGI na Amsterdam - Actrice Betty Schuurman heeft gisteravond in Carré in Amsterdam de Theo d'Or gekregen, de belangrijkste toneelprijs voor vrouwen. Ze kreeg de onderscheiding voor haar rol van Maureen Folan in 'De Leenane Trilogie' van Zuidelijk Toneel Hol- landia. Samen met Frieda Pittoors, eveneens acte rend in 'De Leenane Trilogie', was Schuur man voor de naar Theo Mann-Bouwmees- ter vernoemde prijs genomineerd. De strijd om de prijs voor de beste mannelijke to neelspeler, de naar Louis Bouwmeester ver noemde Louis d'Or, was minder spannend. Acteur Edwin de Vries was namelijk de eni ge genomineerde en kon zijn prijs dus zon der stress in ontvangst nemen. De Vries kreeg de onderscheiding voor zijn rol van George in "Wie is er bang voor Virgi nia Woolfde legendarische voorstelling die eerder dit jaar in de Leidse Schouwburg haar première beleefde. Zijn vader, Rob de Vries, sleepte in 1957 een soortgelijke eer in de wacht hij werd toen 'acteur van het jaar' voor de rol van vader in het 'Dagboek van Anne Frank'. De prijzen zijn een initiatief van de Vereni ging voor Schouwburg- en Concertgebouw Directies (VSCD). Die organisatie deelde nog meer trofeeën uit Zo kreeg het gezel schap De Paardenkathedraal voor het stuk 'Midzomemachtsdroom' de NRC Handels blad Toneelpublieksprijs. Op speciale stern- avonden kon het publiek zelf zijn voorkeur voor de winnaar van deze prijs kenbaar ma ken. „1 ei se ord t v De VSCD Mimeprijs ging naar K^nn Wolf voor hun voorstelling 'Ons soo «f j sen'. Volgens de jury brengen Tod Willem de Wolf intelligent anti-thi hebben zij zichzelf overtroffen, trokken wenkbrauw, de stoïcijnse moeizame gaan zitten - hier woi gemaakt met minimale gebaren. N een maximale verbeeldingskracht", jury- Eerder al werd bekend dat Jiri K fgei winnaar uit de bus kwam van d tBi Oeuvreprijs. De artistiek leider van derlands Dans Theater krijgt de ond ren ding, omdat hij in een periode vaD en 1 dansers en choreografen inspireerdi 972 nieuw danspubliek in Nederland 0 d dc de. 001 ten: gedachte achter. What you see, is what you get. Ik heb inderdaad weer hele maal voor figuratieve kunst ge kozen. In abstractie kan ik mijn verhaal niet kwijt Dit is al moeilijk genoeg. Joh, ik zeg ook maar wat. Ik hou er niet van om over mijn werk te pra ten. Laten we maar even naar de beelden kijken die ik de af gelopen twee jaar heb ge maakt. Dit is Sint Sebastiaan, een legendarische afbeelding uit de middeleeuwse kunst. Voor mij verbeeldt hij het lij den van de kunstenaar. Ik heb hem drie pijlen in zijn lijf gege ven. Er sijpelt bloed uit. Zo voelt het soms. De kunstenaar krijgt pijlen op zich gericht. Mijn beelden geef ik een witte kleur mee om een bepaalde sfeer op te roepen. Alleen voor dit ene beeld heb ik een uit zondering gemaakt Ik heb het goudkleurig geverfd. Met die middeleeuwse helm en rode pluimveer wilde ik aansluiten bij de beelden zoals die in Ver- I sailles aanwezig zijn. Alleen heb ik hem een eigentijds ska teboard in handen gegeven. Da's mijn humor. Het allerliefste schilder ik vrou wen. Daar ben ik ook het be kendst mee geworden. Het is als het ware mijn hoofdmenu. Waarom, waarom? De vormen, denk ik. Ik weet het ook niet. Ik vind het gewoon bemoedigend om vrouwen weer te geven." Tekst: Theo de With Foto: Hielco Kuipers bckei beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Off the road, fotowerken van Thomas Elshuis. Prijzen op aanvraag. Te zien: t/m 30/6, dagelijks 8.00-20.00 uur, galerie Leids Universitair Medisch Centrum, Albinusdreef 2, Leiden. Wat hebben kunstenaars tegen woordig toch veel mogelijkhe den. De scanner en de compu ter stellen hen in staat alles met alles te combineren, de werke lijkheid naar hun hand te zetten en het leven te vervalsen. Door beelden te manipuleren kunnen ze bijvoorbeeld een olifant in zee laten zwemmen, de rimpels van een hoogbejaarde doen ver dwijnen of mensen die elkaar nog nooit hebben ontmoet in een vrolijke groepsfoto samen brengen. Thomas Elshuis, die zijn foto werken exposeert in de galerie van het Leids Universitair Me disch Centrum, is zo'n kunste naar die het niet zo nauw neemt met de realiteit. Van een vriend erfde hij twintigduizend dia's, die deze jaren geleden maakte tijdens zijn reizen naar de meest uiteenlopende delen van de we reld. Die verzameling is Elshuis' goudmijn. Zonder zelf ooit op de afgebeelde plekken te zijn ge weest, gebruikt hij de dia's voor zijn eigen fotowerk Daarin combineert hij verschillende af beeldingen, wijzigt de kleuren en maakt er landschappen van die, hoewel ze levensecht lijken, in werkelijkheid niet bestaan. Het bijzondere van deze com posities is echter dat je dit pas ontdekt wanneer je nauwkeurig kijkt. Dan zie je bijvoorbeeld dat het hotel dat naast een spoorlijn staat pas later aan de oorspron kelijke afbeelding is toegevoegd of dat een kind veel te dichtbij een gevaarlijke waterval staat. Fascinerend is ook de foto waar in een jongen op zijn motorfiets vanaf een platform naar een haarspeldbocht in de weg kijkt. We zien hoe een bus er ternau wernood in slaagt de bocht te nemen, terwijl verschillende au to's hem tegemoet komen. Nog even en er gebeurt een ongeluk Toch is die dreiging maar bij zaak In dit werk gaat het name lijk vooral om de schoonheid van het uitgestrekte groene landschap, waarin de weg als een sierlijk ornament is aange bracht. Eigenlijk is het Elshuis vooral te doen om het samenstellen van mooie beelden. Wanneer hij mensen toont die op houten vlotjes een rivier oversteken, gaat zijn aandacht niet in de eerste plaats uit naar hun ge zwoeg en geploeter, maar ac centueert hij vooral de schitte ring van het licht in het water. En een armoedige flat in een krottenwijk geeft hij een roman tisch lila tintje, zodat het er aan genamer uitziet Wat dat betreft is er in de kunst sinds eeuwen niets veranderd. Want ondanks dat Elshuis zich van de nieuwste technieken bedient, blijft zijn belangrijkste drijfveer dat hij ons wü behagen. Door montage kan de fotograaf het jongetje te dicht bij dei zetten. Foto: Thomas Elshuis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 22