GELOOF SAMENLEVING NIK: godsdienstvrijheid joden in gevaar Catharijneconvent trots op expositie Schittering van de tsareib Islamitische verlichting Bisschop Punt erkent Mariaverschijningen Bidden in Bethlehem Samen op Weg-kerk voert steun aan Chinese protestanten op 'Leden worden nageroepen, uitgescholden, bespuwd en belaagd' art- Gastdoncenten naar Nanjing om predikanten op te leiden Bijzondere kunstschatten uit een rijk gevulde schatkamer van het Novodevicij-klooster amsterdam/anp - Het Nederlands-lsraë- litisch Kerkgenootschap (NIK) wordt steeds meer geconfronteerd met signa len van een afnemende godsdienstvrij heid. Aan de uitoefening van de joodse religie dreigen beperkingen te worden gesteld die hun precedent niet kennen, aldus het NIK in een brief aan informa teur Oonner. Het kerkgenootschap, waarbij ongeveer dertig (orthodoxe) joodse gemeenten zijn aangesloten, wijst op de belemme ringen die de overheid lijkt op te gaan werpen ten aanzien van het huwen met buitenlanders. Ook wijst het kerkge nootschap op de in het geding zijnde voortzetting van eeuwigdurende graf rechten. Verder is het NIK bezorgd over het toenemend verbaal en fysiek ge weld tegen joden. Het NIK vraagt de informateur en de fractieleiders van CDA, LPF en WD te bewerkstelligen dat joods-religieuze ri ten en uitingen ongestoord kunnen worden voortgezet. Het voornemen een drempel op te wer pen ten aanzien van het huwen met een buitenlandse partner, raakt de joodse gemeenschap van ongeveer 35.000 personen. Vooral Nederlandse joden die zich meer dan gemiddeld be zighouden met het belijden van hun religie, hebben volgens het NIK de be hoefte om buiten de landsgrenzen een huwelijkspartner te vinden. Omdat de groep te klein is, kan een keuze niet tot Nederland beperkt blijven. De minister van Binnenlandse Zaken is van plan de mogelijkheid tot uitgifte en het behoud van bestaande eeuwigdu rende grafrechten ter discussie te bren gen. Volgens de joodse ritus worden overledenen uitsluitend in een graf met eeuwigdurend recht begraven, aldus het NIK Het kerkgenootschap constateert ver der de sterk in aantal en grimmigheid toegenomen aanvallen op leden van joodse gemeenten, omdat zij door hun uiterlijk (keppel, hoed, baard) als joden herkenbaar zijn. Tot enige jaren geleden was het on denkbaar dat het dragen van joodse 'uiterlijkheden' gepaard ging met ge vaar voor de lichamelijke integriteit. „Nu worden onze leden nageroepen, uitgescholden, staande gehouden, be spuwd en belaagd", enkel en alleen omdat zij joods zijn of als zodanig her kenbaar zijn. Ook zijn er joodse kinde ren die zich op niet-joodse scholen be dreigd voelen. „Dit zijn ontoelaatbare toestanden", schrijft het kerkgenoot schap. amsterdam/anp Bisschop Punt van Haarlem heeft de ver schijningen van Maria in de Amsterdamse Rijnstraat als au thentiek erkend. Dit heeft Punt aan collega-bisschoppen in de hele wereld geschreven, zo meldt deze week het Katholiek Nieuwsblad. In een schilderij in de Thomas van Aquinokerk in de Rijnstraat is Maria voor het eerst in 1945 aan de Amsterdamse kantoor medewerkster Ida Peerdeman verschenen. Dit zou zich tot 1961 in totaal 56 maal voordoen. In boodschappen gaf Maria aan dat ze Vrouwe van alle Volkeren genoemd wilde worden en vroeg ze erkenning voor haar zending als 'Medeveriosseres, Middelares en Voorspreekster'. Peerdeman overleed in 1996. Al in 1996 hadden de toenmali ge bisschop en hulpbisschop van Haarlem, Bomers en Punt, toestemming verleend voor de openlijke verering van Maria onder de titel Vrouwe van alle Volkeren. Over het bovenna tuurlijke karakter van de ver schijningen wilden ze toen nog geen oordeel uitspreken. Na rijp beraad is Punt nu tot de conclu sie gekomen dat de verschijnin gen van bovennatuurlijke oor sprong zijn. De verering van Maria als mede veriosseres heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Bisschoppen in veel landen hadden Punt gevraagd zich uit te spreken over de authenticiteit van de Mariaverschijningen in de periode 1945-1961. In Nederland concentreert deze vorm van Mariaverering zich in de kapel in de Amsterdamse Diepenbrockstraat. In die kapel hangt ook het bewuste schilde rij. Jaarlijks vinden er in Amster dam Mariagebedsdagen plaats, bijgewoond door duizenden ge lovigen. bethlehem - Een Amerikaanse or thodoxe bisschop bidt tijdens de zondagsmis in de Geboortekerk in Bethlehem. De kerk, één van de heiligste christelijke plekken op aarde, werd beschadigd tij dens een 42 dagen durende be zetting in april. Slechts een hand jevol Palestijnse christenen be zochten sindsdien de kerk, die al tijd één van de grootste publieks trekkers in de omgeving was. Foto: Reuters/Yannis Behrakis utrecht/anp - De Samen-op- Wegkerken voeren de steun aan de officiële Protestantse Kerk in China fors opvoeren. Ze willen vooral een bijdrage leveren aan de opleiding van predikanten. De Chinese Protestantse Kerk groeit snel en kampt met een nijpend tekort aan goed opgelei de voorgangers. Dit heeft een delegatie van de SoW-kerken maandag na terugkeer van een elfdaags bezoek aan China ge zegd. De kerken willen onder meer in de komende twee jaar twee Chi nese theologen in Nederland la ten promoveren. Daarvoor is al gauw een vervijfvoudiging van de huidige steun aan China no dig, denkt A Mook van de orga nisatie Kerkinactie. Het China- budget van de kerkelijke hulpor ganisatie bedraagt nu 40.000 eu ro per jaar. De kerken denken verder aan het uitzenden van Nederlandse gastdocenten naar de nationale predikantsopleiding in Nanjing en een programma voor de ver taling van theologische boeken in het Chinees. „De groei van de Chinese kerk en de problemen waar zij mee kampt, rechtvaar digen een grotere inzet van de SoW-kerken", zei SoW-secreta- ris dr. B. Plaisier. Met Mook en prof. dr. F. de Lange, rector van de Theologische Universiteit Kampen (ThUK), vormde hij de eerste officiële kerkelijke delega tie naar China. De delegatie is volgens Plaisier onder de indruk geraakt van de geweldige groei van de officiële, door het Chinese bewind erken de Protestantse Kerk. Die telt nu vijftien tot twintig miljoen leden en krijgt er jaarlijks een miljoen leden bij. China telt ook een on bekend aantal niet-geregistreer- de protestanten, die vaak aan vervolging blootstaan. Volgens Plaisier heeft de delega tie in alle gesprekken met kerk leiders en overheidsfunctiona rissen de kwestie van de gods dienstvrijheid aangeroerd. „Er is in China meer godsdienstvrij heid dan we gezien de omstan digheden verwacht hadden", al dus de SoW-secretaris. Chine zen zijn volgens hem redelijk vrij om christen te worden en als christen te leven. De kerkleiding heeft volgens de delegatie nauwe banden met de staat. „Kritiek op de staat, bij voorbeeld op de één-kindpoli- tiek of het abortusbeleid, lijkt voor de kerk ook ondenkbaar te zijn", zei Plaisier. Het onderhouden van banden met de officiële kerk betekent volgens Plaisier geen keuze te gen de 'ondergrondse' kerken in China. „Maar we voeren geen twee-sporenbeleid. We gaan niet tegelijkertijd contacten on derhouden met de officiële kerk én een lijn met de ondergrondse kerken leggen. We willen be trouwbare partners zijn zonder naïef te wezen." HA West-Europa is de laatste vijf honderd jaar door een aantal pijnlijke en rommelige proces sen heen gegaan: de reforma tie, de renaissance, de verlich ting. Dat zijn mooie woorden die in onze ogen naar geestelij ke rijkdom en intellectuele ac tiviteiten verwijzen, maar voor veel tijdgenoten van die pro cessen lag het anders. Voor hen was wat wij nu aan hun tijd zo mooi en interessant vin den, niet veel anders dan een reeks van onwelkome verande ringen, moeilijk te volgen de batten, bloe dige twisten, uitzichtloze conflicten, en zelfs oorlo gen. Zonder de verlichting zou Europa nooit gewor den zijn wat het nu is. Achteraf lijkt de verlichting een historisch noodzakelijke en vanzelf sprekende ontwikkeling. Godsdienstig, JAN politiek en wetenschap pelijk gezag - het kon niet anders of die zou den ooit van elkaar los raken. Ware beschaving is immers niet mogelijk als alle gezag op alle gebied in één hand is. In de meeste moderne landen staat scheiding van de mach ten zelfs in de grondwet Gods dienst en wetenschap laten zich niet door politici de wet voorschrijven. Godsdienstige leiders proberen niet de we tenschap en de politiek te dic teren wat wel en wat niet kan. Ieder heeft zijn eigen taak, en het brede publiek ziet dat het zo goed is. Ieders macht is be perkt tot zijn eigen terrein. On beperkte macht bestaat niet meer. Hebben andere culturen ook dergelijke processen als de ver lichting doorgemaakt? Of, als ze die niet hebben doorge maakt, zal dat dan nog gebeu ren? Zeker ten aanzien van de islam is dat een belangrijke vraag. De huidige situatie in de lan den van de islam biedt weinig uitzicht op verandering. Er heeft zich daar geen verlich ting in Europese zin voorge daan, en dat er zo'n verande ring op komst zou zijn gelooft haast niemand. Waarom is dat zo? In de landen van de islam q KL drie partijen, die met elkaar ld1 een gevecht op leven en dt verwikkeld zijn. Het gaat ortjtfi de heersende regimes in de hoofdsteden, om de islamiti sche godsdienstige leiders,, de fundamentalistische opp sitie die de zittende regering verdrijven wil. Het gaat er daarbij niet zachtzinnig aa toe. Dagelijks vallen er dode eid Wanneer de godsdienstige scl ders geconfronteerd worder i,d met hervormers van welke aard ook, laten ze die door ui regering he lu zwijgen op, ort gen. Inheijwv lang van de rust op konjorl termijn gen de regering de godsdiei ati stige leiden ui meestal hu zin. Inruil daarvoor si li nen de god le dienstige le exp ders de reg-; pe ringen in h: mei NS SEN strijd tegen jrvei fundament|e 1 listen. Europeane hebben vaa het gevoelt ze hier iets aan moeten doe MB Het is toch niet goed wanne ral bij onze buurlanden origine 11 gedachten op welk terrein 0 tvt door de politie de kop word ingedrukt, op verzoek van me ayatollah's met baarden Maar de buitenwereld kan niets bijdragen aan de oplo^NV sing van de interne aangek udi genheden van de islamitisd vis wereld. Westerse steun voor wat wij originele ideeën nor ira; men, bevestigt in de ogenv nd veel bewoners van het Mid den-Oosten dat die ideeëni Mat derdaad afstammen van de foute wereld van het verkeet wo de, onzedelijke Westen. Die stamboom staat in het islan 10: tische Midden-Oosten niet Ier? een goede reuk. De Franse islamoloog Gilles Kepel meent dat er ondank alles geen reden is tot somb heid. Volgens hem zijn deh dige immense interne coi ten tussen regeringen en mitische fundamentalisten juist het hoopvolle begin va een islamitische verlichting De Westerse verlichting be stond immers ook uit eem otische reeks intellectuele, soms bloedige aanvaring Wie hoopt er niet dat hij zal krijgen. ere ad» Ip h door Peter ter Veer utrecht - Praat een half uur met Catharijneconvent-directeur Guus van den Hout en gastcon- servator/ikonenexpert Désirée Krikhaar, en je weet dat er iets bijzonders aan de hand is in het museum. Hun enthousiasme is onstuitbaar en, gezien de ten toonstelling 'Schittering van de tsaren' met negentig iconen en vijftig andere voorwerpen uit het Novodevicij-klooster te Moskou, volkomen terecht .Afgelopen september bezoch ten wij het prachtige Novode vicij-klooster, een oase van rust in de Russische hoofdstad", be gint directeur Van den Hout trots zijn verhaal. „We hoopten een paar mooie dingen te krij gen, maar alle laden, kasten en depots werden geopend: we hadden het voor het uitzoeken. Zelfs het mooiste en historisch belangwekkendste stuk uit de collectie, de 17e eeuwse iconos- tase van tsaar Aleksej Michail- ovic, kregen we uiteindelijk mee. Onze collegae in Moskou zijn zeer genereus geweekt." Het Novodevicij-klooster (Nieu we Maagdenklooster) dateert uit 1524 en werd gebouwd in op dracht van grootvorst Vasilij III. Het kent een rijke historie, die mede werd bepaald door de vele tsarina's en tsarevna's - echtge notes en dochters van de Russi sche tsaren - die er, vrijwillig én gedwongen, verbleven. Zo sleet de kinderloze Solomonia., vrouw van Vasilij Hl, er de laatste jaren van haar leven. Maar ook de dochters van tsaar Aleksej - Ev- dokia, Ekaterina en Sofia - stier ven er als non en werden er be graven. Bij hun intreden in het klooster namen deze en vele ande re hooggeboren vrouwen tallloze kostbaarheden mee om hun so Bezoekers van het Catharijneconvent in Utrecht bewonderen een ikonenwand op de expositie 'Schittering van de tsaren'. Foto: ANP/Juan Vrijdag bere kloostercellen mee te deco reren. En wat zij meebrachten naar het Novodevicij-klooster is er nooit meer weggegaan. En dat is nogal bijzonder, gezien het feit dat ongeveer alle kloos ters en kerken na de Russische revolutie werden leeggehaald om er de musea in het Kremlin en elders mee te vullen. De pronkstukken van de ten toonstelling zijn zonder enige twijfel de iconen. Ze hangen niet keurig naast elkaar op ooghoog te aan de wand, maar zoals het eigenlijk hoort in rijen van on der naar boven. Precies zo wor den de iconen in Oost-Christe lijke kerken opgenomen in de iconostase: de wand die het al taar scheidt van de gelovigen in het schip van de kerk. De ico nostase van het zijaltaar van de kerk van de Moeder Gods van Smolensk, de centrale kerk van het klooster, omvat drie rijen prachtige, heldere iconen van, onder andere, heiligen en scè nes uit de levens van Maria en Christus. Behalve deze iconosta se zijn op de tentoonstelling vier zogenaamde graficonostasen te zien: beeldenwanden voor bo ven het graf van een overledene. Moeder Gods met Kind, Chris tus en heiligen die voor de over ledene belangrijk waren, komen in de graficonostasen veelvuldig voor. Veel van de iconen zijn versierd met schitterende edel stenen, email en parels. Alleen de zilveren bekledingen ('oklad') van de iconen zijn al kunstwer ken op zich. Veel van deze iconen werden vervaardigd buiten de muren van het klooster in de grote in ternationale kunstenaarsateliers in het Kremlin, de zogenaamde Wapenkamers. De nonnen in de kloosters hielden zich bezig met werken van barmhartigheid zo als het stichten van scholen, zie kenhuizen en weeshuizen. Naast deze sociale taken be steedden zij hun tijd aan het vervaardigen van religieuze bor duurwerken, die een rol speel den tijdens de liturgie. Zo is op de tentoonstelling een wonder schone, met zilverdraad gebor duurde doek te zien met, tegen een donkerblauwe achtergrond, de graflegging van Christus. Ook de 'pelena' - een liturgische doek vergelijkbaar met een icoon - van de Moeder Gods met Kind is indrukwekkend in zijn eenvoud. Minder eenvoudig zijn de litur gische gewaden van de kerkelij ke hoogwaardigheidsbekleders, die oorspronkelijk zijn geïnspi reerd op de feestgewaden van het Romeinse en later het By zantijnse hof. Naast een kazuifel en een tunica van fluweel, aan de kragen afgezet met parels en edelstenen, spant vooral het hoofddeksel van de bisschop de kroon. De bolvormige mitra van goudweefsel is bezet met glas, edelstenen, parels en een di P^r tiental zilveren gegraveerde quettes. Het is een en al pra en praal. En alsof het nogni genoeg was droegen de bis mof schoppen ook nog borstkn of borsthangers. De hanger Vrf staan uit kleine icoontjes v-F bijvoorbeeld Maria met Kir.fP, een heilige, soms uit hout? sneden. Deze zijn gevat ine j1 n of goud, gecombineerd meiflezi reis en edelstenen. Het mag duidelijk zijn dat ii ïe mooi vormgegeven en belit 5 zalen van het Catharijneco: schitterende objecten zijn zien. Maar er wordt óók eet spannend verhaal verteld: een uniek klooster waar vor lijke vrouwen onder saillant omstandigheden als nonne woonden, van waaruit polit werd bedreven en familievf werden uitgevochten. In da de klooster, filiaal van het S Historisch Museum aan hu ebt de Plein, wordt op dit mon) ner laatmiddeleeuwse kunst ui Catharijneconvent getoond is bijzonder, want erg beh^ met westerse christelijke is men er niet. Deze uitwis* heeft de contacten die al tu: het Catharijneconvent enh Staats Historisch Museuml stonden alleen nog maarvt sterkt. In Moskou spreekt n zich al uit voor verdergaan: menwerking en uitwissel^ een echt partnership. Direc Van den Hout zal er waarsc lijk alles aan doen om dieet tacten warm te houden. Hf „j" Staats Historisch Museum: Moskou heeft een collectie ena vier en een half miljoen ob| ,je n ten, waarin hij vast nog we! wil grasduinen voor een tet toonstelling in zijn Cathaif nur convent. pol Museum Catharijnecomf Lange Nieuwstraat 38, Utr fen. T/m 22 september. Opend^ t/m vr 10.00-17.00 uur, z*> 3nf zo 11.00-17.00 uur. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14