MEDIA
'Ik zit niet op bloed in beeld te wachten'
'We worden er mesjogge van'
4L Boulevard: hapklare roddels
oor de jongere doelgroep
Wetenschapper zoekt naar extremen
Jids helpt
llochtonen bij
eeldvorming
MF en MTV
evreden met
ieuwe opzet
Frits Sissing (Opsporing Verzocht) wil ooit nog eens van de showtrap afdalen
Blauwe oog belicht straatroof in eerste aflevering van nieuw seizoen
met het kiwidieet rè*
H DC 648
zaterdag 8 JUNI 2002
jrsum - Er moeten meer al-
itone deskundigen aan het
ird komen in programma's,
zei het bureau beeldvor
en diversiteit van de NOS
van Anders' deze week in
;um bij de presentatie van
namengids. Daarin staan
allochtone deskundigen
ield. Met de gids hoopt het
iau programmamakers en
sten aan te sporen meer
itonen als experts te zoe-
voor programma's en ko
en dat verder wordt
keken dan „altijd dezelfde"
skundigen.
let deze gids kunnen pro-
amm am akers niet meer zeg-
n dat ze geen juiste experts
inden vinden", aldus een
lorvoerder van 'Meer van An-
In september wordt de
is samengevoegd in een gro-
namenbestand op internet,
irslink. Daarin is ook de eerder
jaar door het bureau uitgege-
n namengids van vrouwenex-
irts verwerkt.
lversum/anp - De muziekzen-
rs TMF en MTV noemen de
uwe opzet van beide zenders
n groot succes. Het marktaan-
el van de sinds begin mei ver
luwde stations is in de doel-
iep gestegen met gemiddeld
procent. „We waren al blij
neest als het stabiel was ge
ven, dit hadden we niet ver-
cht", zegt woordvoerster V.
He.
marktaandeel van beide
iders opgeteld was in de pe-
de januari tot en met maart
procent in de doelgroep 13
34 jaar. In de maand mei
eg dat naar 3,1 procent. In de
angrijkste doelgroep (13 tot
jaar) steeg het aandeel van
naar 8,3 procent.
IF, dat sinds een half jaar deel
maakt van MTV Networks, is
1 mei vooral een interac-
iedium. Kijkers kunnen via
chatten met artiesten,
het versturen van een sms-
loen met prijsvragen en
bepalen welke- clips op het
erm verschijnen. Volgens
slaat de 'interactive
yground' aan bij de doel-
ep.
gelijks bezoeken 65.000 jon
en de internetsite en in de
and mei werden er gemid-
15.000 sms'jes per dag ge-
urd naar de zender.
Wie Frits Sissing (38), de opvolger van Nelleke van der Krogt, op maan
dagavond koel en zakelijk melding ziet maken van een gruwelijke
moordzaak in Opsporing Verzocht, zal niet direct vermoeden dat in
deze AVRO-presentator een creatief man met een artistiek hart
schuilt. Bij het aan strakke justitieregels gebonden programma Opspo
ring Verzocht voelt hij zich als presentator en eindredacteur als een vis
in het water, maar uiteindelijk wil hij toch wel een keer de showtrap
afkomen. „Met mijn zang- en musicalachtergrond zie ik mezelf na Op
sporing Verzocht niet direct richting NOVA maar eerder richting amu
sement gaan."
door Susanne van Velzen
Hilversum - Er zijn van die kin
deren die op hun zevende al
weten dat ze piloot willen wor
den, of brandweerman of televi
siepresentator. De meesten van
hen vinden zichzelf dertig jaar
later uiteindelijk terug achter
een computer op een bureau er
gens op de 'tigste' verdieping
van een kantoorkolos. Slechts
nog dromend van een grote
brand of een spectaculaire
vlucht. Toegegeven, Frits Sissing
heeft een computer en een bu
reau in een groot omroeppand,
maar staat ook elke maandag
avond als televisiepresentator
onder de warme lampen in de
studio. En dat is precies waar hij
als kleine jongen van droomde:
een plek in de spotlights.
Sissing, geboren in Groningen
en opgegroeid in Baarn, heeft
geen idee waarom hij al zo jong
gefascineerd was door theater
en televisie. „Het zat er gewoon
in. Als klein jongetje ging ik bij
de radio kijken in Hilversum. Ik
zat achter Joost den Draaijer en
bij de Soulshow van Ferry Maat.
Als Tavares opnamen maakte bij
Ferry Maat, kon mijn dag niet
meer stuk. Zolang ik me herin
ner heb ik al iets met muziek,
theater, tv en acteren. Ik wilde
dingen doen waarmee ik in de
spotlights zou komen. Iets op
mensen proberen over te bren
gen, leek me geweldig. Het
duurde tot mijn 32ste voordat ik
dat hardop durfde te zeggen.
Eerder had ik de kracht en de
moed niet om daar aan toe te
geven. Ik was bang dat mensen
zouden lachen."
En dus zette Frits Sissing zijn ar
tistieke aspiraties op een laag
pitje en ging na de middelbare
school terug naar zijn geboorte
stad Groningen om economie te
studeren. „Ik heb mijn studie af
gemaakt en ben keurig de mar
keting ingegaan. Eerst bij Dros
te. Dat werd later overgenomen
door Redband/Venco. Ik had
merken als Stophoest, King en
Rang onder me. Ondertussen
verhuisde ik naar Amsterdam en
daar begon het weer te kriebe
len. Ik had tijdens mijn studie in
musicals meegedaan en wilde
daar weer iets mee gaan doen.
„Redband sponsorde in die tijd
een musical van Jos Brink en
Frank Sanders. Frank vertelde
dat hij het amateurmusicalge-
zelschap Star had en daar ben ik
aan mee gaan werken. Ieder jaar
maakten we een nieuwe pro
ductie en in het laatste jaar
speelde ik de hoofdrol. Er zat
duidelijk ontwikkeling in en ik
kreeg steeds meer het gevoel dat
dit toch was wat ik wilde. Ik zag
mezelf niet tot mijn 65ste bij
Redband werken en in mijn vrije
tijd op het toneel staan. Dan zou
ik uiteindelijk niet tevreden te
rugkijken op mijn leven."
Natuurtalent
Frits Sissing gaf zichzelf vanaf
dat moment vijf jaar de tijd om
een nieuwe carrière op te bou
wen. Hij keek eens kritisch naar
zichzelf en constateerde dat zijn
zangtalent niet zo groot was dat
hij daar een ster in zou worden.
Acteren was wellicht iets voor de
verre toekomst en zo bleef het
televisievak over. Een vriendin
bij de Amsterdamse zender AT5
regelde een screentest en kort
daarna presenteerde Sissing het
nieuws op zaterdag. „De vrouw
die me aannam zei dat ze zo blij
was dat ik langsgefietst was. Niet
wetende dat ik drie maanden la
ter weer keihard van het scherm
gehaald zou worden." Frits Sis
sing lacht er achteraf hard om.
„Presenteren is toch een vak Je
moet wel een ongelofelijk na
tuurtalent zijn wil het zonder
begeleiding lukken. Ik werd daar
zo in het diepe gegooid. Om ze
ven uur live op zender en om
half acht ging het licht uit en
rende iedereen de studio uit om
weekeinde te vieren. Ik zat daar
dan nog helemaal bij te komen
en hoorde nooit wat. Het was
het klassieke verhaal. Om me
heen ontstond onrust en ilk had
Fr'rts Sissing: „De kijkers moeten mij wel geloven en betrokken vinden." Foto: Ton Kastermans
zelf niks in de gaten. Drie maan
den later werd ik plots van het
scherm gehaald. Dat is keihard,
maar ik had eraan geroken en
wist dat dit is wat ik wil. Hier ge
niet ik van. Ik zag, hoe gek het
ook misschien klinkt, groei."
Sissing besloot zijn 'hoe-kom-
ik-op-tv-offensief over een an
dere boeg te gooien. Hij bena
derde de tv-wereld vanuit zijn
eigen vak en kwam bij IDtv te
recht om een afdeling op te
richten voor commerciële tv-
producties. Na een paar maan
den belde AT5 met het verzoek
manager te worden van de afde
ling buitenproducties. „Daar
heb ik in een paar jaar tijd het
tv-vak van alle kanten leren ken
nen. Zo links en rechts liet ik
weer vallen dat ik graag wilde
presenteren. Ik ontmoette in die
tijd de latere AVRO-directeur Ad
's-Gravesande en hij dacht aan
mij toen door de ziekte van Op
sporing Verzochtpresentator
Dirk Kuin vervanging nodig was
voor de locatiefilmpjes in het
programma. 'Deze kans moet ik
pakken', dacht ik Het is de
AVRO, het is publieke omroep,
het is een succesvol program
ma. Het is geen call tv waar ik
begin."
Stotteren
In de luwte - Sissing deed een
jaar lang de camerarepetities
voor Opsporing Verzocht -
stoomde presentatrice Nelleke
van der Krogt hem klaar om
haar op te volgen. Begin dit jaar
was het zover en werd Sissing
het nieuwe gezicht van het op
sporingsprogramma van justitie
en de AVRO. „Om in het vak te
beginnen is het een uniek pro
gramma. Want het is qua pre
sentatie niet het meest ingewik
kelde programma om te doen.
Ik heb weinig eigen inbreng en
er kunnen niet veel onverwach
te dingen gebeuren. Het ergste
wat me kan overkomen is dat
een politieman begint te stotte
ren. Ik heb coachinglessen om
te werken aan mijn ademhaling
en uitstraling. Ik presenteer het
programma wat zakelijker en af
standelijker dan Nelleke, maar
er moet wel duidelijk emotie on
der liggen. De kijker moet mij
wel geloven en betrokken vin
den. Ik doe immers een beroep
op de kijker om te helpen bij het
oplossen van misdrijven."
Bij zijn aantreden als eindredac
teur had Sissing niet de behoefte
om drastische veranderingen in
het programma door te voeren.
„Opsporing Verzocht bestaat
twintig jaar. Het is een helder
format en nog altijd succesvol.
Er kijken elke maandagavond
tussen de 550.000 en 750.000
mensen naar de vroege uitzen
ding en nog eens 1 miljoen tot
1,5 miljoen mensen naar de late
uitzending. Zo'n 35 procent van
de zaken die wij in de uitzen
ding hebben worden dankzij
tips van de kijkers opgelost. Dat
succes van het programma zou
ik wel iets meer in de uitzending
willen laten zien. Iets meer dy
namiek in de studiosetting zou
geen kwaad kunnen. De tips ko
men nu ergens in Nederland
binnen en je zou als kijker het
gevoel moeten hebben dat die
rechtstreeks in de studio bin
nenkomen."
„Justitie is uiteindelijk de baas
over het programma. We zijn
een officieel opsporingsmiddel
voor ze. Zij brengen de zaken in
en hebben een grote zeggen
schap over de uitstraling en
sfeer van het programma. Daar
ben ik aan gebonden. Mensen
vragen mij vaak of ik van Op
sporing Verzocht niet liever een
programma als Peter R. de Vries
zou maken. Nee dus. Die be
hoefte heb ik niet. Onze recon
structies hoeven niet verder te
gaan en spannender te worden.
Ik zit niet op bloed in beeld te
wachten. We hebben een uitste
kende samenwerking met justi
tie. Ook ons doel is bewijsmate
riaal binnen te krijgen dat in een
rechtbank overeind blijft om tot
een veroordeling te kunnen ko
men. Dat lukt met onze formule
heel goed."
„Mijn drive om dit programma
te doen zijn de traumatische er
varingen die onschuldige men
sen beleven als ze slachtoffer
worden van een misdrijf. Dat is
verschrikkelijk. Natuurlijk heb
ben wij ook veel afrekeningen in
het criminele circuit in het pro
gramma, maar ook moorden op
mensen die nietsvermoedend
de deur opendoen en oog in oog
staan met iemand die op zoek is
naar geld en schiet Of mensen
die toevallig als passant betrok
ken raken bij een schietpartij. Ik
zit al te shaken als ik in de auto
aangehouden word door de po
litie omdat ik mijn gordel niet
om zou hebben, laat staan dat
er iemand met een geweer voor
mijn neus zou staan."
Sinds Frits Sissing bij Opsporing
Verzocht werkt, staat hij wat
minder onbevangen in het le
ven. „De kans dat je wat over
komt in Nederland is nog altijd
erg klein, maar het komt door
mijn werk wel erg dichtbij. Het
heeft wel invloed op me. Ik ben
wat alerter. Ik vraag mijn vrien
din als ze 's avonds op de fiets
stapt na een afspraak of ze even
belt. En mijn twee dochtertjes
zal ik straks niet zo gauw alleen
naar school laten fietsen."
Frits Sissing acht de kans klein
dat hij net als Nelleke van der
Krogt tien jaar lang bij Opspo
ring Verzocht blijft. „De heb het
nu verschrikkelijk naar mijn zin,
maar ik wil uiteindelijk toch een
keer die showtrap afkomen. Met
mijn zang- en musicalachter
grond zie ik mezelf niet direct
richting NOVA maar eerder
richting amusement gaan. Toen
ik met kerst het concert van
Robbie Williams in The Royal
Albert Hall op tv zag dacht ik
'oh, dit is het. Als ik dat ooit
eens een keer zou mogen doen.
Ik moet gewoon geduld hebben.
Het moment komt een keer."
Opsporing Verzocht, AVRO elke
maandag 19.00 uur en 21.58 uur
op Nederland 1, AVRO.
«RSUM - Afrika-kenner, we-
schapper, reisboekenschrij-
[en publicist Nick Middleton
is wel wat gewend. Eerder
|d hij tijdens een reis door
iüë gekidnapt, hij werd
"len in Mexico City, op-
it in Casablanca en be-
>fd in Moskou. Aanvankelijk
khet hem dus wel een aardig
vooral rustig idee: een boek
:r de fysieke beleving van de
ïdste en de warmste, de nat
ste en droogste plekken op aar
de. Toen zijn uitgever de Brit
meteen enthousiast op pad
stuurde, nam zijn geestdrift al
zienderogen af.
In de vierdelige documentaire
serie 'Going to Extremes' bij Na
tional Geographic Channel zien
we hoe zijn vier maanden du
rende queeste naar zo ongeveer
het einde van de wereld hem
zwaar valt. Want wat wil je, als je
met twee liter water en één mie
zerige maaltijd op pad word ge
stuurd voor een tocht van 48
uur op één van de droogste
plekken van deze aardbol, de
Atacame woestijn in Chili. In de
niet geheel komisch bedoelde
serie gaat hij voor de aflevering
'Heet' op pad in Dallol in Ethio
pië waar de gemiddelde jaar
temperatuur 37.8 graden is.
Middleton struint er rond in wat
ze daar zomer noemen: in mini
maal 54.4 graden Celsius reist
hij met 1500 kamelen door het
gebied.
Daarna reist hij af naar Siberië,
waar toevallig net een van de
koudste winters van de eeuw
losbreekt. Oymyakon is met -71
graden de koudste stad ter aar
de.
Monique Brandt
Going to Extremes, Nat Geo
graphic Channel, morgen, 20.00
>r Monique Brandt
sterdam - Verstokte rodde
rs opgelet! Vanaf 14 juni in de
ikels: NL Boulevard, een
uw roddelblad voor lezers
20 tot 45 jaar. 'Roddel zoals
del bedoeld is', zo luidt de
gan waarmee het blad de toe-
nstige lezers lekker maakt,
lenker Leo van Rooijen,
irmalig hoofdredacteur van
'current Story, denkt dat er
er een markt is voor de Ne-
landse evenknie van Britse
'Ibladen als The Sun. „De
itaande roddelbladen - Story,
ty, Privé en Weekend - lijken
maal op elkaar. Het pro-
'm is: ze maken geen keuze,
'ebben de ene week Katja
uurman op de cover, de
■k erna Wiüeke Alberti. Wij
'ten ons op een jongere doel-
ip, dus Wüleke Alberti is
ons niet interessant. Als ze
zullen we er heus
icht aan besteden, maar
blijft het bij."
lulevard, dat volgens de
:edacteur overigens niets
in heeft met het tv-pro-
1a RTL Boulevard, is naar
voorbeeld gewaagder en
'taler. Ook de politiek blijft
buiten schot. In de rubriek
Haagse Matras worden de
gen van politici nagegaan,
daarbij zijn wij niet van de
ekte termen." NL Boulevard
richt zich voor een belangrijk
deel op soapsterren, al blijft er
plaats voor BN-ers als Marco
Borsato, Albert Verlinde en Ed
gar Davids. „Soapsterretjes zijn
maar beperkt houdbaar, ze ko
men en ze gaan weer. Daar vul
je dus geen blad mee." Naast de
roddels is er plaats voor mode,
gezondheid, film, vakantie en
misdaad. Het uiterlijk van de
nieuwkomer wijkt sterk af van
de bestaande gossipbladen. NL
Boulevard heeft het formaat van
Vrij Nederland. Van Rooijen:
„De opmaak is ook geheel an
ders. Het is vooral véél, heel erg
onrustbarend veel."
Het eerste nummer van NL
Boulevard komt uit in een start
oplage van 150.000 exemplaren,
Van Rooijen hoopt op den duur
een oplage van 100.000 te kun
nen bewerkstelligen in een
markt waarin de oplages van be
staande roddelbladen gestaag
afkalven. „In een jaar of drie is
de totale oplage van de roddel
bladen teruggelopen met vier
honderdduizend. Waar zijn die
mensen gebleven? Deels is het
een financiële kwestie. Vroeger
kochten mensen drie bladen, nu
nog maar één. Daarbij gaan veel
lezers dood. In mijn tijd bij Sto
ry kwamen er voortdurend
rouwkaarten binnen. Hoe dan
ook, wij richten ons op de zwe
vende lezer. Verder is het: lek-
kcx, luc^ti" hapklaar en weg."
Oordoa: 'Ik heb alles en iedereen in mijn bed gehad
KE0EBUXD - MUI£ - FRMJWJ* - OUirSUiO
t 1
V ~*LM
T
InlinV 1
Patty: na ouwspEl
üll
nu CElbHing!
fjAi
Cover van het nieuwe misdaad-, seks- en roddelblad.
Hilversum - Je mobiele telefoon
die uit je auto wordt gestolen.
Een tas die door een jongen op
een razendsnelle scooter van je
schouder wordt gejat. Steeds
meer mensen hebben ooit te
maken gehad met straatroof. In
de eerste aflevering van Het
blauwe oog belicht de NCRV de
ze vorm van kleine criminaliteit.
Presentator Aart Zeeman: „We
worden er met zijn allen me
sjogge van. "Het aantal straatro
ven is in een stad als Den Haag
in drie jaar tijd verdrievoudigd.
De politie heeft er zijn handen
vol aan, blijkt vanavond in Het
blauwe oog. Een cameraploeg
van de NCRV volgde ruim vier
maanden het dagelijks werk van
de politie. Zo is te zien hoe een
vrouw in Den Haag bij het verla
ten van de kapper van haar tas
wordt beroofd. De politie is nog
geen vijf minuten na de overval
ter plekke, maar dat is vaak al te
laat. Met de verwarde vrouw en.
het camerateam achter in de
politieauto zetten zij de achter
volging in, maar de dader is in
geen velden of wegen meer te
bekennen.Bij een auto-inbraak
waarbij een mobiele telefoon
wordt gestolen, heeft de politie
meer geluk. Ze zijn toevallig in
de buurt als ze de melding bin
nen krijgen en hebben een dui
delijk signalement van de twee
daders. Even later kunnen ze, na
een achtervolging te voet, een
van de daders in de boeien
slaan en op het bureau afleve
ren. De gestolen telefoon komt
onder zijn kleren vandaan en de
jongen blijkt meer op zijn kerf
stok te hebben. Binnenkort
wordt hij voorgeleid aan de
rechter.In de studio praat pre
sentator Aart Zeeman iedere
week verder over het thema dat
in die aflevering wordt belicht.
Vanavond is dat Piet Jongenen
gel van het Straatroofteam in
Den Haag. Omdat dit probleem
in Den Haag met 2700 straatro
ven per jaar de spuigaten uit
loopt, heeft de politie een speci
aal team samengesteld. De poli
tie daar heeft door dat vooral de
kleine criminaliteit extra aan
dacht verdient en probeert dat
op deze manier op te lossen.
Een onschuldige overtreding óntaardt in een wild-westpartij. De NCRV heeft vier maanden lang de poli
tie gevolgd voor een nieuwe reeks van Het blauwe oog. Foto: NCRV
„Voor veel mensen is een bero
ving op straat heel aangrijpend,
ze verwachten dat de politie
daar iets aan doet", zegt Jonge
nengel. Het straatroofteam at
tendeert mensen erop niet met
hun mobiele telefoons te bellen
op de zogenaamde 'hotspots',
omdat je dan grote kans loopt
dat hij uit je handen wordt ge
grist. Ook is het belangrijk het
serienummer van de telefoon te
noteren, zodat de politie hem
makkelijker kunt opsporen.
„Televisie is op zijn sterkst als je
kan laten zien wat er gebeurt in
de wereld. En helemaal als je dat
dan ook nog kan analyseren. De
laatste maanden krijgt de jour
nalistiek vaak het verwijt dat zij
niet weten wat er speelt in het
land. Dat geldt voor dit pro
gramma in ieder geval niet",
zegt Aart Zeeman. Het Blauwe
oog is geen reality-tv met zwaai
ende sirenes en spectaculaire
achtervolgingen, maar geeft een
waarheidsgetrouw beeld van de
werkzaamheden van de politie.
„En dan blijkt dat er niet alleen
meer blauw op straat moet ko
men, maar ook dat het blauw
effectiever moet worden ingezet.
De politie is veel te veel tijd kwijt
met wat ik noem menselijk
wrakhout. Ze zijn een soort ver
edelde hulpverleners geworden.
Ze hebben veel te maken met
psychische gevallen die meteen
moeten worden doorverwezen
naar een hulpverlenende in
stantie. Maar dan blijkt dat de
politie urenlang bezig is met het
inschakelen van zo'n instantie.
Dat gaat ten koste van wat ze ei
genlijk zouden moeten doen."
Onderhandelen
Niet alleen de kleine dagelijkse
gebeurtenissen worden belicht
in de negendelige reeks, aldus
de presentator die normaal druk
is met Netwerk. Ze hebben bij
voorbeeld een aflevering ge
maakt, waarin gezag centraal
staat. „Omdat we in de gelegen
heid zijn de politie lange tijd te
volgen, kun je ook maatschap
pelijke kenteringen waarnemen.
Vroeger kon je onderhandelen
met de politie over een bekeu
ring. Nu is dat niet meer zo.
Door het zero-tolerancebeleid is
de politie krachtiger gaan optre
den en duldt vaak geen tegen
spraak meer. Daar moeten de
mensen erg aan wennen, heb
ben wij gemerkt" zegt Zeeman -
.De politie wordt vaak afge
kraakt. Als ze er voor je moeten
zijn, zijn ze nergens te beken
nen, maar als je fout parkeert
zijn ze haantje de voorste, vin
den veel mensen. Het is niet de
bedoeling do^pdeze serie be
grip te kweken voor de politie,
zegt Zeeman. „We belichten het
gewone politiewerk waar zowel
politie als publiek mee te maken
heeft. Juist de kleine criminali
teit, waar we met zijn allen gek
van worden. Het werk van de
agent in de wijk, hetgeen nu ook
een heet hangijzer in de politiek
is."Dat neemt niet weg dat Zee
man het werk dat de politie le
vert vaak knap vindt. „Bewon
dering is een groot woord, maar
als ik zie hoe tactisch politie
mensen vaak reageren, vind ik
dat wel goed. ja. Helemaal als je
hoort wat een agent op een dag
naar zijn hoofd krijgt geslingerd.
Ik had ze allang een klap voor
hun harsens verkocht."
Lieneke van der Fluit
Het blauwe oog vanavond,
NCRV, Nederland 1, 21.25 uur