LEIDEN REGIO Je woont hier net iets gezelliger dan in een gewone straat' Jit het Nieuws Initiatiefgroep Centraal Wonen zoekt versterking AAM HET WERK Centraal Wonen project vervult de eeuwige behoefte om bij een groep te horen ANNO 1902 ANNO 1977 zijn meestal van die kleine berichtjes in de krant. Over mensen naandenlang dood in huis liggen voordat iemand het in de ga- eeft. In het Centraal Wonen project aan de Zeelandstraat in Al- aan den Rijn is zoiets ondenkbaar. Daarvan is Annemarie Kooij, oner van het eerste uur, overtuigd. Niet dat de bewoners van de uizen de deur bij elkaar platlopen. Maar ze hebben net iets meer voor elkaar dan in veel 'gewone' straten. Je hebt bepaalde ritue- 1(1 v. van elkaar in de gaten. Ik weet bijvoorbeeld op welke dagen An- arie werkt", zegt Suzan Kastelein (30). „Als ik op die dagen haar ivoor de deur zie staan, dan loop ik even bij haar langs." Daar tbij dat de bewoners de zorg delen voor de gemeenschappelijke en de centrale ontmoetingsruimte. Het valt dus direct op als ie- d die volgens het rooster aan de beurt is, niet komt opdagen. 1 h-jil A*.l mo«f "tnurw etnfdpieMd. I» ImpnAk ah je irtf ><lb<Un V,. inw WvirV.' ATS a gfn [--o|Mmi -'i- '.U' -ivr^dWunm men in het project heeft ie Kooij (59) precies it wat ze ervan verwacht- ïoopt er dan ook oud te „Nou ja, oud wórden: ik P st il oud, maar ik wil hier eran blijven. Je woont hier net ie gr ezelliger dan in een gewo- aat. Ook Fie Westerweel n' iet zichzelf niet verhuizen. sLiji irniet nu mijn man is >en eden. Iedereen leeft zo met lige .ots van de bewoners van H'Jk ^-project aan de Zee- traat is de gemeenschap - e tuin, die met zijn paadjes lorkijkjes wel wat weg heeft Dedr en parkje. Buitenstaanders vaak versteld als ze de e oase van 1700 vierkante zien. „Je krijgt soms van die jaloerse reacties", zegt An nemarie. Dan wordt er gezegd: die tuin is zo groot, daar zouden meer mensen gebruik van moe ten kunnen maken dan alleen de bewoners. Ik zeg dan altijd: haal bij jullie huizen alle heggen en schuttingen weg, dan heb je hetzelfde! Want zo moet je het zien." De tuin was zeven jaar geleden een belangrijke reden voor Pau line van Tilburg (39) om aan de Zeelandstraat te komen wonen. „Ik woonde alleen met mijn zoontje op een flat. Hier heb je die heerlijke tuin. En ik hoopte in een omgeving terecht te ko men met artistieke mensen die openstaan voor elkaar. Meer dan mensen die van 9 tot 5 wer ken en daarna de deur achter zich dicht trekken." Aan de ver huizing naar de Zeelandstraat hield ze haar huidige vriend over, met wie ze samenwoont. „Hij had me geholpen met de verhuizing, maar hij blééf maar terugkomen voor allerlei klus jes." Ook Suzan Kastelein kwam aan vankelijk zonder partner. „Ik woonde op kamers en ik was het zat om alles te delen met an deren. Op een gegeven moment wil je je eigen douche en keu ken. Hier heb je én je eigen plek én de gezelligheid. Het is hier toch minder anoniem dan in een gewoon buurtje." Of Pauline nog lang blijft, weet ze niet. Jonge gezinnen vinden de woningen in het CW-project al gauw te klein, wijst de erva ring uit. Ze staat al ingeschreven voor een groter huis. Ze betreurt het dat ze genoodzaakt is om buiten het project te zoeken. „Heel veel bewoners hadden graag hier een groter huis willen hebben. Ik heb een zoon van dertien die toe is aan grotere ka mer. Ik zou de kamer wel willen doorbreken, maar dan hou je geen hobbykamer meer over." Suzan snapt wat ze bedoelt. Nu kan ze met haar vriend en kind nog goed uit de voeten in haar vierkamerwoning. Maar dat kan in de toekomst wel anders zijn. „Als ik ooit wegga, zal dat te ma ken hebben met de ruimte." Het Centraal Wonen project kent slechts vier wat grotere vijf kamerwoningen. „De bouw moest zo goedkoop mogelijk. Dat heeft gevolgen gehad voor de ruimte", weet Annemarie. Ze was ruim tien jaar geleden nauw betrokken bij de oprichting. Al eerder had ze samen met een groepje kennissen een poging gedaan om een Centraal Wonen project van de grond te krijgen, maar het initiatief strandde. „We hadden allemaal gezinnen. Niemand had er echt tijd voor." Tien jaar geleden kreeg ze een telefoontje van iemand uit het groepje van toen. De kinderen waren de deur uit, de tijd was rijp om het opnieuw te probe ren. Ook Annemarie was weer alleen („ik heb eerst mijn man de deur uit gedaan en toen gin gen de kinderen") en zag het helemaal zitten. Er bleek inmid dels een landelijke vereniging Centraal Wonen te bestaan, zo dat het groepje het wiel niet op nieuw hoefde uit te vinden. De vereniging adviseerde de groep om naar de gemeente en de wo ningbouwvereniging te stappen en contact op te nemen met kranten om bekendheid aan de plannen te geven. Wat de initiatiefnemers van meet af aan voor ogen hadden was een Centraal Wonen project in de buurt van het station, met individuele woningen, een geza menlijke tuin, een gemeen schappelijke ruimte en een paar verplichtingen, met de nadnik op 'een paar'. „We zijn verschil lende projecten gaan bekijken. Dan zie je allerlei gradaties, tot communes aan toe. Er zijn ook projecten waar mensen een au to delen of een wasmachine." Een commune wilden Annema rie Kooij en consorten per se niet. „Ons doel was te wonen in een buurtje met mensen die af en toe iets met elkaar onderna men. Wij hebben bewust geko zen voor privacy. Je moet je deur dicht kunnen doen als je het zat bent." Het begin was moeizaam. „Bij de gemeente vonden ze het maar een raar plan. Afdelingen gaan niet makkelijk overstag voor iets nieuws. Maar de wo ningbouwvereniging hadden we mee." Vier jaar zou het duren voor de eerste paal de grond in ging. Van het groepje van het eerste uur waren uiteindelijk al leen Fie en Annemarie nog over. Wel had zich een groot aantal nieuwe mensen bij hen aange sloten. „Je moet realist en idea list zijn om het vol te houden", zegt Annemarie, terugkijkend. „Het duurt jéren voor je resul taat ziet en je moet een hoop rotklussen doen." Dat het nieuwbouw werd, nam het groepje op de koop toe. „We hebben nog gezocht naar een oud gebouw, een oude school bijvoorbeeld, om ons te plan in te realiseren. Maar dat was niet te vinden." De vier bewoonsters kijken met veel genoegen terug op de eer ste jaren, toen het wemelde van de feestjes in de centrale ruimte en er door het aanleggen van de tuin een hechte band ontstond. - ZATERDAG 8 1UNI 2002 De gemeenschappelijke tuin is de trots van de bewoners van de Zeelandstraat. Links op de foto staat Fie Westerweel. Annemarie Kooij ont fermt zich over twee kinderen. Foto: Mark Lamers Fie Westerweel geeft toe dat ze ook moest wénnen aan de nieu we manier van wonen. „Je moet er echt in groeien, leren je priva cy te bewaken en 'nee' te zeg gen. In het begin voelde je je verplicht om te helpen in de tuin als je zag dat iemand bezig was, ook al had je geen zin." An nemarie Kooij vergelijkt de band tussen de bewoners met een fa milieband. „Natuurlijk kan je niet met iedereen hetzelfde overweg, maar het blijft je fami lie. We houden wel van elkaar." Er zijn van die periodes dat de centrale ruimte intensief wordt gebruikt voor bijvoorbeeld bar- avonden, vergaderingen, film avonden, een kookclub, of een paasbrunch. „Dan weer zakt het een tijdje wat in. Tot iemand weer met een idee komt." Als er een woning in het project vrijkomt, buigt een selectiecom missie die bestaat uit een aantal bewoners, zich over de aanmel dingen. Kandidaten die denken dat de vriendschappen hem in het Centraal Wonen project ko men aanwaaien en de hulp au tomatisch van alle kanten wordt aangeboden, komen bedrogen uit, stelt Pauline met klem. „Je moet hier niet komen wonen om verzorgd te worden. Je moet hier ook vrienden maken, net als in een andere straat." On danks de selectieprocedure komt het voor dat er mensen komen wonen die eigenlijk niet in de wieg gelegd zijn voor een centraal wonenproject. Suzan: „Ik heb een bewoner wel eens horen zeggen: er wórdt hier ook weinig georganiseerd. Maar het kwam niet in die persoon op om zelf iets te organiseren. Conflicten hebben zich de afge lopen zeven jaar amper voorge daan. „De conflictcommissie is slechts één keer in actie geko men, maar om nou te zeggen dat dat echt nodig was? Nee. Zo'n groot probleem was er toen eigenlijk niet", vindt Anne marie. Door veel met elkaar te praten over ergernissen en af spraken te maken, voorkomen de bewoners dat de boel esca leert. Onlangs is er een discussie geweest of je eikaars kinderen in de kladden mag grijpen. Afge sproken is dat een kind dat te ver gaat wel mag worden aange sproken. Pauline: „Maar als het niet helpt, dan ga je naar de ou ders toe." Nog zo'n punt: hoe ga je om met een bewoner die niets on derneemt, wel zijn schoon maak- en onderhoudstaken ver vult, maar zich verder niet laat zien? „Het is heel moeilijk om iemand die zijn huur betaalt en verder aan zijn verplichtingen voldoet, daarop aan te spreken" zegt Pauline. „In dat geval infor meren we alleen terloops. Zo van: joh, we zien je nooit." Annemarie Kooij is ervan over tuigd dat het Centraal Wonen ondanks de toenemende indivi dualisering toekomst heeft. „Er komen bij de landelijke vereni ging nog steeds aanvragen bin nen voor CW-projecten. Men sen hebben toch de behoefte om bij een groep te horen. Die behoefte is eeuwig." Judy Nihof uit de Leidsch DagbladAUCHIEVEN Charlotte Barltrop (26) uit Hereford, Engeland, circusartiest: /k kom uit een circus familie. Mijn vader was in Engeland directeur van een circus, mijn moeder verkocht de kaartjes. En dat zijn geen banen waarbij je aan het eind van de dag naar huis gaat. Je leeft als kind naast de tent, je speelt in de tent, je oefent in de tent. Op mijn zevende deed ik samen met drie andere kinderen mijn eerste acrobatiek-act, op mijn tiende hing ik in de trapeze. Er was eigenlijk geen ontsnappen aan dat ik in het circus terecht zou komen. Ik heb ook alles in het circus geleerd: jongleren, paardrijden, olifant rijden. Ik heb zelfs wel eens een downs- act gedaan. Nee, ik heb nooit op de circusschool gezeten. Als je opgroeit in het circus, is dat niet nodig. Wel ging ik van mijn twaalfde tot mijn zestien de naar kostschool. Daarna heb ik één jaar bij mijn vader in het circus gewerkt. Van mijn eerste geld heb ik een auto en een caravan gekocht in En geland mag je op je zeventien de auto rijden - en het jaar er op ben ik naar een ander cir cus gegaan. Ja, en nu zit ik overal. Vorig jaar heb ik een seizoen gewerkt bij een Zuid- Afrikaans circus en dit jaar heb ik een contract bij het Neder landse Magie Circus, waarmee we nog tot zondag in Leiden staan. Volgend jaar ga ik denk ik naar Australië. Het is geen probleem om ergens een con tract te krijgen. Dat wil zeggen: tot op zekere leeftijd. Als je er uitziet als een oud wrak, houdt het op. TEKST: RUUD SEP FOTO: JAN SCHEERDER Zaterdag 7 Juni LEIDEN - Uit het Jaarverslag van het gemeente-ar chief gedurende het jaar 1901. De tegenwoordige archivaris mr. KJ.C. Overvoorde deelt daarin o.a. mede: Voor een tiental jaren, toen ik nog slechts enkele maanden practisch op archiefgebied werkzaam was, voerde een historisch onderzoek mij ook naar het ar chief der Sleutelstad, waar ik door Mr. Dozy op vriendelijke wijze werd ontvangen in het statig ver trek der weeskamer op het stadhuis. Na afloop van mijn onderzoek gunde hij mij een blik in de bewaar plaatsen op de zolders, waar bergen van bescheiden in half duister wegschuilden. Groote kasten met veel donkere hoeken, een massa hout, groot brandgevaar en een dak met verscholen luchtopeningen, die wind, regen en sneeuw onvoldoende buitensloten. Een armzalige woning voor de belangrijk verzame ling gedenkstukken uit Leiden's roemrijk verleden en de rechtstitels van deze gemeente. Welk een verschil met thans, nu een speciaal ge bouw geheel naar de eischen der praktijk voor den dienst is ingericht. Deze verbetering werd mogelijk gemaakt door het ruim legaat van een verdienstelijk stadgenoot, doch dat dit legaat op deze wijze een nuttige aanwending vond, is ongetwijfeld voor een groot deel te danken aan mijn voorganger Mr. Dozy. Foto's In deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een e bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 UkV. Dagbladuitgever!j Damlate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstrant 82 te Leiden. IJ krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. ZOETERWOUDE - Met de ope ning van de bra derie op het Watertje beleef de Zoeterwoude één van zijn hoogtepunten in de viering van het 700-jarig bestaan. Dirk van Santhorst in hoogsteigen persoon kwam even overwip pen uit de grijze historie, om burgemeester Detmers en de burgers van Zoeterwoude te begroeten. Foto: Archief Leidsch Dagblad Woensdag 8 juni LEIDEN - Theo van Es, vroeger de gevierde zanger van de Leidse/Zoeterwoudse formatie 'The Shoes' is al enige tijd geleden aan een solocarrière begonnen, toen bleek dat er voor de groep niet meer genoeg werk was. De groep maakte aan het einde van de muzikale carrière nog de hit 'Face to Face', die een nummer-14 notering kreeg in de Nationale Hitpara de, maar de opvolger van dat nummer 'Make up your make up', waarvoor de groep, die aanvankelijk ont bonden was, weer werd geformeerd, leverde niet het gewenste resultaat op. In gezamenlijk overleg is toen besloten, dat zanger Theo van Es, de broers Jan en Henk Versteegen en Wim van Huis ieder hun eigen weg zouden gaan. Wim van Huis is inmiddels hele maal uit de muziek gestapt, terwijl de beide broers en Theo nog nauwe relaties met de locale (lees: Leidse) en nationale pop onderhouden. Zo waren Jan, Henk en Theo aan te treffen in de kleedkamers van de Leidse Schouwburg, toen de Voorschotense- /Leidsendamse formatie 'Earth and Fire' daar, in het kader van de K en O-Pinkstermanifestatie, een op treden verzorgde. Voorts spelen Jan en Henk nog veel gitaar en volgen ze de muziek van mensen als Peter Frampton. The Eagles en Stevie Wonder op de voet om helemaal bij te blijven. Theo reikte naar een top één notering in Portugal met het nummer 'Hello my love'. Maar daarna werd het wat stil om de Leidse zanger, die landelijke be kendheid had verkregen door zijn, op Joe Cocker en Ray Charles gelijkende, hese stemgeluid, waarmee hij nummers als Osaka', 'No money for roses', en 'Na Na Na' naar hoge hitnoteringen had gezongen. "De aanhouder wint", moet Theo gedacht hebben, toen hij in contact kwam met een Franse, in Parijs gevestigde muziekuitgeverij, die hem het nummer 'I got you' op liet nemen. Theo maakte de opnamen voor dat nummer in de Union Studio's in München met de studiomuzikanten, die ook altijd 'Boony M' op de plaat begeleiden. Begin mei werd de single op de markt gebracht en de pluggers van CNR en Joost den Draayer hebben er alles aan gedaan om de sin gel 'I got you' naar een hit te tillen. Maar het mocht niet lukken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 23