m KUNST CULTUUR 'Geluk is een fragiel begrip, het is zo weg' - chizofrene garderobe verraadt land in crisis 'De Vrek' ten onder aan obligate kletskoek ce-theater nu si Chart Stage leur Locale |™ïoetermeer irs moderne »t afgeblazen Nicci French en de alledaagse angst dat het zo kan misgaan R7 Leidse textielspecialist Gillian Vogelsang buigt zich over Iraanse kleding Reuters - Dee Dee Ramone, oprichters van de The Ramones, is gis- overleden. De 49-jarige s Glenn Colvin, zoals Jite naam luidde, is mo- I overleden aan overdosis Elf weken geleden wer- |e Ramones als eerste ind bijgezet in de Rock toll Hall of Fame in het caanse Cleveland. Met Sauwe en ongepolijste stijl n de in 1974 door vier s uit de New-Yorkse wijk s opgerichte Ramones ipiratiebron voor veel »se punkgroepen. Maar vloedrijk de Ramones ren, een grote doorbraak d ze nooit beleefd. De ines hielden er in 1996 jop. idam - Het Grace-theater msterdam Zuidoost heeft ïieuwe bestemming. De eken Music Hall (HMH) het theater de komende gmaanden exploiteren. Ier de nieuwe naam Pepsi (Stage wil HMH cabaret, cals en popconcerten gaan ïmeren. HMH huurt het van de gemeente die rcor 650.000 euro heeft ge- van. Ie vei 1 han hmeer - Het muiticuiture- ge'd tival Couleur Locale strijkt iar vu iterdag 29 en zondag 30 ju- 'd op, er in de omgeving van de i11 f ermeerse Dorpstraat. Een pnarkt, vlaggenparade, van de dans- en mu- jroep van het Centrum fschei ten Cultuur en een con- Mode ran Re-Play staan op het ho amma. Het festival is gra- egankelijk. Voor meer in- dJe la tie: info@promotiezoeter- steD ij i diei en leeft P gez ;n. Bi ithicht - De vorig jaar voor vat ik mber aangekondigde i ivoor moderne kunst in IECC in Maastricht gaat door. Het lukt de organisa- om voldoende kwalita- ïoogstaande galeries aan te binden. Het afblazen W\j volgens de organisatoren aken met de aanslagen op 9 ptember en de verslechte- I Je economische situatie. 'Mr. and Mrs. Sean French': „Bij ons doemen wel eens problemen op die bij andere huwelijken achterwege blijven. Foto: GPD/Harmen de Jong door Peter Kuijt Amsterdam - Het gastenboek van het schrijvershotel presen teert ze als 'Mr. and Mrs. Sean French', maar dat is 'definitely not right'. Nicci Gerrard (1958) kan haar agitatie nauwelijks ver bergen, maar haar echtgenoot Sean French (1959) grijnst wat voor zich uit. Schouderophalend: „What"s in a name?" Toch mag men zo langzamer hand wel beter weten. Sinds 1997 publiceert het tweetal on der de naam Nicci French best sellende literaire thrillers. In Ne derland alleen al zijn meer dan een miljoen exemplaren van hun titels verkocht. In hun boe ken spelen steevast vrouwen de lijdende dan wel leidende rol. Reden voor de Stichting CPNB, dat als thema voor de Maand van het Spannende Boek 'Zus ters in het Kwaad' koos, om het duo te vragen het traditionele geschenkboekje te schrijven. Het werd de novelle Verlies', een beklemmend verhaal over het echtpaar Rick en Stella, ou ders van twee kinderen, die hun vijfjarige zoontje verliezen bij een ongeluk. In tegenstelling tot eerdere buitenlandse geschenk- auteurs, die een oud ongepubli ceerd verhaal van de plank plukten, ging Nicci French spe ciaal voor de CPNB aan de slag. „Het is een guur sprookje", zegt Gerrard over Verlies'. „Een van de moeilijkste onderwerpen om over te schrijven is de dood van een kind. Zeker als je zelf een ouder bent. Het is te pijnlijk om daar aan te denken. Maar op hetzelfde moment dat we dach ten 'we kunnen er niet over schrijven', besloten we het toch te doen. Daar komt nog bij dat in Engeland naar aanleiding van de moord door twee kinderen op Jamie Bulger nog steeds de discussie speelt over de vraag op welke leeftijd kinderen verant woordelijk zijn voor hun da den." Gerrard, die twee kinderen uit een eerder huwelijk heeft en sa men met French nog twee dochters kreeg, vond het schrij ven van Verlies' een Tantalus kwelling. „Het is haast niet voor te stellen dat er iets verschrikke lijks met je kinderen gebeurt. Als ik het nu teruglees, krijg ik nog steeds de rillingen." Sinds kort ligt hun zesde boek 'De bewoonde wereld' in de winkel. Het is een thriller die - vooral in het begin - naar adem doet snakken. Een claustrofo bisch aandoend verhaal over een jonge vrouw die geblind doekt ergens gevangen zit. Ze kan zich niet herinneren wat er is gebeurd en voelt de dood in haar gezicht hijgen. Ze kan zich ook niet meer voor de geest ha len hoe haar leven eruitzag voor ze werd ontvoerd. Gerrard: „We wilden vanuit de duisternis be ginnen. De vrouw ziet niets, ze zit 'opgesloten' in haar eigen hoofd." French: „Niet wetende waar je bent en wat je is overko men, leek ons het meest beang stigende wat een mens kan ge beuren." Het zijn de simpelste ideeën die de beste boeken opleveren, weet French. „'De bewoonde wereld' kwam voort uit het spelen met het begrip duisternis. En 'Beze ten van mij' kwam voort uit de vraag: wat kan er met je gebeu ren als je op straat een volslagen vreemde tegenkomt voor wie je als een blok valt. Boeken die van een meer gecompliceerde intri ge uitgaan, vallen 'in the end' toch vaak tegen." In de laatste week van mei ging onder de titel 'Killing me softly' de verfilming van hun 'Bezeten van mij' in Nederlandse premiè re. De film werd door de meeste recensenten als 'weinig overtui gend' en 'zonder spanning' af geserveerd. Beschaafd Engels als ze zijn, beamen French en Ger rard het niet, maar je hoort ze denken 'het boek was beter'. French: „Men heeft het verhaal nu eenmaal van ons gekocht en er een compleet andere draai aan gegeven. Het is bizar om er naar te kijken. Het is net alsof ie mand in je huis is geweest en de meubels op een andere plaats heefl gezel." Op de totstandko ming van 'Killing me softly' had Nicci French geen invloed. „Maar we zijn nu wel bezig met het schrijven van een script ge baseerd op 'Beneath the skin' ('Onderhuids' in Nederlandse vertaling)", zegt Gerrard. Aanvankelijk stelde de uitgever Nicci French voor als een jour naliste, woonachtig in Londen. Dat er twee namen schuilgingen achter dit pseudoniem was op verzoek van zowel Gerrard als French, die wilden dat de lezer werd meegezogen door het ver haal in plaats van dat hij of zij uitvogelde wie welk gedeelte heeft geschreven. Afzonderlijk schrijven Gerrard en French ook boeken, maar hun toon verschilt hemelsbreed van die van hun alter ego. Hij: „Ik kan in mijn eentje niet de schrijfstijl van Nicci French benaderen. Maar zodra we aan het praten zijn over onderwerpen voor een boek, praten we meteen met de stem van Nicci French." Nicci French schrijft over gewo ne mensen, die onverwacht in uitzonderlijke situaties terecht komen en daarmee om moeten zien te gaan. Gerrard: „Wij wil len dat mensen hun leven als waardevol beschouwen. Het le ven mag iets kosten. Veel thril lers hangen van stoffelijke res ten aan elkaar. Op elke pagina wordt wel iemand over de kling gejaagd. Wij zijn daar niet in ge ïnteresseerd. Voor ons telt ieder leven." French: „Onze verhalen spelen zich af op de uiterst dunne lijn tussen een gelukkig leven en een leven dat afstevent op een absolute ramp. Hoewel we aan het eind toch allemaal dood gaan, willen we het normale le ven zo lang mogelijk vasthou den. Wij geloven niet zo in het Geschenkboekje Het geschenkboekje Verlies' wordt de gehele maand juni cadeau gedaan bij aankoop van ten minste 13,45 euro aan algemene boeken. De thrillers van Nicci French verschijnen bij uitgeverij Anthos. Het schrijversechtpaar komt deze maand drie dagen naar Neder- scenario dat je leven vergald kan worden door kwaadaardige cri minelen die de wereld overne men. Maar we zijn lichtelijk pa ranoïde dat de balans zo gauw kan doorslaan naar totale misè re." Gerrard: „Vooral tijdens on ze gelukkigste momenten is er die alledaagse angst dat het zo kan misgaan. Geluk is een fra giel begrip, het is zo weg. Men sen denken dat ze hun leven on der controle hebben. Ze betalen hun hypotheek, belasting, teke nen contracten. Ze denken dat ze hun leven kunnen managen. Maar er hoeft maar een klein kinkje in de kabel te komen, of ze maken amok en verpesten het." French: „Daarom is geluk zo kostbaar." land voor een boekhandels- tournee: donderdag 20 juni bij Fanoy (Middelburg) en Kooy- ker (Leiden), vrijdag 21 juni bij Haasbeek (Alphen a/d Rijn) en Los (Bussum) en zaterdag 22 juni bij Heinen (Den Bosch) en Scheltema (Amsterdam). Samen leven, samen schrijven. Hoewel ze al zes thrillers samen zijn, heeft Nicci Gerrard ooit wel eens de vrees geuit dat de gesel van de tekstverwerker wel eens hun huwelijk zou kunnen tref fen. Gerrard: „In een 'normale' gezinssituatie hebben man en vrouw ieder hun eigen wereld. Ze gaan 's morgens de deur uit om hun eigen dingen te doen en komen 's avonds weer samen. Wij hebben geen gescheiden werelden. Samenwerken is aan de ene kant fantastisch, maar geeft ook wel eens complica ties." French: „Bij ons doemen wel eens problemen op die bij andere huwelijken achterwege blijven. We zitten vaak genoeg vast met een boek, wat weer ru zies tot gevolg heeft." Gerrard: „En dan kan je je nergens ver bergen." Samen leven, samen schrijven, samen promotie doen. Rest tot slot de prangende vraag: wie zet de handtekeningen tijdens sig neersessies? French: „Dat doen we beiden. Vroeger schreef Nic ci 'Nicci' en ik zette er French achter." Gerrard: „Maar ik ben links- en Sean is rechtshandig, dus dat botste al snel. Nu doen we het met twee namen." vrijdag 7 juni 2002 Slechts negen producties in noodeditie van Holland Festival amsterdam/anp - Het Hol land Festival begint vandaag voor de 55ste keer. Met slechts negen producties is het festival dit jaar een stuk kleiner dan in voorgaande ja ren. In 2001 presenteerde het festival 35 producties. Lange tijd was onzeker of het festival subisidie zou krijgen voor de komende jaren. De organisatie kon daarom voor 2002 minder theatergezel schappen, orkesten en regis seurs boeken. Maar volgens een woordvoerster zijn de negen nationale en interna tionale producties van hoog staande kwaliteit Festivaldi recteur I. van Hove vergelijkt het programma met een röntgenfoto: „Je ziet de bot ten, maar niet het vlees." Het evenement duurt tot 21 juni. Vanavond opent het fes tival in de Stadschouwburg met het toneelstuk 'Alketis' van Euripides. De Zwitserse regisseur Jossi Wieier be werkte deze klassieke trage die tot een hedendaagse mu ziektheatervoorstelling, „Wie- Ier interpreteert deze mythi sche klassieker als een bur gerlijk drama, waarin vooral intermenselijke relaties cen traal staan", zegt de woord voerster. De Müncher Kam- merspiele speelt de bewer- king. Ook is een 'video-opera' te zien van componist Steve Reich en videokunstenares Beryl Korot. 'Three Tales' gaat over drie grensover schrijdende gebeurtenissen die de groei van de technolo gie in de twintigste eeuw markeren: het neerstorten van de zeppelin Hindenburg in 1937, de atoomtesten op het atol Bikini in 1946 en het gekloonde schaap Dolly in 1997. „De opera is een per fecte synthese tussen beeld en muziek", aldus de woord voerster. Andere voorstellin gen komen onder meer van het Zuidelijk Toneel Hollan- dia, De Nederlandse Opera en het Nederlands Blazers Ensemble. Voor alle voorstel lingen zijn nog kaartjes be schikbaar. Het Holland Festival dreigde vorig jaar een aanzienlijk deel van zijn subsidie te verliezen op advies van de Raad voor Cultuur. De raad vond dat het festival bevlogenheid miste en als los zand aan el kaar hing. Nadat het bestuur van het festival was afgetre den en de organisatie ver nieuwing van de program mering beloofde, draaide staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) bij. Tot en met 2004 krijgt de organisatie meer dan 5 miljoen euro subsidie van het Rijk en iets minder dan 2 miljoen subsidie van de gemeente Amsterdam. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: De Vrek van Molière door Het Nationale Toneel. Regie: Karst Woudstra. Spel: Gees Linnebank. Camilia Blereau, Pieter van der Sman e.a. Gezien: 6/6, Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 11 t/m 13/6, Koninklijke Schouwburg. Den Haag. De vergelijking dringt zich als vanzelf op. Vorige week don derdag speelde het Belgische Theater Zuidpool de tragedie 'Britannicus' van Racine in de Schouwburg - gisteren Het Nationale Toneel de komedie 'De Vrek' van Molière. Twee Franse stukken uit de ze ventiende eeuw en allebei, in zekere zin, even gedateerd. Maar waar de Belgen 'Britan nicus' aangrijpend tot leven brengen, slaan de Nederlan ders 'De Vrek' dood. In de re gie van Karst Woudstra wordt het klassieke stuk (de oerversie is zelfs van de Romeinse ko medieschrijver Plautus) een stoffige dijenkletser met ver keerd geplaatste scabreuze ac centjes en zonder veel visie. Het programmaboekje spreekt van verheerlijking van alles wat jong is en minachting van de ouderdom, maar dat is obligate kletskoek. Bovendien gaat die ondiepe gedachte ten onder in het slechte spel van nota bene de jonge spelers. De verliefde broer en zuster, die hun vrekkige vader moeten overhalen hen te laten trou wen met een geliefde van hun eigen keuze - waarbij de vader zich ook nog eens opstelt als rivaal van de zoon - hebben al leen hun jeugd mee. Verder zijn het kleurloze harken, die met gemak door de oudjes weggespeeld worden. Je voelt het al direct bij het be gin. Wie al in de eerste scène speelt met stemverheffing, komt aan het opbouwen van een intrige niet meer toe. Ze wijden zich helemaal aan wat er staat, maar aan wat daaron der zit komen ze volstrekt niet toe. Daardoor blijft het buiten kant. Met uiterste krachtsin spanning wordt er getild, maar het stuk komt niet van de grond. De lichtheid komt in het begin vooral van Gees Linnebank, als de van ouderdom en gie righeid krakende schriep. Dat is een maniertje, en hij scheert op het randje van schmieren, maar hij doet het met zoveel gemak en zoveel bedrevenheid dat het bepaËd het aanzien waard is. Later krijgt hij assis tentie van Camilia Blereau, als de koppelaarster, die de vlees geworden hypocrisie met ver ve gestalte geeft. En van Wim van den Heuvel, die als de fat terige en laconieke doodge waande vader van de beide uitverkoren geliefden het stuk op het nippertje een doldwaas en onwaarschijnlijk happy end bezorgt. Vooral in dat einde is Linne bank mooi, verwezen mompe lend: 'Maar eerst mijn kistje terug', beroofd van al zijn illu sies en uitzichten, met alleen nog die fixatie op zijn geld om zich aan vast te klampen. Maar die tragische lijn wordt door de schreeuwerige jeugd aan het zicht onttrokken. De tragiek van de vrek steekt ner gens bij af. ieuw leuw kli moe rd. W het h Rody van der Pols word and ii N - Kleren maken de man. ivrouw uiteraard. Naar een 1 P35 itatiegesprek trekje nu een lx 'e*s anders aan dan naar is testje. Een leren, met but- ond.i ;raaf id nu en. gem naar Gen behangen jasje geeft een re boodschap af dan een icj^ kostuum. Kortom, kleding aden entiteit zijn nauw met elkaar bijfl «den. en v zetti s het nu en zo was het ook uit vt t in het Perzië - tegenwoor- nodigf ran - van de negentiende Textielspecialist Gillian bes! Isang houdt een lezing over e had nderwerp, aanstaande zon- in het Rijksmuseum voor enkunde in Leiden. De le is een voorschot op een dat op 20 en 21 juni tgehouden. tv dit congres over Perzische rorde ing en identiteit in Leiden :ft, is geen toeval. Uit end in de depots van het kTKÉ6 volkenkundig museum zich de grootste collec- legentiende-eeuwse Perzi- 15, kleding buiten Iran. Ruim eeuw geleden kocht het Yijeum de gigantische verza- g pja ng van Albert Hotz, een Ne- begel todse zakenman die de •elnai 'en voor een internationale -) op ^stelling in Amsterdam ;erdf^racht. rnmense collectie vormt een van informatie over het naamde Qajar-tijdperk, ver- "id naar de machtigste fa- fvan die periode. „Veel van pken die wij in ons bezit ton, zijn in Iran niet meer te ;n", zegt Vogelsang, ver ton aan het in Volkenkunde Gillian Vogelsang: „Nog vijf a tien jaar en dan is alle traditionele klederdracht verdwenen." Foto: Dick Hogewoning ondergebrachte Studiecentrum voor Kleding van de Islamitische Wereld. „We bezitten exempla ren van de kleding van monni ken, handelaren, ambachtslie den, noem maar op. Helemaal compleet. Winter- en zomerva- riant." Wie de kledingcollectie bestu deert, stuit op een land in een identiteitscrisis, zegt Vogelsang. „Het land bevond zich in een 'tussenperiode'. Het was inge klemd tussen de middeleeuwen en de moderne tijd." Ter illu stratie toont de textielspecialiste een prent van een sjah (koning) uit het begin van de negentien de eeuw. De man is zwaar be hangen met juwelen en goud, zoals het een oosterse vorst be taamt. De sjah van enkele gene raties later, tweede helft negen tiende eeuw, heeft zich in een westers militair uniform gehe sen. De schizofrenie van het negen- tiende-eeuws Perzië komt ook duidelijk tot uiting in de 'gemix te' garderobes. Een soldaat bij voorbeeld, gekleed in een wes terse militaire broek, daarboven een vlinderdasje, gecomple menteerd door een traditioneel lang gewaad. Ook pasten de Perziërs de westerse kleding naar hartelust aan de lokale voorkeuren en gewoontes aan. De Engelse frock coat bijvoor beeld. Met de split van dit jasje hadden de Perziërs weinig op. Om de vrije blik die dit modeac cessoir op het achterwerk gunt te voorkomen, maakten de loka le kleermakers de overlap tussen de twee splitdelen uitzonderlijk groot. Een andere onverwachte, wes terse verschijning in het negen- tiende-eeuws Perzië is de ge plooide minirok. „Deze werd door een van de sjahs geïntro duceerd", vertelt „Die was tijdens een bezoek aan een balletvoorstelling in Europa zo onder de indruk geraakt van de korte rokjes, dat hij alle vrou wen aan het hof opdroeg die voortaan te dragen. Tegen alle verwachtingen in wordt de 'minirok' ook in het huidige Iran nog gedragen. Hoe lang de vrouwen van deze geïso leerde bevolkingsgroepen dat nog zullen doen, is echter de vraag. Want ondanks het geheel eigen karakter van dit islamiti sche land laat de globalisatie zich ook hier gelden. Nog vijf a tien jaar en dan is alle traditio nele klederdracht verdwenen, denkt Vogelsang. Om deze voor het nageslacht te bewaren, is zij met haar echtgenoot, conserva tor bij Volkenkunde, de afgelo pen drie jaar zes keer naar Iran afgereisd om kleding te verza melen. Inmiddels telt de collec tie van haar onderzoeksinstituut zo'n duizend exemplaren. In dit licht bezien, is er duidelijk een parallel tussen het Perzië van de negentiende-eeuw en het Iran van vandaag de dag. Want ook nu bevindt het land zich weer in een cruciale over gangsperiode. Na jaren van iso lement kruipt het langzaam uit zijn schulp. Reden te meer om juist nu de Iraanse cultuur en geschiedenis onder de aandacht te brengen, vindt Vogelsang. „Hopelijk kunnen we op deze manier een kleine bijdrage leve ren aan betere betrekkingen tus sen Iran en het westen." Zondag 9 juni houdt Gillian Vogelsang tussen 15.00 en 16.00 uur een lezing over Iraanse kleding in het Rijks museum voor Volkenkunde, Steenstraat 1, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19