GELOOF SAMENLEVING Ontslag voor pedofiele priesters VS De bedruipingen des Geestes ontworsteld K Franciscus inspirator bij het redden van 'partner aarde' Haat zaaien mag Pleidooi voor nieirvb katholiek concilie Maarten 'tHart De bril Kerk wil vertrouwen herwinnen Bijna- heilige van ae armen art EJÜÏ13 iwd m TAMARAH BENIMA Europese kerken buigt I zich over globalisering J Maarten 't Hart betwist voor de laatste keer de Heilige Schrift donderdag 6 JUNI 2002 door Wiebe van der Hout Franciscus van Assisi werd door de huidi ge paus uitgeroepen tot patroon van de ecologen. Koos Leemker mag zich doctor in de theologie noemen, na een studie naar de betekenis van de heilige van acht eeuwen geleden voor de strijd te gen de milieucrisis van nu. De mens, vooral de westerse, moet weer partner van de schepping worden in plaats van haar uit te buiten. Als voorbeeld voor die houding schuift Koos Leemker uit Wijchen de heilige Franciscus van Assisi (1181 of 1182- 1226) naar voren. De oud-onderwijzer promoveerde deze week op 'Een mens te zijn op aarde in deze wereldtijd', over Franciscaanse spiritualiteit tegen 'de tijdbom van milieudegradatie'. Franciscus, befaamd om zijn dieren liefde, zette de mens op gelijke hoogte met de natuur. „Rentmeesterschap ging hem niet ver genoeg. Dan staat de aarde nog steeds puur ten dienste van de mens", aldus de 66-jarige Leemker. „Hij sprak van zuster moeder aarde. Zelfs over de planten, de elementen en de planeten drukte hij zich uit als over broeder en zuster. Je wilt toch niet dat je partner te gronde gaat?" Het wekt verbazing dat Leemker met een figuur uit de dertiende eeuw komt om de moderne crisis aan te pakken. Maar milieuproblemen zijn volgens hem zo oud als de mensheid. Hij noemt als voorbeeld de ecologische en culturele catastrofe op het Paaseiland. De bevolking, van nul tot twintigdui zend gegroeid, putte tussen de zesde en zestiende eeuw het palmeneiland uit. De eerst bloeiende landbouw lever de te weinig voedsel op en het eiland werd volledig ontbost. Het liep uit op hongersnood en burgeroorlog. Het is volgens de promovendus uit Wij chen wrang dat het christelijke Westen grotendeels verantwoordelijk is voor de milieucrisis. Het ging mis met te grote dominantie van de natuurwetenschap pen en de industrialisatie. Groei-eco- nomie en kapitalisme zijn volgens hem 'bijna een religie' geworden. „Wij knie len voor de wegwerpcultuur. Niemand zit op ecologische rampen te wachten, maar de kernramp in Tsjernobyl bij voorbeeld heeft ons niet echt wakker geschud." Nederland gebruikt vier keer de milieu leefruimte die het qua bevolkingsom vang zou mogen benutten, de Verenig de Staten zelfs acht keer. „Gelukkig zit ten vele andere landen ver onder hun ecologische voetafdruk. Anders zouden we aan vier aardbollen niet genoeg hebben voor ons voedsel. Als ontwikke lingslanden ons consumptiepatroon overnemen is de ramp compleet." Hoewel geen barricadenman is Koos Leemker sinds begin jaren negentig ac tief op gebied van milieuspiritualiteit. Hij is lid van de rooms-katholieke werkgroep Zorg voor de schepping en vertegenwoordigt zijn kerkgenootschap ook in een milieucommissie van de landelijke Raad van Kerken. Als zoon van een smid in Franeker maakte hij in de plaatselijke Francis- cusparochie al kennis met het gedach tegoed van Franciscus. Die inspireerde hem als twaalfjarige het kleinseminarie in Megen te bezoeken en na het gym nasium voor de priesteropleiding te kiezen. Het celibaat was hem echter een te groot offer, waardoor hij in het onderwijs terechtkwam. In de Franciscaanse spiritualiteit ziet hij een ideaal spiritueel fundament voor de milieubeweging. „Hij was een echt aarde-wezen, trok de wereld in in soberheid en armoede in plaats van voor het klooster te kiezen. Tijdens zijn leven had hij al duizenden volgelingen en goede contacten met bijvoorbeeld moslims. De Franciscaanse Beweging van nu is heel actief voor het milieu en de vrede, bijvoorbeeld in Joegoslavië en in de Geboortekerk in Jeruzalem." Leemker beveelt in zijn boek aan in on derwijs, gezin en kerk meer aandacht te geven aan een milieuvriendelijker leef stijl met hergebruik, energiezuinigheid en afvalscheiding. „Een totale omme zwaai lukt niet. Milieubesef moet indi vidueel beginnen en met bondgenoot schappen groeien." Ook spant hij zich in voor een module milieuspiritualiteit in de Nijmeegse theologische oplei ding. Zijn doctoraalscriptie zal ook die nen als basis voor een bisschoppelijke brief over het milieuvraagstuk komend najaar. washington-rtr/dpa - De Ame rikaanse bisschoppenconferentie wil dat de paus geestelijken die zich schuldig maken aan seksueel misbruik van minderjarigen uit hun ambt zet. Priesters die zich in het verleden meer dan eens ver grepen aan kinderen moeten ook ontslag krijgen. Dit staat in een conceptrapport dat de ruim driehonderd Ameri kaanse bisschoppen volgende week tijdens een vergadering in Dallas bespreken. Het rapport stelt verder voor dat bisdom men voortaan alle beschuldigin gen van misbruik met minderja rigen melden bij de politie en dat ze hun excuses maken aan de slachtoffers. Het rapport en de vergadering moeten uitein delijk leiden tot een 'Handvest voor de bescherming van kinde ren en jongeren'. De Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten staat de laatste maanden onder grote druk door een aanhoudende stroom be schuldigingen van seksueel mis bruik door priesters. Ook liggen sommige (aarts)bisschoppen onder vuur, omdat ze priesters die zich aan minderjarigen had den vergrepen de hand boven het hoofd hielden. Met het handvest hopen de bisschoppen het vertrouwen van de gelovigen te herwinnen. Paus Johannes Paulus II ont bood de Amerikaanse kardina len in april in het Vaticaan voor een topberaad over de crisis in de Amerikaanse RK-Kerk. In het slotvoorstel van deze bijeen komst adviseerden de kardina len de bisschoppenconferentie al om priesters die zich vergre pen aan minderjarigen uit het ambt te zetten. De kardinalen spraken zich toen niet uit over het voorstel om priesters na een eerste geval van misbruik al te ontslaan, het zo geheten 'zero tolerance'-beleid. In het conceptrapport dat de bisschoppen volgende week be spreken, staat dat geestelijken na een misstap nog een tweede kans krijgen. lima - Esther Colonia, 85 jaar, toont een foto van haar zus Sari- ta. Die geniet de status van bijna- heilige onder de arme bevolking van Peru sinds haar dood in 1940. Een vrouwenorganisatie die haar naam draagt heeft naaiateliers opgericht die vrouwen in staat stelt hun levensomstandigheden te verbeteren. Esther begint elke dag met een bezoek aan de ge denkplaats van haar zuster, waar ze kaarsen verkoopt aan talloze Sarita-aanhangers. De kaarsen brengen volgens de aanbidders, afhankelijk van de kleur, een ge zond gestel, geluk of werk. De onzichtbare kracht van de heilige kan zelfs worden ingezet om wraak te nemen. Foto: Silvia Izquierdo. door Silvan Schoonhoven warmond - Maarten 't Hart is met zijn kruistocht tegen de Hei lige Schrift nog geen steek opge schoten. De Warmondse schrijver beklaagt zich erover dat de kerk klokken op zondag nog altijd lui den sinds het verschijnen van zijn 'Wie God verlaat heeft niets te vrezen; de Schrift betwist'. Daar om ligt nu een tweede, nog kwaadaardiger boek in de winkel, vol lastige vragen aan het chris tendom. Met 'De bril van God; De Schrift betwist II' zet 't Hart op nieuw zijn fileermes in het heilige boek. Voor de laatste keer. Een gereformeerde opvoeding is, op het meemaken van een Wereldoorlog na, voor een schrijver een goede investering. Jan Wolkers en Freek de Jonge zijn maar twee voorbeelden van de vele rancuneuze dominees zonen die Nederland rijk is. Maar niemand van hen spant zich zo in om de calvinistische nestgeur van zich af te spoelen als Maarten 't Hart. Zijn methode is bekend. Figuur lijke interpretaties van de beide Testamenten zijn aan 't Hart niet besteed. Hij neemt elke tekst letterlijk en voert die door tot in zijn absurde consequen ties. Hij stelt vragen die alleen een irritant kind kan stellen. Zo'n kind was hij ook, vroeger. Als je de verhalen over zijn jeugd mag geloven, bedierf hij de sfeer op menige zondags school of catechesatie met vra gen als 'waarom heeft God de malariamug geschapen' of 'als God zag dat zijn schepping goed was, hoe komt het dan dat zo veel mensen een bril op moe ten'. Niet dat de kleine 't Hart genoe gen scKtep in het torpederen Christus draagt het kruis, detail van een schilderij van Hieronymus Bosch van wat verder iedereen voor onfeilbaar waar aannam - zoals hij daar nu in zijn boeken dui delijk wel genoegen in schept. Vragen als 'waarom staan er twee verschillende, elkaar tegen sprekende scheppingsverhalen in Genesis?' of 'Waarom jaagt God in het Oude Testament toch zoveel onschuldigen de dood in?' zaten hem destijds ^werkelijk dwars. Nachten lang bladerde het gereformeerdefun- getje in zijn Statenvertaling op zoek naar een verklaring. Hij hield er in elk geval een feno menale bijbelkennis aan over. En nu, jaren later, een onge neeslijke wrok tegen het chris tendom. Want de bezorgdheid en verontrusting uit zijn jeugd zijn omgeslagen in eén haat je gens de Schrift die 't Hart niet onder stoelen of banken steekt. Hij spreekt van een 'duister en gruwelijk boek', noemt de Cl i van het Oude Testament 'wreed, barbaars en misdadig' en Jezus 'erger dan Milosevic'. Waarom hij dat vindt, daar neemt hij in 'De bril van God' 52 hoofdstulcken de ruimte voor. „Eén ter overdenking voor elke zondag van het jaar, net als de Heidelbergse Catechismus." Geen aspect van de bijbel blijft onbesproken, van de rol van de hond in het Woord tot de wan kele bijbelse grond onder de liek uit zijn jeugd. Alleen al het feit dat hij het blijkbaar nodig vindt boek na boek aan het christendom te wijden, verraadt dat. Wat van 'De Bril van God' meer maakt dan een zeurderig dramgeschrift, zijn de soms ont roerende verwijzingen naar al dat moois van vroeger, 't Hart hield aan de verplichte kerkgang bijvoorbeeld zijn liefde voor kerkorgels over. Maar ook de psalmen en de plechtige Tale Kanaans hebben hem niet meer losgelaten. „Dan, ja eerst dan komt een mens wenend en hui verend terecht onder de borg- mantel van de Here Jezus, en mag hij hopen eenmaal mee te mogen zingen in het koor der bloedgekochten, onder de eeu wige bedruipingen des geestes, die blaast waarheen Hij wil." Een typisch calvinistische kans elformulering als deze raakt de afvallige schrijver nog altijd in de ziel. Toch beschrijft 't Hart zichzelf als iemand die 'uit de machtige eikenboom van het christen dom is afgedaald'. Hij staat daar 'nu al decennialang met een vuistbijltje op de taaie wortels ervan te hakken.' Onverstandig, bedenkt hij zich nu. Beter had hij als een Den Heyer of een Kuitert tussen de bladeren kunnen blijven zitten om 'af en toe een een takje weg te snoeien' of 'een bloem in de knop te breken'. Kortom, om de boel van binnenuit te verzieken. Want 'schrijft Kuitert een boek, dan blijft de gereformeerde we reld maandenlang totaal ontre geld'. Vergeleken bij deze twee om streden theologen moet Maar ten 't Hart zich wel een roepen de in de woestijn voelen. Dat ge weeklaag van buiten zal daarom na dit hatelijke boek voorgoed verstommen, want, zo schrijft hij, 'mijn kleine kruistocht tegen het christendom beschouw ik als geëindigd'. Nederland kan zijn borst nat maken. De beslissing van het openbaar ministerie om de klacht van Spong en Hammer- stein in de prullenmand te gooien, gaat nog veel ellende veroorzaken. De beslissing om niet te ver volgen zou wel eens een Pyr- rhusoverwinning kunnen blij ken te zijn voor de journalis ten, columnisten en politici die nu opgelucht ademhalen. De redenering van het openbaar ministerie zou namelijk ieder een schrik moeten aanjagen. Haat zaaien is bij Nederlandse wet verboden. Maar, zegt het OM, dat geldt niet als het gaat om poli tieke overtui gingen. Met andere woor den: haat zaai en tegen poli tieke overtui gingen mag. Haat zaaien te gen neonazisti- sche opvattin gen zal bijna iedereen toe met min of meer dezelfde fei ten, maar de manier waarop het brengen verschilt. Tien vertellen hun verhaal zo, dal het volk doodsbenauwd wor Dat twee van hen, Caleb en die c zua, een heel andere interprf tatie hebben, doet er niet me toe. Het volk begint luidkeels te huilen en keert zich dan tege n Dall Mozes en Aharon. „Waren Vi e maar gestorven in Egypte." (Numeri 14:1). In hun angst zelfs de herinnering aan de s ]S vernij nog troostwekkend. Zoals gezegd, alle twaalf brei atie u Roelf -Bi een p egt G vac ebied juichen (bijna, want ik houd niet van haat zaaien). Maar zal (bijna) ie dereen het ook toejuichen als de neonazi's haat gaan zaaien tegen de politieke opvattingen van anderen en daarmee weg komen? En hoe opgelucht zul len gewone, integere mensen zijn - om het even of het politi ci, journalisten of wie ook zijn - als ze zich realiseren dat de haatbrieven, haat-emails en haattelefoontjes die ze krijgen, tegen hun politieke opvattin gen zijn gericht en dat aangifte doen dus zinloos is? Door de beslissing van het OM in Rotterdam mag alles, maar dan ook echt alles, gezegd gaan worden in het politieke debat. Niemand die bij zijn volle verstand is kan daar blij mee zijn. Geloof het of niet, maar het eerste deel van het bijbelstuk van deze week (Numeri 13:14: 45) gaat over verslaggevers. Be ter gezegd: over de interpreta tie van wat zij gezien hebben en de suggestieve manier waarop zij verslag doen. Het joodse volk moet het Beloofde Land gaan veroveren (Tenach, het 'Oude Testament', is een realistisch boek: geen volk neemt land ooit zomaar in be zit, ook het joodse niet). Ver slaggevers ('verspieders') wor den erop uitgestuurd om te kijken wat het volk te wachten staat. Hoe het landschap eruit ziet, wat de bodem biedt, hoe de bewoners georganiseerd zijn. Elk van de stammen moet één man erop uitsturen. Net als bij onze eigen verslag gevers, komen ze wel allemaal meer deze de feiten, maar de toonzettid verschilt di indei matisch. Tien zaaiei ijk de angst, twei :ien proberen dl twi hoop en vertrouwei in het ei^ kunnen le vend te ho Ivoo den. Het vi i. In gaat op de tien angst zaaiers af e ijk bezegelt daarmee z enn lot. Iedere| onn die nog in Egypte heeft ge leefd, zal uiteindelijk sterven de woestijn. Alleen Jozua en Caleb zullen het Beloofde Land intrekken, samen met degenen die in de woestijn z en' geboren. John Jansen van Galen, een van mijn favoriete columnis ten, heeft voor Het Parool ell dis 1 honderd artikelen nageplozi voor om te zien of de pers Pim Fo tuyn heeft gedemoniseerd. Zijn conclusie is, samengevfar er zijn fouten gemaakt, maai te er de berichtgeving over het fe leze nomeen-Fortuyn was even- wichtig. En 'de aantijging va egioi demonisering maakte deel 1 Ie m van Fortuyns uitgekookte ca elka pagnestrategie.' Voor dit laa klus ste voert Jansen van Galen die i geen bewijs aan, dus dat riel mpa; naar 'blaming the victim', ge !en, het slachtoffer de schuld. Di ikkei schuld voor de moord ligt vi len v gens Jansen van Galen in iei ope geval niet bij de journalisten ;ewc Schuld hebben ze niet, natu lijk, maar ten eerste onder zocht Jansen van Galen de tffam levisie en radio niet (op de dio gaat de demonisering gej woon door) en ten tweede g het, net als bij de verspiedei niet om de letterlijke woordi die zijn geschreven, maar 01 'het klimaat' dat werd gesch pen. Een ongrijpbaar begrip geef het toe. Dat grimmige maat zal nu vaker geschapei worden, 'dankzij' het OM in Rotterdam, en er zal nog mi der aan te doen zijn dan al kon. 'Dankzij' dat OM. an bij ■Holla laar ti tijd Vol en kind ,D ieft en", (GD eren opl sao paulo/anp - Met de Brazili aanse kardinaal Paulo Evaristo Arns aan het hoofd pleiten ruim dertig bisschoppen ervoor een nieuw concilie te houden. Via de website proconcil.org roepen zij op tot een concilie, waarbij de Rooms-Katholieke Kerk met andere kerken een antwoord kan geven op de uitdagingen van de moderne tijd De initiatiefnemers, onder wie 23 Braziliaanse bisschoppen, stellen voor dat de voorberei dingen beginnen op lokaal ni veau. De gelovigen moeten vol doende mogelijkheden hebben om materiaal aan te dragen voor het debat en de bésluiten op zo'n concilie. Het Tweede Vati caans Concilie (1962-1965) leid de tot een vernieuwing in onder meer de liturgie, de oecumeni sche betrekkingen en de kijk op godsdienstvrijheid. Volgens de initiatiefnemers is er in brede kringen binnen de bid Rooms-Katholieke Kerk bel N te aan dialoog binnen en nieuwing van de kerk. Er 111 ruimte komen om vrijelij S? praten over vernieuwing, de zorgen van de mensa™ over tekenen van hoop. Al sprekspunten noemen zij d v"f moede, de marginaliserin le®f het geweld, waar grote J™ van de wereldbevolking 0 "aa lijden. Ook binnenkerkelijk tiatieven moeten aan de komen. De initiatiefnemers rode? rooms-katholieken op handtekening te zetten ondlde petitie, waarin paus Joha^o Paulus II wordt gevraagd'1,2 concilie te organiseren. °F In Nederland heeft biss Muskens van Breda kortgel gepleit voor een derde Vatic Concilie. Naar zijn mening °le! dat concilie ook aandacht 1U8C ten besteden aan de wijdin;en gehuwde mannen. Amersfoort/ANP - Vertegen woordigers van protestantse kerken in West-Europa komen van 15 tot 19 juni in Soesterberg bij elkaar om te spreken over globalisering en het internatio nale financiële stelsel. De conferentie is er een uit een reeks die kerken moet stimule ren zich te bezinnen op globali sering. Het initiatief gaat uit van de Wereldraad van Kerken, de Wereldbond van hervormde/ge reformeerde kerken, de LutbfT;- se Wereldfederatie en de Cohe rentie van Europese Kerken ze organisaties nemen de komsten van de regionale ferenties mee naar hun een gende assemblees, waar git sering ook op de agenda sta1 De kerken richten zich tij e de conferentie in Soesterbe de vraag welke rol geld eijj; marktdenken spelen in hel ten. Verder proberen zij een :u vyoord te vinden op de» e; welke gevolgen de econoro ,ei globalisering heeft voor lal buiten West-Europa. 8d( °F Drie-Eenheid en de vraag of La zarus wel echt uit de dood werd opgewekt. Hij verbaast zich over vreemde bijbelpassages, zoals die waarin Jezus een vijgen boom vervloekt, omdat die geen vruchten draagt - waarom wordt Jezus kwaad als het domweg het seizoen niet is voor vijgen? 't Hart trekt logica door waar anderen dat niet doen. Zijn de kleine christelijke partijen op grond van de bijbel tegen ho moseksualiteit? Prima, maar dan moeten ze wel consequent zijn en rille oudtestamentische richtlijnen in ere houden. Dat betekent dus dat je vogelnestjes moet leeghalen (Deut. 22 vers 6) een ballustrade of een hek op het dak moet plaatsen (vers 8), geen wol en linnen tegelijkertijd mag dragen (vers 11). Boven dien moetje paarse kwastjes aan je kleren dragen (Num. 15) en mag je geen foto's maken (een schending van het beel denverbod). Ondanks al het muggenziften geeft de schrijver er blijk van dat hij het eigenlijk toch ook weer niet kan stellen zónder al die re geltjes, frasen en fraaie symb«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14