'Pim Fortuyn vond dat we er warmpjes bij zaten' MEDIA NOVA stapt uit bureau Washington van NOS Roddel en achterkamertjespolitiek In memoriam Tosca Hoogduin Champions League op meer zenders Frits Barend en Henk van Dorp blikken terug op zwaar seizoen 'Katja dronk minder dan zes glazen' Han Reiziger betreurt opheffing Vrije Geluiden Omslag Spits volledig gewijd aan zorgfusie in Rotterdam Haat-liefdeverhouding politiek en media als tv-drama Hilversum - De AVRO zendt vanavond van 23.00 tot 01.00 uur op Radio 2 een in memori am uit van de onlangs overle den radiopresentatrice Tosca Hoogduin. Naast herinneringen en fragmenten uit haar 35-jari- ge carrière is ook een deel te horen van Hoogduins af- scheidsprogramma dat zij in september 1994 samen met Margreet Dolman presenteer de. brussel - De eindronden van de Champions League zijn in de toekomst op veel meer televi siekanalen te volgen. Onder druk van de Europese Commis sie in Brussel maakt de Europe se voetbalbond Uefa een einde aan het beleid om het volledige pakket uitzendrechten voor drie of vier jaar exclusief aan één televisiekanaal per land te verkopen. De televisierechten worden opgesplitst en er ko men regelmatige veilingen, waardoor ook kleinere maat schappijen een kans krijgen om voetbal in de Champions Lea gue uit te zenden. zaterdag 1 JUNI 2002 Het zit er voorlopig op voor Frits Barend en Henk van Dorp. Na een hectische, zware periode hebben zij gisteravond de laatste uitzending van dit seizoen gepresenteerd. Het duo was al eerder uitgegroeid tot een onmisbare factor in de avond. En dat hebben ze in de verkiezings periode opnieuw bewezen. Nieuwsmakend, de ene grote politicus na de ander rond de tafel en een nog steeds groeiende groep vaste kij kers. Maar wat vinden de presentatoren zelf? Een terugblik. door onze mediaredactie Hilversum - De manager van iKatja Schuurman meldt dat zij minder dan zes glazen alcohol had gedronken, toen zij zater dag tijdens een routinecontrole door de politie werd aangehou den. Het is de derde keer in vijf jaar dat de BNN-presentatrice hier op wordt betrapt. Waarschijnlijk is ze voor langere tijd haar rijbe wijs kwijt. Schuurman had ge dronken op een bijeenkomst van BNN-personeel vanwege de dood van Bart de Graaff. De politie meldde dat Schuur man een promillage van 0,9 in haar bloed had, wat neerkomt op tussen de zes en negen gla zen alcohol. De presentatrice kreeg zaterdag meteen een rij verbod opgelegd. Volgens haar manager Robert Goudsmit heeft Katja inderdaad alcohol genuttigd tijdens die bij eenkomst, maar wel minder dan zes glazen. „Mogelijk dat haar kleine postuur en geringe ge wicht er voor zorgen dat er eer der alcohol in haar bloed wordt aangetroffen", aldus Goudsmit. Verder wil hij nog niet reageren op de nu ontstane situatie. door Lieneke van der Fluit Hilversum - Het seizoen zit erop, het is voorbij. Wat is je gemoeds toestand op dit moment? Barend: „Ik ben moe, ik ben vol daan en ik ben blij dat het stopt. Het is een zware maand ge weest." Van Dorp: „Ik voel me als een rozijn in een oliebol op oud- jaarsavond. Word ik opgegeten of blijf ik liggen? Dit leg ik verder niet uit, dat is wel duidelijk, toch?" Het afgelopen seizoen is op zijn minst heftig te noemen. De val van het kabinet, de harde verkie zingscampagne en natuurlijk de moord op Pim Fortuyn. Ben je tevreden over de manier waarop jullie in het programma op de actualiteiten zijn ingesprongen? Barend: „Ja, ik ben tevreden. Op de dag dat Pim Fortuyn is ver moord, zijn we onvoorbereid een uur eerder aan de uitzen ding begonnen. Alle onderwer pen die we al hadden liggen, hebben we moeten weggooien. Er is toen ook besloten geen re clameblokken in de uitzending te stoppen. Kost RTL 4 toch an derhalve ton. Ik ben heel tevre den over de manier hoe we dat op zo'n korte termijn hebben opgelost." Van Dorp: „In het algemeen is dat wel redelijk gegaan, ja. Wij hebben in ieder geval ons best gedaan. Maar tevreden? Ik heb zo'n hekel aan dat woord. Ik zie het al helemaal staan: 'Barend en Van Dorp zijn tevreden'. Het kan altijd beter. Ik heb wel ge merkt dat er op de avond van de moord op Fortuyn een extra di mensie aan ons programma is toegevoegd. We werden door ontzettend veel mensen gebeld en gemaild, mensen die ons wil den vertellen in wat voor ge moedstoestand zij op dat mo ment verkeerden. We leken een soort stichting Korrelatie. We konden die avond duidelijk merken dat het land volop in beroering was." Is er de afgelopen maanden één speciale gast geweest die een on uitwisbare indruk op je heeft achtergelaten? Barend: „Dat zijn er verschillen de geweest. Staatssecretaris Remkes bijvoorbeeld, die ken den we helemaal niet, maar bleek een zeer aangename gast. Margo Vliegenthart vond ik in drukwekkend, maar ook Ruud de Wild, de dag na de moord op Fortuyn. Ook met Pim Fortuyn zelf hebben we dit seizoen een paar mooie uitzendingen ge maakt." Van Dorp: „Dat is niet een spe cifieke gast in de uitzending ge weest, maar Pim Fortuyn die twee dagen voor zijn overlijden bij ons langs kwam. Wij zonden op dat moment uit vanuit het Kurhaus in Scheveningen, Pim ging die avond daar ergens in de buurt een hapje eten. Hij kwam langs op de redactie en sprak de woorden: 'Zo, de heren zitten er warmpjes bij. Als ik jullie hier zo zie zitten, geloof ik dat ik geen medelijden hoef te hebben'. We hebben koffie gedronken en even zitten kletsen. Die woor den en dat gesprek hebben een diepe indruk op mij gemaakt." Wat zie je als de grootste misluk king van het afgelopen seizoen? Frits Barend: Singh Varma heeft ons verschrikkelijk belazerd. Die zou met haar advocaat bij ons in de uitzending komen, maar heeft dat op een lullige manier laten afweten. Wat een leuge naar is d,at. Nee, mijn zielig heidsgehalte voor Singh Varma is sinds dat voorval wel flink af genomen. Ik heb het met haar gehad." Van Dorp: ,Als er een gast niet goed is geweest, ligt dat altijd aan ons. Dan hebben wij foute vragen gesteld of een verkeerde gast uitgenodigd. De gast kan geen fouten maken, dat doen wij." Henk van Dorp: „We komen 2 september gewoon terug met dezelfde formule. We gaan niet teveel ver anderen, misschien een klein dingetje. De kijkers willen dat ook niet, al die veranderingen. Foto: GPD Twee weken geleden hebben jul lie de belangrijkste televisieprijs van Nederland gewonnen, de Gouden Nipkow-schijf. Een be kroning op je werk of weer een leuk prijsje erbij in de kast? Barend: „Ik zie dat wel als be kroning op mijn werk, al heb ik er in die week door privé-om standigheden niet zoveel van meegekregen. Ik was in het zie kenhuis toen ik het hoorde en later in de week overleed ie mand in mijn omgeving. Het is op dat moment dus een beetje aan me voorbijgegaan, maar achteraf zie ik het toch als be kroning." Van Dorp: „We hebben eerder wat prijzen gewonnen en zijn een keer tot Omroepman van het jaar uitgekozen. Ik had niet gedacht dat de Nipkow-schijf zoveel zou losmaken. Van alle kanten kwamen reacties. Van BNN tot de KRO tot staatssecre tarissen, iedereen feliciteerde ons met de prijs. Ja, Frits en ik vonden dat erg leuk." Voor het eerst in jullie carrière moesten jullie na de moord op Pim Fortuyn met lijfwachten naar je werk Ook de studio was in die periode streng beveiligd. Frits Wester, jullie politiek ver slaggever, kreeg klappen voor zijn huis. Ben je bang geweest of ben je voorzichtiger geworden in je uitspraken? Barend: „Ik ben niet bang ge weest, maar ik heb wel gemerkt dat ik in die tijd onbewust rusti ger in mijn uitspraken was. Een grap of een opmerking waar je normaal niet eens over nadenkt, maakte ik toen soms maar niet. Om geen verkeerde gevoelens bij mensen op te roepen. Van Dorp: „Nee, ik ben nooit bang geweest. Die gevoelens druk ik ook niet weg, ik was ge woon niet bang. Ik heb me ook niet ingehouden in mijn uit spraken. Als ik dat zou merken of als andere mensen dat aan mij zouden merken, zou ik van daag nog stoppen met dit werk. Dan kan je beter de A27 gaan bewegwijzeren of zoiets. Van de week hadden we de advocaten Spong en Hammerstein in de uitzending en die hebben we op precies dezelfde manier kritisch ondervraagd." In de verkiezingsperiode hebben jullie drie weken vanuit het Kur haus in Scheveningen uitgezon den. Hoe kijk je terug op die pe riode? Barend: „Goed dat we daar za ten en dat we ervoor gekozen hebben veel aandacht aan de verkiezingen te besteden. We hebben gelukkig op tijd doorge had dat het wel eens speciale verkiezingen konden worden. Er heerste al langer onvrede, ook bij onze gasten." Van Dorp: „De eerste dagen wa ren één groot feest. Ik kan me nog herinneren hoe Marco Bor- sato na de uitzending bij wijze van spreken in de lampen hing en de boel op zijn kop zette. Na die zesde mei waren dat soort fratsen natuurlijk meteen weg. Wat iets bruisends had moeten worden, werd iets heel anders." Boude wijn Büch is vanaf decem ber als vaste gast aan tafel aan geschoven. Bevalt dat en blijft hij ook in het komende seizoen? Barend: We zijn heel gelukkig met hem en dat is wederzijds. Hij voegt op een leuke manier echt iets toe aan ons program ma." Van Dorp: „Boudewijn is echt een verrijking in ons program ma. Erg goed, hoe hij over litera tuur gelieerd aan de actualiteit praat. Boudewijn blijft zeker. Als Nederland nu aan het WK had meegedaan, hadden jullie nu vast nog geen vakantie. Waarom besteden jullie hele maal geen aandacht aan de we reldkampioenschappen Barend: „In september in Dub lin hebben we meteen na de verloren wedstrijd tegen Ierland besloten dat we dit jaar niks aan de wereldkampioenschappen doen. Heerlijk, ik kan nu lekker voetbal kijken, zonder de hele dag te hoeven rennen en vlie gen. En ik kan ook, als ik zou willen, eens een wedstrijdje overslaan." Van Dorp: „Inderdaad, als Ne derland aan het WK zou mee doen, had ik nu ergens op loca tie gezeten. Maar het leeft te weinig om er een programma over te maken. Het spreekt niet aan. Dus gaan wij niet elke avond ergens op een pleintje zitten. Je moet wel kunnen mee- lullen, en dat gaat niet over iets dat totaal niet speelt Komen jullie na de zomer in de zelfde formule terug? Barend: „In principe wel. De Rolling Stones zijn ook nooit van samenstelling veranderd en dat is ook jarenlang goed ge gaan." Van Dorp: „We komen 2 sep tember gewoon terug met de zelfde formule. We gaan niet te veel veranderen, misschien een klein dingetje. De kijkers willen dat ook niet, al die veranderin gen. Denk bijvoorbeeld maar eens wat er gebeurt als jullie krant zijn lettertype aanpast. Dan moet je je lezers horen!" Hoe lang denken jullie Barend en Van Dorp nog vol te kunnen houden? Jullie zijn tenslotte ook niet meer de jongsten. Van Dorp: „Geen idee, voorlo pig nog wel." Barend: „Merk jij daar wat van? Vernieuwing is niet automatisch verjonging. We zijn al tien jaar ouwe lullep in het vak. Voorlo pig maken we ons programma met veel plezier, dus gaan we nog lekker door." door Stella Leenders Hilversum - Han Reiziger, be kend van het VPRO-muziekpro- gramma Reiziger in Muziek, vindt het verschrikkelijk jam mer dat de omroepen willen stoppen met Vrije Geluiden (de opvolger van zijn televisiepro gramma). „Het is de taak van de publieke omroep om zo'n programma uit te zenden. Ik vind het erg voor de muziek. Cultuur wordt weer op de ach tergrond geschoven", aldus de Hilversummer. Overigens is Reiziger eind vorig seizoen na 12,5 jaar niet uit ei gen beweging met Reiziger in Muziek gestopt. Op een gege ven moment kreeg hij via via te Han Reiziger Foto: Ton Kaster- mans horen dat de VPRO-directie met zijn programma wilde stoppen. „Ik heb toen g dat ze mij beter nog een jaar konden laten zitten en dat ze dit niet halsoverkop moesten doen. Dan zou ik een opvolger kunnen inwerken. Maar ze hebben niet geluisterd." De eerste paar afleveringen van Vrije Geluiden (het muziekpro gramma van de VPRO en de NPS) werden vorig jaar gepre senteerd door Roeland Hazel- donk. Hij verdween vrij snel van het toneel door een me ningsverschil met de redactie. Na een periode van gastpresen- tatoren nam Hans Flupsen het in februari over. Maar Flupsen kan nu ook inpakken want het hele programma wordt van de buis gehaald. „Hans heeft geen kans gekre gen om er wat van te maken. Toen ik weg ging, zijn ze heel veel kijkers kwijtgeraakt. Je moet een heel nieuw kijkerspu bliek zien te trekken en zoiets kost tijd. Maar kennelijk heb ben de NPS en de VPRO daar geen zin in. Ik heb begrepen dat de VPRO het geld gaat stop pen in een ander cultuurpro gramma, Round about Mid night", aldus Reiziger. Op de vraag of hij terug zou willen komen als de VPRO hem dit vraagt, antwoordt Reiziger zeer vastberaden met 'nee'. „Er is een dikke kans dat ik voor TV Rijnmond een nieuw muziek programma ga maken: 'Reiziger in Rotterdam.'" door Eric de Bie Hilversum - Het NOS-corres- pondentenbureau in Washing ton wordt in de huidige vorm ontbonden. De hoofdredactie van NOVA heeft besloten per 1 juli uit de huidige samenwer king met het NOS-Joumaal, 2Vandaag, Radio 1 en de Belgi sche zender VRT te stappen. De nieuwe standplaats van NOVA- correspondent Twan Huys wordt New York. Volgens Rik Rensen, sinds 1 apnl hoofdredacteur van NOVA, is het voor 'een programma dat het nieuws wil laten kantelen' logischer dat de VS-correspon- dent in New York zit. „Voor NO VA verwacht ik verhalen van vlees en bloed: inkijkjes in de sa menleving. Die kun je veel beter in New York maken dan in het dorp Washington. Dat is bij RTL (de vorige werkgever van Ren sen, red.) ook de reden geweest om Max Westerman in New York te zetten. Daarnaast hou ik sowieso niet van corresponden ten die voor de hekken van het Witte Huis hun verhaaltje op zeggen." Het Washington Bureau van de 'Dutch Public Television' werd in 1999 in het leven geroepen met het oog op de jongste presi dentsverkiezingen. NOS-corres- pondent Charles Groenhuijsen kreeg op Capitol Hill gezelschap van Huys en later Tim Overdiek (Radio 1). Met het bureau werd een betere en efficiëntere be richtgeving nagestreefd. Tijdens de verkiezingsstrijd tussen Al Gore en George W. Bush en daarna bij de terreuraanslagen in New York en Washington be wees het bureau zeker zijn waarde en verliep de samenwer king voor het oog van de kijker en het oor van de luisteraar ui terst soepel. Achter de scher men ging het echter heel wat stroever. Het is een publiek ge heim dat Charles Groenhuijsen en Twan Huys niet de beste vrienden zijn. Dat laatste heeft volgens Rensen echter niet meegespeeld bij het besluit uit Washington te ver trekken. „Qua samenwerking was het inderdaad niet de meest vruchtbare, maar dat heeft geen rol gespeeld. Wij zijn ook niet uit het bureau gestapt, maar ge woon verhuisd. Zie New York als een dependance. In de toe komst blijven we gewoon sa menwerken met de NOS en ma ken we gebruik van eikaars faci liteiten." Hans Laroes, adjunct-hoofdre dacteur van het NOS-Joumaal, vindt het vertrek van Nova 'jam mer'. „Maar zij hebben liever ie mand in New York zitten. Dat is hun goed recht." Over de moei zame samenwerking tussen Groenh"««en en Huys wil La- roes zich niet uitlaten. Wel laat hij weten dat het vertrek van NOVA geen consequenties heeft voor het bureau. „Dat blijft gewoon bestaan. We gaan verder met 2Vandaag, Ra dio 1 en de VRT. En eventueel andere partijen die belangstel ling hebben." Ook Charles Groenhuijsen, die al werd ge noemd als opvolger van de vori ge week vertrokken Journaal- hoofdredacteur Nico Haas broek, blijft er volgens Laroes werken. „Zover ik weet wil Charles nog een behoorlijk aan tal jaren in de Verenigde Staten blijven." Voor Twan Huys komt met de verhuizing in elk geval 'zijn grootste droom' uit, zo laat hij vanuit (nog) Washington weten. „Toen ik tweeënhalf jaar gele den naar de Verenigde Staten vertrok, heb ik al laten weten dat ik liever in New York zat. Des tijds is anders besloten. Met de komst van Rik Rensen als hoofdredacteur bij NOVA is die zienswijze gelukkig veranderd." Over zijn verhouding met Groenhuijsen laat Huys zich verder niet uit. „Op het bureau waren er strub belingen zoals die op elke werk plek voorkomen", houdt hij zich op de vlakte. „Het heeft in elk geval geen rol gespeeld bij de overweging naar New York te vertrekken." amsterdam/anp - De omslag van het gratis dagblad Spits is maandag volledig gewijd aan de fusie van zorginstellingen in Rotterdam. De ziekenhuizen Dijkzigt, Sophia en op termijn Daniël den Hoed gaan samen met de medische faculteit van de Erasmus Universiteit. Vanaf maandag gaan ze door onder de overkoepelende naam Erasmus Medisch Centrum. Een tekstbureau heeft daarover diverse verhalen geschreven, die Spits maandag op de afwijkende omslag plaatst. Pas op pagina 3 begint de 'echte' Spits. Voor het initiatief hoeft de zorginstelling niet te betalen. „Het is geen ad vertentie", legt Splts-hoofdre- dacteur W. Hoogland uit. „Wij hebben de omslag aangeboden aan het Erasmus Medisch Cen trum, omdat wij het belang van goede zorg in Nederland onder strepen. Bij mijn weten is het de eerste keer dat een krant zoiets doet" Volgens de hoofdredacteur wordt de ontwikkeling van het samengaan van de ziekenhuizen neutraal beschouwd. De schrij vers van het tekstbureau kregen niet de opdracht om er door of wel een negatieve, ofwel een po sitieve bril naar te kijken. Spits werkte twee maanden aan het project. Amsterdam - Intriges, bedrog, roddel en achterklap, leugens. Achterkamertjespolitiek en ma nipulatie van de werkelijkheid. Sensatiebeluste journalisten en machtsgeile politici: de twee be roepsgroepen komen er maar bekaaid af in de driedelige dra mareeks De Affaires, die de VARA de komende weken op zondag op de buis brengt. De drie films, vervaardigd door res pectievelijk Theo van Gogh, Paul Ruven en Mark Timmer, brengen de gecompliceerde ver houding tussen politiek en me dia steeds op een heel andere wijze voor het voetlicht. Na De Enclave (VARA) en de reeks Mevrouw de Minister (VPRO), opnieuw een onthul lend kijkje in de keuken van zo wel politiek als media. En op nieuw wordt bewezen dat poli tiek drama wel degelijk span nend, meeslepend en zelfs hu moristisch kan zijn, zeker met de uiterst dramatisch verlopen verkiezingen in het achterhoofd. Goede scenario's en een ijzer- sterke acteursbezetting - Mark Rietman, Ariane Schluter, Eric Schneider, Kim van Kooten, Huub Stapel, Nelly Frijda, Loes Wouterson, Halina Reijn en Rif- ka Lodeizen, om een paar na men te noemen - maken De Af faires tot een boeiend geheel. Theo van Gogh maakte met De nacht van Aalbers, naar een sce nario van Thomas Ross - een zeer directe kritische televi siethriller over de top van de PvdA die in een schandaal te recht dreigt te komen. Voorman Aalbers wil uit de paarse coalitie stappen middels een één-twee tje met Groen-Links. Diens lijst trekker Dalstra wordt minister van buitenlandse zaken in de nieuwe roodgroene coalitie die op stapel staat, zo weet hij nu al. Lastig alleen dat de maitresse van Aalbers nét nu tijdens een intiem rendez-vous haar nek breekt in de badkamer. Aalbers wil die 'kwestie' onder het tapijt vegen, maar tv-joumaliste Bar bara van Dalen - een mooie rol van Kim van Kooten - ontdekt hoe het werkelijk zit. Haar vriend en eindredacteur, al jaren lid van de PvdA, blijkt echter een vreemde rol te spelen in de kwestie. In de komische satire De Afreke- Kim van Kooten In een scène uit De nacht van Aalbers Foto: GPD ning van Paul Ruven zijn Mark Rietman en Ariane Schluter, die nu ook samen in de theaters staan met Dans van de Reiger, goed op dreef als het echtpaar Gertzen. Hij is in de race voor het lijsttrekkerschap, zij is ver slingerd aan de sherry en voelt zich alleen. Als Gertzen verstrikt raakt in een declaratieaffaire be sluit hij het publiek algehele opening van zaken te geven: een cameraploeg mag hem een week lang dag en nacht volgen. De politieke versie van Big Bro ther leidt tot kluchtige verwikke lingen met een wrange onder toon: de achterbakse machina ties binnen de partij worden haarscherp blootgelegd Kwade Reuk, deel 3 in de reeks, draait om de strijd tussen een minister en zijn ambtenaren. Deze aflevering is nog niet hele maal klaar. Jan Rutger Achter berg en Robert Kievit, eindre dacteuren van De Affaires wer ken echter al ruim twee jaar aan de serie, al zijn de films door de thema's zeer actueel. „We wil den rond de verkiezingen iets met politiek doen", aldus Kievit, verantwoordelijk voor de laatste twee producties. „In die tijd wordt het drama in Den Haag altijd groter: reputaties staan op het spel, politici worden ge maakt of gebroken. Zo'n maat schappelijk thema past bij de Vara, maar persoonlijk vind ik het ook jammer dat drama meestal gaat om mensen die in een universele wereld universele situaties tegenkomen. Verder lijkt politiek gereserveerd te zijn voor Zembla en Nova." De Afrekening is 'zeer losjes' ge baseerd op de zaak rond Bram Peper. „Daarnaast signaleerden we toen al de opkomst van de televisiedemocratie. Dat later een mediafiguur als Pim For tuyn zo groot zou worden, wis ten we toen natuurlijk niet. Dat er een politiek debat zou plaats vinden in de Soundmixshow, dat de discussie over de nieuwe PvdA-voorman alleen nog maar gaat over hoe mediageniek zo'n man of vrouw moet zijn, we hadden geen idee". Jan Rutger Achterberg praatte tijdens de researchperiode met journalisten en politici over de gang van zaken in het politieke bedrijf. „Wat me toen erg opviel en me ook verontrustte, was het algemeen heersende wantrou wen. Letterlijk zeiden mensen: 'Ik kijk voortdurend om me heen, wachtend op de dolk in mijn rug'." Dat gevoel komt in elke film duidelijk terug. De films zijiroaarbij bijzonder kri tisch over de soms flinterdunne grens tussen politiek en media, en Kievit hoop dat iedereen 'met argusogen zal kijken'. Kievit: „Het is allemaal behoorlijk scherp op de snede. Zeker sinds de dood van Fortuyn is er veel aandacht voor de soms wel erg grote verstrengeling van media en politiek. De regisseurs kregen tijdens het productieproces ove rigens geen restricties opgelegd. „We zijn een onafhankelijke omroep en geen spreekbuis van bepaalde stroming. Vroeger ja, toen had je In de Rode Haan, maar die tijd is voorbij." Monique Brandt De Nacht van Aalbers. eerste af levering in serie De Affaire,, mor gen, Nederland 3, VABA 22.10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 37