Publiekstrekker op
North Sea onzeker
KUNST CULTUUR
Meer voorstellingen in tweede theaterseizoen Sassenheim
E
Rillingen lopen over Een bombardement van materiaalexperimenten
rug bij Britannicus
R7
Rotterdam
stad van het
evenement
Aziz, innoverend modevormgever
'Verhalen waarder dan waarheid'
pi
till
'>e;
Hje Music Temple
de Koornbrug
De Koornbrug in Lei-
is drie zondagen het toneel
The Music Temple' (TMT).
t zo 6 juni, 28 juli en 25 augus-
hlj [raaien deejays, van 14.00
3.00 uur, zomerse muziek
1(jj. an de bar van Meneer Jan-
n aan de Nieuwe Rijn worden
jj. erse cocktails geserveerd.
O'n;oopzondag 28 juli gebruikt
1 ook het Stadhuisplein,
een festivalmarkt en een
rm erterras. Bovendien treden
ws straatartiesten op, waaron-
eiansacts en muzikanten,
hei
;|irijver John B.
d ane overleden
pen - De Ierse schrijver
B. Keane is op 73-jarige
ijd overleden. Keane werd
Smd om zijn toneelstuk 'The
dat verfilmd werd met in
oofdrollen Richard Harris
om Berenger. Keane
J sef achttien toneelstukken
romans en poëziebun-
Het stuk 'Big Maggie' werd
Pjj 82 uitgevoerd op Broad-
eg rerside Blues
'"Rotterdam
chfcRDAM - In Rotterdam
lt op 15 juni voor de eerste
Riverside Blues gehouden,
mv bluesfestival aan de oevers
de Maas. Het gratis festival
roljnt om 15.00 uur. Over het
ramma is alleen bekend
e Nederlandse Bluesband
Isscatter komt spelen en dat
eri eelgood het festival mis-
jn aandoet.
jCD Oeuvreprijs
□Jor Jirl Kilian
".Verdam - Choreograaf Jiri
n krijgt op 10 juni de Oeu-
rijs van de Vereniging voor
uwburg- en Concert ge-
v Directies (VSCD). Hij
deze prestigieuze prijs
V1' zege zijn jarenlange inzet
ispirator van jonge choreo-
\u%n aan het Nederlands
Theater. De prijs is voor
aatst uitgereikt in 1997 aan
van der Groen.
luden Pet zoekt
deelnemers
n - Voor de zestiende edi-
n het Gouden Pet Festival,
i aanstaande, worden
deelnemers gezocht. Voor
leidingen of meer infor-
je over dit straatmuzikan-
ïoncours: www.hollandrijn-
|.nl/goudenpet - of tel. 071-
>07.
chrijven voor
oeten uit...'
- De inschrijftermijn
'Groeten uit...', een festival
amateurkunstenaars in de
Leiden en de Duin- en
nstreek, is verlengd tot 15
mber. Verenigingen en in-
luele amateurkunstenaars
ïen zich aanmelden bij het
itgebouw, telefoon: 015-
515 of via degroeten@-
tgebouw.nl
vrijdag 31 mei 2002
almere/anp - Rotterdam is ver
kozen tot 'Evenementenstad
van het jaar'. De havenstad
heeft het organiseren van festi
vals, parades en andere festivi
teiten tot een kunst verheven,
vindt de Stichting Nationale
Evenementenprijzen.
Directeur H. van Driem van de
overkoepelende organisatie
Toerisme Recreatie Nederland
(TON) kende Rotterdam de ere
titel gisteren toe tijdens een bij
eenkomst in Almere. De groei
stad Almere eindigde op de
tweede plek, Dordrecht werd
derde. Het is de tweede keer dat
de Nationale Evenementenprij
zen worden uitgereikt.
In de havenstad huist ook het
Solero Zomercarnaval. Deze
Zuid-Amerikaans getinte straat
parade is uitgeroepen tot 'Beste
Stadspromotie-evenement met
landelijke uitstraling'. De Vier-
daagsefeesten die rond de grote
wandeltocht in Nijmegen wor
den gehouden, werden op re
gionaal niveau het meest ge
waardeerd. Het Sinterklaashuis
in Dordrecht werd door een jury
van kopstukken in de evene
mentenbranche op lokale schaal
het leukste gevonden.
Volgens de jury staat Rotterdam
al acht jaar aan de top op het
gebied van het organiseren van
festivals en parades. „Het is de
enige stad in Nederland die al
jaren een consistent beleid voert
op dit terrein", licht directeur J.
ter Waarbeek van de Stichting
Nationale Evenementenprijzen
toe. Dit in tegenstelling tot Am
sterdam, meent hij. „De hoofd
stad heeft de meeste evenemen
ten in huis, maar heeft er nau
welijks beleid voor. Het is heel
erg een mentaliteit van: het
komt ons wel aanwaaien."
Volgens de directeur hebben de
laatste tijd vooral middelgrote
steden als Maastricht, Den
Bosch en Deventer evenemen
ten ontdekt als promotiemiddej.
De voordelen van een geslaagd
evenement voor een stad zijn
talloos, stelt Ter Waarbeek. „Je
krijgt veel bezoekers, mensen
geven geld uit, de stad wordt op
de kaart gezet en de eigen be
volking wordt het naar de zin
gemaakt."
Michael Franti Spearhead dubbel geboekt
door Marco Bouman
den haag - Het optreden van Mi
chael Franti Spearhead op het
North Sea Jazz festival in Den
Haag is onzeker geworden. Franti
en zijn band, een van de pu
bliekstrekkers voor het poppu
bliek van het jazzfestival, zouden
zaterdag 13 juli het programma in
de grote Statenhal afsluiten,
maar zijn diezelfde avond ge
boekt als hoofdact van het Cac
tus Festival in Brugge.
Michael Franti meldt op zijn ei
gen internetpagina dat hij vrij
dag 12 juli bij North Sea Jazz
speelt en zaterdag 13 juli op het
Cactus Festival, maar hij wordt
op beide festivals op zaterdag
verwacht. In Brugge om 22.30
uur, in Den Haag om 00.15 uur.
North Sea Jazz-organisator Mo
jo Concerts wordt 'overvallen'
door de mededeling dat de
band op nagenoeg dezelfde tijd
op twee plaatsen optreedt. Een
fout in het programma is uitge
sloten, zegt een woordvoerster.
„En het optreden is bevestigd."
Dezelfde reactie valt te beluiste
ren in Brugge. „Het is niet mo
gelijk!" roept festivalorganisator
P. Keersebück uit. Ook het op
treden in Brugge is bevestigd,
zegt hij.
Keeresebilck en Mojo gaan bei
de te rade bij de agent van Mi
chael Franti. Tot meer duidelijk
is, wil Mojo niets meer over de
zaak zeggen, ook niet over een
mogelijke oplossing. Keerse-
bilck, die opeens grote vraagte
kens geplaatst ziet bij een van
de toppers van zijn festival, weet
het even niet meer. Schuiven
met de tijd is in ieder geval 'on
bespreekbaar.
Navraag bij andere boekingsbu
reaus leert dat een dergelijke
'dubbelboeking' nagenoeg nooit
voorkomt. „Dit is echt een uit
zondering", zegt M. Lande-
weerd van het internationaal
opererende The Agency Group
in Amsterdam. „Met een derge
lijke situatie wordt in contracten
dan ook geen rekening gehou
den."
den haag - Van de Nederlandse modevormgever
Aziz Bekkaoui (1969) is van 15 juni tot en met 27 ok
tober een overzichtstentoonstelling te zien in het
Haags Gemeentemuseum. Aziz is internationaal be
kend. Kleedgedrag, vernieuwing in materialen en
de constructie van kleding zijn enkele van de uit
gangspunten van zijn doordachte creaties. Het ge
meentemuseum toont ontwerpen uit Aziz' man
nen- en vrouwenlijn maar ook zijn ontwerpen voor
opera's en voor hedendaagse dansvoorstellingen.
Op de foto een twinset plus jasje uit de herfst/win
tercollectie 1999-2000. Foto: Desiree van Hoek
Isabel Allende: bevlogen spreekster met zelfspot
door Reinier Spreen
Groningen - Verhalen zijn
waarder dan de waarheid'. Dit
oude joodse gezegde haalde
Isabel Allende gisteren aan
toen ze in de Groninger Marti
nikerk de Gerardus van der
Leeuw-lezing uitsprak. Ze be
toogde dat ze als schrijfster de
waarheid dichter benadert dan
toen ze nog journalist was.
Na lang wachten was Isabel Al
lende dan toch naar Groningen
gekomen. In september 2001
had ze dat al zullen doen, maar
de aanslagen in New York en
Washington verhinderden dat.
Gistermiddag sprak de van oor
sprong Chileense schrijfster in
een volle Martinikerk de lezing
uit, onder de titel 'Story telling'.
Allende beklom met een wilde
zwaai het podium, vertelde dat
ze nog liever een stapje hoger
had gestaan, op de kansel. „Re
lax", zei ze vervolgens, „dit
wordt een persoonlijk verhaal,
geen academische lezing. Met
als kapstok haar eigen geschie
denis, als mens, maar vooral
als lezend en schrijvend mens,
beschreef ze welk belang ver
halen voor haar hebben.
Lang dacht ze dat ze de beste
journaliste ter wereld was, tot
dat de beroemde schrijver Pa-
blo Neruda haar de waarheid
vertelde door te zeggen dat ze
zelf veel te veel aanwezig was
in haar stukken. Haar gebrek
aan objectiviteit stond elke
vorm van journalistiek in de
weg. Waarom, zei Neruda, ga je
geen fictie schrijven? Aldus ge
schiedde.
En langzamerhand werden de
verhalen die ze zichzelf vertel
de een nieuwe waarheid. Allen
de haalde daartoe het joods ge
zegde aan. In elk verhaal, ver-! I
telde ze, probeert ze haar eigerfc
identiteit vast te stellen. „In
mijn werk schep ik mezelf
steeds opnieuw."
Ze toonde zich gisteren een be
vlogen spreker. Juist door haar
persoonlijke benadering van
het thema had ze veel ruimte
voor vrolijke noten. Regelmatig
suisde het onder de gewelven
van de Martinikerk van het la
chen. Vooral raak waren haar
typeringen van bepaalde men-
sen in haar leven. Maar ook
haar zelfspot was niet mals. Zo
vertelde ze: „Toen besloot ik
dat mijn periode van kuisheid
lang genoeg had geduurd. Ik
schat zo'n twee of drie weken."
Op de her en der in de kerk op
gestelde tv's was de twinkeling
in haar ogen te zien. „Geloof
niet alles wat ik zeg", vervolgde
ze, „ik overdrijf nogal eens."
door Theo de With
sassenheim - Met een gemiddelde zaal
bezetting van 75 procent blikt theater 't
Onderdak in Sassenheim terug op een
geslaagd eerste seizoen. „Het heeft on
ze stoutste verwachtingen overtroffen",
zegt voorzitter Lejo van der Heiden.
Daarom heeft het bestuur het aange
durfd het aantal voorstelllingen in het
tweede seizoen te laten stijgen tot 27.
Het theatertje is ondergebracht in een
voormalig schoolgebouw, dat ook on
derdak biedt aan een groot aantal Sas-
senheimse verenigingen. De theater
zaal telt 180 zitplaatsen en een aantal
keren in het eerste seizoen waren die
allemaal bezet. „Zonder andere arties
ten tekort te doen, kan ik toch wel zeg
gen dat de twee try-outs van Youp van
't Hek het hoogtepunt waren", stelt
Van der Heiden. „De mensen lagen 's
nachts in een slaapzak voor de deur om
de volgende ochtend van een kaartje
verzekerd te zijn. En dat in Sassen
heim."
Hij constateert dat de optredens van
Youp enorm hebben bijgedragen aan
de naamsbekendheid van 't Onderdak
in de Bollenstreek. „We hebben niet al
leen een lokale functie, maar trekken
ook bezoekers uit Voorhout, Lisse,
Warmond en Hillegom."
Bestuurslid en pr-man Bert Kamp ge
looft echter niet dat de theaters in bij
voorbeeld Leiden merken dat ze min
der toeschouwers uit de Bollenstreek
trekken. „Welnee, wij doen maar een
voorstelling of 25 per jaar. Ik heb zelf
een abonnement bij het Parktheater in
Alphen aan den Rijn en dat blijft zo.
Andere theaters kunnen er zelfs profijt
van hebben. Er krijgen alleen maar
meer mensen belangstelling voor thea
ter."
Ze vinden dat ze een taak hebben op
dat terrein. „Kijk, een zaalbezetting van
95 procent is ook haalbaar", zegt voor
zitter Van der Heiden. „Als we alleen
maar cabaret programmeren, trekken
we het meeste publiek. Maar dat willen
we niet Ook serieuzere genres moeten
aan bod komen. We willen de streek
cultureel een beetje opvoeden. Als je
poppenspeler Fred Delfgaauw eenmaal
hebt gezien, kom je gegarandeerd te
rug. Er bestaat meer dan Youp."
Het illusionistenduo Winfried Angeli-
que toverde gisterenmiddag op een bij
eenkomst voor genodigden de voorzit
ter te voorschijn uit een ogenschijnlijk
lege kist. In zijn handen hield hij triom
fantelijk de programmagids voor het
nieuwe seizoen. Het eerste exemplaar
was voor cultuurwethouder Wilbrink.
Het tweede seizoen wordt zaterdag 28
september geopend met een optreden
van Fay Lovsky. Later zijn er ook nog
concerten van onder anderen Margriet
Eshuijs, Pater Moeskroen, Jan Rot en
Joop Visser. Op toneelgebied zijn er
voorstellingen te verwachten van Het
Volk ('De Thuiskomst') en Theater De
Regentes met een stuk over Godfried
Bomans. Als cabaretiers zijn voor het
seizoen 2002-2003 onder meer Sjaak
Bral, Vrouw Holland, Jochem Myjer en
Droog Brood aangetrokken. Daarnaast
staan er vijf jeugdvoorstellingen op het Margriet Eshuijs, komend sei-
programma. zoen in 't Onderdak. Foto: GPD
y Moderne sieraden en mode in het Centraal Museum m Utrecht
theater recensie
Susanne Lammers
stelling: 'Britannicus' van Jean
ne door Theater Zuidpool. Regie:
de Sutter. Spel: Griet Debacker,
Schnibbe, Marijke Pinoy, Johan
leldenbergh e.a. Gezien: 30/5,
Schouwburg, Leiden.
wordt je goed ingewreven:
iter Zuidpool laat in 'Britan-
s' de machtswellust afzich-
en kaal zien. Aartsintrigan-
jripppina verliest de greep
aar zoon Nero en dienten-
lge de macht, diens wijze
;ever Burrus verliest zijn il-
Nero zijn onschuld en de
van het verhaal, Britanni-
zijn lief en zijn leven. De
it van Theater Zuidpool is
il die personages even tra-
werken. En dat ze van al
feonderlijke tragedies teza-
een groot drama maken.
>ij uitstek Frans-classicisti-
stuk van de zeventiende-
er Jean Racine wordt bij
ter Zuidpool pure taalbe-
iing en het is precies daar-
dat het aan zeggingskracht
In vijf bedrijven wordt
er omwegen het vuile spel
le macht uit de doeken ge-
dat uitmondt in het grote
sn.
ikelijk maakt Theater
ooi het je overigens niet.
nicus is' een koppige,
fspannige voorstelling, die
|oet veroveren. De enscene-
s streng en bijna ontoegan-
Het podium bestaat uit
muren, die werken als een
doolhof waar alleen intriganten
de weg weten. De rest loopt ver
loren, raakt gevangen in dat on-
herbergzajne oord. De spelers
spelen nauwelijks met elkaar, ze
spelen met hun tekst. Ze gooien
je hun lange, gepolijste zinnen
recht in het gezicht. Een enkele
veelbetekenende blik, een thea
traal gebaar kan er wel af, maar
ze mikken duidelijk op de zaal,
niet op elkaar. Deze manier van
spelen is niet koket, het versterkt
de eenzaamheid en het raakt je
frontaal.
Jobst Schnibbe houdt zijn Bri
tannicus binnen de grenzen van
naïviteit en onschuld, maar de
rancune over het verlies van zijn
publieke rol, de keizerlijke
macht, en zijn vlucht in een pri-
vé-leven, de liefde, geeft hij
wrang gestalte. De onschuldige,
open oogopslag onder de krul-
lenpruik en zijn krachteloze re
bellie maken dat zijn ondergang
- als een lam naar de slachtbank
- bijna fysiek pijn doet.
Tegenover hem staat Johan Hel-
denbergh als Nero. Zijn verwor
ding is de motor van het stuk.
Hardenbergh zet een verwend
jongetje neer met een veel te
groot ego en een fors minder
waardigheidscomplex, waar ie
dereen naar hartelust op in kan
spelen, maar eindigt desalniet
temin als de grote overwinnaar,
van wie een enorme dreiging
uitgaat. Nadat hij de invloed van
zijn moeder, gesymboliseerd
door een frivole rode pruik, van
zich heeft afgeworpen, staat hij
wijdbeens op het podium. Een
onbenaderbare heerser waar
weinig goeds van te verwachten
valt. De rillingen lopen over je
rug.
utrecht/anp/gpd - Sieraden van
papier, keramiek,textiel, koperen
natuurlijk van edele metalen.
Vernieuwende of bourgeois ju
welen, uit de sobere oorlogsjaren,
maar ook speciale feestsieraden.
Het Centraal Museum in Utrecht
toont de ontwikkeling van het
Nederlandse sieraad gedurende
de afgelopen honderd jaar met
de expositie 'Zonder wrijving
geen glans'.
Volgens de samensteller van de
expositie, kunsthistorica Marjan
Unger, heeft de titel van de ex
positie een dubbele bodem. Un
ger verwijst - behalve naar het
oppoetsen - ook naar de stroeve
omstandigheden voor Neder
landse sieradenontwerpers. Zij
gingen de confrontatie aan met
een typisch Nederlands feno
meen, de weerzin tegen ijdel-
heid en het tonen van rijkdom.
Ondanks die weerstand hebben
de ontwerpers zich goed kun
nen ontwikkelen en is een unie
ke, Nederlandse stijl ontstaan.
In het buitenland genoot het
Nederlandse sieraad dan ook
een hoog aanzien, de avant-gar
de van de Nederlandse siera
denontwerpers behoorde in de
recente jaren negentig zelfs tot
de absolute wereldtop.
De tentoonstelling begint met
het pionierswerk van Zwollo, Ei-
senloeffel en Nienhuis. Vergele
ken met het buitenland was hun
werk zeer eigen en tegendraads.
De sieraden van Nienhuis wer
den in 1910 al bestempeld als
'modem en Hollands'.
Tot de jaren vijftig werkten veel
Een vliegtuigjurk van glasfiber, van Hussein Chalayan, net als de kleppen in de vleugels van een vliegtuig met afstandsbediening te besturen.
Foto: GPD/Brand Overeem
sieradenontwerpers met onede
le metalen, bakeliet en kunst
stof. Niet alleen vanuit het besef
dat Nederlanders niet van pron
ken houden, maar ook vanuit
het feit dat ze op de opleiding
het vak leerden met behulp van
koper. Daarnaast was er ook een
ideëel motief; jonge ontwerpers
wilden dat ook minder rijke
mensen zich sieraden konden
permitteren.
Tegelijk met de expositie over
het Nederlandse sieraad wordt
de tentoonstelling 'Fabric of
Fashion' gehouden. 'Fabric of
Fashion' is na 'Dutch Modernis
me' en 'Made in Japan' de derde
tentoonstelling in een reeks
waarmee het Centraal Museum
aandacht schenkt aan jonge
modeontwerpers. Vijftien jonge
Engelse sterren, elk met vijf ont
werpen vertegenwoordigd, laten
zien hoe oude technieken als
breien, weven en zelfs het ver
doemde macramé met de aller
nieuwste technologie weer kun
nen opbloeien.
Hussein Chalayan (Nicosia,
1970) is het bekendst en gaat het
verst. Studeerde hij indertijd al
af met 'buried garments' - in de
achtertuin van een vriend be
graven en weer opgegraven en
gedragen kledingstulcken - hier
zien we zijn vliegtuigjurken, ja
pons van glasfiber en net als de
verschillende kleppen in de
vleugels van een vliegtuig met
afstandsbediening te besturen.
Ontwerper Shelly Fox experi
menteert met geschroeid vilt en
lasergebrand katoen, braillelet
ters en morsetekens. De ten-;
toonstelling laat ook gecompuT
teriseerde pixelstoffen zien en
shape memory alloys, kogelwe
rend ballistische nylon en mate-,
riaal dat zich aanpast aan de
omgeving of fleece, vervaardigd
uit gerecyclede plastic flessen.
Het laat zich combineren met
oude breitechnieken, de zo tra
ditionele Schotse ruit, Shqt-
landtextiel, te veraderen twee
dehands kleding eff decoratie-
technieken.
De vorm lijkt ondergeschikt aan
dit bombardement van materi
aalexperimenten. Overduidelijk
wordt hoe Britse mode-ontwer
pers met textielontwerpers, kun
stenaars, architecten over de ei
gen grenzen kijken, wat ze het
etiket excentriek, provocerend
en vernieuwend bezorgt.
'Zonder wrijving geen glans'
(t/m 11 augustus), 'Fabric of
Fashion' (t/m 25 augustus), in
het Centraal Museum, Nico-
laaskerkhof 10, di. t/m zo.
11.00 - 17.00 uur. Catalogus bij
alle tentoonstellingen.