BOEKEN Een veenwildernis met enorme potentie mm &F Afzichtelijke dad< en bizarre situatii De losse handjes van Willem-Alexander Drie goede, nieuwe Nederlandse romans Ambitieus nieuw project over de Geschiedenis van Holland Van de blanke top der duinen tot en met het Gooi, van Texel tot en met Goeree- Overflakkee strekt zich een gebied uit dat onder de naam 'Holland' eeuwenlang een belangrijke rol heeft gespeeld in de ge schiedenis van ons land. Dit kloeke gewest telt vanaf dit jaar ook een kloek historisch standaardwerk; deze week verscheen deel van de vierdelige 'Geschiedenis van Hol land'. geschiedenis recensie Willemien Schenkeveld 'Geschiedenis van Holland' door diverse auteurs. Deel i: tot 1572 (de andere drie delen verschijnen in september en en november). Uitgeverij Verloren. Prijs: €25,00 (losse delen). Setprijs €90,00. Vergeleken met andere provinciale ge- schiedschrijvingen van de afgelopen tien tallen jaren, is de Geschiedenis van Hol land een nakomertje. Maar het is wel een flink volgroeid kind geworden. Veertig his torici, geografen, archeologen en kunst historici werkten eraan mee, en verwerk ten onderzoekingen uit de laatste decen nia. De vier delen (na de zomer verschij nen deel 2 t/m 4) zullen dus een goede weergave bieden van de modernste opvat tingen. Dat geldt in elk geval voor het zo juist verschenen Deel 1, dat de geschiede nis tot 1572 behandelt. Zo is het eerste hoofdstuk over de periode tot 900 (de tijd van de Romeinen, de Volksverhuizingen en de Vikingen) deels gebaseerd op heel recente opgravingen en publicaties. De kernvraag in dit hoofdstuk is of er in het steeds van vorm veranderen de kletsnatte kustgebied, waar bovendien regelmatig nieuwe bewoners van buiten op afkwamen, eigenlijk wel sprake was van continue bewoning. Het antwoord is: nauwelijks. En daarmee is definitief de wankele Bataafse mythe onderuitgehaald - het uit de zestiende eeuw stammende sprookje dat de Hollanders directe nako melingen waren van de Bataven. Maar gelukkig biedt de nuchtere geschied schrijving nog steeds wel stoere verhalen, zoals de inname in 28 na Chr. van het Ro meinse fort Flevum bij Velsen, dat door de kwade lokale bevolking met de grond werd gelijkgemaakt. Een gebeurtenis die zowel bij de Romeinse geschiedschrijver Tacitus is terug te vinden, als in de grond - in de vorm van 'een intrigerend patroon van loden slingerkogels die steeds haasti ger gemaakt lijken te zijn naarmate de strijd vorderde'. Ook is er de laatste tientallen jaren veel meer bekend geworden over de Grote Ontginning, de indrukwekkende operatie waarbij tussen 900 en 1300 de natte veen- wildernis van Holland bewoonbaar werd gemaakt. Bovendien is er veel nagedacht over de periode daarna, toen de omslag heeft plaatsgevonden waardoor het zich van een onaanzienlijk natte-voetengebied tot een grote handelsnatie kon ontwikke len. De verklaring daarvoor is, zo denken his torici tegenwoordig, nog steeds dat klets natte veen. De landbouwgebieden in dat inklinkende veen werden namelijk al snel weer veel te nat om graan te verbouwen. Die omstandigheid dwong de inmiddels gegroeide bevolking tot buitenlandse han del (graaninvoer) en nijverheid (de pro ductie van bier, laken enzovoorts voor de ejqjort). Die noodzaak, gecombineerd met het feit dat het gebied uiterst gunstig was gelegen aan de zee en grote waterwégen, zorgde ervoor dat Holland meer en meer een handelsgebied werd. Al vroeg in de Mid deleeuwen kwam die ontwikkeling flink op gang, in schepen gebouwd onder meer langs het Spaarne. En in 1535 overtroffen de vierhonderd zeeschepen van Amster- Worstelen met Holland dam en Waterland de vloten van Enge land, Frankrijk en Bretagne bij elkaar. Andere hoofdstukken gaan over politiek, religie, schriftcultuur en kunst. En tenslot te volgt een verhandeling over hoe Hol land, inmiddels nauw verbonden met de rest van de Nederlanden, in de zestiende eeuw in opstand kwam tegen de Spaanse vorst Filips n. Vanwege de hoge belasting druk, kettervervolgingen, en het schrikbe wind van Alva, die bijvoorbeeld de hele bevolking van Naarden uitmoordde. Daar mee zijn we aan de vooravond van de Gouden Eeuw beland. De beloofde rode draad van de hele Ge- „Sommige auteurs hebben aardig zitten worstelen met Holland als invalshoek", vertelt Thimo de Nijs, als historicus verbonden aan de Universiteit van Leiden, en samen met Eelco Beukers verantwoordelijk voor de organisatie en redactie van de vierdelige Geschie denis van Holland. Juist omdat Holland zo belangrijk was en is in Nederland, bleek een geschiedenis van het gewest voor veel hoofdbrekens te zorgen. Geen Tachtigjarige Oorlog zonder Egmond, Home en Kenau bijvoorbeeld. Dus hoe maak je daar een 'Hollands' ver haal van en hoe baken je dat al? „Zeker de auteurs van de latere delen hebben hiermee zitten worstelen. Die vonden het soms moeilijk nog echt iets zinnigs te zeggen", vertelt Thimo de Nijs. „Maar goed. we hebben ook van de nood een deugd gemaakt door de vraag 'wat was typisch Hollands en wat is daar van over?' centraal te stellen. Daarbij kijken we trouwens ook naar regionale verschillen." „Het traditionele stereotiepe beeld van Hólland met molens, handelaars, dominees enzo voorts is ontstaan naar aanleiding van de bloei van Holland in de Gouden Eeuw. Het bleek voor die periode eigenlijk ook wel redelijk te kloppen. Logischerwijs klopt het beeld voor de Middeleeuwen maar zeer ten dele. En wat betreft de negentiende eeuw, kun je zeggen dat het 'rijke' Holland in die tijd juist meer last had van armoede dan de landpro vincies," schiedenis van Holland, en dus ook van dit eerste deel, is de vraag wat nu 'typisch Hollands' is. Daarbij zijn de historici uit gegaan van de stereotiepe beelden van Holland, die naar aanleiding van de Gou den Eeuw zijn ontstaan en die sindsdien hardnekkig hebben stand gehouden - want zo gaat dat met historische clichés - en zelfs voor heel Nederland zijn gaan gel den. Het gaat om die clichés die je in souvenir shops, in populaire politieke commenta ren en in dagelijks gemopper tegenkomt: tulpen, molens, overlegcultuur, vrijheid en tolerantie, poldermodel, handelaars en dominees, 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' enzovoort. Is dat de identi teit van Holland of zit het eigenlijk anders? is de vraag die de Geschiedenis van Hol land stelt en wil beantwoorden. Heel expliciet en specifiek wordt, althans in deel 1, op die vraag niet ingegaan. Wel wordt bijvoorbeeld duidelijk dat de strijd tegen het water inderdaad essentieel is ge weest en dat Holland echt geen sterke centrale macht had. En lees je dat het ver zet tegen de ketterplakkaten van Filips II veel te maken had met tolerantie, maar evenzogoed met een afkeer van vorstelijk ingrijpen in de lokale rechtspraak. Maar wie helder hoopt te vinden wat nu in de Middeleeuwen al 'typisch Hollands' was, vindt dat niet. Soms worden de basics wel erg verwaar loosd. Zo is er is nergens te vinden wan neer het Gooi nu eigenlijk bij Noord-Hol land ging horen. En wie wil weten hoe het ook al weer zat met de moord op Floris V, moet het doen met vijf zinnen over de po litieke nasleep van diens 'onverwachte overlijden'. DE LEESTAFEL MOOISTE BOEK VAN DE WEEK 0 m m h H 3 X a in 7T n> m 1 j CfQ P z> CfQ jr~ verbouwing van zijn schouw burg is de vermaarde akoestiek naar de knoppen. Dat betekent zijn ondergang, die hij in dit boek op tragikomische manier en met een goed oog voor detail uit de doeken doet. Veel personages in dit boek zijn direct te herkennen. Het toch redelijk positieve imago van re gisseur Johan Doesburg en the aterbestuurder (en PvdA-tus- senpaus) Jeltje van Nieuwenho- ven krijgt van Thijs een stevige kanttekening. Maar treffend is vooral zijn warmbloedige en vaak hilarische schets van de to neelwereld, waar de grootheids waan bij alle betrokkenen eer der regel dan uitzondering is. De hartstochtelijke theaterro man De revue van Kees 't Hart heeft in Een sterke afgang een prima opvolger gekregen. Alex Verburg werkte jarenlang als journalist. Vorig jaar publi ceerde hij zijn eerste boek, een biografie van Liesbeth List, waarin opviel dat hij de noodza kelijke distantie van de biograaf verruilde voor een soort ghost writersschap. Het zeer leesbare, maar ook een tikje kleffe boek was een duidelijke duoproduc tie van de biograaf en zijn ob ject. Nu publiceert hij zijn eerste, al even vlot geschreven roman: Het huis van mijn vader (De Arbeiderspers, €13,95). Over de jonge Floris van Zevenhoven die ogenschijnlijk onbekommerd opgroeit in het Holland van de jaren vijftig en zestig. Maar dan overlijdt zijn vader en is er een andere, jonge man die zich maar al te graag over de kleine Floris ontfermt. Hoe anders is de sfeer in Het waanzinnige van sneeuw van Alex Boogers (Podium, €15,00). Ook hier krijgt de jonge hoofd persoon een zwaar verlies te verwerken (de dood van zijn zusje), maar hij reageert erop door te gaan thaiboksen, gedre ven door de liefde voor het zusje van een collega-vechtsporter. Schrijft Verburg nog vaak in po ëtische beelden, bij Boogers is alles recht voor z'n raap. Een raak portret van een mannen wereld die, afgezien van bokser- /schrijver Armando, maar door weinig literatoren voor vol wordt aangezien. door Martin Hendriksma Wekelijks ligt een ander genre boeken op de leestafel. Deze week de recente oogst nieuwe Nederlandse romans Verschijnen er in Nederland nog nieuwe, verrassende romans yan relatief onbekende schrij vers? Je zou het gezien de nomi naties voor de belangrijkste lite raire prijzen niet zeggen. Het is een jaarlijkse roulette tussen ge vestigde namen als Mulisch, Margriet de Moor, Krol en J. Bemlef. En ook dit voorjaar zijn de best gerecenseerde en best verkochte boeken afkomstig van schrijvers die al een anderhalve decimeter dik oeuvre bijelkaar hebben geschreven: Doeschka Meijsing en Maria Stahlie. Toch verschijnen ze degelijk: bijzondere romans van min of meer beginnende schrijvers. Al leen, ze worden ondanks wel willende recensies door het gro te publiek vrijwel genegeerd. Neem Een sterke afgang (L.J. Veen, €14,50) van Ger Thijs, tot dusverre vooral bekend als to neelregisseur. Zijn boek speelt zich af tegen het decor van het gerenoveerde Thalia Schouw burg, waarvoor niet het gelijkna mige theater in IJmuiden model heeft gestaan, maar de Konink lijke Schouwburg te Den Haag. De hoofdpersoon, directeur van het theater, heeft zich behoorlijk in de nesten gewerkt. Door de Gruwelijke roman Marek van der Het enige dat ontbreekt is het zelf plaatjes plakken. Maar verder geeft het doorbladeren van 'Dierenleven in Artis' (Terra, €19,50) hetzelfde, opwindende gevoel als de Verkade-albums van vroeger. Het boek is een heruitgave van A.F.J. Portielje's legendarische boek uit 1939, dat toen verscheen ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Amsterdamse dierentuin. Aan de degelijke uitleg van Portielje, van 1906 tot 1952 in Artis werkzaam als 'inspecteur levende have', is afgezien van de spelling niets veranderd. De losse plaatjes zijn prachtig gereproduceerd, zie de hier afgedrukte reeks van de Koningstijger. Bijzondere toevoeging vormen de foto's van de hedendaagse dierenverblijven waar de te keningen van weleer zijn ingemonteerd. Zo is mooi te zien hoe de pinguins het in hun behuizing hebben geschopt van een simpele stenen trap tot een reeks spannende grotten. Fantastisch boek. Illustraties uit besproken boek roman recensie Wim Vogel 'Gstaad 95-98' door Marek van der Jagt. Uitgeverij De Geus. Prijs: €22,50. Wat lezers van hun werk al lang wisten, wat ten overvloede ook nog eens door een Italiaans wis kundig onderzoek werd vastge steld, is nu door de auteur zelf bevestigd: Amon Grunberg en Marek van der Jagt zijn een en dezelfde. Dezelfde one-liners, dezelfde harde humor, eenzelf de scènische opbouw en herha lingen, veel herhalingen. Maar het duidelijkst blijkt het symbiotische van dit unieke schrijversschap als we Gstaad 95-98, de tweede roman van Van der Jagt, vergelijken met De Mensheid zij geprezen uit 2001, Grunbergs herschrijving van Erasmus' Lof der Zotheid. De vi sie op het bestaan van de mens die de filosofische Grunberg ontwikkelt, demonstreert Van der Jagt in zijn roman. De Mens heid zij geprezen is één grote voetnoot bij de roman: Gstaad is de praktijk, waarvoor de Lof der Zotheid de theorische onder bouwing gaf. In De Mensheid zij geprezen neemt Grunberg het, als gedre ven advocaat, op voor zijn cli ënt, de mens, die naar zijn oor deel al te vaak door het slijk is gehaald. En omdat volgens hem de mens altijd en overal de lief de zoekt en dus het genot en daardoor op vreemde plaatsen en in bizarre situaties terecht komt, treft de mens geen blaam, bestaat er geen schuld zoals er ook geen vrije wil bestaat. De mens kan niet anders dan pijn verzamelen en vermenigvuldi gen om genot te verkrijgen. 'En dat is toch het principe waarop deze poppenkast (d.i. het men selijk bestaan, w.v.) is geba seerd.' In Gstaad 95-98 komen gruwe lijke mensen, afzichtelijke da den, bizarre situaties en allerlei vreemde plaatsen, de anus bij voorbeeld, uitgebreid aan bod. Volgens de structuur klassieke roman (vijf ho ken) wordt het leven bes van Francois Lepeltier, in de loop der jaren Rodolpho Ceccherelli, Müller of Bruno Ritter Geen Bildungsroman Van der Jagt: zijn held I mens immers geen kem Veel meer is dit dan ook talogus van noodzakelij den' die na zijn laatste ke daad, de moord op e jarig meisje, door de ht soon op verzoek van zij caten en maatschappeü sters wordt samengesti eindelijk belandt Fran( peltier als Bruno Ritter, Monster van Gstaad, vangenis waar hij op zijn leven vastiegt. Dat biografie niet moeten I een schuldbekenteni maakte Grunberg ons a lijk in zijn laatste boek. Gstaad 95-98 is een onsi verhaal vol gruwel en melijkheden waarin de en het schuldbewuste opzettelijk en blijmoedi zig zijn. Het resultaat angstaanjagende coni met een wereld waarin noch hel bestaan en wa mens, althans déze mei andere keus had dan he omdat hij de nabijheid ander zocht en vond. Wat zouden we het als graag anders zien. Was een plan met deze wen er maar echt een vrije was er schuld, dan ha zin, dan was de mens woordelijk voor zijn Maar als Bruno Ritter in zijn afzichtelijkste, achtige misdaad plee zwijgt alles. 'De wereld, sen, God. Alleen mij zweeg niet.' Gstaad 95-98 lezen is g verdeeld genoegen. Wé zeer aan te bevelen aan i nen die het nog geen ja den zo aardig vonden ds berg Erasmus herschre ze naast elkaar, huiver en kijk vervolgens in de s TOP TIEN FICTIE amusement recensie Jacques Hendriks 'De prins met de losse handjes' - verhalen van Joop van Tellingen, opgeschreven door Jan Uriot. Uitgeverij Imagebooks Factory. Prijs: €8,95. Het koninklijk huis en de Gooise matras Waren vooraf gewaarschuwd: Nederlands paparazzo numero uno Joop van Tellin gen heeft een boek geschreven, De prins met de losse handjes1 Met eventuele paniek in koninklijke of showbizzkringen zal het wel loslopen, daarvoor stelt het boekje van de foto graaf, die voor alle vaderlandse roddel bladen werkte, te weinig voor. Het is van zakformaat en telt amper honderd pagi na's. Maar wat nog erger is, het staat stijf van de taalfouten en onjuistheden. Met als gevolg dat de 'onthullingen' van Van Tellingen een stuk minder overtuigend overkomen. De broer van prins Bemhard, Aschwin (wordt Ashwin genoemd) zou zich ver rijkt hebben met het verkopen van ge schenken die - toen nog - koningin Juli ana ontving bij staatsbezoeken en défilés. Zangeres/kunstschilderes Therèse Stein- metz zou in ruil voor wat publiciteit ver klapt hebben dat haar buurmeisje Yolan- de Adriaansens verkering had met prins Willem-Alexander, quizmaster Willem Ruis zou regelmatig cocaïne gesnoven hebben en Jorge Guillermo (wordt Gui- lermo genoemd), de ex van prinses Christina, zou bi- of zelfs homoseksueel geweest zijn. Ach, Van Tellingen vertelt via zijn ghost writer - de als schrijver debuterende ra diomaker Jan Uriot - best olijke anekdo tes. Koningin Beatrix kwam dankzij Joop ooit vast te zitten in een skilift zodat hij zijn foto kon maken. Over Prinses Juliana zegt hij: 'Mijn God, wat kan dat mens gil len'. Willem-Alexander siert zelfs de cover van het boekje, hij is 'de prins met de losse handjes'. Twaalf jaar geleden had Alex een geheime date met Yolande Adriaan sens op vliegveld Kloten in Zürich. En wie dook daar op? Ja hoor, Joop van Tel lingen! 'Zijn ogen zagen bloed. Hij vloog op me af en sloeg me! De Prins van Oranje stond in de bokshouding. Als een kat sloeg hij uit!', lezen we. Nooit gewe ten dat een kat iets uit kon slaan, maar dat terzijde. Natuurlijk klopt de Utrechtse fotograaf (57) zichzelf veelvuldig op de borst. Joop was een huisvriend van Abba, Joop hielp de dames van Babe met een foto op de voorpagina van De Telegraaf aan hun doorbraak, Joop en niemand anders was verantwoordelijk voor de comeback van Timi Yuro, Joop mocht de lippen van Cé- line Dion stiften nadat zij in 1988 het Eu rovisie Songfestival had gewonnen. „Ik heb in elke vuilnisbak van Nederland gezeten om maar die ene juiste foto te maken", zei een apetrotse Van Tellingen deze week bij zijn boekpresentatie in Amsterdam. Er valt ongetwijfeld een leuk boek over te schrijven. Maar dan wel graag wat zorgvuldiger dan dit 'lekkere boeide voor op vakantie', zoals de hoofd persoon het noemt. 1. (1) J.M. Auel, Vuurplaats in steen. A.WBruna,€ 29,50 2. (6) Robert Anker, Een soort Engeland. Querido, 18,50 3. (2) Marten Toonder, Het bes te van Bommel. De Bezige Bij,€ 12,50 4. (-) Jacqui Lofthouse, Een perfecte glimlach. De Bezige Bij, 12,50 5. (-) Henning Mankell, Moor denaar zonder gezicht. De Geus, 3,00 6. (-) Marek van der Jagt, Gstaad 95-98. De Geus, 22,50 7. (-) Maria Stahlie, De Lijfarts. Prometheus, 24,95 8. (5) A.C. Baantjer, De Cock de moord op bestelling. Fontein, 9,98 9. (4) Jonathan Safran Foer, Al les is verlicht. Ambo/Anthos, 19,90 10. (8) John Grisham, Het dos sier. A.W. Bruna, 19,95 Jacqui Lofthouse schreef een li teraire thriller over een zeer succesvolle schrijfster die om mysterieuze redenen zelfrnoord pleegt. Haar echtgenoot gaat met zijn nieuwe vriendin op onderzoek uit en haalt vreemde dingen naarboven. Nu versche nen in goedkope editie. Het zelfde geldt voor Henning Man- kells Moordenaar zonder ge zicht, waarbij inspectei Wall ander de brute mc een Zweeds boerene onderzoekt. Omdat asiel tot de verdachten b poogt hij de zaak buiter bliciteit te houden. Tev Ook voor Nederlandse zeer actueel. De boekentoptien word lijks samengesteld op bi verkoopcijfers van Ath< Boekhandel en H. de Vri ken in Haarlem, Boel Kooyker in Leiden, F Boekhandel Harkema in sum, Boekhandel Los sum en Boekhandel De Almere. vrijdag 24 mei 2002 Jan II van Wassenaer, Ridder in de Orde van h den Vlies, een van de invloedrijke krijgshaftig len van Holland. Bij het Beleg van Padua in 151 een kogel hem in het gezicht, veertien jaar lal hij dodelijk in de zij getroffen toen hij bij Slot gen de Friezen vocht - zie de projectielen op 1 tume schilderij.P.R.Foto 'iIan Eaenerheer. vanJMvssenaer- Bvkcmcraef Va jftlopkk van oohden-van cvldên VUES-CaI'ITTAINCI des' inn/rIESLANDTj/fn.no»)?2J' 22-ENDE'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14