'Ik neem geen genoegen met wat ik op dit moment kan' 00000000000- «o OOG in OOG 0 De vragen De regels ZATERDAG 18 MEI 2002 ER BIJ Cijs Beths, violist en le vensgenieter werd gebo ren op ij september 1933 in Santpoort, waar hij nog steeds woont. Hij speelde in het Concert gebouworkest en het or kest van de Nederlandse Opera. Hij was, vanaf 1967, 28 jaar concert meester van het Noordhol lands Phil- harmonisch Orkest en is nu vaste inval ler bij het Con certgebouwor kest. Speelt tevens in di verse ensembles muziek in de Weens-Hongaarse traditie. Beths is ge trouwd met Anneke, heeft twee zoons, Cijs (41) en Frank (34), en vijf kleinkinderen. Gijs Beths: „Over het overlijden van mijn dochtertje heb ik nooit veel gesproken, maar het was wel het verdrietigste." Foto: United Photos De Boer/Poppe de Boer door Renee de Borst 6. Waarover heeft u in uw leven het meeste verdriet gehad? „Het overlijden van mijn dochtertje. Ze was ons tweede kind en heeft maar een paar dagen geleefd. Ze had longembolie. Er was geen zuurstof in de kliniek waar ze is gebo ren. Mijn vrouw was ernstig ziek. Ik ben al leen met de begrafenisondernemer en het witte kistje op de achterbank naar Wester- veld gegaan. Daar heb ik het kistje zelf op het rooster gezet. Ik heb er nooit veel over gesproken, maar het was wel het verdrietig ste." 16. Welke rol in welke film had u willen spelen? „Ik kijk niet zo veel naar films, maar ik kies voor de hoofdrol in Basic.Instinct. Omdat het een heel spannende film is en omdat er een paar fantastische bedscènes in zitten. Die rol, in de film gespeeld door Michael Douglas, zou ik wel willen doen. Het is die film waarin de vrouw, gespeeld door Sha ron Stone, al haar minnaars doodsteekt met een ijspriem. Tot hij erop afgaat. Hij blijft leven. Ik vind het een hartstikke goeie film. Die spanning, dat bed en die vrouw... Ik ben een pure romanticus, altijd ge weest." 27. Welk tv-programma moet meteen van het scherm worden gehaald? „GTST. Dat vind ik zo'n nagemaakt en na geaapt product. Ik heb twee keer gekeken omdat Guusje Nederhorst - de dochter van een vriendin - erin speelde. Dat was na tuurlijk wel leuk, maar dat hele soapgedoe zegt me niks. Toen ik vanmorgen tegen mijn vrouw zei dat ik dat zou antwoorden als ik deze vraag zou krijgen, zei ze dat ik dan wel op heel wat tenen zou trappen. Anderen mogen het prachtig vinden, maar ik vind het nou eenmaal niks - het wordt ook zo slecht gespeeld. Maar ook heel veel spellen en quizzen mo gen van mij zo van het scherm af. Behalve Per seconde wijzer, Twee voor Twaalf en Tien voor Taal. Daar kijk ik graag naar." 37. Wat zou u graag beter kunnen? „Viool spelen. Dat meen ik echt. Ik studeer nog steeds. Er zijn nog zo veel dingen die ik wil bereiken, op het gebied van techniek en muzikaliteit. Je raakt nooit uitgeleerd. Ik neem geen genoegen met wat ik op dit mo ment kan. Ik ben na een concert altijd chagrijnig. Ik weet wel dat het goed was, maar ook dat het beter had gekund. Ik heb een aantal voorbeelden, zoals Fritz Kreisler en David Oistrach. Het is niet dat ik me met hen meet, maar zij zijn wel de oorzaak dat ik nog harder ga studeren." 39. U mag vier mensen - onder wie ook overleden personen - uitnodigen voor een dinertje. Wie kiest u? „De eerste is André Vandernoot. De aller beste chef-dirigent bij het NPO in mijn ja ren als concertmeester. Een prachtig musi cus. De mooiste concerten waren met hem. Het was soms wel chaotisch, maar zelfs dan was het mooi. Ik was erg op hem ge steld. Hij was ook een bourgondiër, hij hield van lekker eten. We gingen vaak na het concert naar Wilma Albert, zeker in die tijd een goed restaurant in Haarlem. Hij was de enige van de dirigenten die me de hemel beloofde en zijn beloftes nakwam. Andere dirigenten staan er voor zichzelf, uitzonderingen daargelaten. De tweede wordt Rogier van Otterloo. Dat heeft te maken met waardering. Hij heeft mij indertijd gevraagd voor het muziekpro gramma Music All In. Ik was concertmees ter van de strijkers en werkte met allerlei jazzmensen, dat regelde hij. Ik hou van jazz. Het was fantastisch, ik heb toen met de meest wereldberoemde jazzmusici ge werkt. Lionel Hampton, Ben Webster, Ella Fitzgerald, noem ze maar op. Ik heb daar veel van geleerd. Vooral flexibel te zijn. Rogier deed zelf ook fantastische dingen. Hij componeerde de muziek voor Soldaat van Oranje en voor Turks Fruit. Hij was zeer begaafd. Hij kwam natuurlijk uit een klassiek nest. Ik heb ook nog met zijn vader Willem van Otterloo gewerkt; het vioolcon cert van Katchaturian. Pa stond te boek als streng en narrig, maar ik heb fantastisch met hem gewerkt. Rogier is veel te jong overleden. Ik wil hem er graag bij hebben. De derde heb ik ontmoet tijdens Music All In. Stephane Grappeli, een jazzviolist uit de zigeunerhoek, waar ik zo van houd. Ik her inner me hem vooral om een gesprek dat wij hadden in de kleedkamer. Ik speelde toen op een Stradivarius. Hij was er hele maal weg van. Hij had een Gagliano. We hebben van instrument gewisseld en ge weldig gespeeld. Ik zei tegen hem dat hij iets kon wat ik niet kan: jazz-improvisatie op viool. Dat lukt me niet. Toen zei hij: 'Wat ik niet kan en u wel, is veel mooier. Ik kan het vioolconcert van Mendelssohn niet spelen'. Dat zal ik nooit vergeten. De vierde die mag komen dineren is Maxi ma. Omdat ze mooi is en spannend en in teressant. Maar vooral omdat ik dan tijdens de maaltijd voor haar een tango ga spelen waar Alex niet van terug heeft. Ik vind het leuk om aan een tafeltje te spelen. Ik denk dat Maxima een prima avond zal hebben. Ze heeft de dingen allemaal direct door en zo niet, dan gaat ze wel vragen stellen. Ze heeft een mening en dus zelf ook iets toe te voegen. Ik denk dat het heel gezellig wordt, vooral dankzij Vandernoot. Die man had een geweldige humor." 1. Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? „Ik ben niet zo gauw boos. Ik kan het wel spelen, maar echt boos ben ik eigenlijk zel den. Waar ik enorm boos over ben, zelfs nu weer op dit moment, is een uitspraak van ene Sorgdrager. Mevrouw Sorgdrager. Zij was net als die minkukels van de Raad voor de Cultuur, die zelf niks kunnen, betrokken bij de opheffing van het NPO. En wat zei ze? Ik heb het hier opgeschreven: 'Het is natuurlijk erg voor die mensen, maar som migen zullen weer elders werk vinden. Voor iemand die 25 jaar bij de tweede vio len heeft gezeten, wordt het moeilijk'. Ja, godverdomme of je nou hobo, triangel of tweede viool speelt Het is voor iedereen heel erg. De tweede viool is net zo belang rijk als elk andere instrument! Ik ben er wéér pissig om. Ze gebruikt die term heel denigrerend. Alsof de tweede vio len minderwaardig zijn. Het is een ver schrikkelijk mens, dat er helemaal niks van snapt! Ik hou nu op anders wordt het nog erger. Die goochelaar Van der Ploeg hoeft helemaal niet het beste jongetje van de klas te zijn om een orkest te slopen! Slopen kan iedereen!" 8. Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? „Ik ben een geboren optimist. Ik word ze ker niet pessimistischer. Ik ben een laat bloeier, ontdek steeds nieuwe dingen. Ik heb nog altijd plannen met mijn grote sa lonorkest Bravour en charme. Daar treed ik graag mee op bij feesten en waar dan ook. We hebben gespeeld bij de ontvangst van Pavarotti in de Arena, en bij de opening van de Vermeer-tentoonstelling in Het Mauritshuis. We spelen muziek uit de twin tiger jaren in de Weense en Hongaarse tra ditie. Heel gezellig. Met die muziek gaat ie dereen steeds meer drinken, het orkest trouwens ook." 13. Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? „Ja, het is mij gebeurd en ik ben nog steeds met haar getrouwd. Het was buitengewoon ouderwets. Het gebeurde op dansles bij Martin. Dat zal geweest zijn in... Ik moet goed nadenken. Mijn vrouw weet dat beter. Ik mocht van mijn vader pas op mijn acht tiende op dansles en eigenlijk had hij het liever niet. Dus dat zal in '51 geweest zijn. Ik zag haar en dacht direct: dat is d'r. Zij vond me geloof ik wel leuk. Maar ik moest toch nog even mijn best doen. En dat doe ik nog steeds." 20. Wat is uw slechtste eigenschap? „Ongeduld. Vooral richting mensen. Nee, ik ben niet ongeduldig als iets niet lukt met studeren. Als ik dan ongeduldig zou wor den, lukt het helemaal niet meer. Ik kan een uur bezig zijn met een stukje van een minuut. Blijven doorgaan, tot het goed is. Nog een slechte eigenschap is, dat ik wel eens in het openbaar in mijn neus peuter. Dan ben ik met mijn gedachten ergens an ders. Mijn vrouw waarschuwt me dan al tijd." 31. Welke dag zou u willen overdoen? „De dag - een jaar of zeven, acht geleden - dat mijn zus Vera, Anner Bijlsma en ik in de Verenigde Staten aankwamen om met een aantal Amerikanen het octet van Mendels sohn op te nemen voor Sony. We werden meteen naar het Smithsonian Institute in Washington gereden. Daar mochten we al lemaal een Stradivarius uitzoeken. Gewel dig! Het was allemaal heel zwaar bewaakt. Maar toen we in die zaal kwamen, was het alsof we het paradijs binnengingen. Daar lagen ze voor ons klaar. Ik koos de Hellier, een van de mooiste instrumenten ter we reld. Hoe moe we ook waren na de vlucht, we zijn meteen gaan spelen. Die dag zou ik graag overdoen. Of eigenlijk die hele week. We repeteerden een aantal dagen in het Smithsonian - steeds met zware bewaking, niemand mocht erin en wij mochten er niet uit. Daarna moesten we voor de opname naar New York. Met die acht violen. Het leek wel een film. In twee limousines met ik weet niet hoeveel bewakers. Het was of we mid denin een politieserie zaten. Ik vond een van die bewakers wel erg sloom, dus daar zei ik iets over. Een collega van hem vertel de toen dat die man gepensioneerd was bij de New Yorkse politie. En als dat je lukt, ben je goed, zei hij erbij. 'Die man schiet van vijftig meter zo een vlieg van je blote kont'. Prachtig!" finish Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? Op welke plek buiten Nederland zou u een jaar willen wonen? Als u nu een ander beroep zou mogen kiezen, wat zou u dan worden? Wat zult u nooit weggooien? Welk kunstwerk (boek, schilderij, beeld, lied, cd) zou u gemaakt willen hebben? Waarover heeft u in uw leven het meeste verdriet gehad? Gaat u liever om met mannen of met vrouwen? Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? Van welk bedrijf of welke instelling zou u directeur willen zijn? Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? Als u vandaag ineens alles zou durven, wat zou u dan als eerste doen? Wat zou u willen veranderen aan uw jeugd? Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? Wat kan u in mensen vreselijk ergeren? Wanneer heeft u voor het laatst te veel gedronken? Welke rol in welke film had u willen spelen? Van wie zou u een toegestoken hand weigeren? Wat vindt u opwindend? Vindt u zichzelf aantrekkelijk? Wat is uw slechtste eigenschap? Heeft u een euthanasieverklaring getekend? Waar geeft u het meeste geld aan uit? (Woning en auto buiten beschouwing gelaten) Heeft u wel eens een belangrijke vriendschap verbroken? Op welke terreinen heeft volgens u de andere sekse het gemakkelijker? Zijn er onderwerpen waarover tegen u geen grappen gemaakt mogen worden? Is seksualiteit belangrijk in het leven? Welk tv-programma moet meteen van het scherm worden gehaald? Mogen partners geheimen voor elkaar hebben? Van welke beroemdheid greep de dood u het meest aan? Wat was de gelukkigste fase van uw leven? Welke dag zou u willen overdoen? Wat is de karaktertrek waarvan u wilt dat mensen zich u erom herinneren? In welke andere periode had u graag geleefd? Wanneer was u voor het laatst verliefd? Bent u trouw? Bent u gelovig? Wat zou u graag beter kunnen? Wat mist u in het buitenland het meest aan Nederland? U mag vier mensen - onder wie ook overleden personen - uitnodigen voor een dinertje. Wie kiest u? Welke kus zou u willen overdoen? Waar krijgt u kippenvel van? Wie bewondert u? Gaat u wel eens alleen uit? Wat was uw slechtste beslissing? Wat is in uw werk uw grootste frustratie? Wat was uw angstigste moment? Wanneer hebt u voor het laatst een leugen (tje) gebruikt? Wat is de grootste wetsovertreding die u heeft begaan? Denkt u te weten wat uw partner in u ziet? Wanneer beschouwde u zichzelf als volwassen? - De geïnterviewde gooit telkens een dobbelsteen met twintig vlakken, om te bepalen welke vraag hij (of zij) krijgt voorgelegd. Voor de eerste vraag wordt gerekend vanaf nul. Bij de volgende negen worpen wordt er doorgeteld, waarbij na vraag 50 weer vraag 1 volgt. Komt iemand op een vraag die hij al heeft beantwoord, dan moet die worp over. T 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 55