'vlarten Toonder maakte Napoleon als slecht voorbeeld voor Hitier /eel meer dan Tom Poes BOEKEN 3j "i s Meesterwerk voor twintig minuten 'Wie is die man?', vroeg Harry Mulisch Veduwnaar zoekt mollige vrouw zei ZATERDAG l8 MEI 2002 Toonder is natuurlijk als de geestelijk ■■■van Ollie B. Bommel en j 1] es, de beide vrienden die loude Nederlanders van- lebben weten te boeien, itvverk van Toonder be- jlel meer dan de wereld in 1 Rommeldam en Bom- rot f- geschiedenis recensie James McGonigal 'Napoleon' door Paul Johnson. Vertaald door Han Meyer. Uitgeverij Balans. Prijs: €17,90. <ke var Bre lommage recensie Jacob Moerman van Toonder" en 'Het beste van •I' door Marten Toonder. •ij De Bezige Bij. Prijs: resp. 25,00 en €12,50. alve eeuw geleden ston- politieke prenten en te- in het middelpunt van igstelling. Omdat dit Ie vergetelheid dreigde verscheen nu het door ingestelde boek De m Toonder. Naast de afbeeldingen bevat het essays waarin onder ande ren Henk Hofland en Jan Wol kers hun bewondering uitspre ken voor Toonders fictieve uni versum. In De kunst van Toonder staat een afbeelding van een politieke prent met een nog steeds sini ster karakter en een duidelijke boodschap. Boven een platge bombardeerde stad doemt het macabere gelaat van een Duitse soldaat op, die nauwelijks meer tot het land der levenden kan behoren. Aan de voorkant van dit tafereel staat een klein man netje te schreeuwen. En aan de onderkant lezen we: 'Het oor- logsmoreel van ons volk is bo ven iederen twijfel verheven!' Een uitspraak uit een radiorede van de Duitse propagandami- nister Goebbels, die tegen het einde van de oorlog zijn volk moed probeerde in te spreken. De prent werd oorspronkelijk afgedrukt in het illegale tijd schrift Metro, op 22 december 1944. Marten Toonder was me dewerker van het blad gewor den na zijn ontslag bij De Tele graaf, omdat deze krant een hoofdredacteur had gekregen die lid was van de SS. Het tijd schrift was in hetzelfde jaar in het leven geroepen en bestond tot juli 1946. Het is opvallend dat de oorlogs jaren bij Marten Toonder in de herfst van zijn leven zo'n grote rol spelen. Over zijn verleden publiceerde hij drie prozaboe ken (met elkaar verschenen on der de titel Autobiografie) die stoppen in 1965, toen hij zich met zijn vrouw Phiny in Ierland vestigde. De meest interessante stukken uit dit lijvige boekwerk worden gevormd door de herin neringen van Toonder aan de periode 1939-1945. In zijn Am sterdamse Toonderstudio's werd tijdens de oorlog een ille gale drukkerij ondergebracht, waar onder meer persoonsbe wijzen werden vervalst. En waar Tom Poes leven werd ingebla zen. De stripheld verscheen in feuil letonvorm voor het eerst in 1947, in de Nieuwe Rotterdam- sche Courant. Het is het eerste verhaal van een lange reeks. In totaal heeft Marten Toonder 177 verhalen voor dagbladen ge maakt. De bundel Het beste van Bommel bevat een perfecte dwarsdoorsnede van dit werk, tot het verhaal Het einde van eindeloos uit 1986. Hierin stapt Heer Bommel in het huwelijks bootje met Juffrouw Doddel. Het werk van Marten Toonder wordt terecht om verschillende redenen gewaardeerd. Dat blijkt vooral uit de essays die in De kunst van Toonder zijn opgeno men. Zo steekt Jaap van Heer den de loftrompet over 'de kracht van zijn literair talent' en wijst Jan Wolkers op de over eenkomsten tussen Toonders werk en het oude testament. En Henk Hofland maakt maar weer eens duidelijk dat de verhalen over Tom Poes en Bommel niet over dieren, maar over mensen gaan: 'De verhalen van Marten Toonder worden gekenmerkt door een scherp inzicht in de verhoudingen tussen de mach ten in onze samenleving en de typen die daar de boventoon voeren.' Vader en dochter fietsen samen door de polder. Dudok de Wit kreeg vorig jaar een Oscar voor zijn animatiefilm 'Father and daughter'. Voor wie de film niet heeft kunnen zien - ver- jk het gros van de lezers - is er nu het kinderboek 'Vader en dochter' (Leopold, €12,95). Om maar meteen met de deur in huis te val- is een fantastisch (zwarte inkt tegen een achtergrond van aquarel) getekend, zeer ontroerend verhaal over een klein meisje dat haar oorgoed van zich ziet wegroeien. De verdwenen vader raakt in de vergetelheid, het meisje wordt groot en start haar eigen gezin, aarmate ze ouder wordt begint er iets te knagen. Zelfs de teerste kinderziel zal uiteindelijk vrede hebben met het einde van het boek. - eel van een uitgave, mede dankzij boekvormgeefster Tessa van der Waals.Tekening uit besproken boek 191 Jhd i.e. we MOOISTE BOEK VAN DE WEEK Napoleon, de op Corsica gebo ren Franse keizer die heel Euro pa aan zijn voeten wilde krijgen, maakte van zijn land een voor loper van de totalitaire staten van de twintigste eeuw. En dat op basis van de Franse Revolutie (1789), die een einde beoogde te maken aan dictatoriale heer schappij over souvereine volke ren. Hij was als militair een uitste kend vakman. Zijn vermogen kaarten te lezen en op basis van berekeningen de moderne logis tiek van een leger vorm te ge ven, waren de basis van zijn se rie overwinningen op het slag veld. Zijn politieke achtergrond droeg daaraan bij: bij zijn mili taire avonturen in Europa, het Midden-Oosten en in Rusland werd hij, anders dan zijn wisse lende coalities van tegenstan ders, niet gehinderd door over leg of tegenspraak. Hij was al leenheerser in de grootste Euro pese macht van zijn tijd en wendde die macht voortreffelijk aan. Tegelijkertijd was Napoleon (1769-1821) als strateeg beperkt. Hij zag niet dat de Britse macht ter zee zijn politiek-militaire as piraties op het vasteland van Europa zou breken. Bovendien gaat hij de geschiedenis in als de man die Frankrijks rol op het wereldtoneel in één klap defini tief beperkte door de verkoop van de Franse bezittingen in de nieuwbakken Verenigde Staten van Amerika in 1803. Wat de Amerikanen noemen 'The Louisiana Purchase' om vatte de verkoop van ruim 2,1 vierkante kilometer Amerikaans grondgebied, het gebied van dertien latere staten, voor vijf tien miljoen dollar (omgerekend een dubbeltje per hectare). Des tijds een bedrag waar Napoleon weer een paar jaar oorlog mee kon voeren, maar een strategi sche miskleun van een veel gro tere orde. „Zo werden de Verenigde Staten de mogendheid die uiteindelijk het meeste profiteerde van de Bonapartische tijd", schrijft de Britse historicus Paul Johnson in een nieuwe, beknopte biografie van Napoleon Bonaparte. Dat is geen overdrijving. Met de aan koop verdubbelde de Britse ex- kolonie zijn grondgebied met land vanaf de Mississippi tot de Rocky Mountains, van de Golf van Mexico tot de grens met Ca nada. Johnsons boek verschijnt in de serie korte biografieën die tege lijkertijd wordt uitgegeven in de VS (Viking Penguin), Engeland (Weidenfold Nicolson) en Ne derland (Balans). Het zijn hand zame portretten van wereldfigu ren, variërend van Boeddha en Leonardo da Vinci tot Elvis Pres ley en Charles Darwin. Dat deze serie ietwat Angelsak sisch van samenstelling is, is geen wonder. Dat blijkt ook uit het boek over Napoleon. Koning Lodewijk van de Nederlanden wordt amper genoemd en in het korte, maar heldere verslag van de Slag bij Waterloo (1815, Na poleons zwanenzang) wordt de rol geheel weggelaten van het Nederlandse corps. Dat verhin derde bij Quatre Bras onder lei ding van de Prins van Oranje, de latere koning Willem II, dat de Fransen de Pruisen in de pan hakten, als gevolg waarvan later de Hertog van Wellington toch nog kon zegevieren. Johnson zet wel helder uiteen waarom Napoleon, op de gol ven van de Franse Revolutie drijvend, kon uitgroeien tot een succesvol militair. Hij maakte gebruik van de dienstplicht, waardoor zijn legers enorme verliezen konden verwerken. Frankrijk kende een geweldig propaganda-apparaat en de pers was gelijkgeschakeld. Inter ne tegenstanders werden on schadelijk gemaakt door een ef ficiënte geheime dienst en de Franse politiek werd met schijn- verkiezingen en nep-democrati- sche evenementen naar Napole ons hand gezet. Volgens Johnson moet Napole on worden gezien als de schep per van de moderne totalitaire staat De lessen uit dit deel van de geschiedenis werden geluk kig niet getrokken in de periode van Hitier. Ook die keek niet verder dan zijn Europese neus, onderschatte Rusland, negeerde de VS en dacht dat zeemacht Engeland wel tot onderhande len kon worden gedwongen. En weer liep het anders. briefwisseling recensie Aly Knol 'Adres onbekend' door Kathrine Kressmann Taylor. Met een nawoord van Charles Douglas. Vertaling Tinke Davids. Uitgeverij Ambo/Anthos. Prijs: €10,80. Ze schreef het verhaal in 1938. In 1939 kwam het in boekvorm uit in Amerika en korte tijd later in Groot-Brittannië. Het was een instant succes. Er werd begon nen aan vertalingen, maar 1939 was niet de juiste tijd in Europa om een aanklacht tegen het na zi-regime uit te geven. Titel en auteur belandden slechts op de lijst 'verboden boeken' van de Reichskommissar. Het raakte in de vergetelheid totdat het in 1995 in de VS werd herdrukt 'ter herdenking van de vijftigjarige bevrijding van de concentratiekampen'. Die uitga ve kwam in handen van een Franse uitgever, die het alsnog liet vertalen: binnen enkele maanden werden 100.000 exemplaren verkocht. Zojuist is Adres onbekend ook in Neder landse vertaling verschenen. Het kleine meesterwerkje van Kathrine Kressmann Taylor (1903-1996) behelst de briefwis seling tussen Max Eisenstein, een joodse galeriehouder in San Francisco, en zijn vriend en za kenpartner Martin Schulse, die - het is november 1932 - zojuist met zijn gezin van Amerika te rug is verhuisd naar Duitsland. In slechts 52 (hier en daar ook nog eens schaars) bedrukte pa gina's ontrolt zich tot maart 1934 een regelrechte tragedie tussen de twee mannen, die ooit eikaars beste vrienden waren. Je leest het boekje, inclusief het zeven pagina's tellende na woord van de zoon van de schrijfster, in twintig minuten uit, maar dan heb je wel kennis gemaakt met een heel knap in elkaar gestoken verhaal over de opkomst van Hitier, de begin nende jodenhaat en tenslotte een even geraffineerde als wrede wraakoefening. roman recensie Gerard Veerkamp wereld jong was' door Marjan Uj.. Jitgeverij Atlas. Prijs: €13,50. n ichtelijke, maar ook te- ustiger, fij iger, financieel onaf- jk, sinds vijf jaar weduw- het alleen zijn moe en rolijke vrouw om samen erfst van het leven te ge- ran de goede dingen. Fi- e onafhankelijkheid arde, leeftijd tot 70 jaar, keur mollig type...' 'it Toen de wereld jong nieuwe boek van Mar- i. Het is de tekst van een ntie, die de man in de at zetten. Een tekst in de advertentie, die wat be de waarheid is. Want de ersoon in het boek is eduwnaar. Hij is in feite en, want zijn vrouw, die verpleeghuis wordt ver- lijdt aan de ziekte van Al- - Dekt haar wekelijks, maar hem niet werkelijk meer, Ifs zijn naam niet; noemt *s. terwijl hij Ferdinand kr e Ferdinand gaat dus via nt op zoek naar een die de leegte in zijn leven opvullen. Want 'Hallo oals zijn vrouw hem be en Marjan Berk het boek in eerste instantie wilde noemen - dat begint hem knap te verve len. Massa's vrouwen reageren op de advertentie. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ferdi nand maakt een strenge selectie en maakt kennis met vier vrou wen, die geen man meer in hun leven hebben. Twee dik-zesti- gers, een bijna-zestiger en een 35-jarige vrouw, die zich waar dan ook ter wereld verdienstelijk wil maken. Alle vijf proberen de liefde, het geluk (weer) te zoeken. Berk be schrijft op boeiende, krachtige, vooral vermakelijke wijze hoe het de hoofdpersonen vergaat in hun toenaderingspogingen. Hoe ze met man en macht proberen lief te hebben, zoals ze dat vroe ger deden, toen zij en hun we reld nog jong waren. Voor wie Marjan Berk een beetje kent, zal het niet verbazen dat zij dit een nobel maar redelijk onbereikbaar streven vindt. Hoe het de hoofdpersonen precies vergaat, verklappen we hier niet. Het slot van het verhaal is ty pisch Berk: aangenaam verras send. En positief, want bij haar is een glas altijd half vol, nooit halfleeg. Berk bewijst wederom dat ze niet voor niets ooit in het maandblad Opzij werd betiteld als 'De koningin van het lichte boek'. door Rob van den Dobbelsteen Wekelijks ligt een ander genre boeken op de leestafel. Deze week, in het kader van De Weken van het Reisboek, het laatste deel van een drieluik over reisgidsen. Over de Nederlandse pioniers in reisboekenland. - De ANWB claimt de eerste uit gever te zijn van Nederlandse reisgidsen. Althans dat sugge reert de bond in een 1997 ver schenen brochure. Verzame laars echter, weten wel beter. Toen de ANWB in 1887 de Rij- wielgids met bijbehorende Spin- newebkaart (vooral gericht op de Benelux) liet drukken, had den zich in het oosten van het land (Zutphen) al twee uitgeve rijen beziggehouden met het uitbrengen van dat soort boe ken: W. J. Thieme en P. Planten- ga Bzn. Van die laatste wordt aangenomen dat hij in 1860 met (waarschijnlijk) 'Rijnland' de eerste authentieke Nederlands talige reisgids op de markt bracht. Plantenga had niet lang daar voor de reisgidsjes van Karl Bae deker ontdekt en moet hebben gedacht: wat die Duitser kan, kan ik ook. Waarna hij de boe ken van Baedeker brutaalweg liet vertalen, de kaartjes (gespie geld) kopieerde en ze als 'eigen werk' en 'naar de beste bronnen bewerkt' verkocht. Een succes fou was het niet en al in 1882 deed hij het boeltje over aan Thieme die er op zijn beurt in 1897 mee stopte. Reisgidsen werden redelijk goed verkocht, maar echt populair werden ze pas na de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen door de opkomst van het toerisme, maar ook door mensen als Jan Brusse (die in 1948 voor uitgeve rij Kosmos zijn eerste 'Parijs' schreef), de Brabander dr. L. van Egeraat (absolute topsellervoor het reisboekenfonds van Allert de Lange) en misschien wel de beroemdste aller Nederlandse reisgidsenschrijvers, Jo Domini- cus. Van die laatste waren - al thans volgens de auteur - eind jaren zeventig al zeshonderd duizend boeken verkocht en aangenomen mag worden, dat nog voor het overlijden van de Alionaarse geschiedenisleraar de éénmiljoenste over de toonbank is gegaan. Zijn uitgever Peter Gottmer heeft die aantallen nooit willen bevestigen. Wel vertelde hij al tijd met graagte het verhaal over die signeersessie in de Bijenkorf in Eindhoven. De reisboekenau teur zette zich met een aantal grote namen achter een tafel en had al na tien minuten een stuk of veertig gidsen van zijn hand tekening voorzien zonder dat de lange, lange rij bij zijn stoel echt kromp. „Wie is die man?" moet de werkeloos toeziende Hany Mulisch toen jaloers hebben ge vraagd. Nadat hij het antwoord had gehoord, wist hij nog niets. Want wie was Jo Dominicus? Geen groot schrijver in elk geval ('Nu gaan we rechtsaf en zien we aan onze linkerhand een 15e eeuws kerkje waarin Jeanne d'Arc heeft gebiecht voordat ze naar Rouen trok om daar'); eer der saai. Hij werd daarom door het intellectuele deel van de na tie verketterd, maar - zoals jour nalist reisboekenverzamelaar Johan van Minnen dat om schrijft - 'hij was wel het lich tend voorbeeld van iemand die met zijn DKW op reis ging om zijn eigen indrukken weer te ge ven'. Opnieuw leek de ANWB - met de bekende grijze, watervaste gidsjes vol goedkope penteke ningen - het monopolie te krij gen. Maar Peter Gottmer blies het Dominicusfonds nieuw le ven in door anderen onder de naam van de Alkmaarder te la ten schrijven (er zijn nu inmid dels ruim 120 'Dominici'). Ook verschenen de eerste vertaalde buitenlandse gidsen in de win kels. Het bleek het begin van een hype. Over zo'n beetje elk hoekje op aarde verscheen wel een nieuwe gids en geen uitge verij die niet een paar reisboe ken in zijn fonds had. Opvallen de nieuwkomers: Capitool, de Reishandboeken van Elmar, de Nederlandstalige versies van Trotter (Le Guide du Routard), Lonely Planet, Rough Guide, Nelles Guide en Insight Guide alsmede misschien wel de aar digste debutant in dat rijtje, de volstrekt Nederlandse Odyssees van Bartho Hendriksen en Leo Platvoet. Maar nu in 2002 de kruitdam pen enigszins zijn opgetrokken blijkt dit aanstekelijk schrijven de duo ook al te zijn ondergedo ken bij Unieboek. De uitgeverij uit Houten is tevens verant woordelijk voor onder meer de Capitoolgidsen, alsmede de ver- De inmiddels overleden Jo Dominicus is de beroemdste Nederlandse reisgidsen-auteur. Archieffoto: GPD talingen van Expert, Rough Gui des en Marco Polo. Andere grote 'spelers' die stand hielden zijn Elmar (Reishandboeken), Gott mer (Dominicus), Lannoo (Trot ter) en de ANWB. Ook Kosmos (Wat Hoe), Cambium (Insight Guides) en Spectrum (Nelles Guides) tellen nog mee, maar de consument duizelt het onder hand zo dat hij zijn keuze steeds meer lijkt te laten afhangen van een aantrekkelijke opmaak. Lo gisch dus, dat volgens insiders de Capitools de best verkopende reisboeken van dit moment zijn. Kathrine Kressmann Taylor schreef het werk destijds onder het 'mannelijke' pseudoniem Kressmann Taylor, omdat het verhaal 'te krachtig (was) om het onder de naam van een vrouw te laten verschijnen'. Haar moti vatie? „Ik wilde schrijven over wat de nazi's deden, en het Amerikaanse publiek laten zien wat er met echte, levende men sen gebeurt wanneer ze worden meegesleept door een perverse ideologie." Die boodschap heeft vandaag de dag nog niets aan waarde ingeboet. Het (ver)blind achter een 'Glorieuze Leider' aanlopen is zelfs huiveringwek kend actueel. In de Franse pers werd over Adres onbekend geoordeeld: 'Zelden is er zoveel in zo weinig woorden uitgedrukt. Wat een scherpzinnigheid! En wat een kracht!' Een constatering waar geen woord meer aan hoeft te worden toegevoegd. TOP TIEN FICTIE 1. (1) J.M. Auel, Vuurplaats in steen. A.WBruna,€ 29,50 2. (9) Marten Toonder, Het beste van Bommel. De Bezige Bij,12,50 3. (7) Judith Koelemeijer. Het zwijgen van Maria Zachea. De Plataan, 17,50 4. (5) Jonathan Safran Foer, Alles is verlicht. Ambo/Anthos, 19,90 5. (3) AC. Baantjer, De Cock de moord op bestelling. Fontein, 9,98 6. (-) Robert Anker, Een soort Engeland. Querido, 18,50 7. (-) Vasalis, De oude kustlijn. Van Oorschot, 20,00 8. (-) John Grisham, Het dossier. AW. Bruna, 19,95 9. (-) Doeschka Meijsing, 100% chemie. Querido, 15,95 10. (-) Kathv Reichs, Fatale vlucht. Boekerij. 14,95 Robert Anker won vorige week de Librisprijs voor Een soort Engeland en wordt daar nu met en zesde plek voor beloond. Opmerkelijk, omdat zijn boek bij verschijning geen gunstige kritielcei Vasalis, Grisham en Meijsing kwa men we al eerder tegen in de top tien; Kathy Reichs nog niet. Zij schreef dé thriller Fatale vlucht over een vliegtuig dat neerstort in North-Carolina. Tempe Brennan onderzoekt de zaak. totdat zij een mysterieuze voet vindt én onmid dellijk ander werk krijgt. De boekentoptien wordt samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athe naeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem. Boekhandel kooyker in Leiden. Plantage Boekhandel llarkema in Hilversum. Boekhandel t.os in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almcre.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13