GELOOF SAMENLEVING
Nieuw financieringssysteem SoW-kerken
Gestamel van een mindere god
Oezbeekse politie arresteert deelnemers bijbelseminar
Wolpraat is tern
Kerkenraad Zeeuwse Christelijk
Gereformeerde Kerk treedt af
Kimman secretaris bisschoppenconferer
Bisschop:
jaar bidden
om Geest
Vissen voeren
dondÈRDA^^me^^
roermond - Hulpbisschop De
Jong van Roermond roept
rooms-katholieke jongeren in
Nederland op om vanaf zondag
(eerste Pinksterdag) een jaar
lang te bidden om de Heilige
Geest. Op die manier kan de
Rooms-Katholieke Kerk in Ne
derland volgens de bisschop een
nieuw elan krijgen.
De Jong heeft zijn oproep ge
richt aan rooms-katholieke jon
gerenorganisaties en jongeren
groepen in de parochies. Dat
heeft de woordvoerder van het
bisdom Roermond gisteren ge
zegd.
Met Pinksteren vieren christe
nen dat volgens het bijbelboek
Handelingen der Apostelen de
Heilige Geest neerdaalde op Je
zus' discipelen, waardoor ze be
zield werden om het evangelie
te verkondigen.
Het initiatief van De Jong, in de
bisschoppenconferentie verant
woordelijk voor het jongerenbe
leid, loopt volgens de woord
voerder vooruit op Pinksteren
2003. Dan viert de Rooms-Ka-
tholieke Kerk het feit dat 150
jaar geleden de bisschoppelijke
hiërarchie in Nederland werd
hersteld. In de week daarvoor
wordt er een landelijke gebeds
actie gehouden.
Met de gebedsactie voor jonge
ren spiegelt De Jong zich aan
het begin van de zogeheten cha
rismatische vernieuwing in de
Rooms-Katholieke Kerk. Die legt
sterk de nadruk op de persoon
lijke bezieling van de gelovigen
door de Heilige Geest. De bewe
ging ontstond in 1967 in de
Amerikaanse stad Pittsburgh,
waar een groep docenten en
studenten aan de Duquenne
Universiteit een jaar lang dage
lijks om de Heilige Geest bad. Al
bij zijn benoeming in 1998 gaf
De Jong aan dat hij zoiets graag
in Nederland gestalte wilde ge
ven.
De Jong beveelt de jongeren een
gebed aan waarin de Heilige
Geest wordt aangeroepen.
„Kom Heilige Geest, wij geloven
dat u de kerk van Nederland
kunt vernieuwen, de gemeen
schap van gedoopten een nieuw
elan kunt geven, zodat ze meer
gaat leven volgens het evangelie,
en daardoor een aantrekkelijker
thuis wordt voor jongeren",
staat er onder meer in.
In de pinksterviering in de ka
thedraal van Roermond onder
leiding van bisschop Wiertz
klinken komende zondag acht
tien verschillende talen. Daar
mee grijpen de organisatoren
terug op het bijbelse Pinkster-
verhaal, waarin staat dat de
apostelen onder invloed van de
Heilige Geest het vermogen kre
gen om het evangelie in alle ta
len te verkondigen.
In de gezangen, de voorbeden,
de lezingen en het eucharistisch
gebed zijn onder andere Neder
lands, Limburgs, Latijn, Duits,
Engels, Frans, Spaans, Kroa-
tisch, Indonesisch, Papiamento,
Ethiopisch en Congolees te ho-
utrecht - De drie Samen-op-
Wegkerken komen met een uni
forme quotumregeling en een
Solidariteitskas. Quota zijn 'bij
dragen per ziel' van de plaatse
lijke gemeenten ten behoeve
van het landelijk ('bovenplaatse
lijk') kerkelijk werk. Met de
voorgestelde regeling worden de
methoden van betalingen in de
drie kerken op elkaar afgestemd.
De quotumregeling staat zater
dag centraal op de triosynode
van hervormden, synodaal-ge-
reformeerden en luthersen. Tot
op dit moment kenden de drie
Samen-op-Wegkerken verschil
lende quotumregelingen. In de
Nederlandse Hervormde Kerk is
er een onderscheid tussen een
gemeentelijk (kerkvoogdelijk)
quotum, een diaconaal quotum,
een generale kas en een provin
ciale bijdrage. De Gereformeer
de Kerken hebben een quotum
algemene kerkelijke arbeid
(AKA), een diaconaal quotum en
een quotum voor de particuliere
(provinciale) synoden. De Lu
therse Kerk werkt met een om
slagheffing kas algemeen be
stuur en een vermogensop-
brengstheffing.
De nieuwe uniforme financie
ringsregeling gaat 1 januari vol
gend jaar in. Het is de bedoeling
dat elk van de drie Samen-op-
Wegkerken de vereenvoudigde
regeling overneemt, ook al is de
kerkenfusie nog niet voltooid.
Volgens de nieuwe regeling be
talen plaatselijke gemeenten
voortaan jaarlijks drie verplichte
bijdragen: een kerkrentmeester-
lijk en een diaconaal quotum en
een bijdrage aan de Solidari
teitskas. Het kerkrentmeesterlijk
quotum is hoofdzakelijk geba
seerd op inkomsten uit onroe
rend goed en uit overig bezit.
Het diaconaal quotum is geba
seerd op ledentallen.
Nieuw voor de kerken is de zo
genaamde Solidariteitskas, die
een voortzetting is van de her
vormde Generale kas. Uit deze
kas wordt bijvoorbeeld subsidie
gegeven bij noodzakelijke res
tauratie, maar ook het studen
tenpastoraat betaald. Het quo
tum voor het bovenplaatselijke
kerkenwerk wordt geheven van
gemeenten, voorzover de kosten
niet uit andere bronnen worden
gefinancierd. Dè kerk besteedt
het geld voor kerkelijke activitei
ten in de brede zin des woords;
van synodesecretaresse tot juri
disch medewerk(st)er worden
uit de inkomsten betaald.
seoul - Acht jonge Koreaanse monniken kijken toe hoe een duiker een vis voert in Coex Aquarium in Seoul. De monniken, vijf en zes jaar oud, zijn te gast in de Chogye tempel in Se
oul om daar een maand lang te proeven van een leven als jonge monnik. Foto: AP/Yun Jai-hyoung.
noekoes - De Oezbeekse politie
heeft afgelopen maandag een
inval gedaan tijdens een bijbel
seminar in flat in de West-Oez-
beekse stad Noekoes. Alle lec
tuur werd in beslag genomen en
de negentien aanwezigen moes
ten mee naar het politiebureau.
Dat meldde Open Doors giste
ren op basis van 'betrouwbare
bronnen' uit de voormalige Sov
jetstaat.
Op het politiebureau moesten
de arrestanten een verklaring
opstellen over de reden waarom
zij bij het seminar waren. Vol
gens Open Doors werden zij ge
ïntimideerd. Een van de jongere
arrestanten werd gewaarschuwd
dat hij op moest passen, anders
zou de politie ervoor zorgen dat
er drugs in zijn kleren zouden
worden gevonden.
Vier van de aanwezigen, waar
schijnlijk de bijbelleraren, waren
buitenlanders. Hun nationaliteit
is niet bekend. De arrestanten
werden 's nachts om een uur
vrijgelaten. De Oezbeken moch
ten de volgende morgen naar
Huis. Zij moeten een dezer da
gen voor de rechtbank verschij
nen.
In Oezbekistan zijn alleen de
soennitische islam en de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk erkend.
Sinds de val van de Sovjet-Unie
is de Russisch-Orthodoxe Kerk
door emigratie sterk achteruit
gegaan. De inheemse kerk daar
entegen is juist sterk gegroeid.
Deze gemeenten ondervinden
steeds meer tegenwerking en
vervolging door de overheid, al
dus Open Doors.
BOEKBESPREKING
Het humanisme als een 'droom
die de moderne geschiedenis
roder heeft gekleurd dan alle
eeuwen van de jaartelling tot
nu toe'. Het wetenschappelijk
bedrijf als 'toenemende onwe
tendheid waardoor de gewe
tenloosheid toeneemt'. En ro
mans als 'vaten vol geestelijke
verwarring, blasfemie, verslap
ping, woede-uitbarstingen,
zelfmedelijden, perverse, doel
loos rondcirkelende gedach
ten'.
Het is duidelijk, hier spreekt ie
mand die op zijn zachtst ge
zegd een uiterst moeizame ver
houding heeft met de moderni
teit. Bovenstaande citaten zijn
opgetekend uit het nieuwste
pamflet van Robert Lemm,
Vloekgezant. Léon Bloy contra
Friedrich Nietzsche. Twee jaar
geleden kondigde hij al aan dat
hij hiermee zou komen. Want
de Nietzsche-cultus, die Lemm
overal om zich heen denkt te
ontwaren, ook onder christelij
ke wetenschappers, is hem een
gruwel.
Het Katholiek Nieuwsblad te
kende toen uit zijn mond op:
„De officiële academische in
stellingen die onder de christe
lijke vlag varen, kweken schrift
geleerden en stemmingmakers
die huilen met de wolven in het
bos. Als voorbeeld noem ik de
Nietzsche-cultus van de afgelo
pen vijftig jaar. En de Kerk trekt
niet tegen die dwaalleer ten
strijde, want we leven in een
multi-culti tijd die de dialoog
huldigt en
evangelisatie
als fundamen
talisme af
doet."
Robert Lemm
is hispanist,
vertaler, en bo
venal een ui
terst traditio
nalistisch
rooms-katho-
liek, die waar
schijnlijk het
Tweede Vati
caans Concilie
liefst nooit had
zien plaatsvin
den. Een man
voor wie het
christendom ondenkbaar is
zonder de straffe leiding van
een nimmer met de tijd mee-
veranderend instituut.
Om de Nietzsche-cultus, die in
zijn ogen als een soort boktor
aan het gebinte van dat insti
tuut knaagt, te bezweren, doet
Lemm een beroep op Léon
Bloy (1846-1917). Een reactio
nair rooms-katholiek mysticus,
ooit omschreven als 'de felste
Franse terrier van de twintigste
eeuw, die zelfs de Paus grom
mend naar de keel vloog als die
zich ook maar even verlicht
durfde op te stellen'.
Het resultaat, Vloekgezant, is
een bedroevend stuk proza.
Jammer, want een posthume
confrontatie tussen de twee
denkers had best amusant kun
nen uitpakken. Ze waren geen
van beiden op
hun mondje
gevallen,
dichtten zich
zelf allebei
profetische
gaven toe,
waren zonder
meer denkers
met passie,
en, niet te
vergeten, cul
tiveerden ie
der voor zich
een imposan
te snor. Niet
temin was de
afstand tus
sen hen na
tuurlijk zo
groot als die tussen hemel en
aarde.
Bloy: „De mens is niet het ein
de van zijn eigen geschiedenis,
maar onderwerp van een lijden
dat uitloopt in iets toekomstigs,
waarin de Zoon en de Heilige
Heest een beslissende rol spe
len."
Nietzsche: „Uit angst voor het
hoogwaardige type mens werd
het omgekeerde type gewenst,
gekweekt, bereikt: het huisdier,
het kuddedier, het zieke dier
mens - de christen"
Had Lemm die twee nu maar
voor zichzelf laten spreken. Dat
konden ze zo goed. Maar he
laas, hij kan zijn mond niet
houden. Nog los van zijn bood
schap: schrijven kan hij niet, en
helder denken nog minder. Of
misschien kan hij dat laatste
wel, maar weet hij dit niet in
een strak betoog om te zetten.
Het is het gestamel van een
mindere god, die niet in de
schaduw van zijn twee hoofd
personen kan staan.
Daar komt nog bij dat Lemm
het vanaf bladzij 1 nodig acht
om, gemakkelijk op de man
spelend, Nietzsche op alle mo
gelijke manieren in de ogen van
de lezer te degraderen. Nietz
sche is een patiënt, iemand 'die
liefde tekort is gekomen', een
slachtoffer, een Nazi, een slaafs
persoon, iemand 'die bang is
voor de dood', enzovoort.
Hoe je ook over Nietzsche's ge
dachtegoed denkt, alleen een
zeer onmachtig pamflettist
neemt zijn toevlucht tot zulke
onwaardige wapens. Lemms
bedoeling met dit boek was
'voor altijd de vloer aan te ve
gen met alle Nietzsche-bewon-
deraars'. Tja, als hem dat was
gelukt, had hij geschiedenis ge
schreven. Nu kan Vloekgezant
worden bijgezet in het onsym
pathieke uithoekje van uiteet
onverdraagzaam rooms-katho
liek proza. Daar heeft hij zijn
geloofsgenoten geen dienst
mee bewezen.
Titel: Vloekgezant
Auteur: Robert Lemm
Uitgever: Aspekt
Prijs: 14,98 euro.
Afke van der Tooien
TAMARAH
BENIMA
Er gaat niets veranderen in
Nederland. De wolpraat is al
weer terug. Politici praten
weer zoals we dat van ze ge
wend waren. Verantwoorde
lijkheid, respect, stabiliteit,
kloof overbruggen, het ver
trouwen van de kiezer terug
winnen, niets uitsluiten, we
moeten terug naar een nor
maal politiek debat, wat nodig
is is rust, enzovoort, enzo
voort.
Toen held-in-eigen-ogen Vol-
kert van der G. de rijzende
ster van Pim Fortuyn tot een
vallende ster maakte, deden
een paar miljoen Pim-stem-
mers een wens. Dat het on
danks zijn dood nooit meer zo
saai zou worden als het was.
Dat er nooit meer zo omheen
gezwamd
zou worden
als werd ge
daan. Dat de
ideologie
zou worden
vervangen
door idea
len. Dat 'vi
sie' geen
stopverf
woord in de
mond van
Melkert
meer zou
zijn. Dat het
niet alleen
mooie woor
den zouden
zijn 'dat we
de proble
men gaan
oplossen'.
Dat-
Maar het is
alweer saai. Melkert weg. Nou
en. Dijkstal waarschijnlijk
weg. Nou en. Ze hadden beter
eerder plaats kunnen maken
voor Zalm en Bos. Maar daar
zitten ze niet mee (voor het
eerst Melkert echt zien lachen;
Dijkstal in tijden niet zo opge
wekt gezien). En wat erger is
dan de saaiheid die is terugge
keerd: wat een experiment
had kunnen zijn in nieuwe
politiek, is - door de raak
schietende Van der G. - uitge
lopen op een herstel van de
oude politiek. De oude poli
tiek van vóór paars.
Zou het komen door de tijd
van het jaar dat de gevestigde
partijen (het CDA incluis) zo
weinig echt zelfonderzoek
hebben gepleegd in de afgelo
pen maanden, om van de
laatste tien dagen maar te
zwijgen? Is de lente, met zijn
uitbundige groen en weelde
aan bloemen, gewoon geen
goede tijd voor analyses die
verder gaan dan 'flamboyant',
'charisme' en 'massahysterie'?
Vanavond begint Sjawoe'ot,
het Wekenfeest. Een feest dat
model staat voor een wel ge
slaagde revolutie. Oorspron
kelijk was het een oogstfeest.
Niks bijzonders dus. Maar in
nabijbelse tijden werd het
omgevormd tot Zman Matan
Toratenoe, het feest waarbij
gevierd wordt dat ons de Tora
is gegeven op de berg:
Tora niet in de betekt
de eerste vijf bijbelboe^
maar in de zin van del)
godsleer, met alle levecj
schriften.
Sjawoe'ot zou dus de bi
rijkste feestdag in het jq
jaar moeten zijn, maaij
wordt opgeëist door Jen
poer, Grote Verzoendag
Grote Verzoendag gaan
onszelf te raden wat we
keerd hebben gedaan,!
Sjawoe'ot wordt er geza
lijk de hele avond en na
gestudeerd, tot de ochl
aanbreekt. Het huis en
nagoge worden met bl
versierd. Het boek Rut
ken uit Ezechiël en de
Geboden staan op het
progra
Sjawd
overdf
tie van
ven, m
zondei
grote e
nele, n
neleen
tueles
maakv
Grote 1
zoendj
Sjawot
denkti
joodse
gemaa
tot het
van he
bond',
beurdf
die onj
kelijke
tie ind
houdii
sen God en een volk.
volk sloten een contra
soort regeerakkoord, w
werd vastgelegd wat et
wie gedaan moest woi
God stelde het contrai
het volk accepteerde I
der het door te lezen,
zen begon pas later, o
den zoals Sjawoe'ot.
contract betreft, was 1
'graag of niet'.
Door zijn monsterzeg
CDA zich als God opsl
Het zal 'graag of niet'!
de LPF, want de Lijst I
zal zonder Fortuyn te
blijken om de diepga;
veranderingen die not
in de Nederlandse pol
te dwingen.
'Balkenende heeft niei
gedaan', was de verkla
van de Belgische polit
na de uitslag. Maar als
tuyn nog had geleefd,
CDA daar niet genoeg
had en was de Lijst Fo
moeiteloos de grootst!
den. Uit niets bleek gis
avond dat Balkenende
wilde toegeven. Daaro
er niets veranderen in
land. Een diepgaande
zoals met Sjawoe'ot, o
echt belangrijk is voor
samenleving zal er nif
men. En de schoonm
Jom Kippoer al helem
Jammer. En doodzoiü
'Zelstandige beslissing van de broeders'
zaamslag - Nagenoeg de voltal
lige kerkenraad - zeven van de
negen leden - van de Christelij
ke Gereformeerde Kerk te
Zaamslag in Zeeland heeft ont
heffing uit het ambt gevraagd.
De kerkdiensten worden nu
voorlopig belegd onder verant
woordelijkheid van de kerken
raad van het naburige Zierikzee,
De ontheffing werd op Hemel
vaartsdag van de kansel afge
kondigd namens de kerkvisita-
toren. Aan de ontheffing zou
een conflict ten grondslag liggen
tussen enerzijds de kerkenraad
en anderzijds zijn predikant, de
39-jarige ds. A. van Ek. Maar vi
sitator ds. A. van der Zwan van
Tholen/Oud-Vossemeer wil dat
niet bevestigen.
Ds. Van Ek vervult momenteel
zijn functie gedeeltelijk. Eerder
had hij geruime tijd een burn
out. Van der Zwan zegt dat het
aftreden „een zelfstandige be
slissing van de broeders is ge
weest. Verder zijn we nog hele
maal met het proces bezig."
Gisteravond is de 266 zielen tel
lende gemeente in de gelegen
heid gesteld met vragen te ko
men richting de kerkvisitatoren
Van der Zwan en ds. H.J.Th. Ve-
lema (Zierikzee), die tevens clas-
sisscriba is. Op verzoek van de
kerken te Oud-Vossemeer, Tho-
len en Zierikzee is inmiddels een
vervroegde vergadering van de
classis Middelburg uitgeschre
ven. Deze classis moet ook de
ontheffingsaanvraag beoorde
len. De vergadering vindt vol
gende week woensdagavond
Volgens ds. Velema heeft het 'af
treden' van de kerkenraad niets
met leerstelligheden te maken.
„Het gaat meer om een kerken
raad die niet goed functio
neert." De twee kerkenraadsle
den die op hun post bleven zijn
ds. Van Ek en ouderling H. Bor.
Deze laatste is evangelist in het
Belgische Gent en staat volgens
Velema in feite buiten de gere
zen problemen.
BEROEP
NEDERLANDSE HERV
KERK
Aangenomen: naarR
(wijkgem. 3), H. Mad
Woerden, die bedank
Baarn (wijkgem. Calv
en voor Schoonhoven
GEREFORMEERDE KE
(VRIJGEMAAKT)
Aangenomen: naar H
(vierde predikantspla
de Braak te Ten Boef
NEDERLANDS GEREFI
DE KERKEN
Beroepen: te Zeewolf
Bouman te Kampen,
CHRISTELIJK GEREFI
DE KERKEN
Bedankt: voor Werke
J.M.J. Kieviet te Roti
Kralingen.
GEREFORMEERDE GE
TEN
Bedankt: voor Doetin
Harinckte Woerden.
utrecht/anp - Prof. dr. E. Kim
man wordt per 1 juni secretaris
generaal van de rooms-katholie
ke bisschoppenconferentie. Hij
volgt dr. P. Stevens op, die zijn
functie om gezondheidsredenen
neerlegt. Dat hebben de bis
schoppen gisteren bekendge
maakt.
Kimman (55) is sinds 1989
hoogleraar ethiek van economie
en bedrijf aan de Universiteit
Maastricht en aan de Vrije Uni
versiteit in Amsterdam. Hij trad
in 1965 in bij de jezuïetenorde.
In 1978 werd Kimman tot pries
ter gewijd. Hij studeerde alge
mene economie en bedrijfskun
de in Rotterdam.
Kimman werkte van 1973 tot
1983 in Indonesië. Hij studeerde
daar theologie, schreef een
proefschrift over Indonesische
boekuitgevers en richtte een
managementinstituut op. Van
1983 tot 1985 woonde hij in de
Verenigde Staten, waar hij onder
meer sociale ethiek studeerde.
In 1999 was Kimman medeop
richter en eerste voorzitter van
de Nederlandse afdeling van
Transparency International, een
vereniging ter bestrijding van
corruptie. Ook was hij in de ja
ren negentig gedurende negen
jaar voorzitter van het Netwerk
Bedrijfsethiek Nederla
man publiceerde vei
boeken over ethiek.
De secretaris-generaal
het hoofd van het s<
van het Rooms-Kathol
genootschap. Ook is 1
woordelijk voor de
ding van de bisschop
rentie. Stevens was
1999 de hoogste ambt
tionaris in katholiek Ni