Aan Connelly kan niemand tippe BOEKEN Zeven gidsen over een beroemd kerkh( Held van de revolutie vlucht Werkelijkheid overstijgt fictie Jongensdromen over vrouwen, vroeger en popmuzi Fans wachten slapeloze nachten 144 DINSDAG 14 MEI 2002 Het huilen staat me nader dan het lachen als ik de laatste pagi na van 'Stad van beenderen' heb dichtgeslagen. Marc van Biezen van uitgever De Boekerij heeft geen woord te veel gezegd toen hij aankondigde dat het eind van Michael Connelly's nieuwste thriller de fans van rechercheur Hieronymus 'Harry" Bosch (en ik ben een superfan) geschokt en ademloos zal achterlaten. thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Stad van beenderen' door Michael Connelly. Uitgeverij De Boekerij. Prijs: 17.25 Donkerder dan de nacht ziet het er uit voor de toekomst. Maag zuur krijg ik er van. Denk niet dat Bosch koffer- of spoordood is, maar de vraag is wel oppor tuun of we de ex-tunnelrat die zich altijd zo vastbijt in zijn on derzoek, nog in zijn bekende hoedanigheid zullen terugzien. Zijn mogelijk laatste kunstje voor de politie van Los Angeles, bureau Hollywood, is een zoge noemde cold case. Een hond vindt in een bosje op een heuvel in LA een menselijk bot Opgra vingen door en analyses van de technische recherche en het ge rechtelijk laboratorium leren dat op deze plek in 1980 een ernstig mishandeld kind is vermoord en weggestopt. Bosch ontdekt dat het gaat om de twaalfjarige Arthur Delacroix, zoon van een aan de drank ver slaafde ex-acteur en diens in middels, door een tweede hu welijk, puissant rijk geworden ex-vrouw. Noch de (slechte) ou ders, noch Arthurs seksueel misbruikte zus Sheila zijn on middellijk uit te sluiten als ver dachten. De ouderdom van de zaak maakt de kans op slagen voor Bosch en partner Jerry Edgar er bijzonder klein op. Zeker omdat een collega lekt naar de pers over een mogelijke dader, de voor pedofilie veroordei cholas Trent. De laatste zelfmoord als zijn verle straat komt te liggen. De korpsleiding had a veel op met Bosch en krij loop van deze affaire d in handen om hem af te ren. Bosch is daar deels 2 antwoordelijk voor, doo de regels van het korps relatie te beginnen me rant-agente Julia Brasher. Connelly is veelvuldig ge en geloofd om zijn origj Ook als hij geen klus h2 Bosch, maar bijvoorbeei voormalig FBI-agent Ter Caleb, bracht de Amer auteur altijd al meer d collega's. Het gat met van de thrillerschrijvers i Stad van beenderen onov baar geworden. Grote vraag is dus nu: v er in zijn volgende ron beuren? Zien we (spon Bosch terug? Dat word slapeloze nachten. Ook' vele andere fans, want S beenderen ligt pas op 21 de boekwinkels. DE LEESTAFEL 1. (-) J.M. Auel, Vuurplaats in steen. A.W Bruna, 29,50 2. (-) Peter Heerschop (e.a.), De puinhopen van professor Pim Fortuyn. VassaÜucci, €11,00 3. (3) A.C. Baantjer, De Cock de moord op bestelling. Fontein, 9,98 4. (7) Kristien Hemmerechts, Donderdagmiddag, half vier. Contact, 18,50 5. (-) Jonathan Safran Foer, Al les is verlicht. Ambo/Anthos, 19,90 6. (-) Youp van 't Hek, Iedereen is in de war. Thomas Rap, 6,81 7. (2) Judith Koelemeijer, Het zwijgen van Maria Zachea. De Plataan, 17,50 8. (-) David Baldacci, De laatste man. A.W. Bruna, 19,95 9. (-) Marten Toonder, Het bes te van Bommel. De Bezige Bij,€ 12,50 10. (6) Maria Stahlie, De lijfarts. Prometheus, 24,95 Elf jaar werkte Jean Auel aan het vijfde deel van het prehisto rische romancyclus. Haar in spanningen worden beloond: Vuurplaats in steen komt met een op één binnen. Op twee de persiflage van vóór de zesde mei op Pim Fortuyns verkie zingsprogramma door de caba retiers van NUHR. Inmiddels hebben de auteurs besloten het boek uit de handel te halen. Ook nieuw: het verrassende de buut Alles is verlicht van de Amerikaan Jonathan Safran Foer, waarin de hoofdpersoon op zoek gaat naar de persoon die zijn grootvader al dan niet van de nazi's heeft gered. TOP TIEN FICTIE MOOISTE BOEK VAN DE WEEK lokale, Moors geïnspireerde keuken. Alles staat er in: een zeer authentieke gazpacho, Moorse spies jes, meiraapjes op zuur (zie foto) of gewoon een heerlijke Paella de cerdo con chorizo y espinaca. Schitterend vormgegeven. Met haarscherpe, wa- ter-in-de-mondfoto's én achtergrondverhaaltjes over de oorsprong van de gerechten. Een stan daardwerk, niets minder. Foto uit besproken boek door Rob van den Dobbelsteen Wekelijks ligt een ander genre boeken op de leestafel. Deze week, in het kader van De Weken van het Reisboek, een keuze uit recente reisgidsen. Welke gids licht de toerist het beste voor over Parijs? Het probleem met reisgidsen is, dat je pas nè gebruik weet of ze voldoen. Wie voor het eerst naar Andalusië reist, kan tevoren on mogelijk inschatten welke infor matiebron hem het best zal be vallen. De Rough Guide? De Trotter? De Dominicus? De Odyssee? De Capitool? Of mis schien toch zo'n Gouden Reis gids van de ANWB? Dit voorjaar zaten er op weg naar Parijs zeven gidsen in de koffer: een Rough Guide, een Trotter, een Stergids, een Ste- denWïjzer, een Groene Gids (Michelin), het boekje Neem nou Parijs van Philip Freriks en de 23e (uiteraard geactualiseer de) druk van het fameuze boek je dat Jan Brusse al in 1948 voor Kosmos schreef. Welk boekje het beste was? Tsja. Laten we het stapeltje eens doornemen, zittend op een bankje bij het graf van Edith Piaf en haar familie. Op Père-Lachai- se dus, 's werelds beroemdste dodenakker. De Rough Guide bevat een kleine plattegrond van de begraafplaats waarop je - zij het met enige moeite - de gra ven kunt traceren van renom- mées als Frédreric Chopin, Jim Morisson, Oscar Wilde, Simone Signoret en Yves Montand. Het kaartje wordt gecompleteerd door een redelijk uitgebreide tekst, maar is de gids daarom beter dan die van bijvoorbeeld Brusse en Freriks, waarin zo'n panoramisch overzicht ont breekt? Brusse en Freriks melden een voudigweg, dat er bij de ingang (welke?) een plattegrond kan worden gekocht en keuvelen vervolgens vrolijk verder over 'wonderlijke zaken die 's nachts op dit kerkhof schijnen te ge beuren' of over de 'prominente bobbel' in de bronzen broek van de journalist Victor Noir (1848- De 'prominente bobbel' in de bronzen broek op de tombe van Victor Noir is zo vaak door vrouwenhanden beroerd dat het lid in tegenstel ling tot de rest van het groen uitgeslagen lichaam, glad gepolijst ligt te glanzen in de zon. Foto: GPD/Rob van den Dobbelsteen 1870) waarover zoveel vrouwen handen zijn gegleden, dat het lid in tegenstelling tot de rest van het groen uitgeslagen li chaam, glad gepolijst in de zon ligt te glimmen. Het is maar waarnaar je interes se uitgaat. Het kaartje van Père- Lachaise in de Stergids van Agon is volstrekt ontoereikend. Maar in dat boek staat weer wel de tragische geschiedenis van Jeanne Hébuteme, de minnares van de hier ook al begraven Mo- digliani. Kom daar maar eens om bij de veel laconiekere Groe ne Gids die daarentegen weer pronkt met veruit de beste plat tegrond en ook nog een kaartje afdrukt van het niet zo bekende Cimetière de Passy waar onder andere de filmacteur Femandel zijn laatste rustplaats vond. Blijft over de pragmatische, makkelijk hanteerbare maar niet erg diepgravende StedenWijzer (met een wel heel klein stukje over de begraafplaats) en de Trotter die de bezoeker van Pè- re-Lachaise 'een onvergetelijke middag" belooft 'in het gezel schap van enkele van de sympa thiekste doden die we kennen.' Twee, bijna drie pagina's lang gaat de gids op deze gezellige toon verder en als Freriks het over de bronzen piemel van Vic tor Noir heeft, dan weet Trotter er ook nog wel eentje. De sfinx op het graf van Oscar Wilde? Twee preutse bezoekster ben het fabeldier ooit vai testikels ontdaan, waarna door de directeur van hel hof nog heel lang als pres pier werden gebruikt. Niet ten onrechte halven jaren negentig winnaar v eerste 'Reizende Zon' von beste reisboek van het jas Trotters. De jury - groten bestaand uit journalisten roemde vooral de luchtig gendraadse schrijfstijl wa niet zelden tegen heilige I wordt aangeschopt. Nadi gaat in deze serie - blijkt i weer eens uit het deeltje - in de allereerste plaats c tekst; illustraties zijn vols bijzaak. Iets wat je van de Capitoi dat bernkje op Père-Lachi laas niet voor handen - n kan zeggen. De in popul; snel groeiende reeks advi met de kreet 'de gids die zien waar andere alleen schrijven' en maakt die li komen waar. De schiften gevoerde boeken met vie lustraties (foto's, opengei tekeningen van beroemd bouwen, tijdbalken, platl den) op één pagina voldi vooral als ze over een reli klein gebied gaan. Loopi Capitool 'CaÖfomië' maa door het Hearst Castle bi Angeles. Een betere gids zo'n moment niet. Als dc tooi echter over bijvoorb heel Frankrijk gaat, dan 9 hij (ruimtegebrek door al lustraties) flink tekort. En kwam er 'dit alles ova gend', zittend in het naja netje op dat bankje in Pè chaise uiteindelijk toch n winnaar uit de bus rollen ampele overweging, maa der tegenstemmen werdj zen voor de Rough Guid< thans, zo lang hij over Pa gaat. Straks zwervend da netië zou de beker best e naar de Capitool kunnen Of naar de Trotter. Of na Reishandboek van Elmai naar de hier niet eens be ken Expert-, Nelles- enli gidsen. Eigenlijk zou je voor vert die gidsen moeten koper non-fictie recensie Erik Huisman 'De Afrikaanse droom. De revolutionaire dagboeken uit de Kongo 1965-1966' door Ernesto Che Guevara. Uitgeverij Van Gennep. Prijs: €19,90. Idealen hebben is mooi. Maar het moet niet te gek worden. Dan wordt het zielig en tragiko misch. Dat geldt in elk geval voor Ernesto Che Guevara en zijn revolutionaire strijd tegen het imperialisme in de Kongo. Bij lezing van De Afrikaanse droom. De revolutionaire dag boeken uit de Kongo 1965-1966 overheerst het ongeloof over wat de volksheld en inspirator van links zich in de zestiger ja ren liet overkomen. Che was geen domme man. Hij was arts en, na de revolutie op Cuba aan de zijde van Fidel Cas tro, ook nog eens minister. Maar hij had ook geen zitvlees; wilde met handen en voeten bijdragen aan een wereldwijde revolutie tegen de imperialisten. De Argentijn met Iers-Chileens en Spaans bloed had overigens best reden voor optimisme dat het wat zou worden met die re volutie. Nadat hij als student tij dens zijn reizen werd geraakt door armoede en onrecht, sloot hij zich aan bij het verzet van de Cubanen tegen Batista. Mede door zijn inbreng kon Fidel Cas tro's revolutionaire beweging na een guerrillaoorlog in 1959 de macht grijpen in Amerika's ach tertuin. Dat smaakte naar meer. Op Cuba was bewezen dat een succesvolle opstand, zelfs tegen een grootmacht als de VS, mo gelijk was. En de tentakels van de imperialisten strekten zich over de hele wereld uit. Voorlo pig was er dus werk zat. De keus voor de Kongo, op 30 juni 1960 officieel bevrijd van het juk van de Belgen, was ook niet zo'n rare. Mobutu Sese Se- kohad had zich al danig geroerd in de jaren voor 1965. Hij had de macht al min of meer in handen en de Amerikanen bemoeiden ach met het land, waar opstan delingen van Laurent-Désiré Ka bila (jawel, dé Kabila) al geruime tijd van zich lieten spreken. Che schaart zich op dat mo ment aan de zijde van de op standelingen. Een historische vergissing. De situatie in de Kongo blijkt enorm te verschil len van die van het onderdrukte Cuba De Kongo is veel groter en de boeren zijn er relatief te vreden. Op Cuba had generaal Batista zich na 1952 bijzonder gehaat gemaakt, ook onder de boeren. De revolutionairen wa ren zeer welkom. Van dat laatste is in de Kongo geen sprake. Che treft bij aankomst een on georganiseerde bende aan. De legers van opstandige Kongole zen en Rwandezen zijn een lap pendeken van lokale chef]es met elk hun eigen belangen. Een centrale leiding is er niet, of het moet Kabila zijn. Volgens Che is hij een zeer bekwaam bevelheb ber. Hij is er alleen bijna nooit. En zonder hem gebeurt er niets. Wat Che ook verzint en organi seert, alles ketst af op onwil en onmacht. Het front bestaat uit plukjes mannen met een wa pen, maar ontbeert een strate gie. De 'soldaten' zijn militaire onbenullen. Ongetraind, onge disciplineerd en ook nog bang en slecht bevoorraad. Ze gebrui ken him wapen vooral in de strijd om voedsel: ze persen de boeren af. Che overziet het, schrikt, slikt en gaat aan de slag. Hij wil 'loyale revolutionaire kaders' opbou wen. En aanvallen. Trainen en meteen strijd voeren, want daar komen de ware revolutionairen bovendrijven. Een revolutionair laat alles achter (Che stelde de strijd boven vrouw en kind) en offert desnoods zijn leven want 'de revolutie is onoverwinnelijk'. Dat is zacht gezegd niet de denkwereld van de Afrikanen. Opofferen willen ze niets. Het wereldwijde imperialisme zegt ze niets. Zij denken volgens tri bale en regionale lijnen en be langen. Hun wereld houdt op bij de Kongo en Rwanda. Dit alles leidt tot een tragikomi sche vertoning. Zo vluchten Kongolezen en Rwandezen bij het eerste (eigen) schot met achterlating van alle wapens. Van enige opbouw van een re volutionair leger is al helemaal geen sprake. Het geringe draag vlak onder de boeren verdwijnt als sneeuw voor de tropenzon als het regeringsleger hun dor pen platbrandt. Ze verlinken de Che Guevara. Archieffoto Anefo revolutionairen. Che vlucht na zeven maanden. Vraag is: waarom haakte Che niet vlak na aankomst, als de toestand hem duidelijk wordt, resoluut af? Het antwoord dat uit het dagboek naar voren komt is dat het gezond verstand stuk sloeg op het bord voor zijn kop dat De Revolutie heette. An ders vermeld je naderhand in deze dagboeken niet dat ze het resultaat zijn van een 'kritische en diepgaande analyse' en bruikbaar voor nieuwe revolu ties. Jaja. De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. Ook zo'n zin in een vakantie aan een mediterraan strand? Hier is een boek dat de lezer helemaal in de juiste stemming brengt: het unieke kookboek 'Moro' (Kosmos-Z&K, €24,99) van Samuel en Sa- mantha Clark. Sam en Sam drijven het veelvuldig gelauwerde restaurant Moro in Londen, nadat zij zich eerder op een maandenlange campertocht door Spanje en Marokko lieten inspireren door de Morbide graad van voorspellende gave in politieke thrillers thriller recensie Gijs Korevaar 'De dood van een kroonprins' door René Appel, Maarten 't Hart, Lydia Rood, Peter de Zwaan, Rinus Ferdinandusse, Tomas Ross, Ina Bouman, Felix Thijssen, Roel Jansen en Henk Apotheker. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €15,00. 'Een lijk in de kast' door Fons Kockelmans. Uitgeverij Bellevue. Prijs: €13,50. Tot 6 mei waren de nieuwste thrillers van Nederlandse bo dem fictie. Parlementaire jour nalisten die zich met dood en verderf in de politiek bezig hou den, dat is in dit land toch on denkbaar? Maar de schrijvers hebben een morbide graad van voorspellende gave laten zien. Een dodelijke intrige in de poli tiek is het onderwerp van De dood van een kroonprins, een misdaadroman van tien be roemde Nederlandse thriller schrijvers, onder wie Felix Thijs sen, Maarten 't Hart, Lydia Rood, Tomas Ross en René Ap pel. De lezer die precies aan weet te geven welke schrijver welk hoofdstuk heeft geschre ven wint een prijs. Het verhaal draait om de dood van minister Zoutkamp van bin nenlandse zaken, de gedood verfde opvolger van de vertrek kende premier. Beiden zijn van de PvdA. De verwijzingen naar premier Kok en minister Peper zijn legio, maar het verhaal van moord, ontvoering en afpersing is fictie. De hoofdpersoon is parlemen tair verslaggever Joop Meijer van een landelijke kwaliteitskrant. Hij krijgt de opdracht een bio- g afie te schrijven van de omge komen minister. Al snel blijkt er Columnist Martin Bril schrijft gedichtenbundel Verzameld Werk veel meer aan de hand te zijn dan een ongeluk op het motor jacht van de bewindsman. Een tweede voorbeeld is het vanaf 1 juni in de winkel ver krijgbare boek Een lijk in de kast van Fons Kockelmans, parle mentair verslaggever van het ANP. Hij beschrijft een intrige rond een ervaren journalist, die ook achter een politicus aan gaat. Ook dit Kamerlid wordt door Kockelmans beschreven als de opvolger van een PvdA- premier. Dat het afscheid van Wim Kok zoveel mensen tot een thriller- heeft geïnspireerd is verbazing wekkend. Maar veel vreemder is natuurlijk dat de werkelijkheid inmiddels nog gruwelijker is. Beide boeken zijn goed geschre ven, maar ze steken begrijpelij kerwijs bleek af tegen wat er nu in Hilversum is gebeurd. poezie recensie Nico de Boer 'Verzameld werk' door Martin Bril. Uitgeverij 521. Prijs: €17,50 Columnist Martin Bril wordt wel eens 'de nieuwe Carmiggelt' ge noemd. Vooral toen hij in Het Parool zijn dagelijkse cursiefje schreef op de plek die jarenlang had toebehoord aan Kronkel, kon je dat nogal eens horen. In middels heeft Bril (1959, Gro ningen) de Amsterdamse krant verruild voor De Volkskrant, waar hij dagelijks een column schrijft over een actuele gebeur tenis of iets wat hem op zijn zwerftocht in den lande voor de voeten komt. In die stukjes gaat hij onver stoorbaar zijn weg. Hij excelleert in droogkomische zinnetjes en haarscherpe observaties, nu en dan onderbroken door typische Bril-zinnetjes en (stop)woordjes (enfin, tsja). Dat hij ook dichter is, of beter, gedichten schrijft, was slechts in kleine kring be kend. We weten het nu dankzij de bundel Verzameld werk, ver schenen bij de kleine Amster damse uitgeverij 521, en niet bij Prometheus die zijn verzamelde columns en andere boeken uit geeft. Verzameld werk klinkt als af, als de eerste en meteen laat ste poëziebundel van Bril. Maar dat is niet het geval, want er wordt nu al een Meer verzameld werk in het vooruitzicht gesteld. Aanvankelijk zou deze bundel dan ook vooral oud werk bevat ten dat verbetering behoefc/j. Gaandeweg kreeg Bril volgens zijn uitgever de smaak te pak ken. Hij poetste oude gedichten op, hij schreef nieuwe en uitein delijk bleek Verzameld werk nog maar een paar oude gedichten te bevatten. Uit sommige verzen blijkt dan ook hoe vers ze zijn. Opvallend aan deze poëzie is haar helderheid en toegankelijk heid. Dat is haar kracht en tege lijk haar zwakte, na één keer le zen geven ze al hun geheimen prijs. Weinig wordt aan de ver beelding van de lezer overgela ten. De gedichten zijn meteen af: 'Jagen en verzamelen/ heb ik op school geleerd/ En van die twee/ (bleek later)/ Verzamelen het meest.' Soms ontstijgen deze verzen nauwelijks de flauwe woordspe ling, zijn ze niet meer dan een aforisme, zoals 'Logica': 'Goed4s beter dan slecht'. Bril varieert 1 versvorm hier en daar voort r~ wat hij eerder in een column beschreef, zoals in het gedicht over de onmin die hij had met zijn vroegere held Freek de Jon ge- Verzameld werk levert een enke le keer een sterk gedicht op. Fraai is de ode aan wijlen Bob den Uyl, de vijftien jaar geleden gestorven dichter die in dit ge dicht oprijst als een vermoeide, eenzame man die zijn leven vul de met bier, reizen en literatuur. Een paar fragmenten: 'Mager, groot en kalend/ Wat een man, die Bob/ Hij heeft twee plastic/ Zakken bij zich/ Van de Gall GallKeurig opgevouwen zak ken/ Die hij waardig en be daard/ Openslaat in de lucht/ En dan volledig vultMet blikjes bier'. Grappig of geestig zijn Brils ver zen zelden, de ernst overheen Soms is er een kort vers in de vorm van een simpele wijsheid, of (stoere! genspoëzie, als in 'De tic mijn vrouw'. De dichter zijn jongensdromen en sieën. Over vrouwen, vr( popmuziek. Het resultaat is vluchtig die soms prettig leei maar niet bijzonder, stuit je op een frappant regel of een verrassen! De toon van de gedii pregnanter dan die in lumns, soms een beetji ontstemd ook. Deze bui niet de andere kant 1 zien, daarvoor liggen de de onderwerpkeuze dichter Bril en de colun te zeer in eikaars verlei een vult de ander aan. gen hoogstens iets toe mens BrU, die zich hi bloot durft te geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18