'Koude oorlog tegen islam' Alleen afschaffen celibaat kan helpen GELOOF SAMENLEVING 'In Nederland komen geen enge sektes Saboteer terrorisi Draken voor Boeddha's verjaardag Scientology Kerk betaal schadevergoeding aan e: Paus: katholiek gelo verspreiden via inter Afbeelding op grafsteen 1 dinsdag 14 mei 2002 door Wim Schrijver Leeuwarden - Komt een kleine religieuze groep in beeld, dan wordt daar vrijwel direct het negatieve etiket 'sekte' opgeplakt Oftewel: zo'n groep is eng. Maar, zegt deskundige Reender Kranenborg stel lig, Nederland kent geen enge sektes. Hij wordt regelmatig als deskundige gebeld door media of bezorgde familieleden om zijn licht te la ten schijnen op weer een 'sekte'. Die vraagt brengt hem altijd in verlegenheid, zegt Reender Kranen borg, als docent godsdienstwetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam gespecialiseerd in nieuwe religiositeit. Eind vorig jaar was het weer raak rond het Efraïm Genootschap onder leiding van de 'profeet' Hein- rich van Geene, dat voor het einde van het jaar de zogenaamde hemelse opname van de ware gelo vigen verwachtte. Sommige familieleden vreesden dat er collectief zelfmoord gepleegd zou worden. Gezien het aantal misverstanden rond 'sektes' heeft Kranenborg in het 'Ouderlingenblad' van de Samen op Weg-kerken daarom maar weer eens een aantal feiten op een rijtje gezet. Een sekte is een kleine, strak georganiseerde groep met een duidelijke geloofsovertuiging of een afsplitsing van een kerk waarin een deelwaar heid van het geloof verabsoluteerd wordt. „Zo omschreven is er niets mis met een sekte, gewoon een kleine religieuze groep." Maar in het gewone taalgebruik heeft 'sekte' een uiterst negatieve lading gekregen. Een charismati sche leider, natuurlijk een charlatan, heeft absolu te macht over zijn volgelingen, die hem kritiekloos volgen, gehersenspoeld worden, vervreemd raken van hun familie en vrienden. En er is angst, merkt Kranenborg, voor collectieve zelfmoord. Daarbij wordt al snel gedacht aan 'zelfmoordsektes' in het buitenland, als de Orde van de Zonnetempel in Frankrijk en Zwitserland of die rond David Koresh in het Texaanse Waco, waarvan veel leden in de jaren negentig de hand aan zichzelf sloegen. „Laat ik duidelijk zijn: dergelijke groepen bestaan niet", aldus Kranenborg. De charismatische leider is er vaak wel, maar die heeft „slechts zelden ab solute macht". Religie is „geen dekmantel voor duistere zaken" en de groepen zijn „zelden of nooit zo gesloten dat mensen er niet uit kunnen." Maar, al die verhalen over 'sektes' dan? „Ja, inder daad, het zijn vaak verhalen", zegt Kranenborg, „veelal opgeroepen en versterkt door de zogehe ten 'antisekte-organisaties' of 'sektebestrijders'. Maar zij zijn slechte gidsen, het is beter zich niet op hen te oriënteren." „Natuurlijk is er soms wel iets aan de hand", al dus Kranenborg. In zekere zin zijn veel van de kleine, religieuze groepen vrij veeleisend. „Het meest veeleisend kan zijn dat de aanhang ge vraagd wordt zich volledig in te zetten voor de be weging, met als gevolg dat men niet meer toekomt aan de gewone contacten." Volgens Kranenborg speelt dit slechts bij een klein aantal groepen. Het Efraïm Genootschap, dat nog steeds mensen waarschuwt dat de eindtijd aange broken is, is daar volgens hem een voorbeeld van. „Als iets dergelijks voorkomt, is dat uitermate pijnlijk voor de betrokken buitenstaanders." „Er is echter geen reden tot paniek", vindt Kra nenborg. „Want hoe vreemd het voor de buiten staander ook moge klinken, degenen die lid ge worden zijn, ervaren hun betrokkenheid als posi tief en voelen zich verrijkt door de groep." Zijn advies aan de omgeving is: „Probeer van jouw kant het contact in stand te houden." Ook is er volgens hem geen reden te denken dat het in zo'n gesloten groep uit de hand zal lopen. „Dat kan gebeuren en is ook een enkele maal ge beurd", zegt hij. „Een vliegtuig kan neerstorten, maar de kans dat je het meemaakt is klein." utrecht/anp - Anti-islamitische uitspraken worden in Nederland steeds gewoner. Toen Pim For- tuyn de islam als een 'achterlijke cultuur* bestempelde, wekte dat vrij weinig verontwaardiging. „De koude oorlog tegen de islam, waar wijlen Pim Fortuyn om riep, is al een tijdje bezig", vindt de is lamoloog prof. dr. M. van Bru inessen. Tijdens een symposium gisteren in Utrecht over de rol van religie wees Van Bruinessen ook op de opvattingen over de islam van de uit Iran afkomstige dichter en rechtsgeleerde Afshin Ellian. De koran kan een bron zijn van „fundamentele ongelijkheid, onvrijheid, angst, aanzet tot moord en jihad", schreef Ellian onlangs in NRC Handelsblad. „Niemand viel daarover", aldus Van Bruinessen, hoogleraar in de vergelijkende studie van mo derne islamitische samenlevin gen aan de Universiteit Utrecht. „Veel Nederlanders beschou wen de aanwezigheid van een grote islamitische minderheid als een serieus te nemen bedrei ging van de democratie", zei Van Bruinessen. De aanslagen van 11 september hebben daar bij volgens hem een grote rol gespeeld. „Maar het idee dat de islam en de Nederlandse rechts staat niet bij elkaar passen, is al langer te horen. Fortuyn was slechts de vertolker van een om slag die al had plaatsgevonden." Met beledigingen aan het adres van de islam heeft Van Bruines sen op zich geen moeite. Een „open discussie over de relatie tussen islam en democratie" juicht hij toe. „Maar er is veel bij gebaat als deze dingen op een fatsoenlijke manier naar voren worden gebracht." Aan islamiti sche kant heeft hij zijn hoop ge vestigd op de nieuwe generatie hoogopgeleide moslims die ge dwongen zijn om over hun godsdienst na te denken in het licht van de Nederlandse sa menleving waarvan zij deel uit maken. De godsdienstwetenschapper prof. dr. G. ter Haar pleitte tij dens het symposium voor een Tat-relatie' tussen politiek en re ligie. De scheiding tussen kerk en staat moet overeind blijven, maar dat gekoesterde principe is volgens haar aan een eigentijdse invulling toe. „Nu staat de over heid met de rug naar religies toe", zei Ter Haar, hoogleraar godsdienst, mensenrechten en sociale verandering aan het In stitute of Social Studies in Den Haag. Daarmee ontzegt ze zich volgens Ter Haar de mogelijk heid om invloed uit te oefenen op wellicht onwenselijke ideeën en praktijken die sommige reli gieuze stromingen er op na houden. seoul - Boeddhisten bewegen gigantische 'draaklantaarns' voort in de parade tijdens het Lotus Lantaarn Festival. Met dit festival vierden boed dhisten zondag Boeddha's verjaardag. De datum van die verjaardag is vastgesteld op 19 mei, maar wordt in Seoul altijd op de zondag daarvoor gevierd. Foto: AP/Yun Jai-hyuong. De moord op Pim Fortuyn maakt het gemakkelijker om het verschil tussen de twee hoofdstromingen binnen de islam uit te leggen. Elke verge lijking gaat wel ergens mank, maar de oorsprong van het verschil tussen de Soennieten en de Sji'ieten ligt in de zeven de-achtste eeuw van onze jaar telling. Ook toen ging het om een enthousiaste beweging, de Sji'ieten, die op het punt stond aan de macht te komen. Door de dood van de charismatische leiders ging dat keer op keer op het laatste nip pertje niet door. In de daarop volgende eeu wen heeft zo'n drama zich verschil lende malen herhaald. Steeds weer wisten de Omayyaden, het islamiti sche Paars in het Damascus van de jaren 660-750, de Sji'ietische lei ders hardhan dig uit te schakelen. De Kalie fendynastie van de Abbasie- den, vanaf 750 tot in de der tiende eeuw, meestal heersend vanuit Baghdad, was niet min der bekwaam in het onschade lijk maken van Sji'ietische lei ders. De Sji'ieten dolven steeds het onderspit - en ook steeds op het laatste moment. Hun aanhang heeft daarop ge reageerd door de doelen van de Sji'ietische beweging steeds verder te vergeestelijken. Bo vendien zijn de meeste Sji'ie ten gaan geloven dat hun ware leider in verborgenheid eigen lijk nog in leven was. Ooit zou hij terugkomen om wat krom was recht te buigen. De Ver borgen Imam van de vrome Sji'ieten regeerde het heelal, maar de Soennitische Kaliefen heersten over de wereld. Het is heel gewoon dat een po litieke groep die plotseling zijn leider kwijt raakt, zoiets gaat geloven. Ook de groep van Pim Fortuyn gaat de laatste dagen steeds meer religieuze trekken vertonen. In hun innerlijk ho ren ze de stem van de Meester die hen vanuit het Hierna maals adviseert. Ze willen han delen zoals Hij het g Het gaat nu bij de v van woensdag in huni niet meer om de Twee 1 mer, maar om een eert aan Pim. Het zal mij nog genoe: 1 kosten om woensdag 1 dat eerbetoon mee teo 'hoogmoedige beterwe van Paars zou toch afg moeten worden? Of, di na, weten de politici het echt beter dan u ei immers dagelijks ande aand is mu maai te om te stemmen opi die je, al was het maar televisie, een beetje ke van wie je verwacht di kompasgevoel heeft. 2 staat zo iemand op ee verder weinig vertrouv boezemt. Het gaat opl ogenblik immers om\ dig reageren op steeds nieuwe rare ontwikkel en niet om de progran De strijd tussen de Sa en de Sji'ieten is in de de tijd bekoeld. Ander stellingen in de islami wereld zijn belangrijk den. De tegenstellinge nen de islamitische wi den zo nu en dan totj ke terreurdaden, waar aanval op New York v september wel de mei zienbarende is. Zijn di risten die de wereld ra weldaden verrassen, g gekken? Nee, terroristen zijn ui Of ze nu Soenniet, Sji' getariër zijn, hun doel tieke macht te verkrijg der dat u op ze gesten Werk de terroristen te stem woensdag versta door Theo Krabbe Om te voorkomen dat ze voor pedofiel worden aangezien moe ten priesters volgens de Limburg se bisschop Wiertz niet langer in ruimten komen waar alleen kin deren zijn. Een krampachtige maatregel. Alleen de afschaffing van het verplichte priesterceli baat zal toekomstige seksschan dalen in de rooms-katholieke Kerk enigszins binnen de perken kunnen houden. De seksschandalen van pedofie le priesters in de Verenigde Sta ten hebben de rooms-katholieke kerk in een diepe crisis gestort. Het is niet alleen het imago en de geloofwaardigheid van het kerkelijk instituut en zijn verte genwoordigers die op het spel staat. Ook de enorme schade vergoedingen, die slachtoffers van seksueel misbruik door priesters thans van de Ameri kaanse bisdommen eisen, bete kenen een forse financiële ader lating voor het Vaticaan zelf. Want met de Duitse bisdom men (vooral het aartsbisdom Keulen) is de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten nog altijd de grootste geldschieter van het centrale bestuur van de wereldkerk in Rome. Dat de seksschandalen van de pedofiele Amerikaanse priesters ook buiten de Verenigde Staten diepe sporen trekken blijkt wel uit de krampachtige maatregel van bisschop Wiertz van Roer mond. De Limburgse bisschop heeft zijn priesters gemaand niet langer in ruimten te komen waar alleen kinderen zijn. Te rughoudendheid in de omgang met kinderen is geboden. Alleen zo kan voorkomen worden dat het beeld ontstaat, dat de kerk bestaat uit een verderfelijke groep mensen, meent de Lim burgse bisschop. Een maatregel die enkel op de lachspieren zou werken, als de Seksschandalen slecht voor het imago en de schatkist van de kerk Vrouwen protesteerden zondag voor de kathedraal van Boston tegen aartsbisschop van Boston, Bernard Law. Afschaffing van het verplichte priestercelibaat zou aantonen dat de rooms-katholieke kerk de bereidheid heeft om één van de oorzaken van de seksuele misstanden weg te nemen.Foto: Reuters/Jim Bourg situatie niet zo treurig en ernstig was. Wiertz' reactie op de Ame rikaanse pedofilieschandalen onder priesters toont aan hoe zeer het Vaticaan bisschoppen en priesters in een onmogelijke V positie plaatst. Door vast te blij ven houden aan het verplichte celibaat voor priesters en allerlei halfzachte maatregelen (betere psychologische selectie van priesterstudenten) dwingt Rome bisschoppen tot allerlei schijn oplossingen om de diepe crisis te boven te komen. Zonder het verplichte priester celibaat aan te willen wijzen als de grote oorzaak van seksueel misbruik en pedofilie, kan vast gesteld worden dat het hoge ideaal van seksuele onthouding, dat priesters vaak al op jonge leeftijd moeten nastreven, niet bijdraagt tot de ontwikkeling tir, van een evenwichtige persoon lijkheid die op een verantwoor de manier weet om te gaan met de seksuele gevoelens die God aan elk mens gegeven heeft. Talloze onderzoeken, biogra fieën en egodocumenten van priesters en uitgetreden pries ters hebben dat in het verleden al aangetoond. Het is ook geen geheim dat de gesloten semina riecultuur onder de toekomstige priesters een homoseksuele ge aardheid in de hand werkt. De vele priestervriendinnen, die dikwijls gedwongen zijn een verborgen bestaan te leiden, het moeizame zoeken naar een 'derde weg' (een affectieve, niet seksuele relatie van een priester met een vrouw), hebben trou wens het hoge celibataire ideaal van seksuele onthouding en vol ledige beschikbaarheid voor God van binnenuit al aangetast. Zeker, afschaffing van het ver plichte priestercelibaat zal sek sueel misbruik en pedofilie ook in de toekomst niet kunnen voorkomen. Seksueel misbruik en pedofilie komen immers ook voor bij andere hulpverleners (artsen, psychiaters, psycholo gen), die wel gehuwd zijn of sek suele relaties in hun privéleven hebben. En ook de protestantse kerken, waar de ambtsdragers geen celibaatsverplichting wordt opgelegd, kennen hun seks schandalen onder dominees, ouderlingen en diakenen. Maar met de afschaffing van het ver plichte priestercelibaat toont de rooms-katholieke kerk in ieder geval wel de bereidheid om één van de oorzaken van de seksuele misstanden weg te nemen. Zolang paus Johannes Paulus II als 'opvolger van Petrus' diens zetel in Rome bezet, ligt de af schaffing van het verplichte priestercelibaat echter niet in het verschiet. Helaas, het is niet anders. Tot zolang zullen we het dus maar moeten doen met van die typisch 'katholieke' oplos singen, zoals bisschop Wiertz van Roermond die meent te hebben gevonden. san francisco - Een voormalig lid van de Scientology Kerk heeft deze week bijna tien miljoen eu ro van de organisatie ontvan gen. De 53-jarige Lawrence Wol- lersheim daagde de kerk 22 jaar geleden voor de rechter wegens geestelijke mishandeling. Volgens Wollersheim dreef de Scientology Kerk hem dertig jaar geleden naar de rand van de af grond en stond hij op het punt om zelfmoord te plegen. On danks jarenlange therapie en behandeling met medicijnen zegt hij nog altijd angstaanval len te hebben. Wollersheim denkt d deze uitspraak een gelijksoortige claims zullen worden. Hij n zaak in 1980 aanhanj rechtbank in Califi wees hem in eerste in schadevergoeding miljoen dollar (ruim euro) toe. In hoger bi het bedrag gereduce miljoen dollar (bijna gulden). De zaak kwa voor het hooggerech heeft nu uiteindelijk j in het voordeel vai heim. Vaticaanstad - Paus Johannes Paulus II heeft zijn volgelingen opgeroepen de mogelijkheden van internet te gebruiken om het katholieke geloof te versprei den. „De recentste vorderingen op het gebied van communica tie en informatie bieden de kerk compleet nieuwe mogelijkhe den tot evangelisatie", zei de paus in een toespraak tot gelovi gen op het Sint Pieterplein. De paus verwees menten van het Vatic in katholieken wordei pen internet te gebii het geloof te verspreid zelfde document woij waarschuwd voor val internet, zoals po „Wees niet bang om| maken van de vrifl grensde mogelijkhedf computer", zei de pan londen/EPD - De Anglicaanse Kerk heeft voor het eerst een grafsteen met een afbeelding van de overledene toegestaan. Het anglicaanse bisdom Man chester heeft hiertoe op verzoek van de ouders van Hayiey Louise Cheetham besloten. Zij overleed twee jaar geleden op 24-jarige leeftijd bij een brand. Volgens voorstanders van het besluit komt de kerk hiermee toegemoet aan rouwende fami lieleden. Tegenstanders vrezen dat de stijlvolle Engelse begraaf plaatsen binnenkort verleden tijd zijn door het oprukken van smakeloze ontwerpen. „Als wij haar graf na( len we dat haar gezid groet", zei Tony I „Het is voor ons een als zij ons toelacht." instantie had het kerkbestuur de afbeel grafsteen verboden. Op de Engelse gravi wel engelen, heiligen 1 van Christus voor. caanse Kerk hield tot beeldingen van de 1 tegen. De gedachte beelding slechts éér uit iemands leven w in strijd met het eeuv ter van het leven na di

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14