Macabere modeshow trekt door Noordwijk KUNST CULTUUR Stone Free wint PopPrijs Join: Jimmy Hendrix meets Herman Brood 'Draaiorgelmuziek streling van de ziel' Rijksmuse opent ee dependar op Schipl Een gedreven autodidact maandag 13 mei 2002 Bloemen leidt uitvaarthitparade Amsterdam - Na lange tijd staat er weer een Nederlandstalige nummer één in de uitvaarthit parade. Het meest gedraaide lied tijdens begrafenissen en crematies is op dit moment 'Geen kind meer' gezongen door Karin Bloemen. Daarmee is 'Time to say goodbye' van Andrea Boccelli en Sarah Brightman naar de tweede plaats verdrongen. Op drie staat 'Tears in heaven' van Eric Clapton. De nieuwe nummer één blijkt uit een overzicht van Dela, de uitvaartorganisatie die regelmatig de uitvaartmuziek top 50 publiceert. Foto: ANP/Cor Mulder Financieel tekort nekt Metropolis Rotterdam - De vijftiende editie van Metropolis gaat niet door. Het festival stond gepland voor zondag 7 juli in het Rotterdam se Zuiderpark, maar is afgelast wegens financiële problemen. Het jaarlijkse gratis festival voor vernieuwende pop zit sinds de vorige aflevering met een 'ver lammend' tekort van ruim 110.000 euro. Schilder Mucchi (102) overleden rome - De Italiaanse schilder Gabriele Mucchi is vrijdag op 102-jarige leeftijd overleden. Hij stond mede aan de wieg van het neo-realisme. Voor zijn dood bepaalde hij dat zijn um met as in Berlijn moet worden bijgezet. De schilder was een fervent tegenstander van Mus solini en woonde na de Tweede Wereldoorlog lange tijd in Oost-Berlijn. De in Turijn gebo ren Mucchi behoorde tot de groep van gelijkgestemde kun stenaars rond Renato Guttuso. Star Wars II al op internet los angeles - Illegale kopiën van de film Star War Episode II zijn al op internet te vinden, terwijl de film pas donderdag in première gaat. Deskundigen voorspellen dat een miljoen mensen 'Attack of the Clones' al hebben gezien voor 16 mei. Door de verbeterde beeldkwali teit en de snellere internetver bindingen denken deskundigen dat bootlegs van films op het internet binnenkort net zo po pulair zijn als illegale kopiën van muziek. door Rody van der Pols noordwuk - Opgezette zwanen, kippen en kalkoenen. Schedels en geweien. Rubber en metaal draad. Een heidens ritueel, een Venetiaans carnaval of een hek sensabbat. Wat er zaterdagmid dag precies door de Hoofdstraat in Noordwijk trekt, niemand die het weet. Maar geboeid is ieder een door het overdonderend stuk muzikaal totaaltheater. Drie rijen dik vergaapt het publiek zich bijna anderhalf uur lang aan de groteske creaties van de Haagse kunstenaar Lichel van den Ende. Daarbij wisselen ge laatsuitdrukkingen van verba zing en nieuwsgierigheid, fasci natie en afschuw elkaar in hoog tempo af. Een macabere modeshow, daar heeft het spektakel misschien nog wel het meest van weg. Zo is daar de dame met haar wit geschminkte gezicht en zwart omrande ogen. Haar getoupeer de, blonde kapsel piekt alle kan ten op. Uit beide schouders ste ken geweien, van welk dier is niet te zien. Op borsthoogte priemen twee uiers, op zijn plek gehouden door een metalen constructie. En ter hoogte van haar kruis is de bek van een koe bevestigd, waaruit de tong wel lustig naar buiten krult. Af en toe maakt ze obscene bewegin gen met haar heupen. Een paar meisjes moeten ervan giechelen. Maar wanneer de feeks te dicht bij komt, doen ze snel een paar stapjes achteruit. En dan zijn daar de drie dames die geroosterde stukken kalkoen op een vork prikken en aan het publiek uitdelen. Een reclame stunt van éen slager zal het wel niet zijn. Daarvoor zijn ze toch net iets te buitenissig uitgedost. Want wat op afstand nog op een drietal rare pruiken lijkt, blijken van dichtbij de slappe lichamen van dode kalkoenen te zijn. En het zijn niet de laatste dode die ren die de revue passeren. Op het hoofd van een dame die een saxofoon bespeelt, staat het li chaam van een geit, waarop on der meer drie zwanenkoppen zijn gemonteerd. Er is zelfs een dame die het loodzware kadaver van een struisvogel rond torst. Sowieso zijn het geen outfits die je naar het eerste het beste feestje zou aantrekken. Behalve dode dieren heeft Van den Ende een voorkeur voor rubber en metaal, materialen die het draagcomfort nu niet bepaald vergroten. De 'kostuums' zijn in de eerste plaats dan ook kunst werken, die met engelengeduld in elkaar zijn gezet. Wat te den ken van een jurk die uit duizen den stukjes uitgeknipt en aan el kaar genaaid rubber bestaat? Een ander kledingstuk vangt de drager in een ketting van aan el kaar gelaste vogelkooien. Aan het eind van de show, die vorig jaar op het Wearable Art Festival in Nieuw Zeeland met de eerste prijs werd beloond, komt er zelfs een grote, groene legerbus door de Hoofdstraat denderen. Van de imperiaal klimmen zwarte spookachtige figuren die stro naar het midden van de straat slepen. Daar kruipt even later een drietal dames uit een 'cocon', die ondersteund door tromgeroffel en koperbla zers een dans uitvoeren. Nadat de laatste muzikale klanken wegsterven, klinkt er een lang applaus. In de Visserskapel, waar ze de komende weken worden getoond, werpt het pu bliek tot slot een laatste blik op de 'draagbare sculpturen'. De draagbare sculpturen van Lichel van den Ende, t/m 26 mei, Visserskapel, Hoofdstraat 96, Noordwijk. muziek recensie Rody van der Pols Concert: Finale PopPrijs Join. Gehoord: 11/5, Join, Noordwijk. Een zanger-gitarist met het voorkomen van een cowboy, een saxofonist die met zijn strakke leren broek en dito shirt je weggelopen lijkt uit de big band van Hans Duffer, een bas sist gehesen in skate-outfit en een slagwerker die onzichtbaar is achter zijn imposante drum stel. Stone Free ziet er niet uit als een doorsnee bandje en is dat ook niet In de woorden van de jury. „Mochten Herman Brood en Jimmy Hendrix elkaar in de hemel ontmoeten, dan zou het zo klinken." Terecht wint Stone Free zaterdagavond de PopPrijs Join in het gelijkna mige zaaltje in Noordwijk. Wat de twee voorafgaande bands niet lukt, lukt Stone Free wel: het publiek in beweging zetten. En dat komt niet alleen omdat de viermansformatie uit de omgeving van Hillegom een trouwe schare fans heeft meege nomen. De gepeperde mix van blues, funk en psychedelica die de getalenteerde muzikanten la ten horen, is gewoon te aanste kelijk om bij stil te blijven staan. De gitarist wisselt funky riffjes met virtuoze solo's af, waarin soms echo's van Jimi Hendrix doorklinken. Hij wordt daarbij voortdurend op de hielen geze ten door de saxofonist, die zijn instrument laat scheuren alsof zijn leven er vanaf hangt. Dat de nummers nergens ontsporen, is te danken aan de uitstekende twee-eenheid die de bassist en drummer vormen. Beiden doen wat ze moeten doen: een ritme sectie neerzetten die staat als een huis. Binnenkort zijn ze weer te zien, want behalve twee dagen stu dio tijd en vijfhonderd euro wint Stone Free met het spetterende optreden een plekje in de line up van het Noordwijkse festival Berghpop op 8 juni. Ook de andere vier deelnemen de bands zien we ongetwijfeld terug in het regionale live-cir cuit, want hoewel Stone Free er met kop en schouders bovenuit steekt, is het niveau van de rest heel behoorlijk. De Duin- en Bollenstreek is een vruchtbare bodem voor jong rock- en pop talent, zo blijkt. En wat dat be treft is het een goede zaak dat de competitie volgend jaar op nieuw wordt gehouden, zoals de organisatie zaterdagavond laat weten. Zeker Point Blank, de nummer twee, mag er zijn. Hier geen complexe ritmes of virtuoze so lo's, maar gespierde rock/pop met een hoog meezinggehalte. Het is vooral de charismatische zanger die de nummers naar een hoger plan weet te tillen. Daarbij schuwt hij dramatische rockposes niet: benen gespreid, microfoon in de ene vuist ge klemd, de andere vuist hoog de lucht in. Zijn aanstekelijke per formance mist zijn uitwerking niet: het publiek zingt, danst, kortom, is verkocht. „We want more", wordt er gescandeerd nadat de laatste noot heeft ge klonken. Daar is helaas geen tijd meer voor: de jury moet haar keuze maken. Stone Free en Point Blank wor den zoals gezegd eerste en twee de. Op de derde plaats eindigt de Katwijkse formatie Livingsto ne die gelikte, technische goed uitgevoerde rocksongs ten geho re brengt De uit Lisse afkomstige hardco- re/metal formatie DNA wordt vierde en The Fifty Million Elvis Fans eindigt op de laatste plaats. amsterdam - Het Rijki um krijgt eind dit jaaij tentoonstellingsruimt Schiphol. Naast de va stelling van schilderijl de eigen collectie van den Eeuw-meesters al de Hooch, Jan Steen, I coeter en Jacob van F worden in de depend ook wisseltentoonstel met werken uit anden sea georganiseerd. Om het filiaal een zoj mogelijke bekendheid ven laat het Rijkmusei daar de eerste tijd ook Rembrandt uit de col] zien. Er is nog niet be welke. „De dependant in het beleid onze rijk lectie aan een zo bree gelijk publiek te tonen verband werken we al met het Bonnefanteni um en het Muiderslot hoofddirecteur Ronali Leeuw. De dependance krijgt omvang van honderd vierkante meter en wc 'een zwevende doos' j plaatst tussen de E- et pier. Daar komen jaar tientallen miljoenen p giers. Onder de hange constructie van goud] aluminium met glazei gevels wordt een mus winkel van honderd vj meter ingericht. „Wel het Instituut Collectie land onderzoek laten naar de klimatologisc standigheden en de b ging", verzekert De Li De schilderijen komei glas te hangen en woi permanent bewaakt. 1 ten van bouw en expl worden tussen Schipl het Rijksmuseum ged Tijdens de verbouwin het Rijksmuseum die jaar moet beginnen, 2 de Philips-yleugel twe derd topwerken te zie ven. Bibliotheek, pren binet en conservatore huizen voor een jaar i naar het voormalige h kantoor van ABN-Am de Vijzelstraat in de h stad. Volgens De Leei den er ook plannen oi keld voor exposities ii bouw, een schepping chitect De Bazel uit di twintig van de vorige IN MEMORIAM In 1994 overleed zijn vrouw An neke aan een hersentumor, ver volgens kreeg zijn moeder in het vliegtuig een hartaanval. „Ik ging naar de begraafplaats Zorg- vlied met de routine waarmee men naar de kapper gaat, de kraaien sloegen mij familiair op de schouders en de begrafenis ondernemer was een huisvriend geworden", schreef de hoofdre dacteur van De Groene Amster dammer in maart 2001, waarin hij gewag maakte van zijn eigen naderend einde. In deze kroniek van een aange kondigde dood meldde Van Amerongen dat hij aan slok darmkanker leed. Afgelopen za terdag overleed de journalist en literaire duizendpoot, zestig jaar oud. Amsterdam, zijn woon plaats, zal de licht gebogen ge stalte met uitwaaierende grijze manen missen. Als jongetje had hij, zoon van een joodse vader en een Duitse christenmoeder, de wens om dominee te worden. Dat was nadat hij diep onder de indruk was gekomen van de preken van zijn oom. „Ach, ik was negen en dan maakt een mens zulke fou ten." Toch heeft het dominees- gevoel hem nooit helemaal los gelaten. Als hij met een positieve bespreking een boek kon be hoeden voor 'het massagraf van De Slegte', dan voelde hij zich 'een soort oppergod, regerend over een eigen, papieren, ander halve vierkante decimeter om vattend Walhalla'. De journalistieke carrière van Van Amerongen begon bij de Friese editie van Het Vrije Volk. Hij zei daarover: „In die tijd zat overal wel een eenzame puber op een regionale standplaats, omdat op elke vierkante kilome ter in het land nu eenmaal le zers zaten te hunkeren naar het wervende woord van de sociaal democratie. Elke dag moest je een pagina maken waarin de aanstaande triomf van het soci alisme werd bezongen. De krant ging dan ook failliet. Maar toen zat ik al bij Vrij Nederland." Negentien jaar was Van Ame rongen werkzaam bij het week blad. Aanvankelijk met veel ple- Martin van Amerongen 1941 - 2002 zier. „Je was er trots op bij zo'n progressief blad te horen. Je had het over De Krant, want er be stónd geen andere krant." Hij vertrok toen de sfeer op de re dactie danig was verpest. Hij wilde gaan freelancen maar ac cepteerde een half jaar later het hoofdredacteurschap van een andere krant: De Groene Am sterdammer. Met zachte hand maakte hij daar een einde aan de in zijn ogen 'brandnetelsoeplinksig- heid'. Het moest allemaal wat dynamischer en verteerbaarder. Hij trok nieuwe columnisten aan en legde het blad aan een infuus met klassieke cultuur. Na dertien jaar verliet hij het blad omdat hij het zat was om bij abonnees om extra geld voor het noodlijdende weekblad te bedelen. Twee jaar later, in juni '99, keerde hij terug nadat onder zijn opvolger Gerard van Wes- terloo grote onrust op de redac tie was ontstaan. „Ze misten mijn grootvaderlijke protectie." In zijn als 'Mozartbordeel' om schreven kamertje op de redac tie schreef hij, omringd door zijn parkiet Otto II en de bustes van Lenin, Mozart en Shakespe are, het ene spraakmakende ar tikel na het andere. Of het nu een doorwrocht stuk was over Wagner of een analyse van Do nald Duck ('een aseksuele psy chopaat, die kennelijk op zijn door spaarzaamheid en pedan terie gekenmerkte anale fase is gefixeerd'). En na gedai sloot hij zich op in zijn kantoortje aan de Prin: om zich aan een alwee nieuwe publicatie te w Zijn lijst met boeken is lijk lang. Ze behandele Wagner, Heinrich Heii GuUit of Pistolen Pault In 'De samenzwering I mon Wiesenthal' (1971 schrijft hij de achtergri de 'klopjacht' die de 0 se bondskanselier Brui hield op de beroemde ger. De bondskanseliei Van Amerongen aan vi ledigende passages CV thausen overleefd heel ook Kreisky overleven' werd veroordeeld tot t van 1800 gulden, maai nam genoegen met Va rongens excuses. Hij was een man van d cal joke. Onder het pst Ir. HA Schuringa con deerde hij in 1981 met minenten. Politici besl met reactionaire praal kende vrouwen als Loi dijk en Martine Bijl oni van hem liefdesgedich Van Amerongen was e didact. „Ik ben waarsci enige Nederlander die plezier de Gijsbrecht v stel heeft gelezen." Va< hinderd door enige kei zaken schreef hij over rig welk onderwerp. „2 ben een autodidact. M dat zeg, kijken de men steevast aan alsof ik naf hoeren ben geweest", ooit. Hij ging er niet 01 bukt dat hij nooit eeni teit heeft bezocht. Tot toe is Van Amerongen schrijven. Van Amerongen wil ge matie, maar een begra „Een stukje Schubert, gemodereerde toespra dan is het wel mooi ge zei hij tegen interviewt van der Linden, die he gens vroeg wie er gaat Van Amerongen: „Daa nog om geloot." Peter Kuijt Draaiorgeldag in Hooglandse Kerk door Esther Barfoot leiden - Het eerste draaiorgel- boek dat hij maakte, klonk een beetje vals. Er zaten verkeerde noten in en registerschakelingen die niet bij elkaar pasten. Door een paar gaatjes met plakband te dichten en nieuwe gaatjes te maken, werd het toch nog wat. Zestien was Johan Weima toen. Vanaf zijn vierde vond hij draai orgels 'bar interessant'. Als het orgel in de straat was, reed hij een stukje mee. Op zijn zestiende had hij genoeg afge keken om zelf een draaiorgel- boek te kunnen maken. Dat is een lange strook karton met vierkante gaatjes erin. Als het boek op het mechaniek van het orgel ligt, komt in het gaatje de toets om hoog. In het orgel gaat dan een luchtklep open en krijgt de be treffende pijp lucht. Voor zijn eerste draaiorgelboek maakte Weima het arrangement op de piano. Hij tekende elke noot op een lange strook papier die hij later op karton niette. Een bevriende orgelman ponste de gaatjes eruit met een zogehe ten kapmachine. Nu is Weima professioneel boekenmaker. Hij maakt zijn arrangementen op een computer, die is aangeslo ten op een kapmachine. Weima staat op de Leidse Draai orgeldag, afgelopen zaterdag in de Hooglandse Kerk, met zijn Mortier uit 1911. Mortier is een beroemde Antwerpse fabrikant uit de jaren twintig en dertig. De Mortier is nog nooit overge schilderd en oogt mooi antiek. Het is een groot orgel waarop operaliederen goed tot hun recht komen. Op de draaiorgel dag zingen de koster van de Hooglandse Kerk en zijn zoon een aantal operaliederen met het draaiorgel. Ook spelen de 22 aanwezige draaiorgels beurtelings een lied. De liederen komen uit de oud ste boeken van de draaiorgelex ploitanten. Het zijn klassieke lie deren, zoals 'Op de Perzische markt' waarbij de orgels al him registers opentrekken. „Heel ongebruikelijk", zegt de Engelsman Coombe, met zijn vrouw op vakantie in Neder land. „Zoveel draaiorgels bij elkaar. Wat klinken ze mooi in deze akoes tiek Buiten ver waaien de to nen." „Een streling van zijn ziel", noemt Bert van Schoonderwoerd den Bezemer het geluid van zijn draaiorgel. De draaiorgelexploitant die twee keer in de week in de Haarlem merstraat loopt met 'Het Bloe menmeisje', komt uit een fami lie van draaiorgelexploitanten. Zijn grootvader liep al in 1920. Zijn moeder ging als kind met haar vader mee. Van Schoon derwoerd vond het draaiorgel op zijn dertigste pas interessant, maar liep toen met zijn moeder tot zij in 1990 overleed. Het vak is niet altijd gemakke lijk. „Ik word weieens wegge- douwd en weggejouwd." Met name jongeren zijn niet gek op het geluid van het draaiorgel. De Leidse Draaiorgeldag ziet Van Schoonderwoerd den Bezemer dan ook als een soort promotie- dag voor het draaiorgel. ,Als ik mensen over mijn orgel vertel, kijken ze er met andere ogen naar." Ondanks de moeilijkheden be leeft Van Schoonderwoerd den Bezemer nog steeds lol aan zijn vak. „Ik blijf lopen tot ik dood ben. Als het echt niet meer gaat, zet ik 'm in mijn huiskamer." 'Als het echt niet meer gaat, zet ik hem in mijn huiskamer' Koffie leuten onder het genot van draaiorgelklanken in de Hooglandse Kerk. Foto: Dick Hogewoning De groteske 'kostuums' van kunstenaar Lichel van den Ende baren opzien in de Hoofdstraat in Noordwijk. Foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14