Rechtstreeks van het podium naar de poep' LEIDEN REGIO R9 AAN HET WERK 972 ZATERDAG 11 MEI 2002 led am untrie mr Eu m fou Eerste vrouwelijke winnares Leids Cabaret Festival koos al snel voor een baan in de zorg voor de grap opgegeven voor het Vechtfestival in Maarssen. Prompt won ik de jury- en pu blieksprijs. Toen dacht ik: goh, dat gaat wel goed, laat ik me nu ook voor het Leids Cabaret Fes tival opgeven. En dat won ik weer. Dus ja, ik had wel talent. Zelf geloofde ik het nog maar half. Maar de realiteit was na tuurlijk wel dat ik meteen aan de gang moest. Ik kreeg een contract bij Harry Kies Theater producties, de organisator van het Leids Cabaret Festival. En ik moest meteen her en der spe len. Ik had een programma van dertig minuten, wat ik moest uitbouwen tot 45 minuten, alle maal binnen een paar maan den. In het begin leek het me enorm leuk en spannend. Ik werkte in een snackbar, dus het was zeker een vooruitgang. 'Een slimme meid' heette mijn programma. Daarin wond ik me over van al les op, kijkend naar de televisie, lezend in de bladen. In die tijd werden vrouwen enorm ge pusht om voor technische vak ken en technische functies te gaan. Daar ging het over. En het ging over opgroeien, verkering krijgen, de thema's in het leven van een meisje. Ik was 23 op dat moment. Nog tamelijk pril dus. Iets meer dan een jaar ben ik met het cabaret in de weer ge weest. In die tijd ben ik twee keer bij de VARA op de televisie geweest. De eerste keer een paar maanden nadat ik het festival gewonnen had. Het jaar daarop opnieuw. En toen ging het ei genlijk al minder, vond ik het veel moeilijker. Dat gevoel dat je er helemaal alleen voor staat. Ik weet het nog goed. Dan moet je naar Hilversum voor die opna mes. Nou, dat is niet niks hoor. Dan sta je daar in je uppie, met tig camera's en een enorm pro ductieteam om je heen. Ik had die avond een geruite broek aangetrokken. Plotseling zegt zo'n VARA-vrouw plompverloren: 'Die broek, die kan niet hoor'. Terwijl ik die broek speciaal had uitgekozen. Ik had het er zelfs nog met een huisgenoot over gehad. En toen moest ik vlak voor de opnames nog snel naar huis om iets an ders aan te trekken. Die broek kon niet, want hij 'trilde' op het beeldscherm. Oh, wat vreselijk. Word je afgesnauwd door zo'n kittige, harde tante van de VARA Hester Hofman: „Er zijn natuurlijk wel mensen die goeie dingen doen. Maar er zijn vooral heel veel mensen die het helemaal niet kunnen. Dat vond ik toen ook al, hoor." Foto: United Photos de Boer/Milan de Bie die daar al vijftig jaar zit. Toen verloor ik een beetje mijn zelf vertrouwen. Ik kon er niet meer tegenin gaan. Ik was dichtge klapt. En dat is niet echt een ge moedstoestand om cabaret te brengen. Je moet zelfvertrou wen hebben. Je moet daar rustig kunnen staan en niet bang zijn. Dan kan je je niet laten afbekken door zo'n dame over zo'n broek. Dat werd dus ook niet zo'n goe de opname. Ondertussen werd ook mijn me ning gevraagd over allerlei vrou wen- en emancipatoire zaken. Terwijl ik daar eigenlijk niet zo veel over te melden had. Op een gegeven moment voel je je zo'n vakkenvuller, zo'n 'bladzijden- vuiler'. Je hebt iets gedaan, hebt daarmee in de krant gestaan en vervolgens moet je voor jan en alleman komen opdraven en over van alles een mening heb ben. Ik moest op 'vrouwenda gen' spelen. Ik werd zelfs ge volgd door een groep dames van de IKON. Vijf feministes van een jaar of vijftig die helemaal door het dolle heen waren. Zo van: zo'n leuke meid, en dit en dat. En die volgden mij met de ca mera, overal heen, van show naar show. Ik vond het com pleet overdreven, die aandacht. Ik had ook zoiets van: dat kan ik helemaal niet waarmaken, ik ben misschien een aardige meid, maar je ziet toch echt te veel in me. Op een gegeven mo ment vroegen ze me: wie zijn je voorbeelden? Dus ik: Simon Carmiggelt en Jacques Brei. Dat begrepen ze niet. Helemaal geen vrouwen? Nee dus. Nou, dat was een grote teleurstelling voor die feministes. Daar kwam bij dat ik van de ene op de andere dag een compleet ander leven ging leiden dan mijn vriendinnen. Heel een zaam eigenlijk. Eind van de middag ga je weg. Altijd met de trein met een grote tas op je rug. Dan kom je in zo'n schouwburg, spelen en 's avonds weer terug. Wachten op de trein, nachttrei nen, laat, verlaten stations, wind. In Amsterdam aangeko men liep ik altijd regelrecht naar de Warmoesstraat, naar een stamkroegje, zat ik daar achter het bier. De volgende dag sliep ik dan uit. Ik was verder niet heel constructief met dat caba retprogramma bezig. Je zou zeg gen, overdag moet je schrijven. Maar ik had nog nooit een letter op papier gezet. Ik was nooit in de weer met schrijven. Ik was gewoon een beetje aan het aan- kloten. Af en toe moest ik ook mijn tek sten inleveren. Bij de VARA-tele- visie bijvoorbeeld. Rampzalig. Ik werd er helemaal onzeker van. Ik schreef het op en dacht: is dit het nou, dit is toch helemaal niet lollig? En ik vond ook hele maal geen aansluiting met die Harry Kies zelf, mijn baas. Dat is dan iemand die dat begeleidt. Maar mij heeft hij niet begeleid. Hij heeft mij gewoon geboekt. Dat was het. Hij gaf geen com mentaar op mijn programma. Hij kwam ook niet aanzetten met een regisseur die me verder kon helpen. En op een gegeven moment zwem je in de moge lijkheden, je ziet het gewoon niet meer. Want ik kon het best, op het po dium staan en mensen toespre ken. Ik was niet bang, ik keek het publiek aan, zij keken terug en dan zei ik heel rustig wat ik te zeggen had. Dat kon ik heel goed. Maar ik had gewoon niet genoeg thema's, ik had niet ge noeg gedachtegoed, zeg maar. Ik kon niet uitdiepen. Ik maakte me ook niet echt ergens kwaad over. Op een gegeven moment was ik wel uitgeraasd. Het is grappig om in de dagboe ken van Wim Kan te lezen hoe het er ruim dertig jaar geleden aan toe ging. Je had dan een en semble van een aantal jonge mensen, een stuk of zes. en die mochten allemaal een actje doen van tien minuten. Dan was het pauze en daarna kwam de grote meester die een uur vol speelde. En nu moet elke snot aap of huppelkut gewoon an derhalf uur vullen. Dan krijg je gewoon veel onzin en geleuter. Echt tenenkrommend soms. Er zijn natuurlijk wel mensen die goeie dingen doen. Maar er zijn vooral heel veel mensen die het helemaal niet kunnen. Dat vond ik toen ook al. hoor. En ik vond het toen ook al irritant dat ik an derhalf uur moest vullen terwijl dat eigenlijk gewoon onzin was, terwijl ik niet genoeg te vertellen had voor anderhalf uur. En ei genlijk weigerde ik dat ook een beetje. Ik maakte het gewoon niet langer. Op een gegeven moment kon ik mijn tour onmogelijk afmaken. Ik had er geen zin meer in, het lukte niet meer en ik wilde niet meer in mijn eentje bezig zijn. Toen ik op de radio hoorde dat er een groot tekort was aan zie kenverzorgers heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb ontslag ge nomen en me aangemeld. Voor mijzelf was het geen moeilijke beslissing. Maar ik kreeg ontzet tend veel reacties. Het is toch een succesverhaal dat je op geeft. Vanaf de Nederlandse po dia rechtstreeks naar de poep, pis en scheldende bejaarden. Maar goed, door dat soort reac ties kan je je natuurlijk niet laten leiden. Voor mij was er geen an dere mogelijkheid dan ermee ophouden. En het is een goede keus geweest. Tegenwoordig sta ik ook weer op het podium, maar nu met een band. 'Hardzeer'. Chanson- rock noemen we het. Allemaal Nederlandstalig. Gedichten van bijvoorbeeld Gerrit Komrij, maar ook eigen nummers en ja ren zeventig ballades. De men sen vinden het heel erg leuk. En ik geniet er ook van. Lekker met de boys op stap, daarna een biertje en lallen in de auto. Toch een stuk gezelliger dan dat ca baret, in je uppie." Rody van der Pols Huib van den Wijngaard (48), kunstenaar/begeleider in Leiden: /k was een jaar of vijf en toen wist ik ai dat ik kun stenaar wilde worden. Mijn vader was herenkapper, en ik zat altijd in de kapsalon te te kenen. Ja, en op de middel bare schooi liep het ook zo. in ai ie vakken was ik redelijk, al leen tekenen stak er boven uit. Ik liep altijd al te kijken in de Lakenhal en in galeries. Anderen gingen voetballen, maar daarbij was ik altijd de veertiende, vijftiende man. Zo ging ik naar de kunstacade mie en had op mijn twintigste mijn eerste expositie. Overal werd geschreven dat ik talent vol was, dus ik had het idee van 'zie je wel, het gaat zoals ik had verwacht'. Maar dan kom je van de academie en blijkt dat er niemand op je zit te wachten. Ik kon een kun stenaarsuitkering krijgen, maar ik wilde mijn hand niet ophouden voor kunst. Zo kwam ik 25 jaar geleden in het werk van groepsleider te recht. In het eerste tehuis waarin ik kwam, mocht ik de zolder als atelier gebruiken. En zo ben ik steeds als groepsleider wel met kunst bezig geweest. Tot de directie acht jaar geleden met het idee kwam een atelier op te zetten voor verstandelijk ge handicapten die getalenteerd zijn in de beeldende kunsten. Dat was een lot uit de loterij. Ik ben 43 jaar met kunst be zig, maar pas de laatste acht jaar kan ik mijn boterham ver dienen met datgene waar ik als kind van droomde. TEKST: RUUD SEP FOTO: JAN SCHEERDER Leidsch DagblacL/lUCfflEVEN ANNO 1902 Zaterdag 10 Mei DE TOESTAND VAN DE KONINGIN - Het doet ons Nederlandsch en Oranjelievend hart goed, nu onze Koningin op het ziekbed ligt en er symptomen zich hebben voorgedaan, die reden gaven aan gevaar voor haar jong leven te denken, dat de buitenlandsche bladen eenstemmig zijn in hun sympathie voor onze jonge souvereine en het Nederlandsche volk. Vele bladen geven haar portret tusschen den tekst en lan ge artikelen zijn gewijd aan 'la petite Reine'. De af komst van het roemruchte geslacht der Oranjes, haar schoonheid en jeugd maken blijkbaar indruk op de buitenlanders, maar tevens blijkt uit deze sympa- thiebetooging, dat het fiere en onafhankelijke karak ter van de jonge en lieftallige vrouw, die wij onze Ko ningin mogen noemen, niet aan de vreemdelingen ontgaan is. Het noodlot, dat haar zoo zwaar drukt, en het onweer, dat den laatsten spruit uit het huis van Oranje Nassau doet hijgen op den sterken stam, heeft diep het medelijden in geheel Nederland ver wekt. Andermaal volgt voor Hare Majesteit diepe te leurstelling op een blijde verwachting; onzeglijke pijnen waren haar deel, en om hare slapen is thans de kroon der smarten, de kroon der heerschappij ko men vervangen. ANNO 1977 Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing <s 2,50 Ivoor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagblad uitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveitstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. Woensdag 11 mei KATWIJK - Het ziet er naar uit dat er voorlopig geen Nederlandse vissers in de Ierse wateren zullen ko men. Vanavond om twaalf uur loopt het ultimatum af dat de Europese Commissie heeft gesteld aan de Ierse regering. Daarin wordt geëist dat de leren stop pen met op eigen houtje visserijbeperkende maatre gelen te stellen. De redersvereniging voor de Neder landse zeevisserij (overkoepelend orgaan van ver scheidene visserijplaatsen) verwacht dat de leren zullen blijven bij de maatregelen die zij in april af kondigden. De Katwijkse reder N. Parlevliet junior, na een interne vergadering gisteren van de reders vereniging daarover: "Dat zal betekenen dat de zaak voor een juridische afwikkeling naar het Europese Hof gaat. Voor ons zit er dan niets anders op dan tot vijftig mijl uit de kust weg te blijven uit de Ierse wa teren". Op dit punt heeft de heer Parlevliet overigens wel vertrouwen in de toekomst. "Het Europese Hof zal de leren wel in het ongelijk stellen". Van veel grotere betekenis acht hij de beslissing op 17 mei over de quota voor dë Nederlandse vissers voor dit jaar. KATWIJK - De gemeente Katwijk krijgt er tot 1985 als het ware een compleet dorp en een gehucht als uitbreiding bij. Het dorp is de nieuwbouwwijk Rijn soever, waar ruim 2000 huizen met zo'n 6000 Kat- wijkers komen. Het gehucht is Schutterswei, waar voor een bestemmingsplan voor de ongeveer 200 woningen, die daar zullen verrijzen in de maak is. LEIDEN - Als alles volgens plan verloopt zal nog dit jaar een begin worden gemaakt met de restauratie van de Pieterskerk. Het gaat daarbij om een eerste fase, die consoliderende werkzaamheden omvat. In opdracht van de Stichting Pieterskerk, die op het ogenblik eigenaresse is van het bouwwerk, is een restauratieplan gemaakt door het architectenbureau Van Dam, Van der Sterre en Van Straten in Leider dorp. Om te voorkomen dat de Pieterskerk nog ver der in verval raakt, heeft de minister van CRM zich bereid verklaard een bedrag van 1.250.000 gulden beschikbaar te stellen voor de eerste restauratiefase. RUNSBURC - Tussen de fors uit de kluiten ge wassen paarden, pony's en ezels stond vanmor gen op de Rijnsburgse paardenmarkt dit geitje wat verloren om zich heen te kijken. Of het een grapje betrof of dat het geitje echt van eigenaar verwisseld kon worden is niet bekend: een prille Rijnsburger vond het in elk geval een leuk beestje. Foto: Archief Leidsch Dagblad iucces kwam eigenlijk |tje uit de lucht vallen", Hofman haar verhaal in ain Amsterdams café. „Ik ïemaal niet bezig met ca baret. Ja, af en toe deed ik wat bij de Engelenbak in Amster dam. Tien minuutjes, een kwar tiertje vol praten. Dat ging wel aardig. Eind '92 heb ik me toen q vervalst talent, zo noemden de theaterrecensenten haar. 23 >ilityt d nog maar won Hester Hofman in 1993 als eerste vrouw het ^maabaret Festival. Met een programma over een doortastende, meid die verbaasd, geërgerd en geamuseerd het leven obser- rok ze ruim een jaar langs de Nederlandse theaterzalen. Hal- ge haar succesvolle tournee had ze er plotseling genoeg van. juleerde al haar voorstellingen om het cabaretwereldje vaar- en de verpleging in te gaan. 1 die oele ikniv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21