'Een muziekstuk
moet leven'
KUNST CULTUUR
Mathurin vertrouwt rotsvast
in het goede van de mens
Beeld van Brancusi brengt recordbedrag op
'Alsof ik geholpen word van buitenaf Mozart Vereni§in8 feest 111 °eSstgeest
R9
Wereldtournee Stones
PopPrijs Join
nadert zijn
ontknoping
woensdag 8 mei 2002
Daniël Smid Foto: GPD
>g te weinig
ngers in Alphen
de
|en aan den rijn - Bij de Al-
ïse streekmuziekschool
jen zich tot nu toe circa
zangers aangemeld voor
;elegenheidskoor dat op
nsdag 18 september, de dag
de jaarmarkt, wordt ge
ld. Met bariton Ernst Da-
Smid worden in het Burge
ster Visserpark delen uit de
tnina Burana' van Carl Orff,
icalfragmenten en pop-
js ten gehore gebracht. De
it was een koor van 400
sen te vormen. „Maar 250
>ers vind ik ook mooi", zegt
•teur Piet Brummer. „Ik
alleen een tekort aan man-
Een kwart van de aanmel-
en is van het mannelijk ge
it." Aanmelden kan nog via
,muziekschool-alphe-
ijn.nl of tel. 0172-472928.
Argentijnse zanger Javier Rodriguez in Leidse Schouwburg
idjesschrijver
ickwell dood
hvil'
Jrvvri
vat mda
ille - De Amerikaanse
writer Otis Blackwell is
idag overleden. Hij schreef
er meer de hits 'Don't be
I' en 'Return to sender'
Elvis Presley en 'Great
of fire' voor Jerry Lee Le-
'olgens CNN is Blackwell
leden aan een hartaanval.
'ell schreef ook hits voor
iten als Ray Charles, Billy
|The Who, James Taylor en
Lee.
i Ouichot
te roman
Honderd schrijvers heb-
>on Quichot' gekozen tot
ie,vat literaire werk in de ge-
denis van de wereldfitera-
an Het boek van Miguel de
ca antes (1547-1616) kreeg de
graveur boven de werken van
■rus, Shakespeare en Tol-
TÜp de tweede plaats ein-
de roman 'Madame Bo-
Jvan de Franse auteur Gus-
1 tubert.
door Coen Polack
leiden - „Ik beschouw mezelf als
een popmuzikant", zegt zanger
Javier Rodriguez. In zijn vader
land Argentinië treedt hij overal
op; van grote, sjieke concertza
len tot popfestivals. Zaterdag
geeft hij een concert in de Leid
se Schouwburg, het enige con
cert dat hij dit jaar in ons land
geeft.
„Voor klassieke muziek is mijn
stem niet geschoold genoeg en
voor puur traditionele volksmu
ziek is hij te netjes, niet zo rauw
als je vaak hoort. De mengeling
van stijlen die ik in mijn muziek
stop, komt nog het meest in de
richting van popmuziek."
In de Nederlandse cd-winkels
zul je Rodriguez waarschijnlijk
tussen de wereldmuziek aan
treffen. „De muziek klinkt voor
Nederlanders natuurlijk exo
tisch", zegt Rodriguez. „Maar ik
wil hier vooral laten horen dat er
in Argentinië meer muziek is
dan alleen de tango, die hier al
zo populair is." Zijn laatste al
bum "Vientos de Hermanded'
(Wind van broederschap) is een
verzameling Argentijnse tradi
tionals afgewisseld met eigen
composities. De traditionele
stukken zijn gebaseerd op rit
mes uit verschillende Argentijn
se streken zoals de vrolijke Indi
aanse Camavalito, de beweeglij
ke Gato, de melancholieke Zam-
ba, de glibberige Refalosa en de
populaire Chacarera.
Rodriguez komt zelf uit Mendo-
za in de regio Cuyo, een ruig,
woestijnachtig gebied tegen het
Andes-gebergte en de grens met
Chili. De typische muziekstijl is
de Cueca. Rodriguez: „Cueca's
kom je in veel landen aan de
Andes tegen. Het soort dat ze in
bijvoorbeeld Bolivia en Peru
spelen is sterk ritmisch en kan
van snelheid wisselen. In Men-
doza ontbreken die ritmes in
traditionele Cueca's, omdat er
in het gebied geen bomen groei
en om percussie-instrumenten
van te maken. Het ritme kwam
daar pas toen Afrikanen naar
Argentinië gebracht werden en
hun eigen instrumenten meena
men."
Met zijn mengeling van stijlen
heeft Rodriguez inmiddels met
succes in zalen over de hele we
reld gespeeld. „In Spanje heeft
men bijvoorbeeld erg veel oor
voor Argentijnse muziek, maar
dat is voor een deel historisch
uit te leggen. In Nederland is de
tango geweldig populair sinds
de bruiloft van WiÜem-Alexan-
der en Méxima, maar toen ik
hier in 1997 was, toen was het
publiek ook al erg enthousiast.
Neem Mercedes Sosa, die speelt
ook al jaren met heel veel succes
in Europa."
Op Vientos de Hermandad'
staat ook een integrale uitvoe
ring van de Misa Criolla, de po
pulaire muzikale volksmis van
de Argentijnse componist Ariel
Ramirez. Rodriguez' uitvoering
van het stuk betekende in Ar
gentinië zijn doorbraak. De Mi-
sa Criolla is hem dan ook zeer
dierbaar. „In 1985 dirigeerde de
componist het stuk, ik zong in
het koor. Sinds die dag was het
mijn grote droom om een keer
de solopartijen te mogen zingen
in een grote uitvoering. Toen ik
Ramirez acht jaar later weer
ontmoette, hebben we over het
stuk gesproken en een tijdje
daarna belde hij me op en eind
1995 zong ik het stuk voor het
eerst."
„Het was een zware verant
woordelijkheid, want iedereen
kende het stuk. Iedereen kende
de uitvoeringen van José Carre-
ras en Mercedes Sosa, maar nie
mand kende mij. Al snel besefte
ik dat ik niet beter hoefde te zijn.
Ik moest gewoon mijn eigen in
terpretatie geven. Criolla bete
kent 'volks'. Dat volkse komt al
leen tot zijn recht als je er veel
van je eigen ziel en creativiteit in
legt. Het is nooit nootjes zingen
van een papiertje, het kan ook
best zijn dat iedere uitvoering
anders is."
Wat volgens Rodriguez de Misa
Criolla sterk maakt, is de een
voud ervan. „Het is simpele mu
ziek met grote zeggingskracht.
Volgens mij kan de componist
die kracht nooit van tevoren in
geschat hebben. Als hij mij diri
geert, geeft hij me aanwijzingen
over de subtiliteiten die erin ver
stopt zijn. Hij geeft me informa
tie waarmee ik zelf aan de slag
kan. Direct met de componist
werken heeft veel voordelen. In
de loop der jaren heeft hij de
muziek ook wel veranderd. Het
stuk is gerijpt. Dat bewijst maar
dat muziek meer is dan noten
op papier. Een muziekstuk moet
leven."
Javier Rodriguez. Leidse
Schouwburg, zaterdag 11 mei,
De Rolling Stones maken zich op voor een
wereldtournee. De concertreeks begint op 5 sep-
in de Amerikaanse stad Boston. Na een serie op-
in de Verenigde Staten komen Mexico, Australië,
en China aan bod.
id maakte het voornemen dinsdag in New York be-
De Britse rockgroep vloog met een spectaculair
ip over de stad. „Het concept is een rocktour
rockband met gitaristen", zei Mick Jagger in een
hting. „We gaan het wiel niet opnieuw uitvinden."
ja merikaanse muziekblad Rolling Stone meldt dat de
in juni volgend jaar voor een serie optredens naar
ia komt. Volgens de laatste informatie van directeur
Mulder van de Nederlandse concertpromotor Mojo
nog lang niet zeker dat de Stones op hun nieuwe
ee Europa aandoen. De Stones speelden in 1999 Mick Jagger op de persconferentie van
H^het laatst in Nederland. gisteren. Foto: AP/Beth A. Keiser
Javier Rodriguez: „In Argentinië is er meer muziek dan alleen de tango." Foto: Hielco Kuipers
new york - Een bronzen sculp
tuur van de Roemeense beeld
houwer Constantin Brancusi
heeft dinsdagavond op een vei
ling bij Christie's in New York
18,1 miljoen dollar (bijna 20
miljoen euro) opgebracht. Nog
nooit is voor een dergelijk werk
zo'n hoog bedrag op tafel ge
legd. De koper bleef anoniem.
Het kunstwerk 'Danaïde' uit
1913 behoort tot een reeks
sculpturen waarvan zes andere
werken in toonaangevende mu
sea in Europa en de Verenigde
Staten te bewonderen zijn.
Christie's had de opbrengst op
ongeveer 9 miljoen dollar ge
schat. Tot nu toe was het hoog
ste bedrag voor een werk van
Brancusi de 8,8 miljoen dollar
die in mei 1990 voor 'La négres-
se blonde' werd betaald.
Het tot dusver hoogste bedrag
voor een sculptuur was ruim 14
miljoen dollar. Voor dat bedrag
ging in november 2000 het
sculptuur 'Grande Femme De-
bout I' van de Zwitserse beeld
houwer en schilder Alberto Gia-
cometti in andere handen over.
Een werk van de surrealistische
schilder René Magritte bracht
12,6 miljoen dollar (bijna 14
miljoen euro) op. Dat was een
record voor een werk van de
Belgische kunstenaar.
Van de 46 kunstwerken die op
de veiling werden aangeboden,
werd 72 procent verkocht. Een
grote teleurstelling voor Chris
tie's was dat het doek 'Vetheuil
au soleil' van de Franse impres
sionist Claude Monet niet het
richtbedrag van 4 miljoen dollar
haalde en daarom van de veiling
werd teruggetrokken.
Een porseleinen vaas uit de
Qing-dynastie heeft op een vei
ling in Hongkong 41,5 miljoen
Hongkong-dollar (5,5 miljoen
euro) opgebracht. Volgens vei-
lighuis Sotheby's is dat een re-
cordprijs voor porselein uit die
periode.
Een Chinese zakenvrouw telde
het recordbedrag neer voor de
vaas uit de Yongzheng-periode
(1723-1735). De vorige eigenaar,
Ogden Reid, was in de jaren vijf
tig uitgever van de International
Herald Tribune. Hij erfde die
krant van zijn vader en de vaas
van zijn moeder.
noordwijk - De PopPrijs Join
nadert zijn ontknoping. Vijf
bands strijden zaterdag in de
finale in de podiumzaal aan
de Weteringkade in Noord-
wijk om de hoogste eer. De
winnaar krijgt twee dagen
studiotijd in The Box, 500 eu
ro en een optreden op Bergh-
pop in Noordwijk op 8 juni.
Het Lissese DNA stond al
lang vast als finalist. De band
die rap en metal combineert
'met een vleugje space' won
de eerste voorronde. De band
heeft inmiddels veel live-er
varing opgedaan. Zo werd in
1998 deelgenomen aan de
Grote Prijs van Bollenstreek,
speelde de groep vorig jaar
op het Northfest-festival en
onlangs op het Full Colour
Festival.
De Fifty Million Elvis Fans
wonnen de tweede voorron
de. Al eerder werd deelgeno
men aan de coverwedstrijden
in Join: Prince, Doe Maar, El-
vis, Abba en The Beatles. Bij
die gelegenheden wonnen ze
drie keer de eerste prijs. On
der de naam R2D2 nam de
band ook deel aan de Grote
Prijs van Bollenstreek met
een derde plek als resultaat.
Point Blank was de winnaar
van voorronde drie. De band
bestaat sinds 1998 en richt
zich sinds 2000 op het schrij
ven van eigen nummers.
Point Blank stond bij ver
scheidene regionale festivals
op het podium, zoals Oranje
Rock, het Rijnsburgs jonge-
renfestival en Berghpop. Ook
haalde de band de finale van
de Pop Boulevard Award
2001.
Livingstone was de beste
band van voorronde vier. Li
vingstone is een band uit
Kanrijk en werd in 1994 op
gericht door zes vrienden. De
naam van de band werd ge
vonden op een sticker op de
fiets van een van de bandle
den. Livingstone staat voor
'speelse en dynamische rock
met een eigen smaak en stijl
met af en toe een flirt naar
U2'. Inmiddels heeft de band
al opgetreden in Paradiso in
Amsterdam en tijdens het
Flevo Totaal Festival en op
Bonifatius Pop.
Stone Free sloot de reeks van
voorrondes als winnaar af.
De band is afkomstig uit Hil-
legom en werd opgericht in
1999. De band speelde in het
begin vooral bluescovers,
maar heeft de laatste twee
jaar steeds meer een eigen
stijl en geluid ontwikkeld. De
muzikanten voelen zich op
het podium het beste in hun
element.
De eerste band begint om
20.30 uur. Een half uur eerder
gaat de zaal open. Er is geen
voorverkoop en kaarten kun
nen alleen aan de deur wor
den gekocht.
j oegstgeest - De Nederlandse bracht. Dat eebeurt door het ..Het is slechts het herin van tie
eiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateur-
rkunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die
geld iceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere
ikol jze actief zijn. Vandaag: dichteres Cobie Verheij-de Peuter uit
Rijnsburg.
aanleiding van de moord
Jn Fortuyn schreef de
sburgse dichteres Cobie
ieij-de Peuter een gedicht,
fragment: 't Pistool
rniee hij werd belaagd
t hem de dood niet inge-
imgdl/Maar onze woorden
ïïden, woorden kunnen een
is/laten vemoorden!
hl ochtend voor de moord ver-
Verheij over haar succesvol-
chtbundel 'Schijnbaar
is'. Daarin zijn ook twee ge-
n iten opgenomen die ze
kf( eef naar aanleiding van ac-
e gebeurtenissen, namelijk
afébrand in Volendam en
anslagen in Amerika. „Als
)iets zie, dan blijft dat in
i hoofd zitten. Zoiets schok-
ds raak je niet snel kwijt.
l€ kan voorkomen dat zich
'en in mijn hoofd vormen
ls ik die opschrijf ontstaat
in stal een gedicht." Het ge
it 'P(im) I(n) M(emory)'
eef ze in een online-condo-
leanceregister voor de vermoor
de politicus.
Internet was voor Verheij de
aanleiding voor de dichtbundel.
„Ik geef lessen tekstverwerking
op de Katwijkse mythylschool.
Voor sommige leerlingen is het
typen een probleem en daarom
ben ik voor hen op zoek gegaan
naar een alternatief: websites
maken. Omdat ik er alles van
wilde weten, moest ik er zelf
ook één ontwerpen en besloot
mijn beste gedichten op de site
te zetten."
Met gemiddeld 150 bezoeken
per dag mag www.gedichtensi-
te.nl een succes heten. Verheij
krijgt veel positieve reacties op
haar gedichten en besloot daar
om een bundel uit te geven. Via
de site zijn binnen vier weken
tweehonderd exemplaren ver
kocht. „Ik vind het belangrijkste
dat de bundel nu uit is en dat er
copyright op mijn gedichten
rust. Het zijn mijn gedichten.
Vooral op internet zie je dat ze
oegstgeest - De Nederlandse
Mozart Vereniging bestaat hon
derd jaar en viert dat zondag op
de jaarlijkse Mozartdag in
Oegstgeest. Er staan twee con
certen op het programma in het
Groene Kerkje.
De verjaardag begint 's och
tends met een ontvangst op het
gemeentehuis door burgemees
ter Timmers. Het openbare ge
deelte begint om 14.15 uur met
het eerste concert van die dag.
Er worden canons, notturni en
divertimenti ten gehore ge
bracht. Dat gebeurt door het
bassethoomtrio van de Holland
Windplayers en een terzet van
het Amsterdams Conservatori
um.
Het Nederlands Mozart Trio
verzorgt het avondgedeelte. Om
20.15 uur worden een pianotrio
en twee pianokwartetten ge
speeld. De uitvoering is in han
den van Michelle Mares (piano).
Pamela Kubik (viool) en Judith
Jamin (cello). Er wordt mede
werking verleend door Maria
Ferschtman op altviool.
„Het is slechts het begin van de
festiviteiten", zegt voorzitter
Peddemors van de Nederlandse
Mozart Vereniging. In juni
wordt nog een festival gehou
den in Den Haag. Er worden
concerten gegeven door het Re
sidentie Orkest, een lezing over
Mozart in Nederland, een con
gres in sociëteit De Witte over
de perceptie van Mozarts mu
ziek en er wordt kamermuziek
gespeeld in het Zuiderpark. In
Amsterdam vindt in juli nog een
Mozartweekeinde plaats.
Via internet verkocht dichteres Cobie Verheij-de Peuter in korte tijd tweehonderd dichtbundels.
Foto: Mark Lamers
gewoon gekopieerd worden
zonder naamsvermelding. Nu
mag dat niet meer."
De onderwerpen van de ge
dichten van Verheij lopen uit
een van het geloof in God tot
ziekte. Vooral over de gevolgen
van ziektes en lichamelijke aan
doeningen schrijft Verheij zon
der opsmuk of omwegen. „Ik ga
mijn teksten niet verzachten,
omdat ik bang ben dat het ge
dicht te hard aankomt. Ik schrijf
op wat ik voel en het lijkt soms
alsof dat buiten mij om gaat.
Dat is een spiritueel gevoel. Als
of ik geholpen word van bui
tenaf. Dan schrijf ik iets en zit ik
het de volgende dag compleet
verbaasd te lezen. 'Heb ik dat
gemaakt?' Ik heb één gedicht
zelfs niet durven publiceren
omdat ik echt denk dat het niet
van mezelf is. Ik ben bang dat ik
het misschien een keer heb ge
lezen."
Verheij ziet de bundel deels als
een samenwerking met beel
dend kunstenaar Mond (Joop
van Egmond). „Hij las mijn ge
dichten en maakte er in een
week tijd een hele serie tekenin
gen bij. Die zijn in de bundel
opgenomen. Het is niet echt ge
bruikelijk om illustraties in een
dichtbundel te plaatsen, maar
ik denk dat het belangrijk is om
je bundel visueel aantrekkelijk
te maken. Zeker als onbekende
dichter. Kijk, Ida Gerhardt en
Maria Vasalis hebben dat niet
nodig, maar ik denk dat het
voor mij best in de verkoop kan
helpen."
„Als titel had ik eerst 'Voorbij de
Horizon', maar Joop zei dat hij
het een beetje truttig vond. Bij
de Koninklijke Bibliotheek ble
ken trouwens al 25 publicaties
onder die naam te bestaan.
Naar aanleiding van de tekenin
gen die Joop maakte, kwam ik
op de titel 'Schijnbaar mens',
ook omdat de gedichten alle
maal wel iets te maken hebben
met mens-zijn."
De dichtbundel is te koop bij
boekhandel Noordermeer in
Rijnsburg, evangelische boek
handel De Schatkamer in Lei
den en boekhandel De Kier in
Oegstgeest. Zie ook: www.ge-
dichtensite.nl
Coen Polack
theater recensie
Susanne Lammers
Voorstelling: 'Opvliegers!' van Jetty
Mathurin. Gezien. 7/5, Leidse
Schouwburg Nog te zien: vandaag, De
Meersse, Hoofddorp, 21/5, Stadstheater,
Zoetermeer
„Dit is geen cabaret", zegt Jetty
Mathurin dreigend, „maar een
workshop Mijn Winti Voor De
Lage Landen.'' Met de nadruk
op 'mijn'. Gehuld in een impo
sant gewaad ritueelt ze op het
podium met water. „Lekker tuf
fen", concluderen twee dames
in het publiek vergenoegd en
inmiddels is Mathurin met volle
wangen en een stralend gezicht
naar de voorste rij gelopen.
'Opvliegers!' gaat over winti,
maar daaraan knoopt ze met
een verbazend gemak andere
thema's. De overgang natuur
lijk, maar vooral ook het al dan
niet samengaan van zwart en
wit en de toestand van Moeder
Aarde. Het meest in het oog
springt echter haar omgang
met de zaal. Ze gaat zo vertrou
welijk met haar publiek om dat
je je bijna buitengesloten voelt.
De sfeer is ongelooflijk saam
horig, en van de verbale water
val die Mathurin over haar pu
bliek uitstort, gaat geen druppel
verloren.
Ze is ook heel leuk, of ze nu als
zichzelf, als de pronte niet op
haar mondje gevallen dame,
opereert, of als Taante, de snib
bige verpersoonlijking van de
bemoeizucht, of als Stanley, het
hanige lefgozertje met de te
blinkende schoenen. Mathurin
put niet uit de actualiteit, ze
graaft een laagje dieper. Met
een groot woord zou je kunnen
zeggen, dat haaf onderwerp al
gemene maatschappijkritiek is,
maar dan wel met een heel Su
rinaamse lichtval en een aange
naam lichte toets. Raak, en dus
niet altijd even aangenaam zijn
haar observaties, maar haar
overdonderende persoonlijk
heid en haar speelse en onge
dwongen manier van vertellen,
maken ze licht verteerbaar. Bo
vendien is ze ijzersterk in het
doseren van de moraal, gelar
deerd als die wordt met geesti
ge one-liners en ironisch-on-
derkoelde verhalen^
Maar Jetty Mathuiw paart haar
theatrale persoonlijkheid en
humor vooral ook aan warmte.
Haar 'Opvliegers!' is een show
waarin alles en iedereen - dus
ook zijzelf - met veel gevoel op
de korrel genomen wordt. Ei
genlijk wordt ze maar één keer
echt kwaad: als ze vertelt met
een stem die zacht sist van
woede, over hoe in een na-
maak-winti-sessie op televisie
een klein zwart-vvit geitje met
Florida-water in de fik wordt
gestoken. Dan is het vrolijke
optimisme volkomen weg.
Maar verder vertrouwt Mat
hurin rotsvast in het goede van
de mens. En dat geeft een fijn
gevoel in deze barre tijden.