Keuvelen aan de keukentafel MEDIA Huisman begrijpt niets van kritiek lijsttrekkers Voetbaldromen in tijden van oorlog STER profiteert van opleving in politiek VPRO laat tank door Amsterdamse nacht rijden VARA's Oppassen met 300 afleveringen langstlopende comedy ter wereld »JOS herdenkt lorlogsdrama n Zeeland I yieuwe serie van tTL 5 Wintertijd IIlversum - Harry de Winter egint zaterdag (RTL 5, 23.15 ur) met een nieuwe serie afle eringen van het programma ■Wintertijd. Het spits wordt af- Bbeten door Ajax-voorzitter ■ichael van Praag, die muziek- ■agmenten heeft aangevraagd an The Everly Brothers, The each Boys, Jules de Corte, Nfeatles, Peter Cetera, Laura lusini, Phil Collins en Santa- De komende weken zijn te it onder andere Marco Bor- ito, Rob de Nijs, Catherine d, Johan Neeskens, André :es, Harm Edens en Jack van Mer. levrijdingsdag •ij de NOS Iiversum - De NOS besteedt i haar bevrijdingsdag-uitzen- Mng morgen aandacht aan de ^rdenking van de capitulatie an Wageningen en de Natio- ile Viering van de Bevrijding, e dit jaar van start gaat in issingen. Ook zendt de om- ep het Concert aan de Amstel chtstreeks uit. De uitzending •gint om 16.05 uur op Nedei - nd 2 en duurt, met onderbre ngen, tot 22.10 uur. In Wage ngen worden kransen gelegd j het Bevrijdingsmonument er is een défilé van oud-strij- :rs. Premier Kok houdt in Vlis- ïgen een toespraak en zal lar het bevrijdingsvuur ont- eken. Daarna opent zangeres ta het bevrijdingsfestival, dat verschillende plaatsen in het B%d plaatsvindt. zaterdag 4 MEI 2002 Henny Huisman Foto: CPD bakkum - Henny Huisman wordt er een beetje moe van. Het zit hem dwars dat de lijsttrekkers van de politieke par tijen na hun debat bij zijn Soundmix- show mopperen dat ze zich 'een pau zenummer van een circus' voelden. „Het neerbuigende stoort me. Ze zijn toch ook de politici van het soundmix- publiek? Als volksvertegenwoordiger vertegen woordig je toch ook dat deel van het volk? Dan kun je daar toch je neus niet voor ophalen?" Hoofdschuddend hoort de presentator uit Bakkum de kritiek aan. „Het is het zogenaamd politiek correcte tegen het volksvermaak. De gestudeerden tegen de gewone mensen. Ze praten alsof het soundmixpubliek van een andere pla neet komt. Terwijl mijn programma al twintig jaar een televisiesucces is. En dat weten ze in Den Haag, want ze ko men bij me langs omdat ze weten dat er miljoenen mensen kijken. Er hebben zaterdag bijna een miljoen kijkers ge beld om op de soundmixkandidaten te stemmen. Zo betrokken is het publiek. Dan kun je als lijsttrekker achteraf toch niet zeggen dat je niet heen had moe ten gaan?" De lijsttrekkers beweren dat ze vooraf niet wisten dat ze over een showpodium moesten lopen. „Nou en? Je moet als politicus toch over een podium kunnen lopen? Dat redden zestienjarige soundmixers ook. En die hebben geen media-trainers en publiciteitsadviseurs. De politiek heeft zich gestoord aan de onderbrekingen in het debat waarin de kijker werd opgeroepen om met de tele foon te stemmen op de soundmixkandi daten. „Dat doen we al jaren zo. Als ze nu met die kritiek komen, lijkt het alsof ze voor het eerst kennismaken met de formule van de Soundmixshow. Zo elitair zullen de lijsttrekkers toch niet zijn?" De tijd om hun standpunten uit te dra gen was te kort. zeggen ze. „Het publiek dat naar onze show kijkt, houdt van kort en helder. Voor lange verhalen over enerzijds, anderzijds kunnen de heren politici terecht bij tientallen actualiteitenprogramma's. Bij ons wist iedereen van te voren dat het een kort en snel debat zou worden, toegankelijk voor een groot publiek." Voor herhaling vatbaar? „Ik begrijp dat de heren politici minder enthousiast zijn, maar ik ben nog steeds apetrots dat ze bij me waren. Vooraf zei u op WD-lijsttrekker Dijkstal te gaan stemmen. Nog van standpunt veranderd? „Nee. Maar hij moet zich wel waarma ken. Ik reken nog een keer op hem en zijn saxofoon bij de Sterrenplayback- show." Jan Vriend Voor één keer wordt niet geëindigd met het gebruikelijke rumoer rond de keukentafel. De VARA zendt vandaag de driehonderdste aflevering uit van de serie Oppassen, die daarmee de langstlopende tv-comedy is ter wereld. Wekelijks wordt een aflevering opgenomen in de Rotter damse Blue Horse studio's van Chiem en Marina van Houweninge. Je moet denken: die mensen met dat lekkere kopje soep, daar zou ik ook wel bij aan tafel willen zitten." Hversum/anp - Naast de ge- ruikelijke registratie van de do- pherdenkingsplechtigheden [Amsterdam, zendt de NOS dit pr ook een documentaire uit rer een drama dat zich tijdens i Tweede Wereldoorlog voltrok 5 het Zeeuwse eiland Walche- jhet najaar van 1944 bombar- ierden de geallieerden de dij- in van Walcheren en liep het |and onder water. Deze opera- l, waarbij 44 Zeeuwen ver jonken, was nodig om de ha- in van Antwerpen te kunnen fvrijden. NOS maakte samen met de pactie van het NPS-program- ia Andere Tijden een docu- lentaire over deze gebeurtenis, eze is vanavond vanaf 19.30 ir te zien op Nederland 2. IL 4 verzorgt een speciale uit- (nding vanaf de Waalsdorper- akte in de duinen bij Den aag. Aansluitend laat de zen- ir een documentaire zien over betekenis van deze plaats. jlS 6 doet net als de NOS ver- ag van de herdenking op de am. RTL 5 zendt om 19.25 uur jn documentaire uit over De [edenhof op Schiermonnik- bg. Op deze begraafplaats lig- |n 112 militaire drenkelingen |n beide strijdende partijen be- (aven die gedurende de oorlog inspoelden. door Marc Floor Rotterdam - De bekendste keu ken van Nederland staat op de Rotterdamse Müllerpier. Ge kookt wordt er nooit, maar ge zellig is het er altijd. Iedere week beleven hier de opa's Willem Bol en Rogier van Cleef hun hui selijke avonturen. Tot na 25 mi nuten de aftiteling begint en het gekeuvel aan de keukentafel ge leidelijk plaatsmaakt voor de be kende eindtune. Al meer dan tien jaar vormen de rode plavuizen, de gele gordij nen en de grenen keukentafel het decor van de populaire co medy Oppassen. De cast mag in de tussentijd zo goed als gewis seld zijn, de keuken is altijd het zelfde gebleven. Zelfs een ver huizing van de set van Hilver sum naar Rotterdam in 1997 heeft het aanzicht niet veran derd. De Hollandse herkenbaar heid van Oppassen is onver woestbaar. Oppassen is een baken in roeri ge tijden, weet het echtpaar Chiem (61) en Marina (51) van Houweninge, scheppers, schrij vers en producenten van de se rie. „Er is in de wereld een grote hoop stront aan de gang," zegt Chiem. „Dan kijken mensen graag naar een half uurtje vro lijkheid." Die behoefte blijkt groot. Nog nooit zijn van een tv-comedy zoveel afleveringen uitgezonden als van Oppassen. Happy Days haalde van 1972 tot en met 1983 255 episodes, MAS.H. tussen '74 en '84 eentje meer. Married with Children (1987-1997) schopte het tot 259. Van Oppas sen zendt de VARA vandaag de driehonderdste aflevering uit. Was nummer 250 al goed voor een Europees record, dit keer gaat het om een wereldrecord. Oppassen wordt wekelijks opge nomen in een grote hal op de Müllerpier. Daar heeft Blue Hor- se Productions, het bedrijf van de familie Van Houweninge, een complete woning laten nabou wen, inclusief tuin en buiten- schuur. Twee rijen kamers lig gen tegenover elkaar, alsof er een gigantisch poppenhuis is opengeklapt. Ruimtes die op het tv-scherm aan elkaar grenzen, kunnen in het echt een afstand van vijftig meter hebben. De Van Houweninges - ook zoon Chiem junior heeft zijn plek in het bedrijf - zetelen op een gezellige zolderetage boven de studio's. Rode wijn op tafel, bruine balken tegen het pla fond. Regelmatig gaan ze naar beneden om poolshoogte te ne men bij de opnames. Leden van de cast worden steevast verwel komd met een high Gve of een omhelzing. De familiaire sfeer van Oppassen reikt verder dan de buis. Oppassen werd begin jaren '90 in opdracht van de VARA be dacht als opvolger voor Zeg 'ns Aaa, eveneens een uiterst suc cesvolle productie van Van Houweninge. Oppassen scoorde aanvankelijk tegen de twee mil joen kijkers en paarde dat aan een hoge waardering. Ruim tien jaar later wordt Oppassen nog altijd op primetime uitgezonden en trekt de serie wekelijks zo'n 1,2 miljoen kijkers. De comedy is destijds gemodel- In Rotterdam wordt elke week een aflevering van de serie Oppassen opgenomen. Foto: CPD leerd naar het gezin Van Hou weninge. De - inmiddels overle den - vaders van Chiem en Ma rina hebben een tijdje bij hen in huis gewoond en pasten nog wel eens op de kinderen. Toen pa en ma een keer te lang in het café waren blijven hangen, zei een van de grootvaders boos: 'Weet je wat jullie een keer moe ten doen? Een serie maken over twee opa's die op de kinderen passen terwijl de vader en moe der de hele dag in het café zit ten!' Marina: „Daar hebben wij van gemaakt: twee opa's die op de kinderen passen terwijl de vader en moeder carrière maken. Dat is de basis geweest. Echt uit het leven gegrepen." De serie begon met de opa's Willem Bol (Ben Hulsman) en Henry Buys (Coen Flink), die pasten op de kinderen van va der en moeder Bol, Anna en Rik. Onder meer door het overlijden van Flink in de zomer van 2000 onderging de serie een meta morfose. Er kwam een nieuwe opa in de vorm van Edmond Classen, die werd geïntrodu ceerd als een neef van opa Wil lem, en meteen rijn dochter Bella en kleinkinderen Willemijn en Sander inbracht. „Met het overlijden van Coen zijn we niet alleen een goede vriend kwijtgeraakt maar ook een grote kracht," zegt Marina. „De serie draait toch om de twee opa's. Het leek een onover komelijk probleem, maar ieder een wilde verder. En we hadden het concept al enigszins aange past omdat de kinderen eruit zouden stappen. Eigenlijk kan je als schrijver met je fantasie alles oplossen. Dat klinkt onaardig, maarzo is het." Wat nooit is veranderd, is de ge moedelijke, brave toon. De Volkskrant noemde de serie zelfs 'zwanger van politiek cor recte opvattingen en persona ges'. „Daar ben ik het niet mee eens", zegt Chiem van Houwe ninge. „Er ritten best conflicten in en moeilijke kwesties. Maar we hebben destijds de opdracht gekregen voor het maken van een 'feel good-comedy'. Je kan er wel een hoop narigheid in schrijven, maar ik weet niet of dat zo leuk is." Tegelijkertijd gaat het wel ergens over, stelt Marina. „Want het probleem van deze tijd is dat ook de vrouw is gaan werken en veel gezinnen zich moeten be helpen met crèches of een op pas." En in het begin kregen ze veel brieven van ouderen, vertelt Chiem. „Die vonden het prettig nu eens niet te worden werden neergezet als mensen achter de geraniums. Kregen we te horen: Dankuwel dat u ons weer een plek hebt gegeven in de maat schappij." Oppassen is een comedy met de thermometer stevig in de sa menleving, vindt het duo. „We hebben het zoontje een keer aan de breezer laten gaan," zegt Ma rina. „Best pittig hoor, lag hij te kotsen in bed en zegt opa: god hij is doodziek. Komt de dokter: nee hoor, hij is gewoon dron ken. En we hebben de kinderen een keer laten fouilleren in de disco, op peppillen en wapens. Allemaal verschijnselen uit de maatschappij." Als het aan Chiem en Marina van Houweninge ligt, gaat de se rie nog wel even door. Vorig jaar is Daphne Deckers aan het schrijfteam toegevoegd, wat voor nieuw elan heeft gezorgd. Als de kwaliteit zakt en je kunt dat niet meer opvijzelen, moet je ermee ophouden," vindt Chiem. „Dat is ons tot nu toe niet overkomen. Aan hem zal het niet liggen. „Ik blijf enthou siast tot het bittere einde. Ik ga nu ook weer een toneelversie schrijven van Zeg 'ns Aaa. Wij blijven heel trouw aan onze per sonages." Jubileum uitzending Oppassen, vanavond 19.30 uur Ned.3. Itudio Sport-documentaire over Duitse en Nederlandse voetballer Kversum - Vlak voor de Eerste Wereldoorlog, als voetbal nog É|n amateurspelletje is, dromen Bee jonge jongens van een Bnsrijke voetbalcarrière. De »n is Nederlander, de ander uitser. Ze hebben de potentie |t te groeien tot grote helden, laar dan komt plotsklaps „zo- at de gehele geschiedenis van fest-Europa in de vorige eeuw un leven binnenwandelen", ïgt regisseur Har Tortike over e documentaire Voetbalhelden i tijden van oorlog, die Studio port vanavond ter gelegenheid in de dodenherdenking uit- ;ndt. je Amsterdammer Jur Haak en Harder uit het Duitse unschweig hebben elkaar loit ontmoet. Haak debuteert 1912 in het Nederlands Elftal, it tegen Duitsland aantreedt, :der maakt pas twee jaar later jn debuut in het Duitse natio- le team. beide voetbaltalenten zou- :n elkaar in die returnwed- ijd treffen, ware het niet dat iak rich moest afmelden met in blessure. Haak zou uitein- :lijk twee maal uitkomen voor ije. Zij carrière wordt gehin- ari door blessures, maar voor door de interlandstop die irdt afgekondigd als de Eerste fereldoorlog in 1914 uitbreekt, aak kiest voor z'n tweede grote fcssie: de wiskunde. Hij trouwt, tijgt vijf kinderen en rijn gezin ehoort tot de betere Amster- timse kringen. Voetballen doet laak alleen nog in z'n vrije tijd. Itto Harder, bijgenaamd Tuil, faeit na WO I tot een grote betbalheld in Duitsland. Hij peelt vijftien interlands en staat an de basis van het succes van ISV Hamburg. Er wordt zelfs en speelfilm gewijd aan rijn le en, dat hij leidt als een ware su Amsterdam, 26 mei 1912. Haarlem wint de nationale voetbalbeker door Vitesse met 2-0 te verslaan. Jur Haak, zittend, tweede van rechts. Naast hem zijn broer Albert. Foto: NOS perster. Als de Tweede Wereld oorlog uitbreekt, meldt Harder zich bij de Waffen-SS. Hij wordt ingezet om het 'modelconcen tratiekamp' Oranienburg-Sach- senhausen op te bouwen, waar hij een elftal van SS-ers traint. Later wordt Harder overge plaatst naar kamp Hamburg- Neuengamme, waar hij een voetbalcompetitie opzet. Voor de familie Haak betekent WO II het einde van een geluk kig gezinsleven. Jurs echtgenote Jet en hun dochter Tineke rijn actief in het verzet en helpen joodse kinderen aan onderduik adressen. Het gezin wordt in de val gelokt en Jur en Jet Haak worden opgepakt. Jet sterft in Ravensbruck, Jur vlak voor het einde van de oorlog in Oranien- burg-Sachsenhausen. Tuil Harder wordt na de oorlog gezien als een van de vijfhon derd grootste oorlogsmisdadi gers en veroordeeld tot vijftien jaar. Na vier jaar echter komt hij vrij: voetbalheld Harder wordt teruggegeven aan het volk. In 1956 sterft hij. Voetbaldromen in tijden van oorlog is gemaakt door Oranje chroniqueur Matty Verkammam (idee en research) en Har Torti ke (regie). Sportjournalist Ver kammam werkte in 1998 aan een boek over internationals toen hij stuitte op de familie- kaart van Jur Haak. Niet veel la ter kwam het verhaal van Tuil Harder hem ter ore. Verkammam wendde zich tot Haaks kinderen Floor, Bob en Tineke, die in de documentaire terugkijken op hun gezinsleven. „Mijn idee werd niet meteen met groot enthousiasme be groet", zegt Verkammam. „De combinatie voetbal en oorlog riep bij hen de associatie op van de goede Nederlander tegenover de slechterik uit Duitsland." De kinderen Haak stelden de docu mentairemakers hun kwalitatief sterke en goed gearchiveerde fo tomateriaal van vroeger ter be schikking. Voor Verkammam en Tortike restte nu het probleem de Duit se kant van het verhaal. Uitein delijk kwamen rij in contact met Herbert Schemmel, een oud- kampgevangene die Harder van nabij meemaakte. „Het was een moeizaam proces in Duitsland", aldus Verkamman. „Er rust nog altijd een enorm taboe op de oorlog." De documentaire heeft geen plot, Haak en Harder komen nimmer werkelijk tegenover el kaar te staan. Dat kan de kijker even op het verkeerde been zet ten, aldus regisseur Tortike. „Zelf dacht ik ook in eerste in stantie: die jongens zullen wel tegen elkaar- gespeeld hebben en elkaar aan het eind van oor log uiteindelijk in de ogen kijken als slachtoffer en beul. Maar ook zonder plot is het een ijzersterk verhaal over twee jonge jongens vol dromen, bij wie plotsldaps de gehele geschiedenis van West-Europa in de vorige eeuw het leven komt binnenwande len." "Voetbaldromen' is de eerste in een reeks langere Studio Sport- documentaires over sport als maatschappelijk verschijnsel. Aan de vooravond van de UEFA Cup-finale Feyenoord-Borussia Dortmund zendt Studio Sport een portret uit van Pierre van Hooijdonk, waaraan volgens chef-sport Gerard Dielessen ook „wat langer is gewerkt dan nor maal." Hiermee loopt de rubriek vast vooruit op volgend seizoen, waarin acht tien sportdocu- mentaires zijn gepland. Berrit de Lange Voetbaldromen in tijden van oorlog, vanavond. NOS Studio Sport. Nederland 2.23.10 uur. Amsterdam/anp Mensen die in de nacht van dinsdag op woensdag in de Amsterdamse Wibautstraat rijn, moeten niet vreemd opkijken als er opeens een tank opdoemt. Het militai re voertuig is ingehuurd door de makers van de nieuwe VPRO-serie Mevrouw de Minis ter, die vanaf 12 mei wordt uit gezonden. De filmploeg kreeg van de ge meente toestemming om een deel van de nacht een deel van de straat af te zetten ten behoe ve van de opnames. „Wij moe ten de straat zelf afzetten, want de politie heeft er geen tijd voor. Ik denk dat mensen er wel begrip voor hebben", zegt producent P. Bruning. De tank is het bezit van een verzamelaar uit de buurt van Zwolle. Hij plaatst het voertuig dinsdag op een dieplader en rijdt er mee naar Amsterdam- .De tank is lichter gemaakt waardoor hij, als hij door de straat rolt, het wegdek niet aan tast. Tijdens de opnames lopen ook veel figuranten rond, maar de omwonenden zijn per brief geïnformeerd over deze bedrij vigheid. In de VPRO-serie wordt een fic tieve minister van sociale zaken en werkgelegenheid (Marieke Heebink) gedwongen tot aftre den. Een stalker van haar wil dat voorkomen door haar met de tank te beschermen. De ma kers schoten de overige beel den veelal in België. Zo rijn de parlementsopnames gemaakt in het Vlaamse parlement in Brussel, om zo elke overeen komst met de Nederlandse si tuatie te vermijden. hilversum/anp - De STER ver kocht dit jaar bijna vijf keer meèr reclametijd bij de publieke omroep aan politieke partijen dan vier jaar geleden in het jaar van de verkiezingen. Volgens STER-verkoopdirecteur Van Buuren komt dat omdat de poli tiek veel interessanter is gewor den en omdat de STER de par tijen dit keer al in een vroeg sta dium met reclamespotjes op maat benaderde. „Vroeger adverteerden partijen alleen in de zendtijd voor poli tieke partijen. Die spotjes waren ieder jaar ongeveer hetzelfde. Ze wijzigden bij wijze van spreken alleen de datum", aldus Van Buuren. Vier jaar geleden maakten de partijen al meer gebruik van de STER dan daarvoor en deze trend heeft zich dit jaar doorge zet. „We hebben het de partijen heel makkelijk gemaakt door ze pakketten aan te bieden. Ze konden kiezen uit een doelgroe penpakket en een zwevende- kiezerspakket. Dat houdt in dat de commercials worden uitge zonden op de tijdstippen dat de meeste mensen kijken uit die twee groepen." Ook bij de commerciële omroe pen is meer reclametijd aan de politiek verkocht. SBS 6 ver kocht bijvoorbeeld voor 200.000 euro reclametijd en verkoopdi recteur H. Zwaai is daar blij mee. „Die toename is al ingezet tijdens de verkiezingen van vier jaar geleden. De politiek erkent eindelijk de kracht van televisie. Je kunt je standpunten er veel beter uitleggen dan op een bill board waar alleen lijst 1, 2 of 3 op staat. "Volgens Zwaai hebben Nederlandse partijen goed naar Amerika gekeken, waar het al ja ren gebruikelijk is om via recla mespotjes kiezers te bereiken. SBS heeft de partijen niet speci aal benaderd. Zwaai: ,,We heb ben ze verteld wat het kost, zo als we bij iedereen doen. maar verder rijn ze gewoon naar ons toegekomen". Een woordvoerster van IP. het bedrijf dat de reclamezendtijd voor RTL 4. RTL 5 en Yorin ver koopt, denkt dat de politiek de televisie nu pas heeft ontdekt. „Je riet om de haverklap politici opduiken in televisieprogram ma's. Om hun tijd op de televi sie uit te bouwen gebruiken ze spotjes". Volgens de woordvoer ster hebben twee tot drie partij en IP zelf benaderd voor recla metijd. Welke dat rijn. blijft ge heim.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 33