Schouwburg zet 'onbekende Mozart' in schijnwerper Meer Leidse accenten in LAKtheater KUNST CULTUUR Drie topacteurs op hun best in de 'Schemering' Eigen architectuurprijs NAi Danspassies: afwisselende kunst van hoge kwaliteit /an Gogh tot §p de draad koe bekeken donderdag 2 MEI 2002 R5 - Jan Vayne, Jan Akker- Sander van de Marion, Pouwer en John May len op 28 juni tijdens 'Rem- andt, het concert' in de Doglandse Kerk in Leiden. De uzikanten hebben zich laten spireren door de schilderijen erieji Rembrandt. Voorafgaand is een expositie van Rem- andt-replica's. De opbrengst n het concert gaat naar de St. ïbriel kliniek op het Indonesi- he eiland Flores. Voor meer fiormatie: 071-5665607 obra-collectie _aar Duitsland astelveen - De collectie Co- a-kunst van verzamelaar Ka- 1 van Stuijvenberg is verkocht in een privéverzamelaar in uitsland. De kunstwerken ian daarmee voorbij aan de jus van het Cobra Museum in nstelveen. Het museum en ldenin Stuijvenberg hebben lang iderhandeld over verkoop van j'n honderd werken uit de i810fel omvangrijkere verzame- ig. De verzamelaar vroeg ech- 1 d®r meer geld dan de kunstin- elling wilde betalen. Het mu- um is in 1995 rond de verza- eling opgericht, maar het 2i2iortbestaan van de instelling imt door de verkoop naar uitsland niet in gevaar. Het useum bezit vijftig tot tachtig erken van Cobra-kunstenaars. Iisterdam/anp - Het Van Gogh useum heeft vanaf morgen n tentoonstelling over het on- rzoek naar de schilderijen van ncent van Gogh (1853-1890). expositie Van Gogh tot op micrometer' is gericht op vier Deken die bijna tot op de mo- -xulen zijn ontleed. D zijn van het schilderij 'Kop ui een oude man' (1885) de raden van het linnen geteld iet behulp van röntgenstralen. D kon volgens het museum orden vastgesteld dat het ma riaal van dezelfde rol afkom- ig moet zijn als het linnen dat s artiest gebruikte voor 'Hui- ;n in Antwerpen'. Dit schilderij laakte hij een paar dagen eer- Br. 'it het onderzoek naar 'Uitge- joeide zonnebloemen', een ferk dat wordt beschouwd als porstudie voor de beroemdere pnnebloemen uit het Metropo- tan Museum in New York, [ijkt weer dat Van Gogh een ijzondere grondlaag gebruikte. Ie onderzoekers bepaalden dat ij het fijn geweven stuk katoen erst bewerkte met puur bari- msulfaat. lit is een hoogst ongebruikelij- e werkwijze, aldus het Van logh Museum. Tijdens zijn kor- samenwerking met Gauguin 1 Aries gebruikten beiden schil fers de substantie als grondlaag n het museum concludeert nu lat dit een idee van Van Gogh lioet zijn geweest. Ie twee andere schilderijen die (gen het licht zijn gehouden ijn 'Kop van een vrouw' (1885) n 'Mand met viooltjes' (Parijs B86/87). De tentoonstelling is t zien tot en met 2 februari. 'Nieuwslezers Philip Freriks, Harmen Siezen en Noraly Beyer wagen zich in het theater' door Theo de With leiden - Bijna tweehonderd voor stellingen heeft de Leidse Schouwburg op haar programma staan in het 298ste seizoen. Meer dan ooit wordt er samengewerkt met andere culturele instellingen. Behalve met het Rijksmuseum voor Volkenkunde gebeurt dat ook met theaters in Den Haag, Delft en Zoetermeer. Gevieren zetten zij het festival De Onbe kende Mozart op. „Van Mozart is meestal alleen het overbekende werk te ho ren", zegt schouwburgdirecteur Bart van Mossel. „Dat is maar een fractie van zijn operawerk. Daarmee doen we de componist en in feite ook ons publiek te kort." De vier theaters presente ren van 22 febmari tot en met 7 maart volgend jaar acht onbe kende opera's en een pantomi me op muziek van Mozart. Een belangrijke rol daarin is wegge legd voor de Kamer Opera War schau. Dit Poolse operahuis heeft het complete opera-oeu- vre van Mozart op het repertoire staan. Ook Nederlandse groot heden als Frank Groothof en het Filmorkest Max Tak doen mee aan het festival. Eerder werd al bekend dat Her man van Veen in de kerstperio de een serie van vijftien voor stellingen in de schouwburg speelt. Daarin staat het eendje Alfred Jodocus Kwak centraal. Met de Delftse jeugdtheater groep Maccus zoekt de Leidse Schouwburg nog een plek in de stad waar volgend jaar de loca tievoorstelling 'De vijfde kamer' kan worden gespeeld. Ook de Leiderdorpse theatermaker Geert van der Velden is bezig met een locatieproject. Hij wil zijn voorstellingenreeks afslui ten in de schouwburg na eerder op het strand van Noordwijk en bij de Meelfabriek aan de Zijl singel te hebben gespeeld. Van Mossel heeft volgend sei zoen negen premières in zijn schouwburg. „Het nieuwe to neelstuk van Kees van Kooten, 'Wina zingt', gaat bijvoorbeeld in Leiden in première. Olga Zui- derhoek speelt daarin de hoofd rol. Ook de Nederlandse versies van de nieuwe komedie van Neil Simon ('Dinner Party') en het Latijns-Amerikaanse drama 'De dood en het meisje' (met o.a. Linda van Dyck) beleven hun eerste voorstelling in de Leidse Schouwburg. Een fenomeen dat Van Mossel ziet oprukken, is de nieuwslezer die zich in het theater waagt. Philip Freriks brengt onder de titel 'Ik herinner me' een soort onemanshow. Hij schreef een persoonlijke tekst op 'Je me sou- viens' van Georges Pérec en draagt deze al fietsend voor. De anchorman van het NOS-Jour- naal wordt begeleid door een vijfkoppige band. Collega Harmen Siezen duikt als verteller op bij de hilarische mu sical 'Rocky over the Rainbow" die rond 3 oktober drie keer in de schouwburg wordt gespeeld. Ook voor 'De Vagina Monolo gen' zijn drie avonden gereser veerd. De spraakmakende voor stelling wordt elke avond door drie andere vrouwen gespeeld. Noraly Beyer is een van de speelsters in de Leidse Schouw- burg. De schouwburgdirecteur heeft vanmiddag zijn nieuwe sei zoensbrochure ten doop gehou den. „Het is te veel om op te noemen", zegt hij bladerend door de gids. Het seizoen wordt 25 september geopend door de dans- en slagwerkgroep Black Umfolosi uit Zimbabwe. „Ze dansen als duivels en zingen als engelen", luidt de omschrijving in de gids. Een andere voorstelling uit Afri ka is 'Black Easter' die ook in Leiden zijn première beleeft. Het is een zwarte interpretatie van het passieverhaal, gemaakt door artiesten uit Buffalo City, de Zuid-Afrikaanse zusterstad van Leiden. Renée Soutendijk keert terug op het podium. Er is een afscheids- voorstelling met Kitty Courbois en Joop Admiraal. Het omstre den stuk 'Het vuil, de stad en de dood' van Fassbinder wordt op gevoerd. De bejubelde film 'Fes ten' is als toneelstuk te zien. Het Leids Cabaret Festival beleeft zijn 25ste editie. Paul van Vliet speelt twee avonden ten bate van Unicef. Op het programma van de Leid se Schouwburg staat ook ko mend seizoen weer veel muziek. Nelly Frijda is moeder-overste in de musical 'Nonsens'. De legen darische tv-serie "t Schaep met de 5 Pooten' herleeft als musical en ook The Blues Brothers zijn terug op de planken. Er is een muzikale biografie van Frank Si natra: That's Live'. Karin Bloemen en Cor Bakker staan samen op de bühne in 'De Hein van der Heijden als Frank Sinatra. Foto: Roy Beusker Diva en de Divan'. Mathilde Santing en Frédérique Spigt brengen hun nieuwe program ma in Leidse Schouwburg en wellicht de grootste verrassing van het komende theaterseizoen is dat Jenny Arean en Willeke Al- berti samen het podium op gaan. Leids festival over afschaffing slavernij leiden - De Leidse Schouw burg en het Rijksmuseum voor Volkenkunde werken samen aan een festival ter nagedachtenis aan de af schaffing van de slavernij. Het festival omvat twee thea terproducties en een ten toonstelling. Schouwburgdirecteur Bart van Mossel maakte dit van middag bekend bij de pre sentatie van zijn programma voor het seizoen 2002/2003. Het festival met de titel 'Glo bal Experience' wordt eind juni 2003 gehouden. Volgend jaar is het 140 jaar geleden dat de slavernij werd afge schaft. Theatergroep Cosmic speelt in de schouwburg vier keer een toneelstuk over slavernij in Suriname. Schrijver Arthur Japin maakt speciaal voor het Volkenkunde museum een voorstelling. Hij is auteur van het boek 'De zwarte met het witte hart'. Daarin verhaalt hij over de slavenhandel die Nederland vroeger met Gha na dreef Het fort Elmina, on langs nog bezocht door kroonprins Willem-Alexan- der, speelde daarin een sleu telrol. Aan dit fort wijdt het volkenkundig museum een expositie. Daarnaast zijn er schoolprojecten, lezingen, films en andere culturele ac tiviteiten over slavernij en de gevolgen daarvan voor de huidige samenleving. Het Groot Niet Te Vermijden verzorgt reeks voorstellingen rond de feestdagen door Theo de With leiden - Het Groot Niet Te Ver mijden verzorgt aan het einde van dit jaar de traditionele ein- dejaarsproductie in het LAKthe ater. Tussen 26 en 30 december is er voor de tiende keer een se rie muzikale voorstellingen, waarvoor het theater zelf het ini tiatief neemt. Het is de tweede keer dat dit feestorkest uit Rot terdam deze reeks mag verzor gen, want het tekende ook voor de vierde editie. „Destijds was het een onvoor stelbaar succes", zegt LAK-di- recteur Roland Helmer. „Daar om wilde ik Het Groot Niet Te Vermijden graag terug hebben in Leiden. Het orkest neemt zijn bestaande show als stramien, maar zal ook de nodige gasten ontvangen." Een ander succesnummer uit de feestdagenreeks keert ook terug naar het LAKtheater: An Jan, oftewel Marjolein Meijers (be kend als Annie van de Berini's) en Jan Rot. Zij verzorgden het programma in december 2000 en brachten met hun gasten Ne derlandse vertalingen van we reldhits ten gehore. 'Love Hurts' van Nazareth werd bijvoorbeeld 'Hartzeer'. „Door het succes in Leiden is de samenwerking tus sen de twee kleinkunstenaars in een stroomversnelling geko men", vertelt Helmer. „Daarom staan ze opnieuw twee avonden in ons theater en ontvangen ze wederom gasten uit de wereld van sport, kunst of politiek." De theaterdirecteur heeft in de programmering voor het sei zoen 2002/2003 bewust meer Leidse accenten aangebracht. „Er gebeurt in Leiden meer dan menigeen denkt. We moeten veel minder terughoudend zijn in het tonen daarvan. In Am sterdam hebben ze dat chauvi nisme wel. Waarom wij niet?" Helmer heeft voor het eerst sinds jaren weer een LAKthea- terproductie op het programma staan. Yvonne Henneken en Laura Rodenburg zijn allebei dramadocent in het LAK en ma ken een voorstelling over leven en dood. Een eigen initiatief is ook 'Leidse Gasten'. Helmer wil hier een jaarlijks terugkerende traditie van maken. Drie avonden lang is het LAKtheater het domein van in Leiden wonende topmu- zikanten. „Een jongen als Lode- wijk van Gorp speelt met Candy Duffer en Kane. Pianist Karei Boehlee begeleidde Toots Thielemans. Maar bijna nie mand weet dat. Daarom krijgen ze de gelegenheid hier hun ta lenten te etaleren." De twee genoemde muzikanten maakten met zangeres Simone Pormes de cd 'The Princess Pro ject'. Aan dit album wordt in ok tober een speciale avond gewijd. Andere Leidse initiatieven als het muziekfestival Grenzenloos, het componeerproject Made in Leiden en het maandelijkse open podium Café Favoriet ke ren komend seizoen ook alle maal terug. Roland Helmer constateert dat het aandeel toneel in zijn pro grammering is toegenomen. „Op dat gebied gebeuren mo menteel de interessantste din gen. Er is een aanwas van jonge gezelschappen, maar daarnaast blijven de bestaande groepen zich ook verbeteren." Hij rekent er bijvoorbeeld op dat Carver het LAKtheater een weeklang vol krijgt. Andere bespelers zijn Het Nationale Toneel, Hans Da- gelet, Suver Nuver, ZT Hollan- dia, Keesen Co en Toneel groep Amsterdam. Ook de serie Nieuwe Theatermakers wordt gecontinueerd. Voor het bedrag van 24,50 euro kan het publiek intekenen voor zeven voorstel lingen. Het hoort pas kort tevo ren welke voorstelling wordt ge speeld. „Er zijn elk jaar zo'n tweehonderd mensen die dat avontuur aandurven", aldus Helmer. Ondanks het toegenomen to neelaanbod blijft dans een be langrijke pijler van het LAKthea ter. Conny Janssen, Blok Steel, Rogie Company, Raz en Krisz- tina de Chatel zijn bekende na men die terugkeren. Helmer is nu al lyrisch over Galili Dance. „Dat is prachtig. Veertien dan sers dansen op en om een enorm luchtkussen. Tegelijk be spelen ze zeven piano's. Onze zaal is er net groot genoeg voor." Galili Dance belooft dansspektakel in het LAKtheater. Publiciteitsfoto: EFik Hesmerg theater recensie Susanne Lammers Voorstelling Lied in de Schemering van Noel Coward. Regie: Ton Lutz. Spel: Anne-Wil Blankers, Pleuni Touw, Willem Nijholten Manjn Brouwers. Gezien 1/5, Schouwburg, Leiden. Nog te zien aldaar vanavond. Homoseksualiteit is geen mis daad. Maar dat was het wel toen Coward zijn 'Lied in de Schemering' schreef. Pas drie jaar later, in 1969, werd in En geland de strafbaarheid van ho moseksualiteit afgeschaft en werd je er - letterlijk althans - niet meer voor veroordeeld. Coward laat een schrijver zien, die zich zijn hele succesvolle le ven lang heeft gedragen volgens de normen van de heteromaat schappij, met voorbijgaan aan de gevoelens van zijn dierba ren. De vrouwen met wie hij verkeerde om de facade in stand te houden, en de mannen van wie hij werkelijk heeft ge houden. Coward was zelf ho moseksueel, en zijn vriend was zijn 'secretaris', maar hij entte zijn hoofdpersoon op Somerset Maugham, wiens hypocrisie nog wat verder voerde. Meer nog dan hypocrisie is verraad aan de orde in dit stuk; verraad aan de mensen die van je hou den. Dat geeft de emotionele lading en maakt het universeel. Willem Nijholt speelt de schrij ver die door een jeugdliefde (Pleuni Touw) wordt gecon fronteerd met zulk verraad. Het lijkt alsof ze komt om een over leden vriend, en zijn oude lief de, te wreken, maar in feite komt ze voor zichzelf. En ook al geeft Coward de plot uiteinde lijk een teleurstellende wen ding, waardoor de schrijver de publieke dans ontspringt, de moraal is duidelijk. Maar dit stuk imponeert vooral ook door de schitterende bezetting: drie topacteurs op hun best. Zij ma ken deze verbale shoot-out, grotendeels in de vorm van ge hakketak van welbespraakte ex- geliefden, zinderend en alles- verzengend. Elke nuance van hun rollen wordt subtiel uitge speeld - de interactie is feno menaal. Willem Nijholt, die ook het stuk vertaalde in zwierig Neder lands, speelt de grillige en zeer met zichzelf ingenomen schrij ver met de van hem bekende flair en de nodige valsheid. Zijn driftbuien zijn superieur en hy- perirritant: Nijholt spaart zijn Hugo niet. Hij houdt de man zorgvuldig buitenkant en alleen op het aller-, allerlaatst laat hij zien dat er ook nog een mens achter schuilt. Pleuni Touw biedt hem fabel achtig weerwerk, ook zij slaat elke keer elegant raak. Haar blik, haar houding, haar onge looflijk variabele toon en timing geven het stuk overrompelend vaart. Zij komt in naam van de gerechtigheid en oprechtheid, maar mondjesmaat laat ze haar ware bedoelingen doorsijpelen, hem eens lekker de waarheid zeggen, in alle opzichten. En buitengewoon knap is ook de manier waarop ze vervolgens de - op zich ongeloofwaardige - tournure van haar personage gestalte geeft. Boven deze twee kemphanen staat Anne-Wil Blankers. Aan het begin speelt ze een stijve akela, getrouwd met de schrij ver en als zodanig opererend als zijn zaakwaarnemer, secre taresse en dekmantel. Aan het eind ontpopt ze zich als de wijste van het trio: in een aan grijpende scène onthult ze de oorsprong van haar loyaliteit aan de schrijver. Blankers heeft maar weinig woorden en tijd om die scène geloofwaardig te maken, en dat is op zich al een teken van haar enorme vak manschap. Maar dat ze, juist door haar buigen, het stuk zijn angel weet te geven, is zo goed als ongelooflijk. otterdam - Het Nederlands Ar- hitectuurinstituut in Rotterdam eeft een nieuwe architectuur- rijs in het leven geroepen, be- oeld voor jonge architecten. Ie NAi-prijs, die bestaat uit een eldbedrag van 10.000 euro, 'ordt om het jaar toegekend oor een verwezenlijkt bouw- rerk. 'olgens het NAi onderscheidt lederland zich van andere lan en door de jonge leeftijd waar- p aanstormend architectuurta- :nt hier de kans krijgt ontwer en uit te voeren. De bedoeling van de prijs is om het werk van jonge architecten in eigen land eens wat meer voor het voetlicht te brengen. Voor de prijs, die dit jaar voor het eerst wordt uitge reikt, zijn inmiddels al 147 in zendingen bij het NAi binnen gekomen. Ontwerpen voor alle mogelijke bouwwerken zijn in gestuurd: bruggen, woonhuizen, restaurants, kantoren, tot en met fietsenstallingen en tijdelij ke tentoonstellingspaviljoens. In de loop van deze maand wor den de vijf nominaties bekend gemaakt. theater recensie maarten baanders Voorstelling: 'Danspassies 1', samenstelling: Andrea Boll. Gezien 1/5, LAKtheater Leiden. Voor de gemiddelde Nederlan der is een passie voor dans niet vanzelfsprekend. En dat terwijl er dicht bij huis ontzaglijk veel gebeurt op dit gebied. Wie dit weet, kan het niet laten vaak te gaan kijken, maar voor nieuw komers is de drempel kennelijk hoog. Om hier iets aan te ver anderen is dit jaar de serie 'Danspassies' van start gegaan, waarin professionele choreo grafen dansstukken kiezen waar zij zelf warm voor lopen en die een impressie geven van waar het om gaat in de moderne dans in Nederland. Wie de eerste aflevering ziet, sa mengesteld door Andrea Boll van het Hans Hof Ensemble, kan ontdekken dat het in de danskunst niet alleen gaat om bewegingen die mooi zijn. Per soonlijke uitdrukkingskracht en originaliteit zijn minstens zo belangrijk. 'Hasjem' van Uri Iv- gi is daar een voorbeeld van. De choreografie vertelt een verhaal over vluchtelingen. De met wit stof bedekte, bijna naakte licha men van de twee dansers teke nen zich scherp af tegen hun omgeving. De wanhoopsgeba ren zijn verbijsterend. Ze betre den een paradijselijk veldje, maar aan de aandoenlijke ma nier waarop ze daar hun weg zoeken zie je dat ze verdreve nen in het paradijs blijven. En zo paradijselijk is het er welbe schouwd niet, met al die rozen die als treurige eenlingen in het gras staan. De expressieve nu ances die de twee mannen la ten zien maken dat dit stuk op je netvlies blijft staan. Op een heel andere manier geldt dit ook voor 'S', een solo van Bruno Listopad. Gunvor Karlsen voert de ongewone, vaak grillige bewegingen met een bewonderenswaardige kracht en scherpte uit. Het is een genot te kijken naar de ge stalten die ze buigend en wen dend aanneemt en te zien hoe ze met haar gebaren de lege ruimte om zich heen invult en tastbaar maakt. 'Divenire Antico', een solo van Gaia Gonelli over een vrouw die haar ouderdom van zich afgooit en de bewegingen van vroeger terugvindt, spreekt direct aan door de lichte humor. Haar schuddende heupen houden het midden tussen trillen van ouderdom en een ritmische Afrikaans-achtige dans. Een beetje lang duurt dit stuk wel en het ver^t geduld om het be lang te zien van haar schijnbaar doodgewone swingbewegin gen: die schuddende heupen zijn de bron van deze hoogst persoonlijke dans. 'Danspassies 1' is mooi, afwis selend en van hoge kwaliteit, al is het hier en daar wat hoog ge grepen voor een beginnende kijker. Gelukkig sluit de avond met een fragment uit 'A Green Old Man' van Roni Haver en Guy Weizman, een vitale, stunt achtige groepsdans die een aansporing is om nog eens naar een dansvoorstelling te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13