GELOOF SAMENLEVING
De guillotine
Een kerk waar homo's niet hoeven te genezen
Religieuze internetsites zijn populairder dan ooit
Pijn en woede van
gehuwde priesters
ra;
V<
Doema: Geen
debat over
vervolging
van RK-Kerk
Bijbels Museum
opent expositie
Tempelberg
Vuur voor de pir
Zoeken naar een Europees antwoord op Billy Graham
if
'Homoseksualiteit
bedreigt beschaving'
Roermond wijkt 1 j i
af van beleid J
rond asielzoekei
dinsdag 30 APRIL 2002
moskou/afp - De Doema, de
Tweede Kamer in Rusland,
heeft geweigerd zich te bui
gen óver de situatie van de
Rooms-Katholieke Kerk in
het land. De afgevaardigde
Vladimir Semenov van de
Unie van rechtse krachten
had de Doema voorgesteld
zich uit te spreken over wat
hij de 'vervolging' van de RK-
Kerk noemde.
Slechts 32 parlementariërs
stemden voor Semenovs
voorstel. De relatie tussen de
dominante Russisch-Ortho-
doxe Kerk en het Vaticaan is
al jaren gespannen. De Rus
sisch-Orthodoxe Kerk be
schuldigt de RK-Kerk van
zieltjeswinnerij op Russisch
grondgebied. De recente be
slissing van het Vaticaan om
in Rusland vier bisdommen
in het leven te roepen, heeft
de betrekkingen verder ver
slechterd. Rusland zette vori-
ge week de rooms-katholieke
bisschop van Irkoetsk, de
Pool Jerzy Mazur, het land
uit. Eerder deze maand
moest de Italiaanse rooms-
katholieke priester Stefano
Caprio het land verlaten.
Voorzitter Dmitri Rogozine
van de commissie voor bui
tenlandse zaken van de
Doema zei dat de RK-Kerk
helemaal niet van repressie te
lijden heeft, meldde het pers
bureau Itar-Tass. „Het aantal
rooms-katholieke kerken
gloeit van dag tot dag", zei
hij. Die 'katholieke expansie'
brengt volgens hem schade
toe aan het nationale belang
van Rusland.
door Johan Bosveld
Apeldoorn - De belangstelling
voor religieuze internetsites
groeit stormachtig. Het geweld
in Israël en de onthullingen over
pedofiele priesters in de VS zijn
daarvan de belangrijkste oorza
ken.
Uit een onderzoek door Jupiter
Media Metrix, 's werelds groot
ste onderzoeksbureau naar in
ternetgebruik, blijkt dat het be
zoek aan religieuze sites in en
kele weken tijd met meer dan
vijftig procent is toegenomen.
Van het totale aantal surfers op
het internet blijkt ruim zes pro
cent religieuze sites te bekijken.
Christelijke en dan vooral ka
tholieke sites zijn het meest po
pulair. Daarnaast zoeken steeds
meer mensen informatie op in
ternet over Israël en over het jo
dendom.
Volgens onderzoeker Stephen
Kim van Jupiter Media Metrix is
het aantal religieuze internetge
bruikers ten opzichte van een
half jaar geleden meer dan ver
dubbeld. Overigens stonden
vlak na de terreuraanslagen in
New York en Washington ook
veel sites over de islam in de be
langstelling.
Volgens de onderzoekers is
vooral de evangelisch getinte in
formatie in trek. In de Verenigde
Staten is dat bijvoorbeeld de
webpagina van tv-dominee Billy
Graham
(www.christianitytoday.com)
terwijl in Nederland de Evange
lische Omroep (www.eo.nl) po
pulair is op internet. Daarnaast
koopt een toenemend aantal
mensen religieuze boeken bij de
christelijke intëmetboekwinkels.
Alleen al in Nederland zijn naar
schatting een kleine duizend in
ternetsites die iets te maken
hebben met religie. Maar de er
varing wijst uit dat surfers die
specifieke informatie zoeken in
ternationaal georiënteerd zijn.
Hoeveel religieuze sites er we
reldwijd zijn, is onbekend.
Hoewel de populariteit van reli
gie dus fors toeneemt, zijn vol
gens de onderzoekers van Jupi
ter de 'traditionele' sites toch
nog de grootste trekkers. Daarbij
gaat het vooral om sport, seks,
entertainment en business.
Naast een groeiende belangstel
ling voor religie, zoeken surfers
ook meer informatie over multi
media, persoonlijke levenssfeer
en gezinsleven, humor, nieuws,
weer en belasting.
Amsterdam - Brandpunt van
politieke en religieuze richtin
genstrijd bij uitstek. Zo typeert
het Bijbels Museum in Amster
dam de Tempelberg in Jeruza
lem, heilige plaats voor mos
lims, christenen en joden waar
over sinds vdrige week een ten
toonstelling draait. Burgemees
ter Cohen van Amsterdam
hoopt dat de expositie bezoe
kers inspireert tot religieuze ver
draagzaamheid.
Vertegenwoordigers van de drie
monotheïstische godsdiensten
islam, christendom en joden
dom, lichtten bij de opening van
de expositie toe waarom hun re
ligie Jeruzalem in het algemeen
en de Tempelberg in het bijzon
der, als een heilige plaats be
schouwt. „Het is het contact
punt tussen God en mensen, de
poort van de hemel", legde rab
bijn Evers namens de joden uit.
Volgens B. Plaisier, scriba van de
drie Samen-op-Wegkerken, is
Jeruzalem voor de christenen
belangrijk omdat Jezus er ooit
rondliep, stierf en opstond uit
de dood. Hoewel Jeruzalem
voor moslims pas nummer drie
op de lijst van heilige steden is,
na Mekka en Medina, kennen
ook zij veel waarde toe aan de
plek. „De islamitische traditie
leert dat de profeet Mohammed
vanaf de Tempelberg zijn reis
naar de hemel maakte", vertelde
H. Karacaer, directeur van Milli
Görüs Nederland
aishmuoaam - Spookachtig toortslicht trekt langs de tombe van Sakhi Zain-ud-Din Wali.
De boerenbevolking van zuidelijk Kashmir (India) voert de metershoge fakkels mee bij
het begin van de zaaitijd. Na de bitterkoude wintermaanden in de bergen van Kashmir
kondigt het feest voor de moslimheilige Zain-ud-Din, eind april, het moment aan waar
op boeren hun velden weer gaan omploegen. De verering van zogenaamde pirs (sufi-
meesters en mystieke heiligen) is onlosmakelijk verbonden met de islam in Pakistan en
India. Legenden rond de heiligen zijn talrijk en van hun graven zou geneeskrachtige wer
king uitgaan. Foto: AP/Rafiq Maqbool
Lang geleden, toen mensen
nog niet konden lezen of
schrijven, werden ze geregeerd
door een koning. Meestal wist
niemand precies waarom die
koning de baas was. Hij was er
nou eenmaal. Soms werd zo'n
koning 'sultan' of 'keizer' of
'kalief genoemd, maar het
idee erachter was ongeveer
hetzelfde.
Zo'n koning werd al snel om
ringd door vrome mannen, die
hem uitlegden dat God had ge
wild dat juist hij Koning had
moeten worden. Hij was, werd
hem uitgelegd, Koning bij de
gratie Gods. De meeste konin
gen vonden
dat leuk om te
horen, en von
den het wel fi
deel dat God
hun zo'n bij
zondere plaats
had gegeven.
Die vrome
mannen kwa
men soms uit
verre landen,
en vreesden
dat de onder
danen van de
koning hun de
hersens in
wensten te
slaan. Dat was
vaak ook zo.
Maar ja, nu de
koning zo blij
was van die
vrome man
nen gehoord
te hebben dat
hij koning was
bij de gratie
Gods, besloten
de onderda
nen dat ze de vrome mannen
maar met rust moesten laten.
Kennelijk waren het vrienden
van de Koning.
Voor die vrome mannen was
dat gunstig. Bonifatius was bij
Dokkum vermoord, maar zij
konden nu ongestoord de hei
dense onderdanen van de ko
ning gaan proberen te beke
ren. De koning zorgde er wel*
voor dat ze niet werden dood
geslagen. Zij, op hun beurt,
zorgden er voor dat de onder
danen gingen geloven dat de
Koning de koning was omdat
God dat gewild had. De onder
danen waren ook blij: eindelijk
begrepen ze nu waarom de
Koning de baas was. Dat ze dat
nu allemaal goed begrepen,
gaf rust in de tent.
De onderdanen moesten de
Koning uiteraard belasting be
talen, anders kon hij geen pa
leizen bouwen en de dingen
doen die des konings waren.
Uiteraard betaalde de koning
orscl
ider
de<
aatvc
ider
moe
evei
ider
iet F
ftwij:
iden
Be
ide
rnoo
ere:
:ers
de p
Istrij
ERSV
lever
HA
JAN
eerst ook wel belasting aan
zichzelf, maar omdat hij dan
evenveel ontving als hij be
taald had, hield hij, op advies
van monniken die konden
boekhouden, daar maar snel
weer mee op.
Al spoedig werd dat een wet:
de koning hoefde als enige
geen belasting te betalen. Dat
was logisch. Zo wou God het
hebben. Zo was het nu een
maal. Wie het niet begrèep ko
het zich door een wetgeleerde
laten uitleggen. Wie het dan
nog niet begreep, kreeg gedot
der met de inquisitie.
Eeuwen lang heeft dat systeenÉQ g
gewerkt, en
in veel lan-' !Cll
den werkt
het nog
steeds. Me
naarmate 1
onderd;
pienterder
werden,
werden de
problemen
groter. Met
name in
Frankrijk, a ijk (h
rond 1789,
werd de
wrevel over
de koning! 8-
groot, data
hem, en
haast al zijn
hovelingen,
het hoofd i 11*11
hakten me
een specie
daartoe oni
worpen ap
paraat, de
guillotine.
Zodra de
onderdanen in meerderheid
konden lezen en schrijven,
vond er iemand de verkiezin- tie is
gen uit. Al snel kon bijna iedf p on
een begrijpen wat dat warea ij hee
Nu hadden de onderdanen di ivan
koning eigenlijk niet meer noom
dig, want ze konden nu hun
regering eenvoudigweg zelf
kiezen.
NS
SEN
ramsj
stam
izaak
andt
ilon
imeti
ben
StVOl;
aatsi
IERSV
Ulje
teen
rom
weki
rder:
ugen
sieve
taan.
tern
Irijfh
ente
leen
ilVOU
lom
;dev
In Nederland werd de koning
het hoofd niet afgehakt. In te
gendeel, uit vriendelijkheid
deed iedereen alsof hij nogea £jg
beetje de baas was, en hij
hoefde geen belasting te beta
len.
Zijn onderdanen waren rijk, e tbeki
betaalden elke dag wél veel bi tieavi
lasting. Behalve op Koningin
nedag. Dan handelden en vei
kochten ze dat het een lieve
lust was. Dan waanden ze zie
koning. Dan betaalden ze, va
één dag, geen belasting op hi
inkomsten. Daarom heet die
dag koninginnedag.
)i
boedapest/anp - Ongeveer dui
zend evangelische leiders uit
ruim dertig landen zijn sinds za
terdag in de Hongaarse hoofd
stad Boedapest bijeen om te on
derzoeken op welke manier Eu
ropese christenen de taak van
Amerikaanse evangelisten als
Billy Graham kunnen overne
men.
Het congres Hope 21, dat tot 1
mei duurt, buigt zich volgens de
organisatoren vooral over de
vraag hoe Europese organisaties
de zending en evangelisatie in
hun eigen continent zelf ter
hand kunnen nemen. „Tot dus
ver werden evangelische evene
menten vooral gerund door
Amerikanen omdat zij niet al
leen de financiën maar ook de
zendingsmentaliteit hebben die
daarbij horen", zei Geza Kovacs,
secretaris-generaal van de Hon
gaarse Evangelische Alliantie.
„Dit congres is een poging om
Europeanen op eigen benen te
laten staan", aldus Kovacs. Een
van de thema's is het opzetten
.van zendingsactiviteiten in de
Europese steden. Het platform
Hoop voor Europa ondersteunt
het congres. Daarbij is ook de
Nederlandse Evangelische Alli
antie aangesloten.
Ook de conservatieve Hongaar
se premier Orban is uitgeno
digd. Orban heeft christenen
eerder opgeroepen een grotere
rol te spelen in Hongarije, waar
volgens hem generaties hebben
geleden onder het door de com
munisten gepredikte atheïsme.
„Ik herinner mij nog hoe moei
lijk het was onder het commu
nisme", vertelt Kovacs, die bap
tistenpredikant is. Uit Neder
land werden er in die tijd onder
meer bijbels naar zijn familie
gesmokkeld. Volgens Kovacs
moet Hope 21 een nieuwe gene
ratie Hongaren aanmoedigen
gebruik te maken van de nieuw
verworven vrijheid om het evan
gelie te verkondigen.
Tien jaar Evangelische Charismatische Vieringen aan Amsterdamse Keizersgracht
amsterdam - Elke maand komen
zo'n honderd homoseksuelen er
voor naar de Keizersgrachtkerk in
Amsterdam: de Evangelische
Charismatische Vieringen (ECV).
Tien jaar geleden kwamen deze
vieringen tot stand en zondag
werd het jubileum gevierd in een
speciale dienst.
Aanleiding was destijds een ad
vertentie in dagblad Trouw, ge
plaatst door Hans Zellenrath.
Hij zocht naar een gemeente die
hem 'zónder voorwaarden' zou
aanvaarden. „Aan fundamenta
listische schriftuitleg en goed
bedoelde vermaningen beslist
geen behoefte."
Zellenrath verklaarde 'als prakti
serend homo én meélevend
christen' nergens in een (volle)
evangelische of pinksterge
meente te worden geaccepteerd,
'alleen maar omdat je in liefde
en trouw al jaren aan een vriend
verbonden bent', aldus zijn ad
vertentie. Een bestaande ge
meente diende zich niet aan.
Wel kwamen er contacten uit de
advertentie voort die leidden tot
het organiseren van speciale
diensten voor homo's. Accepta
tie van homoseksuele relaties
was een gegeven.
In een kleine brochure blikken
betrókkenen tevreden terug op
de gang van zaken. De vieringen
worden een 'rustplek' genoemd
'na jarenlange strijd, afwijzing
en vergeefs 'genezing' zoeken'.
Ze zijn 'een plek waai- zegen van
uitgaat'. Lovend is ook ds. An
neke Parmentier van het IKON-
pastoraat. Ze gaat graag voor in
de vieringen. „Je voelt je er wel
kom, waar je ook vandaan komt
en wie je ook bent."
Initiatiefnemer Cees Meynen
vindt aparte diensten voor ho
mo's nog altijd noodzakelijk. Er
zijn nog steeds homoseksuele
christenen 'die in hun eigen
evangelische gemeente of or
thodox gereformeerde kerk niet
als homo of lesbo aanvaard
worden of in ieder geval dat zo
beleven', voert hij aan.
Cor Ofrnan merkt op dat de
Evangelische Charismatische
Vieringen niet alleen homo's
hebben getrokken' uit evangeli
sche kring. Belangstellenden
kwamen ook uit andere tradi
ties: Samen op Weg, rooms-ka-
tholiek, luthers, doopsgezind,
oud-katholiek. Vele honderden
hebben hun weg naar de Kei
zersgracht gevonden, aldus Of-
man, in het dagelijks leven pas
tor van de Open Deur. „Toch
heeft dat niet geleid tot een ge
stage toename. De vieringen lij
ken te stabiliseren op een hon
derdtal bezoekers. Het is dus in
de eerste plaats de vraag in hoe
verre de ECV aantrekkelijk blijft
voor mensen uit de evangeli
sche en pinkstertraditie of een
'stepping stone' is voor een stap
verder: een van de gevestigde
(Samen-op-Weg) kerken die vol
doende ruimte bieden."
De theologe Nynke Dijkstra-Al-
gra feliciteert de organisatie van
homoseksuele christenen met
haar tienjarig bestaan. Ze is in
dienst van het landelijk bureau
van de Samen-op-Wegkerken.
Officieel heet ze 'adviseur voor
de evangelicale inbreng in de
Samen-op-Wegdienstverlening'.
Ook zij noemt het een voorrecht
dat ze jaarlijks een keer mag
voorgaan in een viering. „En ie
dere keer bedenk ik, als ik te
midden van jullie mag meezin
gen en bidden: Als Jezus érgens
Homoseksualiteit is een be
dreiging voor de beschaving.
Dat heeft de hoge functionaris
van de Russisch-Orthodoxe
Kerk, metropoliet Kyrill ge
zegd. Aanleiding voor zijn op
merkingen was de indiening
van een wetsvoorstel in het
Russische parlement dat ho
moseksualiteit strafbaar stelt.
„De overtreding van de godde
lijke morele wet en het feit dat
die overtreding als een norma
le praktijk wordt beschouwd,
bedreigen het voortbestaan
van de beschaving", tekende
in Amsterdam aanwezig is, dan
wel hier, vanmiddag!"
Dijkstra zegt het te betreuren
dat homoseksualiteit onderwerp
is van kerkpolitieke discussies.
Ze begrijpt wel waarom het ge-
het persbureau Interfax op uit
de mond van Kyrill. De metro
poliet is verantwoordelijk voor
de buitenlandse betrekkingen
van de Russisch-Orthodoxe
Kerk. Kyrill gaf daarmee impli
ciet zijn steun aan het wets
voorstel. In de Sovjettijd was
homoseksualiteit strafbaar. Na
de val van het communisme is
de strafbaarstelling opgeheven.
„Het is gevaarlijk om deze
praktijk te beschouwen als
normaal gedrag dat de steun
van de wet heeft", zei de me
tropoliet.
beurt, maar ze vindt homosek
sualiteit meer een onderwerp
voor een persoonlijk gesprek.
„Het onderwerp is te teer om er,
vaak over de hoofden van be
trokkenen, over te strijden."
den bosch - De vereniging Ge
huwd en Ongehuwd Priester
schap (GOP) presenteerde het
boek Spandoek, getuigenissen
van 23 gehuwde priesters.
„Het lijkt een perfecte timing
dat wij met een boek komen,
exact in de tijd dat het Vaticaan
met Amerikaanse kardinalen
praat over de grootste en in ie
der geval duurste crisis in het
priesterambt." Toon van Buren,
voorzitter van de vereniging Ge
huwd en Ongehuwd Priester
schap (GOP), memoreerde het
bij de presentatie van het boek
'Spandoek' in het Franciscus-
huis in Den Bosch.
Het boek bevat getuigenissen
van 23 gehuwde priesters. Velen
van hen zijn intussen in de vut
of met pensioen, en kunnen
daarom zonder angst voor
maatregelen vertellen waarom
ze trouwden. Het is een relaas
over de pijn en woede vanwege
de uitstoting door collega's en
kerkelijke leiding en hoe ze daar
nu op terugblikken. Bijna alle
maal zijn de mannen uit het
ambt gezet, dat wil zeggen dat
ze geen sacramenten meer mo
gen toedienen, behalve in nood
gevallen. Op een of andere ma
nier assisteren ze nog in hét
pastoraat of hebben een eigen
'basisbeweging'.
Van Buren benadrukt dat de 23
model kunnen staan voor zeker
honderd meer, want er zijn in
Nederland 2250 gehuwde pries
ters. Wereldwijd zijn er zelfs
100.000 op een totaal van
400.000 priesters.
'In Geroepen, het lijfblad van de
vereniging windt Lambert van
Gelder zich op over de ontken
ning van het Vaticaan dat de ce
libaatsverplichting priesters
'drijft naar pedofilie, homofilie,
geheime relaties of seksuele
misdragingen'.
Myriam Steemers van Winkoop
van de Mariënburgvereniging
las in het boek 'zoveel verdriet
rond de gedwongen scheiding
van het ambt, dat het onmense
lijke ervan heel duidelijk wordt'.
Zij benadrukte dat gehuwd
priesterschap simpel 'een terug
keer is naar het eerste christen
dom' en dat slechts 'een heel
kleine groep' binnen de kerkelij
ke leiding dat tegenhoudt. Zij
sprak zich uit voor een boek van
en voor de partners van de
priesters, evenals Carla Ubbink,
voorzitter van de partnersstich
ting Magdala.
Ubbink zag in het boek een be
vestiging van de verwoestende
uitwerking van de 'overheersen
de rationaliteit' van de semina
rie-opleiding op persoonlijke
gevoelens, wat leidt tot 'verdor
ren van de persoonlijkheid'. Zij
hoopte dat het boek aanleiding
zou zijn voor priesters met een
geheime relatie om in de open
baarheid te treden. Haar hoop
op vrouwen in het ambt wordt
dagelijks gevoed doordat 'vele
vrouwen in de kerken al voor
gaan. De tijd werkt in ons voor
deel'.
Henk Baars van de Acht-Mei-
Beweging putte uit eigen erva
ring om de hoop van gehuwde
priesters op collegiale steun of
bekering van de kerkelijke lei
ding te laten varen. Hij schetste
het toekomstbeeld van een pas
tor als een vrij beroep of in vrije
tijd, die wordt ingehuurd, los
van betuttelende instanties.
In het boek worden de getuige
nissen van de 23 gehuwde pries
ters van commentaar voorzien
door Francien van de Beek.
Wim van der Velden duikt in ge
schiedenis en literatuur. In een
aanhangsel wordt uitleg gege
ven over de kerkelijke organisa
tie, aangevuld door 'flitsen uit
de geschiedenis' en adressen
van progressieve organisaties.
Spandoek. Uitgever Ton van
den Ende, Rotterdam. Prijs eu
ro 12,50.
IfZ
roermond/anp - BisSCÏ
Wiertz van Roermond stu
zijn parochies geen brief 1
een oproep uitgeprocedee ryyjr
asielzoekers te helpen uitzet:
te voorkomen. Daarmee u |EN j
hij af van het standpunt van eraar
andere Nederlandse bissch ]erz0(
pen. Volgens het bisdom Re m:r
mond moet elke parochie \i in j
zich uitmaken of ze mensen, lraj Q|
om brood en onderdak a
kloppen, wil helpen. j^g
Op 12 april stuurden de ani
Nederlandse bisschoppen l'
brief aan al hun parochies
praktische tips voor hulpi
uitgeprocedeerde asielzoelï ^gj-,
Het gaat om een protest. Zei en
den dat uitgeprocedeerde as j
zoekers aan hun lot won l(je,
overgelaten.
De bisschoppen riepen ia
brief hun parochies op finani finj1L
le steun en woonruimte
schikbaar te stellen en zo no
vrijwilligers, artsen en advo len
ten in te schakelen. Wiertz j,or
tantieerde zich echter hien yacj
Hij vraagt zich af of zo'n opn [zjejC|
de parochies verplicht in sl van
met de nieuwe vreemdeling jaa(j
wet te handelen.
Overigens vindt het
Roermond het wel de chrisli 5r'
ke plicht mensen in nood tel
pen. „Maar kloosters en p< voor
chies moeten zelf per geval b 1Ujs
nen bekijken of ze iemand
derdak bieden. Daarmee we w m
ze zelf de juridische en finani -
le consequenties af." Wi niSai
vindt dan ook dat er aan de
roep van de andere bissch JG j
pen te veel juridische haken Z(
ogen zitten. „Wij vragen ort qqj.
of dit wel mag", zegt zijn woo
voerder." fcj,
Volgens het bisdom Roem) p „ja
wekken de andere bisschop! eer^
ten onrechte de indruk dal
binnen de Kerk een eensluid :ijen
beleid voor uitgeprocedel j^g
vluchtelingen zou zijn afgesj jj
ken. „Dat berust op een mis tesl
stand", aldus een woordv
der.
met
op