'Soms denk ik: meid, je bent al veertig, doe effe normaal' OOG in OOG G G G G G G v De vragen De regels flfc- SiÖi- -Öüfll ZATERDAC 27 APRIL 2002 ER BU Erna Sassen, geboren in 1961 in Beverwijk, kreeg bekendheid als zuster Suzanne in de tv-serie 'Medisch Centrum West'. Zij speelde na de Acade mie voor Kleinkunst in verschillende eigen pro ducties, solo of met an deren. Verhuisde via IJmuiden naar Haarlem. Sassen is mo- /menteel te zien in de eigen voor stelling 'Bloed', sa men met Bruun Kuijt (24 en 25 mei te zien in het Leidse LAKtheater). Ge trouwd met regisseur Ai- ke Dirkzwager. Ze heb ben twee kinderen van zes en drie jaar. Erna Sassen: „Ik erger me soms aan mezelf. Zo vind ik het moeilijk bekenden uit te nodigen om naar me te komen kijken. Dan voel ik me verantwoordelijk voor hun gevoel." Foto: United Photos De Boer/Poppe de Boer door Margot Klompmaker - ft 1. Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? „Vanochtend. Ik moest gisteravond spelen in Haaksbergen. Nou, da's echt ver. En ik werd al om half zeven wakker. Eigenlijk hoef ik pas om half acht op voor de kinde ren. Op zo'n moment voel ik me helemaal niet lekker, omdat ik te weinig geslapen heb. Dan wordt het me gewoon te veel. Ik kon me nog net inhouden toen ik mijn dochter bij de crèche afleverde, maar een maal thuis had ik reuze zin de boel kort en klein te slaan. Het zat me tot hier. Ik ben dus maar weer m'n bed ingedoken en toen was het over. Ik ben 's ochtends sowieso niet op mijn best. Da's het onhandige van mijn vak. Ik kom laat thuis, maar de vol gende ochtend staan wel de kinderen weer voor mijn neus. Mijn man en ik proberen de zorg zoveel mogelijk te delen, maar ik vind de combinatie spelen-gezin zwaar." 8. Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? „Optimistischer. Hoewel Het wisselt. Ik word optimistischer over mezelf en hoe ik in het leven sta. Ik krijg steeds meer zelfver trouwen. Ik vind mijn weg wel, ook als het even niet lekker gaat. Maar in mijn werk word ik steeds pessimistischer. Vooral nu ik de verantwoordelijkheid voor twee kinde ren heb. Nederland zit zo vol theaterpro ducties. Er is een gigantische overkill. Je moet jezelf er echt tussen próppen. En ik houd er niet van om mezelf te moeten ver kopen. Ik heb een tijdlang niet gespeeld en moet weer een publiek opbouwen. Bij mijn vorige voorstellingen zaten wel tweehon derd mensen op een avond. Eigenlijk bela chelijk, want ik begon toen net. Maar dat publiek kwam vanwege mijn rol in Medisch Centrum West. Nu heb ik zes jaar lang geen eigen voorstelling en televisiewerk gedaan. We trekken tachtig tot honderd man op een avond. Vind ik nog veel, maar in een grote zaal verzuipt dat aantal. En dan slaat bij mij de twijfel toe. Vorige week ging het niet zo lekker en had den we een paar keer heel weinig publiek. Op zo'n moment denk ik: 'moet ik hier mee doorgaan?' Een voorstelling bedenken en op het podium neerzetten kost ontzettend veel energie. Meer dan een rol spelen in een bestaande, grote productie. Ik ben ver antwoordelijk voor het geheel, en niemand anders. En als mensen in de zaal niet rea geren op de juiste momenten, maakt me dat onzeker. 'Is het wel leuk, doe ik het wel goed?', vraag ik me dan af." 14. Wat kan u in mensen vreselijk ergeren? ,,Aan mensen die alles voor je bedisselen. Laatst in de trein kwam er een vrouw te genover Bruun en mij zitten. Zo'n regelaar- ster die de hele tijd haar zus en zwakzinni ge broer zat te commanderen. We kregen het allebei meteen benauwd. Iemand die overal bovenop zit en anderen geen ruimte laat. Dat vind ik verschrikkelijk. Ik kan me ook ergeren aan geluiden, zoals smakken of de neus ophalen. Of mensen die zitten te trommelen op tafel of met hun voeten wie belen. Mijn zoon loopt soms van die rare, keiharde geluiden te maken, heel hoog, als een soort sirene. Hij heeft het zelf niet eens in de gaten. Daar kan ik gek van worden. Maar ik erger me het meest aan me ge claimd voelen. Ik heb moeite met grenzen stellen. Vroeger meer dan nu. Er zijn tijden geweest dat ik nergens meer naar toe ging. Ook niet naar dingen die ik leuk vond. Het gaat inmiddels veel beter. Maar met ver jaardagen heb ik nog steeds problemen. Soms hangt ergens een bepaalde sfeer en wil ik het liefst meteen weer weg. Maar dat doe je niet zo gauw, ergens binnenkomen en meteen weer opstappen. Dat durf ik al leen bij mijn familie. Ik vind het belangrijk om me vrij te voelen. Te veel moeten maakt me gek. Met mijn gezin moet ook van alles, dat maakt dat ik soms kwaad word om niks. Al dat geregel als je ergens naar toe wilt. Daarvan kan ik het Spaans benauwd krijgen. Alles moet binnen een bepaalde tijd en het moet alle maal snel. En ik ben de enige die het kan doen. Tenminste, dat dénk ik." 31. Welke dag zou u willen overdoen? „De bevalling van mijn zoon. Halverwege dacht ik: ik wil dood. Maar eigenlijk vond ik het geweldig. Mijn man werkte toen in Friesland en ik was al een beetje zenuw achtig, maar gelukkig was hij op tijd thuis, 's Avonds gingen we nog even wat drinken in de kroeg. Ik kreeg zulke harde buiken dat ik niet meer kon zitten. Om half twee 's nachts braken de vliezen. We hadden een leuke vroedvrouw, een vriendin van mijn zus. Bij haar voelde ik me heel vertrouwd. Om half negen in de ochtend is Mats gebo ren. Ik had geen persweeën en ben hur kend bevallen. Dat was makkelijker. Het ging helemaal te gek, geen knip, geen scheur, niks. En zeven uur is heel schappe lijk. Ik had sterk het idee dat het een meisje zou worden, al had ik wel een paar keer over een jongen gedroomd. Ik hoopte dat ie op mijn oudste broertje zou lijken, zo'n slome knul. Ik ben dol op jongens. Mats is een supercadeau. Mijn dochter Micky ook, maar die bevalling verliep veel hectischer." 45. Wat is in uw werk uw grootste frustratie? „Omdat ik freelance werk, is er altijd finan ciële onzekerheid. Voor elke productie moet ik helemaal opnieuw beginnen. Het is niet eens zozeer de creativiteit die je steeds weer ergens vandaan moet halen om een voorstelling te maken. Ik vind het enig om zelf een stuk zelf te schrijven, maar ook dat heeft zijn beperkingen. Ik kan dat niet elk jaar. Ik moet er rust en ruimte voor heb ben. Het zou lekker zijn om bijvoorbeeld twee seizoenen bij een gezelschap te spe len, en dan het derde jaar zelf weer iets ma ken. Dat zou me een zekere rust en financi ële zekerheid geven. Bovendien werk ik dan weer met andere mensen en doe ik nieuwe ervaringen en ideeën op. Ik speel niet vaak in toneelproducties, maar ik ben eigenlijk ook geen actrice. Ik heb wel een aantal mu sicals gedaan en twee seizoenen met Frank Groothof de opera Fidelio gespeeld." 10. Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? „Gisteravond nog, voor ons optreden. Ik ben altijd nerveus voor voorstellingen. Laatst speelde ik in Arnhem. Toen schrok ik vreselijk, want ik zag een bekende zitten in het publiek. Tenminste, dat dacht ik. 'Oh God, ik ben niet naar haar voorstelling ge weest, en nu zit ze wel bij mij', schoot het door me heen. Door de opwinding ging ik hyperventileren. Fout, dus. Mijn adem raakte helemaal van slag. Vreselijk, want in deze voorstelling moet ik veel en lang ach ter elkaar praten, dansen en zingen. Ik had geen tijd om te herstellen. Na de voorstel ling was ik kapot van de inspanning om overeind te blijven." 13. Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? „Zeker, want dat is me overkomen met mijn man. Ik zocht een regisseur voor een nieuwe voorstelling. Iemand zei: 'Je moet Aike vragen'. Ik belde naar de Toneel schuur waar hij toen net een voorstelling aan het regisseren was. Ik ging naar de pre mière om kennis te maken. Ik zat achter in de zaal, hij voorin. Na afloop van de voor stelling kwam hij het toneel op. Ik zag dat hij een baard had en een coltrui droeg. Mooi, dacht ik, daar val ik helemaal niet op. Maar toen we even later aan elkaar werden voorgesteld, keek ik hem in zijn ogen en dacht: precies mijn type... Gek hè, dat je dat ziet aan iemands blik. Hij heeft iets heel rustigs in zijn ogen, iets van 'Ik red me wel'. We raakten in gesprek. Hij vroeg wat ik had gedaan en ik zat een beetje dom te gieche len. Dat vond hij wel komisch. Tijdens het gesprek legde hij zijn hand iets te lang op mijn been. Vond ie zelf ook, vertelde hij me later." 29. Van welke beroemdheid greep de dood u het meeste aan? „Lady Di. Omdat haar leven zo'n sprookje leek. En abrupt doodgaan maakt duidelijk dat alles betrekkelijk is. Ik had hetzelfde met Sylvia Millecam. Ik schrok me kapot toen ik hoorde dat ze dood was. Ze was zo'n levendige vrouw. Ik had wel in een roddelblad gelezen dat ze ziek was, maar ik dacht: het zal wel een ontsteking zijn of zo iets. Sylvia was zo'n energieke meid, zo le venslustig. Maar de dood van Diana vond ik het ergst. Je houdt er geen rekening mee dat iemand die zo jong en knap is kan doodgaan. En dat die twee jongens van haar zonder moeder verder moeten. Het le ven is maar een heel dun draadje. Herman Brood, vond ik ook erg. Ik voel me per soonlijk in de steek gelaten door iedereen die zelfhioord pleegt. Dat is niet de af spraak, vind ik. Je laat je omgeving zo ont zettend in de steek als je je van kant maakt." 49. Denkt u te weten wat uw partner in u ziet? „Ik denk dat hij is gevallen op mijn energie. Maar die levendigheid kan ook doorslaan naar drukte en onrust en daar wordt hij soms gek van. Ik kan heel vrolijk zijn, maar ook serieus en zwaar op de hand. Mis schien is die vrolijkheid mijn manier om mijn emst te compenseren. Vroeger wel in elk geval. Op school hing ik de clown uit om de minder prettige gevoelens in mezelf te overschreeuwen. Ik vind het nog steeds een heel gepuzzel om uit te vinden wie ik werkelijk ben. Mijn vader zei vroeger vaak: 'Doe niet zo nerveus'. Maar het is lang niet altijd nervositeit. Soms ben ik gewoon heel vrolijk. In mijn onzekerheid heb ik de nei ging dat gevoel te censureren. Als ik heel druk en vreselijk enthousiast ben, denk ik: 'meid, je bent al veertig, doe effe nor maal'." 20. Wat is uw slechtste eigenschap? „Dat is duidelijk hè: ik vul te snel in. Soms blijf ik te weinig bij mezelf en wacht niet rustig af wat er gaat gebeuren of wat een ander gaat doen of zeggen. Ik ga bij voor baat al in de verdediging of voel me mis kend. Het wordt wel beter, omdat ik pretti ger in mijn vel kom te zitten. Ik vind het le ven leuker dan vroeger. Maar bij het maken van een nieuwe voorstelling komen toch al tijd weer die onzekerheden. 'Daar gaan we weer', denk ik op zo'n moment. Ik voel me dan een enorme kruk. Dat is op zich niet zo erg, want dat gevoel gaat ook snel weer over. Het is prettig dat ik nu een beetje in balans kom. Ik kan mezelf erg veroordelen om die tegenstellingen in mijn persoon. Dat drukke aan de ene kant en aan de an dere kant de somberheid, waardoor ik me terugtrek en niet kan doen wat ik wil doen. Ik erger me soms aan mezelf. Zo vind ik het moeilijk bekenden uit te nodigen om naar me te komen kijken. Dan voel ik me verant woordelijk voor hun gevoel. Zit ik in de stress of ze het wel leuk vinden. Die span ning kan ik niet aan. Dus vraag ik liever niet of mensen willen komen. Dan hoef ik me daarover niet druk te maken." finish 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? Op welke plek buiten Nederland zou u een jaar willen wonen? Als u nu een ander beroep zou mogen kiezen, wat zou u dan worden? Wat zult u nooit weggooien? Welk kunstwerk (boek, schilderij, beeld, lied, cd) zou u gemaakt willen hebben? Waarover heeft u in uw leven het meeste verdriet gehad? Gaat u liever om met mannen of met vrouwen? Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? Van welk bedrijf of welke instelling zou u directeur willen zijn? Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? Als u vandaag ineens alles zou durven, wat zou u dan als eerste doen? Wat zou u willen veranderen aan uw jeugd? Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? Wat kan u in mensen vreselijk ergeren? Wanneer heeft u voor het laatst te veel gedronken? Welke rol in welke film had u willen spelen? Van wie zou u een toegestoken hand weigeren? Wat vindt u opwindend? Vindt u zichzelf aantrekkelijk? Wat is uw slechtste eigenschap? Heeft u een euthanasieverklaring getekend? Waar geeft u het meeste geld aan uit? (Woning en auto buiten beschouwing gelaten) Heeft u wel eens een belangrijke vriendschap verbroken? Op welke terreinen heeft volgens u de andere sekse het gemakkelijker? Zijn er onderwerpen waarover tegen u geen grappen gemaakt mogeh worden? Is seksualiteit belangrijk in het leven? Welk tv-programma moet meteen van het scherm worden gehaald? Mogen partners geheimen voor elkaar hebben? Van welke beroemdheid greep de dood u het meest aan? Wat was de gelukkigste fase van uw leven? Welke dag zou u willen overdoen? Wat is de karaktertrek waarvan u wilt dat mensen zich u erom herinneren? In welke andere periode had u graag geleefd? Wanneer was u voor het laatst verliefd? Bent u trouw? Bent u gelovig? Wat zou u graag beter kunnen? Wat mist u in het buitenland het meest aan Nederland? U mag vier mensen - onder wie ook overleden personen - uitnodigen vpor een dinertje. Wie kiest u? Welke kus zou u willen overdoen? Waar krijgt u kippenvel van? Wie bewondert u? Gaat u wel eens alleen uit? Wat was uw slechtste beslissing? Wat is in uw werk uw grootste frustratie? Wat was uw angstigste moment? Wanneer hebt u voor het laatst een leugu (tje) gebruikt? Wat is de grootste wetsovertreding die u heeft begaan? Denkt u te weten wat uw partner in u ziet? Wanneer beschouwde u zichzelf als volwassen? De geïnterviewde gooit telkens een dobbelsteen met twintig vlakken, om te bepalen welke vraag hij (of zij) krijgt voorgelegd. Voor de eerste vraag wordt gerekend vanaf nul. Bij de volgende negen worpen wordt er doorgeteld, waarbij na vraag 50 weer vraag 1 volgt. Komt iemand op een vraag die hij al heeft beantwoord, dan moet die worp over. O

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 45