Frits Wester leidt politiek debat in showdecor MEDIA De rake types van Fro-Live EO geeft les over ie 'Het is niet zo dat de lijsttrekkers gaan dansen of zingen' ob Muntz aagt CDA ■fusie kranten llerloopt soepel ioningen - De fusie tussen et Groninger Dagblad/Drent- 1 he Courant en het Nieuws- lad van het Noorden is de eer- e maand relatief soepel verlo- en. De samengevoegde redac- ^es van beide kranten blijken akkelijker te kunnen samen- erken dan ze zelf hadden ver dacht. De kranten fuseerden 1 J pril tot de ochtendkrant Dag- ad van het Noorden. J. Bon- in». samen met G. Laan hoofd- ^ïiacteur van de krant, is en thousiast over de eerste weken ^■n de fusie. „We zitten dik bo- n de begroting en ook de sa- enwerking op de redacties iat goed." Volgens Bonjer is 5t aantal opzeggingen beperkt [bleven en heeft de nieuwe :ant nu duizend nieuwe abon- ;es. De redactieraden van bei- kranten vinden dat het sa- lenvoegen van de twee redac- »s beter is verlopen dan ze adden verwacht. „In de prak- k blijken de cultuurverschil- ii mee te vallen", zegt A. van fijngaarden van de oude re- ictieraad van het Groninger agblad. Wijngaarden denkt it de fusie door de goede be- jleiding soepeler is gelopen m andere recente krantenfu- lieuwsbladprijs oor Ineke Platei ing) urn - Journalist Ineke Platel- n der Ven heeft de Prijs voor Nieuwsbladjournalistiek ge- onnen. Ze schreef voor het ïrm^euwsblad Brabants Centrum n interview met een slachtof- rvan seksueel misbruik. De ry vond het verhaal integer rde schreven. De Prijs voor de euwsbladfotografie ging naar ord ilbert Bijzitter van de Meppe- Courant voor een foto van pfffn bejaarde boer. De prijzen n donderdag uitgereikt op de irlijkse bijeenkomst van de ganisatie van lokale nieuws- edia, NNP. lijdschap over mroepbegroting ,n m iversum - De publieke om- nsla epen, verenigd in de NOS, ;nffi9 n blij dat de Tweede Kamer dens de laatste vergadering por de verkiezingen een kor- van 32 miljoen euro op de oepbegroting heeft voorko en. Dat liet een NOS-woord- e lerder gisteren weten. De Ka- ir besloot destijds dat de om- hoc epen recht hadden op het 'ain ld, omdat zij vond dat de om- epen er financieel op achter- 1 waren gegaan door het be ten van de omroepbijdrage. in: aar het kabinet wilde die fin niet uitvoeren. Volgens jewindslieden was het niet lat de omroepen er financi- op achteruit waren gegaan, ïindelijk heeft de Kamer per nming de regering gedwon- de steun uit te voeren, ardoor zijn vooral maat- ïappelijke documentaires, |Sch ns- en muziekprogramma's "sommige amusementspro- imma's in de NOS-meerja- nbegroting (2002-2006) van lanciële steun verzekerd. zaterdag 27 APRIL 2002 }ril, ling i Schiphol op giozenders isterdam - Schiphol gaat laf maandag een televisie- Dgramma met nieuws en Heigronden op de regionale iders AT5 en TV Noord-Hol- ^Bd uitzenden. De luchthaven ^Bft daarvoor reclamezendtijd ^Bekocht. Het wekelijkse pro- Hmma duurt 4 minuten en zal ^■afleveringen lang zijn, aldus ^«woordvoerster van Schip- Een eerder plan voor een igramma op AT5 door de ei- tuur redactie mislukte omdat de ionale zender niet het risico s" ^de lopen het Commissariaat de Media tegen de haren in strijken. Schiphol wilde don- rdag niet zeggen wat het tele- ieprogramma kost. De be- leienis van AT5 is nu beperkt de productie van de korte zendingen. „Dat doet onze leling die wel meer reclames lakt", aldus H. Trompetter iAT5 die benadrukt dat de actie er niets mee te maken ift. sterdam - Programmamaker 3Muntz spant een kort ge- g aan tegen het CDA waarin 11.000 euro schadevergoe- g eist van de politieke partij, wil dat geld, omdat CDA- trekker Balkenende op het tste moment niet verscheen de opnames van Normen en larden, een programma dat 301 ^tz maakt voor de lokale isterdamse tv-zender AT5. het laatste moment zegde geh kenende echter af, omdat i per. voorlichter in Den Haag via malisten vernam wie Muntz cies was. Namelijk de man in 2000 namens de VPRO, kleed als Hitler, in Wenen idliep. Daarbij joeg hij drie hodoxe joden de stuipen op lijf. „Met zo'n man willen niet over normen en waar- ipraten", zei de CDA-voor- iter gisteren. De NPS begint zondag met de ko mische serie Fr0-Live. De makers Ruben van der Meer en Horace Cohen borduren daarin voort op hun eerdere programma's Fr0- land en Live Opgenomen. Twee jeugdvrienden over stadswach ten, zonegrenzen en de Neder landse film. door Eric de Bie Amsterdam - De meligheid slaat toe in de Amsterdamse brasserie De Kroon. Op de vraag of er met de NPS alweer afspraken zijn gemaakt voor komend seizoen, vinden Ruben van der Meer en Horace Cohen, de makers van de komische serie Fro-Live, via een een-tweetje razendsnel hun weg naar het WK voetbal, shirt reclame en de klok op RTL 4. Van der Meer: „We moeten nu met die gasten over contractver lenging praten, want als Fro-Li- ve eenmaal op tv is, zakt onze prijs wellicht". Cohen: „Ja, net als met het Ne derlands elftal en het WK. Mis schien kunnen we nu ook shirt reclame vragen". Van der Meer: „Oké, maar niet meer. We doen niet de aankon diging 'dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door...'. Daar word ik zo agressief van. Alsof mensen van Baileys op de set van Friends hebben rondge lopen. De klok wordt tegen woordig ook door een of ander bedrijf mogelijk gemaakt. Dat ding bestaat al eeuwen, maar nu wordt-ie opeens mogelijk ge maakt! Je zou toch bij zo'n be drijf werken. Jongens, we spon soren geen wielerploeg of voet balclub. Nee, we hebben de klok!" Praten met Van der Meer (31) en Cohen (30), die eerder voor de NPS Froland maakten en daar voor bij Veronica te zien waren met Live Opgenomen, betekent regelmatig het nemen van zij paadjes. Maar veelal levert dit treffende typeringen op. Zo is hun humor in feite ook: vaak raak, maar niet opgelegd. Met Fro-Live combineren de twee Amsterdamse acteurs hun eerdere tv-programma's. Het ei land Froland is verlaten en de Fr0-Live is een briljante titel voor hun nieuwe komische programma, vinden Horace Cohen (links) en Ruben van der Meer. Foto: GPD/ Marisa Beretta serie bestaat weer uit afzonder lijke afleveringen, met uitzonde ring van de trilogie over de stadswachten Wim en Frans. „We hadden enkele ideeën lig gen die moeilijk in het verhaal van Froland waren te plaatsen", legt Cohen uit. „Het verhaal over de boksende clown Bassy bijvoorbeeld." Van der Meer: „Het is gebaseerd op de Rocky-films, maar dan met Bassie en Adriaan natuur lijk. Ook voor de aflevering die Icepack heet, hadden we al veel geschreven. Die gaat over de rapwereld en daarin keren Bolus en Bolus terug. We wilden weer wat meer typetjes doen. Er zit in Fro-Live ook een aflevering met alleen maar sketches. Daar had den we genoeg ideeën voor. Dat is weer een beetje Live Opgeno men." Cohen: „Vandaar ook de briljan te titel Fro-Live". Van der Meer:Als werktitel hadden we Zonegrens. Leek mij wel grappig. In de metro en tram hoor je het altijd: 'Ping! Zo negrens'. Dan zit je blijkbaar in een vaag gebied". Cohen: „Wat ik me nu afvraag: als je één halte voor de zone- grens instapt...". Van der Meer:dan moet je toch dubbel betalen. Maar wat gebeurt er als je óp de zone in stapt?" Inspiratie Van der Meer en Cohen laten zich vooral inspireren door 'de dingen van de straat'. Zo zijn ook de sketches met de stads wachten Wim en Frans ont staan. „Sinds de stadswachten zo'n tien jaar geleden in Amster dam verschenen, hebben we vol verbazing van die mensen mo gen genieten", aldus Van der Meer. „Het is toch een moeilijke baan: je mag niets, maar je moet toch een bepaalde bevoegdheid uitstralen." Cohen: „In het begin was hele maal onduidelijk wat hun taken waren. Wat doen ze dan? Ja, ze schrijven dingen op in hun noti tieboekje". Van der Meer, terwijl hij een ge le sticker pakt: „Of ze plakken zoiets als dit op je fiets. 'Gesig naleerd door de reinigingspoli- tie.' Jaaah,... en dan? Van Koo- ten en De Bie hebben er ook zo'n mooie parodie op gemaakt met De Praatjesmakers. Die lie pen ook in mooie pakjes door de stad en zeiden iedereen ge dag. 'Hé, hoe gaat het? Alles goed? Met de kinderen ook?"' Een andere inspiratiebron voor de twee jeugdvrienden (Cohen: „Toen ik vijf maanden was, ver huisde ik van New York naar Amsterdam. In de Herenstraat kwam ik naast Ruben te wonen. Vanaf die tijd zijn we samen".) vormt de tv- en filmwereld. In de eerste aflevering melden Wim en Frans zich voor hun op leiding tot stadswacht in de Adrianus Melkert-kazeme. A la Richard Gere in An officer and a gentleman worden ze daar klaargestoomd voor het 'uitda gende vak". Van der Meer: „Wij zijn zeker filmfanaten". Cohen: „En ik ben zeker een tv- fanaat". Van der Meer: „Daar erger je je dan aan of je vindt het mooi. Met onze regisseur Michael Winter bedenken we dan iets en hij weet dat dan meestal fraai in beeld te brengen". Genre-gedoe Van der Meer en Cohen waren zelf inmiddels ook in diverse films te zien. Laatstgenoemde speelde onder meer in Flodder, Lek en Soul Assissin. De kale Van der Meer, midden jaren ne gentig het gezicht van de gab- beract Haldcüh-bar, stond op de aftiteling van Jezus is een Pales tijn, ook Soul Assissin en Rent A Friend. Concrete plannen voor een nieuwe rolprent bestaan momenteel niet, al vinden bei den dat het hoog tijd wordt voor weer eens een 'echt goede Ne derlandse film'. Van der Meer: „Tegenwoordig is het allemaal van dat génre-ge- doe. Je maakt óf een drama óf een lachfilm. Een combinatie kan schijnbaar niet. Maar kijk naar Snatch. Dat is toch niet echt een lachfilm. Er zit echter wel veel humor is, en ook dra ma". „Ik hoorde dat Eddy Terstall (re gisseur van onder andere Rent A Friend, red.) weer met een plan rondloopt, maar hij krijgt het geld niet bij elkaar. Dat vind ik dus ongelooflijk. Die man heeft al zoveel goede dingen gemaakt en dan moet hij nog steeds zeu ren om centen. Misschien be grijp ik er niets van, maar ik vind het zonde dat er twintig miljoen gulden aan De ontdekking van de hemel is besteed. Met vijftien miljoen had je die film ook kun nen maken. Blijven er vijf mil joen over om twee andere low budgetfilms te maken." Cohen: „Ik zou graag een keer Dikkie Dik willen spelen". Fro-Live, vanaf morgen, Neder land 3, NPS, 20.30 uur. Hilversum - 'Spionage is het op een na oudste beroep van de wereld, en net zo eerbaar als het oudste', meldde de CIA in 1984 in een van haar uitgaven. Het logische gevolg van spionage was het ontwikkelen van ge heimschriften en codes om boodschappen zo op te stellen dat de vijand ze misschien wel - kon onderscheppen, maar niet meer ontcijferen. De noodzaak om berichten op grote schaal te coderen kwam tegelijk met de uitvinding van de draadloze telegraaf in 1899 door de Italiaan Marconi. Vanaf dat moment kon iedereen met een ontvanger de verstuurde bood schappen onderscheppen. Tij dens de Eerste Wereldoorlog werden voor het eerst op grote schaal geheimtalen ontworpen en gekraakt. De door de EO aan gekochte documentaire Ge kraakte Codes (die maandag wordt uitgezonden) begint dan ook op dat moment in de ge schiedenis en legt aan de hand van archiefbeelden en commen taar van deskundigen uit welke rol de codes in de geschiedenis speelden. In Hollywood staat het kraken van codes de laatste jaren be hoorlijk in de spotlights. Een paar jaar geleden verschenen al de films U-571, Enigma, recen telijk gevolgd door A Beautiful Mind, die nu nog in de biosco pen te zien is. Alle drie films to nen op een spannende en mee slepende wijze hoe codes des tijds werden gekraakt om de vij and voor te zijn. Eigen aan Hol lywood wordt er eenter, vooral in de eerste film, nog wel eens een loopje genomen met de ge schiedkundige feiten. In de documentaire 'Gekraakte Codes' hoeft de kijker daar niet bang voor te zijn. De documen taire is een degelijk opgebouw de geschiedenisles van vijftig minuten. Er is buitengewoon veel aandacht voor data, namen van officieren en oorlogssche pen en andere triviale feiten. Daarnaast zijn er veel zwart-wit- te beelden van de Eerste We reldoorlog te zien, waarbij door middel van een voice-over 'les' wordt gegeven. Helaas ont breekt het door deze degelijke opbouw nog wel eens aan span ning in het verhaal. Toch bevat de documentaire ge noeg informatie voor de geïnte resseerde kijker. De serie begint met beelden van de zeeslag die Engeland en Duitsland in de Eerste Wereldoorlog in de Noordzee uitvochten. De Engel se inlichtingendienst had toen het codeboek van de Duitsers al in handen weten te krijgen en wist daardoor precies wat het aanvalsplan van de Duitsers was. Door gebrekkige commu nicatie tussen de legertop en de inlichtingendienst verloren de Engelsen echter alsnog de slag. Ontcijferen Het belang van een goed func tionerende inlichtingendienst was nu echter wel bewezen aan de Engelse kant. Dit leidde ertoe dat de Engelsen nog meer in spanningen gingen verrichten om Duitse boodschappen te on derscheppen en ontcijferen. Een onderschept bericht van de Duitsers aan de Mexicaanse le gertop over de geplande aanval op Amerikaanse schepen, leidde uiteindelijk tot de deelname van de Verenigde Staten aan de oor log. Zoals bekend wonnen 'de Geallieerden' de oorlog een jaar later dankzij de steun van de Amerikanen. Nadat de Duitselegertop door had dat het verlies van de Eerste Wereldoorlog voor een groot deel lag aan het ontcijferen van hun codes, werd besloten tot de ontwikkeling van een onbreek bare codemachine. Dit resulteerde in de 'Enigma', de beroemdste code uit de ge schiedenis. Door deze code konden de Geallieerden in de eerste jaren van de Tweede We reldoorlog geen enkel bericht van de Duitsers ontcijferen. Hoe de Engelsen uiteindelijk deze onbreekbare code wisten te bre ken, valt volgende week te zien in het tweede deel van de docu- Niek Idema Gekraakte codes: 'Documentaire over de gevolgen van de telegra fie', maandag om 17.13 uur op Nederland 1 bij de EO. Van der Meer en Cohen borduren verder op eerdere programma's kraken van codes door Berrit de Lange Hilversum - Niemand had tot voor kort kunnen voorspellen dat RTL 4 op de gezellige zaterdag avond maar liefst een uur zend tijd zou uittrekken voor politiek. Komend weekeinde is het echter zover: de familiezender wisselt Henny Huismans Soundmixshow af met een tv-debat tussen zes lijsttrekkers. Zodra zangtalenten als René Froger, Alicia Keys, Jantje Smit of Mary J. Blige hun finaleacts erop hebben zitten, is het show podium aan - de échte - Mel- kert, Dijkstal, De Graaf, Rosen- möller, Balkenende en Fortuyn. Aan politiek verslaggever Frits Wester van RTL Nieuws de taak een nieuwe ronde in de verhitte strijd om de zetels in goede ba nen te leiden. „Een lijsttrekkers debat tussen de finale en de uit slag van de Soundmixshow, is inderdaad nog nooit vertoond", Henny Huisman beleeft van avond na twintig jaar sound mixen de meest bijzondere finale van zijn tv-show. Terwijl de kijker per telefoon over de finalisten stemt, gaan de lijsttrekkers van de grote politieke partijen onder leiding van RTL Nieuws-verslag- gever Frits Wester met elkaar in debat. Hilversum - „Toen ik begon, moest ik leuren met het pro gramma-idee. Nu is het het langst lopende programma van de Nederlandse tv en praten de Haagse kopstukken nota bene aan de regeringstafel over mijn programma. Kun je je voorstel len? Melkert had het in Buiten hof over de Soundmixshow!" Huisman spreekt het op zijn Melkerts uit. Soundmixer Hen ny Huisman brengt politiek bij 'de mensen'. „Zelf stem ik op Dijkstal. Niet dat ik zo'n WD'er ben, maar ik kies altijd voor de underdog. Daarom was ik de vorige keer nog voor het CDA. Nu heeft Dijkstal mijn steun zegt Wester. „Maar waarom zou je het altijd op dezelfde manier doen1? Bovendien bereik je zo ook een keer de mensen die niet naar Buitenhof kijken. De lijsttrekkers zullen, weliswaar in het showdecor, debatteren zoals ze gewend zijn. Wester: „Ze zullen een goeie indruk wil len maken en hun standpunten helder naar voren brengen. Het is een serieus debat. Het is niet zo dat ze gaan dansen en zingen omdat we toevallig in het decor van de Soundmixshow zitten." Er zullen vier thema's aan bod komen: veiligheid, volksgezond heid, onderwijs en mobiliteit. RTL Nieuws is verantwoordelijk voor het uur politiek. Het debat wordt onderbroken door recla meblokken, waarin Henny Huisman bovendien de kijkers oproept te bellen voor de favo riete Soundmixer. Tijdens de verbale krachtmeting wordt vol gens Wester niet geschermd met oproepen of telefoonnummers voor Huismans show. „De enige samenhang is dat we in dezelfde zaal zitten. Er is nog overwogen om het debat van te voren op te nemen op een an dere locatie en uit te zenden in de pauze van de Soundmix show, maar zowel de politici als wij van RTL Nieuws doen het liever live. Het is natuurlijk een mooie kans om in een klap heel veel mensen aan te spreken." Wester heeft nog even in de rats gezeten of alle lijsttrekkers be reid waren aan te schuiven. „Rosenmöller, De Graaf en Bal kenende vonden het meteen leuk en Melkert heeft kort ge twijfeld. Dijkstal en Fortuyn moesten wel over de streep wor den getrokken. Je kunt natuur lijk moeilijk wegblijven als al vier concurrenten hebben toe gezegd." Voor de politiek verslaggever breken vanaf volgende week ex tra hectische tijden aan. Het Kurhaus in Scheveningen wordt 'de verkiezingsstudio' van RTL 4, met Wester voor het nieuws en 's avonds Villa BvD. Wester schuift elke avond nog even aan bij Barend en Van Dorp om de politieke actualiteit toe te lich ten. „Vopr politieke waarnemers zijn het boeiende tijden", zegt Wes ter. „De verkiezingen zijn uiter mate spannend en daardoor is iedereen genoodzaakt tot de kem van zijn uitgangspunten en idealen te gaan. Helemaal sinds de val van het kabinet is alles en iedereen op drift. De nervositeit op het Binnenhof is enorm. De strijd om wie de grootste wordt, ligt helemaal open. Er staat veel op het spel, ook persoonlijk. Niemand weet hoe zijn politieke carrière er na 15 mei uit zal zien." RTL 4 Lijsttrekkersdebat wordt vanavond uitgezonden door RTL 4 om 22.30 uur. Henny Huisman stemt op Dijk stal. Foto: GPD even nodig." Henny Huisman schrikt er een beetje van. Dat hij praat over politiek! „Ik was nooit zo uitgesproken met een me ning. Maar ik word steeds min der een draaikont." Huisman kent de kritiek dat de Soundmixshow over zijn hoog tepunt heen zou zijn. Artiesten van het kaliber Gerard Joling en Marco Borsato voor wie zijn programma ooit de doorbraak betekende bracht zijn show de laatste jaren niet meer voort. „Dat hoeft ook helemaal niet. De Soundmixshow is in eerste instantie bedoeld als een imita tiewedstrijd, niet als talenten jacht. Maar het is natuurlijk wel prachtig dat er zo veel jonge ar tiesten bij mij zijn begonnen. Ie dereen heeft het altijd over Ge rard en Marco, maar ook Tony Neef, Helmut Lotti en Jody Ber- nal danken hun bekendheid er aan. „Onze klapper is het debat van de politici. Het is toph een stunt dat de lijsttrekkers als tussen doortje in het decor van mijn show zitten? En het mes snijdt aan twee kanten, want zo heb ben wij een programma met spektakel tussen de optredens van de finalisten en het bekend maken van de uitslag. In ge dachten zie ik de politici aan het einde van de show een wave maken op de muziek van onze Soundmix-winnaar. „Het publiek denkt bij mij na tuurlijk vooral aan gezelligheid, maar politiek houdt mij meer bezig dan je aan de buitenkant zou denken. Hoe meer ik er over nadenk, hoe moeilijker ik het vind de goede partij te kiezen. Ze hebben allemaal wel iets dat bij me past. Daarom kies ik voor de underdog. Deze keer voor Hans Dijkstal van de WD, want hij staat laag in de opiniepeilin gen. Omdat ik hem een keer in mijn show heb gehad, mag ik Hans zeggen. Ik weet dat hij wars is van kapsones. Gewoon een goeie vent." „Ik geef mijn steun aan wie hem het hardste nodig heeft. De vori ge keer was dat het CDA. Nu zou ik voor professor Pim kun nen kiezen, maar dat doe ik niet. Die redt zichzelf wel. Eigenlijk vind ik Paul Rosenmöller van Groenlinks ook een leuke vent, maar ik stem niet op hem. Ik ben bang dat het economisch niet zo goed met ons land gaat als hij het voor het zeggen krijgt. En hij is ook nog tegen het ko ningshuis. En daar ben ik vóór, als officier in de orde van Oran- je-Nassau. Officier is best hoog, hoor. Dan weet je toch bijna niet meer wat de volgende stap in je leven moet zijn?" Frits Wester leidt vanavond het politieke debat op RTL 4. Foto: RTL 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 29