De succesvolle zakenvrouw GESPREK VAN DE DAG De mist verdwijnt en de wijnbouwer verschijnt Karzais hoed is rage in Kabul en populair in haute couture Nipkowschijf voor Barend Van Do 'Fergie' is verdwenen uit de schandaalbladen uri et i ndi tr< Geraakt door een vrouwenportret MENSELIJK Het zonder toestemming gebruiken van een foto van prins Willem-Alexander en Méxima voor een BIERAD VERTENTIE heeft Bavaria uiteindelijk 347 euro gekost. ,,We hebben de rekening keurig voldaan", laat Peter Swinkels, voorzitter van de raad van bestuur van Bavaria, weten. En daarmee is de zaak voor hem en ook de Rijks voorlichtingsdienst (RVD) afgedaan. De RVD had Swin kels op de vingers getikt, omdat Bavaria in een adverten tie op 2 februari een foto van het prinselijk paar had ge plaatst, samen met foto's van twaalf andere verliefde stelletjes. Onder de foto een gelukwens, met daarbij een bierdopje en de bekende slogan 'Zo, nu eerst een Bava ria'. Pvd A-lijsttrekker en voetballiefheb ber AD MELKERT verzorgt op zondag 28 april het voet balcommentaar bij de wedstrijd FC Twente-FC Utrecht. Hij doet dat op de regiona le zender Radio Oost, samen met een 'echte' commentator van die zen der. Melkert heeft nooit onder stoelen of banken gesto ken dat hij als fervent voetballiefhebber eens in de huid van een sportverslaggever wil kruipen. RTV Oost biedt hem nu die mogelijkheid. Melkert mengt zich in Ensche de ook tussen het publiek, en wordt door stadionmanager G. Tenniglo voorgelicht over het veiligheidsbeleid. Mensen met een SLECHTE ADEM kunnen vanaf vol gende week terecht op een speciaal halitose-spreek- uur in het Dijkzigt-zieken- huis. Het spreekuur wordt georganiseerd door de keel-, neus- en oorartsen (KNO) en er is geen verwij zing van huisartsen nodig. Het gaat volgens een woordvoerder van het Dijk- zigt-ziekenhuis niet om mensen die wel eens uit hun mond stinken, maar om mensen die structureel een slechte adem hebben. Volgens de woordvoerder is het wel zo'n beetje bekend dat die stank wordt veroor zaakt door bacteriën. Maar er moet nog veel meer on derzoek gedaan worden naar welke bacteriën dat zijn, en bijvoorbeeld ook waarom ze bij de een wel en bij de ander geen slech te adem veroorzaken. De Zuid-Afrikaan Mark Shuttleworth is vandaag met twee andere kosmonauten aan boord van een Russische So- joezraket vertrokken naar het internationale ruimtesta tion ISS. De tweede RUIMTETOERIST heeft 22 miljoen euro moeten betalen en een acht maanden lange zware training moeten voltooien voordat hij vandaag met de So- joez TM-34 vanaf de Kazachse ruimtebasis Baikonoer werd gelanceerd. Shuttleworth wordt begeleid door de Russische commandant Joeri Gidzenko en de Italiaanse astronaut Roberto Vittori. Shuttleworth, die aan boord van het ISS experimenten op stamcellen zal uitvoeren, verklaarde voor vertrek wel nerveus te zijn.Ik ben geen beroepsastronaut", zei de 28-jarige internetmiljonair. Vroeger was augustus met zijn korte stort buien de natste maand van het jaar. Maar dat is voorbij. Ook voorbij is de mist, al spreekt het weer dat vanochtend tegen. Zo'n vijftien jaar geleden nog haalde Nederland het jaarlijkse gemiddelde van 65 dagen mist. Nu nog slechts zo'n 45. Strenge winters zijn eveneens passé. Natte, zachte en zonnige winters zijn de trend. Dit tot groot verdriet van weerman Jan Visser die zeer van koude, droge winters houdt. „Maar", doet hij een poging tot optimisme, „door deze klimaat verandering wordt Nederland wel een zeer geschikt land om wijn te gaan verbouwen." Gisteren hield Visser, weerman voor onder andere deze krant, een lezing over het weer. Aan de hand van dia's legde hij zijn gehoor uit hoe het weer zich ontwikkelt en hoe het wordt voorspeld. Ook ging hij uitgebreid in op de klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Klimaatveranderingen zijn niet nieuw, benadrukt Visser. Ten tijde van Karei de Grote, zo tegen het eind van de negende eeuw, was het ook relatief warm. „Groen land werd daardoor ontdekt want het was, vanwege de relatief hoge temperatuur in die tijd, met de boot bereikbaar. Sterker nog, ze konden er toen omheen varen. Later, in de Middeleeuwen, zien we juist dat er spraken is van een relatief koüde periode; de kleine ijstijd. Toen zijn veel van die prachtige Hol landse wintertafereeltjes op schildersdoek vastgelegd." Dit soort schommelingen door de eeuwen heen is voor sommige weten schappers het bewijs dat de mens niets van doen heeft met klimaatveranderingen maar dat zij louter worden veroorzaakt door ener gie-uitbarstingen van de zon. Visser laat de theoretische opvattingen voor wat ze zijn. „Hoe je het ook wendt of keert, je blijft met een plotselinge temperatuurstijging zitten. Alsof iemand de knop heeft omgedraaid. Zo snel is het klimaat ineens veranderd. Vijftien jaar geleden is de gemiddelde jaartempera tuur een graad omhoog gegaan en heeft zich vervolgens op dat hoge niveau gehand haafd. Dat is statistisch onverklaarbaar." Een hogere temperatuur betekent ook dat het natter wordt in Nederland. België kaart dat probleem aan met de slogan 'geef de re gen de aarde terug'. Nederland zou dat cre do volgens Visser ook ter harte moeten ne men. Doordat veel grond in Nederland is bebouwd en doordat de polders stevig be maald worden voor de boeren en tuinders, is de waterberging in Nederland een pro bleem aan het worden. Door overmatige bemaling klinkt de bodem in en dat heeft grote gevolgen voor het land. „Nederland als badkuip, zo wordt die in klinking wel eens voorgesteld." En met de zeespiegelstijging die ook het gevolg is van de klimaat verandering komt het risico dat de badkuip vol stroomt dichterbij. Marijn Kramp Hamid Karzai met zijn populaire hoed. Foto: Reuters/Shamil Zhumatov Hij is een rage in Kabul en trekt de aandacht in kringen van de Milanese en Parijse haute cou ture, maar de uiterst chique hoed van de Afghaanse interim premier Hamid Karzai heeft een nogal onsmakelijke oorsprong: hij is gemaakt van het zachte dons van de foetus van een lam. De karakoelhoed, genaamd naar het karakoelschaap, valt overal in de Afghaanse hoofdstad te signaleren sinds Karzai na de val van de Taliban tot interim-pre mier werd benoemd. Afghanen lijken graag de man te imiteren die probeert hun geteisterde land na decennia van oorlog voering er bovenop te helpen. De eigenaar van een karakoel- winkel in de bazaar van Kabul, Aji Ali Mohammed, zegt dat de karakoelhoed sinds de benoe ming van Karzai een trend is ge worden. Hij heeft zelfs twee hoeden aan Karzai zelf verkocht. Een andere verkoper zegt dat er tegenwoordig wekelijks wel vijf tig over de toonbank gaan. Afghanen zijn niet de enigen die gecharmeerd zijn van de in zachte wol uitgevoerde fez. Ge durende de Milanese modeweek van afgelopen januari noemde Gucci's Tom Ford Karzai 'de chicste man van de planeet'. Ford vond dat de karakoelhoed en de zwierige mantel de Af ghaanse leider het uiterlijk ge ven van een overwinnaar, 'zeer elegant en zeer trots'. De hoed kost omgerekend een kleine 40 euro, meer dan een Af- ghaans maandsalaris en tien tot twintig keer zoveel als een een voudige stoffen tulband. Maar desondanks is de hoed buiten gewoon populair onder mannen van middelbare leeftijd zoals Karzai. Er mag gesproken wor den van een opmerkelijke co meback voor een hoofddeksel dat onder de Taliban in de ver getelheid dreigde te geraken - de moslimfundamentalisten gaven de voorkeur aan de zwarte tul band of andere eenvoudige hoofdtooi. Hoe smaakvol de fez ook is, de manier waarop hij wordt ge maakt is niet bepaald smakelijk te noemen. Schaapherders in het noorden van Afghanistan slachten het moederschaap om de foetus te kunnen verwijde ren. De wol van de foetus is on waarschijnlijk zacht, omdat hij nog niet aan de lucht en de zon blootgesteld is geweest. Sommi ge herders wachten op de ge boorte om onmiddellijk daarna het lammetje te doden. Een lam of foetus is zo klein dat de gehele vacht nodig is voor de productie van een enkele hoed. In een complete karakoeljas worden talloze lammetjes ver werkt. De Afghaanse minister van cul tuur en informatie Abdurahim Mokhdoom wijst iedere kritiek echter van de hand. Hij wijst er op dat de hoed deel uitmaakt van het Afghaanse culturele erf goed. Ook herinnert hij er fijntjes aan dat de gemiddelde westerling niet graag zijn biefstuk en lams vlees zou opgeven. „Ik zou te gen ze willen zeggen dat ze moeten ophouden met het eten van rund- en lamsvlees en ver volgens kunnen wij ophouden hiervoor dieren te doden." Paul Haven Het RTL 4-programma Barend Van Dorp heeft de Zilveren Nip kowschijf 2002 gewon nen. Het is voor het eerst dat de jury van mediajournalisten en - critici een programma van een commerciële zender bekroont met de jaarlijkse prijs voor het beste tv-program- ma. Het Vara-radiopro- gramma Spijkers met koppen kreeg de radio prijs, de Zilveren Reissmicrofoon. De jury, die gisteren bijeen kwam in Hilver sum, noemt Barend Van Dorp 'een spraak makend en vaak con troversieel dagelijks programma met beide voeten in de actualiteit, dat wordt gemaakt met grote volhardendheid en een grote mate van chemie tussen de vaste presentatoren Frits Ba rend, Henk van Dorp en Jan Mulder'. Bovendien is het com merciële programma uitgegroeid tot 'een ob sessie' voor de publieke omroep, die na een sei zoen vol experimenten naar rechts). vermelding radio vfl toegekend aan Sjifra Herschberg, corres pondent in Jeruzaji voor het Radio 1 Joi naai, die volgens de jury 'indruk maakt i uitgebalanceerde be ti richtgeving over de strijd tussen de Israi hi liërs en de Palestijni rd; De prijzen wordeni woensdag 22 mei ui gereikt tijdens het ti oor visiefestival Input 3 in Rotterdam. Ie W err Bsc :tie. I Frits Barend, Henk van D Foto: ANP/Kippa nog steeds geen ant woord heeft kunnen vinden op de succes formule van RTL 4. Spijkers met koppen kreeg de radioprijs toe gekend. Volgens de jury 'koppelt dit radio programma al jaren lang met succes een speelse formule aan een intelligente presen tatie en een losse sfeer, waarbij het tevens een kweekvijver vormt voor actueel cabaret'. Het en Jan Mulder (van links programma bestaat sinds 1988 en wordt de laatste jaren gepresen teerd door Dolf Jansen en Felix Meurders. De dramaserie De En clave, over de menselij ke kant van het drama in Srebrenica, gemaakt door regisseur Willem van de Sande Bakhuy- zen, naar het scenario van Alma Popeyus en Henk Schutz, kreeg een eervolle vermelding te levisie. Een eervolle De Britse schandaalpers beleeft nog maar weinig plezier aan de 'Duchess of York'. De roodharige hertogin, beter bekend als 'Fer gie', gescheiden van prins An drew maar nog wel met hem op hetzelfde adres wonend, heeft het rechte pad weer gevonden en reist nu de wereld rond als suc cesvol vertegenwoordiger van onder meer het oer-Britse porse lein Wedgwood. Gisteren was ze even in Amsterdam om nieuw serviesgoed aan te prijzen, ont worpen door Jaspér Conran. Tijd voor een bezoek aan de bol lenvelden is er niet. „Staan die juist nu in bloei?" Even klinkt er teleurstelling in de stem van Sa rah Ferguson, de hertogin van York, maar dan vermant ze zich. Ze is tenslotte in Amsterdam voor zaken en niet voor toeristi sche uitstapjes. De Amsterdamse grachten be kijkt ze van achter de ramen van hotel l'Europe terwijl ze de ver tegenwoordigers van tijdschrif ten en kranten te woord staat. Over het in een modern jasje ge stoken servies natuurlijk, maar toch ook over haar 'nieuwe le ven' - als vertegenwoordigster van Waterford Wedgwood, maar ook Weight Watchers en haar liefdadigheidsorganisaties voor kinderen. Sarah Ferguson (42) profileert zich tegenwoordig graag als al leenstaande werkende moeder. Maar dan wel een die zich geen zorgen hoeft te maken over de opvang van haar twee kinderen - hun oma is tenslotte de Britse koningin. De 'working mum' woont zes jaar na haar gerucht makende scheiding van prins Andrew nog steeds bij hem in huis, al is dat sinds kort niet meer zo vaak. De lucratieve contracten met Weight Watchers en Waterford Wedgwood - opbrengst een paar miljoen dollar - hebben het haar mogelijk gemaakt een eigen wo ning te betrekken op een paar kilometer afstand van de huidi ge 'koninklijke' woning Sun- te\ pro DRE< tOt' did; tuyr 'n a< il in schatkist. Wie gewend is om zich met het koninklijk vlieg te verplaatsen, te shoppen ii New York en Zürich en niet de prijs van kleren hoeft te gen, komt dan al snel in pi men wanneer de jetset lever stijl wordt voortgezet zonde 6V er inkomsten tegenover staa De tabloids konden hun lol op: Sarah zat financieel aan grond met een schuld van zi miljoen euro. Redding kwam uit Amerika, waar ze eerst met Weight chers in zee ging, hetgeen h een vet contract én een spa culair gewichtsverlies van n dan twintig kilo opleverde, y Wedgwood volgde. „Ik gebi het servies al heel mijn leve L zegt Sarah. Aanvankelijk vei f spreidde ze het evangelie v, het oer-Britse porselein alle de Verenigde Staten, maari sl reist ze de hele wereld rond Australië tot Canada, van jjen tot Nederland - traditioneel van de beste afnemers van I K" servies. Per hoofd van de be king hebben de Nederlande meeste Wedgwood-spullen huis. De kritiek op de weinig kon lijke werkzaamheden van d 'duchess' verstomde snel r„ri poeiert ze ook af. „Dan mor zij mijn rekeningen maar bi len." En bovendien steekt S ook veel energie in haar op 1 1 kansloze kinderen gerichte dadigheidswerk, Chances fi Mil Children en Children in Cri Binnenkort gaat ze daarvoc naar Afghanistan. „Zodra d oogpunt van veiligheid moj is", zegt ze. Het hoofdkanto 1 van haar 'charity" was geve; op de 101ste verdieping var World Trade Center in New ECi-n eren md istra rwe Zij ivat SSI isten hom cedo York. Op 11 september voij jaar was Sarah Ferguson op naar kantoor - ze was te laa voor een afspraak - toen tv» vliegtuigen de gebouwen instorten. „Ik mag nooit klagen over verkeersopstop gen, want die hebben mijn gered", bekende Sarah onli Het leven lacht haar weer aan i Hans Jacobs situ augi aan i Sl 2000 IN-rr kunstcriteria een beetje in het verdomhoekje geraakt. Het zou te vaag, te oppervlakkig en te sentimenteel zijn. Die opvatting staat ove rigens nu ter discussie dankzij de Ameri kaanse kunsthistoricus James Elkins. Hij vindt dat je best mag huilen van ontroering bij een schilderij. Dat is mij nooit overko men, maar geraakt of geroerd zijn wel. Ook ik hoorde bij de Nederlanders die ge vraagd werd één schilderij uit te kiezen dat voor mij 'Liefde op het eerste gezichtwas. En een tekst te maken waarom dat zo was. Daarvoor kreeg ik een cd-rom met alle vrou wenportretten van de tentoonstelling. En was eert lange middag in de weer met al die vrou wen. Spiegels waarin ik fragmenten van mij zelf en mijn eigen leven terugzag. Soms hel der, soms vaag en mysterieus. De vrouw be staat niet, zoveel maakt deze tentoonstelling wel duidelijk. Al die portretten drukken de veelzijdige, archetypische realiteit van haar wezen uit. Onafhankelijke maagd, verleide lijke Aphrodite, moderne madonna, oude, wijze vrouw. Met overgangen daartussen, en een lichte en een duistere kant. Ik kon niet kiezen. Ik koos er twee. Het schil derij van Giovanni Dalesi, waarin het moe derschap als universele waarde wordt afge beeld in een moderne vormgeving. Zonder de hoekigheid in de verhoudingen tussen moe der en kind(eren) die tegenwoordig zo de na druk krijgt. Mooi: die drie ronde gezichten JTERD Rijnv ermii van de moeder met haar tivee kinderen, r'spr: gebou wd in een halve ronde boog. Def> ^^;(1 centreerde aandacht van de moeder tre 1(js haar beschermende, aanmoedigende h ^va[ om zo'n licht mokkend, weerloos kindt hoofdje. Maar het beeld dat Inez van Lamsween mep| heeft gecreëerd is ook de realiteit van ht sjns) moederschap. De Czwartej humor erin j\,a|v spreekt mij aan. De vrouw die zij afbeel lvajjt heeft zichzelf vrijgesteld van het moede t j^c schap. Ze heeft uitgebreid in de spiegelj nil ken. En zichzelf getransformeerd tot eet van seksbom Madonna en Cruella, de I Disneyheks. Ook dat is het moederschap verlangen weer eens onbekommerd vrij verleidelijk te zijn. Dat vooruitzicht doi haarde verlatingsangst van haar zoonl hard weglachen: mama komt heus wel terug. Ze schept op een theatrale manier heel delijk afstand tussen haar en haar kim na ee Maar ze maakt haar intieme nabijheid ru j, lijkertijd nog even tastbaar door hem «nop telen. Zo krijgen zijn oprukkende trant hepf( geen kans. Hij schatert, zijn blik drukt lensc, wondermg uit voor de eerste vrouw inl in„r( leven: de liefste en de mooiste. Die latei njnp een onbewust niveau, al zijn liefdes op Woi cj eerste gezicht zal beïnvloeden. fa^r istere medi. nin eenti Uitz ninghill. „Nu hebben we einde lijk iets voor ons zelf. De kinde ren kunnen in de keuken koek jes bakken zonder dat er een pa leiskok over hun schouder mee kijkt." Sarah Ferguson is in rustiger vaarwater gekomen. Ze straalt rust uit, en lijkt ook echt plezier te hebben in haar werk als verte genwoordigster. „Dit vervelend of saai werk? Nee hoor. Ik heb er plezier in. Wedgwood is niet tut tig of ouderwets, het is een mo dern bedrijf maar met traditio nele waarden", stelt ze monter. Als succesvol zakenvrouw is ze voor de Britse schandaalbladen minder aantrekkelijk dan als 'duchess of pork' - het vette var kentje van de koninklijke fami lie. Er is nu respect. Sarah Fer guson is van ver gekomen en behoort nu tot de beste betaalde zakenvrouwen van Groot-Brit- tannië. De Britse tabloids schiepen er plezier in om Diana te portrette ren als de goede fee en haar schoonzus 'Fergie' als de boze heks - te dik, te slecht gekleed, te frivool, te ordinair. Sarah leed onder de constante stroom ne gatieve publicaties en het feit dat ze haar bij de marine wer kende echtgenoot maar zo'n 42 dagen per jaar zag hielp ook niet mee aan een gezonde basis voor het huwelijk. In 1992 ging het paar uit elkaar - „als vrienden", zoals Sarah steeds weer vertelt. Andrew is nog steeds haar 'beste vriend'. „Er is niets dat we niet samen doen. We praten met el kaar over alles en nemen beiden verantwoordelijkheid voor onze kinderen Beatrice (13) en Euge nie (12)." In koninklijke kringen verkeert ze overigens alleen bij bijzondere gelegenheden, zoals begin deze maand bij de uit vaart van koningin-moeder Eli zabeth. De scheiding betekende dat de hertogin van York geen inkom sten meer had uit de koninklijke Sarah Ferguson introduceert het nieuwe Wedgwoodservies. Foto: GPD/Roland de Bruin beelding. De afgebeelde vrouw maakt iets in ons wakker, een gevoel dat kan overgaan in fascinatie. Zelfs als we haar niet persoonlijk kennen, kan haar portret ons zodanig boei en, dat zij ons niet meer loslaat'. Dat bleek ook tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling. De schilderijen en foto's werden geselecteerd uit de periode van 1890 tot 2000. Ze bevonden zich zowel in particu lierals in openbaar bezit. Maar sommige ei genaren konden slechts met moeite gemoti veerd worden tot het uitlenen van dit werk. Omdat ze een onzichtbare band hebben met de afgebeelde vrouw, ook wanneer ze die zelf nooit hebben gekend. Ze voelden fascinatie, verbondenheid met haar. Het aardige van de aanpak van het Noord brabants Museum is dat het op deze wijze er kent dat kunst je kan raken. Recht in het hart. Dat is bij uitstek de kracht van het beeld. Voor mij ligt de waarde van kunst toch vooral in de intense ervaring die je er door kunt krijgen. Fascinatie, ontroering, verwondering, gekoppeld aan schoonheids beleving. Bij voorkeur zonder dwingende duiding van anderen wat ik er in zou moe ten zien. Ik wil in een museum onbevangen kunnen kijken. Liefst niet meer dan een zaal tegelijk zien. En dan weer weggaan. Alleen zo kun je werkelijk zien, en kan je herinnering het vasthouden. Schoonheidsbeleving is door de hedendaagse Het Noordbrabants Museum in Den Bosch organiseert deze zomer een expositie met als titel: Liefde op het eerste gezicht. Vrijdag 26 april wordt deze tentoonstelling geopend. Dan hangen er 75 portretten, geschilderd of gefotografeerd, waarop vrouwen centraal staan. Dit keer krijgt de bezoeker geen catalogus overhandigd met een verant woorde kunsthistorische tekst en uitleg van ieder portret. Ook bij de schilderij- t. en zelf worden ze op dat gebied niet veel wijzer. Want het Noordbrabants Mu- seum heeft 'bekende en min der bekende Nederlanders' van tevoren gevraagd het vrouwen portret dat hen het meest fasci neert, uit te kiezen en daar een korte reactie over te schrijven. Die bij het betreffende schilderij wordt gehan gen. Een origineel idee. Mede ingegeven door het derikbeeld dat vrou wenportretten zich niet laten vangen in het droge, verstandelijke commentaar dat in musea gemeengoed is geworden. 'Schilderij en met vrouwen spre ken altijd tot de ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2