De danspassie van choreografe Andrea Boll KUNST CULTUUR r r 9 9 9 r» r Straattheaterfestival Noordwijk over twee jaar uit de problemen C\ el rv ri Het is een kwestie van zien 30 R7 Woudenbergs boeien met intimidatie Schilderfestival zonder hoofdsponsor Wassenaar Vocaliter excelleert in mis Sterk spel met overbodige vondsten is er artikr d, bii ;0DO-prijs voor m 'Bela, Bela' haac - Maijoleine Boon- a heeft de ICODO-prijs 2001 ronnen met haar documen- te'Bela, Bela'. De prijs (2500 - U\ [0en een kunstwerkje) is gis- in Den Haag uitgereikt, trofee is van de stichting )DO, steunpunt voor hulp- lening aan oorlogs- en ge- dsgetroffenen, en werd dit centi rvoor de vijfde keer toege- nd. De prijs is bedoeld voor tv-productie, toneelstuk of blicatie die 'de doorwerking ontwrichtende ervaringen igevolge van georganiseerd organ tveld, op individu en sociale teren igeving, inzichtelijk maakt dee.jr een breed publiek'. s ht If he het oben zin en - De prestigieuze Britse :en it reign Fiction Prize ging re- aan zijn neus voorbij, schrijver H.M. van den ikkan toch nog een literaire gehainvinning aan zijn palmares oml ivoegen. Zijn novelle 'Over e hojwater' is onderscheiden de Euregio Literatuurprijs, nieuwe prijs wordt toege- als id door leerlingen van ruim it de! intig middelbare scholen uit Nederland en Duitsland. xh prijs voor in den Brink Daa ït zuilD uve, teel met mij' in 1 woensdag 24 april 2002 door Coen Polack noordwijk - De organisatie van het Straattheaterfestival Noordwijk zegt nog twee jaar nodig te hebben om de schulden uit het verleden weg te wer ken. Een kort geding dat schuldeiser Horesca Horecava tegen de organisa tie aanspande, zou deze week bij de Haagse rechtbank behandeld worden, maar is ingetrokken. De partijen zijn tot een schikking gekomen over de bijna 5000 euro die de festivalorgani satie nog moet voldoen. „We hebben slechts één keer per jaar inkomsten, namelijk als het festival wordt gehouden", zegt zakelijk leider Leon Huijbers van de Stichting Straat theaterfestival Noordwijk. „Daarbui ten heeft onze stichting geen midde len. We betalen onze crediteuren van de winst die we maken. Volgens ons saneringsplan zijn we na het festival van 2003 uit de schulden en kunnen we vanaf nul beginnen." Het straattheaterfestival kwam de af gelopen jaren meerdere keren in op spraak nadat artiesten niet uitbetaald kregen. Huijbers noemt de eerste drie jaar van het festival desastreus, maar benadrukt dat sinds vorig jaar de be taling van de artiesten niet langer een probleem vormt. „We huren alleen ar tiesten in als we daarvoor geld in de kas hebben. Dat hebben we inmiddels wel geleerd. De eerste twee jaren is dat niet gebeurd. Artiesten die deze zomer bij ons optreden, krijgen hoe dan ook direct betaald. Het afgelopen jaar is dat ook zo geweest." Het probleem van de organisatie is dat met de winst die wordt gemaakt door verkoop van drank en eten, schuldeisers van eerdere festivals moeten worden betaald. ..Daardoor kan het gebeuren dat aflossing van de kosten die je aan drank en eten maakt, even op de lange baan geschoven moeten worden", zegt Huijbers. „En zo slepen we dat tekort van vroeger als een dood paard achter ons aan." Vol gens Huijbers gaat het momenteel nog om zon zes crediteuren die in to taal nog ongeveer 25.000 euro van het straattheaterfestival tegemoet zien. Huijbers: „We zijn druk op zoek naar een sponsor uit het bedrijfsleven, die ons eerder van de schuld kan afhel pen. Maar ik merk dat we zeker niet de enige organisatie zijn die een spon sor nodig heeft. Er is veel concurrentie wat dat betreft." De vijfde editie van het Straattheater festival Noordwijk staat dit jaar ge pland voor het weekeinde van 6 en 7 juli. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Onder Ons' van David Mamet. Spel: Helmert en Kathenka Woudenberg. Gezien: 23/4, Leidse Schouwburg. Keuze van danseres bij het Hans Hof Ensemble te zien in Leids LAKtheater race voor Palm itérdam - De korte Neder- dse film 'Speel met mij' van h* her Rots is geselecteerd voor internationale filmfestival vaD lannes. De film dingt mee rde Gouden Palm. Het fes- 1 begint 15 mei en duurt tot net 26 mei. 'Speel met mij' tover een jonge vrouw die len zomerse dag op het wa- ibbert. Ze wordt het htoffer van haar dagdro- 3T n. Susanne Linssen, violiste de popband Seedling, ver- tde hoofdrol. Hie: hilderij Springer: 10.000 euro geei sterdam - Het schilderij n bf eshuis aan de Hooglandse xepn kgracht, Leiden' van Corne- pringer (1817-1891) heeft eren op een veiling bij Sot- dit s iv's in Amsterdam 600.000 igm 0 opgebracht. Het schilderij iopes 1871 was het hoogtepunt at hij de veiling van 19de-eeuwse ipese schilderijen. Een Ne- andse verzamelaar kocht Smi stadsgezicht voor het op hoogste bedrag dat ooit ireen werk van Springer is laid. m 1 miljoen »r glascollectie termeer - Staatssecretaris Ploeg (Cultuur), de ndriaan Stichting en de Ver- png Rembrandt hebben de ectie van de glasfabriek in fdam gekocht. Gezamenlijk ibba: |en zy 12 miljoen euro neer ongeveer drieduizend gla- - /oorwerpen en de ontwer- van de belangrijkste glas- m0 stenaars vanaf 1878. De col- :n d! ie komt in het Nationaal ^"jmuseum dat op een steen afstand van de glasfabriek lergebracht. ele; Twintig jaar werkt hij al aan zijn wetenschappelijke carrière en eindelijk lijkt zijn gezwoeg be loond te worden met een vaste aanstelling. Een studente gooit roet in het eten. Ze staat onder druk om haar propadeuse te ha len. Haar scriptie deugt van geen kant, maar de prof heeft medelijden en toont zich van zijn kwetsbare kant. Bij een huilbui van de studente raakt hij troostend haar schouders aan. Hebben we hier te maken met een docent die zich menselijk of al te menselijk opstelt tegenover zijn aantrekkelijke pupil? De studente kiest steeds de meest negatieve interpretatie van zijn gedrag, beschuldigt hem van seksisme en machtsmisbruik en sleurt in rap tempo alle moei zaam verworven kussens onder hem vandaan. Hij probeert alles om haar op andere gedachten te brengen. De waarheid is een paling in een emmer snot, dat is het thema van 'Onder ons' van David Mamet. Mogelijk zijn de be weegredenen van de docent niet zuiver. Mogelijk is de studente niet uit op wraak of op haar ei gen voordeel, maar wordt ze on der druk gezet door haar mede studenten. Het verhaal is nogal Ameri kaans: op sommige universitei ten is de angst groot voor be schuldigingen van sexual har- rassmen. In het Nederland van 2002 bepaalt vooral de spanning tussen werkelijkheid en inter pretatie de waarde van het stuk, dat eerder een etude is dan een doorgecomponeerd toneelwerk. Helmert Woudenberg speelt het met zijn nicht Kathenka. Hij draait al meer dan dertig jaar mee in het theatercircuit en is een meester in het improvise ren. Zij is een interessante actri ce die vooral actief is in kleine zalen. Haar zenuwen zijn dik aangezet in het begin en ze wordt minder menselijk dan haar tegenspeler, maar deson danks boeien de Woudenbergs anderhalf uur lang. door Maarten Baanders leiden - „Als ik écht vrij was ge weest, had 'Danspassies 1' er anders uitgezien", zegt Andrea Boll, choreografe en danseres bij het Hans Hof Ensemble. „In het programmaboekje staat dat een choreograaf zijn passie voor dans weergeeft door een keuze te maken uit wat er momenteel op het gebied van de moderne dans gebeurt. Maar er zijn aller lei beperkingen. Zo had ik graag een Spaanse groep gekozen, maar alleen werk van in Neder land verblijvende choreografen komt in aanmerking, Verder moesten de choreografen jong, maar toch al enigszins gevestigd zijn. Bovendien zijn er prakti sche grenzen: wat is er mogelijk op één avond?" Andrea Boll had overigens geen moeite met deze beperkingen. 'Danspassies' is een nieuw initi atief. Het is de bedoeling dat het een jaarlijks terugkerende serie wordt. Deze eerste keer is nog een experiment. Boll heeft een eigen criterium gesteld, waar mee ze een goed programma kon samenstellen. Het is woens dag 1 mei te zien in het Leidse LAKtheater. „Het is een overzicht van hoe jonge choreografen met dans omgaan, zowel abstract als the atraal. Het zijn niet mijn absolu te favorieten, maar ik vind ze goed omdat deze choreografen duidelijke keuzes maken, een ei gen stijl ontwikkelen en conse quent uitwerken. Je kunt zien waar ze naar op zoek zijn. Voor choreografen zijn dit moeilijke en belangrijke dingen. In het be gin ben je beïnvloed door ande ren met wie je hebt gewerkt. Maar dan ga je je afvragen: wat wil ik zelf vertellen en wat is mijn persoonlijke manier om dat over te brengen?" Andrea Boli laat in het LAKtheater voorbeelden van moderne dans zien. Publiciteitsfoto Hoe zeer Andrea Boll ook over tuigd is van de kwaliteit van het werk dat ze heeft gekozen, ze staat er ook kritisch tegenover. 'Hasjem' van Uri Ivgi is een duet over de wanhoop van vluchte lingen. „Een gevaarlijk thema. Erg politiek. Je kunt je afvragen of dans hier het geschikte medi um voor is. Maar Uri heeft er voor gekozen en er een conse quente bewegingstaal voor ont wikkeld. Het drukt een levensge voel uit dat heel anders is dan we in Nederland of Zwitserland gewend zijn. Met de ontwikke lingen in Israël krijgt zo'n stuk ineens een andere, veel scher pere betekenis." Hoewel Andrea Boll zich met het Hans Hof Ensemble toelegt op verhalende dans koos ze ook abstract werk: de solo 'S' van Bruno Listopad, gedanst door Gunvor Karlsen. „Het is vooral de concentratie, de geconcen treerde aanwezigheid van de danseres die me aantrekt. Con centratie is een enorm belangrij ke factor in dans. Dat merk ik ook in mijn eigen werk. Onze voorstelling 'Höhenluft', waar mee we op het ogenblik een re prisetournee maken, heeft veel stille momenten. Het stuk staat of valt met onze concentratie op die momenten." Het gemakkelijkst viel voor An drea Boll de keuze voor 'Diveni- re Antico', een solo van Gaia Gonnelli over een oude vrouw die zich verplaatst in haar jonge jaren en de bewegingen van toen terugvindt. „Er is veel lef nodig voor dit stuk. Het gegeven is simpel en heel goed en conse quent omgezet in bewegingen. De bewegingen zijn minimaal. Dat maakt de danseres kwets baar. Er is niets waar ze zich achter kan verschuilen." Een spetterende en virtuoze scè ne uit 'A Green Old Man' van Roni Haver en Guy Weizman vormt de afsluiting van 'Dans passies 1'. „Het gaat hier zuiver om het plezier dat eruit spreekt. Het is gemakkelijke dans. goed om mee af te sluiten." Behalve een komische entre-act van Eduardo Souza is in de pauze het filmpje 'Schluss' van het Hans Hof Ensemble te zien, een bewegingsfantasie in een res taurant. 'Danspassies', woensdag 1 mei, 20.30 uur, LAKtheater, Leiden. 'Höhenluft', vrijdag 26 en za terdag 27 april, 20.30 uur, LAK theater, Leiden. noordwijk - Het Noordwijk Zomer Schilderfesti val zit zonder hoofdsponsor. Bierbrouwer Brand, die het festival vorig jaar nog grotendeels finan cierde, heeft besloten dit jaar niet als sponsor op te treden. Brand draait nog wel op voor de kosten van de Brand Noordwijk Painting Award. De vierde editie van het Noordwijk Zomer Schil derfestival vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 23 juni. „Het festival gaat gewoon door", zegt Ou- rania Mougiakos. „We hebben inmiddels wel een aantal kleinere sponsors aangetrokken." Volgens Mougiakos heeft het opstappen van Brand geen gevolgen voor de programmering. De organisatie zoekt ook vrijwilligers die willen meewerken aan het festival. Voor meer informa tie: 071-3410267. Abd niet politi ;r de 5 blo d. tepo wet tpn atm si? n en de regio bestaat grote belangstelling voor de ama- e0 ir kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die ™iceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op an- Ibr wijze actief zijn. Vandaag: fotograaf Jaap Doornik. dert verdaad schaadt en in de polbeperking toont zich de Dus lester. Dat zijn twee stellin- neei ndie ook voor de fotografie gaan, vindt Joop Doornik, rkzaam in de Leidse foto ndel Van der Horst en in zijn ie tijd eveneens geregeld tde camera te vinden. So- heid, daar heb je helemaal n kleuren voor nodig. Of inig kleuren. „Met zwart-wit ie meer vertellen, kun je f beter uitdrukken. Bij :enfoto's is men gauw ge- 1 veel kleur erop te zetten, kkleurenfoto's maak, pro- rik zo zuinig mogelijk met ir te zijn. Anders wordt de 'dacht te snel afgeleid. Het rdt dan al gauw zo'n prent- fleaart." is een fotowijsheid die mik zich in de loop der tijd m heeft gemaakt. Vanaf het te moment dat hij met fo- rafie in aanraking kwam - dat was al op heel jonge 'd - tot nu. „Mijn vader had een fotostudio in Breda. Van hem heb ik de liefde voor de fotografie meegekregen. Maar ja, in de oorlog was er niet veel werk voor hem. Hij ging toen in de optische instru menten. In elk geval raakte het fotograferen me zo dat ik als jochie al een donkere kamer wilde. Er is toen een hoekje van de badkamer vrijgemaakt. Ik heb daar wat geknoeid met glazen bakjes." En die liefde ging nooit meer over. „Ik wilde überhaupt iets creatiefs doen. Ik kwam op de kunstacademie, afdeling recla me-ontwerpen. Daar had ik echt met fotografie te maken. Toen ik in dienst ging, kwam ik bij de fotodienst van het leger. Ik heb twee jaar gefotografeerd voor de luchtmacht. Toen ik uit dienst kwam. wilde ik wel fotograferen, maar er viel op dat moment geen droog brood mee te verdienen. Ik ben toen in een fotohandel terechtgeko men. Het werd mijn beroep dus niet, maar ik ben het foto- Fotograaf Jaap Doornik: „Ik probeer zo zuinig mogelijk met kleur te zijn." Foto: Hielco Kuipers graferen er wel bij blijven doen. In mijn vrije tijd. „Wat ik allemaal fotografeer? Dingen die me opvallen. Als ik er een dagje op uit trek, zie ik altijd wel wat. Als iets me boeit is het: pats, dat is 'ra. Iedereen kan een camera vasthouden. Maar je moet het zien. Voor een mooie foto hoef je niet ver buiten de deur. Aan de over kant van de straat kun je al de boeiendste dingen tegenko men. Het is zien en dan weer geven. De subtiele dingen die je vastlegt, die maken het zo aardig. De meeste mensen kunnen wel kijken, maar ze zien niets. Als ik iets zie, dan zie ik het voor me. Dan weet ik bijna al wat het resultaat is. Landschappen, voorwerpen, mensen. Dat maakt me niet zo veel uit. Het is maar wat ik te genkom." Wat niet wegneemt dat hij zich af en toe wel aan een voorwerp bindt. „Om te kijken wat er al lemaal mogelijk is. Dan geef ik mezelf opdrachten. Zo van: nu ga ik eens bomen fotograferen. Alleen maar bomen. In zwart wit. En dan in de donkere ka mer de realiteit ervan verande ren. De bomen bewerken. Nou, dan kun je heel creatief zijn hoor, als je jezelf dat op legt." En de waardering voor zijn werk groeit met de jaren. „Een expositie, dat is een beetje de kick, dat geeft inderdaad vol doening. Zoals nu in galerie De Pomp in Warmond. Ik zie trou wens dat er steeds meer waar dering komt voor fotografen. Voor een deel is dat ook wel begrijpelijk. In kranten en tijd schriften wordt het fotowerk steeds beter. Dat heeft niet al leen met de techniek te maken, een vakfotograaf kan ook met een oud barrel omgaan. Ik zei het al: een kwestie van de din gen zien." Herman Joustra muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Wassenaar Vocaliter o.l.v. Frank de Groot, m.m.v. Machteld Vennevertloo. sopraan, Barbara Tetenberg, alt, André Post. tenor. Robbert Muuse, bas. Wyneke Jordans, piano en Leo van Doeselaar. harmonium. Gehoord: 23/4. Dorpskerk, Wassenaar. Ondanks een tekort aan tenoren zingt Wassenaar Vocaliter fan tastisch in Rossini's 'Petite Mes- se Solennelle'. Oorspronkelijk geschreven voor twaalf stem men. harmonium en twee pia no's. Enige jaren later heeft Ros sini het ook georkestreerd, maar de kleine bezetting blijft favoriet. Minder kostbaar en bar origi neel, want wie schrijft nu een plechtige mis voor piano? Als een negentigkoppig ama teurkoor zo overtuigend mooi zingt, zo alert reageert op aan wijzingen, dan zegt dat veel over de kwaliteit van de dirigent. Frank de Groot is een bevlogen koorleider, die met felle gebaren en dwingende blikken maximaal scoort. De Groot heeft zich vooral ge richt op de dramatische opera kant van Rossini. Dat is onder meer af te leiden uit zijn solis tenkeus. Drie van de vier zijn geweldige operastemmen; al leen de bas Robbert Muuse heeft een indrukwekkend mooie diepe oratorium /iiedstem. Zijn zang is niet in de eerste plaats gericht op belcanto zingen, maar meer op gepassioneerde tekstinterpretatie. Daarbij arti culeert hij de Latijnse tekst voor beeldig. De drie andere solisten zijn meer bezig met spectaculair zin gen, wat ook voor de volle hon derd procent lukt. De jonge so praan Machteld Vennevertloo excelleert met een gigantisch volle klank die ze in het 'O salu- taris hostia' ook aanwendt om de inhoud treffend te schilde ren. Vocaliter doseert de dynamische uitspattingen prachtig homo geen, zingt zwevend transparant in 'Dona nobis pacem', scan deert en danst in het 'Tu solus altissimus'. Klap op de vuurpijl in deze feestelijke mis is het spel van het onvolprezen duo Wyne ke Jordans en Leo van Doe selaar, waarin Jordans deze keer spetterend de boventoon voert. Op een oude Pleyel uit 1870 die nog enigszins neigt naar de licht kloppende fortepianoklank, speelt ze meer kristallen dan sterren van de hemel. Haar spel is ketsend vitaal, bij tijd en wijle zelfs een beetje te assertief stac cato. De hele mis danst en springt van zielevreugd. 'Preludio Reü- gioso' als een kleine oase van rust is een mooi tegenwicht. Van Doeselaar speelt op zijn harmonium, simpel, kleurrijk en ingetogen. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett door Dood Paard. Gezien: 23/4, LAKtheater, Leiden. Uitzichtloos is het wachten op Godot. Wie zijn klassieken kent. weet immers dat Godot niet komt. Alles lijkt zinloos. Of al dat gewacht ook maar enige zin heeft, blijft een onbeantwoorde vraag, zoals eigenlijk alles in dit verhaal open blijft. Het inmid dels klassiek geworden stuk van Beckett is befaamd om zijn sta tische karakter met nagenoeg ontbrekende handeling. Alles draait om het wachten en het doden van de tijd. Voor spelers en publiek is dit stuk bijna per definitie een krachttoer. Ie ge duld wordt behoorlijk op de proef gesteld. Dat geldt ook voor de uitvoering door het gezelschap Dood Paard. De lamlendigheid van het beroemde duo Vladimir en Estragon wordt helemaal uitge molken. Speltechnisch doen de acteurs dat met grote vaardig heid. Ook het duo Pozzi en Lucky dat tweemaal als het ware even langs komt, doet daar niet voor onder. Twijfels kun je hebben bij be paalde regievondsten, omdat niet erg overtuigend duidelijk wordt gemaakt dat ze iets aan het stuk toevoegen. Op de plaats van handeling in het stuk staat een boom. Op foto's van zeer uiteenlopende ensceneringen krijgt die - meestal wat armetie rige - boom altijd een promi nente plaats in het toneelbeeld. Hier bij Dood Paard doet een kleine televisie met een grote antenne dienst als boom. Hier mee laadt men de verdenking op zich per se iets afwijkends te willen doen. Het stuk is echter al ongrijpbaar genoeg. Als toneel- maker moet je daar vooral geen malle fratsen aan willen toevoe gen. Iets dergelijks geldt voor de 'grap' met de tientallen klap stoeltjes. Onder het lawaai van snerpende violen in combinatie met eigentijdse popmuziek sta pelen de acteurs klapstoeltjes op elkaar die uiteindelijk neer don deren. Dat proc^H wordt tij dens de breuk in net stuk nog eens herhaald en aan het einde maakt men wederom aanstalten om dat tijdrovende onderdeel op te tuigen. Bij dat onderdeel kun je misschien nog zeggen dat het zinloze rituelen verbeeldt. Maar het hele gedoe kost naar verhouding te veel tijd en voegt weinig toe. Het leidt alleen maar af. Laat ge rust alleen de taal van de acteurs het werk doen. Zeker, als het zulke goede acteurs zijn. Fasci nerend is bijvoorbeeld de ge jaagde en gespannen manier van acteren die de spelers con sequent volhouden. Het gaat hier immers niet zo maar om verveling tijdens het wachten. Het spel betreft angstgevoelens en existentiële twijfels die veel dieper zitten en hen raken in hun menselijk bestaan. Het blijft zware kost.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19