'Dit werk geeft invulling aan mijn leven' jj MEDIA Greg Withrow: eens een racist, altijd een racist? Minder kijkers naar races door vertrek Verstappen Studio Sport wordt méér dan alleen de doelpunten Marco Borsato bezoekt als ambassadeur War Child crisis- en oorlogsgebieden Marco Borsato tijdens een workshop in een uitgebrand dorp in Sierra Leone.Foto: War Child momenten zijn ze de ellende dan even vergeten. Wat mij meteen aanprak in War Child is, dat het een hele kleine organisatie is. En ook dat ze zich inzetten voor getraumatiseerde kinderen. Kinderen zijn per de finitie de zwaktste schakel in de samenleving. Er zijn natuurlijk wel meer hulporganisaties, maar niet zoveel die zich bezig houden met de psychosociale problemen waar kinderen in oorlogsgebieden tegenaan lo pen. En zeker niet op de manier waarop wij kinderen helpen met muziek, sport, spelletjes en bij voorbeeld schilderen. Een deel van die therapieën sluit goed aan bij mijn werk als zanger. Ik ben daardoor in staat de bood schap over te dragen". „Ik heb in de rampgebieden ook met ouders gesproken die ver telden dat hun kind of kinderen door de therapie van War Child enorm waren opgeknapt. Dat doet me vreselijk goed te horen en dat raakt me diep. En dan denk ik: het is goed dat er een organisatie als War Child be staat. Als ik zie hoeveel duizen den kinderen over de hele we reld worden geholpen, dan raak ik daar zeer van onder de in druk. De hulp die wij bieden blijkt te helpen, dus we zijn niet machteloos. En ddt is de reden dat ik er zo intensief en betrok ken mee bezig ben en dat ik er zo gepassioneerd over kan ver tellen. Ik wil iedereen in Neder land laten zien dat het wérkt wat wij doen in Kosovo, Sierra Leo ne en talloze andere landen waar wij komen. Kijk, elk kind is er één. Het zal je eigen kind maar zijn, denk ik dan altijd maar". Vertrouwen „Ik heb zelf ook het idee dat ik meehelp kinderen weer vertrou wen te geven in de toekomst. Ze durven weer te spelen, vertrou wen te hebben in de mede mens. Ik ben op mijn manier bezig de toekomst van het land in te kleuren en in te vullen. En dan zie je ook dat zij die gehol- /eert port 00 O w. 23 i23": pen zijn, weer andere mem al laa helpen. Er wordt weer ged?.1an b er wordt weer gezongen. Ei heeft zó n grote invloed op samenleving. Dat vind ik oi tend mooi om te zien. Ik b( ET/C bijvoorbeeld net terug uit S Leone. Dat was in alle opzii arrev zó overweldigend. Het is ei 45 Hf treem ami land, waar de m l0ld- sen in plaggenhutjes wone Grote gezinnen opeen gep; y 19.; een kleine ruimte. Geen ga erZal geen licht. Wat me opvalt i de mensen zó dankbaar zij het is echt niet zo, dan de king mij daar als de grote, en rijke weldoener ziet". Van Inkel betaalt parkeerboetes Hilversum - Na een oproep om flitspalen te vernielen en het aanbod snelheidsovertredingen te betalen, begint Radio 538-dj Jeroen van Inkel een nieuwe verkeersactie. Dit keer verloot hij een jaar lang gratis parkeren onder mensen die het afgelo pen jaar een parkeerboete heb ben gehad. Om mee te doen moeten mensen een kopie van die parkeerboete opsturen naar Radio 538. Op 9 mei trekt de presentator een winnaar uit de stapel inzenders, die dan in zijn woonplaats een jaar lang gratis kan parkeren. De radiopresen tator gaat niet achteraf boetes betalen, zoals bij de snelheids actie wel het geval was. Hij zorgt ervoor dat de winnaar ge noeg geld heeft om altijd een parkeerbonnetje te kunnen ko pen. Kinderfilms in mei bij Yorin Hilversum - YorKiddin, de jeugdzender van Yorin, zendt in mei dertien kinder-en jonge- renfilms uit. De films variëren van avonturenfilms en come dies tot tekenfilms en familie drama's. De films die YorKiddin gaat uitzenden zijn onder meer Little Bigfoot (1 mei), My uncle: the alien (3 mei), Het dappere broodroostertje (9 mei) en We 're back! a dinosaur's story (29 mei). Baas RTL Z al na drie maanden exit Hilversum - RTL Z-directeur Reinout van Kalleveen gaat die financieel-economische zender al na ruim drie maanden verla ten. Hij kan zich niet vinden in de nieuwe koers die de Holland Media Groep (HMG) voor het station heeft uitgestippeld. Dat liet een HMG-woordvoerster gisteren weten. Toen Van Kalle veen, afkomstig van Cameo Media, op 9 januari in dienst trad waren de RTL Z-aandelen voor 50 procent in bezit van HMG. De andere 50 procent bezat Belgian Business Televi sion. Onlangs werd HMG enig aandeelhouder van RTL Z. Het HMG-idee om RTL Z steeds meer als een algemene nieuws zender te laten opereren, staat Van Kalleveen niet aan. RTL5- directeur J. Hofman neemt zijn taken voorlopig waar, maar misschien blijft hij in de toe komst ook structureel voor die taken verantwoordelijk. Daar over is nog geen beslissing ge nomen. hilversum/anp - Het gedwon gen vertrek van coureur Jos Ver stappen uit het formule-1-cir cuit zorgt in Nederland voor minder tv-kijkers naar die races. Op zijn eigen website consta teert Verstappen al een vermin derde belangstelling, maar NOS Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) staaft dat vermoeden ook met cijfers. De Grand Prix (GP) van Brazilië werd op een voor Nederland gunstig tijdstip rechtstreeks uit gezonden. Verleden jaar, toen nog met Verstappen, keken er 1,6 miljoen mensen naar. Dit jaar waren dat er 1,1 miljoen. De GP van San Marino trok 910.000 kijkers in plaats van de 1,2 mil joen in 2001. KLO concludeerde verleden jaar dat er sprake was van een Ver stappen-effect; door de deelna me van de Limburger raakten meer mensen in de sport geïnte resseerd. De absentie van de coureur zorgt nu volgens de KLO weer voor een 'omgekeerd Verstap pen-effect', waarbij kijkers afha ken. RTL 5, dat de wedstrijden in Ne derland uitzendt, geeft toe dat er minder wordt gekeken. De com merciële zender laat via een woordvoerder echter weten dat dergelijke kijkcijferschommelin gen van tevoren waren ingecal culeerd. „Het is minder, maar geen grote ramp", aldus de zegsman. zoek te brengen aan het voet balelftal van Suriprofs. „Neder land kiest is voor ons een soort pilot van tweeënhalve week. Als het aanslaat, is het de bedoeling om dit soort actuele onderwer pen structureel een prominen tere plek in de uitzendingen te geven." De documentaire op de avond van de dodenherdenking is be doeld als voorschot op volgend tv-seizoen, waarin acht a tien langere sportdocumentaires zijn gepland. Het idee voor Voetbaldromen in tijden van oorlog komt van sportjournalist Matty Verkam man. De documentaire belicht de levens van de Nederlander Jur Haak en de Duitser Otto 'Tuil' Harder, twee voetballers die elkaar nooit hebben ont moet, maar van wie het bestaan merkwaardig parallel loopt. Ze hebben allebei de ambitie het ver te schoppen en debuteren vlak voor de Eerste Wereldoor log in de nationale elftallen van Nederland en Duitsland. Aan het eind van de Tweede Wereld oorlog sterft Haak in het con centratiekamp Oranienburg- Sachsenhausen, dat Harder als SS-er heeft helpen opbouwen. Aan de hand van gesprekken met onder anderen familieleden reconstrueert de documentaire wat er in die tussenliggende pe riode is gebeurd. hilversum/mediaredactie - Stu dio Sport gaat meer aandacht besteden aan sport als maat schappelijk verschijnsel. De nieuwe koers wordt ingezet op 4 mei met de documentaire Voet baldromen in tijden van oorlog, over de levens van een Neder landse en een Duitse profvoet baller tussen twee wereldoorlo gen in. Verantwoordelijk voor de koers wijziging bij de sportrubriek is Gerard Dielessen, die op 1 maart is aangetreden als hoofd van de afdeling NOS Sport Tele visie. Volgens de oud-hoofdre dacteur van NOVA zijn er meer parallellen tussen sport en maatschappelijk relevante on derwerpen te trekken dan de ru briek tot dusver doet. „Zonder de doelpunten te vergeten, zul len we meer ruimte vrijmaken voor reportages en documentai res die samenhangen met de ac tualiteit. Dat kan uiteenlopen van de kijk van Johan Cruyff op de politiek tot een diepgravende reportage over doping of vanda lisme", aldus Dielessen. De 'vermaatschappelijking' van Studio Sport is ook al te zien in Nederland kiest, het verkie zingsprogramma van NOVA, Den Haag Vandaag en Studio Sport dat vanaf dinsdag wordt uitgezonden. Bij de sportrubriek is onder meer het idee ontstaan om met Pim Fortuyn een be- Wie denkt dat de driejaar geleden benoemde ambassadeur van kinderhulporganisatie War Child Marco Borsato er een 'papieren' klusje van heeft gemaakt in de zin van 'dat doe ik er als bekende Nederlander wel eventjes bij', heeft het goed mis. De populaire zanger van talloze kaskrakers praat vol verve, vol overgave en ook vol emotie over zijn, zoals de zanger het noemt, eervolle klus voor de organisatie die zich primair richt op psychosociale hulp aan kinderen in oorlogsgebieden. Inmiddels heeft Borsato verscheidene oor logsgebieden bezocht. Hij is net teruggekeerd van een bezoek aan onder andere Sierra Leone en het is voor het eerst sinds dagen dat hij, zonder last te krijgen van al te veel emotionele momenten, 'gewoon' kan pra ten over het werk van War Child en zijn rol als ambassadeur. RTL 4 zendt op 4 mei (20.10 en 21.00 uur) de documentaire Marco Borsato bezoekt oorlogskinderen uit. Jan van Stipriaan Luïscius Hilversum - Het lijkt wel alsof hij een soort 'grootaandeelhou der' is van War Child. Zó vol vuur praat Marco Borsato over de kinderhulporganisatie en zijn rol die hij daarin heeft als am bassadeur. Nee nooit, werkelijk geen seconde heeft de zanger zich misbruikt gevoeld, omdat ze hem destijds als Bekende Ne derlander hadden benaderd om 'het gezicht' en de spreekbuis te worden van War Child. „Ik vind het zonde en echt een gemiste kans wanneer je als bekende Nederlander de kans voorbij laat gaan om je sociale en morele plicht te doen." „Kijk, ik was destijds wel voor meer hulporganisaties actief, maar ik vond dat toch wat te ge snipperd, te oppervlakkig wor den. En dat ben ik als mens ook niet. Ik had - voordat ik door War Child werd benaderd - wel langer het gevoel dat ik méér kon doen. Dat is er alleen steeds niet uitgekomen. Nu wel. Daar om praat ik ook altijd in de we- vorm als ik vertel over War Child. Mijn leven is nu totaal verstrengeld met deze betrekke lijk kleine maar integere hulpor ganisatie". Ambassadeur „Je hoeft mij ook niet te vragen waaróm ik dit werk als ambas sadeur doe. Want het is abso luut geen opgave voor mij. Het lijkt zelfs wel alsof mijn gedre venheid om hulp te bieden aan de kinderen, alleen maar groter wordt. Het geeft zo ontzettend veel invulling aan mijn leven. Ik kan dit werk ook niet doen als het om slechts een papieren rol gaat. Ik wil méér. Ik ben zelf va der van twee kleine kinderen, dus ik voel die emotie nog ster ker. Je gaat bepaalde omstan digheden terugspiegelen naar je De doelstellingen van War Child zijn: bijdragen aan het herstel van de psychische schade die kinderen hebben opgelopen door hun erva ring in de oorlog, het lijden van kinderen verlichten door materiële hulp te verlenen in door oorlog getroffen gebie den en het bewustzijn ver groten over de situatie van kinderen in door oorlog ge troffen gebieden. War Child Nederland heeft inmiddels eigen projecten in oorlogsge bieden en werft eigen fond sen. Tweehonderd hulpver leners van War Child Neder land helpen wekelijks zo'n 10.000 kinderen die het slachtoffer zijn geworden van gewapende conflicten. War Child maakt gebruik van creatieve therapieën. Met die methode kunnen kinderen hun oorlogservaringen ver werken. Het leert kinderen weer spelen en geeft hen verlichting van de alledaagse ellende. eigen gezinssituatie. Dan word je je ervan bewust hoe groot het voorrecht is dat je hier geboren bent". „Ik zie het niet als mijn taak om alleen shockerende beelden te tonen of om over de ellende te vertellen, maar wel om de men sen te confronteren met het feit dat hetgeen wij als War Child doen, ook echt helpt. Dat wij heel veel kinderen overal in de wereld een heel stuk op weg helpen naar geluk. En of ik me misbruikt voel als bekende Ne derlander? Ach, integendeel. Ik haal zó ontzettend veel voldoe ning uit het feit, dat ik de spreekbuis ben van War Child. Vergeet niet, als ik een bood schap vertel, zullen meer men sen luisteren dan wanneer een onbekend iemand dat doet. Dat begrijp ik best. Maar dat voor deel moeten we gebruiken om het hogere doel te bereiken. Dat ik daar iets mee kan doen, dat is toch heel mooi?. Elke zweet druppel die ik verlies, is het waard. Je kunt er allemaal over lezen, tuurlijk, maar als je met je laarzen in de blubber staat, door het stof gaat en je ziet de men sen daar - dan krijg je toch een wat bredere kijk op het leven. Ik wil ook het gevoel hebben dat ik er met hart en ziel over kan ver tellen. Het werk al ambassadeur moet daarom aansluiten bij je gevoelsleven". „Het spreekt me ook heel erg aan dat ze met creatieve thera pieën werken. Kijk, het effect van muziek op volwassenen maar ook op Éanderen is enorm, dat ondervind ik dagelijks. Mu ziek dóet ook iets met mensen. Als ik hier in Nederland een concert geef, doe ik dat voor rood, zwart, geel en wit. We zijn dan mét elkaar en we genieten mét elkaar. Dat zie ik ook in de landen die ik heb bezocht. Niet dat ik concerten geef, maar ik zie wel dat de filosofie van War Child, het gezamenlijk muzikale, creatieve en sportieve activitei ten ontplooien, zijn vruchten af werpt. De kinderen kunnen ex pressie geven aan hun emoties. Alle etnische verschillen vallen dan ook weg. Het mooie van muziek is ook, dat je de mensen van stemming kunt laten veran deren. Je kunt nog zó gestresst zijn, het blijkt dat je met muziek mensen - al is het maar even - uit de stress kunt halen. Je moet de kracht van muziek niet on derschatten." „Muziek is emotie. Het is ook een mooi middel om de kinde ren in bijvoorbeeld oorlogsge bieden in een bepaalde stem ming te brengen, want op die Hilversum - Hij is in goed gezel schap. In het boek over psycho logie dat hij in de documentaire Blink laat zien, deelt hij de pagi na's met David Bowie, Bruce Willis en andere grote sterren. Maar ook met Ted Bundy, de beruchte seriemoordenaar die minimaal twintig vrouwen naar de andere wereld heeft gehol pen. Cognitieve dissonantie, zo wordt het smeulende zielenle ven van - voormalig - Ku Klux Klan-voorman Greg Withrow (1961) in het boek betiteld. In Blink, die vanavond in de IKON-rubriek Werelden wordt uitgezonden, probeert Withrow de wereld ervan te overtuigen dat zijn intensieve bemoeienis met het rechts-radicale deel der samenleving voorgoed voorbij is. Het wonder geschiedde, zo wil hij ons laten geloven, na de ontmoeting met zijn nieuwe liefde, een vrouw wier ouders ooit moesten vluchten uit nazi- Duitsland. Het klinkt haast ro mantisch, als Withrows eigen neonazi-verleden niet zo grim mig was: steekpartijen, mishan delingen, aanslagen. Hij riep zelfs op tot 'totale uit roeiing van alle niet-arische mensen op het Noord-Ameri kaanse continent: mannen, vrouwen en kinderen'. Een jaar na die toespraak, in 1987, ver klaarde hij het racisme echter uit zijn leven te hebben geban nen. Hij werd een gewild voor beeld voor organisaties die te gen racisme vechten, en overal mocht hij opdraven om zijn ver haal te vertellen. Oprah, Jenny Jones, Phil Donahue, Jerry Springer, Montel Williams: ze kregen geen genoeg van hem. Elizabeth Thompson volgde Wi throw vier jaar in een poging achter zijn ware motieven te ko men. Want overtuigen, dat doet hij maar niet écht. Terecht, zo blijkt, want de film was nog niet uitgebracht of Withrow liet pu bliekelijk weten dat zijn omme keer, die veertien jaar had ge duurd, een list was geweest om zo te infiltreren in antiracisti sche organisaties. Hij voert nu zelfs rechtszaken tegen antira- cismewetgeving. En zijn inmid dels gestrande huwelijk van ze ven jaar met een Mexicaanse zou zijn opgezet om te infiltre ren in de Latino-cultuur. „Ik had net zo veel gevoel voor haar als voor een hond, minder mis schien nog wel." Emmy Award Het idee voor de hoogst intrige rende rolprent, die overigens stamt uit 2000 en bekroond is met een prestigieuze Emmy Award, kwam in 1996. Toen las Thompson een artikel over Wit hrow, die ernstig werd bedreigd door zijn vroegere Klan-maten. Zo zou hij door ene groep skin heads letterlijk gekruisigd zijn om zijn 'transformatie' te com pleteren. Na veel zoeken kwam ze op zijn spoor door een orga nisatie ie geld inzamelt om zijn swastikatatoeages te iaten ver wijderen. Het filmen werd een 'kruip-sluip-operatie': de man hield zich verborgen, en was naar eigen zeggen doodsbang dat hij door zijn vroegere maat jes opgespoord zou worden via de filmploeg. Ook omgekeerd speelde en een ernstige vertrou wenskwestie: Thompson geloof de de verhalen van Withrow va ker niet dan wel. „Ik heb het ge voel dat ik bevallen ben van Ro semary's Baby", zei ze bij de presentatie. Hoe dan ook, Blink is de moeite van het kijken zeker waard, juist doordat de toeschouwer voort durend op het verkeerde been wordt gezet. Zoals gezegd, With row werd ten tijde van de film opnamen nog beschouwd als spijtoptant. Zo is daar de tra nentrekkende anekdote uit zijn ongelukkige jeugd, toen de kiem voor het latere racisme ont sproot. De jonge Greg neemt een zwart jongetje mee naar huis, die hem op school een rood autootje heeft gegeven. Greg is van plan hem thuis een cadeautje terug te geven. Zijn vader, een straat arme, gokverslaafde dronkelap, ziet het zwarte jongetje, en bijt hem toe: 'die neger van mijn erf af, en snel. En als je hem niet voor zijn kop ramt, ben jij in moeilijkheden', terwijl hij dreigt een pan met kokend water over de jongen te gieten. De jongen loopt huilend naar buiten, kijkt zijn vriendje aan en geeft hem tenslotte wel een harde kaak slag. Greg loopt weer naar bin nen en wordt geprezen. De toon is gezet. „Mij is geleerd angst te hebben, lang voordat me ge leerd werd hoe te haten." Op die momenten voel je mee met die verwarde jongen, die al op zijn veertiende wegliep en moest zien te overleven in de straten van San Francisco, waar hij onder de vleugels belandde van racistenleider Tom Metzger, leider van het gewelddadige White Aryan Resistance (WAR) en voorman van de Ku Klux Klan. Aan de andere kant zijn er mo menten dat hij een levensge vaarlijke indruk maakt, met het vuur in zijn ogen en de haat en frustratie die letterlijk van hem af stralen. Uit de gesprekken blijkt ook dat er toen al gerede twijfels waren of de vemieende kruisiging wel had plaatsgevon den. Tegenover de maakster zou hij, na het voltooien van de film overigens, hebben toegegeven dat hij de zaak in scène heeft ge zet. Maar of Blink nu gaat over een eder au. 03 gekwelde, complexe, en be 4-10 l fijk gestoorde man die zijn jJPj^ titeit probeert te hervinder die strijd uiteindelijk verlie een fantastische toneelspe ons tracht te bedotten, dateu,e aan de kijker. De maakster f"t® het materiaal in een poëtis jttc vorm gegoten, die de strijd Withrows innerlijk moet w geven. Ook wilde ze laten 2 3 vvl dat racisten niet zo zwart/ irschi elkaar steken als de media afschilderen. De film komt in een heel ander daglicht staan door Withrows latert|eut< ties. Zo verklaarde hij later 'ebcai hij veel van de gruwelijke dotes over zijn vader heeft zonnen. Ook dus het verhi over de twee terriërs, die h zijn vader met een mes de moest doorsnijden. Monique Brandt Werelden: Onderhuids wow 1 vanavond om 22.40 uur dij: IKON op Nederland 1 uit\ den. MEDIA IK Naam: Pim Fortuyn Leeftijd: 54 Burgerlijke staat: ongehuwd Werk: spreker, adviseur en schrijver Hobby's: heb ik niet nodig Krant: geen enkele krant is goed genoeg om mijn favoriet te zijn Tijdschrift: Elsevier Boek: De verweesde samenle ving, een boek van mijzelf dat opnieuw verschijnt. Film: Una giornata particolare Muziek: Bach en Mozart Website: www.mulisch.nl Als je baas van een tv-zender zou worden, wat zou je eerste maatregel zijn? Ik wil helemaal geen baas van een tv-zender worden. Dat lijkt me totaal niet leuk. Wel presen tator van een programma, crea tief bezig zijn. Het liefst dan een breed opgezet praatprogramma met allerlei soorten gasten, van kunstenaars tot zakenlieden. Voor welke presentator of welk programma zet je de radio aan? Pim Fortuyn temidden van zijn politieke tegenstrevers Foto:EPA maar zodra ze beginnen te pra ten denk ik: hou toch je mond. Alleen eigenlijk voor Radio 4, Hoe vind je dat je overkomt in de media? Uitstekend. En dan vooral bij televisie, waar ik het liefst live op verschijn. Het geschreven woord is veel meer een pro bleem voor me, omdat er dan wordt gemanipuleerd. Journa listen maken een selectie van wat je zegt. Wie bewonder je in je vak? Bewondering is iets voor als je jong bent. Dat klinkt zo idolaat. Er zijn natuurlijk wel altijd mensen die bepaalde dingen heel goed doen en dat waardeer ik dan. Denk je dat je qua werk ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Ik ga straks voor maximaal acht jaar de politiek in. Langer doe ik het niet. Als het van mij afhangt tenminste, want misschien is de kiezer me na vier jaar al zat. Na die acht jaar ben ik 62 en dan zal ik wel weer gaan schrij ven, adviseren en als spreker optreden. Er moet toch geld verdiend worden. Welke historische figuur zou je graag hebben ontmoet? Churchill omdat hij een interes sant politicus was en een zeer moedig mens. Verder ook John F. Kennedy en Johannes de 23ste, vanwege hun spiritueel leiderschap. Wat was je grootste blunder? Dat ik aan het eind van dat lijst trekkersdebat op de Erasmus Universiteit kwaad werd en wegliep. Dat had ik niet moeten doen. Het viel me wel tegen dat het publiek zo hard reageerde. Politiek is toch geen bokswed strijd? Mensen zouden moeten kiezen voor de benadering van iemand. Je moet ook stemmen op iemand waar je vertrouwen in stelt. Heb je een bepaalde karakterei genschap van je vader of moe der overgenomen? Van mijn vader een vrolijke lichtzinnigheid en van mijn moeder haar harde vastbera denheid. Die combinatie zorgt voor nogal wat veiwarring over mijn persoonlijkheid. Maar de zachte kant overheerst, hoor. Met wie zou je liever niet aan spoelen op een onbewoond ei land? Met die vreselijke Rosenra Mij achter de schermen e condoleren met het verliel mijn vader en dan vervol! mij in het debat zo verve! bejegenen. Nee, dat is nin en werk gescheiden houtf Die man is gewoon niet <f recht. Een kabinet dat jaren na drama in Srebrenica aftre Kok die alom wordt gepre om zijn besluit. Terecht? Nee, Kok is nu neergezet een groot staatsman, maa is niets staatsman-achtigs Allemaal krokodillentran^di had zich nog in functie over de Tweede Kamer m verantwoorden. Hij weet al zeven jaar hoe het toen gaan? Er is niets nieuws de zon en dan hadden di dagen tot een kamerdeba ook nog wel bij gekund, maal niet erg moedig. En zo'n Melkert, die zichzelf eens ontmaskert als de drager van Kok. Een echt doet zoiets toch niet. WES lio Wi /an de op vei or met Herman Elzinga 0 ord- NOO H( rogram 1 Tot ■acht-e A >ord-Hi ,1 J M lonaal Bat 16.01 stem 1 910 mu erh. 23

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10