Vier prijzen voor 'Aida' Ne, KUNST 8f CULTUUR Nieuw musicalseizoen met veel shows voor het hele gezin Salarissen kunstenaars sentimental op jaren Yijttig-niveau 'stedelijk' Vaste boekenprijs op de helling 5 journey m just rim-directeur ibants Orkest aai hoven - Het bestuur van s"n irabants Orkest in Eindho- r'an leeft mr. S. Paardekooper Ijenoemd tot interim-di- ur. Hij volgt D. Weers op. e aa lekooper wordt verant- erec delijk voor het zakelijke van het bedrijf. Tot voor sl vas hjj algemeen directeur iet Noordhollands Philhar- sch Orkest in Haarlem, lestuur zette onlangs s aan de kant. dinsdag 23 APRIL 2002 Listenaars: etjle aan haring haag - Als voorbode van nieuwe haringseizoen bren- zeven beeldend kunste een hommage aan deze Een lekkernij. De Hollandse nve en ander fraai vormge- geld en zeebanket arriveren al op P°n rdag 27 april in de Haagse Zi rie Lijn 3. De vissen zijn ferkt zowel in schilderijen Jceningen als in bronzen den en objecten van kera- 'Hollandse Nieuwe - ze er al!' is te zien van 27 april et h 'n met 2 juni in Galerie Lijn i een|an van Meerdervoort 295, Haag. Foto: GPD jAg Floraband de prijzen man wurg - Drie slagwerkers eerd de Jong Floraband uit met fcurg hebben tijdens het lochl inciaal solistenconcours Gelderland hoge ogen ge- hei d. Robert van den Bosch met zijn uitvoering van Retraite' de eerste prijs een unen met zijn leraar Joost fooij een wedstrijdbeker. ges Prins eindigde in zijn afde- op de derde plaats. Alledrie :e uitgenodigd voor het maal Solisten Kampioen voor Slagwerkers in okto- n Zwolle. door Hans Visser Amsterdam - Nederland lijkt een wat rustiger musicalseizoen tegemoet te gaan, met een aantal producties dat onder dat van dit jaar ligt. Het musi- calpubliek krijgt daardoor wat over zichtelijker keuzemogelijkheden. Het zal niemand verbazen dat Joop van den Ende ook in het komende seizoen weer een belangrijk aandeel heeft in het aanbod. De opmerkelijkste oorspronkelijke productie moet 'De drie musketiers' worden van het duo Bolland en Bol land, naar het boek van Alexandre Dumas. De broers die al aardig wat hits op hun naam hebben staan, schrijven eigentijdse muziek die wor telt in de musicaltraditie. De voorstel ling staat voorlopig alleen in het Nieu we Luxor in Rotterdam en moet een voorbeeld van vernieuwing worden in de vormgeving van musicals. 'De drie musketiers' worden gespeeld door Rein Kolpa, Bert Simhoffer en Henk Poort. Drie klassieke stemmen. Daar tegenover staan de popstemmen van Pia Douwes, Bastiaan Ragas (d'Ar- tagnan) en Tooske. Geen echte musical is 'Fosse'. Het be treft een buitenlandse Van den Ende productie waarin voor de Nederlandse tournee drie Nederlanders de hoofd rollen spelen: Pia Douwes, Simone Kleinsma en Stanley Burleson. De show laat hoogtepunten zien uit het musicalwerk van choreograaf Bob Fosse, de man achter het succes van shows als 'Sweet Charity' en 'Chica go'- Het Ballet van Vlaanderen komt met 'She loves me', een vrolijke productie van de makers van 'Anatevka', Stein en Harnick. Lars Boom maakte een bewerking van Eli Assers televisiesuc ces 'Het schaap met de vijf poten', een initiatief van het Amsterdams Kleins- kunst Festival. In de hoofdrollen on der anderen Marjan Luif, Ellen Pietsr, Rob van de Meeberg. Nieuw is ook de musical 'Jack the Ripper' over de le gendarisch seriemoordenaar. Melody Musical Productions uit Hoom pakt uit met 'Copacabana' en het vooral muzikaal altijd sterke Ame rican Songbook Productions zou best eens kunnen verrassen met 'That's Li fe: Sinatra'. 'Blues Brothers' is geen echte musical, maar mag met Frans van Deursen en Bob Fosko in de hoofdrollen best even worden meege teld. Verder zijn vooral de familievoorstel lingen in opkomst met veelzeggende sprookjesachtige titels als 'Alladin' en 'Doornroosje' van de Belgische pro ducent Studio 100, terwijl 'Nijntje' wordt doorgespeeld. Opus One gaat verder met 'Belle en het beest" en brengt als nieuwe productie 'Tijl', naar de verhalen over de Vlaamse schelm Tijl Uilenspiegel. Voor de hele familie belooft ook 'The Sound of Music' van Rodgers and Hammerstein iets moois te worden. Met in de hoofdrollen: Maaike Wid- dershoven, Hugo Haenen, Dock Co- hen en Anne-Mieke Ruyten. Twee oude bekenden die we terug zien zijn 'Junglebook' en 'Bubbling Brown Sugar', een show over de ont wikkeling van de jazz in de Newyorkse wijk Harlem van de jaren twintig en dertig. Albert Verlinde brengt de musical Nonsense' terug in de theaters. Een komisch verhaal over vijf nonnen die een bonte avond organiseren ten bate van een goed doel. De rol van Moeder Overste wordt 'gedeeld' door Gerrie van der Klei en Nelly Frijda. De productie 'Mariene', met Jasperina de Jong als Mariene Dietrich, wordt eveneens geprolongeerd. Ook de bi zarre musicalparodie Rocky over the Rainbow' keert terug. Eerst in het Am sterdamse Nieuwe de la Mar voor een zomerserie en daarna volgt een tour nee. En natuurlijk blijven 'Aida' en 'Saturdaynight Fever' voorlopig nog even doorspelen. Jasperina de Jong wint Musical Award door Coos Versteeg amsterdam/gpd - Vier prijzen voor 'Aida', maar de verrassing was toch groot bij de uitreiking van de Musical Awards: niet pu bliekslieveling Antje Monteiro kreeg de prijs voor de beste vrou welijke hoofdrol in 'Aida', maar Jasperina de Jong voor haar ver tolking van Marlène Dietrich. Het was alsof de veel gekritiseerde jury met die keuze nog eens dui delijk wilde onderstrepen dat producent Joop van den Ende echt niets te zeggen heeft over de toekenning van de onder scheidingen. In feite was de nominatie van Jasperina de Jong al een grote verrassing; haar kwaliteiten, staan volstrekt niet ter discussie, maar slechts weinig mensen be schouwen 'Marlène Dietrich' als een musical. Zoals twee jaar ge leden ook de uitverkiezing van Liesbeth List in 'Piaf om diezelf de reden nogal verbazing wekte. Ook dat was eigenlijk een thea tershow met liedjes en geen musical. Antje Monteiro had de onder scheiding ongetwijfeld graag ge had. Haar vertolking van het liedje 'Mijn pakkie-an' uit 'Aida' wordt immers als single uitge bracht. Betere promotie dan een award was bijna niet denkbaar. Bij Van den Ende kunnen ze wel troost vinden in het feit dat Antjes tegenspeler in 'Aida', Bas Ragas, wel de prijs binnensleep te voor beste mannelijke hoofd rol. Bovendien kozen de lezers van het ANWB-blad Kampioen 'Aida' tot beste musical, en daarnaast kreeg Martine Bijl de prijs voor beste vertaling - ook al voor Elton John's 'Aida'. Van den Ende sleepte niet alleen met 'Aida' vier prijzen in de wacht. Chantal Janzen werd be kroond als aanstormend talent in 'Saturday Night Fever' en Pia Douwes werd geëerd in de cate gorie beste Nederlandse acteur- /actrice in het buitenland voor haar vertolking in Essen van 'Elisabeth'. Opvallend is dat de Van den Ende-productie 'Tita nic' helemaal niets won. Prijzen waren er verder voor Frédérique Sluyterman van Loo voor haai- bijrol in 'A little Night Music', voor Jeroen Phaff voor zijn bijrol in 'De Griezelbus' en voor Hein Gerrits als aanstor mend talent in 'A Chorus Line'. Alle prijswinnaars gingen met een sculptuur plus een bedrag van 2500 euro naar huis. Aan Tim Rice werd de Cubus Oeuvre Award toegekend. De wereldbe roemde tekstschrijver kwam zelf naar de Amsterdamse Rai om de onderscheiding plus het geldbe drag van 12.500 euro in ont vangst te nemen. Na een discussie met theatercri- Lissenaar Bastiaan Ragas (beste mannelijke hoofdrol) en Chaira Borderslee in de vier maal bekroonde musical 'Aida'. Foto: GPD/Deen van Meer tici over de opzet van de prijzen, zei Van den Ende onlangs dat hij nog niet wist of hij door zou gaan met zijn initiatief. Hij wilde afwachten wat er rond de uitrei king van gisteravond zou gebeu ren. Na afloop van de show liet hij weten dat hij niet zal stoppen met de Musical Awards. „Als ik de blijdschap en ontspanning van de winnaars en de sublieme keuzes van de jury zie, dan moet ik wel een gek zijn als ik stop met iets dat zo bijzonder is ge worden", zei Van de Ende. t hij en Leidse parade'. Zo luidt de toepasselijke ondertitel de tentoonstelling 'Beeld en nbeeld', tot half september egen musea en galeries te Zo'n 45 ateliers worden in half jaartijd binnenstebui- rlet j gekeerd om een dwarsdoor- ie d; Ie te tonen van hedendaag- unst. In deze wekelijkse se en tf telt Leidsch Dagblad de niet stenaar achter de doeken, ;em; den en installaties voor. t in daag: Hanneke Francken. s< hf e dagen voor de opening k be haar expositie 'Instinct' in hij ii Centrum Beeldende Kunst anneke Francken bezig met het ophangen van haar kan ïumentale potloodtekenin- Op een ladder verstevigt dat e bevestiging van de zware in papier van soms wel id' e bij drie meter, ir t ik voor 'Beeld en Even- Id' ben gevraagd, is een rme verrassing. Ik ben nog wetl r 26, de jongste van alle dag nemende kunstenaars, t gei ïurlijk ben ik heel blij dat 1 tekeningen zo worden ge- rdeerd, want ik ben pas jaar in deze stijl bezig. Je tmijn benadering fres- :htig noemen. Mijn werk t iets paradijselijks. De fi- ?efa IF^811 naaJd 'n een ge" raheerde, natuurlijke om- sen lg. Mijn tekening tonen i dat de mens zelf gemaakt t, dus ook geen kleding. Ze idt 'puurheidzien. rtij 1 luurheid komt ook naar nvre n in de keuze voor het ma- al waarmee ik werk. Ik n bimet potlood op papier. Je ;t het papier op en je kunt in ra een beginnen, soms nog bet gummen, maar je hebt ge- et gj, esultaat. Ik vind potlood de g n'ngen heel subtiel, zacht pen. ,rcj y !ns mijn studie aan de Ko- le k< Kjkc Academie in Den gev werkte ik vooral ruimte en nstallaties, sculpturen, dat oit J .Toen ik in 1999 afstu- 1 uit de, was dat gelijk afgelo- ij ve Ik had het helemaal ge- Het was simpelweg mijn de 1 niet. Ik ben ook altijd wel gest en tekenen, maar heb dat iksei t als eindresultaat be- Iruss uwd. Ik tekende vooral ter 'orbereiding, als schets, en. 1 de je bij veel kunstenaars. 1 D zaam maar zeker kwam ik H 'lter dat er meer in zat. vyjnl iverk op deze tentoonstel- den haag/gpd - De salarissen van dansers, musici en theater makers in Nederland bewegen zich nog op 'jaren vijftig-ni veau'. Dat schrijft Kunsten '92, de belangenvereniging die drie honderd culturele instellingen in Nederland vertegenwoordigt, in een petitie die vandaag in Den Haag is aangeboden aan de fractievoorzitters van de politie ke partijen. Het volgende kabinet moet dit 'achterstallig onderhoud' van de arbeidsvoorwaarden voor kun stenaars wegwerken. „Slechts indien hier significante vooruit gang wordt geboekt, kan het Ne derlandse cultuurleven zijn ho ge ambities blijvend waarma ken." In de petitie berijdt Kunsten '92 opnieuw haar stokpaardje dat er in de nieuwe kabinetsperiode een minister van cultuur moet komen. Cultuurbeleid raakt aan alle facetten van de samenleving en moet daarom ook kabinets beleid zijn. „Deze minister zorgt ervoor dat voorafgaand aan elk den haag/anp - Boeken zouden zonder de nu bestaande vaste prijzen 3 tot 7 procent goedko per zijn. Dat stellen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau (CPB) in een rapport dat mor gen verschijnt. Volgens de publicatie moet de vaste boekenprijs op de helling. De planbureaus ontwikkelden alternatieven voor de huidige af spraken, waardoor boekwinkels in de toekomst op prijs kunnen concurreren. Winkelketens vra gen daar al jaren om. Volgens afspraken zou de vaste boeken prijs tot 2005 gelden. Een van de mogelijkheden is de prijs van boeken geheel aan de markt over te laten. Subsidiëring van boekhandels is eveneens een alternatief. De derde moge lijkheid is een beperkte vaste te nemen besluit eerst serieus wordt onderzocht wat de gevol gen voor de cultuursctor zullen zijn." In het verleden zijn vol gens Kunsten '92 op het terrein van belastingen, milieuwetge ving, de sociale zekerheid, de ar beidsomstandigheden en Euro pese aangelegenheden maatre gelen getroffen die voor de sec tor 'onoverkomelijke proble men' opleveren. Sinds de oprichting tien jaar ge leden hamert Kunsten '92 erop dat 1.256.880.000 euro (1 pro cent van de rijksbegroting) aan kunst en cultuur moet worden besteed. Dat betekent dat er ka- binetsbreed en stapsgewijs nog een bedrag van ongeveer 543 miljoen euro aan de cultuurbe groting zou moeten worden toe gevoegd. „Geen overbodige luxe", aldus Kunsten '92. „Er moet niet alleen worden geïn vesteerd om nog steeds be staande achterstanden weg te werken, maar ook om plannen voor de toekomst te kunnen ontwikkelen en te anticiperen boekenprijs voor bijvoorbeeld een halfjaar. De planbureaus doen geen keuze, maar noemen nadrukkelijk de onzekerheid voor kleine boekhandels als de vaste prijs wordt losgelaten. Subsidiëring zou te veel bureau cratie teweegbrengen. Een vaste prijs met een beperkte duur lijkt doelmatig, aldus de planbu reaus. De vaste boekenprijs is eigenlijk in strijd met de Mededingings wet. Aan het boekepvak is tot 2005 ontheffing verleend. De Koninklijke Vereniging voor het Boekenvak (KVB) wil dat de vas te prijs wettelijk wordt vast ge legd. Een maand geleden pre senteerden de Tweede-Kamer fracties van D66 en Groenlinks daartoe een voorlopig initiatief voorstel. Het Nederlands Uitgeversver- op nieuwe kansen en mogelijk heden." Kunsten '92 is bezorgd over de duidelijke afname van kunst- en cultuurprogramma's op radio en televisie, met name in de programmering van drama en jazz. Onzekerheid over fiscale maatregelen die voor de filmin dustrie een enorme impuls kun nen betekenen heeft 'desastreu ze gevolgen' voor producenten. „Voordat een mooi plan een succesvolle film wordt, is er zo vier jaar voorbij en onzekerheid over de financiering leidt dan gewoon tot stilstand van de pro ductie." De continuïteit van deze maat regelen moet daarom worden gegarandeerd. Cultuuronderwijs moet volgens Kunsten '92 struc tureel aangepakt worden waar geld nu wordt 'versnipperd'. „Minstens één uur per week cultuureducatie voor elk kind op alle niveaus is een must. Dit kan nooit worden vervangen door vouchers en zappen van het ene project naar het andere." bond (NUV) en de KVB reageren afwijzend op de alternatieven die de planbureaus hebben op gesteld. Volgens C. Verbeme, di recteur van de KVB, zorgt het vasüeggen in een wet van de huidige regeling voor voldoende concurrentie als de huidige kor tingsregelingen daar ook in wor den opgenomen. Ook het NUV wil de tijdige regeling veranke ren in een wet. De planbureaus presenteren het rapport morgen aan minister Jorritsma van economische za ken en staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur. Die hebben opdracht gegeven voor het on derzoek. Jorritsma heeft zich in het verleden herhaaldelijk uitge sproken om de boekenprijs over te laten aan de markt. Van der Ploeg wilde gisteren nog niet reageren op het rapport. amsterdam/anp - Een borrelen de koffiepot in een aquarium, een trapleer met op enkele tre den een stapeltje stenen, hon derd loden platen in een Nier kant op de Moer neergelegd: het zijn enkele voorbeelden van kunstwerken op de tentoonstel ling 'Conceptuele Kunst 1965- 75' in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De werken stammen uit een tijd dat kunstenaars hun best deden net iets nieuwers te bedenken dan hun collega's, waarbij dat bedenken (van het concept) op zich meteen ook kunst was. In ternationaal ging het om men sen als Carl Andre, Sol LeWitt, Lawrence Weiner en Bruce Nauman. Bekende Nederlan ders waren onder anderen Ger van Elk en Jan Dibbets. Voor liefhebbers van moderne kunst is de^ expositie een weer zien met oude bekenden. „Voor velen is dit eigenlijk een senti mental journey", zegt museum directeur Fuctis dan ook. „Het is tenslotte allemaal dertig jaar ge leden." Met de tentoonstelling speelt het museum volgens de direc teur in op vragen die nu op aca demies leven overjnt 'kunst' en wat 'modem' is. Dtffzijn dezelf de vragen waar de kunstenaars in de jaren '60 en '70 met hun opvallende werken een ant woord op zochten. Hoewel conceptuele artiesten volgens Fuchs een 'sterke ver bondenheid' hadden en heb ben, heeft hun werk op zich niks met elkaar te maken. Zij waren tenslotte allemaal met hun ei gen idee bezig. Voor diegenen die behoefte hebben aan uitleg, is er de ver klaring (sentences on Concep tueal Art) van Sol LeWitt. In 35 zinnen schetst hij de beweegre denen van de conceptuele kun stenaar. Het schrift ligt in een vi trine en het eindigt met: „Deze zinnen leveren commentaar op kunst, maar zijn zelf geen kunst." Maar dat zou mogelijk zijn geweest. De tentoonstelling 'Conceptuele kunst 1965-1975' is te zien tot en met 23 juni. ling is alles wat ik het afgelo pen halfjaar heb gemaakt. In tekeningen van deze grootte gaat veel tijd zitten. Ik werk zo'n zes tot zeven weken aan één tekening. Voor het tekenen van mensen Iaat ik soms mo dellen poseren, of ik poseer zelf en laat me fotograferen. Ik kan het niet uit mijn hoofd. De mensen in mijn tekeningen bouw ik veelal op aan de hand van lichaamsdelen uit verschil lende voorbeelden. Op die ma nier kan ik de oorspronkelijke ideeën in mijn hoofd het dichtst benaderen. Mijn tekening zijn anatomisch niet correct. Mijn ervaring is, dat als het niet helemaal klopt, of wanneer je de verhoudingen met opzet manipuleert, de te kening pas gaan leven. Het zijn dus absoluut geen modelteke ningen. Vaak vragen mensen, als je zegt dat je tekenaar bent, of je vlinders of planten tekent. De associaties zijn altijd heel tekst: Coen Polack foto: Hielco Kuipers botanisch. Mijn tekeningen verbeelden ei genlijk het dierlijk gedrag dat in mensen schuilt. Het laat zien dat we geen superieur ras zijn. Ik vind het kwalijk als de ontwikkeling van de mens de omgeving schaadt. Het maakt de mens tot een 'minpunt' in de evolutie. Ik wil dat storende element niet zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19