GELOOF SAMENLEVING Bekkers, die was zijn tijd vooruit Geloofwaardigheid Rooms Katholieke Kerk op het spel Jodenhaat Vertrouwen in gebedsgenezer groe 'Mens was slaaf in goudmijn van Marduk' Prijs voor moslimvrouw moet imago verbeteren Nederlandse jongeren naar Wereldjongerendage dinsdag 23 APRIL 2002 door Dirk Visser vaticaanstad/new york - De geloofwaardigheid van de Rooms-Katholieke Kerk staat de ze week op het spel tijdens de topontmoeting van paus Johan nes Paulus II met Amerikaanse kardinalen over het seksschan daal in de kerk, vandaag en mor gen in het Vaticaan. Tientallen priesters in de Ver enigde Staten hebben zich schuldig gemaakt aan seksueel misbruik van minderjarigen. De inmiddels geschorste priester John Geoghan uit Boston, be schuldigd van het misbruik van bijna tweehonderd kinderen, is in één geval veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf. Tegen hem en anderen lopen nog rechtsza ken. Tientallen priesters zijn de afgelopen maanden geschorst. In New York en Los Angeles zijn de namen van verdachte pries ters aan justitie doorgegeven. Het schandaal betreft echter niet alleen de daders. De kardi nalen Bernard Law en Edward Egan, respectievelijk aartsbis schop van Boston en New York, en andere bisschoppen hebben deze priesters de hand boven het hoofd gehouden. Hoewel de kerkleiders op de hoogte waren van de misdrijven, werden die priesters naar een andere paro chie of een ander bisdom over geplaatst, zonder dat er maatre gelen werden genomen of dat er informatie over de criminele ac tiviteiten aan het andere bisdom werd verstrekt. Kardinaal Ber nard Law moet van de meerder- Paus Johannes Paulus II, die de schandalen in zijn Kerk nu wel serieus moet nemen. Foto: Reuters/Michrael Dwyer heid van zijn Amerikaanse colle ga-kardinalen aftreden, heeft een anonieme kardinaal tegen de Los Angeles Times gezegd. Dit weekeinde berichtte The New York Times over de Colom biaanse priester Enrique Diaz Ji- ménez. Hij heeft in de loop van 25 jaar tientallen minderjarige jongeren misbruikt, eerst in de Verenigde Staten, waar hij werd veroordeeld, toen in Venezuela, waar hij werd geschorst, en ten slotte in zijn geboorteland, waar hij in november werd gearres teerd. Hij liet zich door zesjarige jongens oraal bevredigen. Hoewel de priester in 1991 werd aangeklaagd wegens het mis bruik van zestig jongens, schreef bisschop Thomas Daily van Brooklyn een lovende brief over hem aan de bisschop in Vene zuela, waaraan hij na zijn ver oordeling werd uitgeleverd. „Wij hebben nooit problemen gehad. Alles wat we over hem kunnen zeggen, is positief', schreef bis schop Daily aan zijn collega Francisco de Guruceaga Iturriza van Vargas. Nadat het dagblad de Boston Globe begin dit jaar het seks schandaal boven water kreeg, na jaren door het aartsbisdom Boston te zijn tegengewerkt, spreidde het zich snel over heel Amerika uit. Ook in andere lan den, zoals Polen waar aartsbis schop Juliusz Paetz van Poznan aftrad, bleken er geestelijken te zijn die hun handen niet thuis konden houden. Aanvankelijk deed het Vaticaan alsof het een lokaal probleem betrof, waarmee de paus en de curie zich niet hoefden te be moeien. In zijn Witte-Donder- dagbrief aan alle priesters ter wereld bagatelliseerde de paus de zaak door wel te spreken over het onrecht dat de overgrote meerderheid van onschuldige priesters werd aangedaan, maar niet over de slachtoffers. De voorzitter en vice-voorzitter van de Amerikaanse bisschop penconferentie wisten twee we ken geleden het Vaticaan ervan te overtuigen dat er in Amerika sprake was van een diepgaande crisis, die bij geestelijken en ge lovigen tot gevoelens van wan hoop leidde. De geloofwaardig heid van de Amerikaanse RK Kerk neemt zienderogen af, zei den bisschop Gregory en bis schop Skylstad, de trauma's van de slachtoffers zijn nu bij ieder een bekend en de priesters, die bona fide zijn, ontmoeten steeds meer weerstand. In een zeer ongebruikelijke stap nodigde het Vaticaan een week geleden de Amerikaanse kardi nalen op korte termijn uit voor gesprekken met de paus en naaste medewerkers. Eén ding is zeker: de paus zal niet ingaan op de suggestie dat het verplichte priestercelibaat wordt opgege ven, zo maakte hij zondag dui delijk tegenover bisschoppen uit Nigeria. Wel worden er richtlijnen ver wacht voor een betere voorbe reiding van de priesterstudenten op hun werk. Ook zal er een al gemeen geldende gedragslijn worden opgesteld in welke ge vallen een priester uit het ambt wordt gezet en aan justitie wordt overgedragen. Maar of het Vaticaan de hand in eigen boezem zal steken, is de vraag. Onder zware druk van de gelovigen overwoog kardinaal Law af te treden, maar het Vati caan hield dit afgelopen week tegen. Aartsbisschop Paetz van Poznan, die niet van priesterstu denten kon afblijven, werd na zijn aftreden zelfs een hoge baan in de curie in het vooruit zicht gesteld. sint-oedenrode/gpd - Het celi baat dient te worden afgeschaft, vrouwen moeten het in de ka tholieke kerk verder kunnen schoppen dan 'misdienarettes'. Met die ondubbelzinnige op roep kreeg de Nijmeegse hoog leraar J. Roes afgelopen week end in Sint-Oedenrode een ova tie. Roes was een van de sprekers op een symposium dat werd ge houden ter nagedachtenis aan bisschop Bekkers van 's-Herto- genbosch (1960-1966). Het afge lopen weekeinde werd in zijn geboorteplaats Sint-Oedenrode een standbeeld onthuld voor deze 'bisschop van het volk'. Een van de gasten bij het sym posium, de huidige bisschop A. Hurkmans, kreeg de oproep van Roes nog net mee. Hij verliet de bijeenkomst in de middaguren. Voor zijn vertrek hoorde Hurk mans tal van lofuitingen aan het adres van de overleden voor ganger. Onder aanvoering van Roes verklaarden enkele profes soren Bekkers bijkans heilig. Ze schetsten het beeld van een rek kelijke monseigneur, die zijn tijd ver vooruit was. Hurkmans, die sterk hecht aan de traditionele waarden en sacramenten, kan zich in de kerk van De Goede Herder niet op zijn gemak heb ben gevoeld. Toen Roes zich de afgelopen weken nadrukkelijk boog over de redes van Bekkers, ontwaakte hij naar eigen zeggen. „Grote genade, dacht ik, je zou er weer katholiek door worden." Hij, hoogleraar katholicisme en di recteur van het Katholiek Docu mentatie Centrum in Nijmegen, provoceerde meer nog dan de andere professoren die zaterdag een kans kregen, de gevestigde instituties. Roes refereerde in zijn rede aan de reeds langdurige ophef in de Verenigde Staten over seksueel misbruik van kinderen door priesters. Het heeft mede te ma ken met het verplichte celibaat, betoogde de hoogleraar, laten we dat in godsnaam afschaffen. Hij kreeg er in een tevoren nog doodstille kerk luid applaus voor. Net zo goed als voor zijn pleidooi om vrouwen meer kan sen te geven. Maak het mogelijk dat zij het verder schoppen dan 'misdienarettes', zei de hoogle- reaar. Want waarom zou een vrouw als ambtsdrager niet kun nen? Hij besefte dat zijn woorden bij de kerkleiding op reserve stui ten. „Ik geloof niet in wonderen. Maar ik hoop er wel op." Van een onoprecht zwijgen wil hij niet weten, aldus de hoogleraar na afloop van het symposium. „Het leiderschap kan een kli maat van angst veroorzaken. Maar ik wil zeggen wat er ge zegd moet worden." Zware kritiek op Hurkmans Bisschop A. Hurkmans van Den Bosch is 'een gemoede lijk mens', maar 'onvoldoen de toegerust' voor het ambt. Hij bestuurt 'krampachtig'. Oudere priesters in het bis dom 's-Hertogenbosch heb ben zware kritiek op zijn functioneren. Zij stellen hardop de vraag: 'Wie be stuurt het bisdom', en wijzen op de grote invloed van vica ris J. Schroder. Hurkmans zegt niet te schrik ken van de kritiek: „Ik hoorde voor mijn ambtsaanvaarding al dat ik niet geschikt zou zijn. Maai andere mensen hebben mij bisschop ge maakt, en ik denk dat ik het ambt aankan. Ik groei nog daarin. Ik heb niet het gevoel dat ik tekort schiet" En, over de twijfel aan zijn bestuurs kracht: „fk hak de knopen door." Verschillende pastores en de kens uit het bisdom hebben Hurkmans bij zijn ambtsaan vaarding in 1998 geadviseerd een nieuwe staf te kiezen. Hij kreeg de raad met name Schroder, die halsstarrig con servatief heet te zijn, aan de zijlijn te plaatsen. Sommigen zien Schroder als een regis seur in de coulissen van het bisdom staan. P. Konings, pastor en voormalig deken in Veghel, zegt: „Hij beheert de geldstromen, het benoe mingsbeleid en het onder wijs. Je kunt je afvragen wie het bisdom nou eigenlijk be stuurt." Bisschop Bekkers met zijn neefjes. Foto: GPD/archief 1 Op huiskamerniveau zijn ra cisme en discriminatie zeld zaam. Het komt voor. Maar ie dereen kent het gruwelijke cli ché van de antisemiet die ver strooid opmerkt dat hij joden heeft onder zijn beste vrien den, of van de boze vaderlan der die het niet meer pikt, al die allochtonen, maar wel, ver telt hij dan, kent hij toevallig een paar hele nette, aardige en arbeidzame Turkse gezinnen. De calvinistische verklaring voor racisme en soortgelijke slechtheid luidt, dat de mense lijke aard nu eenmaal bol staat van de slechtigheid, dat de mens geneigd is tot alle kwaad, en bovendien ook nog 'on machtig is tot enig goed'. Het zal wel waar zijn. Maar in de praktijk van het volle leven blijkt dat min- derhedenhaat bloeit op plaatsen en in tijden waarin het centrale gezag over de samenleving zwak en onze ker is. Er is wat dit betreft weinig verschil tus sen Europa en de wereld van de islam. Vroeger meenden de historici wel dat in de isla mitische we reld antisemitisme niet voor kwam, dan wel extreem zeld zaam was. Hoe anders was dat dan in Europa. Daar waren po groms aan de orde van de dag. Het klopt natuurlijk dat de ho locaust, de weloverwogen bu- reaucratisch-industriële ver nietiging van zo'n zes miljoen joden, een Europese actie ge weest is. Er heeft zich inder daad niets maar dan ook niets dergelijks in de wereld van de islam voorgedaan. De oorzaken van antisemitis me zijn wel in de godsdienst gezocht. Christenen hebben immers gemeend dat de joden schuldig waren aan de moord op God, want daarmee werd de kruisiging van Jezus van Nazareth gelijkgesteld. In de geschiedenis of de theologie van de islam komt dat motief niet voor. Integendeel, Mo hammed, de stichter van de is lam heeft een aantal militaire overwinningen weten te bel len op de joden die er in zijj |jUl tijd woonachtig waren op h .(atj, Arabisch schiereiland. Mo- ur(j hammed had het van de jo< l. q gewonnen, Jezus juist verlo Bovendien heeft de islam in klassieke periode een theoii ontwikkeld waarbij aan chi tenen en joden een zekerei te van godsdienstvrijheid g gund werd. Een invloedrijk ''l^0 middeleeuwse christelijke 1 orie over de joden luidde d ,n8e entegen dat de eindtijd, wa onê' Jezus terug zou komen eni ir8^( geen kwaad meer zou best; aS pas kon aanbreken als alle 15501 den zich tot het christendo d)es hadden bekeerd. Het is dui 'en lijk dat moderne ongelovig l™11 de moslimse theorie de voi,erz0 keur zullei iel§' geven. een Ondanks verschillei theorieën de praktijk aaSt van de bel ,nc*a deling van joden in d wereld vai het christi dom niet veel ande: BN als de ma Cron waarop in er vc wereld vai eurd islam de j lew; den werdi irt tw behandeli van; Het patro >en g steeds het r het de: wanra het politii IC Ir oppergezag onbedreigd, el wee tief en zeker van zichzelf is 50 ei worden de joden met rust 9-30 laten. Zodra het politieke 1 pergezag wankelt, onzeker IC In treedt, of 'om erger te vooi sn vc men geen maatregelen ne< nii< dan breekt aan alle kanten 16.0( pleuris los. Dan zijn overij e ko: niet alleen de joden de klo atten maar ook andere minderh en v den. ten: i Toepassing van deze visie m 14 de dagelijkse situatie in Nf enj d land is niet moeilijk. Zolai len niet eens weten waar het istroi tieke oppergezag over om van t maatschappij zich bevind eehe (Brussel? Den Haag?), zola diere we niet weten wie er op st j het de baas is, de Oudkerk-M kanen of de politie, Kok 0 tuyn, zo lang zal het gelaz WUK gen joden op straat voort! P alg ren. Daar is niet eens een m de ada of een oorlog in het A e late den-Oosten voor nodig. ISIS SEN ARTIE uur e en. I :isgi den haag/anp - Het project Is lam en Burgerschap heeft een prijs ingesteld voor moslim vrouwen of islamitische vrou wenorganisaties die het debat over waarden en normen in moslimkring stimuleren en bur gerschap bevorderen. De Nana Asma'u-prijs wordt op 21 juni voor het eerst uitgereikt. Met de prijs wil Islam en Bur gerschap bijdragen aan een po sitievere beeldvorming van moslimvrouwen en de aandacht vestigen op hun maatschappe lijke inzet. De onderscheiding is genoemd naar de West-Afri kaanse moslimvrouw Nana As- ma'u (1793-1864), die zich in zette voor politiek, onderwijs en hervi C maatschappelijke gen. De prijs bestaat zeefdruk van de Syriscl stenares Khairet al-Saleh. De onafhankelijke jury uit PvdA-Tweede-Kamer dith Belinfante, directeur Can-Engin van het gaan Turken en het Amsti se PvdA-gemeenteraadsli ma Elatik. Islam en Burgerschap sl ten doel het debat over en normen en over de van het begrip burgersc de moslimgemeenschap muieren. Het uitgangsp dat de islam een positi kan spelen bij de integra moslims in de samenlevii UK M heek nie 10.30 ■jllegei ailen. uro. i BOEKBESPREKING Het Paradijs was een laborato rium voor genetische manipu latie; Adam groeide op als de eerste reageerbuisbaby; de Ba- byloniërs stonden in contact met wezens van de planeet Marduk, die eigenlijk engelen waren die mensen kweekten voor werk in de goudmijnen - goud dat de ruimtewezens no dig hadden om de twaalfde pla neet te beschermen tegen ra dioactieve straling. Oh ja, en een kwart van het ambtenaren apparaat moet worden ge schrapt, want die lui doen te weinig. Deze en andere vaststellingen doet politicus en publicist Co Meier in zijn boek 'Geloof in een duurzame wereld'. Co Mei er stond als kandidaat-voorzit ter en tweede man na Jan Nagel aan de wieg van Leefbaar Ne derland. Afgeserveerd door For- tuyn, hielden hij en een aantal andere LN'ers vervolgens de af splitsing Duurzaam Nederland ten doop. Ook bij deze partij is Meier inmiddels na een conflict vertrokken. Nu heeft hij zijn religieus- politieke cre do vastgelegd in een be vreemdend boek vol fou ten. De taak die Meier zich heeft opge legd is niet gering. Zijn boek begint met de oer knal en ein digt met de WAO. Dat voert hem via tussenstations als de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, het conflict in Israël en de perikelen rond Leefbaar Ne derland. De onderlinge verban den legt Meier met behulp van de UFO-theorie van Erich von Daniken, wat theologie van de koude grond, beweringen uit evangelische folders en andere pseudowetenschappelijke wee tjes van horen zeggen. Geloof in een duurzame wereld Co Meijer Zet een on bewijsbare bewering als 'de mens ge bruikt maar tien procent van zijn her- sencapaciteit' naast een kreet als 'alles is energie'. Overgiet het met een aan name als 'de oude Soeme- riërs hadden een grotere kennis van de wetenschap dan wij' en het broeierige klimaat is geschapen om allerlei vreemde gedachtenplanten wortel te doen schieten. 'Geloof in een duurzame wereld' staat vol met dat soort groeisels. Co Meiers poging om zijn to taalvisie in één boek te gieten is een moedige. Toegegeven: er is geen doorslaggevend argument te bedenken waarom je vast stellingen als 'Sodom en Go- morra zijn door atoombom men verwoest' en 'de treinen hebben te vaak vertraging in dit land' niet binnen het bestek van één boek aan zou snijden. Maar als Meier werkelijk wil dat zijn boek anders dan met ge kromde tenen wordt gelezen, laat hij dan tenminste de spel fouten eruit halen. En orde scheppen in de wildgroei van hoofdstukken, postscriptums, aanhangsels en kaderteksten. Nu heeft het er alle schijn van dat de auteur per abuis een kladversie bij de drukker heeft ingeleverd. En dat doet de over tuigingskracht van pakweg een bewering als 'de vader van Je zus kwam van een andere pla neet' geen goed. Silvan Schoonhoven Titel: Geloof in een duurzame wereld Auteur: Co Meier Uitgeven Pirola Prijs: 14,75 euro IK O] vai erse it KWAI vv april nden ITIEI erdag aller ïllerb aissei m 13. tussei iinme worde ive' n Gezag reguliere geneeskunde brokkelt af leiden/leeuwarden - Eén Op de vijf Nederlanders beaamt de stelling dat sommige gebedsge nezers van God het vermogen hebben gekregen om mensen beter te maken. Opvallend laag blijkt het vertrouwen in de regu liere geneeskunde. Liefst 63 pro cent houdt het voor waar of waarschijnlijk juist dat artsen de eigenlijke oorzaak van veel ziek ten niet bestrijden. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal-Cultureel Planbureau, dat door socioloog Durk Hak uit Groningen is bekendgemaakt tijdens een symposium van de Fryske Akademy over genezing door de geest. Absoluut afwij zend over genezende gaven Gods is 50 procent. In de mening over de reguliere geneeskunde zijn er amper ver schillen tussen niet-gelovigen en de respondenten uit diverse kerkgenootschappen. Sterk uit een loopt wel het vertrouwen in religieuze alternatieven. Van al tijd nog 15 procent bij niet-gelo vigen loopt dit percentage op naar 24 procent (hervormd en verschillende gereformeerde de nominaties) naar 27 procent bij de rooms-katholieken en zelfs ruim 54 procent bij de overige gelovigen. Onder die overigen zijn veel evangelicale en pinkstergelovi gen. In hun gemeenten is zeer veel ruimte voor gebei zing. Durk Hak, die gebe zing 'een vorm van noemt, vindt dat er meer zoek naar moet worden Rondtrekkende genezer ken volgens hem op wijze (geen opleiding kerkgebouw) gemakkelijl n' in ernstige nood. „Er hoeftige cliënten in ovi gegeven de ontoereiker neeskunde", stelt hij vast afde icatie s. Dit en wi e juist •f ikoms ;o chtem e .geld I '.Op utrecht/anp - Ruim 500 Nederlandse jonge ren zullen eind juli in Toronto, Canada, deelnemen aan de Wereldjongerendagen. Onder hen bevindt zich ook een kleine groep gehandicapten, aldus de rooms-ka- tholieke jongerenorganisatie Responz. Voorafgaande aan de Wereldjongerendagen zijn de jongeren te gast in het Canadese bis dom St. Catharines, bekend van de Niagara watervallen. Het bisdom zal de jeugd, naast een spiritueel programma, een feestelijke dag bij de watervallen aanbieden. Na het voorprogramma reizen de jongeren naar Toronto. Daar kunnen ze deelnemen aan verschillende activiteiten, waarin mu ziek, dans en theater centraal staan. Ook zijn er momenten van gebed en verzoening. De Wereldjongerendagen worden afgeslo ten met een avondwake in gezelschap van paus Johannes Paulus II. P1 chi i de Di De dagen worden sinds 1985 elke gehouden op uitnodiging van de thema dit jaar luidt: 'Jullie zijn het de aarde, jullie zijn het licht van Met dit thema wil de Rooms-Ka kerk jongeren wereldwijd uitdagen jonge christenen herkenbaar in het staan. Naar verwachting komen er miljoen jongeren naar de katholiek festatie in Toronto. en, da Leide: in de ehouc 10.00 verrel ing. Vc UI vloge :ht is: 1 dcras: 'erger Koom rdorp n zn. Hpjnklic

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14