Piramide in het middelpunt Onderzoeker Sa bet ontdekt 'verbluffend lijnenspel' vanuit Austerlitz De piramide van Austerlitz is vooral bekend van schoolreisjes. Een restauratie moet het in verval geraakte monument in oorspronkelijke staat terugbrengen. Oorspronkelijk? Daar denkt piramide onderzoeker Mohamed Sabet heel anders over. Hij wil er alles aan doen om het 'unieke monument, dat zo rijk is aan geheimen en verhalen' te redden. door Gitte Brugman ten zanderige ciikel in het bos bij Zeist, met in het midden een vreemdsoortige heuvel waarop een stenen torentje staat. Het is moeilijk voor te stellen dat dit de strakke piramide van Austerlitz was die hier tweehonderd jaar gele den boven het landschap uittorende. Dat vanaf de obelisk op de top de kerken van Amersfoort en Utrecht in de verte zichtbaar waren. De provincie Utrecht heeft de res tauratie van de piramide opgepakt door het groen en de bomen op en rond het vroegere monument te kappen. De uitkijkpost bood tot voor kort uitzicht over boomtoppen in plaats van de weidse heidevelden die er in de Bataafse tijd lagen. Over twee jaar, als het bouwwerk zijn tweehonderdste verjaardag viert, moet hij er weer keurig bij liggen. De piramide van Austerlitz is een be grip vooral vanwege het nabijgele gen attractiepark met dezelfde naam, dat landelijk veel schoolreis jes trekt. De piramide met obelisk werd in 1804 gebouwd door de troe pen van Napoleon, die zich voorbe reidden op een inval in Engeland. Toen hun generaal Auguste de Mar- mont vond dat zijn twintigduizend soldaten voldoende waren getraind, wilde hij hen nuttig bezighouden. Hij besloot een herdenkingsteken te laten aanleggen ter ere van Napole on. Zelf beschreef hij het in zijn dag boek als 'een duurzaam monument dat de komende eeuwen zou herin neren aan ons verblijf op deze vlak te, aan het doel van ons oponthoud, en dat de herinnering aan de over winningen levend zou houden die Frankrijk en zijn bevelhebber zo be roemd hebben gemaakt'. Hij koos voor een piramide en maakte ge bruik van de kennis over de pirami de van Gizeh. De Fransen hadden die uitgebreid bestudeerd toen ze in Egypte waren gestationeerd. Het monument werd in 27 dagen 'in ge strekte draf uit zand en heideplag gen opgetrokken. De piramide kreeg pas twee jaar la ter de naam Austerlitz mee, toen Na poleon een grote overwinning had geboekt bij deze plaats in het huidi ge Tsjechië. Ondanks de mooie woorden van Marmont raakte de pi ramide, vanwege het materiaal en de korte bouwtijd, in verval en over woekerd. De houten obelisk die op de top stond, stortte al spoedig in. Bij een restauratie in 1894 kwam er een stenen obelisk voor in de plaats. Verval De opknapbeurt kon niet voorko men dat het verval doorzette. Tien jaar geleden bekeken prof. Frits van Voorden en zijn van oorsprong Egyptische medewerker Mohamed Sabet de bestemmingsplannen in de regio. De gemeente had destijds pro blemen en riep de hulp in van deze mannen van de Technische Univer siteit Delft. Zo kwamen ze op het spoor van deze wonderlijke pirami de. Van Voorden is onlangs overle den, maar Sabet doet er nog steeds onderzoek naar. Twee jaar geleden kwam hij naar buiten met de ontdekking dat de pi ramide van Austerlitz een 'zusje' is van die in Gizeh. Binnenkort ver- PA* L'KMfAAKt'A PYR AMIDE ki.kvèr. i. icccsrx kmpkrkcji nss r/u.\c*rs NAPOLEON IV ^Al La fUtl. Ja ZaVllf MARMONT. Illustratie: GPD De piramide van Austerlitz vroeger en nu. Op een oude gravure van Baltard is de oorspronkelijke piramide te zien, met rechts de entree. Daaronder de piramide nu. De dichte, hoge begroeiing is weggehaald. In plaats van de vroegere heidevelden komen grasvelden. Foto: GPD/Jaap de Boer schijnt een nieuw rapport van hem, waarin hij aantoont welke nauwe banden het monument heeft met Parijs en Jeruzalem. Berekeningen of verwijzingen naar de Egyptische grote zus heeft Sabet niet kunnen vinden. Het enige dat Marmont aan cijfers achterliet, is de aanwijzing dat de vier zijden een hoek van 45 graden maken met de basis. Maar dat die basis 150 voet groot was, heeft Sabet pas na lang puzzelen weten uit te vogelen. Als belangrijke bron gebruikte hij een plattegrond van het Franse leger kamp en zijn omgeving. Sabet kwam er achter dat de afstand van de piramide tot de Onze Lieve Vrouwekerk in Amersfoort, die er toen al stond, precies 225 keer de hoogte van de piramide bedraagt. Om de exacte afstand tussen Auster litz en Amersfoort te berekenen, raadpleegde hij het Rijks Driehoek coördinatenstelsel. Op basis van dit systeem werd Nederland destijds in kaart gebracht. Met de afstand in meters kon Sabet uitrekenen wat de voetlengte was die Marmont had ge hanteerd en nu wist hij ook de exac te hoogte van de piramide inclusief obelisk. Een 'verbluffend lijnenspel' in de vorm van een potlood toont volgens onderzoeker Sabet de verbintenis tussen Auster litz, Parijs, Jeruzalem, Gizeh en Mekka. Foto: GPD In 1799, dus niet lang voor de bouw van de piramide, was de meter geïn troduceerd in Parijs. Sabet denkt dat de piramide heeft bijgedragen, mis schien zelfs bedoeld is geweest, om het metrieke stelsel in Nederland te introduceren. De Austerlitz-voet heeft namelijk een gulden-snedever- houding met deze toen nieuwe Franse meeteenheid (zie kader). Sabet meent bovendien dat de Fran sen de Nederlandse landmeters heb ben gecorrigeerd. De Onze Lieve Vrouwekerk in Amersfoort gold des tijds als het centrum van het land. Sabet vermoedt dat de Fransen be cijferden dat dit niet klopte, en dat het middelpunt zeven kilometer zui delijker lag. Austerlitz was de navel van de Bataafse Republiek. Het vormde in ieder geval voor de Fransen het middelpunt voor de in richting van het landschap. En daar bij hanteerden ze ook weer de gul den snede. .Alle bewijzen duiden op een code met het landschap, waarin de piramide een soort kompas is. Die mensen waren echt bezig met het inrichten van het landschap", zegt hij enthousiast. Geheimen Sabet verdiepte zich nog verder in het verbluffende geografische lijnen spel. Zo ligt de piramide precies drie lengtegraden verder op de aardbol dan de nulmeridiaan van Parijs. Bij het verbinden van Austerlitz met Pa rijs ontstaat een driehoek met hoe ken van 30, 60 en 90 graden. De schuine zijde staat loodrecht op de zijde van de piramide, waarin een ingang zat. Deze entree is te zien op een gravure van Baltard. Die bron geeft nog meer geheimen prijs. Bij nadere inspectie van de gravure heeft Sabet op de top van de piramide, aan de voet van de obelisk, twee poppetjes ontdekt. Ze strekken hun armen en lijken een plek op het gebouw aan te geven. Sabet kwam erachter dat het eerste mannetje zijn hand precies houdt op de hoogte van de top van de pira mide, als de obelisk er niet zou staan. De andere figuur staat op de balustrade aan de voet van de obe lisk en geeft aan waar de eerste trans van die pilaar begint. Het is niet zo maar een tekening, benadrukt Sabet daarom. Behalve de band met Parijs is er ook een link met het Midden-Oosten. Vanuit Parijs loopt een lijn naar de piramide van Gizeh en exact parallel daaraan loopt de lijn van Austerlitz naar de Rotskoepel in Jeruzalem. Sa bet deed eerder onderzoek naar de piramiden in Egypte en kwam er achter dat de piramide van Gizeh, het oude centrum van Jeruzalem en de Ka'aba in Mekka eveneens met elkaar zijn verbonden. Hij noemde zijn vondst de driehoek van Abra ham. De piramide van Austerlitz is zo geplaatst dat de entree naar het Observatorium in Parijs gericht is, en wie van de daarnaast gelegen zuidoostelijke zijde afdaalt, loopt richting Jeruzalem. Zo legt hij een link met het Midden-Oosten. Alles wat hij nu heeft gevonden, be vestigt voor Sabet dat het hier gaat om een 'onvergelijkbaar monu ment'. Hij vindt dat het door bouw kundigen gehanteerd zou moeten worden als ijkpunt bij de inrichting van de omgeving en zelfs van het he le land. Daarom maakt hij zich zor gen over de huidige restauratieplan nen. Hij wil er alles'aan doen om het 'unieke monument, dat zo rijk is aan geheimen en verhalen' te redden. De provincie Utrecht is met het oog op de tweehonderdste verjaardag van de piramide begonnen met de werkzaamheden. Daarbij is Sabets hulp niet ingeroepen, hoewel zijn eerste rapport bij de verantwoorde lijke personen bekend is. Sabet ver baast zich hierover. „Een groep we tenschappers had eerst alle informa tie moeten bekijken en dan had er pas een beslissing genomen moeten worden over de restauratie. De pira mide verdient dat." In oude staat Bij de provincie reageert Dries van Veen, verantwoordelijk voor de fi nanciële kant van het herstel, voor zichtig op deze opmerking. „Ik ken Sabet niet. Maar ik weet dat mijn collega, die inhoudelijk verantwoor delijk is, het onderzoek kent. Wij hebben gekozen voor een praktische oplossing. Het is te duur om alles precies in de oorspronkelijke staat te herstellen." Utrecht wil wel zoveel mogelijk het monument in de oude staat terugbrengen. Alleen op een aantal details zal hij afwijken van het origineel, zegt Van Veen. Het restauratieplan van verantwoor delijk architect Peter van Traa van bureau De Steunbeer BV uit Hel mond kost 1 miljoen euro en wordt betaald uit bijdragen van het Bern- hard Cultuurfonds, de provincie, en eigenaar Landgoed Den Treek-Hen- schoten. De piramide krijgt de ko mende jaren weer zijn getrapte vorm terug. In plaats van heideplaggen komt er een bekleding van graszo den, omdat die makkelijker is in het onderhoud. „Er zijn goede ervarin gen mee bij andere restauraties al dus Van Veen. In de winter van 2003 en het daarop volgende voorjaar worden de zoden gelegd. Als het gras een groeiseizoen achter de rug heeft, kan eind 2004 de officiële opening plaatsvinden. Van Traa herstelt de droge gracht rond de piramide. Omdat het open landschap inmiddels is volgegroeid, vormt de gracht een afscheiding met het bos. De architect benadrukt de grens met een rij rode beuken. Di rect aan de buitenkant van de gracht komt ook een meidoornhaag, waarin prikkeldraad verstopt zit. Zo zal de brug over de gracht de enige toe gangsweg vormen. De stenen obelisk werd in 1894 ge bouwd op een toen al verzakte pira mide en staat daarom iets lager dan de eerste houten variant. Deson danks vindt Van Traa het verant woord dat hij blijft staan. .Anders zou je dat deel van de bouwgeschie denis vernietigen." Om er achter te komen hoe groot het monument oorspronkelijk was, heeft hij bodem profielen bestudeerd en deze verge leken met schriftelijke bronnen uit de bouwtijd. De maten worden daarin aangegeven in voeten. Hoe lang die voet exact was, heeft Sabet onlangs berekend, maar Van Traa kende deze informatie niet toen hij zijn plannen opstelde. „Ik ga uit van de gegevens in het landschap. Die zijn hard." De architect kent het verslag van Sa bet uit 2000, maar heeft daar geen rekening mee gehouden. „Hij is meer de man van de theorie, ik ga uit van dat wat ik in mijn handen kan krijgen. Zijn manier van benade ren is interessant. Ik heb alleen het gevoel dat door de exactheid van de berekeningen de juistheid misschien niet de ware is. Dat het een uitkomst is die te veel gewenst is." Van Traa twijfelt aan het idee van een „wereldomvattend plan van de Fransen" bij de keuze van de vesti- gingsplek. Uit het dagboek van Mar mont blijkt dat hij het idee voor het monument kreeg op een achterna middag. Het was nog steeds mooi weer en de troepen moesten iets te doen hebben. „Marmont ging voor het theatrale effect. Daarom is de pi ramide gebouwd op de hoogste plek in het landschap. Dat was de Amers- foortse berg." De gulden snede Al in de Oudheid gebruikten de Grieken de verhoudingen van de gulden snede bij het ontwerpen van gebouwen. In de Renaissan ce was er opnieuw belangstelling voor, en hanteerden bijvoor beeld schilders de gulden snede bij de indeling van hun schilde rijen in gelijkvormige vlakken. Dat gaf 'mooie' verhoudingen. Het leidde er bijvoorbeeld toe dat de ogen in een portret niet precies in het midden zaten, maar iets erboven. De horizon ln een landschap zal bij voorkeur niet in het midden staan, maar iets erboven of eronder. Ruwweg zal de verhouding tussen de vlakken neerkomen op 5:8. ln de typografie geldt de gulden snede als de Ideale indeling van tekst en beeld over een pagina. ZATERDAG 20 APRIL 2002 ER BIJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 51