'Je ziet de mensen 'pingpongen' in de zaal' Alleen winnaars in Sportivo Bakker en Bloemen in 'De diva en de divan' Voorschotense schrijft boek over Haagse Etsclub Nieuwe tekenaar Suske en Wiske iderzoek safspraken inghuizen Oraroriumkoor indrukwekkend mooi Habib Koité publiektrekker van Werfpop 2002 vana ;CPD/Lex van Rossen Va! medy-festival I, )en Haag kant) haag - In de Haagse thea- E~"SpePijn en Diligentia treden, n 22 en 25 mei, 24 stand- omedians op tijdens de ■m e editie van het festival 'A ijight of Comedy'. Het eve- ent presenteert gevestigde jn en jong talent uit zeven hillende landen. Onder de Amerikaanse ster Jason rt, bekend van de hitserie Grace en de Drew Carey Ook Daniel Kitson is van tij. Hij won in januari de Out Award, een van de u ijkste stand-up-prijzen flEGI igeland. Jörgen Raymann, inden peelmans en de Vlamin- 1183 Coppens en Kamagurka >artrjneveneens0p' Keith Haring otterdam idam - In Museum Boij- Dor jol van Beuningen is van 10 )rfunj|ot en met 21 juli een grote instelling te zien over de lanse kunstenaar Keith (1958-1990), een van de idste Amerikaanse graffiti enaars uit de jaren tach- i v. g uijmans toont werken die 6373! net eerder in Nederland te iPENJ waren. Middelpunt van de ■m onstelling zijn de tien me- jge panelen van de Tien HES c'en" *n totaa^ njn zo'n ig werken van Haring, die 1 1 -jarige leeftijd stierf aan )onna ie zien. inse foto's in Irlemse hallen ,em - De Haarlemse Hal poseren van vandaag tot et 16 juni de Japan-foto's ellen van Meene. Zij is ld geworden door haar fo- in jonge meisjes. De pre- bestaat uit 31 foto's leisjes die zij twee jaar ge in Japan heeft gemaakt, ie is gemaakt op uitnodi- an de Japan Foundation, stichting heeft Van Meene rste buitenlandse kunste- jevraagd een expositie sa- e stellen voor het Japanse >en van de Biënnale voor - ectuur in Venetië. koper valse k odjes failliet @hdc ïnties \lkmaAAG De Haagse galerie- R. Dullaart, eind maart iskerd als verkoper van ste schilderijen van Her- Irood, heeft een faillisse- aanvraag ingediend bij 'itbank in Den Haag. Dul- it zijn zaak enkele da- een tv-uitzending van de Vries. Na die uitzen- wamen er alleen nog mensen naar de galerie geld terug wilden. el gevra rie wek juiste s elefoni oor pla vij zorg entiett Zie de 0, gei Ierland Kun &Cultuur zaterdag 20 APRIL 2002 door Hans Visser den haag - Eigenlijk lopen ze al negentien jaar om elkaar heen. En steeds sterker werd het gevoel van: we moeten iets met elkaar doen. Het definitieve duwtje daartoe kwam in 1999. Karin Bloemen viel op het Gala van het Nederlandse lied in voor Marco Borsato. Ze zong 'Het Dorp'. En omdat het voor Borsato geschre ven orkestarrangement niet pas te bij haar stem, werd ze begeleid door pianist Cor Bakker. Een openbaring. Het verscheen zelfs op cd. En afgelopen maandag be leefden hun beider voorstelling 'De diva en de divan' zijn premiè- Nou ja, première. Ze zijn allang al op tournee, dus was het voor al een feestje voor iedereen die heeft meegewerkt en voor vrien den en kennissen. Het program ma had er zelfs al veel eerder moeten zijn. Want de run op de kassa's was al begonnen toen Karin Bloemen te maken kreeg met een bum out en de produc tie moest afzeggen. „Ik zat er doorheen", zegt ze. Een tegen slag die achteraf een zegen bleek te zijn. „We kregen alle tijd om veel te brainstormen en de idee- en te laten rijpen, om uiteinde lijk een inhoudelijke lijn te be palen met liedjes en conferen ces." Met topschrijvers als Jan Boerstoel, Friso Wiegersma en Jurrian van Dongen werd ge praat over liedjes en Hans Rie- mens kreeg alle tijd voor het schrijven van conferences. „Ze zitten me nu als een jas." Intus sen nam Jan Aamtzen de tijd voor de aankleding: „Hij be dacht een opblaasbaar decor." En zo ontstond onder regie van Karins echtgenoot Mamix Bus stra een voorstelling waarin Bakker en Bloemen gelijkwaar dig tevoorschijn komen. „Een mooi programma, rijk van kleur, waarin we beiden kunnen excel leren", zegt ze. „Je ziet de men sen in de zaal echt 'pingpon gen': je ziet die hoofden tussen ons heen en weer gaan. En daarmee breekt Cor Bakker met de traditie van de zwijgende pia nist achter de stem van de ar tiest. Een vak apart." Geen tour de chant dus. „Ik doe zelfs een typetje", zegt Bakker met een nog steeds niet verdwe nen gevoel van verbazing in zijn stem. ,,Ik voel me echt geïnte greerd." Wat hij speelt mag het publiek zelf komen zien, maar Karin en hij zijn in elk geval een kwartier lang doldwaas in de weer met een onwaarschijnlijk verkleednummer, waarin ze het duo de Corini's vormen en waarbij Cor haar de kleren van het lijf rukt. „Toen we gingen repeteren duurde het nummer wel drie kwartier, maar nu is het precies goed, alles klopt tot op de se conde. Ik heb bij Paul de Leeuw wel eens een mop verteld. Maar als ik niet achter de piano zat, had ik had toch wel last van po diumangst. Gelukkig ben ik dat een beetje kwijt geraakt door het presenteren van televisiepro gramma's als 'Cor en Co'." Politiek engagement is in de voorstelling ver te zoeken. Bloe men: „Het past niet bij me. Ik heb niet de behoefte om ie mand uit het publiek te beoor-' delen op een politieke overtui ging. Er zat aanvankelijk nog wel een grap in over Pim Fortuyn, maar die is weg. Moeten wij het daar ook al over hebben? Het maatschappelijk engagement in de voorstelling, onze lijn, is 'het maken van keuzes'. Dat je ac cepteert dat er iets mis is in je leven en besluit dat het anders moet." „Ik kreeg die bum out omdat ik mezelf over de kop had gewerkt. Ik moest toen kiezen, leren 'nee' zeggen om de balans te kunnen vinden tussen mijn werk en de kinderen. Ik wil op zondagmid dag met de kinderen naar Artis, ik wil gelukkig zijn en 112 wor den. Niet op m'n 46ste worden gedotterd, terwijl ik mezelf in mijn vak allang heb bewezen. Je moet niet alles willen kunnen. Ambities zijn mooi, maar je moet ook leven. Het moet niet zo zijn dat je op een vrije dag niet weet wie je zult bellen om dat je van je vrienden bent ver vreemd." „Toen ik die bum out kreeg ben ik meteen contact gaan maken met mijn vriendinnen, sommi gen had ik inderdaad al veel te lang niet gesproken. Toen bleek dat een van hen in de proble men zat, heb ik haar een paar weken bij mij laten logeren. We hadden het heel gezellig en rust ten er beiden enorm van uit. Jurrian van Dongen schreef voor ons een liedje waarin hij dat Karin Bloemen: „Ik wil op zondagmiddag met de kinderen naar Artis, ik wil gelukkig zijn en 112 worden." Foto: GPD/Erwin Olaf heel mooi zegt: 'Rijk niet naar de hemel, maar haal hem naar je toe'. Ik kreeg een mailtje van ie mand die naar aanleiding van de voorstelling schreef dat hij op een dag op weg naar zijn werk opeens dacht: 'Krijg allemaal de schijt'." En zo steunt de voorstelling op rust en balans. Er is zelfs beslo ten dat Cor telkens zijn eigen vleugel kan meenemen. „Hoef ik niet afhankelijk te zijn van de vleugel die in het theater staat." „Logisch", vindt Karin. „Ik trek toch ook geen jurk aan die daar nog hangt van de plaatselijke operettevereniging?' 'De Diva en de Divan': 27 mei, Circustheater, Scheveningen; 28 en 29 mei, Nieuwe Luxor, Rotterdam; 19 en 20 maart 2003, Leidse Schouwburg. voorschoten - In het Hofwijck Huygensmuseum te Voorburg is gisteravond een boek gepresen teerd over de geschiedenis van de Haagse Etsclub. Het boek is geschreven door Ina Versteeg uit Voorschoten. Zij heeft daar voor haar doctoraalscriptie uit 1999 bewerkt, die ze schreef als afsluiting van haar studie kunst geschiedenis aan de Universiteit van Leiden. De Haagse Etsclub is in 1984 'heropgericht'. De officiële op richting was exact een eeuw eer der en bedoeld om de in die tijd nog niet zo populaire etstech niek van elkaar te leren. De na tuur is vanaf het begin de groot ste inspiratiebron geweest voor de etsers. De eerste grafiekmap had in 1984 het thema Buiten. De laatste map verscheen in 1996. Door het overlijden van twee oprichters kwamen de ac tiviteiten daarna op een lager pitje te staan. De collectie van de Haagse Ets club is gisteravond symbolisch overgedragen aan het prenten kabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam. Tot 12 mei worden de prenten tentoongesteld in het Hofwijck Huygensmuseum. Gelijktijdig is er in kunstzaal Leo van Heijningen aan het Noord einde in Den Haag een expositie van nieuw werk van de aange sloten kunstenaars. In het boek van Ina Versteeg (uitgegeven door Van Soeren Co) zijn alle etsen afgebeeld die de Haagse Etsclub in haar be staan heeft uitgebracht. brussel - Suske en Wiske zijn toe aan hun derde tekenaar. Paul Geerts (65) gaat met pensi oen en heeft zijn tekengerei doorgegeven aan Mark Verhae- gen. Geerts leerde het vak van de geestelijke vader van de strip helden, YVilly Vandersteen, die in 1990 is overleden. Geerts heeft 35 jaar de avonturen Suske en Wiske geschreven en gete kend. In die tijd heeft hij 115 al bums afgeleverd, meer dan Van dersteen zelf. Elk nieuw avon tuur verschijnt in de eerste druk met 300.000 exemplaren, waar mee het de best verkopende strip in de Benelux is. Geerst wordt na zijn pensionering kunstschilder. Zijn opvolger Verhaegen werkt al dertien jaar in de studio Vandersteen. 1/anp - De Europese ftissie is begonnen met lerzoek naar de twee veilinghuizen voor ter wereld, Christie's en dhollan ly's. Dat kan leiden tot rant/Le toetes voor de gerenom- /an Aln e bedrijven, agblad. ik is twee jaar geleden aan jrant.nl illen gebracht nadat de ilm alige baas van Christie's, ipher Davidge, bewijsma- had overlegd waaruit >r P'aa dat de twee bedrijven ver- P afspraken hadden ge- over de courtage. Ook in kijkt een rechter naar de e's en Sotheby's hebben 190 procent van de kunst- in de wereld in handen, •rdt geschat op 4 miljard ïr jaar. Opmerkelijk is dat zijn on ledrijven meewerken aan die wij^derzoek, omdat de com- een regeling kent waarbij adverti j-ers- geen boete krijgen, aren tachtig en begin ja- jentig voerde het duo een ende concurrentiestrijd eds lagere veilingtarie- 1993 spraken de toen- topmannen af om daar Habib Koité: Afrikaanse funk op Werf- pop. Archief foto: Taco van der Eb theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Sportivo' door Introdans. Gezien: 19/4 Leidse Schouwburg. Het kan niet anders of een dan ser is ook een sportliefhebber. Al die fraaie bewegingen in wedstrijden moeten hoogst in spirerend zijn voor choreogra fen. Introdans heeft deze bron aangeboord. Zes choreografen droegen een dansstuk bij aan het jeugdprogramma 'Sportivo'. Het is een spetterend sportpa- norama geworden met alleen maar winnaars. Afgematte of fanatieke koppen krijg je niet te zien. Sport is voor Introdans een feest dat over loopt van energie en humor. Herkenbare sportgebaren dui ken op in de dans en krijgen een speelse draai. De 'spelers' van Cheerio in de choreografie van Patrizia van Roessel baden in het goud en in het dansple zier. Voetbal, schaatsen, scher men, zwemmen, body building: deze energieke dansshow zit er vol mee. Grappig is aan het slot de relativerende scène van twee onsportieve heren die op hun eigen tuttige manier een staaltje boksen, schaatsen en zwem men laten zien, en al gauw last van hun contactlenzen krijgen. In 'Bluf van Conny Janssen blijkt ook de overwinningsroes en het wisselen van de shirts een bron voor aanstekelijke dans te zijn. Haydns symfonie 'De Klok' dicteert als een stop watch de choreografie van jiri Kyli&n. De dans is zo sierlijk, licht en onbezorgd, dat de tijd er geen rol in lijkt te spelen. Schitterende parodieën leveren Charles Czamy met een dans- act voor twee heren die aan fit ness doen, en het tekenfilmach tige 'Patch of Grass' van Mar guerite Donlon. Vooral in de bokswedstrijd tussen twee vrouwen met golvende licha men worden de gebaren mees terlijk uitvergroot. De prijs voor originaliteit en eenvoud gaat naar 'Eight Heads' van Daniel Ezralow. De hoekige gebaren met armen en benen geven schitterend de duels en het stadionpubliek. Later, als de dansers lopend in rijen, allerlei schitterende pa tronen in zwart en wit vormen, blijkt niet alleen de sport, maar ook Escher een mooie inspira tiebron met zijn strakke, wis kundige tekeningen waarin toch zoveel beweging zit. 'hl, I* aan te maken door de Essies onderling af te ?n. Ook op andere pun- akten ze afspraken, zoals op m eilinggaranties en beta- orwaarden. In de VS, verspre iet maken van prijsafspra- ertentie n misdaad is, is bestuurs- ternet. ter a. Alfred Taubman heby's in december vorig J schuldig bevonden. De Sk- Pat is nog niet bepaald. door Herman Joustra leiden - Habib Koité is met zijn groep Ba- mada de grote publiekstrekker op de eenen twintigste editie van Werfpop. Op het pro gramma staan verder optredens van 16Down, Mimezine, Babyjohii, Relax, Smo- gus en Kopna Kopna. Het festival wordt dit jaar op 14 juli gehouden op de Garenmarkt, in verband de slechte conditie van het Van der Werfpark. De Malinese meestergitarist Habib Koité heeft zich de afgelopen jaren een plekje ver worven op verschillende internationale po dia. Grote hits scoorde hij tot dusver niet. maar zijn cd's 'Mosu Ko', 'Ma ya' en 'Baro' kregen stuk voor stuk lovende kritieken. Zijn succes dankt Koité verder aan de gloedvolle optredens met zijn band Bamada. Het Zwolse 16Down is een andere trekker op Werfpop. In 1999 was hun demo 'Demo van de Maand' van het muziekblad FRET. Eenmaal onder contract bij platenmaat schappij Dino werd de single 'Subtle Move- ment' door de radio opgepikt en een grote hit. Het nummer, een ballad, is niet repre sentatief voor de cd 'Headrush'. Daarop laat 16Down een afwisselend geluid horen: ste vige rock gecombineerd met beats, samples en elektronica. Een andere hoofdrol op Werfpop is wegge- gelegd voor de dancemuziek van Mimezine. „Mimezine is heel ambachtelijke elektroni sche muziek", zegt zangeres Vera op de site van de band. „De computer is ons gereed schap. We zien de sampler als een volwaar dig instrument dat je net zo moet beheersen als elk ander muziekinstrument voordat je precies kunt vertalen wat er zich in je hoofd afspeelt." De electro-pop van Babyjohn laat zich het beste omschrijven als "Beck meets Chemical Brothers' met een extra rijkgevulde jazz- funk-saus. In 2001 debuteerde de band op een festival in Antwerpen, tourde ze in het voorprogramma van Buscemi door Andalu- sië en nam de eerste cd op, die in mei ver schijnt. Relax is een soul-hiphopband die het enkele jaren geleden bracht tot een finaleplaats van de Grote Prijs Van Nederland. De groep komt met name live tot zijn recht en heeft optredens achter de rug in Paradiso, LVC, Melkweg en Nighttown. Verder speelde de groep op festivals als Bevrijdingspop en Ra cism beat it. Het Sassenheimse Smogus zorgt voor de re gionale noot in het programma. De leden van de band hebben elkaar leren kennen bij Adest Musica en op het Rijnlands Lyceum Sassenheim. Smogus noemt zichzelf een Xplo-core act en brengt een combinatie van hardcore, rap, funk, rock en punk, met in vloeden van Kom, Limp Bizkit, Incubus en Slipknot, maar ook Eminem, Soul Assassins en Cypress Hill. Ook het vijfkoppige Kopna Kopna uit Roe- Iofarendsveen staat op het podium van Werfpop. De band, waarvan de leden stude ren aan het conservatorium en de kunstaca demie maakt naar eigen zeggen popmuziek in de mime betekenis van het woord: eigen wijs, funky en direct, vol onveiwachte wen dingen, harde montagecuts en slagwerkvari aties. Het programma van Werfpop is nog niet compleet. De organisatie onderhandelt nog met twee bands en een deejay. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Oratoriumkoor Alphen a/d Rijn o.l.v. Gilles Michels, m.m.v. Hieke Meppelink, sopraan, Margareth Beunders, alt, Bas Ramselaar, bariton, Simon Stelling, orgel en De Philharmonie Amsterdam. Gehoord: 19/4, Bonifaciuskerk, Alphen aan den Rijn. Van een naamsverandering ga je niet mooier zingen. Maar het staat vast dat Oratoriumkoor Al phen aan den Rijn (voorheen COV Hosanna) zichzelf in de Bonifaciuskerk heeft overtrof fen. Waarom die naamsveran dering? „COV is bijna een kreet geworden zonder inhoud. En wij willen nu juist de nadruk leggen op het 'oratorium zin gen', vandaar dat dat woord voorop moest. Zo hebben we ons met de nieuwe naam helder willen profileren", zijn ongeveer de woorden van Gilles Michels. Maar interessanter is toch de hoge kwaliteit koorzang, waar aan Gilles sinds 1996 met klin kend resultaat heeft geschaafd. In Yexilla Regis' van Anton Bruckner tonen de vier stem soorten htm fraaie 'a cappella' idioom. Meteen is de koorklank gaaf. In het tweede lied 'Tota pulchra Es' krijgt de samenzang bescheiden maar zeer sfeervolle versterking van orgelpijpen en groot koper. Even wordt de zwakke schakel hoorbaar bij de tenoren in 'O Maria, Maria', net iets te onzeker gezongen en dus niet helemaal zuiver. Het gaat de bassen in een lange donkere 'solo' even verderop beter af de zuivere lijn te bewaren. Ook in de liederen van Brahms is de so bere begeleiding een vondst, met zacht roffelende pauken in het aanzwellende 'Wenn Gottes Posaun wird angehen'. Het co- loriet van de alten komt gloed vol bovendrijven in het laatste couplet. Van de twee grote werken, Dvo raks Te Deum en het Stabat Ma ter van Karol Szymanowsky (1822-1937) is de laatste bove naards mooi, zowel in composi tie als in uitvoering. Het koor lijkt de taal te beheersen met al die zoete Poolse 'zju'^anken en mysterieuze vocalen: De Phil harmonie Amsterdam is niet van een professioneel orkest te onderscheiden, in deze lang niet voor de hand liggende, melan cholische muziek. Die trieste sfeer wordt gezet wanneer twee klagende klarinetten de pijn van Maria inluiden. Het koor zingt indrukwekkend mooi, in een aanzwellende klank van ver scheurend leed. Door heel het drama heen blijft de koorklank schitterend homogeen, het or kest magistraal met steeds die rinkelende xylofoonklank. Van de drie solisten, die una niem overtuigen door opperste concentratie, geweldige toon- vorming en schilderachtige tekstbehandeling, betovert Hie ke Meppelink het meest met een onaards ijle klank, die via ver vreemdende opwaartse interval len het diepmenselijke leed van Maria draagt en wegvoert. -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21