Overheid geeft oorlogskunst terug KUNST CULTUUR Teder boomblad zien, voelen en uitspreiden' Moeizaam eerbetoon aan subversieve held Pinnige tantes R7 233 Werken naar erfgenamen vroegere eigenaren Vonk weg bij Saint Louis Orchestra Afscheid Volumia! Onbevredigend samenspel Wispelwey en Giacometti Portret Pim Fortuyn in brand vrijdag ig APRIL 2002 CPD/Lex van Rossen 1. „11 V1; tya festival taat 25 jaar man it." rdam - Het Rotterdamse ini culturele Dunya festival ante: op 25 en 26 mei zijn 25-ja- t ik staan door terug te grij- dea ip het Poetry Park, waaruit stival is voortgekomen. lommeerde dichters zul- iordrachten geven tijdens est, onder andere Breyten inbach, Esmaïl Khoï, Es- insma en Faraj Bay- r. Verder wordt moderne nuziek voor het voetlicht Op het programma onder andere de Cubaan- ïzikant Eléyó, de Neder- ebandZuco 103, de Sen- ïatoi iYoussou N'Dour en de mam kkaanse zanger Najat Aat- Het Dunya festival vindt bij de Euromast. jcg :er favoriet llonge Jury f*y erdam - Jongeren tussen en 16 jaar vinden 'Harry p/f &de Geheime Kamer' St K. Rowling het leukste van 1999 en 2000. Het werd gisteren onderschei- dat; net de Prijs van de Jonge 102. Zo'n 5000 jongeren il pj ien de jury. Het is voor ^rst in het bestaan van de at iemand anders dan Slee werd gekozen. Deze landse schrijfster zege- 1 de afgelopen vijf jaar in ipetitie. ds gezocht videoclips et ie Za ïeid zoetermeer/anp - De Nederlandse over heid geeft de nazaten van het joodse echt paar Gutmann 233 kunstwerken terug. De verzameling was in de Tweede Wereldoor log in beslag genomen door de nazi's. Ook het schilderij 'Het Paaslam' van Beuckelaer wordt teruggeven aan de erfgenamen van de vroegere eigenaren. Het is voor het eerst dat het ministerie van cultuur claims op dit gebied hono reert op advies van de commissie-Polak. Deze commissie onderzoekt sinds begin dit jaar restitutieverzoeken voor oorlogs kunst. Staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur liet vorig jaar al weten dat kunst die destijds door de Duitse bezetter is ge confisqueerd, in principe weer in handen moet komen van de eigenaren of hun erfgenamen. De uitspraak van de staatssecretaris volg de op een advies van een commissie on der voorzitterschap van directeur Ekkart van het Rijksinstituut voor Kunsthistori sche Documentatie. De commissie advi seerde de verkoop van kunstwerken door joodse particulieren in Nederland vanaf 10 mei 1940 als gedwongen verkoop te beschouwen, tenzij nadrukkelijk anders blijkt. De familie Gutmann uit Heemstede moest in de periode 1940-1942 van de nazi's haai- kunstverzameling aan hen verkopen. Het ging om schilderijen, meubelstukken, serviesgoed en bestek. Na de oorlog kwam de verzameling in handen van de Staat. Het schilderij 'Het Paaslam' van de zes- tiende-eeuwse Vlaamse kunstenaar Joa chim Beuckelaer was van een joods echt paar uit Wenen. Na de Tweede Wereld oorlog kwam ook dit kunstwerk in eigen dom van de Nederlandse Staat. Op dit moment heeft het Bonnefantenmuseum in Maastricht het nog in bruikleen. Voorzitter Polak van de commissie die de restitutieverzoeken behandelt, zegt dat het besluit de collectie van de familie Gutmann en het schilderij 'Het Paaslam' terug te geven aan de erfgenamen, bete kent dat ook over andere claims een der gelijk besluit waarschijnlijk lijkt. Maar het is niet duidelijk of daarbij ook moet wor den gedacht aan de Koenigs-collectie en de collectie-Goudstikker, omdat die niet bij de commissie-Polak zijn aangemeld. -Voor het derde Am- DemoFestival, op vrij- juni in Hillegom, is de dag, isatie op zoek naar bands esten die graag een live- atie willen laten maken, act mag een half uur op het podium van So- Daalin Hillegom. Aan het an de avond gaan alle ïers naar huis met een jgistratie en een demo- P*1 eer informatie: tel. 0182- All /06-26490 549 of: ww- ïers iitious.nl lied >c i ursus Haagse f eschool t er wc - Tijdens de open in de Haagse Hogeschool ipril kunnen bezoekers cursus volgen. Daar- s er een demonstratie lancing. Wat wonen op s en studeren inhoudt, duidelijk gemaakt met topresentatie en een vi- over een dag uit het le- iterè(èn drie studenten. De juüfc dag is van 16.00 tot 20.00 de Haagse Hogeschool, laWesterdijkplein 75 te aag. «1 schka Meijsing Iphen aan den rijn - Schrijf- Deschka Meijsing is dit n de laatste gast in het Li- item? Café van Alphen aan den Op woensdag 24 april leest ir in het Parkfilmhuis, lis Geellaan 2, in Alphen. ogramma begint om temp 1Ur' aternacht op 'Poelgeest -In het park van Kasteel 'oelgeest wordt vrijdag 21 "raag 22 juni vier keer de 'Hing 'Afspraak met de s' gespeeld. Een verteller °li steeds een klein publiek oor een theatrale wande- 'or het nachtelijke park. Jcatievoorstelling is de van een reeks co-produc- Kasteel Oud-Poelgeest, Ise Schouwburg en Stel- nteni( ojecten van plan zijn gc dijk te maken. Stelling oeger een galerie voor ne kunst in de Kruis- inhet centrum van Lei- ud-Poelgeest is een kas- met park op de grens van en Oegstgeest. De vier elingen worden gespeeld ortste nachten van het et kasteel dient deze Oernacht als decor voor lak met de kosmos'. De 'sprong Peruaanse ac- 'usicus Nilo Berrocal schreef en speelt het I- dat zich niet toevallig ,nd de zonnewende af- Per voorstelling kunnen s dertig toeschouwers in toegelaten. Een kaartje ouro (incl. hapje en ie in de kelder van het Kaarten zijn verkrijg- Ba de.Leidse Schouwburg. theater recensie dick van teylingen Voorstelling: 'Lenny Bruce' door Het Noord Nederlands Toneel Tekst: Raoul Heertje en Koos Terpstra. Gezien: 18/4, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 24/4, Zoetermeer. Lenny Bruce was wat veel stand-up-comedians nu zou den willen zijn: een schokkende wereldvernieuwer met een suc ces dat alleen te vergelijken valt met dat van popsterren. Een klassieke, tragische held die geen enkele concessie deed en daaraan te gronde ging. Bruce bediende zich van alle woorden en meningen die hij wilde ge bruiken en dankte ironisch ge noeg zijn beroemdheid aan zijn vijanden. Eind jaren vijftig had Amerika net de jacht achter de rug op alles wat maar op een maatschappijkritisch element leek-. Het schijnheilige burger mansfatsoen was nog stevig aan de macht. Bill Haley, James Dean en Elvis Presley sloegen daar de eerste barsten in en droegen bij aan een klimaat waarin Lenny Bruce een ster kon worden door de autoritei ten in hun gezicht te spugen. Koos Terpstra, regisseur en di recteur van het Noord Neder lands Toneel, en Raoul Heertje, zelf stand-up-comedian, maak ten met acteurs, musici en ca baretiers een voorstelling met dat subversieve heldenleven als basis. Het gaat hen er niet om de geschiedenis na te spelen, maar om uit te zoeken wat de opstelling en de inzet van Len ny Bruce ons nu nog te zeggen heeft. Het stuk begint in 1959 in een verlopen nachtclub, waar Lenny zijn grote liefde, de strip tease-danseres Holly vindt, en eindigt in een nog treuriger tent waar Lenny moet spelen als ie dereen hem verlaten heeft. Daartussen liggen de jaren van succes, maar ook van de intimi datie door valsspelende politie mannen, waartegen eerst zijn omgeving en uiteindelijk de held zelf het aflegt. Terpstra wil het toneel span nender maken door genres te combineren. Hij regisseert vaak cabaretiers en haalt die graag zijn stukken binnen (dit keer spelen Heertje en Hans Sibbel - de helft van Lebbis en Jansen - afwisselend de hoofdrol). Dat werkte uitstekend in Brechts Driestuiversopera' en redelijk in Becketts 'Wachten op Godot1. En juist in een stuk met de god- father van de stand-up-come- dians in de hoofdrol, werkt het niet. De bedoeling van die tak van humor is snel, verrassend en adrem te zijn, maar 'Lenny Bruce' sleept zich moeizaam voort. Het stuk is opgebouwd uit korte scènes, die vaak te weinig kracht in zichzelf heb ben. Vaak wordt er eindeloos uitgelegd en uitgeweid, maar soms veranderen karakters of situaties zo plotseling dat ze hun effect ook missen. 'Lenny Bruce' heeft een paar goeie rol len (vooral van Veerle van Over loop en Ludo Hoogmartens), maar mist de structuur van een goed toneelstuk. En wat heeft het stuk ons nu nog te vertellen? In plaats van repressieve politiemannen heb ben we repressieve tolerantie. Daar heeft Hans Sibbel een punt, maar cabaretiers lopen al lang niet meer voor de muziek uit met de vlag van de moraal in hun hand. De schrijvers, co lumnisten en journalisten met dwarse meningen zijn inmid dels zo dik gezaaid, dat die het gras meestal al drie keer voor de voeten van de cabaretier hebben weggemaaid. Humor, dat zou de meerwaarde moeten zijn van de stand-up-comedian; het woord zegt het al. En met al dat lachgrage publiek dat in drommen afkomt op elke caba retvoorstelling zou je het bijna vergeten, maar humor is een heel moeilijk genre. st. louis - Chef-diligent Hans Vonk (59) vertrekt wegens ge zondheidsredenen bij het Saint Louis Symphony Orchestra. Vonk leidde het Amerikaanse gezelschap zes seizoenen. In mei zal hij zijn laatste concert geven. Hij blijft wel verbonden aan het orkest als gast-dirigent. Vonk is onlangs benoemd tot chef-dirigent van het Radio Symfonie Orkest (RSO) met in gang van het seizoen 2003/2004. Hij is verder vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest Holland en sinds kort van het Nederlands Kameror kest. De gezondheidsproblemen van Vonk lijken geen gevolgen te hebben voor zijn benoeming bij het RSO en zijn werk voor de andere orkesten. amsterdam/anp - Het is over. Het nummer waar mee de Nederlandse band Volumia! in 1997 door brak, bleek gisteravond op het afscheidsconcert in de Heineken Music Hall heel toepasselijk. Volumia! bestaat niet meer. De band sloot hun uitverkochte concert af met de hit 'Afscheid'. Met een laatste buiging bedankten de leden het publiek en toen was het voorbij. De band speelde al hun hits. Het feest kwam goed op gang na het nummer 'Hou me Galerie Naturalis toont 3500 boombladeren in één oogopslag door Rody van der Pols leiden - Je vindt 't mooi. Of je vindt 't niet mooi. Kunstenares Jeanette Blonk is zich er terdege van bewust. „Sommige mensen staan stil en vinden het prachtig. Andere mensen halen hun schou ders op en lopen ongeïnteres seerd door", zegt ze, staande te midden van haar kunstwerk; 3600 boombladeren geplakt op witte vellen papier, die de muren van de galerie in museum Natu ralis bedekken, 260 vierkante me ter in totaal. En het zijn niet zo maar blade ren. Stuk voor stuk zijn ze af komstig van dezelfde boom. Een kleine plataan om precies te zijn. „Mijn opzet was om een herbarium te maken van één boom", vertelt Blonk. „Om alle bladeren één voor één te zien, te voelen en uit te spreiden." En dat deed ze. Twee jaar lang was ze ermee bezig. „Het was een behoorlijk arbeidsintensief karwei. Ieder blad heb ik tussen vellen papier moeten drogen. Twee jaar lang heeft die giganti sche stapel in het midden van mijn atelier gestaan. Een stoffige bedoening dat het was. Het »iÉr*OT*d *rifc ét «Ér* étét +*r «r* Kunstenares Jeanette Blonk heeft 3600 boombladeren geplakt op witte vellen papier: „Mijn opzet was om een herbarium te maken van één boom." Foto: Dick Hogewoning drieëneenhalfduizend bladeren. „Nu pas zie ik ze voor het eerst allemaal tegelijk. Allemachtig prachtig toch? Kijk, ieder blaadje heeft me heel wat niesbuien ge kost." Maar goed, het karwei is ge klaard. Daar hangen ze dan, alle is anders. Van grootte, van kleur, van vorm. En de ritmiek. Dat patroon dat zich voortdu rend herhaalt. Normaal sta je natuurlijk buiten het object. Loop je om zo'n boom heen. Maar nu sta je er temidden van. Je ziet de boom als het ware van binnenuit." Het vinden van een geschikte boom voor het kunstzinnige ex periment heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. „Ik heb alle gemeentes in het Groene Hart gebeld, maar dat leverde niets op. Alle bomen die op de nomi natie staan om gekapt te wor den, zijn ziek. Daar kun je dus niets mee." Uiteindelijk mocht Blonk het boompje voor de deur van een stel vrienden onder handen ne men. „Die stond in de schaduw van twee gigantische reuzen en kreeg dus nauwelijks licht. De plataan zou het waarschijnlijk toch niet gered hebben." Achteraf is Blonk blij dat ze met zo'n kleine boom is begonnen. Dat kostte haar immers al twee jaar werk. Stel dat ze voor een eik had gekozen, met 750 dui zend tot 1,5 miljoen bladeren? „Dat wil ik graag een keer doen", zegt de kunstenares. „Maar dan wel met een team hulpkrachten." 'Eén Boom' door Jeanette Blonk. Te zien tot en met 20 mei in de galerie van Naturalis, Darwinweg, leiden. 'Het lijkt wel of veel musea hun gasten graag weer snel zien ver dwijnen', kopte het Algemeen Dagblad vorige week boven een artikel over de klantvriende lijkheid van musea in Neder land. Vooraf aan het Museum- weekeinde wilde het AD wei eens weten hoe musea hun pu bliek ontvangen, op welke wij ze zij hun collectie tonen en hoe het zit met de soep en broodjes. Conclusie: het muse um is niet gastvrij genoeg. Uit het verhaal bleek dat nau welijks. Ja, in het Maritiem Museum in Rotterdam was de verslaggever gestuit op twee als 'pinnig' omschreven tantes die hij kennelijk stoorde in hun conversatie toen hij een entree bewijs wilde kopen. En op zijn rondgang heeft de verslaggever regelmatig moeten vragen waar hij zijn jas en tas kwijt kon omdat de baliemedewerk (st)ers hem daar niet op atten deerden. De verslaggever klaagt verder over gebrek aan infor matie en het on tbreken van zit gelegenheid om even wat lan ger van een kunstwerk te kun nen genieten. Oh ja, in het Gemeentemuse um in Den Haag had de ver slaggever ook nog moeten buk ken om de laag hangende bordjes bij de schilderijen te kunnen lezen. De kop boven het artikel indachtig denkt u misschien dat de dienstdoende suppoost hem bij die gelegen heid een welverdiende schop onderzijn togus heeft verkocht. Maar nee, het was enkel klein leed, dat de AD-onderzoeker ten deel viel: van geen zeep in de wc, een flinterdun plakje ca ke bij de koffie tot uitgeteld garderobe-personeel. Enfin, de directie van de Arena zou een moord doen voor zo'n lijst on regelmatigheden. Van de Leidse musea werd al leen Naturalis met een bezoek vereerd. Dat heeft een overwel digende indruk gemaakt op de verslaggever. Wel kon hij de tekstbordjes weer moeilijk lezen (misschien had de journalist ook even langs de oogarts ge moetenen waren de topstuk ken van het museum, de eerste bewijzen van de rechtop lopen de aapmens, hem nauwelijks opgevallen. Wellicht waren we wijzer ge worden als het Rijks museum voor Vol kenkunde meteen bezoek was vereerd. Bijna een jaar na de heropening heeft het museum zo'n 65.000 bezoekers getrokken. En dat is te weinig, vindt directeur Engelsman. Zou het aan de cake liggen?, vraag je je dan af. Of aan het sikke neurige personeel? Ik weet het niet. Duidelijk is wel dat Volken kunde een weinig uitnodigend karakter heeft. Ik ben het met Engelsman eens dat het muse um een fantastische collectie heeft maar het lijkt alsof men er alles aan doet dat te verber gen, Het gebouw aan de Mors singel is prachtig gerestaureerd maar ook zeer gesloten. Als je niet beter wist zou je kunnen denken dat het om een uitge- storven klooster gaat. De nieu we glazen entrees die tegen het monumentale complex zijn ge zet, zijn saai en geven het mu seum niet de uitstraling, een passend cultureel imago, dat het voormalige ziekenhuis tot een cultuurtempel verheft. De museumtuin, met werk van internationaal bekende kunste naars, biedt inzicht in de we reldwijde verwevenheid van culturen, maar de politiek en cultureel correcte opstelling weet de drempel tussen muse um en stad niet te slechten. De herbouwde erker aan de Steenstraat is een aanwinst voor de stad, maar omdat hier kantoren zijn ondergebracht maakt ook de Steenstraatzijde van het museum een versteen de en doodse indruk. Wellicht had men er beter aan gedaan het museumrestaurant aan de straatzijde te vestigen zoals het Wereldmuseum in Rotterdam heeft gedaan. Eenmaal binnen wordt de be zoeker wel vriendelijk ontvan gen en de weggewezen, maar zeker niet geïmponeerd. Het in terieur is sober en zakelijk, zelfs een beetje calvinistisch vormge geven. En de bezoeker wordt in de entreehal ook niet overwel digd door de museumcollectie. Eigenlijk ziet de centrale hal van de Rabobank er net zo uit. Natuurlijk zit niemand te wachten op schreeuwende re clameborden ontleend aan de pretparkcultuur of shop- pingmall, maar het is wel dui delijk dat gebouw en omgeving van Volkenkunde geen 'uit hangbord' zijn dat grote aantrekkingskracht uitoefent op het publiek. •JAN RIJSDAM vast'. Het publiek zong luidkeels mee. De stemming was blij en niet verdrietig. De in 1993 opgerichte band maakte aan het begin van deze maand be kend te zullen stoppen. Zanger Xander de Buisonjé begint een solocarrière en drie andere bandleden, Axel Lindelauf, Richard Ritterbeeke en Robin Zalm, beginnen samen de rockgroep The Crox. Wat de overige vijf bandleden gaan doen is niet bekend. Foto: ANP/Marco Okhuizen muziek recensie lidy van der spek Concert: Pieter Wispelwey, cello en Paolo Giacometti, piano. Gehoord: 18/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het podium; twee lichtbundels op Pieter Wispelwey in wit hemd met bretels, en schuin achter hem op Paolo Giacomet ti in keurig tweedelig grijs. Links en rechts twee uitwaaie rende palmen. Dit alles bij tro pische temperaturen. Wellicht wordt het samenspel, met na me voor de pauze, negatief be- invloed door de hitte; klamme handen, verhitte hoofden. Maar wat meer voor de hand ligt, door de merkwaardige pro grammakeuze. Het eerste stuk van Schubert is gecomponeerd voor piano en 'arpeggione' (een uitgestorven soort strijkgitaar), die goed te vervangen is door cello of altvi ool, overigens wel met de nodi ge aanpassingen, Brahms' So nate in G (1880) is eveneens niet voor cello, maar voor viool. En ook Franck schreef z'n So nate in A voor piano en viool. Blijft over Chopins spetterende 'salonstuk' Polonaise Brillante in C, het enige werk voor piano en cello. Frédéric schreef het op 19-jarige leeftijd tijdens een verblijf op het landgoed van Prins Radziwill, om bij te ko men van een pathologische verliefdheid op de jonge zange res Constantia Gladkowska. Maar in dit stuk heeft Wispel wey een ondermaatse rol in verhouding tot de formidabele pianopartij, die Giacometti vir tuoos en briljant tintelend ver tolkt. Noch Schuberts Arpeggione So nate, noch Brahms overtuigen ten volle. Het lijkt of Wispelwey hevig z'n best doet om de viool te imiteren, teveel bezig is met gekunstelde invallen. Ook Gia- cometti's spel heeft in beide werken hoe muzikaal ook ge speeld, iets weeks. Alsof de aan slag een fractie te laat komt. In middels ontlokt hij aan de vleu gel wel een betoverende licht gevoileerde klankkleur. Het sa menspel blijft echter onbevre digend diffuus. Het hoogtepunt is César Francks hartstochtelijke Sonate in A. Hier laat Wisaelwey als geen ander zijn ceÊb zingen, doet hij ten volle recht aan die diepe ongeëvenaarde cellok lank. Hier vergeet je de viool. Het samenspel is doorleefd en meeslepend, de sfeer groots en romantisch. Eén 'interpretatie' krijgt wat mij betreft het voor deel van de twijfel; in het snelle sterk syncopische middendeel waar Giacometti als een vurig paard doorheen raast en Wis pelwey zich een vreemdsoorti ge ritmische vrijheid veroor looft. Pieter, dat staat er toch helemaal niet? goes/anp - Een omstreden por tret van Pim Fortuyn in Goes is vanochtend in brand gevlogen. Kunstschilder L van den Akker maakte het portret van Fortuyn in zijn bekende 'at your service'- houding. Op het voorhoofd van de politicus stond een haken kruis. Van den Akker wilde daar mee aangeven dat hij Fortuyn een racist vindt. De gemeente liet het hakenkruis verwijderen. Het schilderij werd daarna her haaldelijk beklad. Ook was er een eerdere poging om het in brand te steken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19