El Bezaz verzint wrede sprookjes KUNST CULTUUR 'Alleen nog uit varen als het mooi weer is' Number one: weinig opzienbarends R7 Alphense schrijfster provoceert Marokkaanse gemeenschap omponist ichedrin aar Leiden ouden Zoen ie Provoost Een eigenzinnig erudiet eVeen iat vreemd lofarendsveen - Voor de lende keer wordt zaterdag 'Veen gaat vreemd' gehou- n. Voor dit festival zijn leden i diverse lokale popbands Vj or elkaar gehusseld en ver- gens tot zes nieuwe groepen formeerd. Elke band legt zich op het vertolken van een paald genre: meidenpop, d nkrock, new wave, spee- )Ck, radiopop en sixtiesrock. het parkeerterrein van SR staat zaterdag een grote t waar vanaf 20.00 uur de redens plaats vinden. W 'een eesti unstbeurs in ioy' Rotterdam vat t vo n be donderdag l8 APRIL 2002 de vxedj man brengen. Daaronder linden zich ook tientallen istenaars uit Leiden en om- ng- pen huis uziekschool |EN aan den rijn - De eekmuziekschool Alphen den Rijn houdt zaterdag huis. Er wordt informatie even over de cursussen vari- ïdvan 'kleutermuziek' tot leren bespelen van de tradi- ne'e Turkse Saz. Tijdens het nhuis spelen verschillende ds en orkesten. De Streek- ziekschool aan het Burge ester Visserpark staat open 11.30 tot 15.00 uur. icï ozartdag in igstgeest stgeest - Het werk van W.A. .jzart staat centraal op de i teMozartdag die op zondag >et mei wordt gehouden in jstgeest. De Nederlandse ,ro' zartvereniging en K&O artvereniging en K&O stgeest organiseren de ma- itatie. Op het programma twee concerten, een ;h en een diner. Voor meer ,ea trmatie: 071-5237156. terdam - Van vrijdag 26 tot met zondag 28 april wordt in Tterdam de tweede editie van ist-in-Ahoy gehouden, ek aan deze beurs is de aan- sigheid van bijna zeshon- d professionele kunstenaars persoonlijk hun werk aan bi - De Russische compo- j Rodion Shchedrin komt ff Leiden ter gelegenheid van e uitvoeringen van zijn werk. lemeester Postma ontvangt fcedrin morgenochtend op [stadhuis. fier de titel 'Muziek voor e ogen' zijn er morgen- en fcdagavond concerten waar- let werk van Shchedrin cen- ll staat. Morgen speelt orga- I Michiel Ras in de Harte- Hcerk Shchedrin's orgelpre- js en -fuga's naast een selec- jreludes en fuga's van Dmitri Bakovich, vriend, landge- lt en oudere collega van Sh- Irin. Dit concert wordt voor tgaan door een gesprek met pomponist over de gevaren [het componeren onder het Betbewind en over zijn lidschap met Shostakovich. Irdag voert het vocaal en- jrble C Sharp Minor wereldlij- I koorwerken van Shchedrin pedrin was eerder in Leiden I de Nederlandse première Ji zijn compositie 'De verze- |e engel', een werk waarvoor Q 1992 de Russische Staats- I uitgereikt kreeg uit handen ■Boris Jeltsin. Jde concerten beginnen om (15 uur. Voor meer informatie J kaartverkoop en prijzen: 1-5141141. •terdam - Schrijfster Anne post heeft de Gouden Zoen (r het beste jeugdboek van aar gewonnen met De Ark iers. Ze kreeg de prijs giste- n Amsterdam overhandigd, Zilveren Zoenen gingen [[Ion Ewo voor De zon is een en David Almond f Het zwarte slik. De prijzen I ingesteld door de stichting Tctieve Propaganda van het ferlandse Boek (CPNB). ■Arkvaarders gaat over het fee Re Jana dat met haar fa- P uit het moeras vlucht voor stijgende water. De familie P in de woestijn betrokken |de bouw van de Ark van Re Jana, die eigenlijk (mee mag, wordt aan boord Itökkeld door een jongen die fifd op haar is. „Het lezen (De Arkvaarders is een in- Kende ervaring", aldus het port van de jury onder voor- frehap van Dick Schram. I is de tweede keer dat«»Pro- P een Gouden Zoen in ont lat nam. In 1997 werd zij be- fnd voor De Roos en het door Peter van Vlerken alphen aan den run - Zeven jaar geleden maakte ze haar literaire debuut met 'De weg naar het noorden', een roman over een Marokkaanse jongen die illegaal naar Nederland komt. Nu is 'Min nares van de duivel' verschenen, met wrede sprookjes uit haar land van herkomst. Een gesprek met de Alphense schrijfster Nai- ma El Bezaz (28). Gezeten op een bank in het park laat ze de voorjaarswind vrijelijk door het haar blazen. Geen hoofddoekje dat het beteugelt. Wel: modieuze kleding: lipstick in een kleur die past bij haar bronzen gelaat. Naima El Bezaz: jong en mooi, Marokkaans en Nederlands, juriste en schrijf ster. „Wat vind je van mijn boek? Eerlijk zeggen." Ze oogt zelfver zekerd, is iemand die geen blad voor de mond neemt, maar met een zojuist verschenen tweede roman, sluipt er toch iets van twijfel in. Daar is weinig reden toe. 'Minnares van de duivel' bevat prachtige sprookjes. „Voor jullie zijn het mooie sprookjes", zegt ze. „Voor Ma rokkanen is het harde werkelijk heid." In het eerste verhaal uit haar boek wordt een Marokkaans meisje uitgehuwelijkt aan haar verkrachter, die haar in de hu welijksnacht met een mes be werkt om aan haar familie het bloed van haar maagdelijkheid te kunnen tonen. „De maagde- lijkheidscultus heerst nog erg onder Marokkanen", zegt ze. In alle verhalen komt een heks voor die geliefden uit elkaar drijft en zelfs de dood in jaagt. Verder doen de kwade geesten van de djinns hun best om rechtschapen mensen op het verkeerde pad te brengen. Alles bijeen is het een kleurrijk, maar tevens nogal gruwelijk beeld dat de schrijfster schetst van Marok ko. Je zou verwachten dat Naima El Bezaz als schrijfster verder zou 'vernederlandsen', maar het te gendeel is waar. Zeven jaar na verschijning van haar eersteling, keert rij in 'Minnares van de duivel' qua thematiek juist terug naar het land van herkomst. Toen zij in 1996 debuteerde kreeg rij veel publiciteit. „Daarbij ging het niet zozeer om de inhoud van mijn boek, maar om het feit dat er opeens Ma rokkaanse schrijvers opdoken. Dat was nieuw. We werden overal uitgenodigd. Mijn studie kwam erdoor in het gedrang. Er waren veel Nederlandse schrij vers die prachtige boeken schre ven, maar geen aandacht kregen omdat zij Jansen of De Vries Naima El Bezaz: „Veel Marokkanen, ook in Nederland, houden zich bezig met zwarte magie. Vooral als de liefde in het geding is worden heksen veelvuldig geraadpleegd." Foto: GPD/Klaas Poppe heetten." Als schrijfster kwam ze 'vast te zitten', vertelt ze. „Ik wilde mijn studie rechten aan de Universiteit van Leiden afinaken voordat ik aan een tweede boek begon. Daarom heeft het zo lang geduurd. Op vakantie in Marokko kwam de mystieke Arabische wereld weer dichterbij en pikte ik de orale vertelcultuur weer op. De sprookjes horen bij mijn cultuur en ik kan er dingen in kwijt die mij persoonlijk bezighouden." Geloven Nederlandse Marokka nen ook in djinns en heksen? „Zeker. Djinns worden beschre ven in de koran. Meer dan drie kwart gelooft er heilig in. Als kind krijg je te horen dat je geen heet water op een struik moet gooien, want dan zal de toorn van de djinns groot zijn. Een vrouw mag zich na elf uur 's avonds niet baden, want dan kunnen boze geesten zich in de douche schuilhouden en je las tigvallen." „Veel Marokkanen, ook in Ne- derland, houden zich bezig met zwarte magie. Vooral als de lief de in het geding is worden hek sen veelvuldig geraadpleegd. Magiërs rijn ook heel populair onder hasjsmokkelaars. Zij krij gen een mengsel mee, zodat douaniers en hun honden niet doorhebben dat ze drugs ver voeren. Of het werkt weet ik niet. Ik heb het nooit gepro beerd." Ze is geboren in Meknès, een oude koningsstad. Op haar vier de kwam ze samen met haar moeder haar vader achterna toen hij zich enigszins had ge setteld in Alphen aan den Rijn. Er rijn nog dingen die ze zich herinnert van ginds: de geuren, de kleuren, de verhalenvertel lers. Haar vader was in Marokko le raar aan een middelbare school. In Nederland werd hij fabrieks arbeider. Dat zij ging studeren was een vanzelfsprekendheid. Ze is vrij opgevoed, alles mocht, zolang ze geen reden gaf tot roddel. „Reputatie is heel belangrijk in de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Mijn ouders wer den hier behoudender dan ze in Marokko waren. Buitenlanders hechten altijd meer aan verou derde normen en waarden. In Marokko rijn ze veel vrijer dan Marokkanen hier. Emigranten houden vast aan tradities omdat die hen zekerheid verschaffen. In Nederland zie je Marokkaan se jongeren die bij wijze van spreken islamitischer zijn dan hun ouders." Naima El Bezaz laat de hoofd stukken uit haar boek vooraf gaan door citaten uit de koran. „Ik zie de koran als een basis tekst. De citaten maken mijn verhalen compleet." Er is veel discussie over het gebrek aan tolerantie in de koran. „Niet de koran is het probleem, maar de mensen die het boek uiüeggen. Het islamitisch geloof is in de kem heel tolerant. Het rijn de mensen die het intolerant ma ken." Uithuwelijken, geeft ze als voor beeld, is ten strengste verboden volgens de koran. Het is een tra ditie - die tot haar spijt nog steeds voorkomt - die stamt uit de tijd voordat de islamitische bijbel verscheen. Ze heeft haar boek opgedragen aan haar man. „Door jou weet ik dat liefde geen illusie is", voegt ze toe aan zijn naam. „Hij is een Nederlandse Marok kaan. Een echt maatje. Ik heb het erin gezet om de Marok kaanse gemeenschap een beetje te provoceren. De meeste meis jes halen hun man uit Marokko. Ze worden gebruikt waar ze bij staan. De echtscheidingscijfers onder hen zijn enorm hoog. Bo vendien trouwen veel meisjes en jongens om maar getrouwd te rijn. Ze praten over de liefde als was het een illusie, alsof de lief de er niet toe doet. Terwijl ik de liefde juist heel belangrijk vind." 'Minnares van de duivel', Nai ma El Bezaz. Uitgeverij Con tact. 128 blz. Prijs: 12,50 euro. theater recensie maarten baanders Voorstelling: 'Number One' door Conny Janssen Danst. Gezien: 17/4 Leidse Schouwburg. In Parktheater, Alphen a/d Rijn te zien op 20/4. Ieder mens is een 'number one', een uniek persoon met karaktertrekken die hem onder scheiden van de groep. ïn de moderne danskunst is persoon lijke expressie een van de facto ren die de voorstelling zijn waarde geven. Conny Janssen heeft de individuele uitstraling van de dansers en danseressen van haar groep zelfs tot het the ma van haar nieuwe choreogra fie 'Number One' gemaakt. Ie dere individuele danser drukt zijn/haar stempel op de cho reografie. Ieder is een eenling in de groep, heeft zijn wisselwer king met de anderen, gaat con frontaties aan en keert terug in zijn eigen intieme wereld. Al thans, dit belooft het program maboekje. Maar helaas heeft 'Number One' juist op dit punt weinig opzienbarends te bieden. Vijf kwartier lang passeren de dan sers over het toneel met hun vloeiende, vlotte, overzichtelij ke bewegingen. Ze vormen duetten en groepsdansen. Het zijn prettige bewegingen om naar te kijken, ook omdat ze goed worden uitgevoerd, maar het kabbelt allemaal maar voort, zonder dat een van de deelnemers iets doet waar je van opkijkt. Ze tillen elkaar op, steken de armen door elkaar, in elkaar en langs elkaar heen, ze laten zich gelukzalig door de lucht dragen, ze duwen en zwaaien elkaar rond en stralen tevredenheid en plezier uit. Er zijn kleine grapjes en een leuke gebaren-act van een van de danseressen. Maar verrassende confrontaties blijven uit. Ze zijn allemaal even vriendelijk voor elkaar, soms zelfs teder en zorg zaam. De stemming is sympa thiek, maar volkomen gelijkma tig. Dit gaat vervelen en je wacht vergeefs op het moment dat een van de dansers hier uit breekt. Ook bij het zien van het decor wacht je vergeefs op het mo ment dat iemand daar iets ver rassends mee doet. Prachtig rijn de enorme lampenkappen aan het begin, met de benen van de dansers als bewegende voetstukken. Helaas wordt deze vondst al gauw de coulissen in- gehesen en de rest van de voor stelling lijkt het of die kappen niet bestaan hebben. En de hol le zijwanden met hun spiegel gladde wanden worden alleen zeer voorspelbaar gebruikt. Ie dereen ziet meteen voor zich hoe je daar tegenop kunt ren nen en ervan af kunt glijden. Dit stelt teleur en doet je terug verlangen naar eerder werk van Conny Janssen, waarin ze er wel in slaagde iets te bedenken wat je niet verwacht. door Peter Groenendijk vervolg van voorpagina leiden - Sem Dresden, de win naar van de PC Hooft-prijs 2002, was ruim dertig jaar werkzaam als hoogleraar Franse letterkun de in Leiden. Hij bouwde er de reputatie op van een groot we tenschapper, maar ook van een moeilijk mens. „Dresden was beslist niet altijd even gemakke lijk", zegt Ronald Landheer, die als universitair hoofddocent met Dresden samenwerkte. „Het was een eigenzinnig type, een beetje autoritair ook. Daardoor botste hij wel eens met collega's of studenten." Aan rijn capaciteiten als weten schapper twijfelde echter nie mand, zegt Landheer. „Dresden was en is een groot geleerde, daar twijfelt niemand aan. Een groot erudiet, een man met ont zaglijk veel kennis en iemand die veel belangrijke publicaties op rijn naam heeft staan. De PC Hooft-prijs is een terecht eerbe toon." Dresdens wetenschappelijke loopbaan begon al voor de tweede wereldoorlog, toen hij in Amsterdam promoveerde. Tij dens de bezetting werd Dresden afgevoerd naar concentratie kamp Westerbork, een geschie denis waar hij nooit veel over kwijt wilde. Vast staat dat hij zich na de tweede wereldoorlog nog sneller ontwikkelde dan er voor: in 1947, op 33-jarige leef tijd, werd hij benoemd tot hoog leraar Franse letterkunde. Hij bleef dat tot 1975, waarna hij nog zes jaar werkte als hoogle raar algemene literatuurweten schap. Landheer: „Dresden was een begenadigd docent. Zijn colleges waren altijd boeiend." In 1981 beëindigde Dresden rijn loopbaan aan de Universiteit Leiden, maar hij bleef aan het werk. Hij publiceerde diverse boeken. Hij bleef in hoog tempo doorschrijven, maar publiceer de lang niet alles, zo vertelde hij in 1997 in NRC Handelsblad„Ik schrijf veel, maar vernietig ook veel. Het is maar zelden de moeite waard." Sem Dresden woont nog altijd in Leiden. Hij is inmiddels 87 jaar oud. Zijn ge zondheid is dusdanig slecht dat hij de prijs niet officieel in ont vangst kan nemen. Madness voor drie concerten in Nederland door Harry de Jong Rotterdam - Tien jaar lang heeft Madness niet meer op de Nederlandse podia gestaan, maar dat wil niet zeggen dat het doek is gevallen voor de Britse band. Goed, de zevenmansformatie rond zan ger Graham 'Suggs' McPherson treedt tegenwoor dig ook thuis minder vaak op, maar muziek is nog steeds een uitdaging voor Madness. De band is vanavond, en vrijdagavond te zien tij dens het Heineken NightLive Dance To The Mu sic festival in het Rotterdamse Ahoy'. Uiteraard zullen hits als 'One Step Beyond', 'It Must Be Lo ve', 'Shut Up' en 'Baggy Trousers' in een opge poetste versie de revue passeren. De bakermat van Madness ligt in de Londense wijk Camden Town en Graham McPherson wil dan ook het liefst afspreken in zijn favoriete pub in deze buurt. Want hij woont nog steeds in het hippe Camden Town en volgens hem heeft die honkvastheid ervoor gezorgd dat hij na 25 jaar in de snelle muziekbusiness nog steeds met beide benen op de grond staat. „Iedereen kent mij hier en niemand doet opgefokt tegen mij. Voor de mensen hier ben ik gewoon een buurtbewoner die niet meer is dan wie ook." Hoewel Madness rijn gloriedagen beleefde in de jaren tachtig, staat de groep in Engeland nog steeds volop in de belangstelling. Op dit moment is er zelfs een musical in de maak waarbij de lied jes van McPhersons groep centraal staan. „We rijn met Madness begonnen omdat we een vrien denclubje waren dat graag muziek wilde maken en bijna 25 jaar later zijn we nog steeds vrienden en willen we nog steeds graag muziek maken", vat Graham de historie van de groep bondig samen. „Maai- ik denk dat we alleen maai- hebben kunnen overleven omdat we op tijd hebben ingezien dat we ons niet moeten laten meeslepen." „In het begin was de band ons leven en was er niets anders, maar naarmate we ouder werden, hebben we steeds een stapje terug gedaan. We lie ten ons niet langer verleiden overal naar toe te vliegen. En vooral de laatste jaren gaan we bij wij ze van spreken alleen nog uit varen als het mooi weer is. Ik kan me nog goed de dagen herinneren dat we constant onderweg waren. We waren toen allemaal hartstikke jong en niet kapot te krijgen. Maar vijfjaar later veranderde er toch wel wat, want ik was toen al getrouwd en vader van een kind. Na een tournee die precies een jaar had ge duurd, kwam ik thuis en ik voelde me gewoon een vreemde in mijn eigen omgeving en tussen mijn eigen gezin." „Ook de andere groepsleden met een gezin had den die ervaring. Het was net alsof we Van de oor log thuiskwamen. Uitgeput en wereldvreemd. Dat is toen een keerpunt geworden in ons leven en vanaf dat moment besloten we dat we het anders gingen doen. Want we realiseerden ons maar al te goed dat er in dit leven meer is dan enkel die tred molen van optreden en reizen. Als je jarenlang rondreist en alleen podia, bussen en vliegtuigen ziet, dan wordt het steeds moeilijker je aan te pas seri. Je hebt het contact met de gewone wereld om je heen verloren. Net alsof je in de gevangenis hebt gezeten." Ska, rhythm and blues, soul, het zijn allemaal in vloeden die Madness vanaf het begin absorbeerde en uiteindelijk z'n eigen muzikale gericht gaf. „Maar ska was toch wel de grootste invloed", vindt Graham. „Ik hoorde die muziek voortdu rend toen ik als jonge knaap naar de jeugdclubs ging en was er weg van. Die muziek klonk zo exo tisch, alsof ze van een andere planeet kwam." Maar ook de reggaemuziek van Bob Marley liet McPherson niet onberoerd. „Toen ik later zelf muziek ging maken, moest er dan ook een flinke dosis ska en reggae in terug te vinden zijn. Naast muziek had Graham nog een andere grote liefde en dat was voetbal. „Ik ben zelfs een keer uit de band gezet omdat ik naar een wedstrijd van mijn favoriete club Chelsea was gegaan op het moment dat ik met Madness moest repeteren. Een week later zag ik mijn eigen groep met een nieuwe zanger ergens in de buurt optreden en dat deed me zoveel pijn dat ik vanaf dat moment ze ker wist dat.mijn plaats daar achter de microfoon was en niet op het voetbalveld. Gelukkig bleek die nieuwe zanger geen succes en kon ik binnen de kortste keren terugkomen. En sindsdien ben ik de muziek altijd trouw gebleven. Mensen in mijn omgeving hebben vaak geprobeerd me een ande re richting uit te duwen, maar gelukkig heb ik nooit naar hen geluisterd. Anders was ik niet de man geworden die ik nu ben. Ik heb altijd ver trouwd op mijn instincten en die hebben me nooit in de steek gelaten bij het maken van de juiste keuzes." Madness bestaat nog steeds, maar doet het wel iets rustiger aan: „In het begin was de band ons leven en was er niets anders, maar naarma te we ouder werden, hebben we steeds een stapje terug gedaan." Foto: GPD/PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19