fcü* NIOD kraakt 'moslim-cursus1 Dutchbat GELOOF SAMENLEVING Welles-nietesspelletje Hasselhoef en Fortuyn Offer aan de demo Katholieken eisen hervorming na schandalf» 'Missionaris kan grote rol spelen bij integratie' Opleiding wakkerde intolerantie jegens beschermelingen aan 'Alleen Christenen voor Isr. staat nog achter Joodse Sta: Geld nodig voor pensioenei van Remonstrantse domini Nederlandse bisschoppen gaan samen op bedevaart God van de kruiden BOEKBESPREKING Naast de nummer één in de boekentoptien 'De puinhopen van acht jaar paars' ligt in de winkel ook al enige tijd Pim Fortuyns boek 'De islamisering van onze cultuur'. Een boek dat al in 1997 werd uitgegeven, maar nu vanwege de enorme belangstelling voor Fortuyn en zijn overwinning in de Rotter damse raadsverkiezingen, op nieuw is uitgebracht. Aanvan kelijk heette het 'Tegen de isla misering van onze cultuur'. Maar dat riep teveel weerstand op, dus haalde de professor, ex- columnist en politicus het 'te gen' weg. Het toont dat hij be reid is water bij de wijn te doen als dat publicitair voordeel en stemmen oplevert. De heruitgave werd voorzien van een 'kritische reactie van imam Abdullah Hasselhoefde man wiens status als imam re centelijk nog in twijfel werd ge trokken. Niettemin kreeg hij de gelegenheid een verweer te for muleren tegen de polemieken van Fortuyn. Opvallend is dat Hasselhoef ondanks af en toe krachtige taal, weinig afbreuk doet aan Fortuyns stellingen. Uiteraard zijn niet alle moslims funda mentalisten, en uiteraard zijn er ook militante christelijke fa natiekelingen. Daarover is ook Fortuyn duidelijk. Zijn stelling luidt vrij vertaald: er zijn tevéél moslimfun damentalis ten, ze heb ben te veel invloed en vormen dus een bedrei ging voor de samen leving. Hasselhoef brengt daar tegenin dat de islam 'ook' een geschiede nis kent waarin zij vele eeuwen superieur waren aan de christenen. „De islam was van de zesde tot en met negende eeuw de godsdienst van een wereldrijk, een super macht die in alle takken van wetenschap ver vooruit liep op het Westen", schrijft hij. Het is jammer dat hij hier zelf als ver weer gebruikt dat 'de islam' eens cultureel en politiek de boventoon voerde in de wereld, om Fortuyn te weerspreken waar hij zegt dat nu de christe lijke Wester se cultuur de overhand heeft. Cultuur, po litiek en reli gie gaan dus hand in hand, lijkt de bood schap van beiden. En dat is nu juist waar zo weinig men sen de vin ger op we ten te leggen in de dis cussies rond de islam in Nederland. Hasselhoef had er beter aan gedaan duidelijk te maken dat religie wel iets te maken heeft met cultuur en politiek, maar beslist niet hetzelfde is. Er spelen talloze factoren een rol in de opmars en neergang van culturen. Religie is daarin een factor, maar hoeft beslist geen doorslaggevende te zijn. Leven met de idee dat er een hogere macht is waar je rekenschap aan verschuldigd ben, kan in de psychologie van de mens zowel belemmerend als stimulerend werken. Het is ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk, om daar precies je psychologi sche en sociologische vinger achter te krijgen. Fortuyn zegt met de titel van zijn boek al te weten hoe het in elkaar zit. En daar had Hasselhoef hem op kunnen afrekenen. In plaats daarvan probeert de imam Fortuyn te pareren door hem tegen te spreken, of te zeg gen dat het allemaal wel mee valt, daar waar het gaat over criminaliteit onder allochtonen, de scheiding van kerk en staat, de behandeling van vrouwen en homoseksuelen, het opvoe den van kinderen, het asielbe leid, enzovoort. Zo verzanden de heren in een oeverloze dis cussie. Een 'welles nietesspelle- tje' waarin beiden feiten en ar gumenten aandragen die op zich meestal wel kloppen. Maar die niet de kem behandelen: namelijk de vraag of je geloof in een God gelijk mag stellen met politiek en cultuur. Onno van 't Klooster Titel: De islamisering van onze cultuur Auteur: Pim Fortuyn en Abdul lah Hasselhoef Uitgever: Karakter Prijs: 9,75 euro pim fortuyn De islamisering van onze cultuur donderdag l8 april 200 igemi del acti i«'e Indu nijmegen/gpd - Missionarissen kunnen een belangrijke rol spe len bij de integratie van alloch tonen in Nederland. Dat stelt prof. F. Wijsen morgen in zijn oratie op de Katholieke Univer siteit Nijmegen (KUN). Missionarissen hebben vaak ja renlange ervaring overzee. Ze weten hoe een multiculturele samenleving, bijvoorbeeld in Afrika, goed kan functioneren, stelt de hoogleraar missieweten schap. Bovendien begrijpen ze de religieuze beleving van al lochtonen in Nederland goed, omdat ze zelf ook vanuit een ge lovig standpunt werken. Volgens Wijsen willen allochto nen best integreren, maar staan de Nederlanders er niet open voor. Er is geen ruimte voor dis cussie; buitenlanders moeten zich maar aanpassen. Dit doet sterk denken aan de bestrijding van onaangepast gedrag van asociale gezinnen in de jaren vijftig, aldus de hoogleraar. door Afke van der Tooien De soldaten van Dutchbat III zijn tijdens hun opleiding volgegoten met stereoty pen over de islam en haar aanhangers. De intolerantie van de Dutchbatters je gens de mensen die zij in Srebrenica moesten beschermen is daardoor aange wakkerd. Dit heeft volgens het NIOD- rapport de uitvoering van de taak in Sre brenica 'ernstig belemmerd'. De leden van Dutchbat III kregen voor hun uitzending naar de moslim-encla ve Srebrenica niet alleen militaire scho ling, maar ook een cursus over de om gang met moslims. Wegens bezuinigin gen was die voorbereiding veel beperk ter dan die van hun voorgangers van Dutchbat I en II. Dutchbat III werd op gescheept met een karikaturale visie op de bewoners van de enclave. Zo werden tijdens de cursus moslim mannen ten tonele gevoerd in witte ge waden met tulbanden op het hoofd, die steevast gebedskettinkjes in de hand hielden en teksten ten beste ga ven als 'You disturb our praying!' en 'Allah will punish you'. Een beeld dat geen enkel verband hield met de ma nier waarop de islam in Srebrenica en omstreken werd beleefd. Aan deze karikatuur werden de nodige negatieve kwalificaties aan toegevoegd. Zo komen moslims in de visie van de toenmalige opleiders altijd te laat en zijn het onbetrouwbare onderhande laars. Het NIOD citeert uit een dagboek van Dutchbatter Koreman: „Ze vertel den ons dat de moslims tuig waren, min of meer. Dat je met hen beter niet van doen kon hebben." In de pers is na de val van de enclave diverse malen een direct verband ge legd tussen de vermeende moslimhaat bij Dutchbat m, en een onwil om de bevolking tegen de Bosnische Serviërs te beschermen. Zo vertelde Dutchbat ter Berkers in augustus 1995 tegen NRC Handelsblad hoe de Dutchbatters rea geerden op de dood van hun collega Renssens, veroorzaakt door een 'mos limgranaat': „Zijn dood maakte onze haat jegens de moslims alleen maar groter. Vanaf dat moment wilden we helemaal niets meer voor ze doen." Het NIOD lijkt dit directe verband tus sen anti-moslimgevoelens en de 'uitle vering' van de moslim-mannen niet te hebben onderzocht. Wel gaat het uitge breid in op de gevolgen van de gebrek kige opleiding voor de tijd vóór de mas samoord. De conclusie is dat de stereo type visie op moslims 'het functioneren als peacekeeper ernstig konden belem meren'. Door de denigrerende kijk van een groot deel van Dutchbat op de be volking was er geen sprake van een goede samenwerking, die nodig was om de snel verslechterende toestand in de enclave het hoofd te bieden. Hoe verwrongen de kijk op de plaatse lijke moslims soms was, blijkt uit het geloof dat werd gehecht aan het ge rucht dat moslim-mannen van plan waren zelfmoordacties te plegen om - leegstaande - Servische woningen met de grond gelijk te maken. Dat excessen jegens de moslims hebben plaatsge vonden is een feit, vooral verbaal maar ook concreet (allerlei vormen van pes terijen, het brengen van de Hitlergroet). Ondanks de vaststelling dat het werk van Dutchbat III leed onder het onbe grip voor de moslims, dat er sprake is geweest van denigrerende uitingen en gedragingen, en dat bevelhebber Couzy zelf een 'buitengewone afkeer ten op zichte van de moslims' rapporteerde, schrikt het NIOD ervoor terug om let terlijk van 'anti-moslimgedrag' of zelfs een anti-moslimhouding' te spreken, in de zin van een specifieke afwijzing op grond van de religieuze identiteit. „Of de houding van Dutchbatters je gens de moslim-bevolking van de en clave gerelateerd kan worden aan vor men van discriminatie in de Neder landse samenleving ten aanzien van al lochtonen, blijft een open vraag." Amersfoort - Het lijkt wel alsof alleen Christenen voor Israël nog de Joodse Staat steunt, zei ambassadeur Eitan Margalit gis teren tegen Pee Koelewijn van deze stichting. Tijdens een ge bedsdienst in Amersfoort bracht Koelewijn verslag uit van het be zoek bij de ambassadeur. De opmerking van Margalit sloeg op het besluit van de sec tie Kerk en Israël van de Samen- op-Wegkerken om woensdag de receptie van de ambassadeur ter gelegenheid van Onafhanke- lijksdag van de Staat Israël niet bij te wonen. Er valt vols sectie niets te vieren. De sadeur is hierover daan', zei Koelewijn. De gebedsdienst, die do 'erl honderd mensen werd woond, had als thema erha verlos Israël uit al zijn be 1 jo heden'. Er werd voorbfGür^ daan voor de moeilijke waarin Israël verkeert, een minuut stilte voor dffW I komen militairen en een collecte gehouden slachtoffers van de tenfpec slagen. 'Ps^ pndi ;iuie utrecht - Om de pensioenen van dominees en predikantswe duwen binnen de Remonstrant se Broederschap veilig te stellen, is 700.000 euro nodig. De leden van de broederschap hebben een bedelbrief gekregen, waarin wordt voorgerekend dat er 100 euro per ziel nodig is. De koopsom, nodig om voorzieningen van em weduwen veilig te stel draagt 8,5 miljoen euro. drag kan de broedersch Kpr< de dankzij een 'ge huis schenking' grotendeels »ouvv gen. Het kerkvolk moet* baai laatste gat bijspringen. ==fels ie stoe ijz Amstelveen - De internationale vernieuwingsbeweging Wij zijn kerk (Imwac) eist het vertrek van twee Curiekardinalen naar aan leiding van de schandalen rond seksueel misbruik door pries ters. Ook moet er een concilie van bisschoppen, geestelijken en leken komen om de structu ren in de kerk aan te pakken die ten grondslag liggen aan de schandalen. Kardinaal Dario Castrillón Hoy- os, hoofd van de Vaticaanse congregatie voor de clerus, en kardinaal Giovanni Battista Re, hoofd van de congregatie voor de bisschoppen, waren zich vol gens Imwac zeker bewust van de gevallen van seksueel mis bruik en het feit dat deze in de doofpot zijn gestopt. Maar ze hebben in het openbaar niets gedaan om dat systeem te ver anderen. Het vertrek van de kardinalen zou volgens de vernieuwers een teken zijn dat het Vaticaan seri eus aan een hervorming is be gonnen, schreef Imwac gisteren in een verklaring. In de afgelo pen maanden kwamen tiental len gevallen van seksueel mis bruik van minderjarigen door priesters naar buiten, met name in de Verenigde Staten. „De in tegriteit en geloofwaardigheid van de Rooms-Katholieke Kerk staan op het spel", benadrukt de beweging. Een instituut dat morele autori teit claimt, kan volgens haar niet zwijgen over het seksueel mis bruik door eigen leden of deze gevallen behandelen als interne problemen die geheim moeten blijven. Herhaaldelijk is geble ken dat bisschoppen stelselma tig gevallen van seksueel mis bruik door priesters hebben toe gedekt. Sommige priesters die zich aan jongeren hadden ver grepen, werden overgeplaatst naar een ander bisdom om aan strafvervolging te ontkomen, al dus Imwac. Bisschoppen en andere leiding gevenden in de kerk hechten volgens de beweging klaarblijke lijk meer belang aan de reputa tie van het instituut of de be scherming van priesters dan aan de positie van de slachtoffers. :nir Jure bei Het vertrek van de vera it delijke kardinalen is middelen om de reput de RK-Kerk te herstellen Imwac. Ook zou het Vaticaan succ moeten ingrijpen door beeld aan te dringen opi slag van bisschoppen di len van seksueel misbn irnc ben toegedekt. Tijdens cilie moeten onderwerj neti de orde komen als het v voor te celibaat, de wijding v its v wen en de rechten van seksuelen in de kerk. D< r ring is mede onderteke erar de Nederlander I. Wi Holi voorzitter is van de int fzien nale bestuurscommiss met Imwac. zijn brielle/anp - Bisschop Punt van Haarlem en bisschop Van Luyn van Rotterdam gaan samen met de andere Nederlandse bis schoppen zaterdag 6 juli op be devaart naar Brielle. Ze bezoe ken daar het bedevaartsoord van de heilige Martelaren van Gorcum. Tijdens een eucharis tieviering zullen alle bisschop pen voorgaan, onder leiding van kardinaal Simonis. Dat heeft het bisdom Rotter dam, waartoe Brielle behoort, gisteren laten weten. Op het 'martelveld' in het vestingstadje werden in 1572 negentien ka tholieke geestelijken door de watergeuzen opgehangen. De geuzen namen bij de verovering van Gorcum op 27 juni van dat jaar alle geestelijken, priesters en broeders in de stad gevangen en dwongen hen het 'nieuwe geloof aan te nemen. De geestelijken werden opgeslo ten in een burcht, waar zij wer den vernederd en gefolterd. De genen die zich niet wilden beke ren werden uiteindelijk in de turfschuur van het verlaten Eli- sabethklooster opgehangen. Op 9 juli stierven zij de marteldood. In 1671 werden zij zaligver- klaard en in 1867 werdeb de Martelaren van Gorcum door paus Pius IX heiligverklaard. In het kerkgebouw staat voor het altaar een schrijn met de stoffe lijke resten van de martelaren. De bisschoppen sluiten de be devaart af met een gebedsdienst met processie en een pelgrims zegen. Daarna maken ze een boottocht door de Rotterdamse haven. In oktober 2000 maakten de bis schoppen een boottocht over de Binnendieze in Den Bosch. Dat was de eerste keer dat ze iets dergelijks ondernamen om de onderlinge band te versterken. De woordvoerder van het bis dom Rotterdam gaat ervan uit dat alle zeven Nederlandse bis schoppen en de vier hulpbis schoppen aan de bedevaart naar Brielle deelnemen. rio de Janeiro - Pulserende ritmes vullen de tempel terwijl hogepriesteres Mae Beata de lemenja zich richt tot de Ossae, god van de kruiden en genezing. De dienst speelt zich af tijdens een bijzondere samenkomst van geestelijken van de Afro-Braziliaanse Yoruba-re- ligie. De hogepriesters en priesteressen worden hier onderwezen in de grondbeginselen van de geneeskunst. „De terreiro, de tempel, is de enige plek waar de armen van Brazilië te bereiken zijn. Ze gaan hier voor elk soort probleem naartoe", vertelt Jose Marmo da Silva, coördinator van de organisatie Ato-lre ('kalebas van geluk') De terreiros zijn daarom een geschikte plek om gezondheidsproblemen aan de orde te stellen. Geestesziekten, diabetes en AIDS blijven meestal onbehandeld onder de straatarme zwarte bevolking van Brazilië, zegt Da Silva. Ato-lre ontstond toen Da Silva zich begin jaren negentig ging inspannen om pries ters basale hygiëne bij te brengen. Bij het inwijdingsritueel worden symbolen in de huid gekerfd. Da Silva pleitte ervoor om daarvoor bij elke kandidaat een nieuw, steriel scheer mesje te gebruiken. Foto: AP/Douglas Engle „Ze hadden hun leven moeten gebruiken als wapen." Kort sa mengevat is dat de opvatting van Ingo Piepers. De marinier was ook in Bosnië toen de moslimmannen van Srebreni ca werden afgeslacht, maar op een andere plek. Piepers en zijn mannen konden 'hun' be volking wel beschermen, 'on danks de opdrachten uit Den Haag', vertelde hij bij Barend Van Dorp. Als hij de bevelen van Den Haag had opgevolgd, was het in Piepers gebied ook misgegaan. In 1995 al zei Piepers dat deze oorlogsmis daad van Mla dic voorko men had kun nen worden. Dat Dutchbat te slecht be wapend was om de Bosni sche Serviërs weerstand te bieden, vindt Piepers onzin. De Dutchbat ters hadden voor de bevol king moeten gaan staan. „Mladic had echt geen vierhonderd VN-soldaten gedood." De moslimmannen van Sre brenica zijn de wildernis inge stuurd, waar hen een wisse dood wachtte. In bijbelse ter men zou je kunnen zeggen dat ze zijn geofferd 'voor Azazel'. In het bijbelstuk van deze week (Leviticus 16:1-20:27) wordt verhaald hoe er twee geitebokken voor de hoge priester Aron worden gebracht (16:7-10). Door het lot wordt bepaald welke van de bokken zal worden geofferd als een zo geheten zondeoffer voor het volk. Een zondeoffer is een of fer waarmee de zonden (over tredingen van de wet) worden 'verzoend'. De overtredingen worden niet ongedaan ge maakt, maar hun doorwerking in het leven van een mens, het effect op de samenleving, de inwerking op de geschiedenis wordt gestopt. De tweede bok wordt niet ge offerd, maar is bestemd 'voor Azazel'. Hij wordt de wildernis ingestuurd om daar te zwerven en te sterven. De geleerden hebben zich er het hoofd over gebroken wie of wat 'Azazel' is. Uit laat-joodse teksten valt op te maken dat Azazel een soort demon is. De wildernis waar over de bijbel spreekt, is het demonische gebied. Het ge bied van de Mladic'en. Beide bokken zijn feitelijk zon debokken, maar de bok 'voor ievo Azazel', die symbolisch beitoer den met zonden de wilden J3®®' in gaat, is de 'echte' zond Overigens een term die d de Engelse bijbelvertaler V !°Ps liam Tyndale is bedacht. |ten Het NIOD-rapport probee 6e,n-„ angstvallig te vermijden dt:n s Dutchbatters tot zondeboleUI maken. Zij mochten nietd nsor nen worden op wie de bla *10!1' voor het falen van regeriq u™es legerleiding werd afgescho:ent Wie naar de verhalen vain Dutchbatters luistert, zieti1 de vrouwen en de kindere de geitebok 'voor God' zijn maakt, en iwini pro] ast TAMARAH BENIMA mannen i den bestt 'voorAza iZO Het leven de vrouw ,EN en de kir: ren was 1sen L ger'. De Dutchbai uul'. wilden de twintigste eeuwse," tevreden len en lei den de ra nen uit. In Leviti<tUISV( een Wie zijn, Piet •521! 071- ensdi %ga\ toer wer! efdc 16-20 sta ook het je naaste als jezelf viticus 19:18) Deze opdrai kan ook worden vertaaldi 'Heb je naaste lief, wanth als jij'. Maar op grammati [jij gronden is de betere vena 'Je zult liefdevol zijn tegen UU, je medemens'. Houdenv kan niet worden opgelegd ,EN maar je liefdevol gedragei voor iedereen mogelijk. Wie is die naaste? Is datje !r(j buurman, je geloofsgena degene die tot dezelfde et sche groep behoort? Of gf (pj het gebod ieder mens? Of Vr pers gelijk heeft, weet ik n rktc Bovendien, wie kan oordi of een ander zijn leven ha moeten geven? Dat is web waar waar soldaten voor* den ingehuurd, maar 'ooi en. niet over iemand voordat zijn schoenen hebt gesta2 ;0ole een ander inzicht van dej se wijzen. De tragiek van Dutchbat i ks en Srebrenica is dat zij wel éi van c beseften dat Mladic een io zei, een demon was. Ze vi w den wel voor hun eigen le rsew maar hoopten dat hij zich genover de moslimmanni niet als de demon zou ge gen die door hun 'zoenoE gepacificeerd moest word Naïef. Dat de politici zich nu als gepriesters zelf op het oft blok leggen en de zonden zich nemen, is prima. Dai beurt alleen zeven jaar te oi Pietf de F >pe van ktco De van ;van ikaai L, tel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14