beeld beeld KUNST CULTUUR 'Een gitaar met een dikke buik en een gebroken nek' SprookjesmusicalDoornroosjekomt naar Nederland :1T Ax,beel Metamorfose voor William Byrd Ensemble door repertoirekeuze De rijke klankkleur van koperblaasinstrumenten R7 Architectuur op zijn hoogst in Den Haag Sancti wint leveld-prijs - Het Gentse duo icti heeft gisteravond msterdams Kleinkunst de Wim Sonneveldprijs en. Het koppel won in uwe de la Mar Theater publieksprijs. Gino San- stelling over de dood veel waardering bij de un taalgebruik is mees- et samenspel even- Hun bijna-dood-erva- dt de jouwe", aldus het jort. De tweede prijs ir cabaretier Harmsen, door de drie theater van Zuig. De Wim Son- rijs, een beeldje en een met een afbeelding retier Wim Sonneveld loedigingsprijs voor 'inkunsttalent. neleden I band Sita I - In de band van zan il a zitten sinds kort drie lige bandleden van de Jiiatie Kane. Afgelopen Kde speelden ze al met ïde TMF-Awards. Aram gen, Tony Cornelissen Jd Kool stapten begin it Kane. De drie zeiden Ier meer te willen toe- Jp schrijven van muziek lieren. ikenprijs Aernout Mik l - De Nederlandse kun- Aernout Mik heeft de ionale Heinekenprijs ond Kunst gewonnen. De een van de vijf onder- igen op het gebied van :hap en kunst die om worden toegekend. Mik 1 prijs, een bedrag van 1!uro, voor zijn gehele van installaties waarin tedium video gebruikt J inatie met andere artis- ddelen. rafieprijs Diederix am - De prestigieuze lome Fotografie gaat laar Elspeth Diederix erdam. Zij krijgt 20.000 winnende foto's zijn op dfctrt te zien op een ten- im s] ling in het FOAM, het emuseum in Amster- Prix de Rome is de dei in grootste aanmoedi- voor s voor jonge kunste- be architecten in Neder- ot on ids 1985 wordt de Prix wc isciplines uitgereikt, er jaarlijks twee aan dinsdag l6 APRIL 2002 Rotterdam - Een sprookjesmu- sical zoals een sprookjesmusical hoort te zijn. 'Doornroosje' van het Vlaamse Studio 100 is een tripje naar de Middeleeuwen in een koets voortgetrokken door het theater van nu. Op 23 au gustus gaat 'Doornroosje' in première in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Daarna toeren de spelers nog tot en met maart langs vijfentwintig Neder landse theaters. In de Elisabethzaal in Antwer pen is de Vlaamse versie van de musical tot en met 12 mei te zien. Let wel, de Vla&mse versie. Daar is namelijk iets bijzonders mee. Karen, Kristel en Kathleen van de populaire meidengroep K3 (onder andere 'Oma's Aan De Top') zijn in Antwerpen de Goe de Feeën: Karamella, Kristella en Kathalenia. In Nederland doen zij niet mee. Het sprookje begint als Theo- door, de hoofdlakei van het kas teel, het boek van 'Doornroosje' openslaat. De bladzijde is als een huizenhoge pop-up en voila, het decor - een ouderwets dorpsplein - staat. Telkens wan neer het verhaal zich ergens an ders afspeelt, wordt gewoon een bladzijde omgeslagen. Het Grimm-verhaal van het meisje dat zich prikt aan het spinnewiel, bevat alle grondstof fen van een sprookje. Er zijn prinsen, prinsessen, koningen, koninginnen, feeën. Ja, zelfs een draak. Toch is van 'Doornroosje' niet gemakkelijk een theaterver sie te maken. Het is veel minder spectaculair dan de vorige Stu dio 100 producties 'Pinolddo' en 'Sneeuwwitje'. Tegenover een steeds langer wordende neus en een valse stiefmoeder die je pro beert te vergiftigen is honderd jaar dromen al snel slaapver wekkend. De spelers van Studio 100 hup pelen met gemak over deze val kuil. Hun 'Doornroosje' is klaar wakker. Ze interpreteren het verhaal losjes, maar knoeien nooit met de oorspronkelijke bedoeling. Neem prins Maurice (Peter Thijssen). De beoogde echtgenoot van Doornroosje is een echte eikel. Hij poetst zijn tanden om zich daarna zelfver zekerd op Doornroosjes mond te storten. Als dat niet lukt, rent- ie naar z'n mammie. Dans, zang en spel zijn perfect in evenwicht in het sprookje. Het verhaal is misschien van weleer, het is nooit tuttig. En de muziek is geweldig. Vooral de Slechte Fee (Anne Mie Gils) swingt iedereen het podium af. Het nummer waarin ze zingt dat ze de Goede Feeën in biggen gaat veranderen is onvergetelijk. Nu maar hopen dat het in Ne derland net zo leuk wordt. 'Doornroosje', t/m 12 mei in de Elisabethzaal in Antwerpen; vanaf 23 augustus in het Nieu we Luxor Theater Rotterdam, daarna tournee door het land. iroor film en video uit en. Later dit jaar wordt n en halen door Rody van der Pols leiden - In eerste instantie vond ze er helemaal niets aan: barok muziek. Totdat Cocky de Jong zich voor een jeugdtheatervoor stelling in de muziek uit de prui kentijd ging verdiepen. Toen be gon ze het alsnog te waarderen. „Het is als het leren van een an dere taal. Zodra je er iets van be grijpt, wordt het plotseling leuk." Precies die sensatie probeert De Jong over te brengen in haar stuk Tante Barok', dat afgelopen week zijn try-out beleefde in het theater van Kunstcentrum Haag- weg 4 in Leiden. Eigenlijk is jazz haar passie. De ze geïmproviseerde muziek stond dan ook centraal in De Jongs vorige twee Tante-pro ducties, 'Tante houdt van jazz' en "Vier seizoenen om te zoe nen'. „Naar aanleiding van die voorstellingen vroeg Willem van Moort, directeur van de Streek- muziekschool, of ik iets soortge lijks met barok wilde doen", ver telt De Jong. „Met dezelfde in steek als voorheen: kinderen spelenderwijs met deze muziek vertrouwd maken." Dus ging ze aan de slag. Niet al leen schreef, regisseerde en pro duceerde ze het stuk. Ook speelt ze de rol van Charlie, het nichtje van Tante Barok. Deze impo sante tante, gekleed in een jurk van paarse zijden met knotje op het hoofd, wordt vertolkt door Paola Tuin, van oorsprong ver- halenvertelster. Daarnaast staan er vier muzikanten op het podi um die op authentieke instru menten barokmuziek ten geho re brengen. Zo maakt nichtje Charlie kennis met de luit. „Wat is dat?", vraagt De excentrieke Tante Barok (rechts) wijdt haar nichtje Charlie in de geheimen van de barokmuziek in. Foto: Mark Lamers ze aan haar excentrieke tante, die haar iedere week zangles geeft. „Een gitaar met een hele dikke buik en geknakte hals", legt tante uit. ,,0, een met een gebroken nek", antwoordt Charlie. En daar klinkt het me lancholieke snarenspel van de geg Leidse parade'. Zo luidt •1 vee toepasselijke ondertitel tentoonstelling 'Beeld en krege tot half september riefje n Leidse musea en gale- z'en- Zo n 45 ateliers niineen half jaartijd bin- ouiten gekeerd om een oorsnede te tonen van igse kunst. In deze we- serie stelt het Leidsch d de kunstenaar achter in, beelden en installa- r. Vandaag: Fer Hak- .i/v 'Av>>v iebbei rzam< nen 2 bij de te is het ord politi om „H( leente ware ak ksr irlopig en len jnst' zijn at rs van felachü 1 kwam zegl steld. opt eagei int om ats toor, ik vind het niet dat mijn schilderijen De Lakenhal hangen. Ik ar vaker geëxposeerd en mmige van mijn colle- ïet de eerste keer. Mijn ïr ging uit naar de gale is vo het LUMC. Dit is een 'ling ruimte om schilderijen ingen, museaal van af- en er is geen plafond, rzameling beelden er beter tot haar recht is. Mijn huis staat vol 'lden uit Afrika en Oce- deze vitrine zijn ze gelicht en kun je er lopen. Ik koop ze op >ordvo|n en van handelaars, i eens naar dit masker Papoea's. Picasso zou lej laakt kunnen hebben, iwoon een ge let roorwerp is. ging ik met mijn ou- naar het museum, ismuseum voor Volken- De Lakenhal waren Door beide ben ik be- Ik heb een enorme voor vreemde cultu- rikkeld. Als klein jon de ik al schilder wor- el van mijn beelden zie weer opduiken in lilderijen. Wat dat be- eng ik het motto 'Beeld ;ld' echt in de prak- sl iev luit al. Gevolgd door nog zo'n raar instrument: een diskant gamba. Een soort viool, maar dan uit de zeventiende eeuw. den haag - Het gebouw van Na tionale Nederlanden in Rotter dam, met zijn 152 meter het hoogste gebouw van Nederland, valt in het niet bij de hoogwer- ken in de rest van de wereld. Op de expositie 'Hoogst, Hoger, Hoog' in het Atrium van het Haagse stadhuis, zijn tot 27 april ruim dertig schaalmodellen te zien van de opvallendste hoge gebouwen in de wereld. De op 11 september vorig jaar vernie tigde Twin Towers in New York staan er nog fier overeind. Ook de piramide van Cheops in Egypte en de Eiffeltoren in Parijs zijn nagebouwd. In één oogop slag is duidelijk hoe laag de hoogbouw in Nederland eigen lijk is. De Haagse hoogbouw is op de expositie ook vertegenwoordigd in de vorm van Castalia, in de volksmond ook wel 'De Tieten van Den Haag' genoemd. Het gebouw van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport van 104 meter hoog maakt weinig indruk naast de Petronas Torens in Kuala Lumpur (Malei sië), met 452 meter het hoogste gebouw ter wereld. Op de achtergrond klinken on dertussen de doffe klappen van een pauk. En naar dit ritme voegt zich de houten klank van de blokfluit. En zo worden de toeschouwers langzaam meegevoerd naar de tijd van pruiken, witgepoederde Tante verklaart barokmuziek aan kinderen gezichten en tierelantijntjes. Want Tante Barok heet niet voor niets Tante Barok. Alles weet ze van deze muziek, die op de zwierige bals van haar jeugdja ren klonk. Tante: „Ik was een klein meisje en we dansten nachtenlang." Charlie: „O, net als op een houseparty bedoel je." Tante: „Ja, zoiets, maar dan wel rustiger." In het stuk vertolkt de nieuws gierige Charlie de stem van het jonge publiek, onbekend met de barok. De Jong: „Door die rol verdeling kan ik de dingen die Tante vertelt, vertalen naar de belevingswereld van kinderen. Telkens wanneer Tante iets in gewikkelds vertelt, kan ik het uitleggen in de woorden van de jeugd." Een andere handreiking is de lesbrief, waarmee de docenten hun leerlingen op de voorstel ling kunnen voorbereiden. „En als ze er zelf geen tijd voor heb ben. geven we zelf de work shop", zegt De Jong. Bij dit les pakket hoort onder meer een cd met muziek uit de voorstelling, zodat kinderen alvast een liedje kunnen instuderen. Ook geeft de lesbrief suggesties voor dra ma-oefeningen. Bijvoorbeeld om het gymlokaal in de balzaal uit het sprookje Assepoester om toveren, zodat de kinderen hier hun eigen barokdansjes kunnen oefenen. Tante Barok' kan voor het vol gend schooljaar worden ge boekt. Voor meer informatie of boekingen: Tante Produkties, telefoon: 071 - 5723024. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: William 8yrd Vocaal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel. Gehoord: 14/4, Lutherse kerk. Leiden. Het William Byrd Vocaal En semble heeft een metamorfose ondergaan. Niet zozeer door versterking of vernieuwing, maar door de geestverruimende repertoirekeuze die voor dit concert is gemaakt. William Byrd dompelt zich on der in weergaloos mooie klassie ke en moderne romantiek. Het thema 'vergankelijkheid van mens en natuur' staat centraal. Het sleept zich door alle liede ren en requiems heen. Nico van der Meel dirigeert hartstochte lijk en tegelijkertijd ontspannen. Zijn koor reageert daar subliem op. Op een enkele lichte uit schieter na, is de koorklank voorbeeldig transparant, kleur rijk en van een diep doorleefde sensualiteit. De romantiek hangt larmoyant boven de kerkban ken. In Brahms' 'Fünf Gesange' (1888) zijn de fluisterende enge- lenstemmen, de ritselende herfstbladeren, de zoekgeraakte jeugdige overmoed, de weke krachten allemaal latent aanwe zig. Teder, heel licht staccato wordt de engel opgeroepen in Mendelssohns 'Trauergesang'. De geliefde aanblik van een jonggestorvene laat William Byrd alom tegenwoordig stralen in een massaal zinderende evo catie van klank. Ook de twee Requiems van Pe ter Cornelius en Daniël de Lan ge zijn doortrokken van een geest 'die waren gaat door bee md en wei'. Bij beide dodenmis sen dient de muziek buitenmu zikale dimensies via expressieve tekstschilderingen en vervagen de tonale grenzen. Gebruikt De Lange de officiële delen van een mis inclusief een huiveringwek kend 'Dies Irae'. Cornelius wordt geïnspireerd door een bloedromantisch gedicht van Friedrich Hebbel na het bericht van diens overlijden. In beide werken is de cirkel rond door te eindigen met de beginstrofe. Een hartstochtelijk smeken en een gelaten hopen tekenen Cor nelius' Requiem. Het koor geeft die 'losgelassene Krafte' bijkans zichtbaar een zetje de ruimte in. Dat het Requiem van Daniël de Lange zo lang in het vriesvak heeft gelegen, wekt verbazing. Zijn dodenmis getuigt van durf en creativiteit. Met een dubbel- koor en een dubbel kwartet so listen combineert De Lange de mysterieuze praal van het rijke Roomse leven in een imposante kathedraal met de intimiteit van een kleine Lutherse kapel. Het 'Dies Irae' staat bol van een uitdijende spanning. Nog sta melend in het 'Mors stupebit' verandert de toon in angstaan jagende profetieën uit 'het ge schreven boek waarin de wereld zal worden geoordeeld'. Boei end is de positieve rivaliteit tus sen de twee koren waarin de schitterende ijle sopranen het hoogst scoren. De meest wonderlijke ervaring in deze uitvoering geven de ge raffineerde organische overgan gen van solisten naar koorzang. Alsof alle stemmen elkaar ge wichtsloos opvangen, elkaar omhelzen en als zielsverwanten weer uiteen gaan. dfijdl ouwens iets van de Mijn vroege werk zo'n exotisch karak- ntig jaar geleden schil- ,ns k nog bijna fotografisch, childerij was ik er bij- Id op uit zoveel moge- "ialen te laten zien: tic, karton, suede, 11. Ik wilde weten of lukte. Zoiets zou ik nu t maken. Ik ben vlot- 1 schilderen, abstracter ;a erialei he süc: ,rei ge mensen vonden de weg die ik insloeg ver- Ik had een be- *11 hoorlijke naam opgebouwd met figuratief werk. Het was nogal een ommezwaai. Nee hoor, ik was niet bang de kip met de gouden eieren te slach ten. Ik doe het niet voor het geld. Dat zou een verkeerde motivatie zijn. Er hangen op de expositie vier zelfportretten. Uit 1969,1975, 1989 en 1992. Uit elk decenni um één. Ze illustreren uitste kend hoe mijn stijl in de loop der jaren is veranderd. Je moet er toch niet aan denken veertig jaar hetzelfde te doen. Bij mij is mijn laatste schilderij altijd mijn beste schilderij. Kijk, dit doek is net droog. Per soonlijk vind ik het fantastisch. Dynamisch en open. Dat over elkaar heen buitelen van men sen en voorwerpen. Ik laat me vaak door mijn collectie beel den inspireren, maar heb ook een enorme verzameling kitsch. Vaak maak ik eerst een tekening. Die tekeningen slin geren rond in mijn atelier. Ik haal hier een figuurtje af en daar weer iets anders. Alles kan ik gebruiken. Als het echt niet lukt, ga ik bouwen met afval- materiaal dat ik op straat vind. Ik maak maskers en andere as semblages. Ik hou ervan om te snijden en te plakken en laat me dan wederom inspireren door mijn Afrikaanse beel den." Het werk van Fer Hakkaart is tot 13 mei te zien in galerie LUMC, Albinusdreef 2, Lei den. Tekst: Theo de With Foto: Hielco Kuipers muziek recensie Esther Barfoot 'Concert of the Year' door German Brass. Gehoord: 13/4, Hooglandse Kerk, Leiden Een trompet is een trompet. Het instrument schettert vooral en verschillende klankkleuren of stemmingen vallen er niet uit te halen. Dat is het beeld dat veel mensen hebben van een trom pet. Weinigen worden lyrisch van dit instrument of van koper blaasinstrumenten in het alge meen. Maar German Brass, de tienkop pige Duitse koperblazersgroep die zaterdag optrad in de Hoog landse Kerk, laat zien dat dit beeld onterecht is. De klank kleuren die deze spelers met hun instrumenten voortbren gen, beslaan het hele palet: van warm en zwoel tot helder en he mels. Van ruw en ruig tot schel en blikkerig. Het ene moment bromt de tuba en trilt hij als een draaiende mo tor. Het andere moment speelt hij lichtvoetig als een dansende beer. De trombone klinkt flu weelachtig en omarmt de luiste raar met wanne klanken. Dan weer kraakt hij en snerpt als de muziek daarom vraagt. De hoorn aait en streelt. Maar als de hoornist tijdens het nummer 'Besame mucho' zijn hand diep in de schelp van het instrument perst, knettert hij als een elektri sche vliegenvanger. De trompet zingt als een engel in het Paas- oratorium van J.S. Bach, verleidt met wanne klanken in het lief deslied 'Bist Du bei mir' en plingt als de snaren van een gi taar als de cupdemper erin zit in Besame mucho'. Het ene moment kent het sa menspel van de instrumenten vele melodielijnen die elkaar doorkruisen, het andere mo ment vormt het één klank, rond en majestueus. Telkens bukken de blazers van German Brass en grijpen een ander instrument uit het arsenaal dat aan hun voeten staat. De trompetspelers verwisselen hun B of C-trompet met de piccolo-trompet of de dikke flügelhom. De trombone- spelers kiezen tussen de bas of de tenortrombone. De tubaspe ler pakt de sousafoon, de con trabas of de bastuba. Ook op die manier variëren zij voortdurend de klankkleur. De spelers van German Brass, die allen soloblazers zijn bij vooraanstaande orkesten zoals Filarmonisch Staatsorkest Ham burg en het orkest van êm Duitse Opera in Berlijn, heWen het spel in German Brass nodig ter compensatie van hun dagelijkse orkestwerk. In dit ensemblespel kunnen zij al hun creativiteit kwijt en naar hartelust experi menteren. In hun repertoire leg gen zij zich ook geen beperking op. Dat reikt van Bach en Vivaldi tot Louis Armstrong en Frank Sinatra. Alle genres verkennen ze met dezelfde creativiteit, vir tuositeit en grote speeltechniek. Zaterdagavond in de Hoogland se Kerk is het optreden adembe nemend, swingend, ontroerend en soms humoristisch. Maar bo ven alles is het fascinerend te ontdekken hoe rijk het scala van klankkleuren van koperblaasin strumenten kan zijn. Als zij zo goed worden bespeeld als door de muzikanten van German Brass.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19